Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB litra EB på Jernbanen.dk (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 21/6 2018, 20:32 (2126 dage siden)

Til almindelig orientering kan oplyses, at jeg har tilføjet DSB litra EB (Vectron) til Jernbanen.dk´s database. Det er mig bekendt ikke 100% sikkert, at litraet bliver EB men det er nemt at ændre. Numrene kendes ikke men et bud kunne være 3201 ff. Kommentarer, rettelser og tilføjelser modtages gerne.

[image]

--
[image]

DSB litra EB på Jernbanen.dk

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 21/6 2018, 21:05 (2126 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hvorfor ikke, men hvordan kom du frem til EB.?

DSB litra EB på Jernbanen.dk

af William Skov ⌂, 21/6 2018, 21:37 (2126 dage siden) @ hummel_62

DSB har omtalt lokomotivet som litra EB.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Ole Stuhr Hansen, 22/6 2018, 08:52 (2126 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hvis leverancen bliver uden sidevinduer, som Tommys tegning viser, bliver det godt nok udfordrende at rangere maskinen i omstillingsanlæg, hvor du skal kunne se ud til siden og stoppe lige ud for betjeningskassen. Og hvordan skal man kunne trykke på knappen til sporskiftet - skal man gå tilbage og række ud gennem døren? Eller skal man ned af maskinen? For så er der godt nok ikke sparet meget tid ved investeringerne i fjernbetjente skifter i forhold til almindelige håndskifter med en "ost".

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 22/6 2018, 09:08 (2126 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Hvis leverancen bliver uden sidevinduer, som Tommys tegning viser, bliver det godt nok udfordrende at rangere maskinen i omstillingsanlæg, hvor du skal kunne se ud til siden og stoppe lige ud for betjeningskassen. Og hvordan skal man kunne trykke på knappen til sporskiftet - skal man gå tilbage og række ud gennem døren? Eller skal man ned af maskinen? For så er der godt nok ikke sparet meget tid ved investeringerne i fjernbetjente skifter i forhold til almindelige håndskifter med en "ost".


Det virker umiddelbart som en joke, medmindre "rangeringen" er sparet væk :-D

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Bent Larsen, Kalundborg, 22/6 2018, 10:11 (2126 dage siden) @ Steen Nielsen

Hej
Det bliver da bare fjernbetjent med en app på tlf. Det kan ikke koste mange mill. Og med lidt held virke 100 % efter 5 år brug.
Vh.
Bent Larsen

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Carsten, 22/6 2018, 10:41 (2126 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Hej Ole
Det bliver muligt at køre det sidste stykke frem til omstillingsanlægget fra et panel ved døren, hvor man har det fornødne overblik.
Mvh
Carsten

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Ole Stuhr Hansen, 22/6 2018, 10:53 (2126 dage siden) @ Carsten

Hej Ole
Det bliver muligt at køre det sidste stykke frem til omstillingsanlægget fra et panel ved døren, hvor man har det fornødne overblik.
Mvh
Carsten

Godt at høre, at man har taget højde for det. Jeg er med på, at filosofien med, at man kun skal kunne se fremad, er at reducere distraherende synsindtryk fra siden.

Men den blinde vinkel bliver forhåbentlig ikke så stor, at det giver en udfordring i at få standset præcist ved s-mærket f.eks. på Nørreport, så hverken forreste eller bagerste dør i stammen er uden for perron?

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af AndreasM, 22/6 2018, 13:46 (2125 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Men den blinde vinkel bliver forhåbentlig ikke så stor, at det giver en udfordring i at få standset præcist ved s-mærket f.eks. på Nørreport, så hverken forreste eller bagerste dør i stammen er uden for perron?

Nu om dage skal man holde med mærket ved forenden af toget, så hvis man kan se mærket i sideruden (på eksisterende litra med siderude) er man alligevel kørt for langt ;-)

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af 1993matias ⌂, KH, 22/6 2018, 17:59 (2125 dage siden) @ AndreasM

Det kommer vist an på, hvem man spørger :) jeg har fået at vide af kørelærere, at mærket skal være ud for vinduet.

I al fald er sidevinduet over forreste aksel, både i IC3/IR4 og IC4

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af AndreasM, 22/6 2018, 18:48 (2125 dage siden) @ 1993matias

Det kommer vist an på, hvem man spørger :) jeg har fået at vide af kørelærere, at mærket skal være ud for vinduet.

Ja, det er svært at slippe fortiden for mange, sikkert også kørelærere, og sådan var det engang. Men nu er vi så heldige ved banen at have regler for den slags, og SR siger klart og tydeligt “forenden af toget”[1]. SIN DSB, som DSB kører efter, siger at enmandsbetjente tog standser med mærket ud for førerrummet, og øvrige tog følger SR, altså forenden.[2]

Mvh
Andreas
Også lokomotivførerkørelærer, når jeg er på job altså.

[1] SR mærke 17.18-17.24

[2] SIN DSB - Instruks 17

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af AndreasM, 22/6 2018, 19:27 (2125 dage siden) @ Svend

[image]

[image]

Jeg har lidt svært at gætte din mening med de to billeder? Er det bare en hjælp for at folk ikke behøver åbne mit SR link? :-)

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Svend, 22/6 2018, 19:37 (2125 dage siden) @ AndreasM

[image]

[image]


Jeg har lidt svært at gætte din mening med de to billeder? Er det bare en hjælp for at folk ikke behøver åbne mit SR link? :-)

ja....

--
Svend

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af esni, Frederikssund, 22/6 2018, 20:35 (2125 dage siden) @ Svend

I betragtning af at jeg ikke kan komme længere end til at vælge SR, men ikke se indholdet, så synes jeg det er helt fint...

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 22/6 2018, 21:47 (2125 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Hej Ole
Det bliver muligt at køre det sidste stykke frem til omstillingsanlægget fra et panel ved døren, hvor man har det fornødne overblik.
Mvh
Carsten


Godt at høre, at man har taget højde for det. Jeg er med på, at filosofien med, at man kun skal kunne se fremad, er at reducere distraherende synsindtryk fra siden.

Hvad er årsagen til man vælger at købe dem uden sidevindue ? - og stedet vælger et panel ved døren for at kunne få overblikket ?

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Carsten, 22/6 2018, 22:22 (2125 dage siden) @ Henrik Hansen

Hej Henrik
Jeg har tidligere tilkendegivet, at jeg ikke ønsker at drøfte DSB’s dispositioner med dig. Det fastholder jeg.
Med venlig hilsen
Carsten

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 22/6 2018, 22:52 (2125 dage siden) @ Carsten

Jeg har tidligere tilkendegivet, at jeg ikke ønsker at drøfte DSB’s dispositioner med dig. Det fastholder jeg.


Debatten går på sidevindue eller ej på de nye Vectron, og hvorfor DSB har valgt uden - hvis de altså har ??.

- men hvis du vil være tøsesur, så er det jo din - og kun din - afgørelse, men tro nu ikke at den grund, at DSB dispositioner ikke vil blive diskuteret her på siden - det vil de med garanti, ligesom Banedanmarks, Arriva og Jernbanemuseets vil blive det - det hedder debat - men det kendes måske ikke hvor du kommer fra ??

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af QN903Qnr0779, 23/6 2018, 09:16 (2125 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvad er årsagen til man vælger at købe dem uden sidevindue ? - og stedet vælger et panel ved døren for at kunne få overblikket ?

Det er nok nærmest at standard-Vectronen slet ikke tilbydes med sidevindue. Den finske Vectron er på mange måder en specialkonstruktion - til gengæld for det tab i kollisionssikkerhed som hullet til sidevinduet medfører, er der foretaget andre ændringer i konstruktionen.
Desuden er sidevinduet i den finske Vectron egentlig heller ikke et vindue - det eneste man kan se igennem det, er spejlet som klapper ud ved lave hastigheder. Ved højere hastigheder ser man kun sig selv.

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Jens N, Fredericia, 23/6 2018, 10:20 (2125 dage siden) @ QN903Qnr0779

Det er nok nærmest at standard-Vectronen slet ikke tilbydes med sidevindue.


Mon ikke det lykkes for DSB at køre med standard Vectronen, ligesom mange andre operatører i Europa gør det?

Tiden er løbet fra DSBs idéer om at standardprodukter aldrig er gode nok.

Mvh. Jens

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 23/6 2018, 18:13 (2124 dage siden) @ Jens N

Hvor meget tør du sætte på højksnt?
Vent og se til de bliver leveret, så DSB fået lavet noget specielt til dem

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Svend, 23/6 2018, 22:30 (2124 dage siden) @ hummel_62

Hvor meget tør du sætte på højksnt?
Vent og se til de bliver leveret, så DSB fået lavet noget specielt til dem

.
"specielt til dem" ..... mener du lokomotivførerne?

--
Svend

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 23/6 2018, 23:32 (2124 dage siden) @ Svend

Mente nu DSB

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Stig Bang-Mortensen, 26/6 2018, 14:44 (2121 dage siden) @ hummel_62

Nix, for så ryger TSI-godkendelsen.

Avatar

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af gaest, 28/6 2018, 08:18 (2120 dage siden) @ Stig Bang-Mortensen

Nix, for så ryger TSI-godkendelsen.

Fint, så kan man vente 5 år på en ny godkendelse.

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Stig Bang-Mortensen, 28/6 2018, 13:40 (2119 dage siden) @ gaest

Det er ikke nok at vente, det er også dyrt.

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/6 2018, 08:59 (2120 dage siden) @ Stig Bang-Mortensen

Nix, for så ryger TSI-godkendelsen.

DSBs nye lokompotiver skal homologeres af ERA, og der skal godkendes de ændringer, som er nødvendige for at køre i Danmark (ETCS med STM interface, den danske ZWS og udkoblingen af hovedafbryderen ved neutralsektioner) og derudover ændringer, som DSB måtte have bestilt. I den forbindelse kan et sidevindue "sagtens" godkendes, hvis der er behov herfor.

Det handler mere om, at DSB ikke har vurderet, at der er behov for et sidevindue, og derfor ikke har specificeret, at det skulle der være. Det er jo ikke sådan, at hvis Bombardier havde afgivet tilbud, ville DSB have forlangt sidevinduet afblændet.

Der sælges for omkring 18 mia Euro nye lokomotiver i hele verden om året. Omkring 5% af dem er lokomotiver uden sidevinduer.

/Lasse

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Stig Bang-Mortensen, 28/6 2018, 13:41 (2119 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det ved du mere om end jeg.

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af KSC, Næstved, 28/6 2018, 18:11 (2119 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Angående sidevinduet - Det er DSBs akademisk DJØF-ledelse og regnearkene, der mener at der ikke er behov for sidevinduer, men de skal heller ikke selv have lokomotivet som arbejdsplads.

Der er ikke nogen der på noget tidspunkt har spurgt den menige lokomotivførere om ønsker eller om der er behov for sidevinuer, det virker nemlig som om ledelsen overhoved gider at høre og lytte til deres ansatte længere nede i systemet.

Jeg har på DSBs intranet haft en dialog med Pia Toft Pedersen, mener hun er projekt-KONSULENT på anskaffelse af de nye lokomotiver, eller er i hvert fald med i arbejdsgruppen, uden at hun var åben over for eventuelle ændringer.

KSC

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Jens Hansen, 25/6 2018, 06:43 (2123 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Vi må formode, men vi hører jo ikke meget fra DSB, at lokomotiverne leveres med ATO, Automatic Train Control.Så stopper toget vel selv, hvor det skal!

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af steenth, 25/6 2018, 12:34 (2122 dage siden) @ Jens Hansen

Vi må formode, men vi hører jo ikke meget fra DSB, at lokomotiverne leveres med ATO, Automatic Train Control.Så stopper toget vel selv, hvor det skal!

Mener du ATC eller ATO - Automatic train operation? De får ATC via STM-DK, da de bliver leveret med ETCS. ATO findes til LZB, som de også skal leveres med. Men der er ingen strækninger med det. Og ATO til ETCS kommer på et eller andet tidspunkt lang ude i fremtiden - så gør man det nok der hvor det er relevant.

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af pjl, 22/6 2018, 11:11 (2126 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Hvis leverancen bliver uden sidevinduer, som Tommys tegning viser, bliver det godt nok udfordrende at rangere maskinen i omstillingsanlæg, hvor du skal kunne se ud til siden og stoppe lige ud for betjeningskassen. Og hvordan skal man kunne trykke på knappen til sporskiftet - skal man gå tilbage og række ud gennem døren? Eller skal man ned af maskinen? For så er der godt nok ikke sparet meget tid ved investeringerne i fjernbetjente skifter i forhold til almindelige håndskifter med en "ost".

Der er kamera indbygget, men Vectron kan også leveres med en ekstra siderude (ud over den, der er placeret i døren), det kan ses på VR's variant:
http://railcolornews.com/2016/09/28/eu-in-the-picture-siemens-vectron-during-innotrans-...
(Billede 4-6)

"Udskæringen" i en standard Vectron kan ses hér:
https://www.railcolor.net/index.php?nav=1000006&file=siem_21692_06&action=image

/Peter

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Stig Bang-Mortensen, 26/6 2018, 14:49 (2121 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Man kan køre hele tiden fra sidedøren.
Fraværet af sideruden er smart. Dels tvinger det lokomotivføreren til at se derhen hvor det er vigtigt og dels er en masse lysindfald, i den stadig stigende mængde skærme, undgået.

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 26/6 2018, 18:05 (2121 dage siden) @ Stig Bang-Mortensen

Man kan køre hele tiden fra sidedøren.
Fraværet af sideruden er smart. Dels tvinger det lokomotivføreren til at se derhen hvor det er vigtigt og dels er en masse lysindfald, i den stadig stigende mængde skærme, undgået.

Njae, førerumsvindue eller ej, er nok lidt mere en "religionssag", og det er i det store hele kun Siemens, der bygger tog uden sidevinduer. Der er kommet flere nyere produkter på markedet (også med mange skærme), men man bygger stadig med førerumsvinduer, så nogen decideret "key value", er sideruden næppe.

Dog skal tilføjes, at hvis DSB havde ment, at det var et problem, havde de jo blot stillet krav om sideruder. Det har de ikke gjort, så mon ikke det kan håndteres rimelig simpelt.

Lasse

EllOT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Stig Bang-Mortensen, 26/6 2018, 18:13 (2121 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Eller noget med en TSI-godkendelse.

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Poul Andersen, 27/6 2018, 10:20 (2121 dage siden) @ Stig Bang-Mortensen

Man kan køre hele tiden fra sidedøren.
Fraværet af sideruden er smart. Dels tvinger det lokomotivføreren til at se derhen hvor det er vigtigt og dels er en masse lysindfald, i den stadig stigende mængde skærme, undgået.


Man kunne anvende en mørktonet siderude, for at undgå lysindfald.
Endvidere kan de mange skærme jo anbringes forsænket (det har bilfabrikanterne fundet ud af for længst).
At måtte undvære sideruden syntes ikke at være særlig smart, den bliver da brugt flere gange i løbet af en tjeneste.

Mvh
Poul.

OT: DSB litra EB uden sidevinduer - udfordring at rangere

af Stig Bang-Mortensen, 27/6 2018, 22:45 (2120 dage siden) @ Poul Andersen

Det behøver den ikke længere. Der skal køres langt og rangering foregår med radio. Der er faktisk ingen grund til at se ud af sideruden

DSB litra EB på Jernbanen.dk

af FutteV, 23/6 2018, 19:07 (2124 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det jeg syntes er grimmest ved Vectron, er at der ikke er side vinduer i kabinen, men i døren.

DSB litra EB på Jernbanen.dk

af TeamBaumann, Hjordkær, 23/6 2018, 19:27 (2124 dage siden) @ FutteV

for mig er det det fronten - det ligner at den har en "køler-grill" ligesom man kender ved bil og lastbiler

DSB litra EB på Jernbanen.dk

af Stig Bang-Mortensen, 26/6 2018, 14:46 (2121 dage siden) @ Tommy Nilsson

DSB har tidligere haft et EB-skuffeprojekt. En art opdatering af Ea.

DSB litra EB på Jernbanen.dk

af Philipsaudi, 10/7 2018, 17:49 (2107 dage siden) @ Stig Bang-Mortensen

Hvad med færdigmeldeblink på EB?

DSB litra EB på Jernbanen.dk

af AndreasM, 10/7 2018, 23:54 (2107 dage siden) @ Philipsaudi

Hvad med færdigmeldeblink på EB?

Behovet er der ikke i dag, vognene har færdigmeldeblink.

DSB litra EB på Jernbanen.dk

af Philipsaudi, 11/7 2018, 09:21 (2107 dage siden) @ AndreasM

Altså på DD-vogn?

DSB litra EB på Jernbanen.dk

af AndreasM, 11/7 2018, 10:21 (2107 dage siden) @ Philipsaudi

Altså på DD-vogn?

Ja

DSB litra EB på Jernbanen.dk

af Philipsaudi, 11/7 2018, 10:55 (2107 dage siden) @ AndreasM

Hvor er det så?

DSB litra EB på Jernbanen.dk

af steenth, 11/7 2018, 12:16 (2106 dage siden) @ Philipsaudi

Hvor er det så?

Der er nogle lamper ved dørerne. Hvis du kigger efter ved afgang, kan du se det. Metoden bruges også i andre typer materiel.

DSB litra EB på Jernbanen.dk

af Philipsaudi, 11/7 2018, 12:48 (2106 dage siden) @ steenth

Når på den måde, jeg kan bedste lide ved trækkraften for så kan jeg se at det er ved at køre lige om snart. Jeg er desværre født som døve, det betyder meget for mig at visuel.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak