Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af Rail, 24/8 2018, 17:25 (2070 dage siden) @ Jens Hansen

Transportministeriet har denne pressemeddelelse;

https://mailchi.mp/trm/ekstra-togafgange-over-resund-og-en-forbedret-punktlighed-p-kyst...

Med alle de problemer vi har set over de seneste år, første udbud vandt DSBFirst, så overtog DSB - og intet har virket, forekommer det at Ole Birk Olesen måske ikke har andet valg?

Ved at overdrage trafikkøber ansvaret så slipper ministreret for at ansvar for hvad der sker i driften og kan give skånetrafikken ansvaret for eventuelle problemer. Så jo mere trafik man overdrager trafikkøber ansvaret for, jo mindre bøvl har ministeriet.

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af Scharfenberg, 26/8 2018, 08:34 (2069 dage siden) @ Rail

Transportministeriet har denne pressemeddelelse;

https://mailchi.mp/trm/ekstra-togafgange-over-resund-og-en-forbedret-punktlighed-p-kyst...

Med alle de problemer vi har set over de seneste år, første udbud vandt DSBFirst, så overtog DSB - og intet har virket, forekommer det at Ole Birk Olesen måske ikke har andet valg?


Ved at overdrage trafikkøber ansvaret så slipper ministreret for at ansvar for hvad der sker i driften og kan give skånetrafikken ansvaret for eventuelle problemer. Så jo mere trafik man overdrager trafikkøber ansvaret for, jo mindre bøvl har ministeriet.

Ja, og eftersom ca. 80 % af brugerne af togtrafikken over Øresund rejser mellem Sverige og CPH Lufthavn/Kbh. H, er det sådan set et smart træk af transportministeren.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af Hedegaard, 24/8 2018, 17:46 (2070 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men jeg syntes at man på et tidspunkt sagde at trafikken gennem røret og over Øresundsbroen allerede var så tæt, at det gav forsinkelser.
Kan man have 15-minutters drift på broen og samtidig beholde de nuværende X2000 afgange?
Og medmindre man genindfører 20-minutters drift på hele Kystbanen, så kan jeg heller ikke se hvordan der skal blive plads i røret til både et tog hvert 15 minut mod Malmö, og 10 minutters drift mod Nivå/Helsingør?

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af andersj, Aalborg, 24/8 2018, 19:02 (2070 dage siden) @ Hedegaard

Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men jeg syntes at man på et tidspunkt sagde at trafikken gennem røret og over Øresundsbroen allerede var så tæt, at det gav forsinkelser.
Kan man have 15-minutters drift på broen og samtidig beholde de nuværende X2000 afgange?
Og medmindre man genindfører 20-minutters drift på hele Kystbanen, så kan jeg heller ikke se hvordan der skal blive plads i røret til både et tog hvert 15 minut mod Malmö, og 10 minutters drift mod Nivå/Helsingør?

I dag kører man jo hvert 10. minut til og fra Malmö i myldretiden + X2000 + godstog. Der er også lagt op til kun at køre hver halve time til hhv. Nivå og Helsingør - togene til Nivå/Helsingør vil være regionaltog fra det øvrige Sjælland, som alligevel i dag kører igennem røret. Eksempelvis skal Nivå togene køre Nivå-København-Køge-Næstved.

--
Mvh Anders

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af Rail, 24/8 2018, 21:31 (2070 dage siden) @ andersj

Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men jeg syntes at man på et tidspunkt sagde at trafikken gennem røret og over Øresundsbroen allerede var så tæt, at det gav forsinkelser.
Kan man have 15-minutters drift på broen og samtidig beholde de nuværende X2000 afgange?
Og medmindre man genindfører 20-minutters drift på hele Kystbanen, så kan jeg heller ikke se hvordan der skal blive plads i røret til både et tog hvert 15 minut mod Malmö, og 10 minutters drift mod Nivå/Helsingør?


I dag kører man jo hvert 10. minut til og fra Malmö i myldretiden + X2000 + godstog. Der er også lagt op til kun at køre hver halve time til hhv. Nivå og Helsingør - togene til Nivå/Helsingør vil være regionaltog fra det øvrige Sjælland, som alligevel i dag kører igennem røret. Eksempelvis skal Nivå togene køre Nivå-København-Køge-Næstved.

Det er ikke helt korrekt.
Der skal køres hvert 15. minut til/fra Helsingør og hvert 30. minut til/fra Nivå, dertil kommer et myldretidssystem hvert 30. minut til/fra Helsingør. Så samlet 8 tog i timen i myldretiden mod 9 i dag.

Ift. Øresundsbroen, så vil der være fire 15 minutters huller. I 2 af dem skal der kører godstog og i de to andre vil der være plads til 2 tog i hvert "hul" hvor der så skal der kører myldretidstog og SJ.

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af bastholm, 24/8 2018, 22:11 (2070 dage siden) @ Rail

Der skal køres hvert 15. minut til/fra Helsingør og hvert 30. minut til/fra Nivå

I gamle dage kørete de fleste busser og tog med, 20 min takt inden for HT området

Gør det sig ikke gældende længe?

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af Rail, 24/8 2018, 22:27 (2070 dage siden) @ bastholm

Der skal køres hvert 15. minut til/fra Helsingør og hvert 30. minut til/fra Nivå


I gamle dage kørete de fleste busser og tog med, 20 min takt inden for HT området

Gør det sig ikke gældende længe?

Både og, 150S kører eksempelvis stadigt hvert 20 minut om aften ligesom s-tog gør.

Men med R-nettet er mange tilslutninger til eksempelvis Kystbanen blevet til 30. minutters takt

https://dinoffentligetransport.dk/nyheder/nyheder/r-net/

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af Nordexpress, 24/8 2018, 18:46 (2070 dage siden) @ Jens Hansen

Punktligheden på Kystbanen nordgående er helt afhængig af, at DSB er i stand til at komme ud af røret i en fart!

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af ClausAmager, 24/8 2018, 18:57 (2070 dage siden) @ Jens Hansen

Transportministeriet har denne pressemeddelelse;

https://mailchi.mp/trm/ekstra-togafgange-over-resund-og-en-forbedret-punktlighed-p-kyst...

Med alle de problemer vi har set over de seneste år, første udbud vandt DSBFirst, så overtog DSB - og intet har virket, forekommer det at Ole Birk Olesen måske ikke har andet valg?

JH

Ministeren taler, som vanligt, som han har forstand. Men han er jo oprindeligt også kun journalist... fra Ekstra Bladet...

Man skifter etiketten på flasken, som fortsat har samme størrelse...

Og hvordan skal en adskillelse af Kystbanen og Øresundsbanen give bedre regularitet på Kystbanen, hvis tog fra Sverige fortsat skal igennem Danmarks største flaskehals på jernbanen, Boulevarden... ?

Mvh.
Claus

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af Svend, 24/8 2018, 23:01 (2070 dage siden) @ Jens Hansen

"Ingen direkte forbindelse mellem Kystbanen og Københavns Lufthavn/Sverige."

Gad vide om pendlerformanden havde det i tankerne, da han begyndte at himle op om forsinkede tog for år tilbage.
Det skal nok give uro i whisky-bæltet, at man fremover kan komme direkte til Næstved og Holbæk, men ikke ud til flyveren i CPH!

--
Svend

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af Peter Christensen, 25/8 2018, 06:34 (2070 dage siden) @ Svend

Gad vide om pendlerformanden havde det i tankerne, da han begyndte at himle op om forsinkede tog for år tilbage.

Ikke nødvendigvis.

Det skal nok give uro i whisky-bæltet, at man fremover kan komme direkte til Næstved og Holbæk, men ikke ud til flyveren i CPH!

Måske. Men vi andre bønder ude vestfra har haft det problem i mange år (medmindre vi tog en IC'er; tidligere var der et regionaltogsløb, men det forsvandt for år tilbage).
Men det nye arrangement har den helt store fordel at kun BDKs og DSBs - tiltider uforståelige - dispositioner vil være årsag.
Dog tror jeg at kystbanefolket vil have cirka samme (lave) forståelse for at toget er forsinket uanset om fejlen er sporskiftefejl i Knabstup eller signalfejl i Teckomatorp...og det var vel heller ikke lykken dengang kystbanen hang sammen med vestbanen (for snart rigtig mange år siden).

Det sjove er jo at tog, som kørte forsinkede til Sverige, kom forsinkede fra Sverige. Dén detalje har længe været glemt (måske endda ligefrem været undertrykt?).

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af AndreasM, 25/8 2018, 10:14 (2070 dage siden) @ Peter Christensen

Dog tror jeg at kystbanefolket vil have cirka samme (lave) forståelse for at toget er forsinket uanset om fejlen er sporskiftefejl i Knabstup

Det forstår man godt :-P :-D :-P

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 25/8 2018, 12:26 (2070 dage siden) @ Peter Christensen

Det sjove er jo at tog, som kørte forsinkede til Sverige, kom forsinkede fra Sverige. Dén detalje har længe været glemt (måske endda ligefrem været undertrykt?).

Hvordan bliver det med værkstedsfunktionen på Helgoland, skal det værksted stadig vedligeholde de togsæt der benyttes på Kystbanen ?

Togene til/fra Sverige skal vel vedligeholdes på det nye værksted der bygges i Sverige ?

Det har ofte været kritik (fra svensk side) af værkstedet på Helgoland, der har haft/har nogle udfordringer med at få det aftale antal stykker materiel gjort klar til driften. Det fremmer ikke regulariteten, hvis der køres med togsæt der egentlig skulle have været på værksted pga. fejl og andre skavanker.

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af Peter Christensen, 25/8 2018, 16:45 (2070 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvordan bliver det med værkstedsfunktionen på Helgoland, skal det værksted stadig vedligeholde de togsæt der benyttes på Kystbanen ?

Togene til/fra Sverige skal vel vedligeholdes på det nye værksted der bygges i Sverige ?

Det har ofte været kritik (fra svensk side) af værkstedet på Helgoland, der har haft/har nogle udfordringer med at få det aftale antal stykker materiel gjort klar til driften. Det fremmer ikke regulariteten, hvis der køres med togsæt der egentlig skulle have været på værksted pga. fejl og andre skavanker.

Aner det ikke - men nu kan undskyldningen med Sverige og dumme svenskere ikke bruges....
Jeg er enig i at "der skal ske mere" på Helgoland end der gør nu - måske lave KPI-kaskaden om så vel skal tog hurtigt tilbage i drift, men de skal heller ikke retur i løbet af 1-2 dage.

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af Rail, 25/8 2018, 12:08 (2070 dage siden) @ Svend

"Ingen direkte forbindelse mellem Kystbanen og Københavns Lufthavn/Sverige."

Gad vide om pendlerformanden havde det i tankerne, da han begyndte at himle op om forsinkede tog for år tilbage.
Det skal nok give uro i whisky-bæltet, at man fremover kan komme direkte til Næstved og Holbæk, men ikke ud til flyveren i CPH!

Det er Svendborgbanen om igen, man brokker sig indtil der kommer et alternativt forslag på banen, så er man pludselig tilfreds med den nuværende køreplansstruktur.

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af Scharfenberg, 26/8 2018, 08:26 (2069 dage siden) @ Rail

Det er Svendborgbanen om igen, man brokker sig indtil der kommer et alternativt forslag på banen, så er man pludselig tilfreds med den nuværende køreplansstruktur.

- I kan vælge mellem enten pest eller kolera!
- Så foretrækker vi helt klart pest! Nej, kolera!
:-D
Min helt egen mening: Kystbanens operatørpunktlighed kunne i dag være på ca. 96-97 % og rejsetiden 20 % kortere, hvis Kystbanen i tidernes morgen - fx samtidig med Hillerød-, Farum- eller Køge Bugt banerne - var blevet en del af S-banen. Men det ønskede kystbane-folket ikke. De ville have fjerntog til en nærtrafikstrækning. Og toiletter i togene.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af Jens Hansen, 26/8 2018, 10:37 (2069 dage siden) @ Scharfenberg

Ganske enig.

Næste sten i skoen er at DSB opfatter, at et kommende OPP ikke kan fungere uden dem. Jeg tror snarere det er modsat, DSB kan ikke fungere uden S banen.

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af tgpedersen, 2/9 2018, 12:52 (2062 dage siden) @ Scharfenberg

Det er Svendborgbanen om igen, man brokker sig indtil der kommer et alternativt forslag på banen, så er man pludselig tilfreds med den nuværende køreplansstruktur.


- I kan vælge mellem enten pest eller kolera!
- Så foretrækker vi helt klart pest! Nej, kolera!
:-D
Min helt egen mening: Kystbanens operatørpunktlighed kunne i dag være på ca. 96-97 % og rejsetiden 20 % kortere, hvis Kystbanen i tidernes morgen - fx samtidig med Hillerød-, Farum- eller Køge Bugt banerne - var blevet en del af S-banen. Men det ønskede kystbane-folket ikke. De ville have fjerntog til en nærtrafikstrækning. Og toiletter i togene.

Så ville kystbanens tog ikke kunne fortsætte ind i Sverige over en HH-forbindelse.

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af Jens Hansen, 2/9 2018, 19:10 (2061 dage siden) @ tgpedersen

Hvorfor ikke?

En HH forbindelse kan vel være noget S tog forlænget til Helsingborg. Men det er da rigtigt, videre ud i Sverige kommer man så ikke. Men spørgsmålet er vel også, hvad er der behov for, hvis der laves en HH forbindelse. Det er næppe for at svenskere skal til Helsingør, for at købe øl og vin. Og hvis der laves en vejforbindelse, ja så kan der jo f. eks. også køre (Flix)busser.

JH

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af mikedk2100, 26/8 2018, 11:33 (2069 dage siden) @ Jens Hansen

Er der nogen, der ved, hvordan det bliver med materiellet på strækningen til Sverige?

Ifølge denne artikel fra sidste år, så anskaffer Skånetrafiken dobbeltdækkertog til brug for Helsingborg-Malmö-København strækningen.
https://www.sydsvenskan.se/2017-06-05/skanetrafiken-rustar-for-helt-nya-tvavaningstag

Men kunne det tænkes, at Skånetrafiken vil forsøge at bruge deres Pågatåg (husker ikke litraet, men de lilla tog de kører lokaltrafik med) til strækningen?

Dermed kunne det vel om nogle år frigive nogle Øresundstog, som DSB så kunne købe/leje og benytte.

Mvh
Michael

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af jmp ⌂, Vejle, 26/8 2018, 18:03 (2068 dage siden) @ mikedk2100

Men kunne det tænkes, at Skånetrafiken vil forsøge at bruge deres Pågatåg (husker ikke litraet, men de lilla tog de kører lokaltrafik med) til strækningen?


Ville det ikke give en udfordring med kørestrømmen? (DK=25kV, SE=15kV)

Jan

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af mikedk2100, 26/8 2018, 19:31 (2068 dage siden) @ jmp

Ville det ikke give en udfordring med kørestrømmen? (DK=25kV, SE=15kV)

Jan

Jeg ved det ikke. Jeg har ikke kunnet finde noget om, hvilet strømsystem de er bygget til, eller om de er bygget til flere forskellige. De hedder Coradio Nordic og har litra X61.


Dobbeltdækkerne som de vil anskaffe må jo være til både dansk og svensk system, eftersom de selv nævner de skal køre til Kbh.

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af Niels Munch, 26/8 2018, 19:39 (2068 dage siden) @ mikedk2100

Jeg ved det ikke. Jeg har ikke kunnet finde noget om, hvilet strømsystem de er bygget til, eller om de er bygget til flere forskellige. De hedder Coradio Nordic og har litra X61.


https://de.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_Nordic - "Stromsystem: 15 kV, 16 2/3 Hz".

Skånetrafikens toetagestog (Dostos)

af Nordexpress, 26/8 2018, 21:29 (2068 dage siden) @ mikedk2100

Ifølg presseforlydende for kort tid siden - vist Railway Gazette - har en juridisk detalje vedr. kørsel (også) i Danmark spændt ben for Skånetrafiken mht. et hurtigt udbud af ny tog. De forventes derfor indsat to år senere, nemlig 2022.

Skånetrafikens toetagestog (Dostos)

af Scharfenberg, 26/8 2018, 21:50 (2068 dage siden) @ Nordexpress

Ifølg presseforlydende for kort tid siden - vist Railway Gazette - har en juridisk detalje vedr. kørsel (også) i Danmark spændt ben for Skånetrafiken mht. et hurtigt udbud af ny tog. De forventes derfor indsat to år senere, nemlig 2022.

Tak for info. Men så vidt jeg kan se, er det en gammel nyhed fra 21. maj 2018.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Skånetrafikens toetagestog (Dostos)

af andersj, Aalborg, 26/8 2018, 22:17 (2068 dage siden) @ Scharfenberg

Ifølg presseforlydende for kort tid siden - vist Railway Gazette - har en juridisk detalje vedr. kørsel (også) i Danmark spændt ben for Skånetrafiken mht. et hurtigt udbud af ny tog. De forventes derfor indsat to år senere, nemlig 2022.


Tak for info. Men så vidt jeg kan se, er det en gammel nyhed fra 21. maj 2018.

Man havde åbenbart forventet at trække togene på rammeaftalen med Stadler der blev indgået i 2016, men den gælder åbenbart kun tog til kørsel indenfor Sveriges grænser. Derfor skal der laves et helt nyt udbud.

https://www.stadlerrail.com/en/meta/news-media/article/green-light-stadler-sweden/

--
Mvh Anders

Skånetrafikens toetagestog (Dostos)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 27/8 2018, 09:04 (2068 dage siden) @ andersj


Man havde åbenbart forventet at trække togene på rammeaftalen med Stadler der blev indgået i 2016, men den gælder åbenbart kun tog til kørsel indenfor Sveriges grænser. Derfor skal der laves et helt nyt udbud.

Det er så ikke det, der faktisk står i avisartiklerne, og heller ikke det, der er tilfældet.
Skånetrafikken påpeger, at tog fra Transitions rammeaftaler (der dækker Stadler Dosto ("kiss" er vulgært slang for noget absolut ikke jernbanerelateret hinsidan), Stadler Flirt, Bombardier Regina RX og CAF Civity) kræver ombygninger for at kunne køre til Danmark, og at man derfor ikke kan lave et "samlet" udbud, på eksempelvis "Nye tog til Bergslagen og Øresund", da det vil være to forskellige tog.

Hvis Skånetrafikken vil udbyde via rammeaftalen (der virker som en slags prækvalifikation) kan de sagtens gøre dette, men kun til et specifikt udbud til kørsel over Øresund. Derfor skal der foretages yderligere specifikationer i udbudsmaterialet, og det vindende tog skal tilpasses - og godkendes forfra. Dette tager tid og kan altså ikke lægges sammen med "rent svenske" udbud.

Når det så er sagt, så bliver det interessant at se, hvordan udbuddet vil blive håndteret politisk. Som bekendt har Region Skåne konkluderet (og fået eksternt kvalitetssikret), at bedste tog til System 3/Øresundspendlen) er el-lokomotiver og dobbeltdækkervogne (8-9 dobbeltdækkervogne med et el-lokomotiv i hver ende), og bevilget penge hertil. Region Skåne har derefter bemyndiget Skånetrafikken (der hører under Region Skåne) til at starte udbudsprocessen. Skånetrafikken har derfor lavet en rapport, der noget overraskende viser, at togsæt vil være den "rigtige" løsning - også selv om kapaciteten er mindre og prisen højere. Det primære argument er at Skånetrafikken ikke har ressourcer til selv at gennemføre et komplet udbud, og at man med en togsæt løsning kan trække fra Transitios rammeaftaler.

Det skal politikerne i Regionen så nu formelt godkende - og altså også finde ekstra midler til anskaffelse af togsæt - imod deres egne anbefalinger...i et valgår :-)

/Lasse

Skånetrafikens toetagestog (Dostos)

af pjl, 27/8 2018, 12:59 (2068 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Når det så er sagt, så bliver det interessant at se, hvordan udbuddet vil blive håndteret politisk. Som bekendt har Region Skåne konkluderet (og fået eksternt kvalitetssikret), at bedste tog til System 3/Øresundspendlen) er el-lokomotiver og dobbeltdækkervogne (8-9 dobbeltdækkervogne med et el-lokomotiv i hver ende), og bevilget penge hertil. Region Skåne har derefter bemyndiget Skånetrafikken (der hører under Region Skåne) til at starte udbudsprocessen. Skånetrafikken har derfor lavet en rapport, der noget overraskende viser, at togsæt vil være den "rigtige" løsning - også selv om kapaciteten er mindre og prisen højere. Det primære argument er at Skånetrafikken ikke har ressourcer til selv at gennemføre et komplet udbud, og at man med en togsæt løsning kan trække fra Transitios rammeaftaler.

Det lyder som en ret markant kapacitetsforøgelse. Hvert Öresundstog har sæder til 237 og det er kun nogle få tog i myldretiden der har tre togsæt (700 passagerer), ellers er der for det meste to togsæt (500 passagerer). 8-9 dobbeltdækkervogne giver vel omkring 875-1000 passagerer. Kan se at tallet er nævnt, men regner man med en så markant vækst over Øresund?

Skånetrafikens toetagestog (Dostos)

af Scharfenberg, 27/8 2018, 13:39 (2068 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Man havde åbenbart forventet at trække togene på rammeaftalen med Stadler der blev indgået i 2016, men den gælder åbenbart kun tog til kørsel indenfor Sveriges grænser. Derfor skal der laves et helt nyt udbud.

Det er så ikke det, der faktisk står i avisartiklerne, og heller ikke det, der er tilfældet.
Skånetrafikken påpeger, at tog fra Transitions rammeaftaler (der dækker Stadler Dosto ("kiss" er vulgært slang for noget absolut ikke jernbanerelateret hinsidan), Stadler Flirt, Bombardier Regina RX og CAF Civity) kræver ombygninger for at kunne køre til Danmark, og at man derfor ikke kan lave et "samlet" udbud, på eksempelvis "Nye tog til Bergslagen og Øresund", da det vil være to forskellige tog.

Hvis Skånetrafikken vil udbyde via rammeaftalen (der virker som en slags prækvalifikation) kan de sagtens gøre dette, men kun til et specifikt udbud til kørsel over Øresund. Derfor skal der foretages yderligere specifikationer i udbudsmaterialet, og det vindende tog skal tilpasses - og godkendes forfra. Dette tager tid og kan altså ikke lægges sammen med "rent svenske" udbud.

Når det så er sagt, så bliver det interessant at se, hvordan udbuddet vil blive håndteret politisk. Som bekendt har Region Skåne konkluderet (og fået eksternt kvalitetssikret), at bedste tog til System 3/Øresundspendlen) er el-lokomotiver og dobbeltdækkervogne (8-9 dobbeltdækkervogne med et el-lokomotiv i hver ende), og bevilget penge hertil. Region Skåne har derefter bemyndiget Skånetrafikken (der hører under Region Skåne) til at starte udbudsprocessen. Skånetrafikken har derfor lavet en rapport, der noget overraskende viser, at togsæt vil være den "rigtige" løsning - også selv om kapaciteten er mindre og prisen højere. Det primære argument er at Skånetrafikken ikke har ressourcer til selv at gennemføre et komplet udbud, og at man med en togsæt løsning kan trække fra Transitios rammeaftaler.

Det skal politikerne i Regionen så nu formelt godkende - og altså også finde ekstra midler til anskaffelse af togsæt - imod deres egne anbefalinger...i et valgår :-)

/Lasse

Tak, Lasse, for din indsigtsfulde, politiske analyse.

For ikke så mange år siden havde Skånetrafiken (overfor)brugt så mange penge på nye Øresundstog og Pågatåg, trafikudvidelse osv., at Region Skåne var nødt til at spare et tre-cifret mio.beløb, og at det var på tale at spare på sundhedssektoren for at få enderne til at mødes. Jeg ved ikke, hvad man endte med.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Skånetrafikens toetagestog (Dostos)

af Jens Hansen, 27/8 2018, 14:28 (2068 dage siden) @ Scharfenberg

Kunne Skånetrafiken ikke hyre et konsulentfirma til at gennemføre det udbud af togmateriel?

Man behøver næppe en stor organisation til dette, mig bekendt er Transitio en (meget) lille organisation. Det er vel primært noget juridisk der skal til idet det må formodes at de trafikale specifikationer er fastlagt af Skånetrafiken. Vi er måske nede på 5 mand i 1 år.

JH

Skånetrafikens toetagestog (Dostos)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 27/8 2018, 15:52 (2068 dage siden) @ Scharfenberg

Målet er netop en meget voldsom kapacitetsudvidelse (og højere kvalitet), for at kunne sikre de miljøpolitiske mål, som der skal indfries senest 2030. Markedsanalyser peger på, at behovet for disse meget store tog er til stede i dele af driftdøgnet, og at det giver mening, at køre med så store tog mellem Helsingborg - Malmø og Østerport.

Dertil er der er stort ønske om at kunne undgå de mange uplanlagte nedformeringer fra tre til to eller blot et togsæt, som man ser - og dette kan typisk undgås ved lokomotivtrukne tog, hvor der i slemme tilfælde pilles en enkelt vogn ud, men hvor det tekniske er mere "simpelt" end i et togsæt (jeg har ikke præferencer her, men refererer blot til andre generelle analyser).

/Lasse

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af amortens, 27/8 2018, 09:36 (2068 dage siden) @ Jens Hansen

Er det kun mig der undre mig over at Transport-, Bygnings- og Boligministeriet benytter en server på Nordmarianerne??

Transportministeriet har denne pressemeddelelse; (jeg har ændret linket så det ikke peger på noget)

https:/ £ /mailchi.mp/trm/ekstra-togafgange-over-resund-og-en-forbedret-punktlighed-p-kyst...

Med alle de problemer vi har set over de seneste år, første udbud vandt DSBFirst, så overtog DSB

linket bør da vist være til https://www.trm.dk/da/nyheder/2018/ekstra-togafgange-og-en-forbedret-punktlighed-paa-ky...

Det ender da i det mindste i Danmark.

Mvh

Arne

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed p

af RasmusD, 27/8 2018, 09:41 (2068 dage siden) @ amortens

De bruger Mailchimp - der er det med længder mest udbredte og benyttede system til udsendelse af nyhedsbreve. At domænet slutter på .mp skyldes blot at MailChimp er hoppet med på trenden om at bruge domæneadresser baseret på landekoder, der matcher de sidste to bogstaver i ens firmanavn.

Det er mange, mange år siden at domænelandekoder sagde noget som helst om hvor serveren er placeret. Bare tænk på alle de danske websider, der slutter på .nu. Ligeledes er det langt fra alle .dk-adresser, der rent faktisk kører fra servere i Danmark.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak