Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen tog mellem Neustadt og Puttgarten i 5 år fra 2022 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 5/7 2018, 11:41 (2094 dage siden)

Når DB Netz går igang med at etablere jernbaneforbindelsen mellem Puttgarten og Lübeck fra 2022 betyder det 5 år med togbusser mellem Lübeck/Neustadt og Puttgarten. Der vil stadig køre regionaltog mellem Lübeck og Neustadt, men de internationale tog skal over Padborg.

Da busserne skal køre i 5 år har trafikkøberen i Schleswig Holstein, NAH.SH, besluttet at togbusserne skal være dobbeltdækker turistbusser med internetadgang, stikdåser, toiletter og cykelholder bag på bussen.

Kilde: http://www.nahverkehrhamburg.de/bahnstrecke-nach-fehmarn-ab-2022-fuenf-jahre-lang-gespe...

--
Mvh Anders

Ingen tog mellem Neustadt og Puttgarten i 5 år fra 2022

af Claus Madsen, 5/7 2018, 12:22 (2094 dage siden) @ andersj

Godt at Slesvig-Holsten indsætter godt materiel på strækningen/landevejen i de fem år. Det ender nok med at passagerne vil protestere når de skal tilbage til toget..

Noget andet er: Kan man kalde noget, der skal køre i fem år for Ersatzbusse/togbus? Det lyder i mine ører noget sølle og undskyldende.

Ingen tog mellem Neustadt og Puttgarten i 5 år fra 2022

af andersj, Aalborg, 5/7 2018, 12:48 (2094 dage siden) @ Claus Madsen

Godt at Slesvig-Holsten indsætter godt materiel på strækningen/landevejen i de fem år. Det ender nok med at passagerne vil protestere når de skal tilbage til toget..

Mellem Burg og Lübeck tager det i dag 1 time og 33 minutter med regionaltog - ca. samme rejsetid får bussen. Når den nye/opgraderede bane er åben bliver rejsetiden på 49 minutter med tog, så mon ikke rejsetiden alene vil få folk tilbage til toget.

Der bliver også 4 opstillingsspor i Burg, hvilket kan tyde på at man regner med at regionaltogene vender i Burg og ikke fortsætter til Danmark - hvilket i øvrigt heller ikke vil give den store mening.

--
Mvh Anders

Ingen tog mellem Neustadt og Puttgarten i 5 år fra 2022

af steenth, 5/7 2018, 13:34 (2094 dage siden) @ andersj

Godt at Slesvig-Holsten indsætter godt materiel på strækningen/landevejen i de fem år. Det ender nok med at passagerne vil protestere når de skal tilbage til toget..


Mellem Burg og Lübeck tager det i dag 1 time og 33 minutter med regionaltog - ca. samme rejsetid får bussen. Når den nye/opgraderede bane er åben bliver rejsetiden på 49 minutter med tog, så mon ikke rejsetiden alene vil få folk tilbage til toget.

Der bliver også 4 opstillingsspor i Burg, hvilket kan tyde på at man regner med at regionaltogene vender i Burg og ikke fortsætter til Danmark - hvilket i øvrigt heller ikke vil give den store mening.

Det bliver an på hvordan øvrige trafik over forbindelsen bliver. Jeg kunne forstille mig et IC-system, som kørte uden stop Nykøbing F-Lübeck, hvor et regionaltog tager sig af Burg-Holeby-Nykøbing F nogle gange om dagen. VVM omkring landanlæg har skitse med et tog hver 4 time.. men her er Holeby sat at blive betjent af toget Hamborg-København hver anden time.

Ingen tog mellem Neustadt og Puttgarten i 5 år fra 2022

af Claus Madsen, 5/7 2018, 13:48 (2094 dage siden) @ steenth

Jeg tvivler på offentlige støttede tog på Femern. I disse EU afreguleringstider efter 2021 vil hverken DK eller D nok ikke betale for fjerntog mellem landene hvis det kan gøres uden tilskud. Er der et konkret behov for regionaltog mellem Burg & Nykøbing F., eller blot ønsker fra lokalområdet?

Ingen tog mellem Neustadt og Puttgarten i 5 år fra 2022

af steenth, 5/7 2018, 14:08 (2094 dage siden) @ Claus Madsen

Jeg tvivler på offentlige støttede tog på Femern. I disse EU afreguleringstider efter 2021 vil hverken DK eller D nok ikke betale for fjerntog mellem landene hvis det kan gøres uden tilskud. Er der et konkret behov for regionaltog mellem Burg & Nykøbing F., eller blot ønsker fra lokalområdet?

Nu skrev jeg netop regionaltog - mig bekendt er Tønder-Niebüll en strækning, som har været i udbud. Og det et gode at der er tog, som tillader at kommer over på den anden side af bæltet. Mit gæt der en politik vilje til det. Men det kan være, at det bliver kun nogle få tog i døgnet på den lokale strækning.

Ingen tog mellem Neustadt og Puttgarten i 5 år fra 2022

af Jens Hansen, 5/7 2018, 14:27 (2094 dage siden) @ steenth

Tønder - Niebüll i udbud, det er vist en misforståelse.

Den danske trafik til Tønder var i udbud, mens kørslen Tønder - Niebüll er aftalt imellem den danske kontraktholder og den tyske kontraktholder. Den vidnende operatør i Danmark har så været forpligtiget til at køre den aftalte trafik over grænsen trafikken, kontraktuelt formuleret som en option (mulighed) . En konstruktion meget lig Vestbanens kørsel.

https://www.trm.dk/da/publikationer/2009/togkontrakt-i-midt--og-vestjylland

De væsentligste omkostninger betales givet af den tyske side!

JH

Ingen tog mellem Neustadt og Puttgarten i 5 år fra 2022

af steenth, 6/7 2018, 11:04 (2093 dage siden) @ Jens Hansen

Tønder - Niebüll i udbud, det er vist en misforståelse.

Den danske trafik til Tønder var i udbud, mens kørslen Tønder - Niebüll er aftalt imellem den danske kontraktholder og den tyske kontraktholder. Den vidnende operatør i Danmark har så været forpligtiget til at køre den aftalte trafik over grænsen trafikken, kontraktuelt formuleret som en option (mulighed) . En konstruktion meget lig Vestbanens kørsel.

Noteret

https://www.trm.dk/da/publikationer/2009/togkontrakt-i-midt--og-vestjylland

De væsentligste omkostninger betales givet af den tyske side!

Det vigtige her, at der er betaling fra myndighederne side på trafik over grænsen, som muligvis kan overføres til Femernforbindelsen.

Mvh
Steen

Ingen tog mellem Neustadt og Puttgarten i 5 år fra 2022

af Claus Madsen, 5/7 2018, 15:02 (2093 dage siden) @ steenth

Det var formuleringen IC-system, der automatisk fik mig til at tænke tyve år tilbage. DB Fernverkehr kører jo IC tog uden offentlige tilskud. Beklager.

Den konkrete fjerntogsbetjening mellem København og Tyskland vil nok være organiseret som et selskab alá Eurostar.

Ingen tog mellem Neustadt og Puttgarten i 5 år fra 2022

af Svend, 5/7 2018, 21:42 (2093 dage siden) @ Claus Madsen

Det var formuleringen IC-system, der automatisk fik mig til at tænke tyve år tilbage. DB Fernverkehr kører jo IC tog uden offentlige tilskud. Beklager.

Den konkrete fjerntogsbetjening mellem København og Tyskland vil nok være organiseret som et selskab alá Eurostar.

.
Og her er meningerne delte:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=130645

--
Svend

Ingen tog mellem Neustadt og Puttgarten i 5 år fra 2022

af Claus Madsen, 5/7 2018, 13:42 (2094 dage siden) @ andersj

Tak for svaret. Jeg havde misset både de fyrre minutter og de fire spor i teksten. Er derfor helt enig vedr. fremtiden for de lokale.

Ingen tog mellem Neustadt og Puttgarten i 5 år fra 2022

af caprani ⌂, København, 14/7 2018, 07:17 (2085 dage siden) @ andersj

Der bliver også 4 opstillingsspor i Burg, hvilket kan tyde på at man regner med at regionaltogene vender i Burg og ikke fortsætter til Danmark - hvilket i øvrigt heller ikke vil give den store mening.


Det kunne også være stærkt ønskværdigt med noget kapacitetsforøgelse på strækningen, al den stund at Tyskerne åbenbart er enten for griske eller for konfliktsky til at indføre pladsreservationstvang på de internationale tog, hvilket oftest betyder, at disse degenererer til lokale kvægtransporter på strækningen, hvor man kan risikere at finde sit (reserverede) sæde optaget når man vender tilbage fra et toiletbesøg (HVIS man altså overhovedet kan komme på toilettet, for passagerer som flyder på hver tilgængelige kvadratcentimeter gangareal).

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak