Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gamle virksomheder - Jernbane (Generelt)

af Sean, 18/7 2018, 20:07 (2080 dage siden)

Hej.

Jeg har et spørgsmål til jer, som jeg håber, I kan svare på. Jeg har lagt mærke til, at der på gamle luftfotos er et lille stykke jernbane ved flere virksomheder på trods af, at der aldrig har været nogle jernbaner i nærheden.
Hvordan kan det være? Har de været brugt til noget specielt?

Fotos er vedhæftet.

Med venlig hilsen
Sean
[image]
[image]
[image]
[image]

Gamle virksomheder - Jernbane

af Ottoemil, 18/7 2018, 20:40 (2080 dage siden) @ Sean

God aften i forummet!

Det er sporstumper til brug for vogne, som kom pr. vognbjørn.
I en af de sidste udgaver af Jernbanehistorisk Årbog (jeg har dem ikke lige ved hånden her) var der en god artikel om DSBs vognbjørne.

Prøv at søge på 'vognbjørn' her i forummet eller se her.

v.h.
Ottoemil

Gamle virksomheder - Jernbane

af Sean, 18/7 2018, 20:49 (2080 dage siden) @ Ottoemil

Tusind tak for svaret. Så fik jeg klarhed over min undren.

Hav en fortsat god aften!

Avatar

Gamle virksomheder - Jernbane

af Jan Nielsen, Nørresundby, 18/7 2018, 20:49 (2080 dage siden) @ Sean

Hej Sean

Hvis du nu skrev hvor et viste eks. var taget kunne det måske hjælpe en del.

Mgh
Jan

Gamle virksomheder - Jernbane

af Niels Munch, 18/7 2018, 20:59 (2080 dage siden) @ Sean

Hej Sean,

Der findes en grundig artikel om vognbjørne i "Jernbanehistorisk Årbog '06", bane bøger 2006 (ISBN 87-91434-06-8).

I en periode var f.eks. Dyrup's Farvefabrikker på Gladsaxevej vognbjørnskunde:

[image]Vognmand E. Sand, Valby, med vognbjørnstransport fra Buddinge St. til Dyrup, fotograferet på Gladsaxe Ringvej 1959 (nm).

Senere overtog DSB selv denne kørsel, og den gule Volvo-trækker blev rød.


M.v.h.
Niels

Avatar

Gamle virksomheder - Jernbane

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/7 2018, 15:31 (2079 dage siden) @ Niels Munch

Google er din ven - her er nogle billeder af fænomenet.

Atlas køleskabsfabrik i Lundtofte var også storforbruger af vognbjørntransporter til og fra Lyngby Station.
Da jeg frekventerede DtH (nu DTU) sås disse transporter regelmæssigt på bl.a. Lundtoftevej.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Gamle virksomheder - Jernbane

af Niels Munch, 3/11 2019, 13:04 (1607 dage siden) @ Michael Deichmann

Atlas køleskabsfabrik i Lundtofte var også storforbruger af vognbjørntransporter til og fra Lyngby Station.
Da jeg frekventerede DtH (nu DTU) sås disse transporter regelmæssigt på bl.a. Lundtoftevej.


Hej Michael,

En sidste sporrest, der stadig ligger i den del af Lundtoftegårdsvej, der tværs over den tidligere ATLAS Køleskabsfabriks arealer nord for DTU forbinder den egentlige Lundtoftegårdsvej med Lundtoftevej, vidner om disse transporter:

[image](Kilde: Google Maps Streetview).

En omkørsel ledte mig g.d. derigennem, og da kameraet lå hjemme, må I nøjes med dette Google Maps dump af denne overraskelse. Sporets retning undrer mig en smule; der må have været flere spor i området. KBs luftfotos synes dog ikke at være den store hjælp: http://www.kb.dk/danmarksetfraluften/#zoom=18&lat=55.79355237222557&lng=12.5234... .

Det var en ret stor fabrik, ATLAS efter krigen fik bygget på Lundtoftesletten, se evt. virksomhedens historie her: https://da.wikipedia.org/wiki/Atlas_(virksomhed) .

Jeg går ud fra, vognbjørnstransporterne gik til/fra Lyngby station.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Gamle virksomheder - Jernbane

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/11 2019, 18:17 (1607 dage siden) @ Niels Munch

Jeg går ud fra, vognbjørnstransporterne gik til/fra Lyngby station.

Ja, det gjorde de, fra læssesporet modsat stationen (ovre hvor Cowis bygning ligger nu)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


DSB D839Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak