Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MR i Fredericia (Generelt)

af Fynboen, 23/5 2018, 21:23 (2137 dage siden)

Da jeg passerede Fredericia station for et par timer siden i IC toget mod Aalborg, så jeg et MR tog komme trillende ind på station fra nord med passagerer.

Jeg troede de var væk, så hvilken strækning kører de?

MR i Fredericia

af Peter Linaa, 23/5 2018, 21:45 (2137 dage siden) @ Fynboen

Da jeg passerede Fredericia station for et par timer siden i IC toget mod Aalborg, så jeg et MR tog komme trillende ind på station fra nord med passagerer.

Jeg troede de var væk, så hvilken strækning kører de?

Struer-Fredericia.

M v h
Peter L

MR i Fredericia

af Scharfenberg, 23/5 2018, 23:08 (2137 dage siden) @ Fynboen

Da jeg passerede Fredericia station for et par timer siden i IC toget mod Aalborg, så jeg et MR tog komme trillende ind på station fra nord med passagerer.

Jeg troede de var væk, så hvilken strækning kører de?

Det er den strategiske driftsreserve, der er aktiveret, så et antal IC4 fra den skrå bane kan hjælpe til i regionaltogstrafikken mellem Kbh. H og Kalundborg/Nykøbing F, indtil flere ME-lokomotiver kommer tilbage i drift. IC4 har - utroligt nok - vist sig nyttig på Nordvestbanen og Sydbanen i weekenderne, hvor et solokørende IC4 med 200 siddepladser passer bedre til efterspørgslen end en dobbeltdækkerstamme med ca. 400 siddepladser. Og på hverdage en god aflastning for de manglende ME + DD med 2 x IC4 = ca. 400 siddepladser (4 DD = 400 siddepladser).

MR i Fredericia

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 24/5 2018, 05:37 (2136 dage siden) @ Scharfenberg

Da jeg passerede Fredericia station for et par timer siden i IC toget mod Aalborg, så jeg et MR tog komme trillende ind på station fra nord med passagerer.

Jeg troede de var væk, så hvilken strækning kører de?


Det er den strategiske driftsreserve, der er aktiveret, så et antal IC4 fra den skrå bane kan hjælpe til i regionaltogstrafikken mellem Kbh. H og Kalundborg/Nykøbing F, indtil flere ME-lokomotiver kommer tilbage i drift. IC4 har - utroligt nok - vist sig nyttig på Nordvestbanen og Sydbanen i weekenderne, hvor et solokørende IC4 med 200 siddepladser passer bedre til efterspørgslen end en dobbeltdækkerstamme med ca. 400 siddepladser. Og på hverdage en god aflastning for de manglende ME + DD med 2 x IC4 = ca. 400 siddepladser (4 DD = 400 siddepladser).

Jamen er ME ikke tilbage alle sammen?

MR i Fredericia

af Peter Christensen, 24/5 2018, 06:14 (2136 dage siden) @ hummel_62

Jamen er ME ikke tilbage alle sammen?

Nej og det kommer til at tage sin tid inden alle Me er ude igen.
DSB vil hverken langtidsplanlægge eller se realiteterne i øjnene, hvilket i min verden er hovedårsagen til den nuværende omgang materielmangel.
IC4 kommer snart var læææææææææææænge mantraet og ve den, som var tvivlede herpå. Det medførte at indkøb af aksler mm. til Me blev stoppet.
DSB have 25 aksler på lager, som en tidligere chef fik indkøbt inden han fik nok og skred. Det reddede i den grad DSB nu og så kan man tænke lidt over hvorfor den pågældende chefs tanker ikke blev ført til ende.
Det er meget muligt at DSB kunne have undgået den nuværende situation om hans tanker var blevet bakket op økonomisk.
Nu kom så udgiften med nogle års forsinkelse + en frygtelig masse bøvl for rejsende + alskens panik-brand-slukningsøvelser internt.
Så vidst jeg er orienteret, så har DSB købt 100 aksler til Me og de leveres i klumper af 25 - første sending i september.....dette er DSB MEGET tavs om omend det er "deromkring" du kan forvente at se flere Me i drift.
Og så var der jo lige den med de slidte tandhjul oveni....
Som vanligt var DSB pigesur over de lange leveringstider, men måtte æde hvad de kunne få. Alternativet var bare endnu længere leveringstider, som endda var ret usikre (= det kunne nemt tage længere tid). Tja, sådan går det når man ikke kikker lidt frem.
Den med "stategisk reserve" -bob-bob. Det er vidst mere teori end praksis. DSB havde fået en ordre om at holde "en del" Mr i stategisk reserve. Af uransaglige årsager blev mange Mr i denne pulje hensat uaflåste - så kunne diverse hærværksfolk komme til dem og naturen i form af regn og fugt kunne gøre resten. Det er næppe pga. en flok dovne og ugidelige stationskarle at hensættelsen skete således....det ligner mere bevidst sarbotage af en ministeriel ordre.
I min optik ligger DSB præcis som redt.
Nu kommer der snart et nyt mantra - "Fremtidens tog" og ve den, som betvilver hvad DSB vil der.....

MR i Fredericia

af Jens Hansen, 24/5 2018, 06:49 (2136 dage siden) @ Peter Christensen

Fremtidens tog, DSBs redningsplanke. Et tog som på ingen måde passer ind i det som samfundet har brug for. Det er et gennemsnitstog, som både skal være fjern og regionaltog. Men det købes fordi politikerne har indgået en studehandel. Måske en del af en medgift, hvis DSB sælges.

I øvrigt tankevækkende at "IC4 passer passagermæssigt til Nordvestbanen, med sine 200 pladser". Lyder som en planlæggers tilgang, hvad siger økonomien? Hvis det er billigere at køre med et andet, større tog, ja så må det være mere attraktivt!

MR i Fredericia

af Scharfenberg, 24/5 2018, 13:40 (2136 dage siden) @ Jens Hansen

I øvrigt tankevækkende at "IC4 passer passagermæssigt til Nordvestbanen, med sine 200 pladser". Lyder som en planlæggers tilgang, hvad siger økonomien? Hvis det er billigere at køre med et andet, større tog, ja så må det være mere attraktivt!

Det er billigere at køre 1 MG end 1 ME + 4 DD. Ingen afgange på Sydbanen og Nordvestbanen har i weekenderne flere end 200 passagerer.

MR i Fredericia

af Jens Hansen, 24/5 2018, 18:52 (2136 dage siden) @ Scharfenberg

Nogle tal som dokumentation for dette vil så være på sin plads.

Med den indsats der gøres for at holde IC4 kørende, gætter jeg på en pris pr. km for dette tog på ikke under 50 kr.

Det koster en ME + 4 vogne næppe, formentlig kun det halve.

Jens

MR i Fredericia

af Scharfenberg, 25/5 2018, 08:50 (2135 dage siden) @ Jens Hansen

Nogle tal som dokumentation for dette vil så være på sin plads.

Med den indsats der gøres for at holde IC4 kørende, gætter jeg på en pris pr. km for dette tog på ikke under 50 kr.

Det koster en ME + 4 vogne næppe, formentlig kun det halve.

Jens

Sådan kan man ikke gøre det op. Det ville jo svare til, at man sagde, at det var billigere at fortsætte med at køre med ME + DD end med Vectron + DD, fordi ME forlængst er afskrevet.

Der er mange penge at spare på brændstof ved at køre 1 MG fremfor 1 ME + 4 DD. Det er kun i forhold til vidunderbarnet IC3, at IC4 er en smule dyrere i brændstof pr. sæde.

MR i Fredericia

af Jens Hansen, 25/5 2018, 13:20 (2135 dage siden) @ Scharfenberg

Det skal du så lige forklare inde i Ministeriet.

MR i Fredericia

af PerR, 24/5 2018, 07:36 (2136 dage siden) @ Peter Christensen

efter at ME er begyndt at komme i drift igen, så har jeg noteret mig numrene på 14 ME jeg har set i drift.

Mvh Per

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/5 2018, 07:50 (2136 dage siden) @ Peter Christensen

.

DSB vil hverken langtidsplanlægge eller se realiteterne i øjnene, hvilket i min verden er hovedårsagen til den nuværende omgang materielmangel.


DSB planlægger kun for en uge af gangen...

Hvis man som kunde søger på en rejse fra Esbjerg til København i næste uge, vil man opleve at alle IC-togene kører som de skal til/fra Esbjerg - altså må DSB have sikret sig at køreledningsproblemet er løst eller at man har fundet tilstrækkeligt materiel - måske MR :-) - til at gennemfører kørslerne - begge dele er nok ønsketænkning.

Kigger man i stedet på trafikinformationen fra 21/5 vil man opdage at tidshorisonten for problemer er ukendt og alle IC tog, bortset fra nogle enkelte, er aflyste på strækningen.

Hvad DSB bevæggrund er, for at sælge billetter til tog som ikke kører, er lidt svær at blive klog på. Det kan jo ikke andet en blive en negativ oplevelse for de kunder der for sent finder ud af at toget er aflyst og DSB vil få endnu flere utilfredse kunder til samlingen.

I de sidste 14 dage, har der iflg. flere personer, været umuligt at købe Orange billetter til stationer vest for Lunderskov på www.dsb.dk. DSB påstår på Facebook at det er et nyt opstået problem, men mon ikke det hænger sammen med de udfordringer DSB allerede har på strækningen, man ønsker ikke at en billig orangebillet udløser en rejsegaranti...

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af Peter Linaa, 24/5 2018, 08:38 (2136 dage siden) @ Henrik Hansen

Har du slet ikke noget positivt at sige om DSB?

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/5 2018, 08:59 (2136 dage siden) @ Peter Linaa

Har du slet ikke noget positivt at sige om DSB?

Der er også positive ting at sige om DSB, men lige pt. så er deres planlægning - eller mangel på samme - på strækningen til Esbjerg under al kritik, der mangler ganske enkelt en samlet, troværdig udmelding omkring hvordan man vil kører. Der er svært at sige noget positivt, når DSB f.eks. vælger at sælger billetter til tog, som man med næsten 100% sikkerhed ved ikke vil køre - det tæller i hvert fald næppe på positiv listen for de ramte kunder.

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af Peter Christensen, 24/5 2018, 09:52 (2136 dage siden) @ Henrik Hansen

Har du slet ikke noget positivt at sige om DSB?


Der er også positive ting at sige om DSB, men lige pt. så er deres planlægning - eller mangel på samme - på strækningen til Esbjerg under al kritik, der mangler ganske enkelt en samlet, troværdig udmelding omkring hvordan man vil kører. Der er svært at sige noget positivt, når DSB f.eks. vælger at sælger billetter til tog, som man med næsten 100% sikkerhed ved ikke vil køre - det tæller i hvert fald næppe på positiv listen for de ramte kunder.

Måske er det BDK som holder kortene tæt til kroppen omkring Lk-Es?
Min bekendt har Siemens fejlet og det plejer (med min beskedne erfaring med det firma) at blive dyrt....
Der er jo også alle de fremtidige strækninger til eldrift at tænke på så fejlen ikke gentages.
Men ja, det var nok smart bare at fjerne togene og billetter en måneds tid eller to frem.

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af P.Jensen, 24/5 2018, 10:24 (2136 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg vil også tro det er BDK og Siemens der ikke melder ud - og ikke melder ud før de har en præcis tidslinie for hvornår "der er strøm på igen". Hvis jeg var dem ville jeg heller ikke gøre det. Men de skal melde ud hvor lang tid det minimum varer, så DSB kan reagere - mærkeligt hvis de ikke har gjort det.

DSB kan vel kontraktligt ikke bare aflyse tog og indstille billetsalg i en periode
på en måned eller to frem, når tidshorisonten for løsning af problemet er ukendt.
Det ville være endnu mere mærkeligt.

Samtidigt kan man vel ikke vide hvad DSB planlægger....
(men de bør se på forbindelsen videre til Esbjerg fra Fredericia)

P.Jensen

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af Gæst1, 24/5 2018, 10:28 (2136 dage siden) @ P.Jensen

Jeg vil også tro det er BDK og Siemens der ikke melder ud - og ikke melder ud før de har en præcis tidslinie for hvornår "der er strøm på igen". Hvis jeg var dem ville jeg heller ikke gøre det. Men de skal melde ud hvor lang tid det minimum varer, så DSB kan reagere - mærkeligt hvis de ikke har gjort det.

DSB kan vel kontraktligt ikke bare aflyse tog og indstille billetsalg i en periode
på en måned eller to frem, når tidshorisonten for løsning af problemet er ukendt.
Det ville være endnu mere mærkeligt.

DSB har netop god grund til at aflyse langt frem i tid, da "planlagte aflysninger" ikke tæller negativt i hverken kontraktbetaling eller punktlighedsmål. Således har DSB levet op til alle forpligtelser i første kvartal, skønt ME manglen har ført til en del aflysninger og stærkt nedsat kapacitet - derudover har DSB sparet markant på driftomkostningerne, da ME har stået stille.

DSB har det lidt lige som BDK: Målstyrings- og resultatmæssigt er det mere fordelagtigt, hvis der ingen tog kører. Så når DSB og BDK ikke melder noget mere holdbart ud, skyldes det formentlig andre "kommercielle hensyn" - og så at strækningen er beliggende i Jylland. Kunne der ikke køre el-tog på Kystbanen, ville udmeldingen (og fejlretningshastigheden) nok være noget anderledes.

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af P.Jensen, 24/5 2018, 12:09 (2136 dage siden) @ Gæst1

Jeg er uvidende omkring hvordan DSB's kontrakt ser skruet sammen, men når planlagte aflysninger betyder at DSB hæver tilskud selvom de ikke kører - ja, godt forhandlingsresultat opnået af DSB.

Håbløst system når det "belønner" for ikke at servicere kunderne.
P.Jensen

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af Scharfenberg, 24/5 2018, 13:49 (2136 dage siden) @ Gæst1

DSB har netop god grund til at aflyse langt frem i tid, da "planlagte aflysninger" ikke tæller negativt i hverken kontraktbetaling eller punktlighedsmål. Således har DSB levet op til alle forpligtelser i første kvartal, skønt ME manglen har ført til en del aflysninger og stærkt nedsat kapacitet - derudover har DSB sparet markant på driftomkostningerne, da ME har stået stille.

DSB har det lidt lige som BDK: Målstyrings- og resultatmæssigt er det mere fordelagtigt, hvis der ingen tog kører. Så når DSB og BDK ikke melder noget mere holdbart ud, skyldes det formentlig andre "kommercielle hensyn" - og så at strækningen er beliggende i Jylland. Kunne der ikke køre el-tog på Kystbanen, ville udmeldingen (og fejlretningshastigheden) nok være noget anderledes.

Ikke korrekt.

Eftersom togoperatørerne DSB og Arriva selv skal betale for dyr erstatningskørsel (togbusser), har de ingen økonomisk interesse i at aflyse togafgange. Tværtimod. Desuden har Transportministeriet hånd i hanke med, om DSB og Arriva aflyser flere togafgange, end de må iht. trafikkontrakterne.

Jeg er overbevist om, at der arbejdes intenst på at fejlrette - uanset geografi.

Jeg er ked af, at du har mindreværdskompleks på jydernes vegne. Det er der virkelig ingen grund til.

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af UTJ, 25/5 2018, 04:13 (2135 dage siden) @ Scharfenberg

Eftersom togoperatørerne DSB og Arriva selv skal betale for dyr erstatningskørsel (togbusser), har de ingen økonomisk interesse i at aflyse togafgange. Tværtimod. Desuden har Transportministeriet hånd i hanke med, om DSB og Arriva aflyser flere togafgange, end de må iht. trafikkontrakterne.

Jeg er overbevist om, at der arbejdes intenst på at fejlrette - uanset geografi.

.
"dyr" erstatningskørsel kan godt vise sig at være billligere end at køre planlagte tog. Med det togbusomfang DSB er oppe på er DSB en af de største kunder hos busvognmænd og dermed kan DSB hente betydelige mængderabatter i kontrakterne.

Der kan sagtens "arbejdes intenst" på at fejlrette, men det er ikke sikkert at incitamentet er der til at finde en hurtig og brugbar løsning. #intenst arbejde" kan sagtens bestå i endeløse møder, processplaner og diskussioner, fremfor at udbedre manglen - men måske er problemet at masterne står med for lang afstand og det er muligt at hverken BDk eller Siemens har en interesse i at gøre publiken bekendt med systematiske fejl i systemet, som BDk's egne eksperter formentlig har været inde over og godkendt som gangbar. Tvivler således på at Siemens står med 100 pct af ansvaret og der ligger kernen i forhalingen. Et, man skal forhandle i månedsvis om hvem der skylder hvem og man skal finde den løsning som gør at modparten betaler mest - det ager lang tid, men er endnu en bønnetælleropgave, der i den mellemliggende periode ikke sætter sig synlige spor i marken.

Geografien betyder noget - der er ingen tvivl om at en tilsvarende "fejl" på Kystbanen ville blive løst hurtigt. Om der kører direkte tog til Esbjerg er politisk uden betydning sålænge der er tale om en "midlertidig tilstand" - se blot på de midlertidigt lukkede strækninger omkring Århus, dvs de politisk ubetydelige strækninger til Grenå og Odder.

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af Poul Andersen, 25/5 2018, 07:23 (2135 dage siden) @ UTJ

Henning Hyllested (EL) kalder nu Trafikministeren i samråd i jf. en artikel om problemerne i dagens JydskeVestkysten.
I samme avis, findes også et læserbrev, så vestjyderne er begyndt at røre på sig, hvilket også er på høje tid.

Mvh.
Poul.

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af UTJ, 25/5 2018, 07:51 (2135 dage siden) @ Poul Andersen

Nu er Hyllested ikke den mest slagkraftige. Altså med hensyn til at kunne sætte dagsordenen eller fo ændret tingenes tilstans. Og det på trods af engagement og arbejdsiver.

Esbjergs eltog er påny blevet mudret ind i Banedanmarks mange projekter som duer, desværre. Banedanmark har ellers fået en direktør som både kan og har evner til at rydde op og vise åbenhed - det er lidt uklart hvordan organisationen spiller mod her. Måske søger man en smuk politisk landing, men det bliver i så fald på bekostning af jernbanen.

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 1/6 2018, 23:46 (2128 dage siden) @ Poul Andersen

Henning Hyllested (EL) kalder nu Trafikministeren i samråd i jf. en artikel om problemerne i dagens JydskeVestkysten.
I samme avis, findes også et læserbrev, så vestjyderne er begyndt at røre på sig, hvilket også er på høje tid.


Her er Henning Hyllesteds spørgsmål til ministeren:

http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/TRU/spm/640/index.htm

http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/TRU/spm/639/index.htm

http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/TRU/spm/638/index.htm

http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/TRU/spm/637/index.htm

Selv om Banedanmark har fortalt, at kørestrømsanlægget tidligst kan anvendes igen efter sommerferien, sådan ca. midt i august, planlægger DSB stadig kun omkring 14 dage ud i fremtiden. Søger man en afgang fra Esbjerg fra d. 18/6, så køre alle tog igen, så enten er DSB håbløs optimistiske på Banedanmarks vegne, eller også er man i den lykkelige situation, at man har fundet et antal IC3 tog, så alle afgange til Esbjerg kan gennemføres.

Ingen af delene er nok tilfældet, men så aflyser vi da bare det afgange som kunderne har købt billet til, i den tro at togene kører - det er meget dårlig kundeservice, når nu Banedanmark HAR meldt et tidspunkt ud.

For øvrigt er de enkelte IC tog der køre ml. København og Esbjerg så overfyldte, at man i dag kunne overværer at togføreren næsten har henvist til at lukke dørene 'udefra' - og så foretage indstigning igennem førerrumsdøren for at komme med toget. At en tredje del at toget så var reserveret børneguiden gør det selvfølgelig ikke bedre, og forståelsen blandt de mange der måtte stå op, er nok til at overse!!

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/5 2018, 10:34 (2136 dage siden) @ Peter Christensen

Der er også positive ting at sige om DSB, men lige pt. så er deres planlægning - eller mangel på samme - på strækningen til Esbjerg under al kritik, der mangler ganske enkelt en samlet, troværdig udmelding omkring hvordan man vil kører. Der er svært at sige noget positivt, når DSB f.eks. vælger at sælger billetter til tog, som man med næsten 100% sikkerhed ved ikke vil køre - det tæller i hvert fald næppe på positiv listen for de ramte kunder.

Måske er det BDK som holder kortene tæt til kroppen omkring Lk-Es?

Det er nok også en stor del af forklaringen. Der er ikke meldt ret meget officielt ud omkring hvad problemet er, og hvad man gør for at løse det.

Banedanmark har nok klogelig valgt den taktik, at problemet ejes af Siemens og det er Siemens - og kun Siemens - der skal løse det. Årsagen kan nok findes i DSB erfaringer med IC4, hvor man stort set tog ejerskab på alle problemer - og dermed også ansvaret for løsningen. Resultatet kender alle....

Min bekendt har Siemens fejlet og det plejer (med min beskedne erfaring med det firma) at blive dyrt....

Nok også en af grundene til radio-tavsheden.

Der er jo også alle de fremtidige strækninger til eldrift at tænke på så fejlen ikke gentages.

Det er nok lidt sent med Ringsted banen. Kørestrømsanlægget er vel færdigmonteret på næsten hele strækningen ?

Men ja, det var nok smart bare at fjerne togene og billetter en måneds tid eller to frem.

Det vil det helt sikkert. Det 'fedtspil' fra DSB side, er ikke til glæde for nogen, hverken DSB selv eller deres kunder.

Avatar

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af mss ⌂, 26/5 2018, 01:13 (2134 dage siden) @ Henrik Hansen

Ringstedbanen er projekteret af Banedanmark.
Esbjerg-banen er projekteret af Siemens. Derfor tror jeg vi kan være helt rolige hvad Ringsted-banen angår.
Siemens har tilladt sig at eksperimentere med længere mastafstande på Esbjerg-banen. Hvorfor det er blevet tilladt? Det er nok noget med prisen...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af UTJ, 26/5 2018, 05:14 (2134 dage siden) @ mss

Ringstedbanen: masteafstand?
Det er da værre med Ringstedbanen, for hvis BDk har projekteret har BDk vel også finansielt medansvar hvis det er fejlkonstrueret. Men spændende - ender nok med en voldgift eller en andel deal so holdes fortrolig (i det omfang de kan). De såkaldte "kommercielle" hensyn........

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af Gæst1, 26/5 2018, 12:22 (2134 dage siden) @ mss

Ringstedbanen er projekteret af Banedanmark.
Esbjerg-banen er projekteret af Siemens. Derfor tror jeg vi kan være helt rolige hvad Ringsted-banen angår.
Siemens har tilladt sig at eksperimentere med længere mastafstande på Esbjerg-banen. Hvorfor det er blevet tilladt? Det er nok noget med prisen...

Ikke desto mindre har der også været knækkede bæretov på den nye jernbane...

Avatar

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af mss ⌂, 26/5 2018, 13:21 (2134 dage siden) @ Gæst1

Ikke desto mindre har der også været knækkede bæretov på den nye jernbane...

Hvor?
Hvornår?

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

MR i Fredericia - og ad-hoc planlægning

af krabsen, 24/5 2018, 10:37 (2136 dage siden) @ Peter Linaa

Har du slet ikke noget positivt at sige om DSB?

Med venner som disse - hvem har så brug for uvenner?
(senest brugt af Donald Tusk.. :-| )

MR i Fredericia - og ad-hoc planlægning

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/5 2018, 10:54 (2136 dage siden) @ krabsen

Har du slet ikke noget positivt at sige om DSB?


Med venner som disse - hvem har så brug for uvenner?
(senest brugt af Donald Tusk.. :-| )


Jeg er kunde hos 'virksomheden DSB', som så mange andre, og forholder mig til 'virksomheden DSB' som kunde, og har som sådan ikke noget behov for noget 'venskab' med 'virksomheden DSB'. Jeg behøves jo heller ikke være 'venner' med Postnord, for at bruges deres ydelser.

Det personale jeg har været i kontakt med hos DSB gennem årene, har alle med ganske enkelte undtagelser, altid været venligt og imødekommende og parate til at hjælpe indenfor de mulighed de har fået afstukket af DSB.

Nu er det bare sådan, at hvis man f.eks. ikke synes at COOP eller NETTO gør det godt, så kan man vælge et andet sted at placerer sine indkøb. Ved DSB er lidt anderledes, der er ikke andre muligheder, hvis man vil rejse med tog, og derfor må 'virksomheden DSB' kunne tåle kritik fra sine kunder - hvilket de nok også kan :-)

MR i Fredericia - og ad-hoc planlægning

af Bent Olsen, 24/5 2018, 13:39 (2136 dage siden) @ Henrik Hansen

Du har da Flixbus - de stormer frem.:-D

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af Peter Christensen, 24/5 2018, 08:44 (2136 dage siden) @ Henrik Hansen

I de sidste 14 dage, har der iflg. flere personer, været umuligt at købe Orange billetter til stationer vest for Lunderskov på www.dsb.dk. DSB påstår på Facebook at det er et nyt opstået problem, men mon ikke det hænger sammen med de udfordringer DSB allerede har på strækningen, man ønsker ikke at en billig orangebillet udløser en rejsegaranti...

Det er ikke nødvendigt med en orange billet for at rejsegarantien bon'er ud.
Med kun 6 min i Fredericia, så skal der ikke meget til før forbindelsen ryger. Venter toget til Esbjerg på den forsinkede IC'er?
Næ, ikke forleden da jeg "scorede" en time i Frederica på den konto.
Rejsegarantien har fået en hilsen....
Underligt at det re-tog ikke venter når det nu er enste forbindelse, men så ser det "grimt" ud på rettidigheden.....jeg kan snildt se kompetancestridighederne stå i kø.

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning

af Scharfenberg, 24/5 2018, 13:43 (2136 dage siden) @ Henrik Hansen

DSB planlægger kun for en uge af gangen...

DSB og Banedanmark planlægger de store sporarbejder flere år i forvejen. Med pludseligt og meget omfattende hændelser som fx ingen kørestrøm mellem Lunderskov og Esbjerg planlægges så langt ud i fremtiden, som forholdene tilsiger det.

MR i Fredericia - og ad-hoc planlægning

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/5 2018, 14:05 (2136 dage siden) @ Scharfenberg

DSB planlægger kun for en uge af gangen...


DSB og Banedanmark planlægger de store sporarbejder flere år i forvejen. Med pludseligt og meget omfattende hændelser som fx ingen kørestrøm mellem Lunderskov og Esbjerg planlægges så langt ud i fremtiden, som forholdene tilsiger det.


Vi kan vel formentlig blive enige om, at hvis DSB allerede nu ved, at de ikke kommer til at gennemfører IC-tog til Esbjerg i næste uge, så er det uhensigtsmæssigt at kunden kan søge en rejse på rejseplanen eller www.dsb.dk og yderligere købe en billet til et gennemgående tog til København, som så bliver aflyst - formentlig engang i weekenden.

De kunder må føle sig grundig snydt, da de som min. vil få en times længere rejsetid (Re-tog til Kolding og 40. min ventetid på næste IC-tog).

Det er også rimeligt modsigende, at man på sin trafikinfo-side skriver, at togene til Esbjerg er aflyse på ubestemt tid, og man henviser til rejseplanen. På rejseplanen er togene 'kun' aflyste til og med weekenden, næste uge ser normal ud - næste uge er jo på ingen måde ubestemt tid !!

Jeg kritiserer jo netop ikke at DSB aflyser togene, det er en nødvendig konsekvens af fejlen, men DSB har åbenbart svært ved at finde ud af om - og hvilke tog - der kan køres. Så er det da bedre at aflyse dem, så kunden vælger f.eks. at tage over Fredericia, i stedet for at bestille billet til et 'spøgelsestog' og komme en time senere til København.

MR i Fredericia - og ad-hoc planlægning

af Bruger4711, 24/5 2018, 19:46 (2136 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er også rimeligt modsigende, at man på sin trafikinfo-side skriver, at togene til Esbjerg er aflyse på ubestemt tid, og man henviser til rejseplanen. På rejseplanen er togene 'kun' aflyste til og med weekenden, næste uge ser normal ud - næste uge er jo på ingen måde ubestemt tid !!


Men... ved du hvordan det fungerer? Tog bliver kun fjernet fra Rejseplanen, når der kommer en toganmeldelse med en aflysning af toget. Den kommer fra Banedanmark. Internt har DSB muligvis tilpasset deres planer (hvis de da ellers har ressourcer til det). Men har Bdk?

Ligeledes var det Banedanmark, der i sidste time kom i sidste uge og aflyste alle 41/43/45-tog pga. mgl. plads til godstog.

Det store problem for tiden, er at der er så lidt styr på det i Banedanmark, men for alle, er den store synder bare DSB. Følger man med i diverse pendlergrupper på Facebook, vil det være tydeligt for dig, hvor stor frustationen er. Som en skrev i går: "Sidste mand lukker og slukker!"

DSB er ikke perfekte. På ingen måde. Jeg vil faktisk gå så vidt at sige, at DSB (eller Bdk) bliver det næste offentlige system der bryder helt sammen ala SKAT, sundhedsvæsenet, osv. Det har jeg også hørt fra flere der arbejder begge steder.

MR i Fredericia - og ad-hoc planlægning

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/5 2018, 21:09 (2136 dage siden) @ Bruger4711

Det er også rimeligt modsigende, at man på sin trafikinfo-side skriver, at togene til Esbjerg er aflyse på ubestemt tid, og man henviser til rejseplanen. På rejseplanen er togene 'kun' aflyste til og med weekenden, næste uge ser normal ud - næste uge er jo på ingen måde ubestemt tid !!


Men... ved du hvordan det fungerer? Tog bliver kun fjernet fra Rejseplanen, når der kommer en toganmeldelse med en aflysning af toget. Den kommer fra Banedanmark. Internt har DSB muligvis tilpasset deres planer (hvis de da ellers har ressourcer til det). Men har Bdk?

Nej, jeg ved ikke hvordan det rent teknisk fungerer når et tog skal fjernes fra Rejseplanen, men kun at det i hvert fald er muligt at gøre og også på længere sigt end en uge.

Om det er DSB eller Bdk der har ansvaret er kunderne ligegyldigt, de er alle kunder ved DSB - ikke Bdk - hvorfor DSB må have den største interesse i at Rejseplanen - som er det værktøj der altid henvises til - er så opdateret som muligt, også med fremtidige ændringer som man allerede nu har kendskab til.

Ligeledes var det Banedanmark, der i sidste time kom i sidste uge og aflyste alle 41/43/45-tog pga. mgl. plads til godstog.

Det store problem for tiden, er at der er så lidt styr på det i Banedanmark, men for alle, er den store synder bare DSB. Følger man med i diverse pendlergrupper på Facebook, vil det være tydeligt for dig, hvor stor frustationen er. Som en skrev i går: "Sidste mand lukker og slukker!"

Det er tydeligt at der er store problemer og man skal da heller ikke lede længe for at finde historier med togbusser der ikke kommer, tog der ikke afventer togbusser og tog der ikke afventer tog, selv om det er blevet fortalt de rejsende at det afventer. Alt sammen oplevelser der ikke tjener jernbanen, men kun alternative muligheder som f.eks. Flixbus.

Jeg har ikke løsningen på hvad der skal gøres, men som kunde kan man blot se, at alle de tiltag som fælles driftscenter, fælles infocenter osv. ikke hjælper - måske er det endog blevet værre. Måske løsningen er at gå den modsatte vej og decentraliserer beslutningerne i stedet og ikke som nu, træffe dem alle i København.

DSB er ikke perfekte. På ingen måde. Jeg vil faktisk gå så vidt at sige, at DSB (eller Bdk) bliver det næste offentlige system der bryder helt sammen ala SKAT, sundhedsvæsenet, osv. Det har jeg også hørt fra flere der arbejder begge steder.

Det kan man faktisk godt frygte kan blive resultatet, hvilket så absolut ikke vil være i samfundet interesse. En ændring vil kræve en helt anden politisk tilgang til både Bdk og DSB - og at politikerne faktisk accepterer, at en god og stabil jernbanedrift koster nogle penge og man ikke kan spare sig rig.

MR i Fredericia - og ad-hoc planlægning

af Bruger4711, 24/5 2018, 22:39 (2136 dage siden) @ Henrik Hansen

Selvfølgelig er det muligt, at lave længere frem end en uge. Bdk kunne lave for resten af året hvis de ønskede det. Hvorfor det ikke sker, må du ikke spørge mig om.

Og ja, jeg har fuld forståelse for, at kunderne er fuldstændige ligeglade med hvem som har ansvaret. Fakta er bare, at det altid er DSB. Hvem der rykke op i Bdk så de laver op til deres forpligtelser aner ikke jeg ikke. Men tilsyneladende ikke DSB eller politikerne.

Og nej, ingen har da interesse i at jernbanen knækker nakken. Men med alle disse konstante ændringer i planer, forsinkelser på tog, baner og signaler og det konstante sparecirkus, så går den ikke meget længere.

Omvendt er der også for dyrt at tage toget. Jeg ved ærligt ikke hvad løsningen er, hvis det heller ikke må koste flere penge.

Det er virkelig skruen uden ende for tiden.

MR i Fredericia - og ad-hoc planlægning

af Scharfenberg, 25/5 2018, 09:06 (2135 dage siden) @ Bruger4711


Omvendt er der også for dyrt at tage toget. Jeg ved ærligt ikke hvad løsningen er, hvis det heller ikke må koste flere penge.

Det er virkelig skruen uden ende for tiden.

Løsningen er at skabe en moderne jernbane (opgraderet infrastruktur og nye tog), der bliver billigere at drive (en fremtidssikret infrastruktur med nye tog giver bedre mulighed for at drive en mere effektiv jernbane) samtidig med, at det bliver mere attraktivt at tage toget (kortere rejsetider, højere frekvens, bedre komfort og billetter til 'den rigtige pris').

Men det bliver et langt sejt træk hen mod 2030.

MR i Fredericia - og ad-hoc planlægning

af UTJ, 25/5 2018, 09:22 (2135 dage siden) @ Scharfenberg

Løsningen er at skabe en moderne jernbane (opgraderet infrastruktur og nye tog), der bliver billigere at drive (en fremtidssikret infrastruktur med nye tog giver bedre mulighed for at drive en mere effektiv jernbane) samtidig med, at det bliver mere attraktivt at tage toget (kortere rejsetider, højere frekvens, bedre komfort og billetter til 'den rigtige pris').

Men det bliver et langt sejt træk hen mod 2030.

.
Tror du virkelig på det? Lige nu er det gamle tog og ikke-opgraderet infrastruktur som virker.

Hvorfor lukker man ikke helt ned som en art "Odder-bane i større skala" i de næste 12 år?.

Moderne infrastruktur er ikke nødvendigvis billigere i vedligeholdelse i det lange løb - det er en påstand som ikke er underbygget, men som konstant bliver slynget ud af bl.a. BDk.

Og der er altså intet der tyder på at billetterne til kollektive tog bliver billigere. Det hjælper kun konkurrenceudsættelse på, fx i form af mere Flix.

MR i Fredericia - og ad-hoc planlægning

af Scharfenberg, 25/5 2018, 11:26 (2135 dage siden) @ UTJ

Tror du virkelig på det? Lige nu er det gamle tog og ikke-opgraderet infrastruktur som virker.

ME'erne?

Hvorfor lukker man ikke helt ned som en art "Odder-bane i større skala" i de næste 12 år?.

Er det realistisk?

MR i Fredericia - og ad-hoc planlægning

af UTJ, 25/5 2018, 13:12 (2135 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg reagerer bare på det tomgangssnak som ikke forholder sig til realiteterne. Det er fuldstændig urealistisk at påstå at alt nyt er godt og at om 12 er jernbanehimmerige på jord. Jo det ville nok være godt at lukke alt ned og starte forfra med de organisationer som forvalter nu.

MR i Fredericia - og ad-hoc planlægning

af SEB, 25/5 2018, 13:33 (2135 dage siden) @ UTJ

Problemet er vel måske snarere to problemer?

Der er de folkevalgte (regeringen) som trækker i forskellige retninger, uden helt at have konkret forstand på ret meget, men alligevel tager en del beslutninger alligevel, om det de intet ved om.

Og så er der de "ansvarlige" hos BDK og DSB. Tidligere var ledelsen her vel nogle der selv have haft en fortid indenfor faget - Altså, de havde en vis praktisk erfaring, så de kunne forstå lidt af problematikken, når der var problemer. Nu er det folk udefra, som måske nok er dygtige på deres område, men som ikke har særlig megen praktisk erfaring, og derfor ikke helt kan forstå det de er oppe imod, når der er problemer.

Og samlet set for dem alle, så er der vel ikke ret mange af dem der selv bruger toget - altså sådan til daglig transport?

Men det er selvfl bare mine tanker...

SEB

MR i Fredericia - og ad-hoc planlægning

af Simon1906, Hedehusene, 25/5 2018, 10:36 (2135 dage siden) @ Henrik Hansen

I princippet er det vel nok ligemeget om at et driftcenter ligger i København, Odense eller Fredericia (behøver heller ikke ligge lige ved sporene) Jeg tror ikke der er nogen af driftlederne der rejser sig op og kigger ud om der er ledig plads på KH. Jeg kan godt se hvad du mener med decentralisering men kræver så mere kommunikation.

Med venlig hilsen

Simon

MR i Fredericia - og ad-hoc planlægning

af UTJ, 25/5 2018, 12:56 (2135 dage siden) @ Simon1906

I teorien har du måske ret - i praksis har du nok ikke. Det er det der kaldes erfaring og det god lettelse er bygget op af.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak