Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvor er vi nu henne? (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/5 2018, 21:32 (2152 dage siden)

Det er sommer og man kommer ud steder lidt væk fra den hjemlige "hood".

Her var der engang et trinbrædt....... jeg tror jordvolden ind mod haven til hvad der KUNNE være et gammelt vogterhus - eller måske bare et skovløberhus, er resterne.....
[image]

På historisk Atlas ser det sådan her ud....
[image]

Hvor er jeg?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvor er vi nu henne?

af Henrik B, 28/5 2018, 22:51 (2152 dage siden) @ Michael Deichmann

På den gamle del HFHJ ved Freerslev hegn. :-)

Avatar

Hvor er vi nu henne?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/5 2018, 03:45 (2152 dage siden) @ Henrik B

På den gamle del HFHJ ved Freerslev hegn. :-)

Hm. Det var hurtigt :-/ Kan vi præcisere det yderligere?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvor er vi nu henne?

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 29/5 2018, 09:02 (2151 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af mhv_vsvt, 29/5 2018, 09:28

Mit gæt er på den gamle banevold i nærheden af:

https://goo.gl/maps/xsNwCdKW3mB2

- På satellitfotoet ses banevolden tydeligt med træerne omkring.

helt exat tror jeg vi er tæt på her:

https://goo.gl/maps/XqEstECgBPm

Og vi er i Brødeskov.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

Hvor er vi nu henne?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/5 2018, 09:55 (2151 dage siden) @ mhv_vsvt

Mit gæt er på den gamle banevold i nærheden af:

https://goo.gl/maps/xsNwCdKW3mB2

Og vi er i Brødeskov.

Nej, Henrik B. havde fat i noget af det rigtige med udkanten af Freerslev hegn.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvor er vi nu henne?

af Henrik B, 29/5 2018, 09:56 (2151 dage siden) @ mhv_vsvt

"Banestien"
Ved Freerslev hegn 4A
3400 Hillerød :-)

Hvor er vi nu henne?

af Peter Christensen, 29/5 2018, 10:39 (2151 dage siden) @ Henrik B

[image]
En stump af den gamle bane fra Hillerød til Skævinge henligger som "Banestien", som er en ganske fin, flad cyklesti.
Dog syntes jeg at banen skal tage et ordentlig sving for at komme ned til nålen ved nr. 14.....

Hvem der havde et ældre kort over sporet mellem Hillerød og Skævinge inden omlægningen....det ville spare meget gætteri.

Hvor er vi nu henne?

af Henrik Jensen, 29/5 2018, 11:01 (2151 dage siden) @ Peter Christensen

Hej

Banen kørte ikke ned til "din" pil. Den kørte i nordkanten af Freerslev Hegn. Hvis du ser efter på dit luftbilledudsnit, kan du ude til venstre se, at der er et hul i træerne langs det nordlige skovbryn. Det er banens trace. Er man på stedet, er det meget tydeligt (jeg har desværre ikke billeder derfra).

Mvh
Henrik

Hvor er vi nu henne?

af Peter Christensen, 29/5 2018, 10:29 (2151 dage siden) @ mhv_vsvt

Nej, det er resterne af den aldrig fuldførte midtsjællandske jernbane fra Frederikssund til Hillerød; der er masser af "rester" i landskabet efter den strækning.

Jeg er mere omkring Harløse eller Ny Harløse, omend jeg ikke lige kan finde det rigtige "spot".
Banen blev omlagt engang fra Skævinge til Hillerød hvor sidste stræk var "genbrug" af den midstsjællandske tracé.
Dermed slap HFHJ også for en grim stigning i en kurve lige inden Hillerød (ligger der faktisk endnu - måske kun som gangsti).

Avatar

Hvor er vi nu henne?

af Jan Nielsen, Nørresundby, 29/5 2018, 11:05 (2151 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej

Den nøjagtige adresse er Ved Freerslev Hegn 4.

Mvh
Jan

Avatar

Hvor er vi nu henne? Freerslev Trinbrædt! (8 billeder)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/5 2018, 17:58 (2151 dage siden) @ Niels Munch

Her: https://map.krak.dk/?c=55.924165,12.246446&z=18&l=historic&g=55.924165,12.2... .

Lige 50 meter mod vest, ja :-)

Lad os starte med overskæringen med "Ved Freerslev hegn" hvor denne svinger rundt om hjørnet af Freerslev hegn og krydser banen - her set ned mod Hillerød:
[image]
Den modsatte vej, hvor banen løber lige indenfor skovbrynet og parallelt med "Ved Freerslev Hegn" ser sådan her ud:
[image]
Her et overblik fra "Historisk Atlas":
[image]
Idag er der en lille rasteplads her, og det ser ikke ud som on der har været noget vogterhus. Og strengt taget når man ser på det gamle kort er det også lidt svært at se om der rent faktisk har været en overkærsel, men mon ikke?
Så kørte jeg hen til trinbrædtet som var mit egentlige mål. Jeg gik ind i skoven for at se om der var nogen spor efter det og det eneste jeg kunne se var en lav jordvold ind mod skoven og haven til det hus der lå lige når man kommer ind her (her er en lille p-plads også som tydeligvis benyttes af hundeluftere).
[image]
Her er jeg gået ca. 25 meter ud mod Harløse og har vendt mig om. Man fornemmer at der er åbent ude bag ved og det er haven til det omtalte hus. Man ser også den ca. 70 cm høje vold som jeg tror er resterne af den perron der må have været ved trinbrædtet. Den går herfra og næsten helt hen til hvor vejen fører ind i skoven. En lang perron måske.... :-)
Her er kigget mod Harløse fra skovvejen:
[image]
Man bemærker heste og ryttere fra de nærliggende rideskoler. Det virkede klart at traceen var meget brugt som ridesti. :-)
Fra denne position fornemmer man også volden inde i siden:
[image]
Det lille hus der ligger kunne man jo fristes til var et vogterhus - og måske han med kabeltræk kunne bestjene begge overkørsler - men det ligner nu mere et skovløberhus:
[image]

[image]

Ifølge OIS ejes det også af Staten ved Naturstyrelsen, så.......

Og alt det kom der ud af at jeg for flere år siden lovede EVP at tage on-site billeder af Freerslev Trinbrædt tik hans side om HFJ/HFHJ banen.......

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvor er vi nu henne? Freerslev Trinbrædt! (8 billeder)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 29/5 2018, 18:43 (2151 dage siden) @ Michael Deichmann

(...)

Og alt det kom der ud af at jeg for flere år siden lovede EVP at tage on-site billeder af Freerslev Trinbrædt tik hans side om HFJ/HFHJ banen.......

.
------------------------------------------------------------------
.


Ad indlægget ovenfor:

Hej Michael.

Tak for "svaret" - det er et stykke tid siden, men var værd at vente på.

Herlige fotos, som jeg -iht. datidens aftaler- tror, at jeg må lægge på mine sider som suppl. til datidens Freerslev trinbræt.

Nydeligt nyt kort (nu, hvor mine er lukkede :-( ). Jeg kom flere gange i huset
[image]
yderst til højre, ved tallet "32". Når jeg kom, var det -de første år- med tog til Hillerød, og på "gå-ben" gennem Hillerød by og ad banelinien fra (næsten) Hillerød Lokal. Ved den lille gård (også yderst i højre side) "Kikkenborg" ??? drejede jeg så til højre. I de sidste år, foregik turen på cykel fra København (Amager).

Jeg tror aldrig, der har været tale om nogen form for ledvogter i nævnte hus, men det må vel kunne udledes via "nettet".

Det må studeres nærmere. Foreløbig: TAK.

Erik V.
www.evp.dk

Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak