Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvis regionerne nedlægges (Trafikpolitik)

af Karsten Jensen, 8/8 2018, 11:58 (2085 dage siden)

Regeringen vil muligvis nedlægge regionerne.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/af-tre-regeringspartier-onsker-skrotte-regionerne

Men hvad vil der så ske med lokalbanerne, som jo også er regionernes ansvar?

Så bliver de vel lagt ind under staten, og dermed bliver infrastruktur og operatørdel vel adskilt. Efter min mening er det netop en af de ting som gør at lokalbanerne fungere så godt, altså at de ikke er splittet op i atomer, men at det er samme selskab som har ansvaret for hele driften. (Jeg ved godt, at der rent juridisk, vist er to forskellige selskaber)

Venlig hilsen
Karsten Jensen
Hårlev

Hvis regionerne nedlægges

af Niels Munch, 8/8 2018, 14:45 (2085 dage siden) @ Karsten Jensen

Hej Karsten,

Lokalbanerne er gennem regionernes ejerskab tæt forbundne med de regionale trafikselskaber, som jo også eksisterede før strukturreformen i 2007, nemlig i form af amts- og/eller fælleskommunale trafikselskaber.

Opgaven med at forestå et sammenhængende busnet i landets egne overgår næppe til staten, men kan tænkes placeret netop i fælleskommunale organisationer - sammen med de lokale baner.

M.v.h.
Niels

Hvis regionerne nedlægges

af ulca, 8/8 2018, 20:08 (2085 dage siden) @ Karsten Jensen

At staten har en vis ejerandel af lokalbaner/privatbaner er ingen større nyhed, se blot dette eksempel:

I slutningen af 1953 havde "Det Lolland-Falsterske Jernbaneselskab" (LFJ) efterhåndet eksisteret i 80 år som ejer og operatør af Lollandsbanen, og såvel koncessionen og rentegarantien for dette selskab var tæt på at udløbe. Derfor valgte ejerkredsen at man ikke ville fortsætte driften, men finde en anden løsning. Enden på det hele blev at staten, amtet og kommuner stiftede et nyt selskab "Lollandsbanen A/S" (LJ) hvor staten indskød 50% procent af aktiekapitalen (og derfor ejede de 50% af selskabet), og hvor de sidste 50% blev fordelt mellem amtet og de berørte kommuner.
I den siden da forløbne tid har staten kun i mindre grad involveret sig i drift og bestyrelse af LJ, kun i de få tilfælde hvor det skønnedes at være absolut nødvendigt hvis de lokale ikke kunne nå til enighed.

Den dag i dag ejes de forhenværende privatbaner af Lokaltog A/S, hvor Movia så ejer 75% mens de resterende 25% procent ejes af 14 kommuner (Faxe, Gribskov, Guldborgsund, Halsnæs, Hillerød, Helsingør, Holbæk, Kalundborg, Køge, Lolland, Odsherred, Slagelse, Sorø og Stevns) samt nogle private investorer. Præcis hvordan Movia så ejes ved jeg ikke, men eftersom det er en fusion af de tidligere amters trafikselskaber gætter jeg på det er Region Sjælland og Region Hovedstaden og muligvis også staten som ejer det.

Så om en nedlæggelse af regionerne får betydning for lokalbanerne tvivler jeg på; umiddelbart bliver de nuværende trafikselskaber så overført til staten, og måske på længere sigt fusioneret, mens at lokalbanerne fortsat kan eksistere som i dag og "sælge" en ydelse til trafikselskabet i form af driften af de lokale baner.
Måske vælger man så senere at infrastrukturen skal overtages af Banedanmark, så det bliver mere enkelt at kunne lade andre operatører, f.eks. godstog operatører, køre til (næsten) alle stationer; noget som i dag kræver henvendelse flere steder for at arrangere.

I øvrigt lige en bemærkning til nutidens organisering af lokalbaner efter EUs regler, i dette tilfælde med baggrund i Lokaltog: Lokaltog A/S er moderselskabet som dels står for den daglige drift af banerne, og dels står som ejer af en række datterselskaber som bl.a. et infrastrukturselskab (som altså ejer al infrastruktur ved disse baner, spor, signalanlæg mm., og som der betales benyttelsesafgift for)) og syv andre selskaber som bl.a. ejer det rullende materiel som derefter leases (udlejes) til Lokaltog A/S. Eller mere enkelt: I sig ejer selskabet hverken materiel eller infrastruktur, men leaser det eller betaler for benyttelse til sine datterselskaber, som dermed opnår en omsætning og udbetaler evt. overskud til moderselskabet. En mildest talt kompliceret struktur, dikteret af EUs krav om at infrastruktur skal være adskilte enheder.

Hvis regionerne nedlægges

af Niels Munch, 8/8 2018, 20:20 (2085 dage siden) @ ulca

Blot for at præcisere:

1. Staten overdrog alle sine aktier i lokalbanerne til amterne (og HUR) i 2001.

2. Staten har ikke, og har aldrig haft, noget medejerskab i hverken de amts-/fælleskommunale trafikselskaber eller de nuværende regionale trafikselskaber.

M.v.h.
Niels

Hvis regionerne nedlægges

af Jens Hansen, 9/8 2018, 06:50 (2085 dage siden) @ Niels Munch

Men statslig overtagelse af f.eks infrastrukturen i et nationalt infrastrukturselskab indebærer vel ikke nødvendigvis kaos? Men indrømmet i den nuværende struktur med Banedanmark og ministerium, kan det virke som en udfordring.

Trafikken kan rimeligvis udvikles, ved en større form for samkørsel. Og om det er regionerne som overtager, vi ser flere eksempler, eller det udliciteres, ja det skræmmer vel ikke? Og hvis regionerne nedlægges, ja så er der vel kun udlicitering. Som EU også siger, for de ikke lokale kørsler.

Noget andet er så trafikselskaberne. Det er tankevækkende at syd for grænsen, Schleswig Holsten, ja der findes kun et selskab, som klarer det hele. Og det går vist meget godt. Og deres område er ca. Danmarks størrelse. Så et "trafikselskab" kan godt fungere. Men der er nok for mange kokke i Danmark. Det drejer sig ikke om "bedst og billigst", men om "mig og mig".

JH

Hvis regionerne nedlægges

af Niels Munch, 9/8 2018, 07:30 (2085 dage siden) @ Jens Hansen
redigeret af Niels Munch, 9/8 2018, 07:49

Noget andet er så trafikselskaberne. Det er tankevækkende at syd for grænsen, Schleswig Holsten, ja der findes kun et selskab, som klarer det hele. Og det går vist meget godt. Og deres område er ca. Danmarks størrelse. Så et "trafikselskab" kan godt fungere. Men der er nok for mange kokke i Danmark. Det drejer sig ikke om "bedst og billigst", men om "mig og mig".


I Tyskland ses ret mange måder, hvorpå trafikkøbere af regional, kollektiv trafik organiserer sig. Den i 1994 vedtagne "regionaliseringslov" indebar, at rollen som "trafikkøber" af regional togtrafik blev udlagt til delstats- eller lavere niveau, typisk i "Zweckverbände" i form af "Verkehrsverbünde".

Infrastrukturen kan ejes af DB Netz, regionale myndigheder m.fl. eller "gamle privatbaner", hvor de stadig findes.

En analyse af en evt. overdragelse af de danske privatbaners infrastruktur til Banedanmark blev senest gennemført i 2017 med denne konklusion: "Samlet set peger analysen på, at der ikke er alternative organiseringer af privatbanernes infrastruktur, som er mere hensigtsmæssige end den nuværende. I analysen anbefales det på den baggrund, at den nuværende organisering fastholdes."

Analysen blev behandlet i denne tråd og tidligere.


M.v.h.
Niels

Hvis regionerne nedlægges

af Jens Hansen, 9/8 2018, 11:26 (2084 dage siden) @ Niels Munch

Tak for dette.

Konklusionen overrasker måske ikke, når vi ved hvilke massive problemer den statslige styring (ministeriet) har med Banedanmark (DSB og sig selv). Måske er forskellen, at lokalbanerne har "hands on", de er ude i virkeligheden. Og nogle i trafikselskaberne stadigvæk kan huske, hvordan virkeligheden er. De statslige dele er måske mere "fjernstyret", armslængde, uden ansvar og måske af folk, som aldrig har set et tog!

JH

Hvis regionerne nedlægges

af Poul Andersen, 9/8 2018, 11:43 (2084 dage siden) @ Jens Hansen

Det er vel ikke glemt, at det netop var regionerne der ville nedlægge Vestbanen og Tølløsebanen,
og samtidig forsøge at beholde bloktilskudet der ydes pr. "privabanekilometer".

Mvh.
Poul.

Hvis regionerne nedlægges

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 10/8 2018, 15:16 (2083 dage siden) @ Poul Andersen

Det er vel ikke glemt, at det netop var regionerne der ville nedlægge Vestbanen og Tølløsebanen,
og samtidig forsøge at beholde bloktilskudet der ydes pr. "privabanekilometer".

Endte det iøvrigt ikke med at tilskudsmodellen fortsætter uændret? Der "snakkes" om, at kun Regionerne reelt har penge til at udvikle togdriften på sidebanerne (købe nye tog)

Iøvrigt vil Regionernes kørsel på den statsejede infrastruktur (Aalborg - Frederikshavn, Skjern - Holstebro, Køge - Roskilde) formentlig skulle konkurrenceudsættes (udbydes) i løbet af 2020erne, så på et tidspunkt skal der nok "ske noget" med Regionernes ejerskab af togoperatørselskaber. I visse EU-lande har man iøvrigt "opdaget" en EU-støtte ordning, hvor EU betaler en væsentlig del af det nye togmateriel, hvis Regionerne udbyder togdrift på strækninger, der forinden var drevet af den statsejede togoperatør på kontrakt med staten.

/Lasse

Hvis regionerne nedlægges

af Niels Munch, 10/8 2018, 15:48 (2083 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Endte det iøvrigt ikke med at tilskudsmodellen fortsætter uændret?


Jo, jf. også denne tråd.

M.v.h.
Niels

Hvis regionerne nedlægges

af Ib Jensen, 11/8 2018, 00:11 (2083 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
redigeret af Ib Jensen, 11/8 2018, 00:22

Iøvrigt vil Regionernes kørsel på den statsejede infrastruktur (Aalborg - Frederikshavn (...)) formentlig skulle konkurrenceudsættes (udbydes) i løbet af 2020erne


Det skulle kun glæde mig - og så glemte du endda strækningen Skørping-Aalborg;-).

Det er ufatteligt, at man i 2017 vælger at give kørslen Skørping-Hirtshals/Skagen til Nordjyske Jernbaner uden udbud. Hvorfor pokker skulle de af alle jernbaneselskaber i hele verden være bedst og billigst til at udføre den kørsel? Det er jo stalinistisk kommunisme af værste skuffe - og så endda støttet af venstremanden, nuværende skatteminister, Karsten Lauritzen. Men han er jo også valgt i smørhullet Hjørring. Sognerådspolitik.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak