Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller? (Generelt)

af 1993matias @, KH, fredag 10. august, 2018, 22:50 (101 dage siden)

I morgen 11/8 er der ifølge rejseplanen ingen tog mellem Rødby Færge (RF) og Nykøbing F (NF) - eller rettere sagt, mellem RF og Døllefjelde Musse St! (Og i modsat retning mellem NF og Døllefjelde Musse!)
Togene til Hamborg ser ud til at køre normalt fra RF og til København fra NF, men ingen tog derimellem. Man kan jo ikke stå på toget på Døllefjelde Musse Station, men hvad skal man så? Er der togbusser? Er der erstatningstrafik? Hvad går arbejdet ud på, broer?
DSB har tydeligvis ingen lyst til at informere, deres trafikinformation siger intet om Lolland. Jeg er bare mega-forvirret lige nu....

--
Med venlig hilsen
Matias Lq

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Leif Jørgensen @, København Ø., fredag 10. august, 2018, 22:57 (101 dage siden) @ 1993matias

DSB har skam offentliggjort trafikinformation ud fra det de pt. ved.

Med venlige trafik-hilsner
Leif Jørgensen

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af P.Jensen, fredag 10. august, 2018, 23:08 (101 dage siden) @ Leif Jørgensen

Der kører et tog hver anden time i hver retning.
Selv uden signaler bude det være muligt at køre mellem Nykøbing og Rødby.
Måske kun med 40 km. i timen med deraf følgende forsinkelse, men alligevel er
det vel bedre end togbusser m.v.

Hvad er det der teknisk forhindrer at man bruger lidt alternativt informationssystem så man fra toget ringer til fjernstyringscentralen og meddeler at nu er vi ankommet til Rødby (fra Nykøbing) eller spørger om man må køre fra Rødby nordpå??
Umiddelbart er man bundet af for stive regler der udelukker en smule sund fornuft på en meget svagt trafikeret bane. (mellem København og Roskilde går det selvfølgeligt ikke..........)
(For en del år siden kørte jeg fra Bramming til Fredericia med kun 40 km i times p.gr.a. signaproblemer og/eller ATC udfald. Det tog tid, men vi kom frem)

P.Jensen

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Rail, fredag 10. august, 2018, 23:29 (101 dage siden) @ P.Jensen

Der kører et tog hver anden time i hver retning.
Selv uden signaler bude det være muligt at køre mellem Nykøbing og Rødby.
Måske kun med 40 km. i timen med deraf følgende forsinkelse, men alligevel er
det vel bedre end togbusser m.v.

Hvad er det der teknisk forhindrer at man bruger lidt alternativt informationssystem så man fra toget ringer til fjernstyringscentralen og meddeler at nu er vi ankommet til Rødby (fra Nykøbing) eller spørger om man må køre fra Rødby nordpå??
Umiddelbart er man bundet af for stive regler der udelukker en smule sund fornuft på en meget svagt trafikeret bane. (mellem København og Roskilde går det selvfølgeligt ikke..........)
(For en del år siden kørte jeg fra Bramming til Fredericia med kun 40 km i times p.gr.a. signaproblemer og/eller ATC udfald. Det tog tid, men vi kom frem)

Der er næsten 40 km mellem Nykøbing og Rødby, så det vil nok tage en times tid.

I nordgående retning afgår man fra Rødby i minuttal 20(lige timer), toget vil så ankommet til Nykøbing en time senere og kan lige så godt vente på den næste hurtige kanal i minuttal 47 (det langsomme regionaltog er lige kørt og man vil i øvrigt kun sparer 5 min), hvilket giver en samlet forsinkelse på 1 time.

Det store spørgsmål er hvad togbussen kan nå - den kan nok ikke holde den samme plan som toget med skift i både Rødby og Nykøbing - så passagerne bliver vel ligeså forsinket?

I sydgående kan man være heldig kun at blive forsinket en halv time hvis Scandlines er venlige og venter et par minutter - ellers er det også en time.

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Jens N @, Fredericia, fredag 10. august, 2018, 23:58 (101 dage siden) @ P.Jensen

Hvad er det der teknisk forhindrer at man bruger lidt alternativt informationssystem så man fra toget ringer til fjernstyringscentralen og meddeler at nu er vi ankommet til Rødby (fra Nykøbing) eller spørger om man må køre fra Rødby nordpå??


Indførsel af af- og tilbagemelding og kørsel på S1 blanket.

Det kræver en stationsbestyrer i begge ender.
Det er infrastrukturforvalteren nok ikke interesseret i. Det er nemmere at aflyse og proppe kunderne i en bus.

Mvh. Jens

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Svend @, lørdag 11. august, 2018, 05:52 (101 dage siden) @ Jens N

Hvad er det der teknisk forhindrer at man bruger lidt alternativt informationssystem så man fra toget ringer til fjernstyringscentralen og meddeler at nu er vi ankommet til Rødby (fra Nykøbing) eller spørger om man må køre fra Rødby nordpå??

Indførsel af af- og tilbagemelding og kørsel på S1 blanket.

Det kræver en stationsbestyrer i begge ender.
Det er infrastrukturforvalteren nok ikke interesseret i. Det er nemmere at aflyse og proppe kunderne i en bus.

Mvh. Jens

.
Spørgsmålet er, om der i det hele taget er medarbejdere til at udføre sådanne ekstra opgaver .... om der er nogle der ønsker at påtage sig en masse bøvl og besvær med et tage en overarbejdsvagt i Rødby Færge.

--
Svend

[image]

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af P.Jensen, lørdag 11. august, 2018, 07:00 (101 dage siden) @ Svend

Blanket S1 - Stationsbestyrer i begge ender?? Lyder også som en papirbaseret procedure.....
Umiddelbart når jeg læser om det virker det meget gammeldags.

Hvilken funktion og værdi har blanketten og hvorfor skal der sidde ikke 1 men 2 personer for at udfylde og dybest set kontrollere en blanket/et tog i timen??

Jeg har oplevet at Scandlines ofte er venlige og venter 5-10 minutter på tog. (Har i perioder været i Tyskland en gang om ugen arbejdsmæssigt) - besværligt skift til bus er så undgået....

P.Jensen

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Jørgen Schwartz @, Tranbjerg J, lørdag 11. august, 2018, 07:53 (101 dage siden) @ P.Jensen

Blanket S1 - Stationsbestyrer i begge ender?? Lyder også som en papirbaseret procedure.....
Umiddelbart når jeg læser om det virker det meget gammeldags.

Hvilken funktion og værdi har blanketten og hvorfor skal der sidde ikke 1 men 2 personer for at udfylde og dybest set kontrollere en blanket/et tog i timen??

S1 blanketten har den funktion at toget kan køre med normal hastighed (i dette tilfælde op til 120 km/t) i stedet for 40 km/t. En ikke uvæsentlig forskel rent tidsmæssigt.

Mvh Jørgen

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af P.Jensen, lørdag 11. august, 2018, 08:07 (101 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Jamen så kunne problemet vel være løst.... Hvis man i en underbemandingssituation kunne prioritere disse Hamburg tog.

Men er det er stykke papir der skal udfyldes i hhv. Nykøbing og Rødby eller er det en digital blanket som kunne udfyldes i toget / hvorsomhelst??

Synes det lyder helt barokt som Svend i realiteten skriver, at 2 personer med specialviden om blanket S1 skal være på stationerne.

Og fordi man ikke kan finde disse 2 personer og blanketten skal udfyldes og arkiveres i Nykøbing og Rødby kan man ikke køre tog????P.Jensen

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Allan Støvring-Nielsen, lørdag 11. august, 2018, 08:26 (101 dage siden) @ P.Jensen

Men er det er stykke papir der skal udfyldes i hhv. Nykøbing og Rødby eller er det en digital blanket som kunne udfyldes i toget / hvorsomhelst??

Da linieblokken mellem Rødby Færge og Nykøbing Falster Vest fungerer, er det ikke aktuelt at indføre kørsel med af- og tilbagemelding, som er den driftsform der kræver udfyldelse af blanket S1.

mvh, Allan

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Carsten, lørdag 11. august, 2018, 08:26 (101 dage siden) @ P.Jensen

Kære P. Jensen
Hvis du har nogle gode ideer til optimering af afviklingen af trafikken, så kan du jo sende dine forslag til BDK. Inden du bruger for meget krudt på sagen, vil jeg dog anbefale dig, at du sætter dig en del mere ind i grundbegreberne på området.
Mvh
Carsten

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af P.Jensen, lørdag 11. august, 2018, 11:47 (100 dage siden) @ Carsten

Hej Carsten

Jeg erkender at jeg nok ikke kender nok til grundbegreberne, men

Det der beskrives i denne tråd lyder forfærdeligt ufleksibelt og gammeldags og det er det jeg reagerer på.

Udfyldelse af blanket - at der skal være en person der kan se at toget ankommer og afgår fra Rødby. En station hvor der ikke er anden trafik end et tog i hver retning hver anden time og hvor der ikke skal skiftes nogen spor m.v.

Måske skulle man se lidt på de af mig ikke kendte grundbegreber - om de stadigvæk giver mening....

P.Jensen

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Allan Støvring-Nielsen, lørdag 11. august, 2018, 12:07 (100 dage siden) @ P.Jensen


Måske skulle man se lidt på de af mig ikke kendte grundbegreber - om de stadigvæk giver mening....

P.Jensen

HVIS man indfører kørsel på blanket S1 på det pågældende banestykke, så er det fordi man vil køre med op til 120 km/t selvom den sikkerhed linieblokken normalt giver ikke længere virker.

Så jeg synes det giver vældig god mening, at man vil sikre sig dobbelt, mod at to tog afsendes mod hinanden!

Allan

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Gæst1, lørdag 11. august, 2018, 12:50 (100 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen


Måske skulle man se lidt på de af mig ikke kendte grundbegreber - om de stadigvæk giver mening....

P.Jensen

Reelt er regeludviklingen gået den anden vej, og færre og færre "pragmatiske" løsninger er tilladt. Ligesom Banedanmark generelt har implementeret tekniske løsninger, der spænder ben for dem selv i situationer som denne.

Hvis det alene er fjernstyringen af Rødby Færge, der er stået af, burde man kunne få aflåst sporskifterne (evt bortset fra det til færgen), og bemande kommandoposten, med en medarbejder, der kan "agere på trafiklederen i Nykøbing FCs ansvar". Altså en person, der kan finde ud af, at trykke på de knapper som Nykøbing FC dikterer. Det har været gjort en del gange med billetsalgspersonale, togpersonale osv før i tiden. Nok skal man så stadig finde en person, men udvalget øges, hvis der ikke er krav om lokalkendskab og indøvelse (risikoen for at lave noget forkert er minimal, når sporskifter ikke kan omstilles, og der kun er eet tog ad gangen, mens linieblokken fungerer....og det har man gjort før...

Dernæst er det jo noget ærgerligt, at netop risikoen for ikke at kunne køre på linieblokken er blevet vurderet så lavt, da man lavede de korte blokafsnit mellem Rødby og Nykøbing Falster Vest om til eet langt blokafsnit. Men det er forventligt igen et udtryk for at Banedanmark helst vil spare, og har en noget urealistisk optimistisk tilgang til risikohåndtering.

Endelig kunne man jo have indført en generel funktionalitet på endestationer, hvor der kunne rangerer ind til perron via lokalafdeling sporskifter, og derfra via frigivning fra FC kunne sættes udkørsel - eller blot lade FC Nykøbing kunne frigive linieblokken i begge retninger.

Det mest oplagte, ville dog være at gøre Banedanmark ansvarlig for erstatningsbefordring, for så ville man helt sikkert finde en løsning...

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af P.Jensen, lørdag 11. august, 2018, 13:52 (100 dage siden) @ Gæst1

Tak for dette indlæg.

Udvikling væk fra pragmatiske løsninger gør det netop mere uforståeligt for os udenforstående, når man åbenlyst får det indtryk at det gøres besværligt og dermed skaber flere procedurer - og uden at jeg skal gøre mig klog på det - også mere arbejde der ikke har nogen anden værdi end det at følge reglerne.

Sikkerhed er selvfølgelig topprioritet, men som jeg læste i Berlingske i dag - man er ikke god til det med kundeoplevelsen ved at køre tog. En måske unødvendig tur med togbus trækker meget ned....

P.Jensen

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af AndreasM, lørdag 11. august, 2018, 07:29 (101 dage siden) @ Svend

Det kræver en stationsbestyrer i begge ender.
Det er infrastrukturforvalteren nok ikke interesseret i. Det er nemmere at aflyse og proppe kunderne i en bus.

Spørgsmålet er, om der i det hele taget er medarbejdere til at udføre sådanne ekstra opgaver .... om der er nogle der ønsker at påtage sig en masse bøvl og besvær med et tage en overarbejdsvagt i Rødby Færge.

Det gik fint for et par måneder siden, da Masnedø og Orehoved var lokalbetjent. :-)

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Jens N @, Fredericia, lørdag 11. august, 2018, 09:47 (101 dage siden) @ Svend

Spørgsmålet er, om der i det hele taget er medarbejdere til at udføre sådanne ekstra opgaver .... om der er nogle der ønsker at påtage sig en masse bøvl og besvær med et tage en overarbejdsvagt i Rødby Færge.


Arbejdsgiveren har som regel mulighed for at pålægge medarbejderne overarbejde til en vis grad. I dette tilfælde hvor statens infrastruktur er fejlramt kunne det være en mulighed.

Generelt har Banedanmark de senere år nedprioriteret rekrutteringen af nye fjernstyringsnedarbejdere, i forventning om personalebesparelser med indførsel af det nye signalsystem. Det kom som bekendt ikke som planlagt og det rammer nu både Banedanmark og operatørerne, da der er for få medarbejdere i kommandoposterne.

Mvh. Jens

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af hummel_62, lørdag 11. august, 2018, 09:58 (101 dage siden) @ Jens N

En god plan med nye systemer som kræver færer folk, og billigere i drift

Men det offentlige har det med at tage besparelsen før den er opnået,
Jvf. Sundhedsplatformen

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Poul Berild, lørdag 11. august, 2018, 14:41 (100 dage siden) @ hummel_62

Nej, det er modern virksomheds økonomi, man sælge skindet før bjørnen er skudt, så har man ikke lageromkostninger. Det kommer sig af man har hente ledelse fra det private erhvervsliv til at drive offentlige institutioner. Husk på erfaring er fy, så er man jo ikke innovativ.

Avatar

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, lørdag 11. august, 2018, 15:50 (100 dage siden) @ Poul Berild

For en halv snes år siden viste en eller anden analyse, at de besparelser offentlig IT skulle medføre ikke blev realiseret idet de medarbejdere der skulle blive overflødige fortsatte ansættelsen i ret høj grad.
Det er tydeligt at det er man obs på ikke skal ske igen - måske lidt for OBS.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Allan Støvring-Nielsen, lørdag 11. august, 2018, 10:05 (101 dage siden) @ Jens N

Arbejdsgiveren har som regel mulighed for at pålægge medarbejderne overarbejde til en vis grad. I dette tilfælde hvor statens infrastruktur er fejlramt kunne det være en mulighed.

Generelt har Banedanmark de senere år nedprioriteret rekrutteringen af nye fjernstyringsnedarbejdere, i forventning om personalebesparelser med indførsel af det nye signalsystem. Det kom som bekendt ikke som planlagt og det rammer nu både Banedanmark og operatørerne, da der er for få medarbejdere i kommandoposterne.

Mvh. Jens

Tror du at det bliver lettere, at rekrutere nye medarbejdere til kommandoposterne, hvis man langer tjenestelige ordrer ud?

Der er skam stor villighed til at bemande ekstraordinært, hvilket som nævnt skete både i går og i morgen! Nu er der jo tale om skattekroner, så vi kan ikke stille de same ublu krav til betaling af overarbejde, som dine kollegaer kan og gør!

Og så kan du jo ikke bare beordre en trafikleder fra Nordjylland til Rødby. Vedkommende skal først sættes ind i de lokale forhold og indøves. Ligesom dine kollegaer ikke kan køre, hvis de ikke har strækningskendskab, eller kan rangere på stationer de ikke kender. Der plejer I at henvise til at det handler om sikkerhed!

Allan

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Jens N @, Fredericia, lørdag 11. august, 2018, 10:38 (101 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Tror du at det bliver lettere, at rekrutere nye medarbejdere til kommandoposterne, hvis man langer tjenestelige ordrer ud?


Nej, men det kan kunderne være ligeglade med. Det er et internt selvskabt problem.

Der er skam stor villighed til at bemande ekstraordinært, hvilket som nævnt skete både i går og i morgen! Nu er der jo tale om skattekroner, så vi kan ikke stille de same ublu krav til betaling af overarbejde, som dine kollegaer kan og gør!


Der er flere muligheder for at få personale til at tage overarbejde. Frivillighed, tvang og ekstra betaling er nogle muligheder. Virksomheden må vælge den løsning der virker.

Og så kan du jo ikke bare beordre en trafikleder fra Nordjylland til Rødby. Vedkommende skal først sættes ind i de lokale forhold og indøves. Ligesom dine kollegaer ikke kan køre, hvis de ikke har strækningskendskab, eller kan rangere på stationer de ikke kender. Der plejer I at henvise til at det handler om sikkerhed!


Det første har du ret i, men igen så er det et internt problem i virksomheden. Det kan man vælge at betragte som et problem eller forsøge at finde en løsning på.
Kunderne oplever kun at jernbanen ikke virker.

Og vil du venligst men bestemt afstå fra at omtale mig som I. Jeg repræsenterer ikke mine kolleger i denne tråd, men giver udelukkende udtryk for egne holdninger.

Mvh. Jens

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Allan Støvring-Nielsen, lørdag 11. august, 2018, 08:01 (101 dage siden) @ Jens N


Det kræver en stationsbestyrer i begge ender.
Det er infrastrukturforvalteren nok ikke interesseret i. Det er nemmere at aflyse og proppe kunderne i en bus.

Mvh. Jens

Sludder og udokumenteret vrøvl!

- Efter gårsdagens tordenvejr opstod en fejl på en komponent, der betyder at RF ikke kan fjernstyres. Der var understations bemanding i går, og er det igen i morgen. I dag var det ikke muligt at skaffe personale, selvom der blev prøvet i timevis i går eftermiddags.

Allan

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af hummel_62, lørdag 11. august, 2018, 09:14 (101 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Jo latterlig at der ikke kan findes 2 medarbejder til det.
Der er vel et par tjeneste mænd eller alm, der kan tvangs udsendes

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Allan Støvring-Nielsen, lørdag 11. august, 2018, 09:34 (101 dage siden) @ hummel_62

Jo latterlig at der ikke kan findes 2 medarbejder til det.
Der er vel et par tjeneste mænd eller alm, der kan tvangs udsendes

- Der skal kun findes en. Nykøbing er bemandet i forvejen.

mvh, Allan

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Jens N @, Fredericia, lørdag 11. august, 2018, 09:38 (101 dage siden) @ hummel_62

Jo latterlig at der ikke kan findes 2 medarbejder til det.
Der er vel et par tjeneste mænd eller alm, der kan tvangs udsendes


Jeg må desværre give dig ret.

Banedanmark, hvis fornemmeste opgave er at sikre en god og brugbar statslig jernbane infrastruktur, formår ikke at finde en enkelt medarbejder i hele kongeriget til at betjene Rødby Færges sikringsanlæg - alternativt at finde personale og reservedele til at reparere fjernstyringsanlægget.

Som nævnt råder Banedanmark fortsat over en hel del tjenestemandsansatte, der burde kunne gives en tjenstlig ordre i sådanne akut opståede tilfælde af forstyrrelse af trafikken.

Den må jo være helt gal med prioriteterne, også med tanke på det vitale sporkryds i Snoghøj, der nu i månedsvis har generet trafikken.
Det er som om man ser problemer frem for løsninger.

Mvh. Jens

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Christian2010 @, København Ø, lørdag 11. august, 2018, 16:56 (100 dage siden) @ Jens N

Jo latterlig at der ikke kan findes 2 medarbejder til det.

Banedanmark, hvis fornemmeste opgave er at sikre en god og brugbar statslig jernbane infrastruktur, formår ikke at finde en enkelt medarbejder i hele kongeriget til at betjene Rødby Færges sikringsanlæg - alternativt at finde personale og reservedele til at reparere fjernstyringsanlægget.

Som nævnt råder Banedanmark fortsat over en hel del tjenestemandsansatte, der burde kunne gives en tjenstlig ordre i sådanne akut opståede tilfælde af forstyrrelse af trafikken.

Den må jo være helt gal med prioriteterne, også med tanke på det vitale sporkryds i Snoghøj, der nu i månedsvis har generet trafikken. Det er som om man ser problemer frem for løsninger.


Og som altid står DSB på mål for tævene i pressen. Det er en farce.

--
Christian

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Svend @, lørdag 11. august, 2018, 18:58 (100 dage siden) @ Jens N


Som nævnt råder Banedanmark fortsat over en hel del tjenestemandsansatte, der burde kunne gives en tjenstlig ordre i sådanne akut opståede tilfælde af forstyrrelse af trafikken.

.
"En hel del...." Jeg ved ikke hvilke opgørelser (hvilket årstal) du taler ud fra, men tjenestemænd er en uddøende race, ikke bare når vi taler trafikstyringsmedarbejdere men helt generelt. Langt de fleste er overenskomstansatte. Ud over det findes der - for alle grupper af medarbejdere - arbejdstidsregler, som der også skal tages hensyn til. Når det er sagt, tager mange gerne en ekstra tørn, men huske også på at vi er midt i ferieperioden, hvor personalesituationen er yderligere stram.

--
Svend

[image]

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Jens N @, Fredericia, lørdag 11. august, 2018, 21:37 (100 dage siden) @ Svend

"En hel del...." Jeg ved ikke hvilke opgørelser (hvilket årstal) du taler ud fra, men tjenestemænd er en uddøende race, ikke bare når vi taler trafikstyringsmedarbejdere men helt generelt. Langt de fleste er overenskomstansatte. Ud over det findes der - for alle grupper af medarbejdere - arbejdstidsregler, som der også skal tages hensyn til. Når det er sagt, tager mange gerne en ekstra tørn, men huske også på at vi er midt i ferieperioden, hvor personalesituationen er yderligere stram.


Jeg læser en hel del om problemer, men meget lidt om løsninger.

Jeg syntes det er meget sigende for hvorfor jernbanedriften ikke fungerer for slutkunden.

Mvh. Jens

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Svend @, lørdag 11. august, 2018, 21:52 (100 dage siden) @ Jens N

"En hel del...." Jeg ved ikke hvilke opgørelser (hvilket årstal) du taler ud fra, men tjenestemænd er en uddøende race, ikke bare når vi taler trafikstyringsmedarbejdere men helt generelt. Langt de fleste er overenskomstansatte. Ud over det findes der - for alle grupper af medarbejdere - arbejdstidsregler, som der også skal tages hensyn til. Når det er sagt, tager mange gerne en ekstra tørn, men huske også på at vi er midt i ferieperioden, hvor personalesituationen er yderligere stram.

Jeg læser en hel del om problemer, men meget lidt om løsninger.

Jeg syntes det er meget sigende for hvorfor jernbanedriften ikke fungerer for slutkunden.

.
Lige som så mange andre steder, f eks sundhedssektoren. Men vi finder os jo i det .......

--
Svend

[image]

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Jens N @, Fredericia, lørdag 11. august, 2018, 22:42 (100 dage siden) @ Svend

Lige som så mange andre steder, f eks sundhedssektoren. Men vi finder os jo i det .......


Godt forsøg på at afspore debatten.

Jeg mener nu fortsat at Banedanmark kan gøre det meget bedre. F.eks. ved at tage mere hensyn til jernbanens brugere. Der ageres ofte lidt for indadvendt til egen fordel frem for at arbejde for kunderne.

Mvh. Jens

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Peter Linaa, lørdag 11. august, 2018, 22:50 (100 dage siden) @ Jens N


Som nævnt råder Banedanmark fortsat over en hel del tjenestemandsansatte, der burde kunne gives en tjenstlig ordre i sådanne akut opståede tilfælde af forstyrrelse af trafikken.

Mvh. Jens

Når du skriver "en hel del tjenestemandsansatte", har du så det eksakte antal, for det må jo være mange efter din opfattelse?
Ville du bryde dig om at få en lodret ordre om at møde i Rødby?

M v h
Peter L

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Jens N @, Fredericia, lørdag 11. august, 2018, 23:15 (100 dage siden) @ Peter Linaa

Når du skriver "en hel del tjenestemandsansatte", har du så det eksakte antal, for det må jo være mange efter din opfattelse?
Ville du bryde dig om at få en lodret ordre om at møde i Rødby?


Jeg har ikke det eksakte antal.
Ansættelsesformen blev ændret omkring 1995-1998, så der må fortsat være en del tilbage, da mange holder fast i ansættelsen og bliver hængende.

Nej, jeg ville ikke bryde mig om at få en lodret ordre om at møde i Rødby, men det ændrer ikke på at det kan være nødvendigt for at sikre jernbanedriften for kunderne.
Tjenestemandssystemet muliggør den løsning. Det er prisen for jobsikkerheden og en højere pension. Og så ved jeg godt at lønniveauet trækker nedad.

Mvh. Jens

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af ivar @, lørdag 11. august, 2018, 23:49 (100 dage siden) @ Jens N

Kan vi så ikke bare konkludere, at du argumenterer på grundlag af en udokumenteret påstand?

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Jens N @, Fredericia, søndag 12. august, 2018, 07:35 (100 dage siden) @ ivar
redigeret af Jens N, søndag 12. august, 2018, 08:25

Kan vi så ikke bare konkludere, at du argumenterer på grundlag af en udokumenteret påstand?


Jeg fremfører at der findes tjenestemænd i Banedanmark i et ukendt, men væsentligt antal, og at der kan være mulighed for at tilsige disse i en mangelsituation.

Det er noget fis at man skal kende virksomheder i detaljen for at debattere på et fritidsforum.

Mvh. Jens

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Frank Poulsen, søndag 12. august, 2018, 08:32 (100 dage siden) @ Jens N

Nu har jeg ellers ikke blandet mig i debatten. Men hvad kalder du et væsentligt antal? Hvis vi antager i procent.

Der var jo også en årsag til at strejkekonflikten i foråret der lå og lurede... Der måtte tjenestemænd jo ikke strejke, men de var jo langt fra nok til at holde driften kørende... Så tror faktisk slet ikke det er så mange igen, som mange måske tror.

Den øvrige debat vil jeg holde mig fra, det er kun antallet af tjenestemænd jeg her kommenterer på.

Avatar

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Kaj Aage Holdt ⌂ @, Ishøj, søndag 12. august, 2018, 09:19 (100 dage siden) @ Frank Poulsen

Der var jo også en årsag til at strejkekonflikten i foråret der lå og lurede... Der måtte tjenestemænd jo ikke strejke, men de var jo langt fra nok til at holde driften kørende... Så tror faktisk slet ikke det er så mange igen, som mange måske tror.


Man er jo tydeligvis heller ikke nok medarbejdere på nuværende tidspunkt (uanset ansættelsesvilkår) til at holde driften kørende, så det argument siger jo ikke så meget..

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Allan Støvring-Nielsen, søndag 12. august, 2018, 09:53 (100 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Man er jo tydeligvis heller ikke nok medarbejdere på nuværende tidspunkt (uanset ansættelsesvilkår) til at holde driften kørende, så det argument siger jo ikke så meget..

- Så man skal ansætte nok til at man til enhver tid kan understationsbemande samtlige stationer i Kongeriget? For det er jo hvad, der skal til for at opretholde driften ved større fjernstyringsnedbrud!

mvh, Allan

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Jens N @, Fredericia, søndag 12. august, 2018, 10:18 (100 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

- Så man skal ansætte nok til at man til enhver tid kan understationsbemande samtlige stationer i Kongeriget? For det er jo hvad, der skal til for at opretholde driften ved større fjernstyringsnedbrud!


Det der menes er, at når der er for få personaler til at bemande den daglige planlagte produktion i kommandoposterne, så er det klart sværere at finde ekstra personale frivilligt i en ekstraordinær situation, som den i Rødby Færge.

Af samme årsag uddanner Banedanmark nye trafikstyringsmedarbejdere i lange baner for tiden. Der har været mange stillingsopslag.

Der var beregnet en personalereduktion i sammenhæng med indførsel af signalprogrammet, og nu lider man af personalemangel fordi signalprogrammet er voldsomt forsinket.
Personalemanglen er således selvskabt, men går ud over kunderne.

Det er i denne situation at andre metoder end frivillighed kunne komme i spil.
Nu nævner du at ekstra betaling ikke er en mulighed, men hvorfor ikke? Det anvendes i det private.

Mvh. Jens

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Allan Støvring-Nielsen, søndag 12. august, 2018, 10:24 (100 dage siden) @ Jens N

Nu nævner du at ekstra betaling ikke er en mulighed, men hvorfor ikke? Det anvendes i det private.

Mvh. Jens

Jeg skrev ikke, at ekstra betaling ikke er en mulighed. Blot at vi ikke kan stille de samme krav til ekstra betaling som man kan i det private. De private kan så vælge, at sige ja til det evt. forhøjede krav, hvis opgaven er vigtig nok. Det kan man ikke i det offentlige, så derfor er det måske ikke så attraktivt for en medarbejder at rejse helt til Rødby F.

mvh, Allan

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, søndag 12. august, 2018, 10:52 (100 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Spændende diskussion Jeg forstår godt, at BDK ansatte vil forsvare beslutningen, og der har givetvis ikke været andre løsninger, indenfor de rammer man nu engang har aftalt - og der er som bekendt heller ingen konsekvens for BDK ved at undlade at køre tog (hvis BDK skulle betale togbusserne, ville man automatisk kunne "betale" en medarbejder noget mere for at undgå dette)

Det er blot uhyre sjældent, at manglende trafikstyringspersonale er skyld i reduceret drift. Dét gør denne ellers ret lille "sag" spændende at følge - herunder i særlig grad timingen....

I foråret varslede Trafikstyringspersonalets fagforening arbejdsnedlæggelser blandt trafikstyringspersonalet i "et omfang, så der stadig kunne køres tog - men ikke alle", BDK svarede med at varsle lockout for alle trafikstyringsmedrbejdere, så der "ingen tog kunne køre".

Samtidig varsles nu politisk en "beslutning" omkring Signalprogrammet, hvor det primære fokus synes at være ønsket om "plan B"-løsninger, da Signalprogrammet løber tør for penge (jvf bilag til Finansloven), og man skal være særdeles tonedøv, hvis man ikke fornemmer, at den politiske tiltro til BDKs forvaltningsevne er uhyggekig lav.

I dén sammenhæng er en "BDK omkostningsfri nedlæggelse af togdriften til Udkantsdanmark grundet personalemangel" interessant....

Mvh
Lasse (der selv i 00-erne har overtalt folk til at tage weekendvagter på "obskure" stationer, og tilsvarende selv har været "rykket ud" til stationer, hvor jeg kun kendte anlægstypen men ikke var lokalt indøvet - dengang var det dog givetvis mindre bureaukratisk end nu.

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Allan Støvring-Nielsen, søndag 12. august, 2018, 11:14 (100 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hej Lasse

Altid rart, at kunne debattere med folk, der tør stå ved deres fulde navn! :-)

Men du har ret. Det er ekstremt sjældent, at trafik må indstilles pga. mangel på styringspersonale. Og i de senere års store sporombygninger har det da også været muligt at bemande indtil flere understationer samtidigt og i treholdsskift!

Men, at man ikke med få timers varsel, en enkelt dag, og i feriesæsonen kan bemande Rødby Færge, er åbenbart en helt stor skandale.

Når man som os, skriver under eget navn, skal man selvfølgelig lige tænke sig lidt om. Men hvis en trafikleder var blevet tilbudt bare en fjerdedel af hvad togbusserne koster, så havde der nok også kørt tog i går. ;-)

mvh, Allan

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Jens N @, Fredericia, søndag 12. august, 2018, 16:00 (99 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Men, at man ikke med få timers varsel, en enkelt dag, og i feriesæsonen kan bemande Rødby Færge, er åbenbart en helt stor skandale.


Banedanmarks opgave er at levere sporkapacitet på statens jernbanenet. Der må forventes uheld ind imellem, hvorfor der vel findes en form for beredskab. Eller er det sparet helt væk?

Fjernstyringen af Rødby gik ned under uvejret fredag morgen/formiddag, så der var noget mere end et par timers varsel til bemanding lørdag.

Når man som os, skriver under eget navn, skal man selvfølgelig lige tænke sig lidt om. Men hvis en trafikleder var blevet tilbudt bare en fjerdedel af hvad togbusserne koster, så havde der nok også kørt tog i går. ;-)


I min overenskomst ansættelse står at jeg er pligtig til at tage overarbejde. Jeg kender ikke Banedanmarks ordlyd.

Men hvis en tjenstlig ordre ikke er mulig, og ekstra betaling kunne have løst manglen, hvorfor benyttede Banedanmark så ikke det? Er det helt forbudt at honorere medarbejdere i staten?

Alternativet har været spild af ressourcer og gene for kunderne.

Det burde kunne gøres bedre.

Mvh. Jens

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Allan Støvring-Nielsen, mandag 13. august, 2018, 08:22 (99 dage siden) @ Jens N

Fjernstyringen af Rødby gik ned under uvejret fredag morgen/formiddag, så der var noget mere end et par timers varsel til bemanding lørdag.

Jeg forholder mig sådan set kun til din påstand, om at man ikke var interesseret til at bemande understationen. Nu er det jo sådan at sikringstjenesten i langt langt de fleste tilfælde finder og udbedrer fejlen. Beskeden om at fejlen ikke umiddelbart kan udbedres tilgår RFC Roskilde sidst på eftermiddagen fredag, og det er derfra at man så begynder at se på muligheden for at bemande lørdag, søndag og mandag.

Men du har da ret. Man kunne sagtens have en rådighedsvagt siddende i hver landsdel hver dag. Jeg tror dog ikke, at der går mange måneder uden udkald, før nogen begynder at kritisere prisen for det!?

mvh, Allan

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Frank Poulsen, mandag 13. august, 2018, 08:37 (99 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

https://www.dr.dk/nyheder/penge/minister-undersoeger-nu-de-mange-overarbejdstimer-i-ban...

Denne "store" bevågenhed om alt for meget overarbejde for et par år siden medvirker vel heller ikke til Banedanmark bare giver "ekstra" penge for at få bemandet noget hu hej...

Men ja så kan man kritisere rigsrevisionen for ikke at sætte sig ind i forholdene osv osv osv. Der er mange steder man kan kritisere i samfundet. Desværre.

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af krabsen, søndag 12. august, 2018, 09:04 (100 dage siden) @ Jens N

Jeg fremfører at der findes tjenestemænd i Banedanmark i et ukendt, men væsentligt antal, og at der kan være mulighed for at tilsige disse i en mangelsituation.

Antallet af tjenestemænd - og andelen af disse der rent faktisk kan beordres til at skifte arbejdssted til en anden landsdel (der findes tjenestemandsansættelser med geografisk afgrænsning) - siger ikke noget som helst om muligheden for at bruge denne løsning.

En tjenestemandsansat medarbejder på personalekontoret har ikke nødvendigvis tilstrækkelig uddannelse til at varetage sikringsopgaver i togtrafikken.

Du vil sikkert sige, at det kan man hurtigt lære, men sådan spiller klaveret ikke: Hvis der sker en ulykke mens den pågældende uuddannede afløser er på vagt, hvem har så ansvaret? Og hvilket forsikringsselskab vil påtage sig erstatningsansvaret i denne situation?

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af hummel_62, søndag 12. august, 2018, 09:14 (100 dage siden) @ krabsen

Undskyld, men hold nu op.
Hvis ikke bane.dk kan finde en mand, tjenestemand eller ej
Sender ham ned og styre en station
Det sker da også i det private, normalt motiveret medarbejder, kan overtales i en nødsituation.
Ja så trænger der til en udskiftning i det firma, mere end jeg troede.

Bare det jeg vil sige

Ps, har en oplevelse af vise personer er sat til at forsvare bane,dk og dsb her i dette forum. Bare en ide, som ikke kan bevises

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af krabsen, søndag 12. august, 2018, 09:55 (100 dage siden) @ hummel_62

Undskyld, men hold nu op.
Hvis ikke bane.dk kan finde en mand, tjenestemand eller ej
Sender ham ned og styre en station
Det sker da også i det private, normalt motiveret medarbejder, kan overtales i en nødsituation.
Ja så trænger der til en udskiftning i det firma, mere end jeg troede.

Du kender ikke meget til forsikringsjura, åbenbart. Det kan for alle vi andre lyde skrupskørt, men ikke for jurister :-(

Ps, har en oplevelse af vise personer er sat til at forsvare bane,dk og dsb her i dette forum. Bare en ide, som ikke kan bevises

Det er svært at bevise vrøvl... Men det er nemt at sidde hjemme i sofaen og fortælle andre, hvad de bare skal gøre. Så er man også fri for at skulle tage stilling til de faktiske forhold i jernindustrien.

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af Peter Christensen, søndag 12. august, 2018, 13:34 (99 dage siden) @ krabsen

Du vil sikkert sige, at det kan man hurtigt lære, men sådan spiller klaveret ikke: Hvis der sker en ulykke mens den pågældende uuddannede afløser er på vagt, hvem har så ansvaret? Og hvilket forsikringsselskab vil påtage sig erstatningsansvaret i denne situation?

Er BDK ikke selvforsikrende som resten af staten?

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af krabsen, søndag 12. august, 2018, 16:58 (99 dage siden) @ Peter Christensen

Du vil sikkert sige, at det kan man hurtigt lære, men sådan spiller klaveret ikke: Hvis der sker en ulykke mens den pågældende uuddannede afløser er på vagt, hvem har så ansvaret? Og hvilket forsikringsselskab vil påtage sig erstatningsansvaret i denne situation?

Er BDK ikke selvforsikrende som resten af staten?

Muligvis, men det ændrer sådan set ikke meget på sagen. Så er det bare et internt 'selvforsikringskontor' eller hvad det nu hedder, der har aben. Eller måske finansministeriet, hvilket nok ikke gør det smidigere..

I begge tilfælde kan det, at en sikkerhedsfunktion er udført af en person uden den krævede uddannelse/certificering, komplicere (og måske forhøje) erstatningsansvaret betydeligt.

Edit: og ja, meget kunne gøres smidigere, hvis der var mere rum til lokale beslutninger og ansvarspåtagelse. Men sådan spiller djøf-klaveret ikke:-(

Ingen tog Nykøbing-Rødby - men ingen information heller?

af 1993matias @, KH, lørdag 11. august, 2018, 08:46 (101 dage siden) @ Leif Jørgensen

Der er information nu, men ikke da jeg skrev i går. Der kan man bare se! :-D

Men hvordan kan det være, at togbusserne ikke kører i den plan, EC-togene kører i fra Rødby? F.eks. skulle der have været kørt et EC-tog 10:20, men togbussen kører først 11:05. Det er jo ikke fordi, der ikke er nogen bus til rådighed, den ankommer allerede 10:00... Med busafgang 10:30 kan man lige nå toget en time før!

--
Med venlig hilsen
Matias Lq

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen