Indretning af tog - ICE 4 (Generelt)

af Claus Madsen, tirsdag 10. juli, 2018, 22:03 (71 dage siden)

Inspireret af diskussionen vedr. IC3 opgradering 130909 søgte jeg efter indretningen af de nye ICE4. De bliver i disse år indsat af DB Fernverkehr.

På tegningen ser det ud som om, at der procentvis er færre pladser ved bord og flere i flyindretning. Endvidere er der som ICE-TD tænkt på store stykker bagage.

https://www.bahn.de/p/view/mdb/bahnintern/services/im_zug/zuege_und_strecken/mdb_265168...

Indretning af tog - ICE 4

af mpp, tirsdag 10. juli, 2018, 23:54 (71 dage siden) @ Claus Madsen

Det er en standardopstilling på alle ICE og de fleste nye IC vogne (selvom der er lidt forskel på sæderne). Der er også en del tog dernede (også de ældre ICE'er) der stadig har rigtige 4- og 6-mandskupeer selvom de desværre er ved at blive udfaset bortset fra en familiekupe. Så lidt forskelligt at vælge efter afhængig af smag.

Det er i øvrigt meget cool at man kan læse om sæderne på DBs hjemmeside (https://www.bahn.de/p/view/service/zug/ice-sitzplatzkomfort.shtml) så man ved hvad man kan forvente – og også at de lige får nævnt hvordan man har 5-10 cm mere end i busser eller fly.

Af andre kommentarer er det pudsigt at de putter bagagereolerne i midten af toget og ikke ved dørene, men det hænger nok sammen med at de fleste kufferter nu har 4 hjul og de fleste derfor hellere vil have kufferten tættere på sig.

Derudover er der lidt færre reoler på første klasse, hvilket nok hænger sammen med at dem der rejser der nok ikke har så meget med generelt og der er færre pladser i de vogne. Der er også meget mere plads til første klasse, hvilket nok er et udtryk for at DB har bedre fat i business-segmentet end DSB (også ift deres bonusprogram og lounges, hvor DSB kunne lære en del).

Jeg kørte med ICE4 fra Hannover til Hamborg i December sidste år (hvor jeg dog sad i restauranten) og min umiddelbare vurdering er at det tog nok skal blive en success for DB ligesom de øvrige ICE-tog også er det. Ganske stille og yderst behageligt tog at køre med.

Avatar

Indretning af tog - ICE 4

af mss ⌂, onsdag 11. juli, 2018, 00:55 (71 dage siden) @ mpp

Bare ærgerligt at man "maser" passagererne mere og mere sammen. Bl.a. ved at gøre sæderne tyndere.
De tyske tog bliver mere og mere kreaturvogne...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 8500 fotos i over 200 albums

Indretning af tog - ICE 4

af Nordexpress, torsdag 12. juli, 2018, 17:41 (69 dage siden) @ mpp

I praksis har du naturligvis ret i, at det er lettere at bakse en kuffert med hjul ind end kuffert uden hjul.

Årsagen til den centrale placering af kuffertreolen er dog, at passagererne ikke længere ønsker at efterlade deres bagage ude af syne. Man er ikke tryg ved at efterlade baggagen ved vognenes døre, hvor enhver kontrol er tabt.

For ICE4 gælder i øvrigt, at man under designfasen ville formindske sædeafstanden, men at en mock up prøveopstilling for bestyrelsen førte til, at DB afstod fra ren monkey class opstilling.

Og så tror jeg, at det egentlig i højere grad er den superfine gummihjulsagtige svæven hen over skinnerne på lange afstande, der giver kvalitetsopfattelsen, end sæderne i ICE.

Indretning af tog - ICE 4

af Oliver Løvgard @, Søborg, torsdag 12. juli, 2018, 19:18 (69 dage siden) @ Claus Madsen

Inspireret af diskussionen vedr. IC3 opgradering 130909 søgte jeg efter indretningen af de nye ICE4. De bliver i disse år indsat af DB Fernverkehr.

På tegningen ser det ud som om, at der procentvis er færre pladser ved bord og flere i flyindretning. Endvidere er der som ICE-TD tænkt på store stykker bagage.

https://www.bahn.de/p/view/mdb/bahnintern/services/im_zug/zuege_und_strecken/mdb_265168...

Nu spørger jeg måske dumt, men: Hvordan kan det være at det springer i numrene på vognene? 14 - 12 (Af "overnaturlige" grunde kan jeg godt se hvorfor man springer nummer 13 over), men hvorfor springer man nummer 8 over?

--
Oliver L. Løvgard

Indretning af tog - ICE 4

af mpp, torsdag 12. juli, 2018, 19:40 (69 dage siden) @ Oliver Løvgard

8 er et heldigt nummer på kinesisk, så har lidt en modsatrettet mening af 13. Men det kan godt være at det er lettere at tage begge tal ud nu hvor det kinesiske marked løbende bliver mere vigtigt.

Derudover er det nok også for at sikre at betydningen af vognnumrene er ens på tværs af de forskellige ICE-generationer. F.x. mangler 13 og 8 også på ICE1 og første klasse er også i de høje numre der.

Indretning af tog - ICE 4

af HenrikW @, Rødovre, torsdag 12. juli, 2018, 21:13 (69 dage siden) @ mpp

Hvis det argument skulle holde, så er det vist vogn 4 der skulle udelades..

--
mvh. Henrik W.

Indretning af tog - ICE 4

af Hedegaard, torsdag 12. juli, 2018, 21:06 (69 dage siden) @ Oliver Løvgard

Det er et levn fra fortiden. ICE 1 blev "født" med 14 vogne, hvor vogn 13 var en en ren 1. klasse vogn, som primært blev indsat i alle løb til Svejts, eller efter behov som forstærkning på travle afgange.
Hvis jeg har læst korrekt på de tyske sider, så vil vogn 8 spille samme rolle. Det er ikke en vogn der pt er brug for, men som kan indsættes hvis der bliver behov for det.

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen