Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er det på frontruden? (Generelt)

af TeamBaumann, Hjordkær, 22/8 2018, 18:07 (2072 dage siden)

Jeg har længe undret mig over denne mærkat / gul rund klistemærke ved togets frontrude
hvad for en betydning har det?
Det gule mærke har jeg kun set på Arriva's togsæt, men menes også at jeg har set nogle
røde mærker på nogle MQ'er.
[image]

Er det samme betydning ligesom man kan finde hos biler / køretøj, hvor der er angivet hvor god miljøvenlig farttøjer er, eks. grøn klasse 4, gul klasse 3 osv. ?

Hvad er det på frontruden?

af Niels Munch, 22/8 2018, 18:35 (2072 dage siden) @ TeamBaumann

Hej,

Arrivas 2 generationer af LINT togsæt kan ikke køres sammenkoblet, idet de bl.a. er forsynet med forskellig software. Kun togsæt med samme farve mærkat må køre sammenkoblet.

DSB har formentlig samme problem med de 2 serier DESIRO, som Arriva har med deres LINT.

Lokalbanen og Regionstog, der også anskaffede flere generationer LINT, bekostede i 2009 en homologisering, så alle softwaremæssigt er ens og kan kobles i flæng.


M.v.h.
Niels

Hvad er det på frontruden?

af kme, 22/8 2018, 18:44 (2072 dage siden) @ Niels Munch

Lokalbanen og Regionstog, der også anskaffede flere generationer LINT, bekostede i 2009 en homologisering, så alle softwaremæssigt er ens og kan kobles i flæng.

Er det noget du kan uddybe? Hvad har det fx cirka kostet. Er det "bare" noget software? Det lyder som en fornuftig udgift.

Hvad er det på frontruden?

af Niels Munch, 22/8 2018, 19:29 (2072 dage siden) @ kme

Lokalbanen og Regionstog, der også anskaffede flere generationer LINT, bekostede i 2009 en homologisering, så alle softwaremæssigt er ens og kan kobles i flæng.

Er det noget du kan uddybe? Hvad har det fx cirka kostet. Er det "bare" noget software? Det lyder som en fornuftig udgift.


Jeg har ingen information om prisniveauet.

Som jeg erindrer, blev Arriva inviteret til at deltage i projektet således, at alle daværende LINT i DK blev "ens". Men Arriva "takkede nej" uanset, at man allerede havde bestilt sin 2. serie til lev. i 2010.

Det var i øvrigt Alstom Transport Deutschland, der forestod softwareudviklingen og godkendelsen; det praktiske arbejde udførtes i Hillerød, og de fleste test- og godkendelseskørsler fandt sted mellem Tisvildeleje og Vejby.


M.v.h.
Niels

Hvad er det på frontruden?

af TeamBaumann, Hjordkær, 22/8 2018, 19:43 (2072 dage siden) @ Niels Munch

Takker, for den gode og logisk forklaring :-)

Hvad er det på frontruden?

af AndreasM, 22/8 2018, 19:54 (2072 dage siden) @ Niels Munch

DSB har formentlig samme problem med de 2 serier DESIRO, som Arriva har med deres LINT.

Ja. Og samme løsning. Også på IC4 er denne model brugt. :-)

Avatar

Hvad er det på frontruden?

af Erik H, Frederikssund, 25/8 2018, 19:47 (2069 dage siden) @ AndreasM

Med den forskel at IC4 generelt ikke kan sammenkobles... :-D

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Hvad er det på frontruden?

af AndreasM, 25/8 2018, 20:47 (2069 dage siden) @ Erik H

Med den forskel at IC4 generelt ikke kan sammenkobles... :-D

Prøv at stikke hovedet ud i den friske luft engang imellem?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak