Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Køge, 02.08.2018 (9 billeder) (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 2/8 2018, 16:06 (2087 dage siden)

Hallo i Forum,

Et besøg i Køge hos min tandlæge gennem maaaaange år kunne bekvemt kombineres/afveksles med lidt stations- og togkiggeri, som uvægerligt affødte et Blichersk "Ak, hvor forandret".

Den skumle perrontunnel fra Østre Banevej til Jærnbanegade er i år blevet suppleret med en fodgængerbro med dæk som et hangarskib:

[image]Køge, den nye fodgængerbro, opgangen fra Østre Banevej, t.v. nedgangen til tunnellen, 02.08.2018 (nm).

Deroppe, hvor man føler sig lille, er der god udsigt over Køge Station, mod både nord og syd:

[image]Lokaltogs LINT nr. 35 ankommer fra Hårlev, bem. køreledningsmasterne, 02.08.2018 (nm).

Ved perron holder LINT'en en anelse inde under den nye bro:

[image]"Det klør lidt i bandagerne efter at køre til Roskilde som mine forfædre, og dermed om kap med S-toget til Ølby".

Hov, var ikke en DESIRO, der kom fra Roskilde:

[image]DSB MQ nr. 20 under udkørsel mod syd, Køge 02.08.2018 (nm).

Så kan vi alligevel køre lidt om kap - "efter ham":

[image]Lokaltogs LINT nr. 35 under samtidig udkørsel, Køge 02.08.2018 (nm).

[image]Fodgængerbroen set fra parkeringspladsen på Østre Banevej, 02.08.2018 (nm).

Efter at have vasket bilen i Sjællands billigste autovask på Københavnsvej gik turen til den knap så nye fodgænger- og cyklistbro ved Ølsemaglevej og Køge Nord for at se, hvordan det går med "stationsrøret":

[image]Køge Nord: UFOen på plads over S-banestationen, der endnu savner perronbelægning m.v., 02.08.2018 (nm).

Til gengæld går det mere forsigtigt over fjernbanesporene:

[image]

[image]Køge Nord: Stationsrøret ved fjernbanesporene, 02.08.2018 (nm).

Nå, det var det "10.000 km eftersyn med nul huller", og der går ½ år inden næste gang .....


Bedste hilsener
Niels

Køge, 02.08.2018 (9 billeder)

af Nordexpress, 2/8 2018, 16:34 (2087 dage siden) @ Niels Munch

Tak for kigget - en dag skal det jo nok blive færdigt, må man tro!

Avatar

Køge, 02.08.2018 (9 billeder)

af Ove Nygaard, 2/8 2018, 19:25 (2087 dage siden) @ Niels Munch

Tak for kigget - en dag skal det jo nok blive færdigt, må man tro!

Ja, "allerede" i morgen fortsætter man over motorvejen: https://sn.dk/LoerdagsAvisen/Tonstunge-broelementer-hejses-paa-plads-over-motorvejen/ar... .

Måske skulle jeg skynde mig at tabe en plombe?

M.v.h.
Niels

Kære Niels.

Tak for kigget - ja der er sandelig sket noget, siden jeg var på de kanter som souschef i Næstved 1969 - 71, hvor der taltes meget om "fagre nye jernbanetider", som nu er ved at blive realiseret. M h t "at tabe en plombe" er det billigere, at du brækker et ben. Det er nemlig "gratis" at få repareret, men det er tandbehandlingen ikke! Nå, det var "et sidespring", eller for at blive i jernbanesproget: Et sidespor!;-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Køge, 02.08.2018 (9 billeder)

af Niels Munch, 2/8 2018, 20:28 (2087 dage siden) @ Ove Nygaard

Kære Ove,

Sidespring kan muligvis medføre brækkede lemmer; men de bringer mig ikke nødvendigvis til Køge .....

Bedste hilsener
[image]Niels

Køge, 02.08.2018 (9 billeder)

af Hedegaard, 3/8 2018, 10:16 (2086 dage siden) @ Niels Munch

Åh ja, Køge.

Der har man godt nok tilbragt mange timer i ens (næsten) uskyldige barndom.
Jeg husker de ret specielle oprangeringer på LilleSyd, som kunne bestå af lidt af hvert. I de sidste år var det dog mere reglen end undtagelsen, at der blev anvendt styrevogn + Ban / BDan.
Ba vogne blev også brugt på et par afgange. Så man må sige, at der bestemt ikke manglede komfort på denne strækning ;-)
Jeg husker også at der ofte blev overført en ekstra maskine til og fra Næstved, sikkert for at spare en materieltransport. Det var noget at syn at se 2 GM'er trække rundt på de to sølle vogne, men lyden var ikke til at tage fejl af :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak