Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tyske signaler uden lys ? (Generelt)

af laste, Aabenraa, 15/7 2018, 11:57 (2109 dage siden)

I forbindelse med en skøn sommerferie i sydtyskland, så har jeg fået kigget en del tog på blandt andet KBS 703 strækningen mellem Freiburg og Basel Bad Hbf. En fantastisk dejlig og meget traffikeret strækning. Men jeg så noget, som ikke hidtil har set på de tyske jernbanestrækninger.

På visse tidspunkter af dagen blev det grønne lys på både forsignaler og hovedsignaler "sparet" væk. Dvs istedet for grønt lys ved "kør" (HP1 & VR1), var der simpelthen ikke noget lys i signalerne. Når signalerne viste "stop" (HP0 & VR0) var der normalt rødt lys i hovedsignalerne og gult lys i forsignalerne.

Først tænkte jeg at der var tale om en signalfejl. Men da jeg efterhånden så det flere steder på strækningen, over flere dage og som sagt kun på visse tidspunkter af dagen, så må jeg konkludere at der er en mening med "galskaben".

Strækningen er udstyret med LZB, hvilket selvfølgelig betyder at lokførerne ikke er ligeså afhængig af lyset fra signalerne som på en strækning uden LZB. Men er der nogen af jer andre, der kender til dette signal fænomen i Tyskland ? Hvad ligger der bag ? Er det noget nyt ? Eller er det noget der kun praktiseres på denne strækning ?

Mvh en lidt undrende Lasse

Tyske signaler uden lys ?

af lkf, 15/7 2018, 17:46 (2109 dage siden) @ laste

På en LZB strækning kan et blokafsnit blive delt op i flere delblokafsniter. Det kan faktisk sammenlignes med S-togets signaleringen i København, men signalet i Tyskland er slukket istedet for at vise "betinget stop".

Tyske signaler uden lys ?

af laste, Aabenraa, 15/7 2018, 17:59 (2109 dage siden) @ lkf

På en LZB strækning kan et blokafsnit blive delt op i flere delblokafsniter. Det kan faktisk sammenlignes med S-togets signaleringen i København, men signalet i Tyskland er slukket istedet for at vise "betinget stop".

Det giver meget god mening. Især sammenligningen med S-tog signaleringen. Dvs signalerne som jeg har set med slukket grønt lys på strækningen, det har været signaler der har vist "betinget stop" for efterfølgende blokafsnit.

Men hvordan kan det være, at det så kun er på visse tidspunkter af dagen. Ét sted hvor jeg kiggede over flere dage, der forsvandt det grønne lys i signalerne hver dag omkring kl. 9:30. Kan det have noget med skarp sol lys at gøre ?

Tyske signaler uden lys ?

af lkf, 15/7 2018, 18:33 (2109 dage siden) @ laste

Men hvordan kan det være, at det så kun er på visse tidspunkter af dagen. Ét sted hvor jeg kiggede over flere dage, der forsvandt det grønne lys i signalerne hver dag omkring kl. 9:30. Kan det have noget med skarp sol lys at gøre ?

Ikke alle køretøjer har LZB udrustning, skal der køres tog uden LZB (med PZB) kræves det lys i signalerne.


Jernbanebøger

På Sporet af 2017

På Sporet af 2017. Pris 230 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak