Nyt om Billundbanen (Generelt)
Hej
Så har ing.dk nyt om Billundbanen: Prisen for Billund-bane stiger til over en milliard kr.
Mvh
Henrik
af Henrik Jensen, 30/5 2018, 20:38 (2130 dage siden)
Hej
Så har ing.dk nyt om Billundbanen: Prisen for Billund-bane stiger til over en milliard kr.
Mvh
Henrik
af Erik H, Frederikssund, 30/5 2018, 21:00 (2130 dage siden) @ Henrik Jensen
Det kommer ikke som nogen overraskelse. Det modsatte ville derimod være en sensation.
Med venlig hilsen
Erik H
--
Erik H
af UTJ, 31/5 2018, 02:20 (2130 dage siden) @ Henrik Jensen
redigeret af UTJ, 31/5 2018, 02:32
1) Banedanmark vil ikke have den
2) Der er formentlig mange i transportministeriet for boliger mv der heller ikke vil have den,
At sætte Banedanmark til at lave anlægsoverslag er i den nuværende situation med et kæntrende signalprojekt en kende vovet, hvis man vil tillægge BDk's tal nogen værdi. De evigt stigende omkostninger til immunisering af Fredericia-Århus viser med tydelighed at BDk enten ikke kan styre omkostninger eller også at de ikke kan styre udregning af anlægsoverslag. Altså lige medmindre BDk bare ikke vil elektrificere til Århus.
Man fremlægger i øvrigt ikke ufærdige beregninger medmindre man har en idé om at frø sået om at "den ikke skal bygges" fremmer ens sag. I signalsagen skal signalprojektet fremmes ved ikke at fremlægge nogetsomhelst.
Konklusionen er nok denne: For de projekter BDk gerne vil fremme stiger anlægsomkostningerne først når projektet er gået igang, mens det for projekter man ikke kan lide stiger eksorbitant inden man kan gå igang, i håb om at igangsætningen afværges. Hvis BDk's kampagne ikke virker ryger champagneproppen af alligevel, fordi man jubler over at have fået tildelt et projekt med rigeligt sideflæsk til fordeling mellem overhead internt og storforbrug af eksterne konsulentydelser.
Billundbanens forrentning er kendt på forhånd, men måske skulle den helt og aldeles overlades til anden offentlig bygherre, fx lufthavnen i Billund. Så kan staten vælge at yde et fast anlægstilskud.
af Peter Christensen, 31/5 2018, 08:37 (2129 dage siden) @ UTJ
Konklusionen er nok denne: For de projekter BDk gerne vil fremme stiger anlægsomkostningerne først når projektet er gået igang, mens det for projekter man ikke kan lide stiger eksorbitant inden man kan gå igang, i håb om at igangsætningen afværges. Hvis BDk's kampagne ikke virker ryger champagneproppen af alligevel, fordi man jubler over at have fået tildelt et projekt med rigeligt sideflæsk til fordeling mellem overhead internt og storforbrug af eksterne konsulentydelser.
Billundbanens forrentning er kendt på forhånd, men måske skulle den helt og aldeles overlades til anden offentlig bygherre, fx lufthavnen i Billund. Så kan staten vælge at yde et fast anlægstilskud.
Tror vi er inde på noget af det rigtige her.
Hvad om at lade Århus Letbane komme med et bud?
Der er vel efterhånden så meget erfaring med spor etc. så mon ikke der kunne komme en "second opinion"?
Det er vel ikke en guds-givet lov at BDK skal stå for anlægget af "Tulle-banen"? Kunne andre ikke gøre det - med et passende tilskud fra staten?
Den model har tidligere været brugt ved privatbaner, så den kan vel støves af og up-dateres lidt.
af Gæst1, 31/5 2018, 13:37 (2129 dage siden) @ UTJ
Bemærk også i en af artiklerne om Billundbanen, at BDK beregner efter ,at banen udrustes til kørsel med godstog (skønt der ingen godsspor - endsige omløbsmulighed - bliver i Billund). Altså en helt og aldeles bevidst forkert parameter, der gør overslaget unødigt dyrt....
af J.C, 31/5 2018, 14:24 (2129 dage siden) @ Gæst1
Hvorfor bliver det dyrere med et spor der også kan køre godstog på, er det akseltrykket?
Skinnerne er vel UIC 60 uanset om der skal køre godstog eller ej? BDK opererer vist ikke med andet.
Vh.
J.C
Aabenraa
af UTJ, 31/5 2018, 14:30 (2129 dage siden) @ J.C
Hvorfor bliver det dyrere med et spor der også kan køre godstog på, er det akseltrykket?
Skinnerne er vel UIC 60 uanset om der skal køre godstog eller ej? BDK opererer vist ikke med andet.
.
Ja, du giver hermed argumentet for at BDk netop ikke skal planlægge, beregne eller stå for udførelsen. For man har sine (dyre) principper, som kun bliver fraveget hvis et større tysk firma med et godt smurt salgsapparat prøver at sælge en ny løsning.
Det er i øvrigt næsten absurd at BDk skriver om godstog til Billund, når nu selvsamme BDk har gjort det umuligt at køre landet rundt med godsvogne.
af Jens Hansen, 31/5 2018, 15:46 (2129 dage siden) @ UTJ
Som jeg husker landskabet vest for Vejle, så kan det godt give lidt udfordringer. Godstog er ikke glade for stigninger, så der skal givet flyttes en del jord, hvis der skal køre godstog.
af B.S, 31/5 2018, 16:48 (2129 dage siden) @ Henrik Jensen
Hej
Så har ing.dk nyt om Billundbanen: Prisen for Billund-bane stiger til over en milliard kr.
Mvh
Henrik
Artiklen er vel fra DR typisk dem og ing.dk at vidrebringe fejlagtige oplysninger.
Det er ikke korrekt, at prisen for en jernbane til Billund er steget med adskillige hundrede millioner, lyder det fra Banedanmark.
https://vafo.dk/billund/Banedanmark-Pris-for-Billund-bane-er-stadig-under-afklaring/art...
af Gæst1, 31/5 2018, 16:58 (2129 dage siden) @ B.S
Artiklen er vel fra DR typisk dem og ing.dk at vidrebringe fejlagtige oplysninger.
Hvor tror du da artiklerne kommer fra? Du kan være ganske sikker på, at Banedanmark og ministeriet har vidst, at historien kom ud. De har måske endda bevidst søgt at få historien ud ved at udlevere ufærdige oplysninger.
Når så DF og de andre togfondspartier reagerer skarpt kritisk, kan man behændigt trække i land. Der er jo ikke noget, der har forhindret Banedanmark i at skrive i første omgang, at beregningerne ikke er korrekte....
Mon ikke vi mere har været vidne til en "ministeriel prøveballon", for at se om flertallet udenom regeringen stadig ønsker at investere i en Billundbane ...
af Lars, 31/5 2018, 20:40 (2129 dage siden) @ Gæst1
Mon ikke vi mere har været vidne til en "ministeriel prøveballon", for at se om flertallet udenom regeringen stadig ønsker at investere i en Billundbane ..
Nej, den slags forekommer da ikke her i Danmark!
--
mvh
Lars
Esbjerg
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/9 2018, 18:54 (2019 dage siden) @ Henrik Jensen
https://www.banedanmark.dk/-/media/Bane/Borger/Baneprojekter/Kommende-projekter/Ny-bane...
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg