Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SJ 2000 set mellem Glostrup og København (Jernbanen i dag)

af Scharfenberg, 16/5 2018, 09:42 (2171 dage siden)

Hvis jeg har set rigtigt - ved nogen, hvad SJ 2000 lavede på Vestbanen i går?

Avatar

SJ 2000 set mellem Glostrup og København

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 16/5 2018, 10:05 (2171 dage siden) @ Scharfenberg

Hvis jeg har set rigtigt - ved nogen, hvad SJ 2000 lavede på Vestbanen i går?


Der var et X2-togsæt i Glostrup spor 0 for at vende mandag eftermiddag, men om det er en daglig begivenhed ved jeg så ikke.

SJ 2000 set mellem Glostrup og København

af Simon1906, Hedehusene, 16/5 2018, 13:35 (2171 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Gad vide? Jeg gætter måske SJ igen vil til at køre på danske strækninger? Hvad med København Odense Flensburg Hamburg? måske utopi men jeg syntes ikke tanken virker fjern. (kræver selvfølgelig dansk ATC tysk Indusi, ECTS og andre ting? DB får vist også ad åre en form for ECTS jeg ved ikke om det er det samme som det danske, eller at systemerne kan tale sammen?

Med venlig hilsen

Simon

SJ 2000 set mellem Glostrup og København

af Scharfenberg, 16/5 2018, 14:13 (2171 dage siden) @ Simon1906

Gad vide? Jeg gætter måske SJ igen vil til at køre på danske strækninger? Hvad med København Odense Flensburg Hamburg? måske utopi men jeg syntes ikke tanken virker fjern. (kræver selvfølgelig dansk ATC tysk Indusi, ECTS og andre ting? DB får vist også ad åre en form for ECTS jeg ved ikke om det er det samme som det danske, eller at systemerne kan tale sammen?

Med venlig hilsen

Simon

SJ bestilte i september 2017 30 nye togsæt til 250 km/t. De skal fra 2021 indsættes mellem Stockholm, Malmö og København og i trafikken til Norge. Så det er bestemt ikke urealistisk, at de kommer til at køre til Tyskland.

Et par omløb med 250 km/t-tog kunne se således ud. Og så er der ingen der siger, at SJ kun vil begrænse sig til et enkelt omløb.

Stockholm 7.30
Malmö 10.30
CPH 10.50
Hamborg 13.30
Berlin 15.00

Berlin 16.00
Hamborg 17.30
CPH 20.00
Malmö 20.30
Stockholm 23.30

En rejsetid Malmö-Hamborg på 3:00 er absolut attraktiv, men bemærk at der også i Malmö-Berlin (4:30) kan være en business case. Dette er jo den aktuelle rejsetid mellem Kbh. og Hamborg. Selv også Stockholm-Hamborg (6:00) vil ikke være helt tosset. Bemærk også at rejsetiden Stockholm-Berlin (7:30) svarer til den aktuelle rejsetid Kbh.-Berlin.

CPH er nævnt som eksempel men kunne også være andre knudepunkter som fx Ørestad eller Ny Ellebjerg.

SJ 2000 set mellem Glostrup og København

af Jens Hansen, 16/5 2018, 15:03 (2171 dage siden) @ Scharfenberg

Hvis jeg var SJ ville jeg nok snarere kigge på København - Odense - Aarhus. Mon ikke de står på spring, når der er elledninger til Aarhus.

SJ 2000 set mellem Glostrup og København

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 17/5 2018, 08:57 (2170 dage siden) @ Scharfenberg


SJ bestilte i september 2017 30 nye togsæt til 250 km/t. De skal fra 2021 indsættes mellem Stockholm, Malmö og København og i trafikken til Norge. Så det er bestemt ikke urealistisk, at de kommer til at køre til Tyskland.

Her vil jeg igen gøre reklame for præsentationerne på www.railcph.dk, hvor Christer Fritzson netop fortalte om ambitionerne ved kørsel Stockholm - København - Hamburg og de rejsetidsgevinster man kan få for "nemme penge" og de noget dyrere højhastighedsinvesteringer, der vil gøre København til nordeuropæisk knudepunkt.

Faktuelt: SJ har ikke bestilt nye tog. De er i gang med processen, hvor flere leverandører er involveret. Togene leveres til kørsel i Sverige, Norge og Danmark men ikke til Tyskland - et Tysklandseventyr for SJ, vil kræve noget andet materiel (og X2000 kan næppe godkendes til kørsel til Tyskland). På konferencen i 2017 fortalte SJ om deres (noget mere simple) proces for indkøb af nye tog - disse slides kan findes i arkivet på railcph.dk...

/Lasse

SJ 2000 set mellem Glostrup og København

af Bengt Larsson, 19/5 2018, 21:52 (2167 dage siden) @ Scharfenberg

Gad vide? Jeg gætter måske SJ igen vil til at køre på danske strækninger? Hvad med København Odense Flensburg Hamburg? måske utopi men jeg syntes ikke tanken virker fjern. (kræver selvfølgelig dansk ATC tysk Indusi, ECTS og andre ting? DB får vist også ad åre en form for ECTS jeg ved ikke om det er det samme som det danske, eller at systemerne kan tale sammen?

Med venlig hilsen

Simon


SJ bestilte i september 2017 30 nye togsæt til 250 km/t. De skal fra 2021 indsættes mellem Stockholm, Malmö og København og i trafikken til Norge. Så det er bestemt ikke urealistisk, at de kommer til at køre til Tyskland.

Et par omløb med 250 km/t-tog kunne se således ud. Og så er der ingen der siger, at SJ kun vil begrænse sig til et enkelt omløb.

Stockholm 7.30
Malmö 10.30
CPH 10.50
Hamborg 13.30
Berlin 15.00

Berlin 16.00
Hamborg 17.30
CPH 20.00
Malmö 20.30
Stockholm 23.30

En rejsetid Malmö-Hamborg på 3:00 er absolut attraktiv, men bemærk at der også i Malmö-Berlin (4:30) kan være en business case. Dette er jo den aktuelle rejsetid mellem Kbh. og Hamborg. Selv også Stockholm-Hamborg (6:00) vil ikke være helt tosset. Bemærk også at rejsetiden Stockholm-Berlin (7:30) svarer til den aktuelle rejsetid Kbh.-Berlin.

CPH er nævnt som eksempel men kunne også være andre knudepunkter som fx Ørestad eller Ny Ellebjerg.

Jag tror inte SJ kör väster om København. SJ gjorde ett prov att köra ett tåg tur&retur om dagen Stockholm–København–Odense. Men få danskar ville åka med det, och få svenskar ville åka till Odense, så det blev inte många passagerare København–Odense.
Kan gå om DSB säljer biljetter till SJ inom Danmark, dvs tar med SJ:s tåg i sina sökresultat.

Men det vill nog inte DSB.
SJ har med framgång hållit tillbaka konkurrenten MTR på sträckan Göteborg–Stockholm genom att inte ta med MTR i sökresultaten så att MTR får marknadsföra sin egen sajt själva. Däremot säljer SJ biljetter med provision till Öresundståg Göteborg–København.

På samma sätt om inte DSB vill sälja biljetter åt SJ om de kör väster om København, vill nog inte SJ köra för danskarna ser inga SJ tåg, för tågbiljetter säljs i Danmark på dsb.dk

Och 7½ timme restid Stockholm–Berlin är för långt att attrahera resenärer när det finns flyg.

SJ 2000 set mellem Glostrup og København

af Carsten, 16/5 2018, 15:22 (2171 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Hej Kaj

Formålet har formentlig været at få toget vendt, så et defekt ATC-anlæg kunne komme i bagenden på Øresundsforbindelsen.

Mvh

Carsten

SJ 2000 set mellem Glostrup og København

af Frank Poulsen, 16/5 2018, 23:52 (2170 dage siden) @ Carsten

Ja, højst sandsynligt det sker af og til hvis ATC ikke virker, så kører man til Glostrup og vender, hvis ATC virker i den ende, og så kører man over Vigerslev til Kastrup. Da man ikke må køre uden ATC på Kastrupbanen mig bekendt. Så alle de øvrige tanker om fremtidige planer har selvfølgelig intet at gøre med en enkelt tur til Glostrup

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak