Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spotlæsning i SR (Generelt)

af esni, Frederikssund, 24/6 2018, 21:48 (2104 dage siden)

”Holdested uden dækningssignal”

Betydning:
800 m - på strækninger, hvor strækningshastigheden er over 120 km/t dog 1200 m - efter mærket følger et trinbræt eller sidespor uden dækningssignal.
Opstilling: Mærket anvendes normalt ikke på S-banen. Mærket opstilles ikke foran trinbrætter, der ligger på stationer.
Hvis mærket ved opstilling i normal afstand vil komme til at stå på en station, opstilles det uanset afstand ud for stationsgrænsen.

Jeg er - gud være lovet - ikke på nogen måde blandt dem, der skal kende, forstå og anvende SR i deres hverdag.

Alligevel betyder gammel interesse og kærlighed at jeg spotlæser lidt af og til. 'Trinbræter, der ligger på stationer' har jeg ikke abstraktionsevne til at forstå uden hjælp.
Jeg er sikker på at der er mange her der kan forklare formuleringen

Spotlæsning i SR

af PrebenSk, Varde, 24/6 2018, 22:07 (2104 dage siden) @ esni

Et trinbræt, der ligger mellem en stations I-signal og stationens perroner, f.eks. Varde Kaserne

mvh Preben

Spotlæsning i SR

af Carsten, 24/6 2018, 22:07 (2104 dage siden) @ esni


Alligevel betyder gammel interesse og kærlighed at jeg spotlæser lidt af og til. 'Trinbræter, der ligger på stationer' har jeg ikke abstraktionsevne til at forstå uden hjælp.
Jeg er sikker på at der er mange her der kan forklare formuleringen

Hej esni

Flintholm er et trinbræt på Vanløse station på strækningen Valby-Frederikssund.

Mvh

Carsten

Spotlæsning i SR

af Søren Johannessen, 24/6 2018, 23:10 (2104 dage siden) @ esni

Andre eksempler kunne (måske?) være Aalborg Vestby og Roskilde Festivalplads.

Mvh

Spotlæsning i SR -tak

af esni, Frederikssund, 25/6 2018, 08:04 (2104 dage siden) @ Søren Johannessen

Andre eksempler kunne (måske?) være Aalborg Vestby og Roskilde Festivalplads.

Mvh

Jeg forstår nu hvad der menes...

Spotlæsning i SR

af AndreasM, 25/6 2018, 08:31 (2104 dage siden) @ Søren Johannessen

Andre eksempler kunne (måske?) være Aalborg Vestby og Roskilde Festivalplads.

Aalborg Vestby ja, men festivalpladsen ligger på den fri bane mellem Roskilde og Gadstrup når den er "tillyst".

Og så er der Ny Ellebjerg trinbræt på fjernbanen der reelt ligger på den fri bane, men har perroner der strækker sig ind på Vigerslev station. Og Ny Ellebjerg trinbræt på s-banen som ligger i den blinde ende af Vigerslev station, men hvor Vigerslev ikke selv har nogen form for passagerudveksling.

Spotlæsning i SR

af caprani ⌂, København, 14/7 2018, 07:21 (2085 dage siden) @ Søren Johannessen

Andre eksempler kunne (måske?) være Aalborg Vestby og Roskilde Festivalplads.

Ligger Roskilde Festivalplads seriøst indenfor stationsgrænsen? Interessant. Det var jeg ikke engang klar over :-)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Avatar

Spotlæsning i SR

af Morten Larsen, Nørresundby, 14/7 2018, 10:39 (2084 dage siden) @ caprani

"Fænomenet" forekommer også hos privatbanerne. Eksempelvis trinbrættet Lilleheden på Hirtshalsbanen ligger indenfor stationsgrænsen i Hirtshals.

--
Mvh Morten L.

Spotlæsning i SR

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 14/7 2018, 15:40 (2084 dage siden) @ Morten Larsen

"Fænomenet" forekommer også hos privatbanerne.

Ja - og her kommer jeg til at tænke på om det er tilfældet med Trinbrættet STENHUS lige før Holbæk, hvordan forholder forholdene sig der?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Spotlæsning i SR

af Poul Andersen, 14/7 2018, 15:48 (2084 dage siden) @ mhv_vsvt

"Fænomenet" forekommer også hos privatbanerne.


Ja - og her kommer jeg til at tænke på om det er tilfældet med Trinbrættet STENHUS lige før Holbæk, hvordan forholder forholdene sig der?

Stenhus ligger på "fri bane" mellem Holbæk og Morsø.

mvh.
Poul.

Spotlæsning i SR - Roskilde festivalplads

af AndreasM, 14/7 2018, 13:33 (2084 dage siden) @ caprani

Andre eksempler kunne (måske?) være Aalborg Vestby og Roskilde Festivalplads.


Ligger Roskilde Festivalplads seriøst indenfor stationsgrænsen? Interessant. Det var jeg ikke engang klar over :-)

Nej, det gør den ikke, den ligger ca. 1200 meter udenfor stationsgrænsen. Af den grund har man de fleste år kørt festivaltogene som arbejdstog med retten til at vende på den fri bane og returnere til Roskilde.

Avatar

Spotlæsning i SR - Roskilde festivalplads

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/7 2018, 18:38 (2084 dage siden) @ AndreasM

Andre eksempler kunne (måske?) være Aalborg Vestby og Roskilde Festivalplads.


Ligger Roskilde Festivalplads seriøst indenfor stationsgrænsen? Interessant. Det var jeg ikke engang klar over :-)


Nej, det gør den ikke, den ligger ca. 1200 meter udenfor stationsgrænsen. Af den grund har man de fleste år kørt festivaltogene som arbejdstog med retten til at vende på den fri bane og returnere til Roskilde.


[image]

Spotlæsning i SR - Roskilde festivalplads

af Niels-Erik Hansen, 14/7 2018, 22:21 (2084 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Roskilde Festivalplads set mod Roskilde tirsdag den 3. juli:

[image]


og ved hjemrejsen søndag morgen den 8. juli anes toget mod København i baggrunden:


[image]


Et tog ca en time senere blev observeret til antagelig at være fyldt til sidste plads …..

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak