Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB dropper strategi om 1 type tog? (Generelt)

af Jens Hansen, 28/5 2018, 08:49 (2157 dage siden)

Har nogen her mere viden?

DSB skulle på et arrangement i sidste uge have oplyst, at man ikke længere arbejder på at Fremtidens Tog skal være en type, som dækker hele landets trafik.

Tanken var oprindeligt at der skulle indkøbes 275 togsæt, som kunne bruges i hele Danmark, som både fjerntog og regionaltog. Det blev siden modificeret til 205 togsæt. Politisk er tilkendegivet, at ca. 90 togsæt kan bringes i udbud. Dog var der så lige krav om at vedligehold ikke skulle ske hos DSB.

Nu forlyder det at DSB desuden har fået politisk accept af at indkøbe 50 - 70 RIC nye mærkede vogne, som på sigt kan køre København - Hamburg. Må formode at der så også skal indkøbes flere nye el lokomotiver.

Spændende hvis vi igen kan få rigtige vogne ud at køre.

Jens

DSB dropper strategi om 1 type tog?

af Svend, 28/5 2018, 09:35 (2157 dage siden) @ Jens Hansen

Har nogen her mere viden?

DSB skulle på et arrangement i sidste uge have oplyst, at man ikke længere arbejder på at Fremtidens Tog skal være en type, som dækker hele landets trafik.

Tanken var oprindeligt at der skulle indkøbes 275 togsæt, som kunne bruges i hele Danmark, som både fjerntog og regionaltog. Det blev siden modificeret til 205 togsæt. Politisk er tilkendegivet, at ca. 90 togsæt kan bringes i udbud. Dog var der så lige krav om at vedligehold ikke skulle ske hos DSB.

Nu forlyder det at DSB desuden har fået politisk accept af at indkøbe 50 - 70 RIC nye mærkede vogne, som på sigt kan køre København - Hamburg. Må formode at der så også skal indkøbes flere nye el lokomotiver.

Spændende hvis vi igen kan få rigtige vogne ud at køre.

Jens

.
De der har sendt disse "forlydender" i omløb, må kunne uddybe dem nærmere. Kan du ikke spørge dem?

--
Svend

DSB dropper strategi om 1 type tog?

af Jens Hansen, 28/5 2018, 16:45 (2157 dage siden) @ Svend

Om jeg forstod ret var det et møde i en instans, som blev benævnt NJS, det siger ikke mig noget. Og mødet handlede om anskaffelse af nye lokomotiver, men nævnt blev også om nye vogne.

Jens

DSB dropper strategi om 1 type tog?

af Simon1906, Hedehusene, 28/5 2018, 16:54 (2157 dage siden) @ Jens Hansen

Instansen er Nordiska Järnvägsmänna selskapet.

Med venlig hilsen

Simon

DSB dropper strategi om 1 type tog?

af Niels Munch, 28/5 2018, 17:29 (2157 dage siden) @ Simon1906

Instansen er Nordiska Järnvägsmänna selskapet.


..... eller på "nudansk": NJS, Forum for Nordisk Jernbanesamarbejde - se http://www.njsforum.com/danmark .

Arrangementet var torsdag den 24. maj 2018 "DSBs planer for indsættelse af nyt materiel".


M.v.h.
Niels

DSB dropper strategi om 1 type tog?

af andersj, Aalborg, 28/5 2018, 09:48 (2157 dage siden) @ Jens Hansen

Planen med lokomotivtrukne tog til Tyskland kom uofficielt frem første gang i 2016 i dette interview: http://kattler.dk/DSB-varsler-strenge-tider-for-udlandstrafikken.html

Grunden til at man vil køre lokomotivtrukne tog til Tyskland er at de er billigere at anskaffe i forhold til togsæt, især når der er tale om to-system tog. Der er ingen behov for op- og nedformering undervejs, som der er i den nationale trafik i Danmark.

Indkøbet af de 26 Vectron lokmotiver indeholder også en option på yderligere 18 lokomotiver, hvoraf det var planen at de 12 af de 18 skulle være to-system lokomotiver. Nu har man så valgt at de 26 første også skal være to-system - sandsynligvis for at få en homogen flåde.

Grunden til at man nok ikke har talt så højt om dette, er at det har været og er uklart om DSB rent faktisk skal stå for kørsel af de internationale tog i fremtiden. Lokomotivtrukne tog kommer også til at betyde at man først kommer til at køre over Rødby-Puttgarten igen når den faste forbindelse er færdig.

50-70 vogne virker også til at være i tråd med de 12 lokomotiver man har talt om. Det vil give ca. 4-6 vogne per tog.

--
Mvh Anders

DSB dropper strategi om 1 type tog?

af Simon1906, Hedehusene, 28/5 2018, 15:27 (2157 dage siden) @ andersj

Bliver der så også tale om at lokomotiverne skal have Svensk ATC Tysk Indusi og vores ATC/ECTS?

Med venlig hilsen

Simon

DSB dropper strategi om 1 type tog?

af andersj, Aalborg, 28/5 2018, 15:58 (2157 dage siden) @ Simon1906

Bliver der så også tale om at lokomotiverne skal have Svensk ATC Tysk Indusi og vores ATC/ECTS?

Med venlig hilsen

Simon

De 26 Vectron der allerede er bestilt kommer med DK-STM, PZB/LZB og ETCS. De får ikke svensk ATC, da DSB ikke kører til Sverige og heller ikke har planer om det. SJ har jo allerede X2000 der kan køre i Danmark. Dog skal de 26 første lokomotiver kun bruges til at erstatte ME og EA.

--
Mvh Anders

DSB dropper strategi om 1 type tog?

af Simon1906, Hedehusene, 28/5 2018, 16:52 (2157 dage siden) @ andersj

Tak Anders, det er da rigtigt, der tænkte jeg mig ikke om, DSB kører ikke til Sverige, de lokomotiver der kører, er jo godsoperatørers lokomotiver.

Med venlig hilsen

Simon

DSB dropper strategi om 1 type tog?

af RasmusD, 28/5 2018, 16:56 (2157 dage siden) @ Simon1906

Aktuelt kører DSB til Sverige med mange af kystbanetogene, men det stopper snart, vistnok fra køreplanskiftet 2019. Derefter er det slut med DSB-tog over Øresund, det kommer svenske trafikselskaber til at stå for alene.

Det er lidt kedeligt, men forhåbentlig betyder det færre forsinkelser på kystbanen.

Edit: Det er vist fra 2022, at Skånetrafikken overtager, ikke 2019.

DSB dropper strategi om 1 type tog?

af Simon1906, Hedehusene, 28/5 2018, 17:07 (2157 dage siden) @ RasmusD

Bliver spændende at se hvilke tog de vil køre med, men jeg vil ikke gætte.

Med venlig hilsen

Simon

DSB dropper strategi om 1 type tog?

af RasmusD, 28/5 2018, 18:03 (2157 dage siden) @ Simon1906

Mig bekendt tilhører nogle af Øresundstogene Skånetrafikken, mens andre tilhører DSB. Om de svenske togsæt så er nok til at dække deres ønskede køremønstre mellem Østerport og Sverige tør jeg ikke kloge mig på.

DSB dropper strategi om 1 type tog?

af P.Jensen, 29/5 2018, 10:08 (2156 dage siden) @ RasmusD

Skånetrafiken

Skånetrafiken er ved at købe nye tog til Helsingborg - København stækningen.

P.Jensen

DSB dropper strategi om 1 type tog?

af Simon1906, Hedehusene, 29/5 2018, 13:23 (2156 dage siden) @ P.Jensen

spørgsmål var det ikke meningen at togene skulle køre hele vejen til Göteborg? Men jeg kan da godt se at det er nok hovedsagelig fra Hälsingborg til København (Østerport) der er størst behov (har selv set på nogle af mine endagsture til bl.a Halmstad. Gad vide om Kystbanen så stadig skal betjene Københavns lufthavn som endestation!

Med venlig hilsen

Simon

DSB dropper strategi om 1 type tog?

af P.Jensen, 29/5 2018, 13:50 (2156 dage siden) @ Simon1906

Som jeg forstår det - både ja og nej,

Hovedårsagen til de nye tåg er de tunge strækninger passagermæssigt - dvs. i første omgang Helsingborg til København, men senere også fra Hässleholm til København.

Disse tog er nok for store til at køre helt til Göteborg, Kalmar eller Alvesta. Der vil X31 Øresundstogene nok fortsat blive brugt.

Interessant er også at SJ har øget antal afgange - uden støttekroner - fra Malmö til Göteborg.

P.Jensen

DSB dropper strategi om 1 type tog?

af Simon1906, Hedehusene, 29/5 2018, 14:10 (2156 dage siden) @ P.Jensen

Tak P, Jensen, jeg er helt enig i det du skriver. Medens vi venter så kunne Skånetrafiken måske låne nogle lokdragne tâg fra SJ (joke, men hvis det var så skulle jeg til Sverige hver måned).

Med venlig hilsen

Simon

[OT] Sprogbrug

af Jones, 29/5 2018, 19:06 (2156 dage siden) @ Simon1906

Hej Simon

Jeg ville have skrevet dette som en privat besked hvis det var muligt i dette forum, men jeg vil bare spørge dig, om du ikke gider lade være med at skrive ordet "Spørgsmål" foran alle de spørgsmål du stiller - det er lettere enerverende at læse, især når du konsekvent udelader det efterfølgende kolon som skulle til for at det gav grammatisk mening. Tak.

[OT] Sprogbrug

af Simon1906, Hedehusene, 30/5 2018, 13:48 (2155 dage siden) @ Jones

Hej Jones, beklager hvis det ikke var så godt formuleret, men ingen er jp perfekt.

Med venlig hilsen

Simon

Billige jernbane T-shirts

DSB MH346Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak