Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tyske udkørselssignaler vs. danske udkørselssignaler (Generelt)

af Fwronah, 17/7 2018, 13:21 (2082 dage siden)

God eftermiddag

Jeg har gennem de sidste par måneder nærstuderet tyske signaler og konfigurationer. En af forskellene mellem danske og tyske signalkonfigurationer er bl.a., at U-signalet på eksempelvis en simpel tysk krydsningsstation står før frispormærkerne og sporskifter, mens at U-signalet på en simpel dansk krydsningsstation står efter (evt. i rangergrænsen). Jeg ved dog, at der i Danmark kan forekomme forskelle på de enkelte opstillinger, især ved privatbaner.

Hvorfor har man valgt en anden fremgangsmåde i Danmark? Altså at man eksempelvis også har PU-signaler før sporskiftet?

Tyske udkørselssignaler vs. danske udkørselssignaler

af model65, 17/7 2018, 17:20 (2082 dage siden) @ Fwronah

Jeg kander ikke til principperne bag de tyske signaler.

I TIB-S kan man se opstillingerne hos Banedanmark.
Den tyske opstilling med 2 U-signaler findes også i Danmark:
Mellem Odense og Svendborg samt mellem Skanderborg og Skjern.

I Danmark er der endda stationer uden U-signaler:
Mellem Struer og Thisted samt syd for Ribe.

En af grundene til at have 2 PU-signaler og et U-signal, er at det vil give større frihed, hvis der er problemer ved foreksembel sporskiftet.
Signalet før sporskiftet skal oftest passeres i STOP med en hastighed på 40 km/t.
Derfor sparer man meget tid hvis U-signalet et placeret efter sporskiftet hvorfra man kan køre med normal hastighed.

At sætte signaler op koster penge, og man har prøvet at finde kompromiset mellem anlægsudgifter og driftulemper.

--
Hilsen Peter

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak