Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad betyder dette skilt? (Generelt)

af fritsl, 18/6 2018, 14:07 (2110 dage siden)

Hej, jeg kan huske dette skilt for år tilbage, og det irriterer mig at jeg aldrig har fundet ud af hvad det betyder.

[image]

Det ser for mig så åbenlyst sjovt ud, fordi det ligner et ansigt.

Det er godtnok nogen år siden jeg har set det, men det stod altså langs skinnerne her og der for mange år siden - måske stadig i dag.

Men jeg har ikke kunne finde det i noget materiale?!?

Tegningen er efter min hukommelse, links til det egentlige skilt modtages med stor tak!

Det er ligesom når man får en sang på hjernen, og bare må vide hvad den hedder ;)

Tusind tak!!

Hvad betyder dette skilt?

af Ole Stuhr Hansen, 18/6 2018, 14:23 (2110 dage siden) @ fritsl

Hej, jeg kan huske dette skilt for år tilbage, og det irriterer mig at jeg aldrig har fundet ud af hvad det betyder.

[image]

Det ser for mig så åbenlyst sjovt ud, fordi det ligner et ansigt.

Det er godtnok nogen år siden jeg har set det, men det stod altså langs skinnerne her og der for mange år siden - måske stadig i dag.

Men jeg har ikke kunne finde det i noget materiale?!?

Tegningen er efter min hukommelse, links til det egentlige skilt modtages med stor tak!

Det er ligesom når man får en sang på hjernen, og bare må vide hvad den hedder ;)

Tusind tak!!

SR paragraf 17 [image]

Hvad betyder dette skilt?

af fritsl, 18/6 2018, 14:38 (2110 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

OMG, Ole, du er min helt!!

Jeg tænkte nok at det var noget med strøm/afbryder, og det var garenteret derfor jeg ikke kune finde det, for jeg ledte i alle mulige andre signaler.

Tusind, mange tak!

Mvh Frits

Hvad betyder dette skilt?

af esni, Frederikssund, 19/6 2018, 07:48 (2110 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Er der også et skilt for hvornår strømaftageren må hæves igen?

Hvad betyder dette skilt?

af Ole Stuhr Hansen, 19/6 2018, 08:10 (2110 dage siden) @ esni

Er der også et skilt for hvornår strømaftageren må hæves igen?

Der er også et mærke for, hvor strømaftageren kan hæves. Samme paragraf stk 37. SR er tilgængelig på Banedanmarks hjemmeside.

[image]

Hvad betyder dette skilt?

af RasmusD, 19/6 2018, 11:16 (2109 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Her er det nok værd at nævne, at skiltet som OP spørger til, ikke siger at strømaftageren skal sænkes. Kun at strømmen skal kobles ud. Der sidder en kontakt lige efter strømaftageren, der kan koble ind og ud, uanset om strømaftageren er oppe. Det er den, skiltet handler om.

Hvad betyder dette skilt?

af esni, Frederikssund, 19/6 2018, 11:34 (2109 dage siden) @ RasmusD

Her er det nok værd at nævne, at skiltet som OP spørger til, ikke siger at strømaftageren skal sænkes. Kun at strømmen skal kobles ud. Der sidder en kontakt lige efter strømaftageren, der kan koble ind og ud, uanset om strømaftageren er oppe. Det er den, skiltet handler om.

Jeg beklager, men jeg følte det bare utilfredsstillende at se mærkerne for 'Udkobling', 'Indkobling' og 'Sænk', men ikke mærket for 'Hæv' - lidt lige som at mangle de sidste 10 sider af en krimi!

Hvad betyder dette mærke?

af Jens V, 19/6 2018, 12:34 (2109 dage siden) @ esni

Jeg beklager, men jeg følte det bare utilfredsstillende at se mærkerne for 'Udkobling', 'Indkobling' og 'Sænk', men ikke mærket for 'Hæv' - lidt lige som at mangle de sidste 10 sider af en krimi!


Nu kan netop denne “krimi” jo downloades i sin helhed fra Banedanmarks web, så der er ingen grund til at mangle noget. Man kan oven i købet abonnere på opdateringer... :-)

Hvad betyder dette skilt?

af 1993matias ⌂, KH, 19/6 2018, 12:00 (2109 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

De findes også med andre farver. Hvor disse skulle være opstillet ved jeg ikke - måske den nye Ringsted-bane? Bemærk ETCS-mærket, som officielt ingen betydning har i SR (det har det så i de nye operationelle regler).

[image]
[image]

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Hvad betyder dette mærke?

af Jens V, 19/6 2018, 12:36 (2109 dage siden) @ 1993matias

De findes også med andre farver. Hvor disse skulle være opstillet ved jeg ikke - måske den nye Ringsted-bane?


De blå/hvide skulle allerede have været opstillet på Lunderskov-Esbjerg, men af en eller anden grund kom de “gamle” op alligevel.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak