Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nye tog til DSB? (Generelt)

af Simon1906, Hedehusene, 26/6 2018, 14:34 (2102 dage siden)

Jeg læser idag på lok-report.de at Siemens skal levere 100 stk Velaro tog til DSB. Har andre yderligere oplysninger.

Med venlig hilsen

Simon

Nye tog til DSB?

af andersj, Aalborg, 26/6 2018, 14:45 (2102 dage siden) @ Simon1906

Jeg læser idag på lok-report.de at Siemens skal levere 100 stk Velaro tog til DSB. Har andre yderligere oplysninger.

Med venlig hilsen

Simon

Så læser du dårligt tysk, der står nemlig at det sandsynligvis ikke bliver Velaro da de er overdimensionerede.

Artiklen handler om at DSB har sendt udbudsmaterialet ud til de potentielle leverandører: https://www.lok-report.de/news/europa/item/5544-daenemark-dsb-haben-ausschreibungsunter...

--
Mvh Anders

Nye tog til DSB?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 26/6 2018, 15:40 (2102 dage siden) @ andersj

...og mere præcist har DSB offentliggjort udbuddet på EUs udbudsportal (TED Europa), så må interesserede leverandører selv søge at blive prækvalificeret...

Lasse

Krav til prækvalifikation

af andersj, Aalborg, 26/6 2018, 21:52 (2102 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Der er bl.a. følgende krav for at blive prækvalificeret:

The applicant must meet all the minimum requirements below:

Regarding train solution

1) The applicant has delivered an electric mainline regional and/or fast passenger train solution with (a) AC or multi-system (combination of AC/DC), (b) track width 1435 mm, (c) operational speed of min. 160 km/h and (d) a 25 kV 50 Hz voltage system.

2) The applicant has delivered an electric mainline regional and/or fast passenger train solution with (a) AC or multi-system (combination of AC/DC), (b) track width 1435 mm and (c) operational speed of min. 200 km/h.

3) The applicant has delivered an electric mainline regional and/or fast passenger train solution with (a) AC or multi-system (combination of AC/DC), (b) track width 1435 mm, (c) operational speed of min. 160 km/h and (d) low floor that allows level access from 550 mm platforms.

4) The applicant has delivered an electric mainline regional and/or fast passenger train solution with (a) AC or multi-system (combination of AC/DC), (b) track width 1435 mm, (c) operational speed of minimum 160 km/h and (d) multiple operation of minimum 3 trainsets.

Deliveries in minimum requirement 1) - 4) shall have been made within the past 5 years prior to the deadline for submission of application for prequalification. By “delivered” in minimum requirement 1) - 4) and section III.1.3), 1st para., is understood when a train is under production for or taken over and put in commercial service by an external customer.

--
Mvh Anders

Nye tog til DSB?

af mikkelwf, 26/6 2018, 16:04 (2102 dage siden) @ andersj

Der står helt præcist at det nok bliver et mere beskedent tog, ledende tilbage til omtalen af Velaro Novo's tophastighed på 360km/t, og at København - Ringsted kun bliver max 250 km/t..

Der står ikke noget om overdimensioneret direkte, og Velaro er desuden kun omtalt i billedteksten..

Så dit tysk er altså heller ikke helt fejlfrit.. :)

Nye tog til DSB?

af Jens Hansen, 27/6 2018, 12:36 (2101 dage siden) @ Simon1906

Andre mener tilsyneladende også, at der skal købes Siemens tog:

Spørgsmål 697

Vil ministeren som opfølgning på svaret på TRU alm. del spørgsmål 560 oplyse, hvornår el-togsættene fra Siemens, som forventes sat i drift fra 2024, indsættes på strækningen mellem Nykøbing Falster og København, og hvad vil det betyde for rejsetiden på strækningen?

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).

JH

Nye tog til DSB?

af Gæst1, 27/6 2018, 12:46 (2101 dage siden) @ Jens Hansen

Andre mener tilsyneladende også, at der skal købes Siemens tog:

Spørgsmål 697

Vil ministeren som opfølgning på svaret på TRU alm. del spørgsmål 560 oplyse, hvornår el-togsættene fra Siemens, som forventes sat i drift fra 2024, indsættes på strækningen mellem Nykøbing Falster og København, og hvad vil det betyde for rejsetiden på strækningen?

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).

...som iøvrigt er formand for folketingets Transportudvalg. Gad vide hvad DSB egentlig har præsenteret for politikerne, og om det denne gang er muligt for andre end Siemens at vinde?

Nye tog til DSB?

af Scharfenberg, 27/6 2018, 13:28 (2101 dage siden) @ Gæst1

Andre mener tilsyneladende også, at der skal købes Siemens tog:

Spørgsmål 697

Vil ministeren som opfølgning på svaret på TRU alm. del spørgsmål 560 oplyse, hvornår el-togsættene fra Siemens, som forventes sat i drift fra 2024, indsættes på strækningen mellem Nykøbing Falster og København, og hvad vil det betyde for rejsetiden på strækningen?

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).

...som iøvrigt er formand for folketingets Transportudvalg. Gad vide hvad DSB egentlig har præsenteret for politikerne, og om det denne gang er muligt for andre end Siemens at vinde?

Det kan også bare være, at politikerne blander fakta sammen:

* 2021: DSB indsætter litra EB fra Siemens
* 2022-23: Nye personvogne til 200 km/t sættes i drift - måske også på Sydbanen
* 2024: De første nye eltogsæt sættes i drift - måske på Sydbanen fra 2025

Nye tog til DSB?

af krabsen, 27/6 2018, 14:35 (2101 dage siden) @ Jens Hansen

Vil ministeren som opfølgning på svaret på TRU alm. del spørgsmål 560 oplyse, hvornår el-togsættene fra Siemens, som forventes sat i drift fra 2024, indsættes på strækningen mellem Nykøbing Falster og København, og hvad vil det betyde for rejsetiden på strækningen?

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).

Tror da pokker, at det kniber med at få DSB til at køre fornuftigt. Det spørgsmål er ren og skær mobberi på børnehaveniveau eller derunder. :-(

Det er - pardon my french - "¤%"#¤%"#%!! ikke hverken politikere eller ministres opgave at sidde og nittetælle i køretider og -planer. Hvad har man et køreplankontor til?

Det er lige før man bliver tilhænger af at privatisere DSB, så de slipper for en bestyrelse med 166 medlemmer!

Gott im himmell!

Svenska-lok

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak