Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aalborg-Aarhus - samme rejsetid med tog som med togbus (Generelt)

af andersj, Aalborg, 19/8 2018, 00:43 (2077 dage siden)

Når totalspærringen mellem Langå og Hobro er slut næste søndag, betyder det ikke at sporarbejdet er slut. Der vil stadig være enkeltsporsdrift på en del af strækningen, og DSB har strikket en særdeles uattraktiv køreplan sammen. Ifølge Banedanmark er der enkeltsporsdrift mellem Hobro og Fårup frem til uge 39 og mellem Randers og Fårup fra uge 39 til uge 42. Det virker til at man hos DSB blot har sagt "Enkeltsporsdrift Randers-Hobro i hele perioden" for at undgå at skulle lave 2 forskellige køreplaner.

Rejsetid normalt Aalborg-Aarhus:
IC 01:32
ICL 01:19

Rejsetid pt. med togbus Aalborg-Langå og tog Langå-Aarhus:
IC 02:05
ICL 02:06

Rejsetid fra 27. august Aalborg-Aarhus:
IC 02:06
ICL 02:07

Det kommer altså til at være 1 minut langsommere med tog hele vejen, end det gør pt. med bus og skifte mellem bus og tog. Det skyldes bl.a. at begge tog standser i Skalborg, Svenstrup, Støvring og Skørping samt nedsat hastighed. ICL har ophold i Hobro i 5 minutter og i Randers i 17 minutter. IC holder i hhv. 5 og 9 minutter. Nordjyske Jernbaners tog mellem Aalborg og Skørping er aflyst i perioden.

Rejsetiden fra Hjørring til Aarhus med direkte tog vil være 3 timer og 3 minutter. Normalt er det 2 timer og 3 minutter. Det skyldes bla. at toget har ophold i Aalborg på 16 minutter. Det betyder at toget har længere ophold på i alt 38 minutter på turen. Det svarer til at over 20% af rejsetiden bruges på at holde stille.

I starten var der meldt en noget bedre køreplan ud - jeg har en billet til den 20. september, købt den 29. juni, hvor ICL står til afgang yy:21, men nu kører den allerede xx:59. Normalt kører den yy:47.


Konklusion:
Det er godt nok for ringe at man ikke kan slå køreplanen for togbusserne. Man kunne have lavet en køreplan med kun et direkte tog i timen mellem Aalborg og Aarhus suppleret med lokale tog Hobro-Aalborg og Randers-Aarhus-(København). Istedet for at have en attraktiv forbindelse i timen, får man nu to uattraktive forbindelser.

--
Mvh Anders

Aalborg-Aarhus - samme rejsetid med tog som med togbus

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 19/8 2018, 09:42 (2077 dage siden) @ andersj

Pas nu på med at kritiserer DSBs dispositioner.... :-)

Det virker efterhånden som om jernbanen i Danmark frivilligt afgiver alle trumfkort til sine konkurrenter. Det gøres til dels ved at lave så ringe køreplaner at selv den største entusiast ikke længere finder toget attraktivt. Hvis det ikke er nok til at skræmme nogen væk, så sker der jo en rituelle prisstigning hvert år - dårligere produkt = højere priser.

Af de rejser der foretages mellem Aalborg og København, hvor mange procent sker stadig med toget ?

Med 'Kombardoexpressen' kan man i dag rejse fra Aalborg til København for 199,- kr., DSB skal have 438,- kr. for samme ydelse og rejsetiden er omkring 5 timer for begge produkter.

Skal man ikke selv betale, eller har man penge nok, så er flyet en mulighed. Her kan DSB godt konkurrerer prismæssigt, men på tidsforbruget vinder flyet suverænt.

Aalborg-Aarhus - samme rejsetid med tog som med togbus

af Scharfenberg, 19/8 2018, 22:58 (2076 dage siden) @ Henrik Hansen

Pas nu på med at kritiserer DSBs dispositioner.... :-)

Det virker efterhånden som om jernbanen i Danmark frivilligt afgiver alle trumfkort til sine konkurrenter. Det gøres til dels ved at lave så ringe køreplaner at selv den største entusiast ikke længere finder toget attraktivt. Hvis det ikke er nok til at skræmme nogen væk, så sker der jo en rituelle prisstigning hvert år - dårligere produkt = højere priser.

Af de rejser der foretages mellem Aalborg og København, hvor mange procent sker stadig med toget ?

Med 'Kombardoexpressen' kan man i dag rejse fra Aalborg til København for 199,- kr., DSB skal have 438,- kr. for samme ydelse og rejsetiden er omkring 5 timer for begge produkter.

Skal man ikke selv betale, eller har man penge nok, så er flyet en mulighed. Her kan DSB godt konkurrerer prismæssigt, men på tidsforbruget vinder flyet suverænt.

Pas nu på med at være for uspecifik med dine fakta :-)

Jeg har netop søgt efter Orange-billetter en uge (ikke en måned) ude i fremtiden, og mandag den 27. august om aftenen er der fra Aalborg mod Kbh. følgende afgange og priser:

Afg. kl. 17.59 med IC Lyn: Fra kr. 191,-
Afg. kl. 18.29 med IC: Fra kr. 145,-
Afg. kl. 19.29 med IC: Fra kr. 112,-

Pladsbillet en mulighed men ikke et krav.

Når sporarbejderne er overstået, bliver rejsetiden igen 4:20 med IC Lyn.

Mandag den 27. august har Kombardo to afgange: 8.35 og 15.35.
DSB har afgange mellem Aalborg og Kbh. hver halve time det meste af dagen. Det er baggrunden for, at standardprisen er så relativt høj - at DSB også er forpligtet til at køre på de tidspunkter, hvor belægningen ikke nødvendigvis er særlig høj. Det er væsentligt, når du sammenligner priser mellem fjernbus og tog.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Aalborg-Aarhus - samme rejsetid med tog som med togbus

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/8 2018, 08:15 (2076 dage siden) @ Scharfenberg

Pas nu på med at være for uspecifik med dine fakta :-)

Jeg har netop søgt efter Orange-billetter en uge (ikke en måned) ude i fremtiden, og mandag den 27. august om aftenen er der fra Aalborg mod Kbh. følgende afgange og priser:

Afg. kl. 17.59 med IC Lyn: Fra kr. 191,-
Afg. kl. 18.29 med IC: Fra kr. 145,-
Afg. kl. 19.29 med IC: Fra kr. 112,-

Jeg søgte på en fuld pris billet med mulighed for ændringer og afbestilling, den kostede 199,- hos 'Kombardo'. Hvis man ønsker mindre flexibilitet så kan turen fås for 99,- (efter hukommelsen).

Pladsbillet en mulighed men ikke et krav.

I bussen er du sikret en sideplads, derfor bør de 30,- kr. til en pladsbillet medregnes hos DSB.

Når sporarbejderne er overstået, bliver rejsetiden igen 4:20 med IC Lyn.

4.20 timer hvor det hverken er muligt at købe vådt eller tørt. Med bussen tager det 5 timer, men den ene time er på færgen, hvor der er gode mulighed for at strække benene og få noget at spise.

Mandag den 27. august har Kombardo to afgange: 8.35 og 15.35.

Der må være forretningsgrundlag for at udbygge med flere afgange :-)

DSB har afgange mellem Aalborg og Kbh. hver halve time det meste af dagen. Det er baggrunden for, at standardprisen er så relativt høj - at DSB også er forpligtet til at køre på de tidspunkter, hvor belægningen ikke nødvendigvis er særlig høj. Det er væsentligt, når du sammenligner priser mellem fjernbus og tog.

Det er selvfølgelig DSBs helt store fordel, at der er afgange fordelt over hele døgnet, også i de tidlige og sene timer. Fjernbusserne plukker de lavt hængende frugter og har derfor valgt afgange, hvor man er sikker på næsten fuld belægning på bussen, det afspejler sig også i prisen.

Fjernbusserne er og vil i al fremtid blive en væsentlig konkurrent til DSB, der ikke længere kan forvente at have markedet for fjerntrafik for sig selv som for nogle år siden. Man er begyndt at reagerer på det, hvor orange billetterne er et direkte modtræk til busserne, men skal man have succes, så skal man nok tænke til bredere og ikke kun i pris, men også i service og pålidelighed.

Aalborg-Aarhus - samme rejsetid med tog som med togbus

af RasmusD, 20/8 2018, 08:48 (2076 dage siden) @ Henrik Hansen

4.20 timer hvor det hverken er muligt at købe vådt eller tørt. Med bussen tager det 5 timer, men den ene time er på færgen, hvor der er gode mulighed for at strække benene og få noget at spise.

Det stemmer ikke overens med min oplevelse. Jeg har kørt Aarhus-København en håndfuld gange i år, og der er da både sodavandsautomater og mulighed for at købe kaffe/chokolade (sidstnævnte dog kun i et mindre tidsrum).

Aalborg-Aarhus - samme rejsetid med tog som med togbus

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/8 2018, 09:02 (2076 dage siden) @ RasmusD

4.20 timer hvor det hverken er muligt at købe vådt eller tørt. Med bussen tager det 5 timer, men den ene time er på færgen, hvor der er gode mulighed for at strække benene og få noget at spise.


Det stemmer ikke overens med min oplevelse. Jeg har kørt Aarhus-København en håndfuld gange i år, og der er da både sodavandsautomater og mulighed for at købe kaffe/chokolade (sidstnævnte dog kun i et mindre tidsrum).

Muligheden for at købe kaffe/chokolade undervejs er godt nok til tilstede på papiret, men som jeg forstår ordningen, så er det op til togpersonalet om de 'åbner' for salget eller ej. Min erfaring siger mig, at i omkring 50% af rejserne (Vejen - København) er muligheden ikke tilstede - men andre ord, så kan man ikke forvente den mulighed på sin rejse, og det udvander jo et ellers fornuftigt tiltag fra DSB's side.

Aalborg-Aarhus - samme rejsetid med tog som med togbus

af mpp, 20/8 2018, 12:11 (2075 dage siden) @ Henrik Hansen

Som nævnt andetsteds er mulighed for at købe snacks i toget kun noget værd når jeg på forhånd kan vide om muligheden er der og disponere efter det. Ellers bliver jeg alligevel nødt til at tage en madpakke med eller købe mad på stationen inden afgang. Med bussen kan man regne med at man får et afbræk hvor man kan købe mad (det samme med Eurocity til Hamborg).

Aalborg-Aarhus - samme rejsetid med tog som med togbus

af Dampfmeisteren ⌂, 20/8 2018, 15:26 (2075 dage siden) @ Henrik Hansen

Med 'Kombardoexpressen' kan man i dag rejse fra Aalborg til København for 199,- kr., DSB skal have 438,- kr. for samme ydelse og rejsetiden er omkring 5 timer for begge produkter.

Skal man ikke selv betale, eller har man penge nok, så er flyet en mulighed. Her kan DSB godt konkurrerer prismæssigt, men på tidsforbruget vinder flyet suverænt.


Da jeg skulle hjem fra Aalborg i sommerferien fløj jeg med Norwegian for 450 kr til Kbh. Så DSB kan ikke slå flyet på prisen heller.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Aalborg-Aarhus - samme rejsetid med tog som med togbus

af Mads, 20/8 2018, 17:27 (2075 dage siden) @ Dampfmeisteren

Med 'Kombardoexpressen' kan man i dag rejse fra Aalborg til København for 199,- kr., DSB skal have 438,- kr. for samme ydelse og rejsetiden er omkring 5 timer for begge produkter.

Skal man ikke selv betale, eller har man penge nok, så er flyet en mulighed. Her kan DSB godt konkurrerer prismæssigt, men på tidsforbruget vinder flyet suverænt.

Da jeg skulle hjem fra Aalborg i sommerferien fløj jeg med Norwegian for 450 kr til Kbh. Så DSB kan ikke slå flyet på prisen heller.

Afhænger af hvor god tide man er ude i. I denne uge er billigste afgang 499 kr. I weekenden 599. Det samme gør sig gældende for mandag d. 27/8 som tidligere er blevet nævnt.
For en enkelt-tur, Aalborg-København.

Edit: Og så skal man huske at togbilletten også gælder "last mile" på destinationen, hvor du skal af med ~3 zoner i begge ender med flyet.

Aalborg-Aarhus - samme rejsetid med tog som med togbus

af kasperchr, 19/8 2018, 23:02 (2076 dage siden) @ andersj

Ja nu skal du ikke give DSB alt for gode ideer :-|

Kasper
https://aarhus24.dk

Aalborg-Aarhus - samme rejsetid med tog som med togbus

af jachav, 5/10 2018, 09:27 (2030 dage siden) @ kasperchr

Nu hvor sporarbejdet Langaa-Hobro er overstået (?) er rejsetiden Aarhus - Aalborg 1:45 med lyntoget... Før var rejsetiden 1:19...

Er der nogen, der ved hvorfor, og om det bliver ved med at være sådan?

Aalborg-Aarhus - samme rejsetid med tog som med togbus

af Scharfenberg, 5/10 2018, 10:31 (2029 dage siden) @ jachav

Nu hvor sporarbejdet Langaa-Hobro er overstået (?) er rejsetiden Aarhus - Aalborg 1:45 med lyntoget... Før var rejsetiden 1:19...

Er der nogen, der ved hvorfor, og om det bliver ved med at være sådan?

Pga. de fortsatte sporarbejder vil der stadigvæk være forlænget rejsetid mellem Aarhus og Aalborg indtil 8. december. I perioden 12. november - 8. december skal IC og lyn betjene stationerne på Aalborg Nærbane, da Nordjyske kun kører nord for Aalborg.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak