Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Detaljebilleder af førerhuset på DSB Litra Hs (Generelt)

af Christian Skov Bojsen, 20/8 2018, 17:55 (2048 dage siden)

Hej alle

I forbindelse med specificering af det indvendige førerhus på Litra Hs, søger jeg detaljebilleder som viser elementer og detaljer i førerhuset såsom manometerplacering, førerhuslys, skabe/sæder, rørføringer og andre detaljer som skulle være fanget på billeder. Hvis der var nogle som skulle ligge inde med viden omkring inventaret som gjorde sig specifikt i førerhuset på Litra Hs, lader jeg selvfølgelig også gerne høre om det!

Med ønsket om en fortsat god uge.

Christian

Detaljebilleder af førerhuset på DSB Litra Hs

af Steff, 20/8 2018, 20:08 (2048 dage siden) @ Christian Skov Bojsen

Hej alle

I forbindelse med specificering af det indvendige førerhus på Litra Hs, søger jeg detaljebilleder som viser elementer og detaljer i førerhuset såsom manometerplacering, førerhuslys, skabe/sæder, rørføringer og andre detaljer som skulle være fanget på billeder. Hvis der var nogle som skulle ligge inde med viden omkring inventaret som gjorde sig specifikt i førerhuset på Litra Hs, lader jeg selvfølgelig også gerne høre om det!

Med ønsket om en fortsat god uge.

Christian

Kære Christian

Nu skriver du ikke om det er en Hs I eller Hs II det drejer sig om. Er det førstnævnte altså Hs I, findes der ingen tegninger i Danmarks jernbanemuseums ”Jernbanekilder” og jeg er ikke stødt på dem ved gennemgang af tegningerne år tilbage. Men jeg kan jo have overset den/dem.

Der findes dog billeder af begge typer udefra, men desværre ingen fra førerhuset. Men til gengæld kan du finde en Hovedtegning Lokomotiv (HL) af førerhusindretningen for litra Hs II der:

http://jernbane.vps.powernet.dk/catalog/Billedarkiv/r/10255/viewmode=infoview/fc=3%3A82...

Mig bekendt findes der ikke nogen billeder af førerhuset for litra Hs I (De sjællandske) og jeg er heller ikke sikker på at det findes for Hs II. Jeg erindrer ikke at have set sådanne. Men det behøver jo ikke at være korrekt.

Håbet er så, at der er ”private” fotografier, optaget af nogen af læserne her på siden. Men her skal du være opmærksom på, at på museets Hs II er førerhusindretningen ændret i og med at dampbremsen er fjernet og den har fået (af sikkerhedshensyn) trykluftbetjent bremse. Derfor er udlægningen af førerhusets indretning ikke som på den originale.

Skal du have fat på førerhusindretningen for en Hs I (Sjællænder) skal du en tur på museet i Odense og lige få lov til at klatre en tur op i førerhuset på dets Hs I (hvis udstillet, kan ikke huske det).

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Detaljebilleder af førerhuset på DSB Litra Hs

af Christian Skov Bojsen, 20/8 2018, 21:10 (2048 dage siden) @ Steff

Hej Steffen

Det skulle jeg selvfølgelig have konkretiseret, men det er HS II førerhusbilleder jeg søger. Jeg ved, som du også nævner, at det ikke ligefrem bugner med billeder, som tillader detaljer i førerhuset, dagens lys.. Ligeledes er jeg bekendt med Hs 415's mangler, hvorfor jeg ikke kan bruge den (som den er idag) til at specificere detaljerne... Tak for dit svar!

Jeg må håbe at der er én som ligger inde med private billeder...

Venlig hilsen

Christian

Detaljebilleder af førerhuset på DSB Litra Hs

af TeamBaumann, Hjordkær, 21/8 2018, 11:22 (2047 dage siden) @ Christian Skov Bojsen

Hej, jeg ved ikke om dette kan bruges ( og undskyld at fotoet er lidt skævt, der var en bagved og skubbede,
da jeg tog dette foto )
[image]
DSB Hs 415, Odense 5/6-2009 foto: Baumann

Detaljebilleder af førerhuset på DSB Litra Hs

af Steff, 21/8 2018, 11:41 (2047 dage siden) @ TeamBaumann

Kære Baumann og Jesper

Jeg tror at billedet kan bruges, da der så vidt jeg husker IKKE er ændret overhovedet på armaturers og haners placering på bagsiden af fyrkassen. Den højre side (og venstre) kan jo så tages direkte fra den HL henvist til på museets hjemmeside. Der er jo den originale dampbremse.


God dag til alle

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Detaljebilleder af førerhuset på DSB Litra Hs

af Niels Buch, 20/8 2018, 21:48 (2048 dage siden) @ Steff

Skal du have fat på førerhusindretningen for en Hs I (Sjællænder) skal du en tur på museet i Odense og lige få lov til at klatre en tur op i førerhuset på dets Hs I (hvis udstillet, kan ikke huske det).

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hej Steffen og Christian

Lidt med fare for at vise uvidenhed mellem Hs I og Hs II, vil jeg spørge om den Hs (Hs 368 "Gungner") der står i Gedser Remise (se foto) ikke er en Hs I.

[image]

Hilsen
Niels

Detaljebilleder af førerhuset på DSB Litra Hs

af Steff, 20/8 2018, 22:27 (2048 dage siden) @ Niels Buch

Kære Niels

Det er da en Hs I´er I har stående i Gedser;-) , så der er jo endnu en mulighed for at se en Hs efter i førerhuset:-)

Nu havde jeg ikke lige været inde i listerne og se om andre var så heldige at have en Hs I, men det er der da, så chancen er forøget 100 %. Godt lige at få opfrisket hukommelsen, tak!

Tak for info.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Detaljebilleder af førerhuset på DSB Litra Hs

af Skott, 21/8 2018, 14:05 (2047 dage siden) @ Niels Buch

Hej Niels
Det er især let at genkende ved den delte røgkammerdør, der netop er i fokus på dit billede.

Detaljebilleder af førerhuset på DSB Litra Hs

af Steff, 21/8 2018, 15:58 (2047 dage siden) @ Skott

Kære alle

Det er så ganske rigtigt som der skrives, at bl.a. den dobbelte støbejerns røgkammerdør på litra Hs I er en markant forskel til litra Hs II, der havde en spids rund stålplade røgkammerdør.

Herunder er et par fotos samt et par tegninger af hver hovedtype.

Hs I var oprindeligt konstrueret for det Sjællandske Jernbaneselskab. Historien kan man læse her på siderne under:

http://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=HS&typenr=1

Et andet godt kendetegn på HS I er fyrkassen, der i udseende er større (højere) end rundkedlen ved førerhuset og så at styringen bliver trukket af en vingetap på drivhjulet (det bageste hjulsæt).

Hs II var en DSB konstruktion på basis af Hs I og havde lidt andre mål og derfor lidt ændret konstruktion. Det var DSB´s første rangerlokomotiv for den ”lette rangering”. Udseendemæssigt var det en typisk Busse konstruktion med Allan/Trick styring med excentrikker der trak styringen. Om Hs II kan læses her:

http://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=HS&typenr=2

Herunder to billeder af hhv. Hs I (øverst) og Hs II (nederst).

[image]
Hs I nr. 368 fotograferet i Kalundborg i dets endelige udseende før udrangering. Bemærk den her meget typiske sjællandske ”bolsjedåse” sandkasse mellem førerhus og dampdomen. Da lokomotivet havde rammevandkasser, blev der i mange tilfælde påsat en ”vandtud/rør” for bedre at kunne nå vandkranens tud. Ligeledes fik nogle lokomotiver forlænget skorstenen så de passede bedre ind i røghatten i remisen.
Foto: James Steffensen.

[image]
Hs II nr. 378 fotograferet i oprindelig udførelse.
Foto: Ukendt, arkiv Danmarks Jernbanemuseum.

[image]
Sidetegning af ”Klasse H”, senere litra Hs I i oprindelig udførelse med bl.a. det længere førerhus, SJS skorstenshat og nr. og klassebetegnelse på førerhussiden. Lokomotivet blev ændret senere.
Tegning: Danske Statsbaner.

[image]
Sidetegning af litra Hs II i endelig udførelse og her med stor dampdomen med sandkasse (stangtræk).
Tegning: Steffen Dresler©.

Ønsker man at læse mere om lokomotiverne henvises til Bays bog om ”Danmarks Damplokomotiver”, DSB Damprangerlokomotiver (Lokomotivet) og endelig om den oprindelige klasse H i ”Sjællandske jernbaneselskabs damplokomotiver” (Danmarks jernbanemuseum). Og så har jeg sikkert glemt et par referencer til.


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak