Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Har moderne tog en fremtid i Danmark ? (Generelt)

af OnkelJørn, 18/5 2018, 21:48 (2163 dage siden)

Når jeg sidder og læser om jernbaner , tog og andet med tilknytning til samme får jeg opfattelsen af at moderne togmateriel og "tilbehør" er en stor bunke skrammel.

IC2 og IC4 som er så elendigt lavet , at på trods af man poster milliarder af kroner og tusindvis af arbejdstimer i dem , bliver hugget op, henstillet eller "repareret" i en uendelighed for at holde bare noget kørende.

Et signal program der bliver ved at koste milliarder af kroner og måske bliver færdige engang.
For at omtalte program skal kunne bruges skal der så monteres noget fint og meget dyrt udstyr i de tog der skal bruge det. Det er ligesom det heller ikke virker.......

Et kørestrømanlæg Esbjerg - Lunderskov der så ikke virker selv om det er rimelig nyt.

Letbanen i Århus , nu kører den så lidt rundt....med et kæmpe årligt underskud og ikke så mange passagerer.
Fortsættelsen af letbanen til Odder og Grenå kommer måske i gang i 2018 eller senere.
Det er dem der havde 2 baner der kørte hver dag da meget imponeret af.

Man kunne tænke sig at Egon Olsens ord som "amatører og klamphuggere" kan bruges ?
Er der nogen der laver noget godt og til tiden ??

Kunne det ikke være en ide at genåbne Nohab og Frichs og finde de gamle tegninger til MY , MX og MZ frem igen , de kører jo fint endnu mange af dem.
Så kan der blive en hel masse nyt man kan bruge masser af penge på at dokumenterer til glæde for dem der dokumenterer gør det. Det er jo extremt vigtigt , mere end at få togene til at køre på skinnerne.........

ALT DETTE ER SKREVET MED ET GLIMT I ØJET. Og et par tårer....

Har moderne tog en fremtid i Danmark ?

af William Skov ⌂, 18/5 2018, 21:56 (2163 dage siden) @ OnkelJørn

Når jeg sidder og læser om jernbaner , tog og andet med tilknytning til samme får jeg opfattelsen af at moderne togmateriel og "tilbehør" er en stor bunke skrammel.

IC2 og IC4 som er så elendigt lavet , at på trods af man poster milliarder af kroner og tusindvis af arbejdstimer i dem , bliver hugget op, henstillet eller "repareret" i en uendelighed for at holde bare noget kørende.

IC2/4 var skrot fra starten som vores kære politikkerer ikke vil sende tilbage til Italien.

Et signal program der bliver ved at koste milliarder af kroner og måske bliver færdige engang.
For at omtalte program skal kunne bruges skal der så monteres noget fint og meget dyrt udstyr i de tog der skal bruge det. Det er ligesom det heller ikke virker.......

Et kørestrømanlæg Esbjerg - Lunderskov der så ikke virker selv om det er rimelig nyt.

Letbanen i Århus , nu kører den så lidt rundt....med et kæmpe årligt underskud og ikke så mange passagerer.

Efter sigende skulle den kørende letbane have flere passagerer end bussen inden åbningen.

Fortsættelsen af letbanen til Odder og Grenå kommer måske i gang i 2018 eller senere.
Det er dem der havde 2 baner der kørte hver dag da meget imponeret af.

Man kunne tænke sig at Egon Olsens ord som "amatører og klamphuggere" kan bruges ?
Er der nogen der laver noget godt og til tiden ??

Du glemmer hundehoveder og hængerøve.

Kunne det ikke være en ide at genåbne Nohab og Frichs og finde de gamle tegninger til MY , MX og MZ frem igen , de kører jo fint endnu mange af dem.

Så må man jo også huske Scandia i Randers med B og Bn serien.

Så kan der blive en hel masse nyt man kan bruge masser af penge på at dokumenterer til glæde for dem der dokumenterer gør det. Det er jo extremt vigtigt , mere end at få togene til at køre på skinnerne.........

ALT DETTE ER SKREVET MED ET GLIMT I ØJET. Og et par tårer....

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Har moderne tog en fremtid i Danmark ?

af ivar, 18/5 2018, 23:02 (2163 dage siden) @ OnkelJørn

Absolut - er der ikke noget med, at Odin er på vej til at blive køreklar.

Har moderne tog en fremtid i Danmark ?

af Simon1906, Hedehusene, 19/5 2018, 10:44 (2163 dage siden) @ OnkelJørn

Jeg forstår godt de sætninger der er skrevet med glimt i øjet, men apropos IC2/IC4tog Jeg syntes der var en del mudderkastning mellem DSB og Ansaldo Breda (flittig opmuntret af nogle politikere) om hvem der havde skylden. Ansaldo påstod at de har leveret det som DSB havde bestilt, DSB påstod at de ikke havde fået det der var bestilt. Fandt man ud af hvem der havde ret. Jeg ved det ikke, men når jeg her i Hedehusene er nede og handle (lige ved siden af stationen) så ser jeg jævnlig IC4 tog til Holbæk/Kalundborg køre, nu har jeg ikke fået mig taget sammen til at læse statusrapport på IC4, men kører de ikke efterhånden meget godt. (jeg har prøvet et par gange at køre med IC4 når jeg havde ærinde i København) Jeg syntes at det larmer for meget men det kan vel ikke undgås når der ligger en dieselmotor under gulvet. Men det viser jo ikke kvaliteten af toget. Man skulle nok ikke have bestilt IC2 men blev nok lokket af at det var en billigere pris hvis man koblede sig på leverancen af IC4 tog. Apropos Odder banen kunne man måske nå at hente Ytog tilbage ( skal tages med glimt i øjet) eller nå at redde et par MR tog fra skære brænderen (ophuggeren)

Med venlig hilsen

Simon

Har moderne tog en fremtid i Danmark ?

af H N Nielsen2, 21/5 2018, 14:53 (2161 dage siden) @ OnkelJørn

Desværre bliver mange EMD SD40 og SD45 ophugget, og 12/16 567, 16/20 645e3 ikke længere produceret. Men dog kunne man bruge SD90MAC motorene EMD 16-710 G3B or EMD 16-265H til en ny serie Mz ;-)

Jeg syntes også at DSB bør beholde alle Me'erne indtil de ved at de nye lokomotiver og togsæt kommer til at virke. Men tænker de sig nu om igen? Det virker som om at DSB aldrig lære af deres fejl længere. Sidst DSB gjorde det fornuftige, var med MJ prototyperne som de sendte væk igen. Aldrig set siden.

Har moderne tog en fremtid i Danmark ?

af Jens N, Fredericia, 21/5 2018, 15:29 (2161 dage siden) @ H N Nielsen2

Sidst DSB gjorde det fornuftige, var med MJ prototyperne som de sendte væk igen. Aldrig set siden.


Og efterfølgende anskaffede DSB 25 standard G322 (MK), som har kørt uden nævneværdige fejl siden anskaffelsen.

Mvh. Jens

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak