Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanegods til/fra England (Generelt)

af tgpedersen, 19/7 2018, 20:13 (2105 dage siden)

Et mærkeligt spørgsmål måske, for jeg har ikke set det forsøgt besvaret nogetsteds, men det skulle da være betydningsfuldt i disse Brexit dage hvor alle diskuterer om England kan klare sig uden EU:

Altså: hvordan transporteres jernbanegods mellem kontinentet og England, givet begrænsningerne i engelsk profil? Findes der bestemte gods-strømme mellem destinationer på begge sider? Er man tvungen til omladning nogle steder, som mellem Kina og exSovjet og Europa?

Jernbanegods til/fra England

af Johnni Christensen, 19/7 2018, 20:21 (2105 dage siden) @ tgpedersen

Kører der overhovedet godstog igennem tunnellen?

Johnni

Jernbanegods til/fra England

af tgpedersen, 19/7 2018, 21:10 (2105 dage siden) @ Johnni Christensen

Kører der overhovedet godstog igennem tunnellen?

Jeg har endda læst om specialtransporter fra Spanien med frugt og autodele, men der er ingen detaljer nogetsteds.

Det er vistnok velkendt at godsmængden var skuffende i fh. t. prognoserne, men jeg ved ikke om de regner lastbiler pr. shuttle som jernbanegods.

Jernbanegods til/fra England

af XAL Olesen, 19/7 2018, 22:58 (2104 dage siden) @ tgpedersen

> > Kører der overhovedet godstog igennem tunnellen?

Jeg har endda læst om specialtransporter fra Spanien med frugt og autodele, men der er ingen detaljer nogetsteds.

Det er vistnok velkendt at godsmængden var skuffende i fh. t. prognoserne, men jeg ved ikke om de regner lastbiler pr. shuttle som jernbanegods.

Hej tgpedersen

Jeg ved ikke hvordan du har med tysk. Men her er et link der gennemgår 2017 regnskabet m.m. fra A-Z.

https://www.dvz.de/rubriken/land/schiene/detail/news/getlink-jetzt-auch-im-gueterverkeh...

I et af de sidste afsnit følgende:

Die mehr als 1.000 Güterzüge, die den Tunnel passiert haben, stellen eine Steigerung um 12 Prozent dar; sie transportierten 1,22 Mio. t Güter, 17 Prozent mehr als im Vorjahr.

Hurtigt oversat med Google translate står der:

De mere end 1.000 godstog, der passerede gennem tunnelen, udgør en stigning på 12 procent; De transporterede 1,22 millioner t af varer, 17 procent mere end året før.

Mvh
XAL Olesen

Jernbanegods til/fra England

af tgpedersen, 19/7 2018, 23:57 (2104 dage siden) @ XAL Olesen

> > Kører der overhovedet godstog igennem tunnellen?

Jeg har endda læst om specialtransporter fra Spanien med frugt og autodele, men der er ingen detaljer nogetsteds.

Det er vistnok velkendt at godsmængden var skuffende i fh. t. prognoserne, men jeg ved ikke om de regner lastbiler pr. shuttle som jernbanegods.


Hej tgpedersen

Jeg ved ikke hvordan du har med tysk. Men her er et link der gennemgår 2017 regnskabet m.m. fra A-Z.

https://www.dvz.de/rubriken/land/schiene/detail/news/getlink-jetzt-auch-im-gueterverkeh...

I et af de sidste afsnit følgende:

Die mehr als 1.000 Güterzüge, die den Tunnel passiert haben, stellen eine Steigerung um 12 Prozent dar; sie transportierten 1,22 Mio. t Güter, 17 Prozent mehr als im Vorjahr.

Hurtigt oversat med Google translate står der:

De mere end 1.000 godstog, der passerede gennem tunnelen, udgør en stigning på 12 procent; De transporterede 1,22 millioner t af varer, 17 procent mere end året før.


Leider bin ich kein Abonnent )-:

Jeg fandt den her:
https://www.getlinkgroup.com/uk/eurotunnel-group/operations/traffic-figures/
med 'Number of rail freight trains'
men stadig uden detaljer.

Jernbanegods til/fra England

af steenth, 19/7 2018, 23:50 (2104 dage siden) @ tgpedersen

Altså: hvordan transporteres jernbanegods mellem kontinentet og England, givet begrænsningerne i engelsk profil? Findes der bestemte gods-strømme mellem destinationer på begge sider? Er man tvungen til omladning nogle steder, som mellem Kina og exSovjet og Europa?

Man omlader ikke, da vogne med engelsk profil, som kører igennem Kanaltunnelen, kan køre til alle steder i kontinentet.

Jernbanegods til/fra England

af tgpedersen, 20/7 2018, 00:00 (2104 dage siden) @ steenth

Altså: hvordan transporteres jernbanegods mellem kontinentet og England, givet begrænsningerne i engelsk profil? Findes der bestemte gods-strømme mellem destinationer på begge sider? Er man tvungen til omladning nogle steder, som mellem Kina og exSovjet og Europa?


Man omlader ikke, da vogne med engelsk profil, som kører igennem Kanaltunnelen, kan køre til alle steder i kontinentet.

Men det skulle så betyde at de har vogne med engelsk profil ved Brest mellem Polen og Belarus (til transporten mellem London og Kina). Passer det?

Jernbanegods til/fra England

af steenth, 20/7 2018, 00:34 (2104 dage siden) @ tgpedersen

Altså: hvordan transporteres jernbanegods mellem kontinentet og England, givet begrænsningerne i engelsk profil? Findes der bestemte gods-strømme mellem destinationer på begge sider? Er man tvungen til omladning nogle steder, som mellem Kina og exSovjet og Europa?


Man omlader ikke, da vogne med engelsk profil, som kører igennem Kanaltunnelen, kan køre til alle steder i kontinentet.


Men det skulle så betyde at de har vogne med engelsk profil ved Brest mellem Polen og Belarus (til transporten mellem London og Kina). Passer det?

Det er an på hvor for terminal som bruges ved London og hvad for nogle vogne har tilrådelighed. Det er containere de transportere. Og om vognen var det ene eller anden profil betyder intet andet end den med europæisk profil kun kan køre på de strækninger, som har den nødvendige profil.

Jernbanegods til/fra England

af tgpedersen, 20/7 2018, 09:47 (2104 dage siden) @ steenth

Altså: hvordan transporteres jernbanegods mellem kontinentet og England, givet begrænsningerne i engelsk profil? Findes der bestemte gods-strømme mellem destinationer på begge sider? Er man tvungen til omladning nogle steder, som mellem Kina og exSovjet og Europa?


Man omlader ikke, da vogne med engelsk profil, som kører igennem Kanaltunnelen, kan køre til alle steder i kontinentet.


Men det skulle så betyde at de har vogne med engelsk profil ved Brest mellem Polen og Belarus (til transporten mellem London og Kina). Passer det?


Det er an på hvor for terminal som bruges ved London og hvad for nogle vogne har tilrådelighed. Det er containere de transportere. Og om vognen var det ene eller anden profil betyder intet andet end den med europæisk profil kun kan køre på de strækninger, som har den nødvendige profil.

Det er da også temmelig vigtigt.

Så vidt jeg ved kørte de første transporter ad HS1, højhastighedsstrækningen til Kanaltunnelen, som har europæisk profil og har 25 kV (alle andre strækninger syd for London har enten tredjeskinne eller ingenting), men senere transporter er sket med en 66'er. Jeg har ikke hørt om senere transporter fra Kina til engelsk industri nord for London. Forsåvidt som der findes jernbanegodstrafik mellem nord-for-London og kontinentet, er den gennemgående eller skal den omlades? Rent politisk ville det også være interessant, det kunne betyde at britisk industri kun har kunnet satse på lastbiler i produktionsintegration med Europa og derfor ikke har fået hele fordelen med integration med EU.

Jernbanegods til/fra England

af steenth, 20/7 2018, 11:38 (2104 dage siden) @ tgpedersen

Altså: hvordan transporteres jernbanegods mellem kontinentet og England, givet begrænsningerne i engelsk profil? Findes der bestemte gods-strømme mellem destinationer på begge sider? Er man tvungen til omladning nogle steder, som mellem Kina og exSovjet og Europa?


Man omlader ikke, da vogne med engelsk profil, som kører igennem Kanaltunnelen, kan køre til alle steder i kontinentet.


Men det skulle så betyde at de har vogne med engelsk profil ved Brest mellem Polen og Belarus (til transporten mellem London og Kina). Passer det?


Det er an på hvor for terminal som bruges ved London og hvad for nogle vogne har tilrådelighed. Det er containere de transportere. Og om vognen var det ene eller anden profil betyder intet andet end den med europæisk profil kun kan køre på de strækninger, som har den nødvendige profil.


Det er da også temmelig vigtigt.

Så vidt jeg ved kørte de første transporter ad HS1, højhastighedsstrækningen til Kanaltunnelen, som har europæisk profil og har 25 kV (alle andre strækninger syd for London har enten tredjeskinne eller ingenting), men senere transporter er sket med en 66'er. Jeg har ikke hørt om senere transporter fra Kina til engelsk industri nord for London. Forsåvidt som der findes jernbanegodstrafik mellem nord-for-London og kontinentet, er den gennemgående eller skal den omlades? Rent politisk ville det også være interessant, det kunne betyde at britisk industri kun har kunnet satse på lastbiler i produktionsintegration med Europa og derfor ikke har fået hele fordelen med integration med EU.

Det er svært at udlede nået ud af det. Container kører ed bloktog imellem terminaler - og meget hyppig er den ene terminal i/ved en havn - container skal normalt med et skib. Og hvis der ikke nok trafik imellem 2 destinationer - så må man via en terminal, hvor en container kan skifte tog.

Jernbanegods til/fra England

af bastholm, 20/7 2018, 11:50 (2104 dage siden) @ tgpedersen

Langt størstedelen af godstrafikken til England kører til en af de store havne i Belgien eller Holland, og derfra med skib og lastbil videre til destinationen.

Det er kun en meget lille del der kører via tunnelen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak