Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny bane Roskilde - Hillerød - Forslag modtages (Generelt)

af William Skov ⌂, 18/7 2018, 00:14 (2109 dage siden)

Jeg er i gang med at lave et udkast til et borgerforslag på borgerforslag.dk omhandlende en ny jernbane mellem Roskilde og Hillerød.

Prøv at læs følgende igennem og hvis i syntes at noget kan laves anderledes eller bedre. Så må i gerne enten kommentere her eller skrive over mail (egonhund@live.dk).

---
Linjeføring - jeg ville sætte links ind, men de var for lange så i må nøjes med nogle billeder.
[image]
[image]
[image]


---

Skitser om hvordan tunnelen ved Trekroner kan udføres.
[image]
[image]

[image]
[image]
[image]

Denne tunnel kan anlægges ved at man spærrer to spor ad gangen. Der derfor altid vil være to spor på Vestbanen der kan køres på = minimale forstyrrelser af driften.

---

Forslagstekst:

Der bør anlægges en ny jernbane mellem Roskilde og Hillerød, over Trekroner, Ølstykke, Slangerup og Nørre Herlev. Derudover bør disse strækninger udbygges med kørestrøm (25kV~) og evt. dobbeltspor, Køge – Roskilde, Nørre Herlev – Hillerød og Hillerød – Snekkersten.
På denne jernbane skal der indsættes regionaltog der skal køre mellem Helsingør og Kalundborg/Korsør evt. også Køge.

---

Banen begynder ved udkørslen fra Roskilde st. hvor der anlægges to nye spor. Et på hver side af den 4sporede Vestbane. De to nye spor skal så gradvist sænkes i forhold til Vestbanen, så at de to nye spor kan gå ind under Trekroner st. i en tunnel, hvor der etableres en ny perron (tunnelen kan/bør anlægges så hele nordsiden ikke er lukket til). I østenden af Trekroner st. skal begge spor komme til syne igen på nordsiden af Vestbanen, hvorefter banen går i en kurve mod Ågerup.

Ved Ølstykke kommer sporet fra Trekroner ind på stationen østfra. Der skal anlægges to nye spor med perroner til S-toget, nord for de ekssisterende. Og de nuværende S-banespor skal så anvendes til den nye bane. Det indbefatter at perronerne skal sænkes og der skal anlægges et krydsningsspor (uden perron) mellem fjernbanens perroner. Vest for Ølstykke st. skal den nye bane så krydse S-banen og løbe mod Slangerup.

Ved Nørre Herlev skal sporet bruge traceen fra den gamle Midtbane. Stationen skal ombygges så der kan køre tog igennem med 180km/t og der skal anlægges perroner til både reginaltog og lokaltog mod Frederiksværk.

Strækningen Nørre Herlev – Hillerød skal udbygges med dobbeltspor og med kørestrøm (25kV~) og Hillerød st. skal ombygges for at der kan køre tog igennem stationen mod Snekkersten.

---

Anmærkning om HH-forbindelsen.
Den fremtidige forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg bør anlægges til både passagertog og godstog. Så kan godstog anvende denne nye Midtbane til at komme til Maschen Rgb. over Femarn. 


Bemærkninger:

Styrke den kollektive trafik på tværs af "fingrene" i Storkøbenhavn
I dag er det meget besværligt at komme fra f.eks Roskilde til Ølstykke, hvis man ikke har sin egen bil. Da man så enten skal tage bussen 600s eller tage toget fra Roskilde til Valby og derefter til Ølstykke. Så en jernbane som der forbinder Roskilde med Hillerød over Ølstykke, mangles der bestemt i dag.

Regionaltog - Helsingør - Kalundborg
Med en sådan jernbane kan man indføre regionaltogsdrift mellem Helsingør og Kalundborg/Korsør. Over Hillerød, Ølstykke og Roskilde. Hvor Hillerød st. så skal ombygges for at muliggøre gennemkørsel mellem Slangerup og Snekkersten, strækningerne Nørre Herlev - Hillerød og Hillerød - Snekkersten bør udbygges med dobbeltspor og elektrificeres.

Godstrafik fra Helsingborg til Rødby F
Hvis HH-forbindelsen bygges til både passagertog og godstog, så kan denne bane anvendes til godstog fra Helsingør over, Snekkersten, Hillerød, Ølstykke, Roskilde og Ringsted.

Bedre offentlig transport
Med en jernbane som denne kan der køres regionaltog fra Kalundborg/Korsør og evt. Køge over Roskilde og Hillerød til Helsingør, hvor mange folk vil kunne flyttes fra biltrafik over til toget og de fleste vil nok helst tage et tog fremfor den bus 600s der i dag kører på strækningen.

Hurtigere offentlig transport
Da bussen 600s kun må køre 80 km/t på størstedelen af strækningen vil en passager der tager toget kunne komme langt hurtigere frem da toget snildt kan køre 160 km/t på. Hvis det er DSB som skal køre på strækningen, så skal der indkøbes nye lokomotiver+vogne til at køre på denne strækning. Det er en fordel at det er regionaltog fremfor S-tog der kommer til at skulle betjene banen, da regionaltogene kan rende 160 km/t fremfor S-togenes 120 km/t. Og at S-tog bruger en anden kørestrøm end tog på fjernbanen. Det ville betyde at banen kun kan befares med andet end S-tog, hvis trækkraften er dieseldrevet.

Mindre belastning af miljøet som følge af mindre biltrafik
Prøv at tænk på at der er over 400 siddepladser i DSB’s dobbeltdækkertog og med et tog fjernes der mellem 250 og 350 biler fra vejene i hovedstadsområdet. Så af miljøhensyn er det langt bedre at erstatte 300 fourenende biler med et tog.

Større sikkerhed for folk
Tog er en af de mest sikre transportformer i Danmark (der er f.eks ikke sket større ulykker (med større ulykker mener jeg ulykker med mange tilskadekommende) lige siden 1990'erne hvor sikkerhedsystemet ATC blev indført), så antallet af folk der enten kommer til skade eller omkommer i trafikken vil blive bragt kraftigt ned.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Ny bane Roskilde - Hillerød - Forslag modtages

af Bongo-Anders, 18/7 2018, 06:53 (2108 dage siden) @ William Skov

Så du vil have store godstog igennem Fredensborg og Hillerød, held og lykke med med. :-)

Ny bane Roskilde - Hillerød - Forslag modtages

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 18/7 2018, 08:05 (2108 dage siden) @ William Skov

Ja personligt ville jeg have banen over Roskilde fjord.
1. Bane dæmningen er der endnu fra Midt sjællandske
2. Den skal ikke klemmes ind i Roskilde og omegn.
3. Igennem Ølstykke og Hillerød, som skriver held og lykke med det

A. Tanken om en ring uden om København, er ikke tosset. Så vel på skinner som asfald. At skulle helt ind til Ring3 er tosset. S-toget skal du ind til ring banen. Da letbanen på Ring3 bliver en hygge banen på 40-50 kmt.
B. Tror vi skal bruge energien på at rede den jernbane vi har. Synes den lider meget i disse år. Petsonligt har jrg tabt overblikket på hvornår hvad er færdigt og tages ibrug. Der er nemlig ikke ligeheds tegn mellen færdig og i brug. Eks. Ringsted banen. Måske bliver de færdig i år. Minus sifnal syztem og Køge Nord. Altså kan ikke anvendes. Sikker på I kan komme på flere.

Ny bane Roskilde - Hillerød - Forslag modtages

af William Skov ⌂, 18/7 2018, 12:15 (2108 dage siden) @ hummel_62

Ja personligt ville jeg have banen over Roskilde fjord.
1. Bane dæmningen er der endnu fra Midt sjællandske
2. Den skal ikke klemmes ind i Roskilde og omegn.

Men hvis du har set hvor meget der er bygget på Midtbanens arealer i Frederikssund, så vil du kunne se hvor dyrt det bliver med ekspriopationer.

I Roskilde og omegn er der åbne arealer der er egnet til denne bane = meget få huse der skal fjernes.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Ny bane Roskilde - Hillerød - Forslag modtages

af DanniGT, 18/7 2018, 08:34 (2108 dage siden) @ William Skov

Hejsa

Denne ide har været oppe og vende før, og der er lavet flere undersøgelser, bla. af undertegnet da jeg skrev speciale på DTU.
I mit projekt tog vi udgangspunkt i at banen kun skulle håndtere persontrafik, netop for ikke at kører godstog igennem en by som Hillerød, hvilket nok ikke er nævneværdigt populært. Systemet ville består af Lille Nord, ny bane mellem Hillerød og Roskilde og den nordlige del af Lille Syd (den del Lokaltog skal til at betjene).

Kort fortalt undersøgte vi en hastigheds opgradering af Lille Nord til 120 km/t, den nye bane mellem Hillerød og Roskilde til 160 km/t og Lille Syd stort set i den udformning den har i dag. Alle strækninger elektrificere og udstyres med ERTMS.

I projektet har vi udarbejdet overblik og infrastrukturændringer, køreplansalternativer, beregninger i LTM (LandsTrafikModelle), og en samfundsøkonomisk analyse.

Hele herligheden har vi estimeret til at koste omkring 5,1 mia. kr. og banen vil få omkring lige så mange passager som Kystbanen. Dette betyder at projektet ikke helt er samfundsøkonomisk rentabel, men set i forhold til at det er et kollektivt transportprojekt, så er det ikke så skidt endda.

Kort med linjeføring:

[image]

Køreplansalternativer projektet undersøgte:

[image]

Rejsetidetidsbesparelser ved Alternativ 2:

[image]

Samfundsøkonomiske resultater for Alternativ 2:

[image]

Hvis nogle har interesse i at vide mere så sig til, så kan det være jeg kan få lov at udlever den fulde rapport.

Mvh
Danni

Ny bane Roskilde - Hillerød - Forslag modtages

af kme, 18/7 2018, 12:00 (2108 dage siden) @ DanniGT

Jeg kan meget bedre lide dette forslag og ved at gøre det el-løst bliver prisen mere spiseligt, for man kan køre med samme materiel som resten af Lokaltog.

Ny bane Roskilde - Hillerød - Forslag modtages

af DanniGT, 18/7 2018, 14:14 (2108 dage siden) @ kme

Vi regnede også på en løsning hvor der på den nye bane mellem Hillerød og Roskilde ville blive benyttet Lint41 med stræknings hastighed på 120km/t. Banen ville dog være enkeltsporet med en "lang" krydsnings station på omkring 2-3 km ca. midtvejs. Denne løsning ville sandsynligvis være samfundsøkonomisk rentabel (vi havde ikke tid til at regne løsningen i bund), det vil sige, at systemet ville, over tid, generere mere end den ville bruge.

Alternativt med udviklingen af hybridtog (batteri/køreledning) ville en sådan bane kunne køres med eltraktion i og med at togene ville kunne lade i Helsingør, Hillerød (med et kort nyt anlæg, evt. mellem Hillerød og Favrholm), Trekroner - Roskilde, samt mellem Ølby og Køge. Denne type trafik var ikke nået så langt som den er i dag, da projektet blev udført (udarbejdet i 2015).

Mvh
Danni

Ny bane Roskilde - Hillerød - Forslag modtages

af steenth, 18/7 2018, 14:44 (2108 dage siden) @ DanniGT

Hejsa

Denne ide har været oppe og vende før, og der er lavet flere undersøgelser, bla. af undertegnet da jeg skrev speciale på DTU.
I mit projekt tog vi udgangspunkt i at banen kun skulle håndtere persontrafik, netop for ikke at kører godstog igennem en by som Hillerød, hvilket nok ikke er nævneværdigt populært. Systemet ville består af Lille Nord, ny bane mellem Hillerød og Roskilde og den nordlige del af Lille Syd (den del Lokaltog skal til at betjene).

Kort fortalt undersøgte vi en hastigheds opgradering af Lille Nord til 120 km/t, den nye bane mellem Hillerød og Roskilde til 160 km/t og Lille Syd stort set i den udformning den har i dag. Alle strækninger elektrificere og udstyres med ERTMS.

Regnede du på andre alternativer på linjeføring? For ring 5 linjen (med og uden ulemper) er reservere til transport, som kunne blive til en jernbane ud over en motorvej, hvor godstog kunne fylde en del. Og hvor relevant var Køge-Roskilde delen? Og hvor blev der flytte transport fra over på den skitseret bane?

Ny bane Roskilde - Hillerød - Forslag modtages

af DanniGT, 18/7 2018, 15:37 (2108 dage siden) @ steenth

Hej Steen

Vi regnede ikke på alternative linjeføringer. I de indledende korridor analyser (i et andet projekt fortog jeg en analyse som dette projekt bygger videre på) viste det sig hurtigt, at der i Ring 5 korridoren ikke bor ret mange mennesker. Denne korridor vil være oplagt til godstog hvorimod den jeg har vist ikke er særlig hensigtsmæssig.

I vores projekt havde vi fokus på en passagerforbindelse i en situation hvor en HH-forbindelse ikke er en realitet. En af ideer med det var at undersøge om en ydre passagerborfindele omkring København ville gavne hovedestanden og regionen.

Når man ser på passagerflowet på den viste ringbane så vi at vi i både Hillerød og Roskilde havde stor passagerudveksling (ifl. LTM). Dette tyder på at der ikke fortages mange rejser hen over disse to knudepunkter, hvorved, hvis det giver driftmæssig mening, fint ville kunne isolere Roskilde-Køge dele eller bare kører den som det er tænkt med lokaltog.

Med hensyn til overflytningen af passagerer på den nye bane er det lidt svært at sige. Da vi arbejde med LTM var det ikke muligt at lave filter, så vi kunne analysere hvor og hvortil de enkelte rejser startede og sluttede. Men ifl. LTM ville en stor del af den flyttede trafik komme fra vej, i og med at det med det viste alternativ vil være omkring 22 minutter hurtigere med tog fra Hillerød til Roskilde end med bil (i forhold til 600S spare man 43 minutter).

Mvh
Danni

Ny bane Roskilde - Hillerød - Forslag modtages

af William Skov ⌂, 18/7 2018, 17:44 (2108 dage siden) @ DanniGT

Når du nu har arbejdet med projektet, hvorfor har du så ikke gået videre med det?

Det kan nok være interessant at se den rapport.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Ny bane Roskilde - Hillerød - Forslag modtages

af DanniGT, 19/7 2018, 08:55 (2107 dage siden) @ William Skov

Hej William

Vi har også forsøgt at gå videre med det, i det små. Indtilvidere har vi "plantet" ideen forskellig steder, men der er ikke rigtigt nogle der er bidt på endnu. Men der er mange udfordringer ved dette projekt endnu.

Det projekt jeg har været med til, er ved at være forældet. Verdenen ser meget anderledes ud nu end dengang vi startede projektet op.
Dengang og nu er den politiske scene ikke rigtig til den slags projekter. Vores 'gode' jernbaneven Ole Birk Olsen er næppe lydhør overfor et sådan projekt, så fra statens side kan det nok være svært at finde midler. Region Hovedstaden er fuld optaget af Ring 3 og konsekvenserne af denne, så de har nok at se til tidsmæssigt og økonomisk. Så er der Region Sjælland/Roskilde Kommune og de kan ikke løfte en sådan opgave alene.

De to store byudviklings områder som den banen jeg har arbejdet med skal trække en stor del passageren fra ser i dag også lidt mere skeptiske ud. Favrholm og det nye supersyghus lige syd for Hillerød sker der ikke noget med (ikke i marken i hvert fald. I kulisserne sker der uden tvivl en masse, men det syghus er næppe klar til at slå dørende op i 2020). Den nye by Vinge, som vi har valgt at køre betjene i vores projekt, er også gået i stå fordi man har haft knas med entreprenøren.

Det jeg tror man skal prøve at arbejde efter, det er at få nogle med penge (Stat, Region, Kommuner, private investorer) til at lytte på ideen og få dem til at syntes at ideen er så god så der kan blive afsat i omegnene af 10-20 mio. kr. til en egentligt fase 1 rapport, samt en dybere analyse af konsekvenser for hele regionen.

Hvis en bane i den her korridor skal fungere kræver det at den overordnet byplanlægning indrettes efter det, forstået på den måde at noget af al den udvikling der sker inden i centrum af København flyttes til de omkringliggende områder langs den nye bane. Dette kræver at man fra politisk side kan finde ud af at lave en langsigtede by-udviklingsplan for hele Region Hovedstaden og dele af Region Sjælland og uden at træde for mange over tærende så er det med langsigtede, robuste planer for baneområdet ikke deres største spidskompetance. ;-)

Det man kan tage med fra mit projekt er, at det har bevist at der ligge et ret stort potentiale i korridoren. Der er store rejsetidsbesparelser at hente, både for eksisterende bane og på den nye bane sammenholdt med bus 600S. Plus at økonomien i projektet ikke er så skidt som man kunne tro særligt med den nye teknologi der er på vej. Det kan være at Lasse Toylsbjerg-Petersen kan give os et overblik over hvad der sker på hybrid-tog fronten. ;-)

Mvh
Danni

Ny bane Roskilde - Hillerød - Forslag modtages

af Rail, 19/7 2018, 16:24 (2107 dage siden) @ DanniGT

Dertil vil jeg lige tilføje at dit projekt kan findes i sin fulde længde på DTU:

https://findit.dtu.dk/en/catalog/2292735451

Har ikke læst det, men skal da lige have det kigget igennem :)

Ny bane Roskilde - Hillerød - Forslag modtages

af Svend, 18/7 2018, 09:22 (2108 dage siden) @ William Skov

Jeg er i gang med at lave et udkast til et borgerforslag på borgerforslag.dk omhandlende en ny jernbane mellem Roskilde og Hillerød.

.
Noget skal man jo få tiden til at gå med ;-)

På den anden side lever det jo helt op til dronningens opfordring i hendes nytårstale:
"Prøv at gøre noget, der ikke er nødvendigt, noget der ikke er behov for, noget unyttigt!"

--
Svend

Ny bane Roskilde - Hillerød - Forslag modtages

af ThomasLarsen, 18/7 2018, 11:41 (2108 dage siden) @ William Skov

Forslag 1: lad banen følge rute 6 mellem Slangerup og Jyllinge.
Man kan jo bare flytte Ølstykke station lidt mod øst.

Forslag 2:
Drop tunnelen ved Trekroner.
Byg en rampe på sydsiden, mellem østre ringvej og motorvejen, for det nordgående spor.

Her skal kun flyttes en cykelsti.
Og så skal Ca 12 småvirksomheder, have reduceret deres grund.
Eller alternativ flyttes.

Det sydgående spor, kan kobles til hovedsporene lige før stationen.

Den eneste ulempe jeg kan få øje på. Er nok at rampen bliver for stejl for godstoge.
Stigtigningen bliver vel på Ca 8 meter, over en strækning på 1400 meter.

Ny bane Roskilde - Hillerød - Forslag modtages

af tgpedersen, 18/7 2018, 12:01 (2108 dage siden) @ William Skov
redigeret af tgpedersen, 18/7 2018, 12:33

Her er mine gamle forslag.

1. Traditionelt:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=180vnBioz7EqxS4JcysoJsrwavGk&msa=0&ll=... , à la OPs.

2. Via Hornsherred
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1MZiSv4eU9YUtHXK7CRu1ZH0s4HY&msa=0&ll=... .

Begge har som yderligere detaljer at banen til Farum forbindes til Frederiksværkbanen, med S-tog til Frederiksværk, med krydsning ca. ved Uvelse.
Evt. forlænget til Melby, med ny bane Melby - Tisvildeleje (og Odden - Mols hurtigforbindelse):
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1t-4VE63AGEBxLaQnNHkg-WvzpIU&msa=0&ll=... .
Sådan en forbindelse vil åbne hele Nordsjælland for trafik til Jylland, også som transitområde til Nordskåne.

Ringbanen skal ses i større sammenhæng, med løb Næstved - Ringsted - / Køge - Roskilde (- Frederikssund) - Slangerup - Hillerød - Helsingør - Helsingborg - Hässleholm - Kristianstad - Åhus, dvs. som Øresundstog. Evt. kan fjerntog fra Jylland splittes op (som i Fredericia) mellem denne bane og den nye Køge Bugt bane til København, men det forudsætter nye fjerntog med svensk strøm og sikkerhed.

Højhastighedsforbindelsen går Vallensbæk - Frederikssund - Hundested - Nykøbing Sjælland - Odden - Ebeltoft - Århus/Randers.

Syd for Hillerød skal det nordgående spor fra Ringbanen føres over Nordbanens S-tog, og nord for Hillerød føres Lille Nords sydgående spor under til den til den tid dobbeltsporede GDS, mens det nordgående spor forbliver på østsiden. Derved kan der skiftes tog tværs over perron i Hillerød mellem S-tog/GDS og Ringbane, da sporarrangementet bliver, regnet fra vest:
Ringbane mod syd,
GDS/S-tog mod syd,
GDS/S-tog mod nord,
Ringbane mod nord.

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere
Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak