Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fejlretning af kørestrømsanlægget Esbjerg Lunderskov (Generelt)

af SEB, 18/7 2018, 09:06 (2109 dage siden)

Hej, er der nogen der ved, om de er gået i gang med at udbedre de fejl der er på kørestrømsanlægget mellem Esbjerg og Lunderskov? Her ovre ved Esbjerg sker der absolut INTET!!!! Men det kan jo være, de er startet i modsatte ende? Eller det kan jo også blot være, det bare ikke bliver lavet sådan lige "foreløbig" - Det ville jo slet ikke overraske - snarere tværtimod... :-(

Synes generelt man arbejder hen imod nedlæggelse af al offentlig transport - Det gælder både busser og tog. Man laver køreplaner der ikke hænger sammen med folks arbejde. Billetpriserne stiger langt kraftigere end alle andre priser og lønudvikling og inflation berettiger. Og service... Ja det er noget fra fortiden, for det er for længst fjernet TOTALT!!! Og når man udfører vejarbejde - Eller arbejde på skinnerne, ja så tager man MINDST mulig hensyn til offentlig transport! Busserne skal køre store omveje, med en allerede alt for stram køreplan. Togene bliver erstattet med togbusser som også skal køre omveje og er MEGA MEGET længere tid om at køre strækningen, end toget ville være (også selvom toget evt ville skulle køre meget langsomt pga arbejde på skinnerne). Politikerne holder store flotte "skåltaler", mens man administrativt lukker al offentlig transport ned på den ene og på den anden måde... :(

Svend Erling

Fejlretning af kørestrømsanlægget Esbjerg Lunderskov

af UTJ, 18/7 2018, 09:28 (2109 dage siden) @ SEB

[image]

Alternativet; er hverken tog, togbus, afhængig af signalprogram, elektrificering eller andre sporspærringer

Fejlretning af kørestrømsanlægget Esbjerg Lunderskov

af SEB, 18/7 2018, 13:43 (2108 dage siden) @ UTJ

Ulempen med Flixbus er så bare, at skal man fra feks Esbjerg til Odense, så skal man helt til København for at skifte til en bus som så kører retur, og man så kan stå af i Odense - Bare for at nævne et eksempel på et komplet håbløst system. Men ja, det er jo nok desværre den udvikling vi kan se frem til.... Politikerne er ikke til meget hjælp! Og "systemerne" (såsom trafikselsakberne, DSB og BaneDanmark), de arbejder jo nærmest for nedlæggelse af sig selv...

Svend Erling

Fejlretning af kørestrømsanlægget Esbjerg Lunderskov

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 18/7 2018, 09:43 (2109 dage siden) @ SEB
redigeret af Henrik Hansen, 18/7 2018, 10:33

Hej, er der nogen der ved, om de er gået i gang med at udbedre de fejl der er på kørestrømsanlægget mellem Esbjerg og Lunderskov? Her ovre ved Esbjerg sker der absolut INTET!!!! Men det kan jo være, de er startet i modsatte ende? Eller det kan jo også blot være, det bare ikke bliver lavet sådan lige "foreløbig" - Det ville jo slet ikke overraske - snarere tværtimod... :-(


Man er i gang med fejlretningen af kørestrømsanlægget. Udbedringen startede ved Lunderskov og har nu bevæget sig forbi Vejen og hen imod Holsted. Det er Bravida der forestår udskiftningen af de ca. 300 tovhjul, der er fejlbehæftede.

Man kan følge med i hvor langt fejlretningen er fremskredet, ved at se på vægtklodserne. Hænger de to vægtklodser ud for hinanden med toppen - så er tovhjulet blevet udskiftet. Hænger de to vægtklodser derimod i 'uens' højde, så er tovhjulet ikke udskiftet.

Planen er, at udskiftningen skal være tilendebragt, så der fra d. 13/8 igen kan køre el-tog til Esbjerg.

Ændringen på tovhjulet består tilsyneladende i, at wiren er blevet sikret med en ekstra lås som er klemt på enden af wiren, så den ikke kan 'trækkes' igennem den wirelås der sidder på tovhjulet.

[image]

Tovhjulet uden ekstra sikring af wiren - billede fra 2016

[image]

Tovhjulet med ekstra sikring af wiren - billede fra juli 2018

Fejlretning af kørestrømsanlægget Esbjerg Lunderskov

af SEB, 18/7 2018, 13:45 (2108 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvor dejligt at høre, der sker noget. :-) Og rigtig dejligt at kunne se, hvad der bliver rettet - Det gør, man forstår det lidt bedre. :-)

Svend Erling

Fejlretning af kørestrømsanlægget Esbjerg Lunderskov

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 19/7 2018, 09:56 (2107 dage siden) @ Henrik Hansen

Klempladen, der holder wiren på plads, er desuden forøget fra 4 til 6mm godstykkelse. Det havde nu ikke gjort noget, at det havde været 8 eller 10mm. Der er nok plads til det. Det ville også have været, at foretrække, at wiren, var lagt 2 3/4 omgang omkring hjulet, ligesom det eksisterende anlæg F160, i stedet for som nu, kun 3/4 omgang. Det er det jeg har fået fortalt fra de kørestrømsmontører, der går og skifter ud.

--
Reinholdt
Signalmontør

Fejlretning af kørestrømsanlægget Esbjerg Lunderskov

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 19/7 2018, 11:42 (2107 dage siden) @ Reinholdt

Klempladen, der holder wiren på plads, er desuden forøget fra 4 til 6mm godstykkelse. Det havde nu ikke gjort noget, at det havde været 8 eller 10mm. Der er nok plads til det. Det ville også have været, at foretrække, at wiren, var lagt 2 3/4 omgang omkring hjulet, ligesom det eksisterende anlæg F160, i stedet for som nu, kun 3/4 omgang. Det er det jeg har fået fortalt fra de kørestrømsmontører, der går og skifter ud.


Hvis de resterende dele at SICAT SX er dimensioneret og udført som tovhjulet - og her specielt wirelåsen, så er der virkelig tale om et discountsystem.

Hvordan har man har fået godkendt en wirelås med en 4 mm plade, som alene ved pladens udbøjning gør det svært at fastspænde wiren....

Fejlretning af kørestrømsanlægget Esbjerg Lunderskov

af Scharfenberg, 18/7 2018, 22:40 (2108 dage siden) @ SEB

Hej, er der nogen der ved, om de er gået i gang med at udbedre de fejl der er på kørestrømsanlægget mellem Esbjerg og Lunderskov? Her ovre ved Esbjerg sker der absolut INTET!!!! Men det kan jo være, de er startet i modsatte ende? Eller det kan jo også blot være, det bare ikke bliver lavet sådan lige "foreløbig" - Det ville jo slet ikke overraske - snarere tværtimod... :-(

Synes generelt man arbejder hen imod nedlæggelse af al offentlig transport - Det gælder både busser og tog. Man laver køreplaner der ikke hænger sammen med folks arbejde. Billetpriserne stiger langt kraftigere end alle andre priser og lønudvikling og inflation berettiger. Og service... Ja det er noget fra fortiden, for det er for længst fjernet TOTALT!!! Og når man udfører vejarbejde - Eller arbejde på skinnerne, ja så tager man MINDST mulig hensyn til offentlig transport! Busserne skal køre store omveje, med en allerede alt for stram køreplan. Togene bliver erstattet med togbusser som også skal køre omveje og er MEGA MEGET længere tid om at køre strækningen, end toget ville være (også selvom toget evt ville skulle køre meget langsomt pga arbejde på skinnerne). Politikerne holder store flotte "skåltaler", mens man administrativt lukker al offentlig transport ned på den ene og på den anden måde... :(

Svend Erling

Kære Svend Erling

Jeg kan ikke love noget som helst på vegne af den kollektive trafik i Danmark, men jeg kan garantere, at jeg vil lægge al min energi i, at det skal blive bedre om både 1 og forhåbentlig 5, 10 og 20 år ;-)

Med venlig hilsen
Scharfenberg - kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Fejlretning af kørestrømsanlægget Esbjerg Lunderskov

af SEB, 23/7 2018, 21:53 (2103 dage siden) @ Holger Cordtz

Det er da rart, det går fremad, og man nu endelig kan se frem til, at der kommer eltog på strækningen igen. Det betyder jo en forøgelse af kapaciteten på ikke mindre end ca det dobbelte, i forhold til nu, hvor IC-togene har været indstillet på strækningen, med overfyldte tog og længere rejsetid til følge. Så skal det blive interessant, om man mener at Jyder er ligeså meget værd som Sjællændere, som jo netop har fået lovning på, at der bliver givet kompensation til pendlerne pga de defekte ME-lokomotiver? Men det er jo blot Jyder, så det er vel ret tvivlsomt, om der bliver givet nogen former for kompensation - Som jo så reelt burde gives fra Siemens af, pga af et defekt leveret produkt!

Svend Erling

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak