Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signal-aspekter PU-signal (Generelt)

af TB1977, 20/7 2018, 10:43 (2101 dage siden)

Jeg er den glade ejer af et PU-signal (efter sigende P53 fra Svanedammen i Nyborg), og dette vil jeg nu forsøge at sætte lys i. Enten ved at kunne tænde hver lampe enkeltvis, eller det rigtige styrerelæ hvis det kan skaffes.

[image]

Så vidt jeg ved har et PU med 6 lamper følgende muligheder:

- forbikørsel forbudt
- forbikørsel tilladt
- forsigtig forbikørsel tilladt
- signal annulleret
- stop (rødt)
- kør igennem (blinkende grønt)

Men vil et PU osse kunne vise:

- kør (fast grønt)
- stop og ryk frem (blinkende rødt)

På forhånd tak, hilsen Thomas

Signal-aspekter PU-signal

af Fossberg, 20/7 2018, 11:14 (2100 dage siden) @ TB1977

Hej Thomas
Ja et PU-signal kan også vise både KØR og SORF.
Du kan kigge i Banedanmark’s SR §6.
Her er der angivet visninger for alle signaler, samt deres betydning.

Signal-aspekter PU-signal

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/7 2018, 11:21 (2100 dage siden) @ TB1977

Jeg er den glade ejer af et PU-signal (efter sigende P53 fra Svanedammen i Nyborg), og dette vil jeg nu forsøge at sætte lys i. Enten ved at kunne tænde hver lampe enkeltvis, eller det rigtige styrerelæ hvis det kan skaffes.


Det enkleste vi være at tænde hver lampe for sig selv, det er ikke helt i overensstemmelse med virkeligheden, hvor de 'hvide lys' normalt tænder i serie.

Lamperne for de hvide lys er for en nominel spænding på 17 V, hvorimod de farvede er for en spænding på 30V. Den endelig lampestrøm reguleres via modstande i serie med lamperne.

Så vidt jeg ved har et PU med 6 lamper følgende muligheder:

- forbikørsel forbudt
- forbikørsel tilladt
- forsigtig forbikørsel tilladt
- signal annulleret
- stop (rødt)
- kør igennem (blinkende grønt)

Men vil et PU osse kunne vise:

- kør (fast grønt)
- stop og ryk frem (blinkende rødt)


Det kommer helt an på hvilken funktion PU-signalet har i sikringsanlægget, hvor mange signalaspekter der kan vises.

Jeg har vedlagt en tegning af hvordan den generelle kobling er for et PU-signal med enten 3 eller 4 hvide lamper. Bemærk at tegningen viser signalet i normalstilling, altså visende 'forbikørsel forbudt'.

Cirklerne er relæer. En stor cirkel er en relæspolen og en lille rund cirkel til venstre for forbindelsen er en relækontakt. Pilen viser om relæet er trukket 'pil op' eller frafaldet 'pil ned'. Den vandrette streg fra cirklen fortæller om relækontakten er brudt (stregen fortsætter forbi forbindelsen) eller ledende (stregen stopper ved forbindelse).

Relæer 'gr' og 'rø' er lampekontrolrelæer, der sikre at de hvide lys slukker når et af de farvede lys tænder.

[image]

Signal-aspekter PU-signal

af esni, Frederikssund, 20/7 2018, 11:28 (2100 dage siden) @ TB1977

Jeg er den glade ejer af et PU-signal (efter sigende P53 fra Svanedammen i Nyborg), og dette vil jeg nu forsøge at sætte lys i. Enten ved at kunne tænde hver lampe enkeltvis, eller det rigtige styrerelæ hvis det kan skaffes.

[image]

Så vidt jeg ved har et PU med 6 lamper følgende muligheder:

- forbikørsel forbudt
- forbikørsel tilladt
- forsigtig forbikørsel tilladt
- signal annulleret
- stop (rødt)
- kør igennem (blinkende grønt)

Men vil et PU osse kunne vise:

- kør (fast grønt)
- stop og ryk frem (blinkende rødt)

På forhånd tak, hilsen Thomas

Det virkelige spørgsmål er:
I hvilken situation vil det være relevant at bruge denne signalgivning?
Jeg er ikke SR fagperson, men kræver 'kør igennem' på PU ikke at U viser kør (eller kør igennem) til togvej med mindst 75 km/t?
Jeg tror at jeg har set (Høje Tåstrup mod København?) et forløb hvor PU er skiftet 'forbikørsel forbudt' -> 'stop' -> 'kør' -> 'kør igennem' samtidig med at U signalet er skiftet 'stop' -> 'kør' -> 'kør igennem' . Hvis det ikke er noget jeg har drømt, så skiftede PU til 'kør igennem' da U ikke længere viste 'stop'.

Signal-aspekter PU-signal

af 1993matias ⌂, KH, 20/7 2018, 17:11 (2100 dage siden) @ esni

PU'eren kan ikke vise hastighed. Der vises derimod 'kør igennem' lige så snart der er signal forbi U-signalet (dvs hvis U-sig viser kør eller kør igennem). Når PU'eren kun viser kør, så skal man regne med stop på næste hovedsignal (der ikke er PU)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Signal-aspekter PU-signal

af Niels Buch, 20/7 2018, 21:59 (2100 dage siden) @ 1993matias

PU'eren kan ikke vise hastighed. Der vises derimod 'kør igennem' lige så snart der er signal forbi U-signalet (dvs hvis U-sig viser kør eller kør igennem). Når PU'eren kun viser kør, så skal man regne med stop på næste hovedsignal (der ikke er PU)

Hej

Jeg ved ikke om det stadigt er tilfældet, men da vekselblokken mellem Roskilde og Høje Taastrup og signalblokken mellem Hobro og Randers blev taget i brug , brugte man faktisk også PU-signalernes visning til at indikere hastighed. Således kunne PU-signalerne her kun vise fast grøn hvis hastigheden var lav (mon ikke det var 40 eller 60 km/t) selvom U-signalet viste kør eller kør igennem. Det var mens der var hastighedsvisere (med tal) på PU-signalerne. I dag er alle hastighedsvisere på PU-signalerne pillet ned og der er kun hastighedstavler.

Hilsen
Niels

Signal-aspekter PU-signal

af esni, Frederikssund, 20/7 2018, 23:42 (2100 dage siden) @ 1993matias

PU'eren kan ikke vise hastighed. Der vises derimod 'kør igennem' lige så snart der er signal forbi U-signalet (dvs hvis U-sig viser kør eller kør igennem). Når PU'eren kun viser kør, så skal man regne med stop på næste hovedsignal (der ikke er PU)

Jeg forsøgte at lægge 2 og 2 sammen, men fik muligvis 5

Så vidt jeg husker kræver 'kør igennem' på et hovedsignal at det efterfølgende signal viser kør til en togvej med mindst 75 km/t tilladt hastighed. Jeg antog - ikke SR udlært, og det skrev jeg også - at hvis togvejen efter U - signalet ikke tillod 75 km/t eller derover, ja så ville PU ikke vise 'kør igennem'.

Så vidt jeg husker er udkørsel til venstre spor med en lavere hastighed end 75 km/t. HVAD viser PU i dette tilfælde?

Signal-aspekter PU-signal

af andersj, Aalborg, 20/7 2018, 23:58 (2100 dage siden) @ esni

PU'eren kan ikke vise hastighed. Der vises derimod 'kør igennem' lige så snart der er signal forbi U-signalet (dvs hvis U-sig viser kør eller kør igennem). Når PU'eren kun viser kør, så skal man regne med stop på næste hovedsignal (der ikke er PU)


Jeg forsøgte at lægge 2 og 2 sammen, men fik muligvis 5

Så vidt jeg husker kræver 'kør igennem' på et hovedsignal at det efterfølgende signal viser kør til en togvej med mindst 75 km/t tilladt hastighed. Jeg antog - ikke SR udlært, og det skrev jeg også - at hvis togvejen efter U - signalet ikke tillod 75 km/t eller derover, ja så ville PU ikke vise 'kør igennem'.

Så vidt jeg husker er udkørsel til venstre spor med en lavere hastighed end 75 km/t. HVAD viser PU i dette tilfælde?

Ifølge SR betyder "kør" i en PU bl.a. følgende:
"frit til SU- eller U-signalet, der må påregnes at vise ”stop”"
"den tilladte hastighed fra signalet er som angivet i TIB, La eller særlig meddelelse"
ELLER
"... 40 km/t ved kørsel ud af stationen mod venstre
spor"

"Kør" ses ofte anvendt på stationer med SU-signaler som Aalborg.

75 km/t "regelen" gælder kun for I- og SI-signaler, men ikke alle I-signaler.

--
Mvh Anders


Jernbanebøger

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje. Pris 150 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak