Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bud på hvad det nye materiel kunne være? (Generelt)

af vekm0, 15/6 2018, 15:55 (2139 dage siden)

Hejsa - er der nogen der har et bud på hvad for noget materiel det nye udbud kunne blive til? (udover Vectron-lokomotiver, selvfølgelig)

Bud på hvad det nye materiel kunne være?

af andersj, Aalborg, 15/6 2018, 16:40 (2139 dage siden) @ vekm0

Hejsa - er der nogen der har et bud på hvad for noget materiel det nye udbud kunne blive til? (udover Vectron-lokomotiver, selvfølgelig)

Hvis du tænker Fremtidens Tog (togsæt) så har det være diskuteret her på forummet flere gange. Men med den prisramme og de kriterier der hidtil er blevet offentliggjort så forvent noget alá:
-Stadler Flirt 3
-Bombardier Talent 3
-CAF Civity

Den første er nok uofficiel favorit.

Hvis du tænker på personvogne så er Siemens Viaggio nok uofficiel favorit når man tænker på den korte leveringstid man planlægger med hos DSB, og det faktum at de allerede er godkendt til kørsel i Tyskland.

--
Mvh Anders

Bud på hvad det nye materiel kunne være?

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 16/6 2018, 13:42 (2138 dage siden) @ andersj

Hejsa - er der nogen der har et bud på hvad for noget materiel det nye udbud kunne blive til? (udover Vectron-lokomotiver, selvfølgelig)


Hvis du tænker Fremtidens Tog (togsæt) så har det være diskuteret her på forummet flere gange.

Hej,
man kan jo håbe at DSB nu for en gangs skyld vælger et nutidens tog og ikke et som først kan køre engang langt ud i fremtiden (måske).
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Bud på hvad det nye materiel kunne være?

af Scharfenberg, 18/6 2018, 14:20 (2136 dage siden) @ andersj
redigeret af Scharfenberg, 18/6 2018, 14:33

Hejsa - er der nogen der har et bud på hvad for noget materiel det nye udbud kunne blive til? (udover Vectron-lokomotiver, selvfølgelig)


Hvis du tænker Fremtidens Tog (togsæt) så har det være diskuteret her på forummet flere gange. Men med den prisramme og de kriterier der hidtil er blevet offentliggjort så forvent noget alá:
-Stadler Flirt 3
-Bombardier Talent 3
-CAF Civity

Den første er nok uofficiel favorit.

Hvis du tænker på personvogne så er Siemens Viaggio nok uofficiel favorit når man tænker på den korte leveringstid man planlægger med hos DSB, og det faktum at de allerede er godkendt til kørsel i Tyskland.

Bombardier Twindexx Express til de schweiziske statsbaner er vel også fortsat i spil. Her i prøvedrift som 4-vognstogsæt med ca. 400 siddepladser. Det der taler imod Twindexx er, at det er et helt nyudviklet togsæt, der først for relativt nyligt er kommet i prøvedrift fra februar 2018 med deraf følgende leveringsforsinkelser til SBB. Det taler derimod for, at det er en perronsluger med gode indstigningsforhold, og at det leveres til SBB i serier som både InterCity og InterRegionaltogsæt. Desuden er det værd at bemærke, at SBB har fravalgt netop schweiziske Stadler i denne enorme ordre - til fordel for Bombardier. I DK har vi allerede god erfaring med DD som regionaltog på Sjælland. Spørgsmålet er så, om vi også kan se os selv med DD i fjerntogstrafikken i DK. Presset kapacitet på Kbh. H er vel nok det, der taler mest for at vælge DD både til fjern og regional.

Men ja, enig i at Stadler FLIRT 3 nok er det stærkeste kort, da FLIRT jo siden 2004 har været i drift i en imponerende lang række lande - herunder Tyskland, Norge og en hel del andre nordiske og baltiske lande. På minussiden tæller kapacitet (sammenlignet med DD), at det som produktplatform efterhånden er et lidt ældre togsæt - dog videreudviklet og opgraderet en del undervejs. Men mon ikke DSB og Folketinget vægter de imponerende salgsreferencer tårnhøjt.

Et muligt litra EF? Elektrisk Fjerntogsæt (ER er jo taget)

Bud på hvad det nye materiel kunne være?

af Peter Christensen, 18/6 2018, 14:44 (2136 dage siden) @ Scharfenberg

Bombardier Twindexx Express til de schweiziske statsbaner er vel også fortsat i spil. Her i prøvedrift som 4-vognstogsæt med ca. 400 siddepladser.

Glem det; DSB har ikke råd....uanset togets øvrige kvaliteter.

Bud på hvad det nye materiel kunne være?

af kme, 18/6 2018, 15:12 (2136 dage siden) @ Peter Christensen

Bombardier Twindexx Express til de schweiziske statsbaner er vel også fortsat i spil. Her i prøvedrift som 4-vognstogsæt med ca. 400 siddepladser.

Glem det; DSB har ikke råd....uanset togets øvrige kvaliteter.

Det må du uddybe. DD mellemvogne kan ikke fås billigere per sæde og vel næppe styrevognen heller. Koster motorvognen virkelig helt astronomisk?

Jeg synes IR 100 og IR 200 tilbyder meget mere end bare sæder med masser af plads i stueetagen til "diverse": cykler, kiosk, kørestolområde, legeområde (please - find børneparkering i Fremtidens tog så stadig hørende passagerer kan holde ud at tage toget!)

Om IR 100/200: https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_RABe_502#RABe_502,_Version_IR_100_%E2%80%93_RABe_502_...

Bud på hvad det nye materiel kunne være?

af Peter Christensen, 18/6 2018, 15:28 (2136 dage siden) @ kme

Bombardier Twindexx Express til de schweiziske statsbaner er vel også fortsat i spil. Her i prøvedrift som 4-vognstogsæt med ca. 400 siddepladser.

Glem det; DSB har ikke råd....uanset togets øvrige kvaliteter.


Det må du uddybe. DD mellemvogne kan ikke fås billigere per sæde og vel næppe styrevognen heller. Koster motorvognen virkelig helt astronomisk?

De koster også og så er der lige det med hastighed og løbeegenskaber + godkendelser (som var dem, der trak i langdrag). Det er bestemt ikke noget billigt tog og det er næppe meget BumleTranz har tjent på det - trods velvilje hos SBB.
En stribe Traxx og DD-vogne med IC-indretning vil være billigere og trods den lavere topfart (160 kontra 230), så vil de fint kunne bruges her i landet.
Jeg har ikke data nok på Twindexx express til at vurdere om accelerationen er god nok til at opfylde timemodellen (var baseret på 250 km/t og relativ langsom acceleration). Skulle det være tilfældet, så kan du roligt regne med at DSB end ikke vil overveje Twindexx express, idet DSB (og en del politikere) gør deres bedste for at modarbejde den model.

Jeg synes IR 100 og IR 200 tilbyder meget mere end bare sæder med masser af plads i stueetagen til "diverse": cykler, kiosk, kørestolområde, legeområde (please - find børneparkering i Fremtidens tog så stadig hørende passagerer kan holde ud at tage toget!)

Dette er hvad jeg betegner som "øvrige kvaliteter".
Hvad de kommer til at vægte når vi er færdige med at vægte pris, leveringsbetingelser, energiforbrug og vedligehold er ikke godt at vide, men det er næppe noget stort tal.

Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak