Militær transport til Oksbøl? (Generelt)

af Frank FC, torsdag 05. juli, 2018, 23:41 (132 dage siden)

Efter endnu en ferie i Blåvand og dermed også flere daglige ture forbi militær området ved Oksbøl, og Oksbøl by må jeg have stillet min nysgerrighed omkring om der stadig udføres minitætærtralsporter med jernbane til og fra Oksbøl lejeren.

Spor, sikringsanlæg og beplantning fra Oksbøl by til Oksbøl lejeren tyder på, at banen fortsat benyttes, og hvis det er korrekt vil jeg også gerne vide hvor tit der gennemføres transporter samt hvem entreprenøren er samt hvilket materiale der bruges.

Hvis strækningen ikke benyttes længere, så vil det være fint med lidt om hvornår den sidste tur blev gennemført

MVH

Frank FC

Militær transport til Oksbøl?

af Poul Andersen, fredag 06. juli, 2018, 12:54 (131 dage siden) @ Frank FC

Det er vel ca. 2 - 2½ år siden der har været kørt et militærtog til Oksbøl Syd.
Det er DB Cargo der har været operatør på disse kørsler siden 2004, hvor Vestbanens to MY-lokomotiver blev solgt til Dansk Jernbane.

Mvh.
Poul.

Militær transport til Oksbøl?

af Jens N @, Fredericia, fredag 06. juli, 2018, 16:51 (131 dage siden) @ Poul Andersen

Det er vel ca. 2 - 2½ år siden der har været kørt et militærtog til Oksbøl Syd.
Det er DB Cargo der har været operatør på disse kørsler siden 2004, hvor Vestbanens to MY-lokomotiver blev solgt til Dansk Jernbane.


Vestbanen A/S har netop i Juni 2018 valgt at nedsætte akseltrykket på Vestbanen til maksimalt 19,5 tons, så fremtiden for militærtog er usikker.

Man kan nok finde diesellokomotiver der kan overholde dette krav, men hæren får problemer med transport af tunge køretøjer fremover.

Mvh. Jens

Militær transport til Oksbøl?

af FutteV, fredag 06. juli, 2018, 17:29 (131 dage siden) @ Jens N

en 218 kunne gøre jobbet. Elller 2 stk Mk :-P Hvis ikke Mt 152 :-D

Militær transport til Oksbøl?

af Peter Christensen, fredag 06. juli, 2018, 17:57 (131 dage siden) @ FutteV

en 218 kunne gøre jobbet. Elller 2 stk Mk :-P Hvis ikke Mt 152 :-D

Lidt ligemeget hvis vognen med grønt legetøj er over 20 tons/aksel....

Militær transport til Oksbøl?

af egonhund @, fredag 06. juli, 2018, 20:11 (131 dage siden) @ Peter Christensen

Mon så ikke disse kan gøre det? http://dybas.de/dybas/gw/gw_s_7/g706.html

--
William S.
[image]
[image]
[image]

Militær transport til Oksbøl?

af kme, lørdag 07. juli, 2018, 11:42 (130 dage siden) @ egonhund

Mon så ikke disse kan gøre det? http://dybas.de/dybas/gw/gw_s_7/g706.html

Jo, det vil give et akseltryk på ca. 15 ton med en Leopard 2 på ladet.

Militær transport til Oksbøl?

af Oliver Løvgard @, Søborg, søndag 08. juli, 2018, 21:36 (129 dage siden) @ kme

Leopard 2 kampvognene og IKK CV9035DK bliver sendt af sted fra Holstebro af, forsvaret stadig har faciliteterne der.

Ud fra Oksbøl er der følgende køretøjer som kan sendes afsted:
M109 SKH (SelvKørende Haubits)
PMV M113
PMV Piranha IIIc/IIIh (snart også Piranha V)
Caesar Nexter 8x8 SKH

Køretøjer fra Sjælland er jeg usikker på hvor der er ramper til hvor de kan køres på transportvogne.

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard

Militær transport til Oksbøl?

af Steff @, søndag 08. juli, 2018, 22:17 (129 dage siden) @ Oliver Løvgard

Står lige nu næsten ved siden af Oksbøl Syd.Signaler idrift, der kan stadig læsses eller losses. Flere overkørsler skal kraftigt rengøres hvis bruges. Det er det ikke blevet i lang tid, men det er bibeholdt hvis.....
Med de små transporter der er, er landevejen med Kvg transporter hurtigere og lettere, kedeligt men fact.:-(
Alt ændret, Messing Jens lukket, men skal sove på turisten og DEN er ikke den samme mere, ingen soldater som i gamle dage.:-( :-(
Godnat og sov godt
Mvh
Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Militær transport til Oksbøl?

af Niels Munch @, søndag 08. juli, 2018, 22:20 (129 dage siden) @ Steff

Hva' mæ' Billum Kro, hvor HKH har resideret?

M.v.h.
Niels

Militær transport til Oksbøl?

af Steff @, mandag 09. juli, 2018, 22:36 (128 dage siden) @ Niels Munch

Go´aften

NM foreslog Billum Kro da HKH i sin tid havde boet der, men denne tur var en ”old school” tilbage til naturen tur. Altså ”Turisten”. At tingene er ændrede skyldes nok, at et dagligt besøgstal på ca. 60 spisende (og drikkende) daglige gæster i restauranten samt overnattende på time- og dagpenge er gået til 0 (NUL). Der findes jo ikke soldater mere i den forstand og de store brigadeøvelser i Oksbøl er noget ikke mere eksisterende. Derfor heller ikke de talrige militære transporter til- og fra Oksbøl Syd. Og man kan tydeligt se på øvelsesterrænnet, at der ikke mere, eller meget lidt, køres og øves. Det er vel ”naturopretning”. Det største opbud på heden kunne nu om dage tænkes til at være ”Åben hede”, der fandt sted i forrige weekend. Det er så til gengæld et tilløbsstykke for alle turisterne. Men tilbage til jernbanen.

Som sagt bliver der ikke transporteret enheder mere som i gamle dage, men det hele er intakt og klar til hvis.

Min sporsøgen gav heller ikke noget videre resultat. Dog kan noget af ”normalspors” traceen fra udfletning fra Vestbanen ned mod Oksby stadig anes. Den løb på østsiden af Oksbøl-Ho-Skallingen vejen fra udfletningen (hvor den ”nye” er i dag), krydser denne lidt syd for udfletningen til Oksby/Blaavand og kørte så syd vest (se kortudsnit med banen farvet rød).

[image]

Men derfra og ned til ”Tirpitz” stillingen (sort pil), hvor der var 900 mm, spor findes nu intet og det der var op mod Tirpitz stillingen er nu forsvundet p.g.a. det nye ”center”. Området er totalt ændret af det nye center bygget i beton. Tja, efter min mening kunne det godt få ”Albert Speer byggeprisen” for anvendelse af store betonflader ”wie damals”. Men det er jo en anden historie.

Om der er noget at se i omegnen af Oksby/Blåvand fra 900 mm banerne er i hvert tilfælde godt gemt, og det på trods af at byen er næsten uberørt, som billedet nedenunder viser, næsten da;-) ;-) . ” Hier spricht man wieder deutsch und eine bischen dansk”, wie damals.

[image]

Nå, trods bemærkningerne kan og skal tiden jo ikke stå stille og det hele (Oksby/Blåvand) er nu baseret på turister og det giver jo en god indtjening til hele området og dermed Danmark. Og det er jo ikke så ringe endda.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Militær transport til Oksbøl?

af Jørgen Schwartz @, Tranbjerg J, tirsdag 10. juli, 2018, 08:19 (128 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Hvis du var kørt et stykke ind ad Gl. Mælkevej fra Tane Hedevej lige øst for Tirpitz stillingen havde du kunne se disse rester af normalsporet.

Mvh Jørgen

Militær transport til Oksbøl?

af Thorbjørn @, tirsdag 10. juli, 2018, 08:42 (128 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Hej Steff

Hvis du var kørt et stykke ind ad Gl. Mælkevej fra Tane Hedevej lige øst for Tirpitz stillingen havde du kunne se disse rester af normalsporet.

Mvh Jørgen

Normalsporet kan følges på 1954 hybridfoto

Militær transport til Oksbøl?

af Steff @, tirsdag 10. juli, 2018, 10:29 (128 dage siden) @ Thorbjørn

Kære Thorbjørn og Jørgen

Tusind tak for link og informationer.

Vil det sige at normalsporet, når det når slutpunktet for den lige trace efter at have passeret Skallingen/Ho vejen (den røde linje på mit 1946 kort), ”slår en bue mod nord vest og passerer Tirpitz Nord stillingen nordlig og fortsætter næsten ud til Oksby-Oksbøl vejen?
Det synes 1954 luftfoto kortet at vise (det er svært at se om det er vej eller tidligere jernbane når man kommer så langt op?).
Men hvor er så udgangsdelen for 900 mm smalsporet?

Og kan nogen genkende stedet for billederne herunder (vist før), angiveligt Oksby? Men jeg kan IKKE få den store 2-etagers bygning i baggrunden til at passe med hvad jeg husker af Oksby før den anden invasion og nybygning! Mener der på vejskiltet står noget med "13 Var???"
[image]

[image]
Begge billeder Blåvandhug lokalhistoriske arkiv.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Kan ikke finde noget historisk ”skriveri” om dette område. Stillinger og bunkere er derimod godt dækket ind, men det kortskitser der er, er svære at tyde, der mangler flere angivelser og noget så simpelt som en Nordpil.

--
Steffen Dresler

Militær transport til Oksbøl?

af PrebenSk @, Varde, tirsdag 10. juli, 2018, 11:36 (127 dage siden) @ Steff

Bygningerne på de to billeder må være disse i Oksbøl:

https://www.google.com/maps/@55.6257259,8.2800628,3a,75y,183.76h,90.65t/data=!3m6!1e1!3...

mvh Preben

Militær transport til Oksbøl?

af Niels @, Aarhus, tirsdag 10. juli, 2018, 12:11 (127 dage siden) @ Steff

Mener der på vejskiltet står noget med "13 Var???"

Hej Steff

I følge Google er afstanden mellem Oksbøl og Varde 13,9 km ;-)

God fornøjelse med resten af detektivarbejdet.

Venlige sommerhilsner

Niels H.

--
Niels

Militær transport til Oksbøl?

af Steff @, tirsdag 10. juli, 2018, 13:35 (127 dage siden) @ Niels

Kære Preben og Niels (og alle andre selvfølgelig)

TAK for info.

Det gadehjørne passer jo så med at lokomotivet står på en sporramme på vej fra stationen?, der ligger lidt oppe til venstre. Men hvor er lokomotivet på vej hen? Og som alle andre er det blevet tørstigt, det er jo lige foran "Turisten" i Oksbøl:-). Og afstanden til Varde er jo også korrekt.

Som jeg kan se (nok mere huske fra gamle kort) er der mulighed for at komme ind i Oxbøllejren oppe fra Depot Baun, der ligger et par hundrede meter nordligt fra stationen (med normalspor). Herfra gik så MULIGVIS 900 mm skinnerne ind i lejren??????? Se nedenstående kort, BAUN ligger helt ude til højre.

[image]

Men på den anden side synes det lidt voldsomt med en 900 mm bane i lejren og med de store lokomotiver bl.a. 99 311 og 99 312. Kunne bedre forstille mig anvendt ude i terrænet .

Nå, så kom vi så meget videre.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Så skal billedtekster jo rettelig rettes til OKSBØL og IKKE OKSBY

--
Steffen Dresler

Militær transport til Oksbøl?

af Poul Andersen, tirsdag 10. juli, 2018, 14:50 (127 dage siden) @ Steff

Hej Steffen

I DJK´s bog "fra Vestbanen til ARRIVA", ( ISBN 87 87050-46-3 ), kan der på side 94 - 100, læses om Oksbøl - Oksby banen.
Her er bl.a. omtalt de nævnte 900 m.m. lokomotiver, og en 900 m.m. bane Oksbøl - Oksby til brug for transport af materialer.
- Jeg tror dette afsnit i bogen vil afdække dine manglende oplysninger om forholdene "her ude west å, under æ krig".

Mvh.
Poul.

Militær transport til Oksbøl?

af Steff @, tirsdag 10. juli, 2018, 18:00 (127 dage siden) @ Poul Andersen

Kære Poul

Måtte lige købe bogen for at se dine henvisninger. Ikke for at være "en sur gammel mand" (er jo kun 29½), men informationerne om BÅDE 900 mm og normalsporet er forvirrende og modstridende. Hvis jeg skal tage tingene for pålydende gik der BÅDE en 900 mm og en normalsporet bane af samme tracé fra Oksbøl og til Oksby. Alternativt blev 900 mm banen bygget først (1943??) og DEREFTER (Aug 1944) den normalsporede på samme tracé. Tegningen side 95 viser normalspor til Oksby og i selve byggeområdet omkring Tirpitz N og S smalspor som en ringbane?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Militær transport til Oksbøl?

af Steff @, tirsdag 10. juli, 2018, 18:07 (127 dage siden) @ Steff

Burde nok lige have skrevet, at mine bemærkninger selvfølgelig ikke er rette på OCMP som skriverkarl, da han selv skriver, at der ikke er meget om den smalsporede bane!:-) . Men jeg kan bare ikke se forskellen i de to baner, hvis der er en?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Militær transport til Oksbøl?

af Poul Andersen, tirsdag 10. juli, 2018, 19:33 (127 dage siden) @ Steff

Kære Poul

Måtte lige købe bogen for at se dine henvisninger. Ikke for at være "en sur gammel mand" (er jo kun 29½), men informationerne om BÅDE 900 mm og normalsporet er forvirrende og modstridende. Hvis jeg skal tage tingene for pålydende gik der BÅDE en 900 mm og en normalsporet bane af samme tracé fra Oksbøl og til Oksby. Alternativt blev 900 mm banen bygget først (1943??) og DEREFTER (Aug 1944) den normalsporede på samme tracé. Tegningen side 95 viser normalspor til Oksby og i selve byggeområdet omkring Tirpitz N og S smalspor som en ringbane?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Kære Steffen

Helt enig, der er en gråzone omkring 900 m.m. og normalsporsbanen, for den del der omhandler strækningen Oksbøl - Oksby,
men der findes nok ikke meget i hverken billeder eller tilgængelige oplysninger, idet man vel ikke kom særlig tæt på de tyske
anlægsarbejder på den tid.

Mvh.
Poul.

Militær transport til Oksbøl?

af kme, tirsdag 10. juli, 2018, 19:44 (127 dage siden) @ Poul Andersen

...men der findes nok ikke meget i hverken billeder eller tilgængelige oplysninger, idet man vel ikke kom særlig tæt på de tyske anlægsarbejder på den tid.

Hvorfor ikke? Tyske anlægsarbejder blev lavet af danske firmaer og af danskere. Og for danske penge, for tyskerne kunne jo ikke betale deres regning i Nationalbanken efter krigen.

Militær transport til Oksbøl? Krigsgæld, forkert udsagn!

af Steff @, tirsdag 10. juli, 2018, 20:26 (127 dage siden) @ kme

Nu er vi vist ved at bevæge os væk fra temaet om militære transporter omkring Oksbøl samt Tirpitz stillingerne og jernbanerne hertil. Så det er vel på tide at afslutte denne tråd m.h.t. Tirpitz mv. for min part.
Men inden da, med hensyn til påstanden om at Tyskland ikke betalte noget tilbage i krigsgæld, er dette ganske og aldeles forkert og engang imellem er det godt at undersøge ting før man smider et udsagn på nettet:-) :

Nazitysklands krigsgæld til Danmark
Tysklands krigsskadeerstatning for besættelsen af Danmark blev i 1946 opgjort til 11,6 milliarder kroner.
• 4,8 milliarder kroner stammede fra værnemagtskontoen, som blev brugt til at betale for de mange tyske bunkeranlæg på Vestkysten, nye flyvepladser og veje.
• 2,9 milliarder kroner var tabet på den såkaldte clearingkonto, hvor man trak importen af tyske industriprodukter fra Danmarks eksport af landbrugsvarer til Tyskland.
• Danmark blev tildelt 0,25 procent af den samlede tyske krigserstatning. USA og Storbritannien fik hver 28 procent, Frankrig 16 procent, Holland 3,9 procent og Norge 1,3 procent.
• Tyskland betalte efter Anden Verdenskrig af på erstatningen til Danmark. Samtidig konfiskerede den danske regering tysk ejendom for 156 millioner kroner.
• På en konference i London i 1953 indvilgede Danmark sammen med andre lande i at halvere den resterende tyske gæld til cirka 5,7 milliarder kroner. Da havde Tyskland betalt 200 millioner kroner i erstatning.
• Samme år indvilgede Tyskland i at betale 160 millioner kroner i erstatning for de betydelige udgifter, den danske stat havde til tyske flygtninge efter krigen.
• 16 millioner D-mark gik til danske ofre for nazisternes forfølgelser.
• Tyskland betalte i 1983 sidste rate af den reducerede krigsgæld til Danmark.
Kilde: Udenrigsministeriet (2007), Kristeligt Dagblad.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Hectorrail
Svenska-lok

Lokomotivfabrikker

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen