Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af 1993matias ⌂, KH, 10/6 2018, 21:14 (2139 dage siden) @ andersj

Vinduesbånd passer altså ikke særligt godt til runde vinduer, desværre.

Med hensyn til de hvide dørpartier, er det noget nyt at alle døre skal have stor kontrast til resten af toget? Den nye øresundstog-bemaling har også noget, der ligner stor kontrast ved dørene.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Svend, 10/6 2018, 22:23 (2138 dage siden) @ 1993matias

Vinduesbånd passer altså ikke særligt godt til runde vinduer, desværre.

.
Helt enig. Man kan håbe på, at det kun er et forsøg.
Designmæssigt er DSB ikke længere blandt de førende. Selv svenskerne og tyskerne har bedre styr på de dele ..... bl a ved at gøre brug af nogle bedre designere. Alene DSBs logo er en katastrofe.

--
Svend

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 10/6 2018, 23:23 (2138 dage siden) @ Svend

Designmæssigt er DSB ikke længere blandt de førende. Selv svenskerne og tyskerne har bedre styr på de dele ..... bl a ved at gøre brug af nogle bedre designere. Alene DSBs logo er en katastrofe.

Designet skal vel bare passe til selskabet.

Et moderne og flot design passer jo ikke ret godt til resten af produktet, hertil passer et halvtrist design bedre.

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 11/6 2018, 01:03 (2138 dage siden) @ Henrik Hansen

.

Fint med de sorte vinduesbånd, men de hvide døre, må de gerne undlade.

Erik V.
www.evp.dk

Avatar

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Erik H, Frederikssund, 10/3 2019, 15:58 (1866 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg synes at DSB har været heldige med det nye design. En oplakering af vognene havde også været fint, da de jo efterhånden er blevet noget matte/falmende, men resultatet med det sorte vinduesbånd og de hvide døre har ændret indtrykket til det bedre :-)

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Scharfenberg, 13/6 2018, 12:52 (2136 dage siden) @ Henrik Hansen

Designmæssigt er DSB ikke længere blandt de førende. Selv svenskerne og tyskerne har bedre styr på de dele ..... bl a ved at gøre brug af nogle bedre designere. Alene DSBs logo er en katastrofe.


Designet skal vel bare passe til selskabet.

Et moderne og flot design passer jo ikke ret godt til resten af produktet, hertil passer et halvtrist design bedre.

Har du bare aldrig noget som helst godt at sige om jernbanen i Danmark?

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/6 2018, 14:40 (2136 dage siden) @ Scharfenberg

Har du bare aldrig noget som helst godt at sige om jernbanen i Danmark?


Jo da - når det hele virker, så er det rart at rejse med tog, og det er jo nok også derfor at mange endnu rejser med tog - for alternativet er måske endnu værre...

Når det så er sagt, så er da rigtig meget plads til forbedringer, det sagde man også for år tilbage, men det er desværre som om man ikke bevæger sig ud af stedet.

DSB må prise sig lykkelige over, at de har så mange trofaste kunder og at alternativet til toget vurderes ringere - men at noget er ringere, bør jo ikke være en sovepude for en selv som virksomhed.

På mange måder virker det efterhånden som om, at DSB har givet op og i bund og grund håber at nogen kommer og redder dem, eller i hvert fald kommer med en flok løsninger på alle de udfordringer de har.

Nu er alle udfordringer jo ikke DSB's egne, Banedanmark har jo også et medansvar, men når det kommer til vedligehold af materiel og 'kundepleje', så er ansvaret kun DSB's og ikke andres. Det er efterhånden standarden at et eller flere toiletter i et togsæt er aflåste og at toget er så indsmurt i graffiti, at det ikke er alle vinduer der kan kigges ud af. Sådanne ting er med til at trække ned på den måde kunderne ser DSB på.

Senest kan man på www.ing.dk læse at kystbanen er 'faldet sammen' i maj måned, aldrig før har rettigheden været så ringe. Det interessante er her, at mange af forsinkelser skyldes problemer med togene, altså ikke forsinkelser fra Sverige eller en dårlig sporisolation i Rungsted. DSB svarer: 'Det må være varmen'....

Det er en offentlig kendt hemmelighed, at DSB værksted på Helgoland har store problemer med at vedligeholde Øresundstogene. Så store problemer, at svenskerne nu bygger sit eget værksted i Sverige for selv at kunne stå for vedligehold - de har mistet tilliden til DSB !!

Det er synd at DSB ikke forstår at drive sin forretning bedre, for der er stadig mange dygtige og engagerede medarbejdere, der gerne vil DSB og togdrift. En begyndelse ville være at DSB begynder at se sine passagerer som kunder og ikke som klienter, og behandle dem derefter.

Det hjælper altså ikke den ene gang efter den anden, at komme med de samme undskyldninger og beklagelser når noget går galt - og det vil det gøre igen og igen - DSB må lære at påtage sig et ægte ansvar overfor sin kunder.

Et eksempel er der aktuelt er de nødvendige togskifte der er i Fredericia for at kunne komme til Esbjerg. Rigtig mange kunder oplever at miste den videre forbindelse (der er kun 6 min. til at skifte i) - svaret fra DSB er det velkendte standard svar - det er vi kede af, men vi agter ikke at gøre noget ved det !!!

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Morten Flindt Larsen, 13/6 2018, 15:05 (2136 dage siden) @ Henrik Hansen


Et eksempel er der aktuelt er de nødvendige togskifte der er i Fredericia for at kunne komme til Esbjerg. Rigtig mange kunder oplever at miste den videre forbindelse (der er kun 6 min. til at skifte i) - svaret fra DSB er det velkendte standard svar - det er vi kede af, men vi agter ikke at gøre noget ved det !!!

Hvordan skal DSB efter din vurdering gøre noget ved det? Hvad er løsningen? Måske er du kommet med løsningen andetsteds i forummet, men det har jeg så overset.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/6 2018, 15:32 (2136 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Et eksempel er der aktuelt er de nødvendige togskifte der er i Fredericia for at kunne komme til Esbjerg. Rigtig mange kunder oplever at miste den videre forbindelse (der er kun 6 min. til at skifte i) - svaret fra DSB er det velkendte standard svar - det er vi kede af, men vi agter ikke at gøre noget ved det !!!


Hvordan skal DSB efter din vurdering gøre noget ved det? Hvad er løsningen? Måske er du kommet med løsningen andetsteds i forummet, men det har jeg så overset.


DSB kunne - som hr. Henning Hyllested faktisk har forslået - indsætte dieseltog (f.eks. IC4) i IC togets køreplan fra Kolding til Esbjerg, så ville DSB kunder på strækningen Lunderskov-Esbjerg stadig kunne opnå samme rejsetid (næsten) som ved de direkte tog, der er indstillet.

Men DSB har desværre ikke vist nogle tiltag i den retning. Så enten skal man satse på 6 min. skiftetid er nok i Fredericia eller også skal man vente 40 min i Kolding.

Hvis situation var en uge eller lignende, så var det i orden, men DSB har allerede på nuværende tidspunkt haft over en måned til at strikke en køreplan sammen i. Hvis viljen var tilstede, så kunne det nok lykkedes - men viljen mangler åbenlyst eller også har man bare opgivet !!!

Avatar

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/6 2018, 00:02 (2135 dage siden) @ Henrik Hansen


Hvis situation var en uge eller lignende, så var det i orden, men DSB har allerede på nuværende tidspunkt haft over en måned til at strikke en køreplan sammen i. Hvis viljen var tilstede, så kunne det nok lykkedes - men viljen mangler åbenlyst eller også har man bare opgivet !!!

Er det ikke Banedanmark der forvalter de kanaler der er til rådighed? Og dermed køreplanen?
Nu kender jeg ikke lige kanalforholdene i området, men hvis det skal ændres er det BDK og ikke DSB.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/6 2018, 08:32 (2135 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Henrik Hansen, 14/6 2018, 08:56


Hvis situation var en uge eller lignende, så var det i orden, men DSB har allerede på nuværende tidspunkt haft over en måned til at strikke en køreplan sammen i. Hvis viljen var tilstede, så kunne det nok lykkedes - men viljen mangler åbenlyst eller også har man bare opgivet !!!

Er det ikke Banedanmark der forvalter de kanaler der er til rådighed? Og dermed køreplanen?
Nu kender jeg ikke lige kanalforholdene i området, men hvis det skal ændres er det BDK og ikke DSB.


For at Banedk foretager sig noget, så må DSB jo fremkomme med et ønske om at køre - det er trodsalt ikke Banedk der fremfører DSB's tog.

Kanalen for IC-toget er jo netop ledig, da det stopper i Kolding, men igen vælger DSB den lette - og billigste løsning - nemlig at aflyse toget. Omkostninger til rejsegarantien er åbenbart af mindre betydning i det store regnestykke.

Så sent som i dag, aflyser DSB Re-toget fra Esbjerg kl. 7.37 - og man henviser sine kunder til toget 1 time senere - og så har du jo rejsegarantien. Rejsegarantien ændre jo ikke på, at mange vil opleve at komme en time for sent til en aftale, men hvad betyder det for DSB - intet !!!

Endelig er teksten omkring problemer med kørestrømsanlægget ikke ændret siden d. 25/5, hvor DSB stadig mangler en prognose - men havde DSB bare fulgt lidt med i medierne, så ville de vide at problemerne først er løst efter sommerferien - men det tør man måske ikke fortælle sin kunder !!!!

Derudover har DSB i den sidste måned haft problemer med hjemmesiden, der gør at det er 'svært' at gennemfører et køb af billetter. DSB beklager og fortæller der arbejdes på sagen og henviser derefter til app'en. Nu kan app'en ikke bruges til køb af billetter til andre eller hvis man ikke har en smartphone.

Det bør ikke tage en måned at fikse en hjemmeside, det kan kun være udtryk for en ligegyldighed overfor sine kunder.

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Peter Linaa, 14/6 2018, 10:12 (2135 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvornår søger du ind til DSB, så der kan komme styr på tingene??
Du ved jo lige, hvordan det skal gøres.

M v h
Peter L

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/6 2018, 10:28 (2135 dage siden) @ Peter Linaa

Hvornår søger du ind til DSB, så der kan komme styr på tingene??
Du ved jo lige, hvordan det skal gøres.


Det er en sjov holdning du der giver udtryk for, men du ser måske tingene igennem et par DSB briller ??

Er det blevet DSB's kunder forbudt, at have en holdning til hvordan det produkt de bruge penge på fungerer - eller ikke fungerer. Det er immervæk mange kunder der dagligt må trækkes med forsinkelser, aflyste tog og en generel 'slatten' holdning til det at transporterer passagerer.

DSB holdning til kunderne kan meget godt aflæses i de svar de kommer med på bl.a. på facebook, hvor der bruges de samme floskler i svarene, og hvor der beklages i et væk. Men en beklagelse er jo kun fornuftig, hvis den følges op af en handling - og det er her det skrider for DSB, man kommer ikke rigtig ud at stedet, man beklager og det er så det !!!

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Peter Linaa, 14/6 2018, 10:32 (2135 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvornår søger du ind til DSB, så der kan komme styr på tingene??
Du ved jo lige, hvordan det skal gøres.

Det er en sjov holdning du der giver udtryk for, men du ser måske tingene igennem et par DSB briller ??

Er det blevet DSB's kunder forbudt, at have en holdning til hvordan det produkt de bruge penge på fungerer - eller ikke fungerer. Det er immervæk mange kunder der dagligt må trækkes med forsinkelser, aflyste tog og en generel 'slatten' holdning til det at transporterer passagerer.

DSB holdning til kunderne kan meget godt aflæses i de svar de kommer med på bl.a. på facebook, hvor der bruges de samme floskler i svarene, og hvor der beklages i et væk. Men en beklagelse er jo kun fornuftig, hvis den følges op af en handling - og det er her det skrider for DSB, man kommer ikke rigtig ud at stedet, man beklager og det er så det !!!

Når du nu også skriver på Facebook, hvad så med at holde dig til den. Vi andre har fundet ud af, hvor utilfreds du er med DSB, og det er trættende hele tiden at læse/høre på dine brokkerier.

M v h
Peter L

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/6 2018, 10:36 (2135 dage siden) @ Peter Linaa

Når du nu også skriver på Facebook, hvad så med at holde dig til den. Vi andre har fundet ud af, hvor utilfreds du er med DSB, og det er trættende hele tiden at læse/høre på dine brokkerier.


Du har så ikke nogen indflydelse på om jeg vil 'brokke' mig eller ej, det kan du være så evig sikker på. Hvis du ikke ønsker, at læse hvad jeg skriver, så er det dig ganske frit for at lade være.

Måske du burde forholde dig til de faktiske problemer som DSB kunder oplever, i stedet for at gå efter budbringeren - det ville klæde dig, men fornægtelse er jo også en tilgang til et problem, men det løser sjældent noget!!!!!!

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Scharfenberg, 14/6 2018, 11:41 (2135 dage siden) @ Henrik Hansen

Måske du burde forholde dig til de faktiske problemer som DSB kunder oplever, i stedet for at gå efter budbringeren - det ville klæde dig, men fornægtelse er jo også en tilgang til et problem, men det løser sjældent noget!!!!!!

Men, Henrik, du fornægter jo selv alle de problemer, som jernbanen - og DSB og Banedanmark - står med. Kunderne er med rette frustrerede over det meget bøvl, der har været især i maj og juni efter en ellers lovende start i januar. Men det er altså for let bare at antage, at DSB og BDK hader kunderne.

Jeg kunne oprigtig godt tænke mig, at du søgte inden for banen - enten en infrastrukturforvalter eller en jernbaneoperatør - og afprøvede dine mange gode, konstruktive tiltag på virkeligheden. Men vær forberedt på, at mange af dine tiltag i virkelighedens verden ikke har gang på jord. Simpelthen fordi tingene ofte er mere komplicerede end som så. Min insiderviden siger mig, at man faktisk strækker sig meget langt for at please kunderne. Men det er altid det muliges kunst.

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/6 2018, 12:03 (2135 dage siden) @ Scharfenberg

Måske du burde forholde dig til de faktiske problemer som DSB kunder oplever, i stedet for at gå efter budbringeren - det ville klæde dig, men fornægtelse er jo også en tilgang til et problem, men det løser sjældent noget!!!!!!

Men, Henrik, du fornægter jo selv alle de problemer, som jernbanen - og DSB og Banedanmark - står med. Kunderne er med rette frustrerede over det meget bøvl, der har været især i maj og juni efter en ellers lovende start i januar. Men det er altså for let bare at antage, at DSB og BDK hader kunderne.


Selvfølgelig hader hverken DSB eller Banedanmark kunderne - det har jeg jo aldrig påstået, men man behandler ikke altid kunderne, ja - som kunder.

Det vil altid forekomme problemer og aflysninger - det undgår vist intet jernbaneselskab, men her kan god information løse mange problemer. Netop informationen er nok DSB største udfordring når 'togdriften driller', det virker ikke altid som om man har helt styr på hvad man nu skal gøre - og det frustrerer med god grund rigtig mange passagerer.

Et eksempel som selv er oplevet: Toget køre fra Esbjerg, toget stopper i Tjæreborg - det holder vi i ca. 45 min, hvorefter lokomotivføreren går 'i den anden ende' og køre tilbage til Esbjerg. Der blev på intet tidspunkt givet nogen form for information fra lokomotivføreren, som var eneste personale på toget. Det nærmest skriger jo til himlen, at man ikke har større respekt for sine kunder !!

Jeg kunne oprigtig godt tænke mig, at du søgte inden for banen - enten en infrastrukturforvalter eller en jernbaneoperatør - og afprøvede dine mange gode, konstruktive tiltag på virkeligheden. Men vær forberedt på, at mange af dine tiltag i virkelighedens verden ikke har gang på jord. Simpelthen fordi tingene ofte er mere komplicerede end som så. Min insiderviden siger mig, at man faktisk strækker sig meget langt for at please kunderne. Men det er altid det muliges kunst.


Jeg har godt klar over at tingene ikke altid ser ens ud 'udefra' og 'indefra', men det ændre jo ikke på, at mange kunder får en kedelig oplevelse når de rejser med tog. Mange problemer kan DSB med god grund sende videre til Banedanmark, men i mange tilfælde er DSB selv årsag til problemerne og DSB må derfor selv løse dem, men det halter desværre gevaldigt - og ja, det virker til tider som om man har opgivet - hvilket jeg dog ikke håber er tilfældet.

Nyt design til emner der ikke vedrører tråden

af Nordexpress, 14/6 2018, 12:56 (2135 dage siden) @ Henrik Hansen

Det kunne være rart om forummets deltagere er opmærksomme på muligheden af at tilrette overskriften til det emne, man skriver om.

Det meste i denne tråd har jo intet at gøre med SA/SE design, der så i øvrigt burde være kategoriseret som Jernbanen i dag.

Man kunne også opfordre webmaster til at oprette en ny kategori 'brok over DSB og Banedanmark' - omend jeg tvivler på, at mange vil kunne finde ud af at tilvælge kategorien i stedet for 'generelt'. Trist for forummet.

Nyt design til emner der ikke vedrører tråden

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/6 2018, 13:09 (2135 dage siden) @ Nordexpress

Man kunne også opfordre webmaster til at oprette en ny kategori 'brok over DSB og Banedanmark' - omend jeg tvivler på, at mange vil kunne finde ud af at tilvælge kategorien i stedet for 'generelt'. Trist for forummet.


Nu er vel ikke 'brok' at diskuterer aktuelle problemer med togdrift eller hvordan man oplever togdriften. Dette emne er vel mindst lige så legalt som at diskuterer en metro til Malmø, en kattegatbro, S-tog til Roskilde eller overkørsel 26 ml. Bramming og Ribe.

Hvis der skal oprettes en 'brok-kategori', så bør man ikke kun fokuserer på DSB og Banedanmark, men kan medtage Metroen, Rejsekortet, Jernbanemuseet og transportministeren - så skulle de mest alm. emner være dækket. :-)

Nyt design til emner der ikke vedrører tråden

af Rørvig Station, 14/6 2018, 13:46 (2135 dage siden) @ Henrik Hansen

Man kunne også opfordre webmaster til at oprette en ny kategori 'brok over DSB og Banedanmark' - omend jeg tvivler på, at mange vil kunne finde ud af at tilvælge kategorien i stedet for 'generelt'. Trist for forummet.

Nu er vel ikke 'brok' at diskuterer aktuelle problemer med togdrift eller hvordan man oplever togdriften. Dette emne er vel mindst lige så legalt som at diskuterer en metro til Malmø, en kattegatbro, S-tog til Roskilde eller overkørsel 26 ml. Bramming og Ribe.

Nu var forslaget fra Nordexpress jo, at du ikke diskuterer togdrift i Esbjerg-området under overskriften "Nyt design til SA/SE (S-tog)". Dit emne har hverken noget med design eller S-tog at gøre. Så forslaget er helt logisk.

Hvis der skal oprettes en 'brok-kategori', så bør man ikke kun fokuserer på DSB og Banedanmark, men kan medtage Metroen, Rejsekortet, Jernbanemuseet og transportministeren - så skulle de mest alm. emner være dækket. :-)

Og Arriva, Ansaldo-Breda, EU og vejret, så er vi vel dækket ind. ;-)

Avatar

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af mss ⌂, 15/6 2018, 20:11 (2134 dage siden) @ Peter Linaa

Det er så letkøbt at skrive den slags.
Måske er du ikke klar over det, men at arbejde med den slags kræver både særlig uddannelse og erfaring.

Det er dog stadig ofte lettere for udenforstående at sætte en finger på problemet end dem "indenfor".
Derfor er kritikken i dem grad relevant! Også selv om man ikke fagligt er klædt på til selv at udføre opgaven.

Sidst DSB var noget der duede var sidst i 90erne . Aldrig havde så mange taget toget, og de kørte! Derefter satte man det lange lys på. Nu galdt det "Fremtidens tog". Man glemte alt om kunderne og har ikke haft fokus på dem siden. Væk med kundeservice, togservice og tog til tiden.
Man valgte i stedet at være arrogante, bedrevidende og fulde af gode forklaringer (undvigende adfærd).
Det totalt lukkede embedsværk har i de sidste årtier udadtil haft en skiftevis naiv positiv og resigneret/opgivende holdning.
DSB var i den grad naive mht. IC4, og da det ikke spillede lod man som om at løsningen var lige om hjørnet. Ikke i et, to eller tre år - men i f... 10 år!
Nu er man bare ligeglade. Prøver engang imellem med et nyt slogan, logo eller en klat farve. Men alt i alt er det firma udbrændt...

Har i andre i øvrigt også bemærket at DSB er fuldstændig kolde i r.. over de nye vogne og lokomotiver de har fået bevilliget i de sidste 15 år?
Det er nemlig ikke en del af deres gamle plan, men noget de er blevet "påtvunget" politisk, så de er simpelthen børnefornærmede. Yndigt, ikke?

P.S. Døre skal ifølge nye EU regler markeres med en anden farve.
I stedet for bare at dyppe dem i hvid farve var en hvid kontraststribe ved siden af døren designmæssigt set en meget bedre løsning.
De sorte vinduesbånd gør i kombination med den røde farve toget for mørkt. Derudover vil den særligt på S-togene der konstant udsættes for graffitti hurtigt blive ødelagt.

S-toget har på visualiseringen pudsigt nok den typiske graffittiafvaskede røde farve. Meget typisk for S-tog men nok ikke en farve man ville vælge ved nylakering ;-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af re20000, 16/6 2018, 00:24 (2133 dage siden) @ mss


S-toget har på visualiseringen pudsigt nok den typiske graffittiafvaskede røde farve. Meget typisk for S-tog men nok ikke en farve man ville vælge ved nylakering ;-)


Farven er da meget udbredt andre steder. jeg kender den mest som Verkehrsrot...

Nold

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af P.Jensen, 11/6 2018, 07:50 (2138 dage siden) @ Svend

Jeg forstår ikke hvorfor man skal være førende på design og hvorfor man skifter design.

Et designskift eller farveskift kan være passende hvis der er en grund dertil. Det kunne være at man har fundet nye materialer/overflader til at imødegå graffiti. Ellers ikke! At hele flåden indenfor kort tid skal have nyt design giver ikke mening.

Hvilken værdi har det for de rejsende og for DSB??

P.Jensen

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Scharfenberg, 13/6 2018, 12:54 (2136 dage siden) @ P.Jensen

Jeg forstår ikke hvorfor man skal være førende på design og hvorfor man skifter design.

Et designskift eller farveskift kan være passende hvis der er en grund dertil. Det kunne være at man har fundet nye materialer/overflader til at imødegå graffiti. Ellers ikke! At hele flåden indenfor kort tid skal have nyt design giver ikke mening.

Hvilken værdi har det for de rejsende og for DSB??

P.Jensen

Det er for at ensarte hele DSB's flåde, der får tilsvarende design - undtagen IC4 der udfases i midt-20'erne.

:-(

af glade-koege ⌂, køge, 11/6 2018, 13:43 (2138 dage siden) @ andersj

Toget bliver desværre forsinket i drift pga af hærværk..

Man kan desværre frygte ic3 toget hvis/når det kommer i drift også bliver mere malet end i normalt farve...

Desværre har de læst med på andet forum hvor toget var henne

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af KDF, 12/6 2018, 11:24 (2137 dage siden) @ andersj

At indgangsdørene har en afvigende farve skyldes en fælles europæisk norm der langsomt er ved at vinde indpas på regional og S-tog. Bemærk for eksempel at alle DB´s nyleveringer har hvide døre. Herhjemme har alle Lint tog også afvigende dørfarve.

Mvh
Morten Hedemann

Avatar

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/6 2018, 12:18 (2137 dage siden) @ KDF

At indgangsdørene har en afvigende farve skyldes en fælles europæisk norm der langsomt er ved at vinde indpas på regional og S-tog. Bemærk for eksempel at alle DB´s nyleveringer har hvide døre. Herhjemme har alle Lint tog også afvigende dørfarve.

Mvh
Morten Hedemann

Er det ikke et TSI krav?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af KDF, 13/6 2018, 08:58 (2136 dage siden) @ Michael Deichmann

Er det ikke et TSI krav?

Det mener jeg også at have læst, men er ikke 100% sikker.

Nyt design til SA/SE (S-tog)

af Scharfenberg, 13/6 2018, 12:50 (2136 dage siden) @ KDF

Er det ikke et TSI krav?


Det mener jeg også at have læst, men er ikke 100% sikker.

TSI PRM (People with Reduced Mobility)

Det er af hensyn til synshandicappede. Det letter indstigningen, når de rejsende hurtigt kan lokalisere indstigningsdørene. Faktisk har S-togene allerede markerede blå dørpartier indvendigt, så man hurtigt kan finde nærmeste udstigningsdør.

Nyt design til SA/SE (S-tog) - nu i drift

af steenth, 29/6 2018, 16:16 (2120 dage siden) @ andersj

Jeg fik taget denne billede lige inden afgang kl. 10.50 fra Høje Taastrup:

[image]

Nyt design til SA/SE (S-tog) - nu i drift

af Fynboen, 29/6 2018, 18:17 (2120 dage siden) @ andersj

Jeg synes det er en rigtig flot farvekombination.... tro mod 70'ernes Intercity-farver (rød/sort) og så med den grå kontrast.

Hvornår ser vi det første IC3 med samme bemaling?

Nu håber jeg bare (som andre også nævner) at de ikke hurtigt overmales med grafitti. Jeg pendler i øjeblikket ugentlig imellem Odense og København og det er altså helt vildt så mange vogne, der har fået en omgang ufrivilligt bemaling. Ufatteligt det er SÅ udbredt og nogen vitterlig ikke har andet at tage sig sig.... sørgelige eksistenser.
Kunne man ikke placere nogle af de udtjente MR og IC4 tog på øde steder som lokkeduer og så overvåge dem og hermed få gjort et ordentlig indhug i disse mennesker, der forpestrer vores samfund.

Nyt design til SA/SE (S-tog) - nu i drift - flere billeder

af Henrik PS ⌂, Brøndby, 29/6 2018, 22:11 (2119 dage siden) @ Fynboen

Det er togsæt 8132, der har fået det nye design. Billederne af taget i Høje-Taastrup
[image]

Bemærk hvordan cykelsymbolet er blevet ændret fra herrecykel til mere unisex stil sammenlignet med det gamle design.
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Nyt design S-tog - overflødig 3. farve - grimme vinduesbånd

af PD Hansen, 30/6 2018, 12:44 (2119 dage siden) @ Henrik PS

Ufatteligt grimt med vandrette vinduesbånd i en 3. farve.

- Hvorfor bruge 3 farver, når det kan klares med højst 2 (døre vs. resten)? "Good design is as little design as possible" jf. Dieter Rams

- Hvorfor skjule/nedtone de afrundede kanter på vinduerne? De var en vigtig del af designet, og harmonerede med resten af togets form.

Ødelæggelsen af S-togets udseende er lige så tåbeligt som den nye grimme bemaling af IC3. Dagens designere og/eller beslutningstagere fremstår talentløse, når de kan finde på den slags.

(Og ja, der fandtes også en eksperimentel bemaling af IC3 prototyper, men den bemaling blev jo netop ikke ført ud i livet den gang)

Nyt design S-tog - overflødig 3. farve - Den er da flot

af Langelandsbanen, 30/6 2018, 13:58 (2119 dage siden) @ PD Hansen
redigeret af Langelandsbanen, 30/6 2018, 14:12

Jeg forbeholder mig retten til at være uenig :)

Jeg syntes netop at den sorte stribe er med til at skabe en hvis harmoni i designet, der gør at de hvide døre ikke ser så åndsvagt ud, som det ellers kunne have gjort ;-)

Jeg ville dog nok have stoppet den sorte linje, en lille smule før førerums døren, og lavet afrundet hjørner på den :-)

Blot fordi at man engang testede noget ligende på en dummy, så betyder det ikke at det ikke kan fungerer.

Man testede også et design på Mr, der til forveksling lignede det første design Arriva brugte på dem.

Når det er sagt! så er der faktisk ikke det sorte vindusbånd, på de billeder af den røde ic3 som jeg er i besiddelse af :-D Derimod har jeg af en hvid med sort stribe, men dermed ikke sagt, at man ikke prøvede det af :-)

Men smag er da heldigvis forskellig :)

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Nyt design S-tog - overflødig 3. farve - grimme vinduesbånd

af Dcart, 23/7 2018, 20:07 (2096 dage siden) @ PD Hansen

Kan ikke være mere uenig. Det er simpelthen hamrende flot, og at dørene et sølv er genialt.

Vinduesstriben giver det ellers kluntede udseende (korte vogne) en meget mere elegant profil, og givet indtryk af fart.

Venligst David

Nyt design til SA/SE (S-tog) - nu i drift

af kris545545, Århus, 30/6 2018, 00:11 (2119 dage siden) @ Fynboen

Nu håber jeg bare (som andre også nævner) at de ikke hurtigt overmales med grafitti. Jeg pendler i øjeblikket ugentlig imellem Odense og København og det er altså helt vildt så mange vogne, der har fået en omgang ufrivilligt bemaling. Ufatteligt det er SÅ udbredt og nogen vitterlig ikke har andet at tage sig sig.... sørgelige eksistenser.

Jeg snakkede med en Lkf i går som sagde, at en af grundene til det er, at der kun et enkelt anlæg i Htå til, at fjerne det.

--
[image]
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak