Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den danske Banekonference RAILcph 2018 (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 15/5 2018, 10:17 (2145 dage siden)

I går blev den årlige Banekonference - nu RAILcph - afholdt i TIVOLI kongrescenter i København. De næsten 800 deltagere kunne vælge mellem omkring 50 præsentationer samt nogle fælles oplæg.

Præsentationerne kommer i løbet af ugen up til offentlig beskuelse på www.railcph.dk under "konference" hhv "konferenceprogram".

Da jeg har været dybt involveret i planlægningen af "Modern Rolling Stock" foredragene, vil jeg naturligvis anbefale disse til alle interesserede :-)

For mig var de særlige øjenåbnere præsentationerne fra Christer Fritzson (åbningssceancen), Transdev/Snälltåget og ikke mindst tjekkiske Regiojet, som jeg har prøvet at få til København de seneste tre år.Alle tre fortalte om meget nemme måder til at opnå kortere rejsetider, markant flere passagerer og lavere billetpriser for en øget komfort.

Regiojets pointer var interessante: Vækst i Tjekkiet på over 300% i antallet af passagerer på visse "ikke-lønsomme linier" - hvor en væsentlig del er gået til statsoperatøren CD "fordi de blev nødt til at oppe sig, da der kom konkurrence" samtidig med at antallet af nye biler fortsat stiger (der er flere biler pr indbygger i Tjekkiet end i Danmark), men folk kører mindre i dem, fordi toget er blevet attraktivt...

/Lasse
[image]

Den danske Banekonference RAILcph 2018

af Frank Poulsen, 15/5 2018, 10:52 (2145 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Kan du løfte noget af sløret for hvad de gør/har gjort i Tjekkiet? Sådan mere konkret

Den danske Banekonference RAILcph 2018

af Simon1906, Hedehusene, 15/5 2018, 12:52 (2145 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg mener at have læst at de køber brugte moderne siddevogne fra ÔBB som bliver malet i friske farver (De betaler nok ikke ny vogns pris) og så er der billige priser. Sandsynligvis artikler i LOK-report.de (jeg læser kun Lok-report de, Ferrovia it og så Jernbanen) Som jeg syntes generelt giver nogle gode oplysninger.


Med venlig hilsen

Simon

Den danske Banekonference RAILcph 2018

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 15/5 2018, 15:19 (2145 dage siden) @ Simon1906

Tjekkiet har åbnet op for fri trafik i konkurrence med Ceska Drahy (CD). Regiojet, Leo Express og Arriva kører fri trafik (uden statsbetaling) i konkurrence mod CD, der stadig modtager statsbetaling (er på en ti-årig kontrakt med staten). Det er der kommet nogle interessante ting ud af:

1: Billetpriserne er faldet 30-50%
2: Antallet af tog på strækningerne er mere end fordoblet - i myldretiden mellem Ostrawa og Prag (380 km) er der togafgang med 400-800 siddepladser hvert 12. minut
3: Antallet af passagerer er med end tre-doblet
4: Da prisen er meget lav, og rettidigheden den samme for alle operatørerne, konkurrerer man derfor på service og komfort.
5: Antallet af nye biler i Tjekkiet er vokset, og de har flere biler pr indbygger end i Danmark, men folk kører mindre i dem, da toget er blevet et reelt alternativ.
6: RegioJet og Arriva driver også fjernbusser (ved ikke om Arriva gør det længere), og anvender disse som tilbringere til deres tog.
7: Store dele af togmateriellet er nyt / moderniseret. CD har indsat Pendolino/Railjet, RegioJet har købt/leaset nye el lokomotiver og købt 26 nye passagervogne, LEO express kører med nye togsæt.
8: Alle kunder får gratis vand, te, kaffe og aviser. Der er en steward pr vogn og et køkken/pantry for hver tredie vogn. Togpersonalet foretager ikke billetkontrol, for det hele kører på apps. Hvis man ikke køber billetten i de bemandede billetsalg (for hver operatør)
9: Der er gratis parkering i stationsnære P-huse, hvis du køber en togbillet....
10: Mindst 35% af væksten kommer CD til gode, da de fik behov - og mulighed - for "at oppe sig".

Samlet set er Tjekkiet det land i Europa, hvor man på en seks-årig periode har haft den største passagervækst - nogensinde målt - i passagerkm.

Det synes jeg er enormt spændende at høre om...

/Lasse

Den danske Banekonference RAILcph 2018

af kme, 15/5 2018, 16:25 (2145 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Dét er godt nok en øjenåbner! Prag-Ostrawa er helt sammenlignelig med Kbh-Aarhus både i afstand og befolkning.

Der er kun en vej frem: fri trafik.

Hvordan vi så får knust Banedanmark ved jeg til gengæld ikke, men de er det onde dyr i åbenbaringen lige nu.

Den danske Banekonference RAILcph 2018

af Peter Christensen, 15/5 2018, 18:59 (2145 dage siden) @ kme

Hvordan vi så får knust Banedanmark ved jeg til gengæld ikke, men de er det onde dyr i åbenbaringen lige nu.

Der er kun 2 ting, som i kombination holder andre operatører væk.
Signalprogram og manglende elektrificering.
Vel hævder BDK et med hensyn til Signalprogrammet, men der foregår noget sær positionering, som jeg ikke kan tolke som andet end at hele programmet bliver ændret. Det er kun et spørgsmål om hvormeget der pilles ud - ikke om der beskæres.

Den danske Banekonference RAILcph 2018

af Svend, 15/5 2018, 19:15 (2145 dage siden) @ kme

Hvordan vi så får knust Banedanmark ved jeg til gengæld ikke, men de er det onde dyr i åbenbaringen lige nu.

.
Hvis du kan sørge for at få Banedanmark ud af Ole Birk & Co´s kløer (jernbanen er politisk drevet), vil det gå langt bedre. Om du så også kan få de store firmaer, der leverer og bygger til signalprogrammet og elektrificeringsprogrammet, til at agere mere professionelt, vil det være perfekt.

--
Svend

Den danske Banekonference RAILcph 2018

af Peter Christensen, 15/5 2018, 19:31 (2145 dage siden) @ Svend

om du så også kan få de store firmaer, der leverer og bygger til signalprogrammet og elektrificeringsprogrammet, til at agere mere professionelt, vil det være perfekt.

Nja, firmaerne agenere vel inden for rammerne af de amatørkontraker med ændringer, som de har tegnet med BDK.
Ombygningen af den første MF er et glimrende eksempel på tudetosset arbejdsfordeling - bestemt af BDK.
Jeg konstatere tørt at de store firmaer har ageret ret professionelt - læs fået tegnet nogle for dem gode kontrakter med en kunde, som ikke helt ved hvad de har rodet sig ud i og som heller ikke helt ved, hvad de vil have.
Det er altså en guldgrube med alle de ændringer, som senere kommer. Eller endnu bedre - krav, som ikke er medtaget.
Et lille område som dokumentation. Vel er der krav om dokumentation i kontrakterne, men de er jo spast at læse i Deloittes rapport at visse afdelinger i BDK ikke er tilfredse med den afleverede dokumentation. Det tyder på manglede forventningsafstemning internt i BDK....og når BDK beder om mere, end hvad der er specificeret, så går tiden og der kommer en ekstra regning.
Såre simplet.

Den danske Banekonference RAILcph 2018

af jmp ⌂, Vejle, 15/5 2018, 19:59 (2145 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg spottede et par dage i Olomouc midt mellem Praha og Ostrava (*) sidste sommer og kan bekræfte, at der virkelig er gang i passagertrafikken. Alting var så også gearet efter den frie trafik. Alle elektroniske displays havde en ekstra kolonne til operatøren og i alle højtalermeddelelser blev det omhyggelig sagt, hvem der var operatør.

7: Store dele af togmateriellet er nyt / moderniseret. CD har indsat Pendolino/Railjet, RegioJet har købt/leaset nye el lokomotiver og købt 26 nye passagervogne, LEO express kører med nye togsæt.


De fleste af RegioJets mange vogne er stadig brugte, moderniserede ÖBB-vogne (og enkelte gamle SBB-vogne til deres "monkey class").

Den store morsomhed her var Arriva Express, der kørte med aflagte 628/928-togsæt fra Tyskland. De var klart også den mindste af de fire operatører på strækningen.
[image]
08.07.2017, Olomouc hl.n., Arriva 845 103+945 103+945 101+845 101, tog AEx 1043.


Jan

(*) Ostrava er Tjekkiets tredjestørste by med små 325.000 indbyggere.

Frit billetsystem

af UTJ, 16/5 2018, 03:15 (2144 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Man skal i første omgang sætte valg af billetsystem frit for alle i Danmark. Rejsekortet spænder effektivt ben for priskonkurrence (hvilket en større togoperatør formentlig er tilfreds med).
I Danmark er man så forhippet på samme billet til al kollektiv trafik at det er blevet en fordelingsslåskamp om provenuet.
Men der er mange andre hindringer, så et liberalt regime som på den tjekkiske strækning ligger ikke ligefor.

Avatar

Frit billetsystem

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 16/5 2018, 07:21 (2144 dage siden) @ UTJ

Rejsekortet spænder effektivt ben for priskonkurrence (hvilket en større togoperatør formentlig er tilfreds med).

Ikke nødvendigvis.
Rejsekortet kan så vidt jeg ved ret nemt sættes op til at hver operatør får sin egen pris. Der skal blot checkes ind på operatørens stander.
Rejsekortet ved allerede hvilken stander du checker ind på, så er det jo bare at dele turen ud.

Check ind i bussen i Benløse. Arriva.
Check ind på perronen i Ringsted, DSB
Check ind ved Metroen på Nørreport, Metro
Check ud på Ørestad.

Det er allerede kendt, så herefter er det jo blot at dele indtægten. Det kunne jo også tænkes at DSB f.eks valgte at give mig en anden pris, når jeg tager med et mindre belastet tog, der er mange muligheder.

Et fælles billetsystem er politisk bestemt.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Frit billetsystem

af Morten Flindt Larsen, 16/5 2018, 10:49 (2144 dage siden) @ metrohenrik

Rejsekortet spænder effektivt ben for priskonkurrence (hvilket en større togoperatør formentlig er tilfreds med).


Ikke nødvendigvis.
Rejsekortet kan så vidt jeg ved ret nemt sættes op til at hver operatør får sin egen pris. Der skal blot checkes ind på operatørens stander.
Rejsekortet ved allerede hvilken stander du checker ind på, så er det jo bare at dele turen ud.

Check ind i bussen i Benløse. Arriva.
Check ind på perronen i Ringsted, DSB
Check ind ved Metroen på Nørreport, Metro
Check ud på Ørestad.

Det er allerede kendt, så herefter er det jo blot at dele indtægten. Det kunne jo også tænkes at DSB f.eks valgte at give mig en anden pris, når jeg tager med et mindre belastet tog, der er mange muligheder.

Et fælles billetsystem er politisk bestemt.

Det er nemlig helt korrekt. Rejsekortet er blot mediet til den praktiske brug af det fælles billetsystem, hvis eksistens er politisk bestemt ved lov. Rejsekortet er i bund og grund et betalingskort, og i princippet ville du også kunne købe hotdogs i 7/11-butikkerne på rejsekortet, hvis man besluttede sig for det. Der er dog nogle lovgivningsmæssige bindinger omkring rejsekortet, som betyder, at det er en anden slags betalingskort en betalingskortene.

Den øvelse, som fra politisk side blev foretaget omkring et påstået "komforttillæg" til delfinansiering af Metro Cityringen var et let gennemskueligt forsøg på de facto at melde Metroen ud af takstsamarbejdet i hovedstadsregionen, idet forslagsstillerne ville give mindre rabat ved brug af Rejsekortet i Metroen end den ensartede rabat, der gives i alle regionens øvrige transportmidler. At det skulle være et "komforttillæg" var blot en uvederhæftig påstand, som skulle dække over, at Metroen ikke ville yde så meget i rabat som sine samarbejdspartnere i takstsamarbejdet. Der er mere komfort i en buslinje 5C, end der er i et metrotog. Et ægte tillæg opkræves som ekstra betaling, uanset hvilken form for rejsehjemmel, der rejses på, så havde det været et ægte tillæg og ikke en rabatnedsættelse, skulle tillægget også have været opkrævet ved rejse på DSB billetter herunder Pendlerkort, Øresundbilletter, almindelige Movia-kontantbilletter etc. Det ved de pågældende politikere naturligvis godt, og de pågældende er jo med visse undtagelser heller ikke ubegavede, men "går den så går den". Målet helliger midlet.

Frit billetsystem

af UTJ, 16/5 2018, 15:14 (2144 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Men nu bruger man mobiltelefonen - rejsekortet er forældet som system

--
ئۇلغىك

Frit billetsystem

af krabsen, 16/5 2018, 15:35 (2144 dage siden) @ UTJ

Men nu bruger man mobiltelefonen - rejsekortet er forældet som system

Ikke man - nogen. Andre ikke.

Frit billetsystem

af UTJ, 16/5 2018, 16:24 (2144 dage siden) @ krabsen

Men nu bruger man mobiltelefonen - rejsekortet er forældet som system


Ikke man - nogen. Andre ikke.

.
mobiltelefonen er nok mere udbredt nu end rejsekortet ;-)

Frit billetsystem

af krabsen, 16/5 2018, 16:48 (2144 dage siden) @ UTJ

mobiltelefonen er nok mere udbredt nu end rejsekortet ;-)

Nu findes der sådan set stadig mobiltelefoner, der ikke understøtter apps - uanset styresystem.
Og nej, vi snakker ikke telefonbogsstore 80'er -modeller, blot f.eks. helt almindelige Nokia klaptelefoner. :-)

Frit billetsystem

af Karsten Jensen, 16/5 2018, 16:53 (2144 dage siden) @ UTJ

Men nu bruger man mobiltelefonen - rejsekortet er forældet som system


Ikke man - nogen. Andre ikke.

.
mobiltelefonen er nok mere udbredt nu end rejsekortet ;-)

For mig er rejsekortet mere lige til, end at bruge mobilen.
Og så kan mobilen løbe tør for strøm og den fylder betydeligt mere end et rejsekort. Det er nok bare mig, men jeg har ikke altid mobilen på mig, slet ikke i sommervarmen, for hvor skal man opbevare den??? Rejsekort. dankort osv. fylder betydeligt mindre, og kan godt være i lommen på et par shorts!

Frit billetsystem

af kme, 16/5 2018, 17:08 (2144 dage siden) @ Karsten Jensen

Det er nok bare mig, men jeg har ikke altid mobilen på mig, slet ikke i sommervarmen, for hvor skal man opbevare den??? Rejsekort. dankort osv. fylder betydeligt mindre, og kan godt være i lommen på et par shorts!

Vi er mindst to... Pungen har man altid med for at købe en is med kontanter og have dan- rejse- og kørekortet med. Mobilen er bare irriterende.

Frit billetsystem

af Scharfenberg, 16/5 2018, 21:57 (2144 dage siden) @ UTJ

Men nu bruger man mobiltelefonen - rejsekortet er forældet som system


Ikke man - nogen. Andre ikke.

.
mobiltelefonen er nok mere udbredt nu end rejsekortet ;-)

Der er flere end 2,5 mio. aktive rejsekort i Danmark. Personligt foretrækker jeg også rejsekort frem for mobil, da et rejsekort fylder mindre og er nemmere at bruge.

Frit billetsystem

af Jens Hansen, 17/5 2018, 06:35 (2143 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg husker for godt 15 år siden, at en nu tidligere medarbejder i DSB sagde, "hvorfor ikke bruge sygesikringsbeviset"?

Det kunne de vist ikke rigtigt gennemskue i DSB. De ville nok hellere selv opfinde noget.

Jens

Frit billetsystem

af UTJ, 17/5 2018, 07:08 (2143 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg husker for godt 15 år siden, at en nu tidligere medarbejder i DSB sagde, "hvorfor ikke bruge sygesikringsbeviset"?

Det kunne de vist ikke rigtigt gennemskue i DSB. De ville nok hellere selv opfinde noget.

.
Visionerne var snarere at konkurrere med Dankortet indtil man lidt amatøragtigt fandt ud af hvilke krav til sikkerhed der var forbundet med at udbygge det til et generelt betalingskort.

Men projektet virker fra en start helt amatøragtigt, kun båret af en tynd vision om et fælles elektronisk kort der skulle afskaffe alle andre billetformer, uanset hvikle omkostninger dette ville medføre.

Frit billetsystem

af krabsen, 17/5 2018, 09:01 (2143 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg husker for godt 15 år siden, at en nu tidligere medarbejder i DSB sagde, "hvorfor ikke bruge sygesikringsbeviset"?

Blandt andet fordi det ville udelukke muligheden for Rejsekort anonymt.

Det kunne de vist ikke rigtigt gennemskue i DSB. De ville nok hellere selv opfinde noget.

Eller de vurderede (formentlig korrekt) at folkestemningen ikke var for 'big brother'-systemer.

Frit billetsystem

af Jens Hansen, 17/5 2018, 15:10 (2143 dage siden) @ krabsen

Ja, uha den farlige Bigbrother.

I en tid hvor Facebook rubricerer ateister som muslimer og google har tjek på, når vi går på toilet.

Jens

Frit billetsystem

af krabsen, 17/5 2018, 16:03 (2143 dage siden) @ Jens Hansen

Ja, uha den farlige Bigbrother.

I en tid hvor Facebook rubricerer ateister som muslimer og google har tjek på, når vi går på toilet.


Det nytter ikke at fordømme 15 år gamle beslutninger ud fra de nutidige præmisser.

Og ja, vi er nogle der stadig kerer os en smule om privatlivets fred og (blandt andet) derfor ikke anvender Fb mv..

Det er svært, ikke at fundere lidt over den lydlige sammenhæng mellem tweets og twits.. :-P :-P

Frit billetsystem

af Morten Flindt Larsen, 18/5 2018, 14:30 (2142 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg husker for godt 15 år siden, at en nu tidligere medarbejder i DSB sagde, "hvorfor ikke bruge sygesikringsbeviset"?

Det kunne de vist ikke rigtigt gennemskue i DSB. De ville nok hellere selv opfinde noget.

Så medarbejderen mente, at man bare skulle kunne hæve penge i sin bank på sit sigesikringsbevis?!?

Jamen, det var da "visionært". :-D

Med venlig hilsen
M:-)rten

Frit billetsystem

af krabsen, 18/5 2018, 14:38 (2142 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så medarbejderen mente, at man bare skulle kunne hæve penge i sin bank på sit sigesikringsbevis?!?

Jamen, det var da "visionært". :-D

Hvorfor ikke - der står da både Navn og CPR-nummer, så man er sikker på identiteten!:-P

Frit billetsystem

af Morten Flindt Larsen, 16/5 2018, 16:27 (2144 dage siden) @ UTJ

Men nu bruger man mobiltelefonen - rejsekortet er forældet som system

Mobilløsninger har man spået de sidste 10 år. Der kan sidde en NFC-chip i mobilen, som så skal aktiverer en stander; fumlebetjening med indtastning dur ikke, alene af den grund at et vist "kundesegment" så kun betaler, hvis de øjner en billetkontrollør. Derfor skal der ved tog være tvunget check ind før ombordstigningen, i busser når man passerer chaufføren.

For min skyld kan man godt gøre det med en mobiltelefon, men mobiltelefoner kan ikke stå alene, hvilket erfaringer fra udlandet f.eks. Kina viser.

Det er - for de der gerne vil kunne læse sig til, hvilken billet de har - også muligt at lave papirbilletter, som man kan tjekke ind på rejsekortstanderne, men problemet er, at de både er uforholdsmæssigt dyre at fremstille og at de ligesom gammeldags billetter ikke er særlig miljøvenlige.

Hvis man alene fokuserer på at tænke teknisk, så kan Rejsekortet være en standerløs app på mobilen, hvor man så checker ind og ud med GPS, der registrerer positionen. Det giver så bedre muligheder for at køre gratis, når der ikke er kontrol med toget. GPS-positionen vil da ved indcheckningen, når der lejlighedsvis kommer kontrol, pudsigt nok altid være et punkt "lige efter den sidste station inden kontrollen kom". Folk har det jo med at springe på toget i sidste øjeblik uden at checke ind på stationen.

Så kan man jo naturligvis sætte flere kontroller på togene og begynde at bemande regional- og fjerntogene, men lønkroner er dyre, og vi har jo ikke slavearbejdskraft til rådighed. DSB's bestræbelser er de sidste 20 år af samme årsag (lønkronerne) gået i retning af stikprøvevis billetkontrol på alle strækninger. På S-banen er der korte afstande mellem stationerne, så her kan kontrolpersonalet hele tiden kan skifte tog. I regional- og fjerntrafikken vil et fast billetkontrolhold bare komme til at sidde og trille tommelfingre, når de har gået toget igennem, indtil de skal skifte til et modgående tog - hvis der ellers er et sådant de første 20 minutter. Det dur ikke.


Med venlig hislen
M:-)rten

Frit billetsystem

af kme, 16/5 2018, 16:35 (2144 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

... men problemet er, at de både er uforholdsmæssigt dyre at fremstille og at de ligesom gammeldags billetter ikke er særlig miljøvenlige.

Åh, det ved jeg nu ikke. I gamle dage (før 1980) var en billet et stykke pap på ca. 2 x 5 cm som konduktøren prægede med en tang. Miljøbelastningen var nok til at overse :-)

Frit billetsystem

af Morten Flindt Larsen, 16/5 2018, 16:48 (2144 dage siden) @ kme

... men problemet er, at de både er uforholdsmæssigt dyre at fremstille og at de ligesom gammeldags billetter ikke er særlig miljøvenlige.

Åh, det ved jeg nu ikke. I gamle dage (før 1980) var en billet et stykke pap på ca. 2 x 5 cm som konduktøren prægede med en tang. Miljøbelastningen var nok til at overse :-)

Nej, billetterne var ikke "et stykke pap på ca. 2 x 5 cm". Trafikselskaberne brugte årligt tonsvis af papir og pap, som folk blot smed fra sig i skraldespande og askebægre. Hvis du mener, at det er miljøvenligt, så følger du vist ikke rigtig med i, hvad der betragtes som miljø-uvenligt nu til dags. Senest er det kommet fokus på bomuldsposer og små plastic-sugerør.

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten

Frit billetsystem

af UTJ, 17/5 2018, 02:26 (2143 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af UTJ, 17/5 2018, 02:53

I stedet for timelange forsvar for rejsekortet skulle man hellere tænke i små , men væsentlige forbedringer - en kunne være at man til ethvert rejsekort kunne tilknytte et mobilnummer, så man kunne få en kvitterings-sms hver gang man tjekkede ind og ud, samt kvittering for en rejses endelige pris. Det med app er besværligt og kommer ikke automatisk frem på skærmen og tiden er altså for kort til diverse opslag - så hellere bilen.

Det er ikke så svært at lave noget som duer og har en praktisk brugerflade. I Kina kan du til enhver tid på alle stationer få saldo og forbrug oplyst, samtidig med at strukturen er så simpel at du i forvejen kan regne din pris ud (som ikke er højere end at du aldrig bliver ruineret).

Det er korrekt at mobilløsninger først nu er ved at blive udbredt, men det som er kendetegnende ved succesfuld it-udvikling er at det gror frem som en underskov med et væld af konkurrerende løsninger som så skal overleve i virkeligheden - ikke et system, der udviklet i et udbud og som man efterfølgende ikke rigtig kan lave om i på grund af kontrakt og alt for dyrt udstyr og drift. Hov der kom vi vist ind på dansk offentlig it-udbudstankegang mere generelt.

:-)

Frit billetsystem / rejsekort offline

af steenth, 17/5 2018, 03:18 (2143 dage siden) @ UTJ

I stedet for timelange forsvar for rejsekortet skulle man hellere tænke i små , men væsentlige forbedringer - en kunne være at man til ethvert rejsekort kunne tilknytte et mobilnummer, så man kunne få en kvitterings-sms hver gang man tjekkede ind og ud, samt kvittering for en rejses endelige pris. Det med app er besværligt og kommer ikke automatisk frem på skærmen og tiden er altså for kort til diverse opslag - så hellere bilen.

Du kan ikke få kvitteringer hurtigere frem end det bliver synlig på rejsekort.dk. I busserne bliver transaktionerne kun afleveret en gang i døgnet. Dog er planer om at forbinde busserne via mobil-nettet, så det går hurtigere.

Det er ikke så svært at lave noget som duer og har en praktisk brugerflade. I Kina kan du til enhver tid på alle stationer få saldo og forbrug oplyst, samtidig med at strukturen er så simpel at du i forvejen kan regne din pris ud (som ikke er højere end at du aldrig bliver ruineret).

Du kan på alle DSB og metroen aflæse saldo og de sidste rejser som er på kortet i automaterne.... læg kortet i, så kommer et menupunkt netop til den opgave - ret simpel.
Prisstruktur er jeg enig det ikke simpel - mange bliver stadig forvirret over off-peak rabat.- og rabattrin i Takst Vest skal man også være godt inde i for at gennemskue det.

Det er korrekt at mobilløsninger først nu er ved at blive udbredt, men det som er kendetegnende ved succesfuld it-udvikling er at det gror frem som en underskov med et væld af konkurrerende løsninger som så skal overleve i virkeligheden - ikke et system, der udviklet i et udbud og som man efterfølgende ikke rigtig kan lave om i på grund af kontrakt og alt for dyrt udstyr og drift. Hov der kom vi vist ind på dansk offentlig it-udbudstankegang mere generelt.

Man har indset at den valgte udbudmodel ikke var den rigtige til den opgave.. da modelen var et rent leveringsopgave, men den har ikke taget hensyn til at der skulle også udvikles til systemet.

Frit billetsystem / rejsekort offline

af Morten Flindt Larsen, 17/5 2018, 05:15 (2143 dage siden) @ steenth

Det er ikke så svært at lave noget som duer og har en praktisk brugerflade.

Det er ikke det, som er formålet med de forskellige takstsystemer i DK. I takt med at mere og mere politisk arbejde gennem de seneste 40 år er overført fra kommunerne til regionerne til Folketinget til EU, har regions- og folketingspolitikerene kun sygehuse og kollektiv trafik tilbage at sætte deres små fedtede fingeraftryk på, og de tænker ikke i landsdækkende helheder men har hver deres egen lille Hassan at pleje.

I Kina kan du til enhver tid på alle stationer få saldo og forbrug oplyst, samtidig med at strukturen er så simpel at du i forvejen kan regne din pris ud (som ikke er højere end at du aldrig bliver ruineret).

Du kan på alle DSB og metroen aflæse saldo og de sidste rejser som er på kortet i automaterne.... læg kortet i, så kommer et menupunkt netop til den opgave - ret simpel.

Prisstruktur er jeg enig det ikke simpel - mange bliver stadig forvirret over off-peak rabat.- og rabattrin i Takst Vest skal man også være godt inde i for at gennemskue det.

Prisstrukturerne og prisniveauet har grundlæggende ikke noget med Rejsekortet som sådan at gøre men er noget, som trafikselskaberne, der som sagt er politisk styrede, hver især beslutter og derefter lægger ind i kortet. Det fungerer givetvis meget bedre i Kina, men der har man jo også en vis tradition for centralstyring, måske i kombination med mere kundevenlig tilgang til tingene. I Danmark er det mere a la fællesmøde på Christiania.

At prisstrukturen ikke er simpel i DK, kan vel i øvrigt ikke være noget seriøst problem for dem, der ønsker "frit billetsystem", for det er jo de facto det, som vi allerede har - med to håndfulde regionale trafikselskaber, DSB, Metroen etc. i en stor pærevælling. Hvor frit skal det være yderligere?

Frit billetsystem / rejsekort offline

af UTJ, 17/5 2018, 06:23 (2143 dage siden) @ steenth

Du misforstår brugervenlighed - nutidens brugere gider ikke bruge tid på at slå informationer a la kvitteringer op, via automater på stationer, vente en dag eller skulle besøge en web-side. Yesterday og inkarnerede brugere af kollektiv trafik er sikkert til at tilfredsstille, men det er ikke nok til at få fågangsbrugere til at orke. Det er "slet ikke" eller fågangsbrugere af kollektiv trafik som skal til for at øge markedsandelen, ikke de trofaste kunder, som gør en dyd ud af selvstudier af bileltsystemer, automater, prisstrukturer og egentlig bare er tilfredse fordi de mener at de er samfundsvenlige og miljøbevidste ved at tage toget.

Frit billetsystem

af P.Jensen, 16/5 2018, 07:24 (2144 dage siden) @ UTJ

Mig bekendt er der ikke rejsekort tvang - eller nødvendigvis behov for det. Det er vel kun tilskudsstøttede tog og busser der er - eller skal være - tilsluttet??

"Fjernbusserne" Flixbus, Kombardo Expressen og Sort billet tager ikke imod rejsekortet og de klarer sig fint uden det.

Med fri konkurrence vil man ikke bare kunne bruge sin billet eller rejsekort til hvilken som helst afgang.
Kom sidste år med X-2000 fra Linköping og skulle skifte i Lund til efterfølgende X-2000 tog til København. Dette tog var så forsinket over en time, men SJ-biletten gælder ikke til Øresundstogene - så valget enten at se 3-4 Øresundstog køre forbi mod København eller købe ny billet og stå på et af disse.

P.Jensen

Frit billetsystem

af Scharfenberg, 16/5 2018, 08:26 (2144 dage siden) @ P.Jensen
redigeret af Scharfenberg, 16/5 2018, 09:13

Mig bekendt er der ikke rejsekort tvang - eller nødvendigvis behov for det. Det er vel kun tilskudsstøttede tog og busser der er - eller skal være - tilsluttet??

"Fjernbusserne" Flixbus, Kombardo Expressen og Sort billet tager ikke imod rejsekortet og de klarer sig fint uden det.

Med fri konkurrence vil man ikke bare kunne bruge sin billet eller rejsekort til hvilken som helst afgang.
Kom sidste år med X-2000 fra Linköping og skulle skifte i Lund til efterfølgende X-2000 tog til København. Dette tog var så forsinket over en time, men SJ-biletten gælder ikke til Øresundstogene - så valget enten at se 3-4 Øresundstog køre forbi mod København eller købe ny billet og stå på et af disse.

P.Jensen

Dette er vel nok den største anke ift. kundeperspektivet og fri trafik. Kunderne vil skulle acceptere, at deres billet ikke gælder til alle afgange.

Lad os forestille os følgende scenarie (København-Odense, 6 afgange i timen):

1. Arriva afgang minuttal 00 og 30
2. DSB 10 og 40
3. FlixTrain 20 og 50

Samlet set har kunden 6 tog i timen at vælge mellem, men vil man kun rejse på ét selskabs billet, har man kun to afgange i timen. Især irriterende ved forsinkelser.

For ca. 15 år siden var jeg i Manchester i en uge og benyttede busserne på Oxford Street, der angiveligt er den strækning i verden med højest frekvens af busafgange. Der kørte en bus gennemsnitligt en gang i minuttet, men det var ca. 7 forskellige selskaber. De havde så slået sig sammen, så billettype 1 omfattede 4 af selskaberne og billettype 2 3 af de andre selskaber. De fleste valgte så billettype 1, for den gav jo samlet set flest afgange. Men man skulle stadigvæk selv tjekke hver gang hvilket selskabs bus, men steg ombord i.

Fint hvis fri trafik kan tiltrække flere kunder til jernbanen, men det er bare vigtigt, at man ikke stikker folk blår i øjnene.

Frit billetsystem

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 16/5 2018, 14:18 (2144 dage siden) @ Scharfenberg

Fint hvis fri trafik kan tiltrække flere kunder til jernbanen, men det er bare vigtigt, at man ikke stikker folk blår i øjnene.

Netop derfor indeholder EUs fjerde jernbanepakke faktisk også en bestemmelse om, at "staten" kan påtvinge enhver passagertogsoperatør at bruge fælles billet/takst system - og iøvrigt indgå i fælles (infrastrukturforvalter ledet) trafikinformationsarbejde.

I en dansk sammenhæng kan forventes, at du altid kan bruge rejsekort i alle tog. Men at du kan købe billigere "orange" billetter til hver enkelt operatør, hvis du vil. I praksis kan fordelingen af rejsekort betalingen håndteres ved at kortet skannes af togpersonalet undervejs, da man herigennem kan se, hvilket tog, der er benyttet.

Som endnu en pudsighed forlyder det iøvrigt, at salget af "kontant billetter" / "enkeltbilletter" eller hvad sådan noget nu hedder, er stærkt stigende, da folk fravælger Rejsekortet, efterhånden som disse udløber...det er tilsyneladende nemmere blot at købe en dyrere enkeltbillet, end at anmode om et nyt kort, og derefter holde det optanket, hvis man ikke bruger bus og tog ofte....

/Lasse

Frit billetsystem

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 16/5 2018, 16:17 (2144 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Som endnu en pudsighed forlyder det iøvrigt, at salget af "kontant billetter" / "enkeltbilletter" eller hvad sådan noget nu hedder, er stærkt stigende, da folk fravælger Rejsekortet, efterhånden som disse udløber...det er tilsyneladende nemmere blot at købe en dyrere enkeltbillet, end at anmode om et nyt kort, og derefter holde det optanket, hvis man ikke bruger bus og tog ofte....


Rejsekortet er ikke perfekt - hverken takseringsmæssigt eller teknisk.

Et familiemedlem skulle rejse fra Esbjerg til Vejen. Rejsekortet checkes ind på Esbjerg Station, og standeren kvitterer for indtjekning.

Under kontrol i toget, viser togførerens 'device' at kortet ikke er checket ind (!) og han begynder at finde 'bødeblokken' frem. Heldigvis havde vedkommende en telefon med rejsekort-app. på og app'en viste at kortet rigtig nok var checket ind i Esbjerg. En noget slukøret togfører sjoskede så videre..

Denne episode viser netop hvorfor Rejsekortet er 'teknisk defekt'. Man kan ikke stole på det, og man har ingen mulighed for at validerer at man nu har gjort alt korrekt eller at sikre sig imod defekt udstyr hos f.eks. togpersonalet. Endelig står man selv tilbage med bøvlet med at få retfærdiggjort en uddelt afgift, når Rejsekortets udstyr fejler.

Frit billetsystem

af Morten Flindt Larsen, 16/5 2018, 16:41 (2144 dage siden) @ Henrik Hansen

Som endnu en pudsighed forlyder det iøvrigt, at salget af "kontant billetter" / "enkeltbilletter" eller hvad sådan noget nu hedder, er stærkt stigende, da folk fravælger Rejsekortet, efterhånden som disse udløber...det er tilsyneladende nemmere blot at købe en dyrere enkeltbillet, end at anmode om et nyt kort, og derefter holde det optanket, hvis man ikke bruger bus og tog ofte....

Rejsekortet er ikke perfekt - hverken takseringsmæssigt eller teknisk.

Et familiemedlem skulle rejse fra Esbjerg til Vejen. Rejsekortet checkes ind på Esbjerg Station, og standeren kvitterer for indtjekning.

Under kontrol i toget, viser togførerens 'device' at kortet ikke er checket ind (!) og han begynder at finde 'bødeblokken' frem. Heldigvis havde vedkommende en telefon med rejsekort-app. på og app'en viste at kortet rigtig nok var checket ind i Esbjerg. En noget slukøret togfører sjoskede så videre..

Denne episode viser netop hvorfor Rejsekortet er 'teknisk defekt'. Man kan ikke stole på det, og man har ingen mulighed for at validerer at man nu har gjort alt korrekt eller at sikre sig imod defekt udstyr hos f.eks. togpersonalet. Endelig står man selv tilbage med bøvlet med at få retfærdiggjort en uddelt afgift, når Rejsekortets udstyr fejler.

Du har helt ret i dine betragtninger! Og af samme årsager var papklippekortene, også noget teknisk defekt bras, som vi ikke desto mindre måtte trækkes med i over 30 år. Og så var der endda en vis type mennesker, der hylede og skreg, da klippekortene blev afskaffet, både fordi de gik galt, når stemplemaskinerne stemplede forkert, når folk skulle tænke selv og prøve at beregne zoner, og når kortene røg med i vaskemaskinen. Det var et skod-billetteringsmiddel, men man havde ikke bedre. Endelig stod man selv tilbage med bøvlet med at få retfærdiggjort en uddelt afgift, når klippekortene fejlede.

Så i og for sig er man godt dum, hvis man ikke holdt op med at bruge kollektiv trafik allerede da klippekortene kom frem i 1979. Men der er jo altid nogle, der enten er lidt træge i optrækket, ikke har råd til en bil eller blot får tilfredsstillet en bizar libido ved at brokke sig over dette og hint. Hvad det sidste angår, så har jeg aldrig læst, at der ligefrem skulle være flere tekniske fejl på rejsekortet end på de gamle analoge systemer, og vi havde jo nok hørt, hvis det var tilfældet.

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten

Frit billetsystem

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 16/5 2018, 17:25 (2144 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så i og for sig er man godt dum, hvis man ikke holdt op med at bruge kollektiv trafik allerede da klippekortene kom frem i 1979. Men der er jo altid nogle, der enten er lidt træge i optrækket, ikke har råd til en bil eller blot får tilfredsstillet en bizar libido ved at brokke sig over dette og hint. Hvad det sidste angår, så har jeg aldrig læst, at der ligefrem skulle være flere tekniske fejl på rejsekortet end på de gamle analoge systemer, og vi havde jo nok hørt, hvis det var tilfældet.

Du glemmer en meget vigtig pointe, nemlig at en fejlstempling på et klippekortet var validerbar for brugeren af kortet - hvis man fortsatte rejsen, så viste man at risikoen for en afgift var tilstede.

Ved rejsekortet har man *ingen* mulighed for at kontrollerer hvilken tilstand Rejsekortet er I - det får man først at vide når man møder en kontrollør og det er udelukkende rejsekortet og deres eget tekniske udstyr der fortæller om kortet et gyldigt eller ej - ved klippekortet kan alle aflæse hvad der stemples på kortet.

Frit billetsystem

af Morten Flindt Larsen, 16/5 2018, 18:27 (2144 dage siden) @ Henrik Hansen

Så i og for sig er man godt dum, hvis man ikke holdt op med at bruge kollektiv trafik allerede da klippekortene kom frem i 1979. Men der er jo altid nogle, der enten er lidt træge i optrækket, ikke har råd til en bil eller blot får tilfredsstillet en bizar libido ved at brokke sig over dette og hint. Hvad det sidste angår, så har jeg aldrig læst, at der ligefrem skulle være flere tekniske fejl på rejsekortet end på de gamle analoge systemer, og vi havde jo nok hørt, hvis det var tilfældet.


Du glemmer en meget vigtig pointe, nemlig at en fejlstempling på et klippekortet var validerbar for brugeren af kortet - hvis man fortsatte rejsen, så viste man at risikoen for en afgift var tilstede.

Jeg ved ikke, hvad du mener med "validerbar". Ordet står ikke i ordbog over det danske sprog. At "validere" noget, betyder at gøre gyldig; kontrollere at noget overholder givne regler, og en fejlstempling på et klippekort gjorde jo netop ikke klippekortet gyldigt, tværtimod. I den efterfølgende klagesagsbehandling i forbindelse med kontrolafgifterne kunne det afklares, om kortet var stemplet på det sted, som kunden hævede (det fremgik af maskinnummeret og zonenummeret på aftemplingen), og var der flere rejsende fra samme station havde de naturligvis også af og til benyttet den fejlbehæftede stemplemaskine. Og så var fejlen jo lykkeligt opklaret næsten allerede i toget. Andre gange hævdede folk, at de søreme havde stemplet på en station, selv om det kunne ses, at de havde stemplet i en bus - bogstavkoderne i maskinnumrene adskilte sig nemlig snedigt nok fra hinanden, og endelig kunne nogle finde på at hævde, at stemplemaskinerne på stationen stemplede forkert zonenummer, trods den omstændighed at zonenumrene var "låste" i maskinen og ikke kunne ændre sig af sig selv.

Hvis man trods en fejlafstempling fortsatte rejsen, så vidste man at risikoen for en afgift var tilstede, men kun hvis man ellers gad kontrollere sin afstempling. Mange rejste bare, uvidende om at der var fejl i afstemplingen, og det selv om de rent faktisk havde pligt til selv at kontrollere zonenummer og klokkeslæt. En del var ret ligeglade. Det vil enhver "togkarl" med nogle år på bagen kunne skrive under på.

Så i og for sig synes jeg ikke, at din point er så vigtig i det store helhedsbillede, men det var da en teoretisk mulighed, som nogle var glade for, ja. De blev blot ikke fritaget for afgift, hvis ovenstående "fejl" ikke holdt vand ved den efterfølgende klagesag. Det samme gælder ved efterprøvning af elektroniske fejl i rejsekortsystemet. Den slags kan faktisk efterprøves og konstateres.

Nu gik mit svar alene på fejl på rejsekortet kontra klippekort, så med mindre at du kan fremlægge dokumentation for, at der skulle være flere fejl på Rejsekortet end på klippekort, så mener jeg ikke, at jeg har "glemt noget". Der er intet her i verden, der er uden fejl, heller ikke hverken klippekort eller rejsekort.

Venlig hilsen
M:-)rten

Frit billetsystem

af nielsm, 16/5 2018, 19:30 (2144 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Anekdote-tid: I løbet af mere end 10 års brug af Rejsekort mindes jeg kun én gang at have oplevet en teknisk fejl ved check ind. Det var i en bus jeg stod på i Rødovre, retning mod Avedøre (så vidt jeg husker), men check ind standeren registrerede jeg var stået på i Lyngby. Det gav naturligvis forkert prisberegning, men på den anden side betød tidsstemplerne jo at det også så ud til at jeg havde tilbagelagt afstanden Lyngby-Avedøre på få minutter, hvilket naturligvis er umuligt. (Trafikselskabet driver så vidt jeg ved ikke helikoptertjeneste.)

Men altså, Rejsekort: 10 år, 1 fejl.
Klippekort: Jeg har slet ikke tal på hvor mange problemer med stempelmaskiner jeg har haft.

Frit billetsystem

af esni, Frederikssund, 16/5 2018, 22:40 (2144 dage siden) @ nielsm

Anekdote-tid: I løbet af mere end 10 års brug af Rejsekort mindes jeg kun én gang at have oplevet en teknisk fejl ved check ind. Det var i en bus jeg stod på i Rødovre, retning mod Avedøre (så vidt jeg husker), men check ind standeren registrerede jeg var stået på i Lyngby. Det gav naturligvis forkert prisberegning, men på den anden side betød tidsstemplerne jo at det også så ud til at jeg havde tilbagelagt afstanden Lyngby-Avedøre på få minutter, hvilket naturligvis er umuligt. (Trafikselskabet driver så vidt jeg ved ikke helikoptertjeneste.)

Men altså, Rejsekort: 10 år, 1 fejl.
Klippekort: Jeg har slet ikke tal på hvor mange problemer med stempelmaskiner jeg har haft.

Anekdoter vedr. rejsekort omfatter blandt andet at kontrollørens udstyr er indstillet galt, så kontrolstemplet er et helt andet sted end alle tror....
Fejlindstillede terminaler er fælles problem for klippekort og rejsekort.

Men en slidt klippekortsmaskine kunne finde på at anbringe stemplet midt nede imellem tidligere stempler, hvor man så havde en stempling, der lå tydeligt ude af rækkefølge - hyvis altså farvebåndene gav nok sværte.

Men med en god lampe og de rigtige briller kunne man altid se om en afstempling var lykkedes.

Avatar

Frit billetsystem

af mss ⌂, 16/5 2018, 23:26 (2143 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tja, for mig var klippekortene et genialt supplement til månedskortet. På sidstnævnte havde jeg de zoner jeg skulle bruge i hverdagen. Ved rejser udenfor disse zoner supplerende med klip. Fejl oplevede jeg sjældent og kontrollørerne var gode til at følge op hvis man meldte en defekt stander til dem. Var den defekt i bussen var det gratis.

Med rejsekortet som jeg benytter i dag er det somme tider væsentlig mere omstændigt.
Jeg tager en bus, et tog og endnu en bus til arbejde. Ikke sjældent er standerne gået i "koma" i den sidste bus og så er det ind på "check udvej" appen og indmelde check ud.
Men har man ikke kunne checke ind i bussen skal man melde check ud ved stationen for ellers kan systemet ikke finde ud af det. Altså som ved klippekortet en gratis tur. Har man derimod checket ind i bussen men kan ikke checke ud skal check ud meldes ved afstignings-stoppestedet.
Er standerne på den midterste tur (i dette tilfælde toget) defekte bliver det virkeligt besværligt. Da deles turen op i to -deraf en uden check ud. Så vil man ikke betale den betydelige overpris skal man til at skrive til rejsekortet og håbe på at de er bekendt med fejlen. Det har jeg ærligt talt ikke orket de par gange det er sket...
Alt i alt finder jeg dog rejsekortet ok som det er i dag. Ikke perfekt, men ok.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Avatar

Frit billetsystem

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 18/5 2018, 14:46 (2142 dage siden) @ Henrik Hansen

En noget slukøret togfører sjoskede så videre..

Det lyder som om at du tænker billetkontrol for togpersonalet er en "jagt", og når man ikke nedlægger et bytte, så er man slukøret!
Jeg ved ikke med DSB's personale, men der hvor jeg er ansat, er billetkontrol en service for de der har gjort sig den ulejlighed rent faktisk at købe sin rejse.
At der så findes personer der ikke har, er en sideeffekt, man ikke kan undgå.
Ingen af vores personaler bliver "slukøret" såfremt de finder en passager med gyldig billet.

Jeg ved godt jeg sætter min røv ned i klaskehøjde, men jeg bliver på vores personales vegne lidt "pissed" hver gang man antager at man er ude på at fange forbrydere, og at man kun bliver steward eller togfører, fordi man dumpede optagelsesprøven til politiet. Jeg vil bare sige at sådan er virkeligheden ikke, i hvertfald ikke hos os.

Personligt bliver jeg også en smule stødt når jeg indimellem er vidne til togpersonale der ikke skriver en afgift, til en gratist. Vel vidende at personalet ikke har været vide til at gratisten lige har snakket med kammeraten om et "man betaler kun hvis man er dum". Men det er en helt anden snak, som vist falder udenfor tråden.

God pinse.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Frit billetsystem

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 18/5 2018, 15:50 (2142 dage siden) @ metrohenrik

En noget slukøret togfører sjoskede så videre..

Det lyder som om at du tænker billetkontrol for togpersonalet er en "jagt", og når man ikke nedlægger et bytte, så er man slukøret!

Den pågældende kontrollør blev slukøret. Når man møder en kunde med 'Dit rejsekort et ugyldigt', og man i samme øjeblik griber et terminalen for at begynde processen med en afgift, uden at hører hvad kunder har at sige, det er ikke kundeservice i mine øjne. At det så viser sig, at det er pågældende kontrollørs udstyr der er defekt, får man jo næsten lidt ondt at kontrolløren.

Jeg ved ikke med DSB's personale, men der hvor jeg er ansat, er billetkontrol en service for de der har gjort sig den ulejlighed rent faktisk at købe sin rejse.
At der så findes personer der ikke har, er en sideeffekt, man ikke kan undgå.
Ingen af vores personaler bliver "slukøret" såfremt de finder en passager med gyldig billet.

Der er almen viden, at der altid er en metro-steward med fra Kastrup Station, for der som regel en eller flere turister der med der ikke har forstået zone-systemet, men så får turisterne også en god oplevelse af at modtage en afgift på 750,-

Jeg ved godt jeg sætter min røv ned i klaskehøjde, men jeg bliver på vores personales vegne lidt "pissed" hver gang man antager at man er ude på at fange forbrydere, og at man kun bliver steward eller togfører, fordi man dumpede optagelsesprøven til politiet. Jeg vil bare sige at sådan er virkeligheden ikke, i hvertfald ikke hos os.

Metroservice har en klar førerpositionen med antal sager i ankenævnet for bus, tog og metro. Metroservice havde 193 afsluttede sager i 2017. DSB derimod (F&R + S-tog) 44 sager. Hvis antallet af sager er i forhold til uddelte afgifter, så må man nok sige at Metroservice absolut hører til det mere aktive indenfor denne disciplin.

Visse personaler hos Metroservice har også en ret 'bestant' fremtoning, når der indledes en billetkontrol. To kontrollører kommer i vognen og den ene nærmest råber 'Billetkontrol' eller henvender sig med ordet 'kort eller billet'. Der har DSB's personale en meget mere kundevenlig fremtoning, når der foretages billetkontrol.

Metroservice's 'manglede' service har været behandlet i dagspressen: https://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/11766265

Frit billetsystem

af krabsen, 18/5 2018, 16:06 (2142 dage siden) @ Henrik Hansen

Der er almen viden, at der altid er en metro-steward med fra Kastrup Station, for der som regel en eller flere turister der med der ikke har forstået zone-systemet, men så får turisterne også en god oplevelse af at modtage en afgift på 750,-

I så fald er der noget galt med almendannelsen.:-(
Jeg har måske på 1-2% af mine ture oplevet kontrol på strækningen fra Kastrup, før man er nået til bymidten.

Til gengæld står der næsten konstant en eller to Metro-ansatte på perronen ved Lufthavnen, og ja, jeg har også set dem henvende sig til turister der så forvirrede ud for at høre, om de havde brug for assistance.:-)

Frit billetsystem

af re20000, 18/5 2018, 22:07 (2142 dage siden) @ krabsen

Metrostewarder, togbetjente og andre der blandt deres mange arbejdsopgaver også skal tjekke billetter er næsten lige som mennesker, dvs meget forskellige. Nogle har kløe i kuglepennen og andre vil helst bare hjælpe kunderne i butikken med at finde rundt. Hvordan firmaet, de er ansatte i forholder sig til de udfyldte girokort er lige så forskelligt ligesom det også er forskelligt hvor provenuet fra kontrollen havner, et faktum, der ikke snakkes meget om.

Nold

Frit billetsystem

af ivar, 18/5 2018, 22:59 (2141 dage siden) @ Henrik Hansen

Hold da nu op Hansen - MX har sgu da ikke noget med seriøs dagspresse at gøre.

Frit billetsystem

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 18/5 2018, 23:16 (2141 dage siden) @ ivar

Hold da nu op Hansen - MX har sgu da ikke noget med seriøs dagspresse at gøre.

Hvis du gad læse artiklen, så vil du opdage at kritikken ikke Metroservice IKKE fremkommer fra mx.dk, men fra Passagerpulsen Tænk, som er en afdeling af forbrugerrådet. De udtaler sig om årsrapporten fra 2016 udgivet af ankenævnet for bus, tog og metro - https://www.abtm.dk/om-os/ - hvor du også kan finde pågældende årsrapport.

Ankenævnet består ikke at journalister fra mx.dk, men af bl.a. en landsdommer og repræsentanter fra bl.a. DSB og forbrugerrådet.

I stedet for at gå efter budbringeren, så burde du bruge din energi på at forholde dig til, hvorfor Metroservice har så mange gange flere klager en f.eks. DSB, når DSB transporterer omkring 3 gange så mange passagerer.

Frit billetsystem

af Hans, 18/5 2018, 23:15 (2141 dage siden) @ Henrik Hansen

Der er almen viden, at der altid er en metro-steward med fra Kastrup Station, for der som regel en eller flere turister der med der ikke har forstået zone-systemet, men så får turisterne også en god oplevelse af at modtage en afgift på 750,-

Altid - som i altid??? Pudsigt, jeg har endnu ikke været "udsat" for en i toget fra Kastrup... Nå, jeg har nok bare været utroligt heldig, de er jo åbenbart ikke til at spøge med!

Mvh
Hans

Frit billetsystem

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 18/5 2018, 23:24 (2141 dage siden) @ Hans

Der er almen viden, at der altid er en metro-steward med fra Kastrup Station, for der som regel en eller flere turister der med der ikke har forstået zone-systemet, men så får turisterne også en god oplevelse af at modtage en afgift på 750,-


Altid - som i altid??? Pudsigt, jeg har endnu ikke været "udsat" for en i toget fra Kastrup... Nå, jeg har nok bare været utroligt heldig, de er jo åbenbart ikke til at spøge med!

Personer der rejse meget med Metroen i København, oplever at der meget oftere er billetkontrol på strækningen fra Kastrup end på strækningen fra Vestamager - hvilket nok ikke er helt tilfældigt.

Vestamager linie er hovedsageligt pendlere, mens Kastrup linie har mange flere turister som følge af lufthavnen.

Frit billetsystem

af Hans, 16/5 2018, 22:01 (2144 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg var for nyligt i London, hvor Oyster kortet jo minder en del om rejsekortet, dog med den store forskel (og fordel), at man kan bruge et kontaktløst kreditkort i stedet for at skulle investere i et Oyster kort.
På London Overground kører jo en mængde forskellige trafikselskaber. Alligevel checker man ind og ud på en og samme stander. Er der nogen, der ved, hvordan det lader sig gøre at fordele indtægterne? Tilsyneladende er det jo ikke muligt i Danmark...

Hans

Frit billetsystem

af Morten Flindt Larsen, 16/5 2018, 23:23 (2143 dage siden) @ Hans

Jeg var for nyligt i London, hvor Oyster kortet jo minder en del om rejsekortet, dog med den store forskel (og fordel), at man kan bruge et kontaktløst kreditkort i stedet for at skulle investere i et Oyster kort.
På London Overground kører jo en mængde forskellige trafikselskaber. Alligevel checker man ind og ud på en og samme stander. Er der nogen, der ved, hvordan det lader sig gøre at fordele indtægterne? Tilsyneladende er det jo ikke muligt i Danmark...

Hej Hans,

Lovgivningen omkring kreditkort ser ud til at være mere liberal i UK end i DK. En sammenblanding af f.eks. Dankort med rabatgivende kort som Rejsekortet er, så vidt jeg erindrer, ikke tilladt. Formentlig sker indtægtsfordelingen i London på basis af årlige passagertællinger med tællekort, der skulle udleveres og afleveres på stationeren, som det også blev brugt hos DSB i de analoge biletters tid. Jeg vil tro, at passagertællinger i det meget tæt befolkede London fungerer udmærket og kan betale sig, mens det er meget mere vanskeligt (og kostbart) at lave landsdækkende manuelle tællinger i det tyndt befolkede og tyndt trafikerede DK.

Venlig hilsen
M:-)rten

Frit billetsystem - Oyster/kreditkort

af steenth, 17/5 2018, 03:05 (2143 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg var for nyligt i London, hvor Oyster kortet jo minder en del om rejsekortet, dog med den store forskel (og fordel), at man kan bruge et kontaktløst kreditkort i stedet for at skulle investere i et Oyster kort.
På London Overground kører jo en mængde forskellige trafikselskaber. Alligevel checker man ind og ud på en og samme stander. Er der nogen, der ved, hvordan det lader sig gøre at fordele indtægterne? Tilsyneladende er det jo ikke muligt i Danmark...


Hej Hans,

Lovgivningen omkring kreditkort ser ud til at være mere liberal i UK end i DK. En sammenblanding af f.eks. Dankort med rabatgivende kort som Rejsekortet er, så vidt jeg erindrer, ikke tilladt.

Det er ikke lovgivning som forhindre det, men at der skal et særskilt system til at håndtere det. Man skal samle alle transaktionerne før man kan udregne en pris, da man ikke kan skrive på kortet, som kan med et alm. rejsekort. Men erfaringen i London, at det er de alm. Oysterkort som brugerne bruger, så spørgsmålet om det kan betale sig at udvikle et system til det.

Mvh
Steen

Frit billetsystem

af Scharfenberg, 16/5 2018, 22:47 (2144 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Som endnu en pudsighed forlyder det iøvrigt, at salget af "kontant billetter" / "enkeltbilletter" eller hvad sådan noget nu hedder, er stærkt stigende, da folk fravælger Rejsekortet, efterhånden som disse udløber...det er tilsyneladende nemmere blot at købe en dyrere enkeltbillet, end at anmode om et nyt kort, og derefter holde det optanket, hvis man ikke bruger bus og tog ofte....

/Lasse

Det har jeg svært ved at tro er et generelt problem. Jeg har netop fornyet mit rejsekort - nemt og smertefrit via selvbetjeningen. Få dage efter lå mit nye kort i brevkassen. Selve tank op aftalen overføres automatisk. Så er det altså heller ikke sværere at holde sit kort optanket.

Jeg tror de klækkelige rabatter, der gives på rejsekortet, nok skal tilskynde folk at forny deres rejsekort. Medmindre de altså er Rockefeller el. lign.

Anekdote-tid:
En kunde klagede engang over en kontrolafgift, fordi kundens klippekort ikke var gyldigt. Kunden var nemlig kommet så sent til afgangen, at kunden ikke havde nået at stemple kortet, og så havde kunden simpelthen selv påført zone og "datostempel" med egen kuglepen. Kunden fik ikke medhold i sin klage.

Rejsekortet er ikke perfekt, men lige netop sådan noget vil man trods alt aldrig komme ud i med rejsekortet :-D

Frit billetsystem

af UTJ, 17/5 2018, 02:33 (2143 dage siden) @ Scharfenberg

Som sagt kan man være fortaler for rejsekortet, men hvis det er succes med den kollektive trafik kommer man ikke udenom at se på mere frie bittetsystemer. Og navnlig løsninger som ikke-kollektiv-trafikbrugere gider benytte og som ikke kræver forudgående selvstudium. Det skal være let at komme igang med at bruge den kollektive trafik, dvs. lige så let som at sætte sig ind i bilen som for 80 pcts. vedkommende er den primære transportform over mere end 1-2 km.

Man kan sagtens ignorere rejsekortets dårligdomme, men så betyder det faldende markedsandele og den uigennemsigtige prisstruktur som i sidste ende betyder at nye kunder ikke kan få en eksakt pris for det de i givet fald skulle benytte i stedet for bilen. Det er i praksis nok fatalt.

Frit billetsystem

af Scharfenberg, 17/5 2018, 12:42 (2143 dage siden) @ UTJ

Man kan sagtens ignorere rejsekortets dårligdomme, men så betyder det faldende markedsandele og den uigennemsigtige prisstruktur som i sidste ende betyder at nye kunder ikke kan få en eksakt pris for det de i givet fald skulle benytte i stedet for bilen. Det er i praksis nok fatalt.

Man skal huske på, at den bagvedliggende prisstruktur ikke er rejsekortets skyld men et vilkår, når det er politisk besluttet, at trafikselskaberne og togselskaberne skal samarbejde om priser.

Ideelt set gjorde man i forbindelse med de seneste takstreformer på Sjælland og i Vest den bagvedliggende zonestruktur meget mere enkel i stedet for kun at harmonisere måden, som priserne beregnes. Men i takstreformerne har man fået lov til at gå uden om dette, fordi det simpelthen ville fastlåse arbejdet med reformerne. Trafikselskaberne og togselskaberne har nemlig alt for mange forskellige interesser. Fx er trafikselskaberne på den ene side forankret i kommunerne og regionalt, fordi man ønsker at være tæt på borgerne, og på den anden side synes fx togselskaberne, at det bør være dyrere at tilbagelægge den samme strækning i tog som i bus, fordi toget er hurtigere.

Der er altså ingen nemme løsninger. Én billet (og fælles prisfastsættelse heraf) til bus, tog, metro og letbane har altså sin pris.

Frit billetsystem

af Peter Christensen, 17/5 2018, 12:53 (2143 dage siden) @ Scharfenberg

Der er altså ingen nemme løsninger. Én billet (og fælles prisfastsættelse heraf) til bus, tog, metro og letbane har altså sin pris.

Og i langt de fleste tilfælde kom en fin lille prisforhøjelse ind ad bagdøren....trods spin-maskinens påstande om det modsatte.
Det kloge havde været at lave prisstrukturen først og så rejsekortet bagefter, men som altid her til lands starter vi bagfra.
Trafikselskaberne havde intet incitement til at lave noget om, men fik det da en vis minister truede med at bestemme taksterne om folket ikke kunne blive enige.

Frit billetsystem

af krabsen, 17/5 2018, 13:44 (2143 dage siden) @ Peter Christensen

Det kloge havde været at lave prisstrukturen først og så rejsekortet bagefter, men som altid her til lands starter vi bagfra.

Hvorfor dog det? Så var det aldrig kommet på banen (det er der så nogle der mener ville have været bedst, men det er en anden sag :-P )

Rejsekortet er en teknisk løsning på at registrere, hvornår og hvor en rejse starter og slutter; den del kan laves helt uafhængigt af den efterfølgende afregning mellem de forskellige trafikudbydere.

Man har så valgt at koble det sammen med en pos-beregning af prisen, og det giver udfordringer, fordi den bagvedliggende takststruktur ikke altid er logisk eller gennemsigtig.
Men det er altså ikke Rejsekortets skyld, det var den heller ikke tidligere. Men da krævede det at f.eks. jeg havde 5-6 forskellige klippekort, billetter m.v. med i lommen.

Nu kan jeg nøjes med eet - uanset om jeg rejser i Aalborg, Odense, København eller Skagen. :-)

Frit billetsystem

af Morten Flindt Larsen, 17/5 2018, 14:15 (2143 dage siden) @ Peter Christensen

Der er altså ingen nemme løsninger. Én billet (og fælles prisfastsættelse heraf) til bus, tog, metro og letbane har altså sin pris.

Og i langt de fleste tilfælde kom en fin lille prisforhøjelse ind ad bagdøren....trods spin-maskinens påstande om det modsatte.

Det havde man i princippet kunnet undgå ved at sætte Rejsekort-priserne så lavt, at de stort set altid var lavere end de eksisterende "analoge" takster. Så var kunderne strømmet til, og man havde kunnet tilpasse de analoge takster til et ensartet niveau og derpå hævet rejsekortpriserne igen. Men den slags "øvelser" koster penge, ringtig mange penge, i tabt indtjening, og de penge ville beslutningstagerne ikke punge ud med.

Det kloge havde været at lave prisstrukturen først og så rejsekortet bagefter,

Det havde dengang ingen gang på jord. En del af de regionaletrafikselskaber ville ikke med i Rejsekortet og er først kommet det modvilligt. De ville hellere forblive små isolerede kongeriger i den store billetverden.

men som altid her til lands starter vi bagfra.

Ikke altid. Da man i 1970'erne indførte HT-takstsystemet i hovedstadsområdet, var det sådan man gik til værks. Senere minister Erling Olsen var hovedkraften i tilrettelæggelsen af det fælle takstsystem, som blev tvunget ned over DSB, Københavns Sporveje og en masse privatbaner og busselskaber.

Trafikselskaberne havde intet incitement til at lave noget om, men fik det da en vis minister truede med at bestemme taksterne om folket ikke kunne blive enige.

Nej, det havde de ikke. Ikke engang at det skulle være let og enkelt for kunderne var et incitament for "de fede katte".

Vh
Morten

Frit billetsystem

af Scharfenberg, 18/5 2018, 15:02 (2142 dage siden) @ Peter Christensen

Trafikselskaberne havde intet incitement til at lave noget om, men fik det da en vis minister truede med at bestemme taksterne om folket ikke kunne blive enige.

I lov om trafikselskaber er der hjemmel til, at ministeren kan gå ind og skære igennem, hvis trafikselskaberne m.fl. ikke kan enes. Den mulighed er så vidt jeg ved aldrig blevet brugt. Måske fordi man i ministeriet vurderer, at det svarer til at åbne Pandoras æske.

Frit billetsystem

af Morten Flindt Larsen, 17/5 2018, 14:19 (2143 dage siden) @ Scharfenberg

Man kan sagtens ignorere rejsekortets dårligdomme, men så betyder det faldende markedsandele og den uigennemsigtige prisstruktur som i sidste ende betyder at nye kunder ikke kan få en eksakt pris for det de i givet fald skulle benytte i stedet for bilen. Det er i praksis nok fatalt.


Man skal huske på, at den bagvedliggende prisstruktur ikke er rejsekortets skyld men et vilkår, når det er politisk besluttet, at trafikselskaberne og togselskaberne skal samarbejde om priser.

Ideelt set gjorde man i forbindelse med de seneste takstreformer på Sjælland og i Vest den bagvedliggende zonestruktur meget mere enkel i stedet for kun at harmonisere måden, som priserne beregnes. Men i takstreformerne har man fået lov til at gå uden om dette, fordi det simpelthen ville fastlåse arbejdet med reformerne. Trafikselskaberne og togselskaberne har nemlig alt for mange forskellige interesser. Fx er trafikselskaberne på den ene side forankret i kommunerne og regionalt, fordi man ønsker at være tæt på borgerne, og på den anden side synes fx togselskaberne, at det bør være dyrere at tilbagelægge den samme strækning i tog som i bus, fordi toget er hurtigere.

Der er altså ingen nemme løsninger. Én billet (og fælles prisfastsættelse heraf) til bus, tog, metro og letbane har altså sin pris.

Vel talt. Det er "de faktiske forhold inden for jernindustrien', som Storm P udtrykte det. :-)

Vh
Morten

Den danske Banekonference RAILcph 2018

af Scharfenberg, 16/5 2018, 09:33 (2144 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Tjekkiet har åbnet op for fri trafik i konkurrence med Ceska Drahy (CD). Regiojet, Leo Express og Arriva kører fri trafik (uden statsbetaling) i konkurrence mod CD, der stadig modtager statsbetaling (er på en ti-årig kontrakt med staten). Det er der kommet nogle interessante ting ud af:

1: Billetpriserne er faldet 30-50%
2: Antallet af tog på strækningerne er mere end fordoblet - i myldretiden mellem Ostrawa og Prag (380 km) er der togafgang med 400-800 siddepladser hvert 12. minut
3: Antallet af passagerer er med end tre-doblet
4: Da prisen er meget lav, og rettidigheden den samme for alle operatørerne, konkurrerer man derfor på service og komfort.
5: Antallet af nye biler i Tjekkiet er vokset, og de har flere biler pr indbygger end i Danmark, men folk kører mindre i dem, da toget er blevet et reelt alternativ.
6: RegioJet og Arriva driver også fjernbusser (ved ikke om Arriva gør det længere), og anvender disse som tilbringere til deres tog.
7: Store dele af togmateriellet er nyt / moderniseret. CD har indsat Pendolino/Railjet, RegioJet har købt/leaset nye el lokomotiver og købt 26 nye passagervogne, LEO express kører med nye togsæt.
8: Alle kunder får gratis vand, te, kaffe og aviser. Der er en steward pr vogn og et køkken/pantry for hver tredie vogn. Togpersonalet foretager ikke billetkontrol, for det hele kører på apps. Hvis man ikke køber billetten i de bemandede billetsalg (for hver operatør)
9: Der er gratis parkering i stationsnære P-huse, hvis du køber en togbillet....
10: Mindst 35% af væksten kommer CD til gode, da de fik behov - og mulighed - for "at oppe sig".

Samlet set er Tjekkiet det land i Europa, hvor man på en seks-årig periode har haft den største passagervækst - nogensinde målt - i passagerkm.

Det synes jeg er enormt spændende at høre om...

/Lasse

Tak, Lasse, for at dele din viden.

Finland er også et spændende eksempel. VR blev for 5-10 år siden voldsomt presset af billige fjernbussser, der i nogle tilfælde solgte billetter mellem de to-tre største byer til blot 1 euro.

Dette tvang VR til at genopfinde sig selv, og de senere år har VR generobret markedsandele på deres store pendlerruter og i fjerntrafikken. Komforten er også øget betragteligt. VR har en af Europas mest moderne togflåder og kører blandt andet dobbeltdækkere med nye Vectron.

Fjerntog køres for det meste med Pendolino eller DD, og de fleste fjerntog har restaurant/bistro.

Helsinki-Skt. Petersborg, der maks. tager 3 ½ time, er også i vækst, og man har på det seneste øget frekvensen.

Så ja, konkurrence giver højere komfort, mere at vælge mellem for kunderne, lavere priser (på nogle afgange), men det giver ikke nødvendigvis et mere overskueligt marked for kunderne.

Den danske Banekonference RAILcph 2018

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 16/5 2018, 14:11 (2144 dage siden) @ Scharfenberg

Apropos VR, så var der også på RailCPH en paneldebat om de nordiske baners fremtid. Heri deltog også en repræsentant fra Finland (Transportministeriet?), der kunne berette, at fri trafik i Finland primært hæmmes af manglende egnet togmateriel. Til gengæld er det besluttet at VR trimmes til et rent togoperatør aktieselskab, mens hele nettet udbydes i den første del af 2020erne i passende udbudspakker. Bygninger, klargøringsfaciliteter mm overdrages til forskellige nye statslige selskaber.

/Lasse

DSB E999Hectorrail

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak