Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Køreplan for Letbanen til Odder er offentliggjort (Generelt)

af andersj, Aalborg, 23/8 2018, 11:20 (2063 dage siden)

Som ventet startes der ud med halvtimedrift på hele Odderbanen med L2. Først når Grenåbanen er færdig kommer L1 til at supplere med halvtimedrift til Mårslet, og dermed kvartersdrift Mårslet-Aarhus H.

Der er en ekstra afgang fra Odder 7:37 og fra Lisbjergskolen 15:35 / fra Aarhus H 16:04.

Køreplanen for L2 kan ses her: https://www.midttrafik.dk/media/13273/k%C3%B8replan_l2_opstartodderlisbjerg_hjemmeside.pdf

--
Mvh Anders

Køreplan for Letbanen til Odder er offentliggjort

af nicolajpaaske, 23/8 2018, 11:32 (2063 dage siden) @ andersj

Spændende! Mon ikke, den åbner inden længe.

Ekstraafgangen du taler om er fra Odder 07.18, hvilket betyder at der kører tog fra Aarhus H til AU Hospital 08.00, 08.05 og 08.10 - så begynder det at ligne noget :-D

Odderbanen er netop godkendt

af LHJ, 24/8 2018, 16:13 (2062 dage siden) @ Thorbjørn

Så skulle det være ganske vist:
https://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE10825612/odderbanen-godkendt-af-trafikstyrelsen/

Spændende hvornår de begynder at rulle!

Vh Jonas

Mon ikke et godt gæt kunne være mandag den 27. august 2018 ...? ;-)

God weekend!

vh
LH


https://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE10825612/odderbanen-aabner-loerdag/


Ja, så gik der lige præcis IKKE 2 år fra lukning til genåbning ...
Tillykke med det Århus - og Odder - og Aarhus Letbane!

Mh
LH

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af andersj, Aalborg, 24/8 2018, 17:51 (2062 dage siden) @ Thorbjørn

Aarhus Letbane skriver dags dato at man forventer meget pres på afgangene i myldretiden og at Midttrafik vil følge passagerudviklingen og evt. sætte busser ind som supplement.

http://www.letbanen.dk/nyheder/nyheder/2018/aabning-odderbanen-og-lisbjerg/

Undskyld, men busser som supplement til en milliarddyr letbane? Jeg har i lang tid undret mig over at man ikke har købt vogne der kan koble sammen, når man tænker på hvor begrænset infrastrukturen er på både Grenå- og Odderbanen. Perronerne skulle endda være lange nok til to sæt på de "gamle" baner, fordi man jo også kørte med 2 x MQ på nogle afgange.

Når Mårslet togene begynder at køre, så har man faktisk allerede fra "dag 2" udnyttet kapaciteten fuldt ud på Odderbanen. I Bergen har man fået indsat to led mere i deres Variobahn vogne, men de var også forberedt til det.

--
Mvh Anders

Avatar

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Schienenwolf, Læsø, 24/8 2018, 18:28 (2062 dage siden) @ andersj

Aarhus Letbane skriver dags dato at man forventer meget pres på afgangene i myldretiden og at Midttrafik vil følge passagerudviklingen og evt. sætte busser ind som supplement.

http://www.letbanen.dk/nyheder/nyheder/2018/aabning-odderbanen-og-lisbjerg/

Undskyld, men busser som supplement til en milliarddyr letbane? Jeg har i lang tid undret mig over at man ikke har købt vogne der kan koble sammen, når man tænker på hvor begrænset infrastrukturen er på både Grenå- og Odderbanen. Perronerne skulle endda være lange nok til to sæt på de "gamle" baner, fordi man jo også kørte med 2 x MQ på nogle afgange.

Når Mårslet togene begynder at køre, så har man faktisk allerede fra "dag 2" udnyttet kapaciteten fuldt ud på Odderbanen. I Bergen har man fået indsat to led mere i deres Variobahn vogne, men de var også forberedt til det.

Længere køretider, kortere tog end før, ikke hyppigere afgange, suplementskørsel med busser.... Ja, der skal åbenbart helst ikke komme for mange nye passagerer, så den kollektive trafik kan vinde terræn. Tænk sig hvis man havde indsat supplementsbusser, da Københavns metro åbnede. Nå, men når blot projektmagerene har fået en hyre, der svarer til deres sikkert høje uddannelsesniveau, så er det vel okay. Og skulle kapaciteten vise sig at være for lille i det daglige, så må pendlerne jo bare stå op - fattigrøvene, der ikke har råd til en bil at sidde i, altså.

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Mester, 25/8 2018, 01:08 (2062 dage siden) @ Schienenwolf

Flere afgange mellem Aarhus H og Mårslet. Kortere tog? Ja, men stadig flere pladser i toget. Samme køretid.

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Rail, 25/8 2018, 12:04 (2061 dage siden) @ Mester

Flere afgange mellem Aarhus H og Mårslet. Kortere tog? Ja, men stadig flere pladser i toget.

Ikke nødvendigvis "i toget" - MQ har 103 siddepladser og Tango har 108, men 2 MQ kan jo kobles = 206 ;-)

Samme køretid.

Godt nok en falliterklæring at udskifte diesel med el og ikke kunne finde ud af at bruge den bedre acceleration til noget.

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af andersj, Aalborg, 25/8 2018, 12:12 (2061 dage siden) @ Rail

Samme køretid.


Godt nok en falliterklæring at udskifte diesel med el og ikke kunne finde ud af at bruge den bedre acceleration til noget.

Man er vel bundet op af krydsningsstationerne. Når der skal køres 4 afgange i timen, skal der krydses med ca. 7,5 minutters mellemrum. Hvis man så kan klare turen mellem to krydsningsstationer på 5 minutter, så skal man jo blot holde 2,5 minutter og vente. Køreplanen skal helst også være robust, når man vikler alle linjer ind i hinanden, og har to lange strækninger med enkeltspor og tæt trafik på stamstrækningen mellem Aarhus H og Randersvej.

Så køretiden bliver ikke kortere, men man får nemmere ved at holde køreplanen.

--
Mvh Anders

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Rail, 25/8 2018, 12:24 (2061 dage siden) @ andersj

Samme køretid.


Godt nok en falliterklæring at udskifte diesel med el og ikke kunne finde ud af at bruge den bedre acceleration til noget.


Man er vel bundet op af krydsningsstationerne. Når der skal køres 4 afgange i timen, skal der krydses med ca. 7,5 minutters mellemrum. Hvis man så kan klare turen mellem to krydsningsstationer på 5 minutter, så skal man jo blot holde 2,5 minutter og vente. Køreplanen skal helst også være robust, når man vikler alle linjer ind i hinanden, og har to lange strækninger med enkeltspor og tæt trafik på stamstrækningen mellem Aarhus H og Randersvej.

Så køretiden bliver ikke kortere, men man får nemmere ved at holde køreplanen.

Der både fjernet standsningssteder og der er kommet tog med en bedre acceleration - tror de skulle overveje en ny køreplanlægger.

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af steenth, 25/8 2018, 14:43 (2061 dage siden) @ Rail

Man er vel bundet op af krydsningsstationerne. Når der skal køres 4 afgange i timen, skal der krydses med ca. 7,5 minutters mellemrum. Hvis man så kan klare turen mellem to krydsningsstationer på 5 minutter, så skal man jo blot holde 2,5 minutter og vente. Køreplanen skal helst også være robust, når man vikler alle linjer ind i hinanden, og har to lange strækninger med enkeltspor og tæt trafik på stamstrækningen mellem Aarhus H og Randersvej.

Så køretiden bliver ikke kortere, men man får nemmere ved at holde køreplanen.


Der både fjernet standsningssteder og der er kommet tog med en bedre acceleration - tror de skulle overveje en ny køreplanlægger.

Hvis du læser igen hvad der står længere oppe, så er man bundet af krydsningsstationerne placering. Selv en god køreplanlægger kan ikke ændre hvor krydsningsstationerne er.

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Rail, 25/8 2018, 15:19 (2061 dage siden) @ steenth

Man er vel bundet op af krydsningsstationerne. Når der skal køres 4 afgange i timen, skal der krydses med ca. 7,5 minutters mellemrum. Hvis man så kan klare turen mellem to krydsningsstationer på 5 minutter, så skal man jo blot holde 2,5 minutter og vente. Køreplanen skal helst også være robust, når man vikler alle linjer ind i hinanden, og har to lange strækninger med enkeltspor og tæt trafik på stamstrækningen mellem Aarhus H og Randersvej.

Så køretiden bliver ikke kortere, men man får nemmere ved at holde køreplanen.


Der både fjernet standsningssteder og der er kommet tog med en bedre acceleration - tror de skulle overveje en ny køreplanlægger.


Hvis du læser igen hvad der står længere oppe, så er man bundet af krydsningsstationerne placering. Selv en god køreplanlægger kan ikke ændre hvor krydsningsstationerne er.

Nej men når køretiden mellem dem ændre sig, så kan bindingerne også ændre sig. Særligt den sydlige del hvor der kun skal være halvtimes drift burde der være potentiale.

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 25/8 2018, 18:02 (2061 dage siden) @ steenth

Man er vel bundet op af krydsningsstationerne. Når der skal køres 4 afgange i timen, skal der krydses med ca. 7,5 minutters mellemrum. Hvis man så kan klare turen mellem to krydsningsstationer på 5 minutter, så skal man jo blot holde 2,5 minutter og vente. Køreplanen skal helst også være robust, når man vikler alle linjer ind i hinanden, og har to lange strækninger med enkeltspor og tæt trafik på stamstrækningen mellem Aarhus H og Randersvej.

Så køretiden bliver ikke kortere, men man får nemmere ved at holde køreplanen.


Der både fjernet standsningssteder og der er kommet tog med en bedre acceleration - tror de skulle overveje en ny køreplanlægger.


Hvis du læser igen hvad der står længere oppe, så er man bundet af krydsningsstationerne placering. Selv en god køreplanlægger kan ikke ændre hvor krydsningsstationerne er.

Nu skal man jo ikke lade sig distrahere af virkelighedens verden :-D

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Poul Andersen, 25/8 2018, 13:56 (2061 dage siden) @ andersj

Samme køretid.


Godt nok en falliterklæring at udskifte diesel med el og ikke kunne finde ud af at bruge den bedre acceleration til noget.


Man er vel bundet op af krydsningsstationerne. Når der skal køres 4 afgange i timen, skal der krydses med ca. 7,5 minutters mellemrum. Hvis man så kan klare turen mellem to krydsningsstationer på 5 minutter, så skal man jo blot holde 2,5 minutter og vente. Køreplanen skal helst også være robust, når man vikler alle linjer ind i hinanden, og har to lange strækninger med enkeltspor og tæt trafik på stamstrækningen mellem Aarhus H og Randersvej.

Så køretiden bliver ikke kortere, men man får nemmere ved at holde køreplanen.

Hvis der er etableret samtidig indkørsel på krydsningsstationerne, kan der spares tid ved krydsningerne.

Mvh.
Poul.

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af JesperErnst, 28/8 2018, 21:31 (2058 dage siden) @ andersj

Samme køretid.


Godt nok en falliterklæring at udskifte diesel med el og ikke kunne finde ud af at bruge den bedre acceleration til noget.


Man er vel bundet op af krydsningsstationerne. Når der skal køres 4 afgange i timen, skal der krydses med ca. 7,5 minutters mellemrum. Hvis man så kan klare turen mellem to krydsningsstationer på 5 minutter, så skal man jo blot holde 2,5 minutter og vente. Køreplanen skal helst også være robust, når man vikler alle linjer ind i hinanden, og har to lange strækninger med enkeltspor og tæt trafik på stamstrækningen mellem Aarhus H og Randersvej.

Så køretiden bliver ikke kortere, men man får nemmere ved at holde køreplanen.

Kunne man så ikke bare køre med 10 minuttersdrift og dermed få kortere køretid, højere kapacitet og kortere ventetid?

*Undskyld, jeg ved ikke noget om jernbanedrift

Avatar

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Schienenwolf, Læsø, 28/8 2018, 21:42 (2058 dage siden) @ JesperErnst

Samme køretid.


Godt nok en falliterklæring at udskifte diesel med el og ikke kunne finde ud af at bruge den bedre acceleration til noget.


Man er vel bundet op af krydsningsstationerne. Når der skal køres 4 afgange i timen, skal der krydses med ca. 7,5 minutters mellemrum. Hvis man så kan klare turen mellem to krydsningsstationer på 5 minutter, så skal man jo blot holde 2,5 minutter og vente. Køreplanen skal helst også være robust, når man vikler alle linjer ind i hinanden, og har to lange strækninger med enkeltspor og tæt trafik på stamstrækningen mellem Aarhus H og Randersvej.

Så køretiden bliver ikke kortere, men man får nemmere ved at holde køreplanen.


Kunne man så ikke bare køre med 10 minuttersdrift og dermed få kortere køretid, højere kapacitet og kortere ventetid?

*Undskyld, jeg ved ikke noget om jernbanedrift

Hej,

*Det er vi mange, der ikke gør. ;-)

Jeg undrer mig over, hvor robust køreplanen på yderstrækningerne bliver, når regulariteten på inderstrækningerne bliver sårbar for påvirkninger fra gadetrafikken. Godt nok kører sporvognene her i egen tracé, men det lader jo til, at både biler og fodgængere bevæger sig ind på disse reserverede områder, så der skal ikke meget til, før et "uheld" forplanter sig til hele nettet. Det lover ikke godt for regulariteten på yderstrækningerne, mens det inde i byen, hvor der er flere tog, måske ikke betyder så meget, da togfølgen er tættere, så man hurtigt kan komme i gang igen med kørslen efter et uheld.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af JesperErnst, 28/8 2018, 21:53 (2058 dage siden) @ Schienenwolf

Jeg undrer mig over, hvor robust køreplanen på yderstrækningerne bliver, når regulariteten på inderstrækningerne bliver sårbar for påvirkninger fra gadetrafikken. Godt nok kører sporvognene her i egen tracé, men det lader jo til, at både biler og fodgængere bevæger sig ind på disse reserverede områder, så der skal ikke meget til, før et "uheld" forplanter sig til hele nettet. Det lover ikke godt for regulariteten på yderstrækningerne, mens det inde i byen, hvor der er flere tog, måske ikke betyder så meget, da togfølgen er tættere, så man hurtigt kan komme i gang igen med kørslen efter et uheld.

For Odderbanens vedkommende kunne det vel løses ved at give togene et planlagt ophold på Århus H på 2-3 minutter.

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Peter Linaa, 28/8 2018, 21:57 (2058 dage siden) @ JesperErnst

Jeg undrer mig over, hvor robust køreplanen på yderstrækningerne bliver, når regulariteten på inderstrækningerne bliver sårbar for påvirkninger fra gadetrafikken. Godt nok kører sporvognene her i egen tracé, men det lader jo til, at både biler og fodgængere bevæger sig ind på disse reserverede områder, så der skal ikke meget til, før et "uheld" forplanter sig til hele nettet. Det lover ikke godt for regulariteten på yderstrækningerne, mens det inde i byen, hvor der er flere tog, måske ikke betyder så meget, da togfølgen er tættere, så man hurtigt kan komme i gang igen med kørslen efter et uheld.


For Odderbanens vedkommende kunne det vel løses ved at give togene et planlagt ophold på Århus H på 2-3 minutter.

Det har de jo allerede. Prøv at gå ind på Letbanens hjemmeside og find køreplanen for L2 og læs den.

M v h
Peter L

Avatar

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Schienenwolf, Læsø, 28/8 2018, 21:59 (2058 dage siden) @ JesperErnst

Jeg undrer mig over, hvor robust køreplanen på yderstrækningerne bliver, når regulariteten på inderstrækningerne bliver sårbar for påvirkninger fra gadetrafikken. Godt nok kører sporvognene her i egen tracé, men det lader jo til, at både biler og fodgængere bevæger sig ind på disse reserverede områder, så der skal ikke meget til, før et "uheld" forplanter sig til hele nettet. Det lover ikke godt for regulariteten på yderstrækningerne, mens det inde i byen, hvor der er flere tog, måske ikke betyder så meget, da togfølgen er tættere, så man hurtigt kan komme i gang igen med kørslen efter et uheld.


For Odderbanens vedkommende kunne det vel løses ved at give togene et planlagt ophold på Århus H på 2-3 minutter.

En permanent forsinkelse tror jeg ikke, at kunderne vil bryde sig om eller kan se meningen med. Man holder jo heller ikke planlagt 2-3 minutter på f.eks. Nehrus Allé.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af andersj, Aalborg, 28/8 2018, 22:34 (2058 dage siden) @ Schienenwolf

Jeg undrer mig over, hvor robust køreplanen på yderstrækningerne bliver, når regulariteten på inderstrækningerne bliver sårbar for påvirkninger fra gadetrafikken. Godt nok kører sporvognene her i egen tracé, men det lader jo til, at både biler og fodgængere bevæger sig ind på disse reserverede områder, så der skal ikke meget til, før et "uheld" forplanter sig til hele nettet. Det lover ikke godt for regulariteten på yderstrækningerne, mens det inde i byen, hvor der er flere tog, måske ikke betyder så meget, da togfølgen er tættere, så man hurtigt kan komme i gang igen med kørslen efter et uheld.


For Odderbanens vedkommende kunne det vel løses ved at give togene et planlagt ophold på Århus H på 2-3 minutter.


En permanent forsinkelse tror jeg ikke, at kunderne vil bryde sig om eller kan se meningen med. Man holder jo heller ikke planlagt 2-3 minutter på f.eks. Nehrus Allé.

Aarhus H er et knudepunkt hvor man kan skifte fører og hvor der er stor passagerudveksling. I København holder de fleste S-tog også længere tid på Hovedbanegården af samme årsager - Lokomotivfører og passagerveksel.

--
Mvh Anders

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Mester, 28/8 2018, 21:43 (2058 dage siden) @ JesperErnst

Kunne man så ikke bare køre med 10 minuttersdrift og dermed få kortere køretid, højere kapacitet og kortere ventetid?

*Undskyld, jeg ved ikke noget om jernbanedrift

Det kan ikke lade sig gøre med det nuværende anlæg. Der vil enten kræve dobbeltspor eller flere krydsningsstationer. Som banen er nu, kan der køres kvartersdrift.

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Mester, 25/8 2018, 17:17 (2061 dage siden) @ Rail

Flere afgange mellem Aarhus H og Mårslet. Kortere tog? Ja, men stadig flere pladser i toget.


Ikke nødvendigvis "i toget" - MQ har 103 siddepladser og Tango har 108, men 2 MQ kan jo kobles = 206 ;-)

Samme køretid.


Godt nok en falliterklæring at udskifte diesel med el og ikke kunne finde ud af at bruge den bedre acceleration til noget.

Tangoen har så brugbare ståpladser. Faktisk så mange, at en enkelt Tango kan transportere flere passagerer end to X MQ

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Jens N, Fredericia, 26/8 2018, 00:11 (2061 dage siden) @ Mester

Tangoen har så brugbare ståpladser. Faktisk så mange, at en enkelt Tango kan transportere flere passagerer end to X MQ


Hvor mange ståpladser er der i to MQ?

Bortset fra det, så tror jeg at kunderne vil være trætte af at stå op fra Odder til Århus uanset om det er et tog eller en sporvogn.

Mvh. Jens

Avatar

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Schienenwolf, Læsø, 26/8 2018, 01:20 (2061 dage siden) @ Jens N

Tangoen har så brugbare ståpladser. Faktisk så mange, at en enkelt Tango kan transportere flere passagerer end to X MQ

Hvor mange ståpladser er der i to MQ?

Bortset fra det, så tror jeg at kunderne vil være trætte af at stå op fra Odder til Århus uanset om det er et tog eller en sporvogn.

En stor del af dem vil være tvangskunder, så det går nok. De kan glæde sig over, at de er med til at redde klimaet. Og hvis de er utilfredse, kan de jo bare tage en suppleringsbus.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Jens N, Fredericia, 26/8 2018, 08:27 (2060 dage siden) @ Schienenwolf

En stor del af dem vil være tvangskunder, så det går nok. De kan glæde sig over, at de er med til at redde klimaet. Og hvis de er utilfredse, kan de jo bare tage en suppleringsbus.


Det er næppe den metode der får flere til at benytte offentlig transport...

Mvh. Jens

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Peter Linaa, 26/8 2018, 10:45 (2060 dage siden) @ Schienenwolf

Tangoen har så brugbare ståpladser. Faktisk så mange, at en enkelt Tango kan transportere flere passagerer end to X MQ

Hvor mange ståpladser er der i to MQ?

Bortset fra det, så tror jeg at kunderne vil være trætte af at stå op fra Odder til Århus uanset om det er et tog eller en sporvogn.


En stor del af dem vil være tvangskunder, så det går nok. De kan glæde sig over, at de er med til at redde klimaet. Og hvis de er utilfredse, kan de jo bare tage en suppleringsbus.

Suppleringsbusserne kører kun til og med fredag den 31. august 2018, derefter må "sporvognene" klare sig selv.
I øvrigt så kører Linie 100 jo også mellem Odder og Aarhus og mere direkte, nemlig ad Oddervej. Linie 100 kører hvert 20. minut i dagtimerne og hver halve time om aftenen. Desuden køres der 10-minutters drift i myldretiderne mellem Banevolden og Aarhus. Så vidt jeg ved køres der med ledbusser på de fleste afgange på grund af mange kunder/passagerer.

M v h
Peter L

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Mester, 26/8 2018, 13:08 (2060 dage siden) @ Jens N

Hvor mange ståpladser er der i to MQ?

Ikke mange, der er noget værd.


Bortset fra det, så tror jeg at kunderne vil være trætte af at stå op fra Odder til Århus uanset om det er et tog eller en sporvogn.

Spar dine bekymringer. Toget er helt sikkert ikke fyldt, når det starter i Odder. Skulle det imidlertid være sagen i Tranbjerg, er det langt behageligere at stå i en Tango med noget man kan holde fat i, end en MQ.

Forstår så ikke du bekymrer dig om overfyldte letbanetog eftersom produktet jo - ifølge dig selv - er så ringe.

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Rail, 26/8 2018, 20:22 (2060 dage siden) @ Mester

Hvor mange ståpladser er der i to MQ?


Ikke mange, der er noget værd.


Bortset fra det, så tror jeg at kunderne vil være trætte af at stå op fra Odder til Århus uanset om det er et tog eller en sporvogn.


Spar dine bekymringer. Toget er helt sikkert ikke fyldt, når det starter i Odder. Skulle det imidlertid være sagen i Tranbjerg, er det langt behageligere at stå i en Tango med noget man kan holde fat i, end en MQ.

Nu er det jo ikke det der vil være forskellen, forskellen vil være mellem at sidde ned i en MQ og stå op i en Tango...

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Mester, 26/8 2018, 21:25 (2060 dage siden) @ Rail

Nu er det jo ikke det der vil være forskellen, forskellen vil være mellem at sidde ned i en MQ og stå op i en Tango...

Med fire tog i timen mellem Mårslet og Aarhus H er antallet af siddepladser på Odderbanen vel ikke faldet.

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar!

af Mester, 25/8 2018, 01:06 (2062 dage siden) @ andersj

Når Mårslet togene begynder at køre, så har man faktisk allerede fra "dag 2" udnyttet kapaciteten fuldt ud på Odderbanen.

Det er ikke korrekt. Der vil stadig være mulighed for at køre fire tog i timen hele vejen til Odder.

Odderbanen er netop godkendt

af TeamBaumann, Hjordkær, 24/8 2018, 18:27 (2062 dage siden) @ Jonas1983

Nogen der svare på, hvor avis-fotografen har stået henne denne viadukt?
Syntes ikke lige at jeg kan lige se hvor det er henne !

Odderbanen er netop godkendt

af morten t, 24/8 2018, 21:23 (2062 dage siden) @ TeamBaumann

Synnedrupvej syd for Malling

Langsommere end i 1997

af nicolajpaaske, 23/8 2018, 21:43 (2063 dage siden) @ andersj

Trods fem færre stoppesteder end i dag og nye, moderne tog/sporvogne, er rejsetiden længere end i 1997. Antallet af tog er det samme - et hver halve time.

[image]

Langsommere end i 1997

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 23/8 2018, 22:53 (2063 dage siden) @ nicolajpaaske

Trods fem færre stoppesteder end i dag og nye, moderne tog/sporvogne, er rejsetiden længere end i 1997. Antallet af tog er det samme - et hver halve time.

[image]

Du mangler Nørrevænget i dit skema.

Mvh Jørgen

Langsommere end i 1997

af ivar, 23/8 2018, 23:31 (2063 dage siden) @ nicolajpaaske

Tja, sådan er der jo så meget, undrer mig også over, at hverken Barnaby, Højmessen eller TV-Avisen er blevet hurtigere.

Avatar

Langsommere end i 1997

af Schienenwolf, Læsø, 24/8 2018, 00:32 (2063 dage siden) @ nicolajpaaske

Trods fem færre stoppesteder end i dag og nye, moderne tog/sporvogne, er rejsetiden længere end i 1997. Antallet af tog er det samme - et hver halve time.

[image]

Men til gengæld strømmer de nye passagerer vel til på den allerede åbnede delstrækning, eller er det blot de folk, der tidligere brugte bussen? Her er der vel tale om markante transporttidsforbedringer?

Langsommere end i 1997

af Poul Andersen, 24/8 2018, 08:57 (2062 dage siden) @ Schienenwolf

På Odderbanen var der behovsstandsning på trinbrætter og stationer i HHJ/Mjba/DSB tiden.
På flere af de foto der er vist i ombygningsperioden, kan det ses, at passagersignalerne har fået fjernet lanternerne og således ikke længere skal anvendes.
Det vil så betyde at letbanetogene skal standse alle steder, uanset om der er passagerer til på/afstigning.
- Et tilbageskridt med længere køretid til følge.

Mvh.
Poul.

Langsommere end i 1997

af krabsen, 24/8 2018, 09:12 (2062 dage siden) @ Poul Andersen

Det vil så betyde at letbanetogene skal standse alle steder, uanset om der er passagerer til på/afstigning.
- Et tilbageskridt med længere køretid til følge.

Nixen bixen.

Tidsplanen skal under alle omstændigheder laves efter at der skal standses ved alle stationer. Springer man over et stop skal der holdes længere tid ved det næste - ellers kommer toget jo foran køreplanen.

Det der spares ved et overspring er alene den ekstra energi der skal bruges til at komme op i fart.

Langsommere end i 1997

af Poul Andersen, 24/8 2018, 10:26 (2062 dage siden) @ krabsen

Det vil så betyde at letbanetogene skal standse alle steder, uanset om der er passagerer til på/afstigning.
- Et tilbageskridt med længere køretid til følge.


Nixen bixen.

Tidsplanen skal under alle omstændigheder laves efter at der skal standses ved alle stationer. Springer man over et stop skal der holdes længere tid ved det næste - ellers kommer toget jo foran køreplanen.

Det der spares ved et overspring er alene den ekstra energi der skal bruges til at komme op i fart.


Sådan kan det gøres, og så er der ikke meget tjent ved behovsstandsning.

På privatbanerne der har haft behovsstandsninger i mange år, havde man en "gennemsnitskøreplan" som passede til det normale standsningsmønster.
Enkelte morgentog fik dog lidt mere køretid p.g.a. stop alle steder.
Det bevirkede selvfølgelig, at visse tog i myldertiden med mange stop kunne være 1-2 min. forsinkede, men man beholdt de faste minuttal, og i de passagertynde tidsrum, hvor der kunne være flere overspring, blev der kørt med lidt lavere hastighed. Afgangstiderne på trinbrætterne mellem stationerne, var dog "fremrykket"
1 - 2 min. for at undgå at man kom foran køreplanen.
På Vestbanen, hvor jeg kørte i 33 år, gav overgangen til behovsstandsning en tidsgevinst på 5 min.

Mvh.
Poul.

Langsommere end i 1997

af Mester, 24/8 2018, 09:58 (2062 dage siden) @ Poul Andersen

Der bliver stadig behovsstandsning ved de fleste togstop. Kun i Viby J, Tranbjerg, Mårslet, Malling og Assedrup standser togene altid. På de andre “stationer” skal du stille dig frem så du er synlig/alternativt trykke stop i toget, hvis du skal af eller på.

Langsommere end i 1997

af Poul Andersen, 24/8 2018, 10:08 (2062 dage siden) @ Mester

Der bliver stadig behovsstandsning ved de fleste togstop. Kun i Viby J, Tranbjerg, Mårslet, Malling og Assedrup standser togene altid. På de andre “stationer” skal du stille dig frem så du er synlig/alternativt trykke stop i toget, hvis du skal af eller på.

Hvorfor har man så ikke beholdt passagersignalerne, så man ikke som på BDK-strækningerne og nu også Letbanen, tvinger brugerne til at stå fremme i al slags vejr.
- Også en forringelse.

mvh.
Poul.

Langsommere end i 1997

af krabsen, 24/8 2018, 18:21 (2062 dage siden) @ Poul Andersen

Der bliver stadig behovsstandsning ved de fleste togstop. Kun i Viby J, Tranbjerg, Mårslet, Malling og Assedrup standser togene altid. På de andre “stationer” skal du stille dig frem så du er synlig/alternativt trykke stop i toget, hvis du skal af eller på.


Hvorfor har man så ikke beholdt passagersignalerne, så man ikke som på BDK-strækningerne og nu også Letbanen, tvinger brugerne til at stå fremme i al slags vejr.
- Også en forringelse.

Måske fordi man gør som stort set alle andre letbaner..
Er en passager ikke meget lokalkendt, hvordan kan han så vide, at lige netop i Aarhus skal man trykke på et passagersignal - hvis man kan finde det - når man ikke skal det i Helsingfors, Bergen, Gold Coast eller Stockholm?

Langsommere end i 1997

af Poul Andersen, 24/8 2018, 18:47 (2062 dage siden) @ krabsen

Der bliver stadig behovsstandsning ved de fleste togstop. Kun i Viby J, Tranbjerg, Mårslet, Malling og Assedrup standser togene altid. På de andre “stationer” skal du stille dig frem så du er synlig/alternativt trykke stop i toget, hvis du skal af eller på.


Hvorfor har man så ikke beholdt passagersignalerne, så man ikke som på BDK-strækningerne og nu også Letbanen, tvinger brugerne til at stå fremme i al slags vejr.
- Også en forringelse.


Måske fordi man gør som stort set alle andre letbaner..
Er en passager ikke meget lokalkendt, hvordan kan han så vide, at lige netop i Aarhus skal man trykke på et passagersignal - hvis man kan finde det - når man ikke skal det i Helsingfors, Bergen, Gold Coast eller Stockholm?


Mig bekendt, har det ikke voldt passagerne problemer at finde ud af at aktivere passagersignalerne på landets privatbaner.
Tydelig skiltning på standsningsstederne og anmærkning herom i køreplanerne, har været den nødvendige information.
Du skal også aktivere passagersignaler hvis du rejser på NEG´s strækninger Tønder - Niebüll og Niebüll - Dagebüll Mole.


mvh.
Poul.

Avatar

Langsommere end i 1997

af Schienenwolf, Læsø, 24/8 2018, 19:38 (2062 dage siden) @ krabsen

Der bliver stadig behovsstandsning ved de fleste togstop. Kun i Viby J, Tranbjerg, Mårslet, Malling og Assedrup standser togene altid. På de andre “stationer” skal du stille dig frem så du er synlig/alternativt trykke stop i toget, hvis du skal af eller på.


Hvorfor har man så ikke beholdt passagersignalerne, så man ikke som på BDK-strækningerne og nu også Letbanen, tvinger brugerne til at stå fremme i al slags vejr.
- Også en forringelse.


Måske fordi man gør som stort set alle andre letbaner..
Er en passager ikke meget lokalkendt, hvordan kan han så vide, at lige netop i Aarhus skal man trykke på et passagersignal - hvis man kan finde det - når man ikke skal det i Helsingfors, Bergen, Gold Coast eller Stockholm?

Jojo, men så er det kun nogle steder i Århus, der skal trykkes, andre steder ikke, når man vil med sporvognen. Ægte århusiansk. Og det vil da være helt gak at opstille passagersignaler al den stund, at der slet ikke er brug for dem, når passagererne strømmer til. Der vil altid være noget at holde for.

Langsommere end i 1997

af Poul Andersen, 24/8 2018, 19:59 (2062 dage siden) @ Schienenwolf

Der bliver stadig behovsstandsning ved de fleste togstop. Kun i Viby J, Tranbjerg, Mårslet, Malling og Assedrup standser togene altid. På de andre “stationer” skal du stille dig frem så du er synlig/alternativt trykke stop i toget, hvis du skal af eller på.


Hvorfor har man så ikke beholdt passagersignalerne, så man ikke som på BDK-strækningerne og nu også Letbanen, tvinger brugerne til at stå fremme i al slags vejr.
- Også en forringelse.


Måske fordi man gør som stort set alle andre letbaner..
Er en passager ikke meget lokalkendt, hvordan kan han så vide, at lige netop i Aarhus skal man trykke på et passagersignal - hvis man kan finde det - når man ikke skal det i Helsingfors, Bergen, Gold Coast eller Stockholm?


Jojo, men så er det kun nogle steder i Århus, der skal trykkes, andre steder ikke, når man vil med sporvognen. Ægte århusiansk. Og det vil da være helt gak at opstille passagersignaler al den stund, at der slet ikke er brug for dem, når passagererne strømmer til. Der vil altid være noget at holde for.

For at gøre det ens, kunne man med fordel også havde udstyret Grenaabanen med passagersignaler.
Da Tølløsebanen i sin tid overtog Slagelse - Høng og Lokalbanen overtog Lille Nord, blev der her opstillet passagersignaler,
netop for at gøre det ens og opnå de fordele det giver.

At passagererne skal stille sig synlig på perronen og togene således skal ned i fart for at føreren kan se om der står nogle, virker meget gammeldags,
når teknikken for længst er opfundet afprøvet og fungerer.

- Det er måske for lavpraktisk en løsning

Mvh.
Poul.

Langsommere end i 1997

af andersj, Aalborg, 24/8 2018, 20:09 (2062 dage siden) @ Poul Andersen

Der bliver stadig behovsstandsning ved de fleste togstop. Kun i Viby J, Tranbjerg, Mårslet, Malling og Assedrup standser togene altid. På de andre “stationer” skal du stille dig frem så du er synlig/alternativt trykke stop i toget, hvis du skal af eller på.


Hvorfor har man så ikke beholdt passagersignalerne, så man ikke som på BDK-strækningerne og nu også Letbanen, tvinger brugerne til at stå fremme i al slags vejr.
- Også en forringelse.


Måske fordi man gør som stort set alle andre letbaner..
Er en passager ikke meget lokalkendt, hvordan kan han så vide, at lige netop i Aarhus skal man trykke på et passagersignal - hvis man kan finde det - når man ikke skal det i Helsingfors, Bergen, Gold Coast eller Stockholm?


Jojo, men så er det kun nogle steder i Århus, der skal trykkes, andre steder ikke, når man vil med sporvognen. Ægte århusiansk. Og det vil da være helt gak at opstille passagersignaler al den stund, at der slet ikke er brug for dem, når passagererne strømmer til. Der vil altid være noget at holde for.


For at gøre det ens, kunne man med fordel også havde udstyret Grenaabanen med passagersignaler.
Da Tølløsebanen i sin tid overtog Slagelse - Høng og Lokalbanen overtog Lille Nord, blev der her opstillet passagersignaler,
netop for at gøre det ens og opnå de fordele det giver.

At passagererne skal stille sig synlig på perronen og togene således skal ned i fart for at føreren kan se om der står nogle, virker meget gammeldags,
når teknikken for længst er opfundet afprøvet og fungerer.

- Det er måske for lavpraktisk en løsning

Mvh.
Poul.

Det gav mening med dieseltogsæt med ringe acceleration og ringere bremseevne, men sporvogne taber knap nok et par sekunder ved at sætte hastigheden lidt ned.
Passagersignaler er blot ekstra unødvendige omkostning og ekstra udstyr der skal vedligeholdes. Desuden er venteskurene i glas og på Odderbanen vil man på de fleste stationer blive orienteret om at sporvognen er på trapperne når overkørslen sikres.

Du kan selv se hvordan det kommer til at fungere i praksis, samt udsynsforholdene ved de enkelte trinbræt i denne førerrumsvideo: https://stiften.dk/aarhus/Se-video-Tag-med-paa-turen-fra-Viby-J-til-Odder/artikel/530036

--
Mvh Anders

Langsommere end i 1997

af Niels Munch, 24/8 2018, 20:32 (2062 dage siden) @ andersj

Der rokker ikke ved, at privatbaneløsningen med passagersignal er velafprøvet gennem mange årtier og dertil er ganske velfungerende og praktisk.

Niels
Østbanen a/s og Hovedstadens Lokalbaner A/S
1985-2005
Vestsjællands Lokalbaner A/S
2006-2009

Langsommere end i 1997

af Poul Andersen, 24/8 2018, 22:01 (2062 dage siden) @ Niels Munch

Der rokker ikke ved, at privatbaneløsningen med passagersignal er velafprøvet gennem mange årtier og dertil er ganske velfungerende og praktisk.

Niels
Østbanen a/s og Hovedstadens Lokalbaner A/S
1985-2005
Vestsjællands Lokalbaner A/S
2006-2009

Netop, bl.a. når standsningsstedet ligger i eller efter en kurve.

[image]

Her ses passagersignalet (det blå lys) for Mølleparken som ligger i en kurve, set fra Mårslet station.

Mvh.
Poul.

Avatar

Langsommere end i 1997

af Schienenwolf, Læsø, 25/8 2018, 00:38 (2062 dage siden) @ Niels Munch

Der rokker ikke ved, at privatbaneløsningen med passagersignal er velafprøvet gennem mange årtier og dertil er ganske velfungerende og praktisk.

Niels
Østbanen a/s og Hovedstadens Lokalbaner A/S
1985-2005
Vestsjællands Lokalbaner A/S
2006-2009

Århus Sporveje brugte den ikke, og heller ikke i København og Odense var den nødvendig. Det er sporvogne, det her drejer sig om, ikke tog. Jeg håber da så sandelig, at Letbanens sporvogne også bremser som sporvogne, når nu de skal køre på offentlig vej. De har vel magnetskinnebremser? Havde det været nødvendigt med signaler ved stoppestederne, kendtes det også fra busserne. Og selv S-togene kører uden stoppestedssignaler.

Langsommere end i 1997

af Niels Munch, 25/8 2018, 05:26 (2061 dage siden) @ Schienenwolf

Dit "sporvognsargument" holder ikke, idet Odder- og Grenåbanerne fortsat er jernbaner.

Regelgrundlaget for de fremtidige letbaner kom på plads kort før jul 2014 med folketingets endelige vedtagelse af den nye færdselslov, der fastlægger definitioner og regler for kørsel med letbaner på vejnettet.

Heraf fremgår bl.a., at de nye vejregler indeholder en grundlæggende opdeling af de forskellige tracétyper for letbanen i 3 overordnede typer:

- Delt tracé, der er et gadeafhængigt tracé placeret i kørebaner på gader og over pladser sammen med anden trafik. Letbanen kører som en almindelig bus på vejtrafikkens præmisser.

- Særligt tracé, er et gadeafhængigt sportracé på et reserveret areal langs en vej, i siden eller på midten og ofte adskilt fra vejtrafikken ved kantstenopspring eller afmærkning.

- Eget tracé forløber uafhængigt af vejen og vil normalt være hegnet. Letbanen vil her køre som jernbanetrafik og skal følge reglerne herfor. Tracétypen "eget tracé" er derfor ikke medtaget i de nye vejregler for letbaner.


M.v.h.
Niels

Avatar

Langsommere end i 1997

af Schienenwolf, Læsø, 25/8 2018, 16:02 (2061 dage siden) @ Niels Munch

Dit "sporvognsargument" holder ikke, idet Odder- og Grenåbanerne fortsat er jernbaner.

Ja, det er de to strækninger teknisk set, men for den almindelige kunde i bixen er det hele Letbanen, og på den må der nødvendigvis være et ensartet brugskoncept overalt. Forbikørte kunder vil blive ret knotne over, at sporvognstoget ikke standser på sigt ved alle stoppestederne. Når det kan gøre det inde i byen, kan det også gøre det andre steder på banen. Folk er ligeglade med tekniske detaljer.

Langsommere end i 1997

af Gæst19, 25/8 2018, 17:25 (2061 dage siden) @ Schienenwolf

Er der behovsstandsning inde i byen?

Avatar

Langsommere end i 1997

af Schienenwolf, Læsø, 25/8 2018, 17:38 (2061 dage siden) @ Gæst19

Er der behovsstandsning inde i byen?

Ikke mig bekendt, så hvorfor skal der være det på ydrefingrene? Det er der heller ikke på Københavns S-bane, og Århus er jo en storby, hvor passagererne forventes at strømme til den nye letbane. Ellers giver det jo ingen mening at investere milliardbeløb i foretagendet.

Langsommere end i 1997

af Gæst19, 25/8 2018, 18:37 (2061 dage siden) @ Schienenwolf

Forstår ikke helt din argumentation.

Du skriver:

men for den almindelige kunde i bixen er det hele Letbanen, og på den må der nødvendigvis være et ensartet brugskoncept overalt.

Og videre:

Forbikørte kunder vil blive ret knotne over, at sporvognstoget ikke standser på sigt ved alle stoppestederne. Når det kan gøre det inde i byen, kan det også gøre det andre steder på banen.

Standser sporvognstoget på sigt inde i byen?
I køreplanen står der:

Hvis du vil med letbanen fra følgende standsningssteder, skal du stille dig frem på perronen, så førerne kan se dig: Kongsvang, Rosenhøj, Øllegårdsvej, Gunnar Clausens Vej, Nørrvænget, Mølleparken, Vilhelmsborg, Beder og Rude Havvej.

Betyder det ikke, at det er der, og kun der, der er behovsstandsning?

Når der ikke er behovsstandsning inde i byen, er der vel netop ikke et ensartet brugskoncept overalt

Avatar

Langsommere end i 1997

af Schienenwolf, Læsø, 25/8 2018, 23:19 (2061 dage siden) @ Gæst19

Forstår ikke helt din argumentation.

Du skriver:

men for den almindelige kunde i bixen er det hele Letbanen, og på den må der nødvendigvis være et ensartet brugskoncept overalt.

Og videre:

Forbikørte kunder vil blive ret knotne over, at sporvognstoget ikke standser på sigt ved alle stoppestederne. Når det kan gøre det inde i byen, kan det også gøre det andre steder på banen.

Standser sporvognstoget på sigt inde i byen?
I køreplanen står der:

Hvis du vil med letbanen fra følgende standsningssteder, skal du stille dig frem på perronen, så førerne kan se dig: Kongsvang, Rosenhøj, Øllegårdsvej, Gunnar Clausens Vej, Nørrvænget, Mølleparken, Vilhelmsborg, Beder og Rude Havvej.

Betyder det ikke, at det er der, og kun der, der er behovsstandsning?

Når der ikke er behovsstandsning inde i byen, er der vel netop ikke et ensartet brugskoncept overalt

Ja, det var kluntet formuleret af mig. Tak. :-) Der er ikke behovsstandsning inde i byen men heller ikke passagersignaler. Hvis brugskonceptet skulle være ensartet, skulle det være på de ovenfor nævnte stoppesteder, som det er inde i byen, dvs. ingen passagersignaler og ingen "behovsstandsning". Jeg formoder, at letbanens viise fædre (og mødre) regner med en passagertilstrømning, som vil overflødiggøre både officiel behovsstandsning og passagersignaler. Hvis passagermængden på Odderstrækningen påregnes at være status quo, så det er nødvendigt at opretholde behovsstandsning og passagersignaler, så er det en falliterklæring af rang at bruge så mange millioner på ombygningen. Det har været en erklæret målsætning at få folk væk fra deres biler, men med behovsstandsning virker det ikke lige som om, at man selv tror på den målsætning. Jeg tror personligt heller ikke en døjt på den, al den stund at bilen for de fleste fortsat er både hurtigere, mere komfortabel og langt mere fleksibel end sporvognen. På Odderstrækningen vil letbanen ikke være andet end gammel vin på nye og meget, meget dyre flasker.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Langsommere end i 1997 - rettet

af nicolajpaaske, 25/8 2018, 18:02 (2061 dage siden) @ andersj

Jeg blev gjort opmærksom på, at jeg havde glemt Nørrevænget T i den tabel, jeg lagde op. Og af den grund, så har tallene før/efter Nørrevænget været forkert, da jeg rykkede dem fra min køreplan fra 1997 og ind i regnearket.

Det står endnu værre til.
[image]

Odder 25.08.2018

af Svend, 25/8 2018, 22:41 (2061 dage siden) @ andersj

[image]

--
Svend

Odder 25.08.2018

af Svend, 27/8 2018, 08:44 (2059 dage siden) @ Svend

De der ønsker at se (flere) billeder og videosekvenser, er vist nødt til at skifte over til nogle af de mange facebook-grupper.......:-| .

--
Svend

Århus Letbane 29.08.2018

af Ottoemil, 30/8 2018, 13:46 (2056 dage siden) @ Svend

Goddag i forummet.
I går var jeg en tur i Århus og kørte med letbanen. Her er et par billeder.


[image]
Universitetshospitalet. Variobahn til ventre, Tango til højre.


[image]
Endestation Lisbjerg Bygade.


[image]
Skolebakken


[image]
Odder


[image]
Viby J


[image]
Dokk1


[image]
Århus H


[image]
Interiør af Tango


[image]
Interiør af Variobahn

Avatar

Århus Letbane 29.08.2018

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 30/8 2018, 15:15 (2056 dage siden) @ Ottoemil

Goddag i forummet.
I går var jeg en tur i Århus og kørte med letbanen. Her er et par billeder.

[image]
Dokk1

Er vel ikke taget ud af et bilvindue på en Audi?? :-D :-D

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Viby J - Odder set fra førerkabinen

af Karl Høst, 30/8 2018, 16:07 (2056 dage siden) @ Ottoemil

Tror ikke denne video fra Aarhus Stiftstidende har været vist i dette forum. (Ikke allerbedste kvalitet)

Viby J - Odder set fra førerkabinen

af Steff, 30/8 2018, 19:00 (2056 dage siden) @ Karl Høst

Go´aften

Det var da en herlig lille video "Führerstandsmirfahren" for nu at bruge nudansk udtryk. Har aldrig været på disse kanter jernbanemæssigt så "jeg nød turen", hvor "Ove af Erritsø" engang huserede.

Og jeg som troede at det var en letbane, alternativt en sporvogn. Men nej, jeg/vi fik da bekræftet af letbaneselskabet selv at der køre TOG og ikke noget som helst andet:

"Odder, TOGET kører ikke videre":-D


Med venlig hilsen og tak for turen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Letbanen Odder-Aarhus d. 8/9-2018

af TeamBaumann, Hjordkær, 8/9 2018, 16:27 (2047 dage siden) @ andersj

Men hensyn til festligheder, syntes jeg at den var skuffende :-( og det var ikke pga. vejret
Det var selve arrangementet der var noget glat med, for lidt kaffe og kage i forhold til besøgende.
Og demo-togsættet som kunne studeres, hold ved Odder St. for næsten kun 40 min. - fiasko

[image]
[image]
[image]
Odder - Aarhus (Let)banen d. 8/9-2018

Avatar

Letbanen officielt indviet i Odder i dag

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/9 2018, 16:49 (2047 dage siden) @ TeamBaumann

En tidligere HHJ-direktør og en tidligere ansøger til selv samme stilling havde i dag sat hinanden stævne i Odder i forbindelse med den officielle åbning af strækningen Aarhus-Odder. Arrangementet var henlagt til et i spor 2 anbragt letbanetog. Publikum blev trakteret med kransekage (hvad man ellers skal være påpasselig med på de kanter), kaffe, letbanebøger og tre taler. Der er gratis kørsel Aarhus-Odder hele dagen. Så man kan i skrivende stund nå at få sig en gratis tur.

Der var tale om et meget vådt arrangement, og her taler vi ikke om drikkevarer.

Spottede i øvrigt Kenny Kariyawasam - mon ikke han disker op med en velredigeret video senere i dag?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

[image]Ukendt letbanetogsæt i Odder i spor 2 i forbindelse med det officielle åbningsarrangement lørdag den 8. september 2018. Set mod nord. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Letbanen officielt indviet i Odder i dag - kagerne

af Asger Christiansen, 8/9 2018, 20:45 (2047 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det var jo nærmest skybrud under arrangementet. Alligevel var ca. 300 mødt op på Odder station.
Her er et billede af de så omtalte kransekager - og en papaplyflok klar til en gratis tur.

[image]

[image]

Letbanen officielt indviet i Odder i dag

af Jakob S. Engbæk, 9/9 2018, 22:32 (2046 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi tog i mod opfordringen og var med toget 19:41 fra Mårslet til Odder.

Der var pænt fyldt, mange stod op. Det var tydeligt mange var ude at prøve letbanen. Det var dog alligevel overraskende mange en lørdag aften.

Der er virkeligt potentiale i letbanen, som man må håber de indfrier. De må se at kører oftere og tidligere og senere og om muligt hurtigere.

Som så mange andre steder med nye letbaner (f.eks. L.A. mod Santa Monica) var der meget byggeri og byudvikling langs banen. Det var dejligt at se.

Lad os håbe den næste “katastrofe” er at de har købt alt for korte tog :-)

Der var tilsyneladende også uhensigtmæssighedder. Det tog vi var med var lidt forsinket og ved krydsning i Malling, så det ud til at det modsatkørende tog mod Aarhus måtte vente på at passagerene fra vores tog havde krydset sporet, før toget mod Aarhus kunne køre endnu mere forsinket fra stationen.
Stifttidende har også skrevet meget om gabet mellem perron og tog på mange stationer, som er for stort, men det skulle snart blive løst ved at flytte skinnerne.

Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere
ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak