Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Deloittes eksterne review af Signalprogrammet..... (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/4 2018, 18:16 (2165 dage siden)

.....er netop offentliggjort:

http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/bilag/279/index.htm

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Deloittes eksterne review af Signalprogrammet.....

af Peter Christensen, 25/4 2018, 19:48 (2165 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Og særligt det juridiske notat med 6 muligheder kunne være interessant læsning, hvis det ikke var for alle de grå bjælker.
Det er ret tydeligt, at det er dér de rigtig sjove ting står.
Nå, men jeg kan ikke tolke "censuren" anderledes end, at der stadig foregår en studehandel på højt plan om signalprogrammets fremtid.
Grunden til overstregningerne er simpelthen, at fjenden ikke skal få "gode idéer" og oplysninger.

Deloittes eksterne review af Signalprogrammet.....

af UTJ, 26/4 2018, 09:08 (2164 dage siden) @ Peter Christensen

Tjaaaah, Signalprogrammet skal jo aflikles og lukkes ned som alle andre “smarte” jernbaneprojekter. Der kommer vel også til at ske noget på EU-plan og så står lille Banedanmark med et projekt som er helt løbet ud i sandet. I mellemtiden har DSB købt lidt nye tog inden DSB også afvikles i 2024. Danmark har Europas dårligst administrerede jernbaner.

Deloittes eksterne review af Signalprogrammet.....

af Peter Christensen, 26/4 2018, 10:31 (2164 dage siden) @ UTJ

Det mest interessante ved advotaksmøren er faktisk den del som handler om "descope".
Altså at visse strækninger ikke skal have ERMTS.
Selvom vi ikke kan få advokatens ord for sagerne, så er der tydeligvis visse overvejelser.
Det er også klart at "sidebaner" står for skud. At der så ikke fjernes nok er så blot min personlige holdning.

En dag, når jeg får for meget tid, så skal jeg have kikket på de 300+ sider Deloittle har beriget os med.
Den smugle jeg læste forleden var dog ikke opløftende...
Når formuleringer som "den forhastede udrulning risikere at medføre at fejl ikke fjernes og korrigeres og dermed følger med resten af udrulningen".
Det tegner ikke godt, ikke spor godt.
Ja, det er sq logik for burhøns at man ikke skal udrulle noget fejlagtigt og hvorfor skal vi have en tyk (og dyr rapport) for det?
Jeg ser det som en iver efter at nå nogle milepæle - uanset funktionsniveau - for milepælene giver bonus; det gør funktion ikke.
Dermed ryger vi i den kassiske fælde, som DSB også røg i med IC4, at bare antallet passer (kvantitiet), så er alt godt.
Kvalitet ??? Jamen, den er vel iorden ellers overtager vi vel ikke?
En ganske klassisk konflik mellem "bønnetællere" og teknikere.

Deloittes eksterne review af Signalprogrammet.....

af Svend, 26/4 2018, 10:34 (2164 dage siden) @ Peter Christensen

.... og så har vi nogle politikere, som ikke vil jernbanen - og slet ikke DSB og Banedanmark - noget som helst godt. Et skidt udgangspunkt :-(

--
Svend

Deloittes eksterne review af Signalprogrammet.....

af Peter Christensen, 26/4 2018, 12:18 (2164 dage siden) @ Svend

.... og så har vi nogle politikere, som ikke vil jernbanen - og slet ikke DSB og Banedanmark - noget som helst godt. Et skidt udgangspunkt :-(

Giver DSB og BDK da nogle begrundelser for det modsatte?
Er der nogle nyere succeshistorier, som kan hives frem? Næ, ikke rigtig.
IC4 - selvopfundet af DSB.
Signalprogram - selvopfundet af BDK (ja-ja, der er noget arbejde på EU plan, men det ændre ikke på at BDK ville være "first mover" med alle fordele).

Så vidt jeg kan se, så leveres alle argumenter for ikke at sates på jernbanen af----jernbanen selv.

Deloittes eksterne review af Signalprogrammet.....

af Gæst1, 26/4 2018, 12:31 (2164 dage siden) @ Peter Christensen

Så vidt jeg kan se, så leveres alle argumenter for ikke at sates på jernbanen af----jernbanen selv.

Du glemmer lige, at de "onde politikere" reelt set har givet Jernbanen alle de penge, som Jernbanen har bedt om over de seneste 10 års tid. At de "onde politikere" ikke har tænkt sig, at give flere pt, skyldes jo nok netop, at der ikke rigtig er kommet nogle resultater ud af anstrengelserne - udover et "flere penge tak" og "vent bare til om 3, 5, 10 år - SÅ bliver det mindst lige så godt, som det var for 10 år siden"

...og så ER der faktisk ikke rigtig flere penge tilbage at tage fra. En del tyder på, at de skillinger, der måtte kunne skrabes sammen til infrastrukturinvesteringer, istedet skal kastes ind i Signalprogrammets "Evige ild"

Deloittes eksterne review af Signalprogrammet.....

af Scharfenberg, 26/4 2018, 14:34 (2164 dage siden) @ Peter Christensen

Altså at visse strækninger ikke skal have ERMTS.

Det hedder 'ERTMS' = European Rail Traffic Management System

Den smugle jeg læste forleden var dog ikke opløftende...

Smule

Når formuleringer som "den forhastede udrulning risikere at medføre at fejl ikke fjernes og korrigeres og dermed følger med resten af udrulningen".

Den forhastede udrulning risikerer at medføre...

Ja, det er sq logik for burhøns

'Sgu' er en sammentrækning af 'så gud'. Dvs. der er intet 'q' i.

Jeg troede ellers, at du var mere fejlfri end visse togtyper

Deloittes eksterne review af Signalprogrammet.....

af Peter Christensen, 26/4 2018, 15:11 (2164 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg troede ellers, at du var mere fejlfri end visse togtyper

Jeg fik bundkarakter i dansk i skolen....men i den rigtig sjove ende i matematik, fysik og kemi.
ALtså, typisk teknikerprofil (de kan tænke logisk, men stavningen halter).

Deloittes eksterne review af Signalprogrammet.....

af UTJ, 26/4 2018, 16:11 (2164 dage siden) @ Peter Christensen

Det er bare DSB/Bdk-lobbyen som er nået til lavpunktet.

Skiftespor / togchauffør / toggarage etc.........

Signalprogrammet skel nok blive lukket, for det er jo på hovedstrækningerne det ikke kan virke - en simpel strækning i Vendsyssel excl. Aalborg med nedlagt godstrafik er ikke Hovedbanegården.....

Deloittes eksterne review af Signalprogrammet.....

af Peter Christensen, 26/4 2018, 22:06 (2163 dage siden) @ Scharfenberg

Nu kan du så få den rigtige sprogbrug..
Med afsæt i nuværende erfaringer fra Early Deployment-strækningerne, vurderes der at være risiko for, at efterfølgende udrulninger igangsættes før centrale fejl og mangler er håndteret, hvilket øger sandsynligheden for forsinkelser af installationer på de resterende strækninger.
Det er altså børnelærdom....men uhyggeligt at læse om på 7 ud af 300-etellerandet sider.
Dog er den her virkelig en lussing, så det synger
Det samlede risikobillede taget i betragtning vurderes realismen i tids- og aktivitetsplanerne på fjernbanen at være begrænset.
På godt dansk: der er ikke styr på en s...
Af de ca. 19 mia, som budgettet er på, da er allerede brugt+forventet brugt via kontrakter 11,5 mia.
Da der ikke er lavet ret meget ude langs sporene, så skal der ikke gå meget galt for 19 mia kr. er for lidt.
En af måderne at skaffe flere penge i kassen på kunne være "hjemtagning af konsulentopgaver" - utroligt at et konsulenthus foreslår det!
Omvendt, så springer kæden af idet Immunisering af de gamle signaler er både dyrt og ikke uden risici, hverken økonomisk eller tidsmæssigt.
Det er - i bedste fald - en gang sludder uden hold i virkeligheden. Der har været immuniseret her i landet før; det ved vi godt hvordan skal gøres.

Der vil således ud over cirka 0,7 mia. kr. i meromkostninger til Signalprogrammet være ekstraomkostninger i størrelsesordenen 2,8 mia. kr. til at holde de nuværende signaler i drift, fortsætte trafikstyring i gammelt signalsystem, immunisere strækningen Roskilde-Holbæk samt gennemføre en række anlægsprojekter – eksempelvis København – Ringsted – i eksisterende teknologi. Der gøres i den forbindelse opmærksom på, at Banedanmarks ramme for det materielbaserede udrulningsscenarium er blevet udarbejdet og analyseret på meget kort tid. Således skal såvel økonomiske overslag, den præcise tidsplan og de præcise materielforudsætninger detaljeres, idet de på nuværende tidspunkt alene kan betragtes som indikative.
Ovenstående er meget rammende for hvordan Deloitte holder fast i først signalproram, så elektrificering. Men den sidste linje med det "indikative" viser blot at de kære forfattere reelt intet aner; det er et skud i tågen, men BDK er nok meget godt tilfreds hermed.
Men det forklare også alt det snak, som nu kører omkring elddrift kun til Hk. Umiddelbart ville jeg mene at Kb har et naturligt endepunkt og givet DSBs manglende viden/modvilje omkring batteritog, så lugter det meget af togskift i Hk. Måske blot i en årrække indtil strækningen er udliciteret til andre end DSB?

Næste centrale beslutningsport vil være i efteråret 2018, hvor Signalprogrammet vil have væsentlig bedre mulighed for at vurdere, om forudsætningerne for at udstyre tilstrækkeligt med tog til at gennemføre det materielbaserede udrulningsscenarium er til stede. Hertil kommer et bedre indblik i risici og omkostninger forbundet med immunisering.
Centralt i dette forløb vil være at inddrage jernbanevirksomhederne yderligere med henblik på løbende at sikre, at den videre udrulning understøtter deres materielbehov. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har gennemført indledende drøftelser med DSB i anden halvdel af oktober, mens drøftelser med Arriva og Nordjyske Jernbaner er optaget i november 2017
.
Man bemærker det total fravær af godsoperatører og "den gule fare" (sporfolket). Tror sq de også gerne vil give deres besyv med, som meget vel kunne tænkes at afvige temmelig meget fra DSBs. Efteråret 2018 bliver rigtig sjovt, for der kommer en lille eksamen for signalprogrammet. Det bliver spændende om opgaven anses som bestået eller om programmet dumper....

Nå, det må være godt for i aften, men der er mere sjov i vente om bl.a. baseline.

Deloittes eksterne review af Signalprogrammet.....

af Gæst1, 27/4 2018, 11:27 (2163 dage siden) @ Scharfenberg


Jeg troede ellers, at du var mere fejlfri end visse togtyper

Ahhr, Scharfenberg. Kom lige tilbage i kampen her. Du plejer ikke at gå efter manden. Det klæder dig ikke. Netop her omkring Signlaprogrammet kan du jo bidrage med gode input.

Deloittes eksterne review af Signalprogrammet.....

af Gæst1, 26/4 2018, 12:32 (2164 dage siden) @ UTJ

. Danmark har Europas dårligst administrerede jernbaner.

Hvorfor så uambitiøs? Der er givetvis også rigtig mange jernbaner udenfor Europa, der administreres bedre....

BDK's statusrapport af 19.04.2018 om Signalprogramet.....

af Mads, 26/4 2018, 15:11 (2164 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvad er årsagen til at der rapporteres på togvogne, men ikke på lokomotiver. Er det fordi det forventes at de eksisterende lokomotiver erstattes af de kommende Vectron?

Avatar

BDK's statusrapport af 19.04.2018 om Signalprogramet.....

af Ove Nygaard, 26/4 2018, 16:18 (2164 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas.

Ros til "følgebrevet". Det kan enhver forstå!;-)

Bedste ERTMS hilsener

Ove af Erritsø m. v.

BDK's statusrapport af 19.04.2018 om Signalprogramet.....

af UTJ, 26/4 2018, 16:44 (2164 dage siden) @ Ove Nygaard

Ja, følgebrevet er klar tale. Venligt og koncist.

Der er ellers et dejligt udtryk i rapporten: DORF (Delivery of Remaining Functionalities): Lyder næsten som Dolph.

Det er kun det som er udestående - ellers virker S-banen helt upåklageligt.

Beklager hvis der er slå- og stavefejl i ovenstående, jf dette.

--
ئۇلغىك

BDK's statusrapport af 19.04.2018 om Signalprogramet.....

af Michaelmy, 26/4 2018, 20:24 (2164 dage siden) @ UTJ

Pubktligheden på Jægersborg - Hillerød er stærkt forbedret og der skulle snart blive offentliggjort detaljeret punktlighed på selve signalanlægget.

BDK's statusrapport af 19.04.2018 om Signalprogramet.....

af UTJ, 27/4 2018, 08:31 (2163 dage siden) @ Michaelmy

Pubktligheden på Jægersborg - Hillerød er stærkt forbedret og der skulle snart blive offentliggjort detaljeret punktlighed på selve signalanlægget.

.
Man er vel højst nået til samme punktlighed som før cirkus-signalprogram blev opfundet.

BDK's statusrapport af 19.04.2018 om Signalprogramet.....

af Gæst1, 27/4 2018, 11:18 (2163 dage siden) @ UTJ

Pubktligheden på Jægersborg - Hillerød er stærkt forbedret og der skulle snart blive offentliggjort detaljeret punktlighed på selve signalanlægget.

.
Man er vel højst nået til samme punktlighed som før cirkus-signalprogram blev opfundet.

Til gengæld er rejsetiden forlænget - og udgør eksempelvis mellem København og Lyngby samme tid, som da S-togene blev indført....Men lad os nu lige se projektet holde punktligheden i en periode, og derefter skrue rejsetiden ned og kapaciteten op, så kan man for alvor se, om det leverer det, der blev lovet.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak