Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et mystisk sporskifte??? (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 3/9 2018, 17:11 (2059 dage siden)

På Tranbjerg station er indlagt et sporskifte, som jeg ikke kan se formålet med. Kan det mon være forberedelse ti et nyt opstillingsspor for arbejdskøretøjer? Der var jo i de gode gamle HHJ-tider et sådant opstillingsspor i Tranbjerg, men jeg mener, at det blev fjernet inden HHJ lukkede.

[image]Tranbjerg, set mod Odder, 3. sep. 2018

[image]Tranbjerg, set mod Odder, 3. sep. 2018

[image]Tranbjerg, set mod Odder, 3. sep. 2018

[image]Tranbjerg, set mod Aarhus, 3. sep. 2018

[image]Tranbjerg, set mod Aarhus, 3. sep. 2018


Er der en, der har en forklaring?

M.v.h.
Keld Zumbach

Et mystisk sporskifte???

af El_Loco, 3/9 2018, 17:51 (2059 dage siden) @ keld

Det er et såkaldt afløbssporskifte.

Formålet er at undgå kollision mellem to tog hvis et af dem passere et stop-signal.

Venlig hilsen
Torsten

Et mystisk sporskifte???

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 3/9 2018, 18:06 (2059 dage siden) @ El_Loco

Det er et såkaldt afløbssporskifte.

Formålet er at undgå kollision mellem to tog hvis et af dem passere et stop-signal.

Venlig hilsen
Torsten

Sporskiftet har ingen funktion. Bemærk det manglende sporskiftedrev. Der skulle have været etableret et nyt sidespor i Tranbjerg efter den store sporrenovering på Odderbanen (HHJ) for nogle år siden (kan ikke huske hvornår det var). Sporskiftet blev ilagt og der blev lagt skærver og sveller ud til sidesporet, men siden skete der ikke mere. Idag er skærver og sveller væk, men sporskiftet er der stadig.

Mvh Jørgen

Et mystisk sporskifte???

af Jens V, 4/9 2018, 10:14 (2058 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Sporskiftet har ingen funktion. Bemærk det manglende sporskiftedrev. Der skulle have været etableret et nyt sidespor i Tranbjerg efter den store sporrenovering på Odderbanen (HHJ) for nogle år siden (kan ikke huske hvornår det var). Sporskiftet blev ilagt og der blev lagt skærver og sveller ud til sidesporet, men siden skete der ikke mere. Idag er skærver og sveller væk, men sporskiftet er der stadig.


25.08.2016:

[image]

... da man også kunne se dette ret “nuttede” U-signal og i øvrigt nogle af de nævnte forberedelser til sidesporet:

[image]

Avatar

Et mystisk sporskifte???

af Futfar, Kajerød, 3/9 2018, 18:19 (2059 dage siden) @ El_Loco

Jeg var ellers af den overbevisning, at et afløbssporskifte var noget der hørte fortiden til ? Så hælder jeg nu mere til senere indlæg i tråden, at det er for at spare nogle penge.
Men hvad laver dog alle de skinne til skinne kabler? Gul/grønne kabler plejer at betyde jordforbindelser, men så meget jord er der vel ikke, så det kræver så mange kabler? :-P.
Og for mig at se, er de alle gule, nogle af dem med rød "krympeflex" i begge ender ???

--
Med venlig hilsen Futfar.

Et mystisk sporskifte???

af Skjold, 4/9 2018, 08:46 (2058 dage siden) @ Futfar

Emnet har været berørt tidligere i denne tråd.

Venlig hilsen Skjold Christensen

”Fede” kabler på Letbanen

af keld ⌂, Malling, 4/9 2018, 14:46 (2058 dage siden) @ Skjold

Der har før været skrevet om dette, og det kan godt være, at jeg har glemt min barndoms læring fra fysiktimerne. Men:

Er det sporisoleringer vi ser på nedenstående billeder?

Hvorfor ”kortsluttes” disse med 5 fede kabler, der tilsyneladende har en meget lille modstand pr. meter.?

Har den grå kasse midt i sporet noget med sporisoleringen at gøre?

Er der en en, der på en enkel og forståelig måde kan forklare formålet med denne konstruktion?


[image]Malling, 17. maj 2018


[image]Malling, 17. maj 2018


M.v.h.
Keld Zumbach

”Fede” kabler på Letbanen

af jaer, 4/9 2018, 16:55 (2058 dage siden) @ keld

Der har før været skrevet om dette, og det kan godt være, at jeg har glemt min barndoms læring fra fysiktimerne. Men:

Er det sporisoleringer vi ser på nedenstående billeder?

Ja, det er de gamle sporisolationsstød. De anvendes ikke af Letbanen, der benytter akseltællere til togdetektering.

Hvorfor ”kortsluttes” disse med 5 fede kabler, der tilsyneladende har en meget lille modstand pr. meter.?

Returstrømmen (der går via skinnerne) skal sikres.

Har den grå kasse midt i sporet noget med sporisoleringen at gøre?

Nej. (Det er en balise til ATP-systemet).

Er der en en, der på en enkel og forståelig måde kan forklare formålet med denne konstruktion?

Økonomi. Det anses for billigere (når man regner på italiensk manér). Alternativet (=en bedre løsning) vil være at svejse et almindeligt skinnestykke i.

/Jan

”Fede” kabler på Letbanen

af keld ⌂, Malling, 4/9 2018, 17:27 (2058 dage siden) @ jaer

Mange tak. Det hjalp på forståelsen.

M.v.h.
Keld Zumbach

Et mystisk sporskifte???

af jaer, 3/9 2018, 21:56 (2059 dage siden) @ El_Loco

Det er et såkaldt afløbssporskifte.

Formålet er at undgå kollision mellem to tog hvis et af dem passere et stop-signal.

Venlig hilsen
Torsten

Mon så ikke det vender forkert?

/Jan

Et mystisk sporskifte???

af El_Loco, 4/9 2018, 07:26 (2058 dage siden) @ jaer

Ja, der var jeg lige en kende for hurtig.

Et mystisk sporskifte???

af RasmusD, 3/9 2018, 18:05 (2059 dage siden) @ keld

Nu er jeg ikke så kendt på Odder-banen, men at dømme ud fra svellerne er det et gammelt sporskifte, der også lå der dengang der kørte almindelig jernbane. Og både ud fra billederne og Google Maps’ satellitfunktion at dømme, har der tidligere ligget et tredje spor, som sporskiftet førte ud til.

Mit gæt er, at det blot er et levn fra en tid, hvor stationen havde tre spor. På et tidspunkt har man nedlagt det tredje og pillet det op - men man har ladet sporskiftet ligge, så man ikke behøvede skifte det ud med nye skinner og sveller til det tilbageværende spor. Sporskiftet er sandsynligvis permanent aflåst.

Banedanmark har ofte brugt den metode, når de nedlagde et sidespor. Det handler kort sagt om at spare penge.

Avatar

Et mystisk sporskifte???

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/9 2018, 21:43 (2059 dage siden) @ RasmusD

Men nu har banen været lukket i et års tid eller så, hvor der er lavet en masse. Så er det alligevel mærkeligt man ikke lige har pillet det op.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Et mystisk sporskifte???

af jaer, 3/9 2018, 21:55 (2059 dage siden) @ Michael Deichmann

Men nu har banen været lukket i et års tid eller så, hvor der er lavet en masse. Så er det alligevel mærkeligt man ikke lige har pillet det op.

Der kan jo være planer om at benytte det? Der har været foreslået kvartersdrift fra Tranbjerg, hvilket vil kræve et tredje perronspor.

/Jan

Et mystisk sporskifte???

af Mester, 3/9 2018, 22:46 (2059 dage siden) @ jaer

Der kan jo være planer om at benytte det? Der har været foreslået kvartersdrift fra Tranbjerg, hvilket vil kræve et tredje perronspor.

/Jan

Der bliver kvartersdrift helt til Mårslet. Og det kan klares med det nuværende anlæg. Faktisk kan der køre fire tog i timen hver vej på hele banen med de nuværende krydsningsmuligheder.

Et mystisk sporskifte???

af jaer, 4/9 2018, 06:17 (2058 dage siden) @ Mester

Der kan jo være planer om at benytte det? Der har været foreslået kvartersdrift fra Tranbjerg, hvilket vil kræve et tredje perronspor.

/Jan


Der bliver kvartersdrift helt til Mårslet. Og det kan klares med det nuværende anlæg. Faktisk kan der køre fire tog i timen hver vej på hele banen med de nuværende krydsningsmuligheder.

Det er svært mellem Odder og Assedrup, da køretiden der er mere end 7,5 min. Kvartersdrift til Odder vil et nyt depot ved Rude Hav Vej med krydsningsspor dog gøre muligt.

Med kvartersdrift til Mårslet kan man undvære det tredje spor i Tranbjerg. Det er derfor, så at sige, gratis at få kvartersdrift fra Mårslet, når man vender der frem for at skulle vende i Tranbjerg.

/Jan

Et mystisk sporskifte???

af Mester, 4/9 2018, 13:19 (2058 dage siden) @ jaer

Der kan jo være planer om at benytte det? Der har været foreslået kvartersdrift fra Tranbjerg, hvilket vil kræve et tredje perronspor.

/Jan


Der bliver kvartersdrift helt til Mårslet. Og det kan klares med det nuværende anlæg. Faktisk kan der køre fire tog i timen hver vej på hele banen med de nuværende krydsningsmuligheder.


Det er svært mellem Odder og Assedrup, da køretiden der er mere end 7,5 min. Kvartersdrift til Odder vil et nyt depot ved Rude Hav Vej med krydsningsspor dog gøre muligt.

Med kvartersdrift til Mårslet kan man undvære det tredje spor i Tranbjerg. Det er derfor, så at sige, gratis at få kvartersdrift fra Mårslet, når man vender der frem for at skulle vende i Tranbjerg.

/Jan

Odder-Assedrup køres på fem minutter. Der har vist aldrig været planer om at vende i Tranbjerg.

Et mystisk sporskifte???

af jaer, 4/9 2018, 14:01 (2058 dage siden) @ Mester

Der kan jo være planer om at benytte det? Der har været foreslået kvartersdrift fra Tranbjerg, hvilket vil kræve et tredje perronspor.

/Jan


Der bliver kvartersdrift helt til Mårslet. Og det kan klares med det nuværende anlæg. Faktisk kan der køre fire tog i timen hver vej på hele banen med de nuværende krydsningsmuligheder.


Det er svært mellem Odder og Assedrup, da køretiden der er mere end 7,5 min. Kvartersdrift til Odder vil et nyt depot ved Rude Hav Vej med krydsningsspor dog gøre muligt.

Med kvartersdrift til Mårslet kan man undvære det tredje spor i Tranbjerg. Det er derfor, så at sige, gratis at få kvartersdrift fra Mårslet, når man vender der frem for at skulle vende i Tranbjerg.

/Jan


Odder-Assedrup køres på fem minutter. Der har vist aldrig været planer om at vende i Tranbjerg.

Ja, køreplanen siger 5 min, men jeg har nu bare fået det andet oplyst fra en køreplansplanlægger. Og selv med en vendetid på 3 min, så skulle det teoretisk være muligt, så det vil jeg da spørge om ved lejlighed.

/Jan

Kvartersdrift til Odder? (var: Et mystisk sporskifte???)

af jaer, 4/9 2018, 16:49 (2058 dage siden) @ jaer

Så fik jeg lidt mere info. Problemet er ikke, som jeg havde hørt det, køretiden Assedrup-Odder men Malling - Odder, eller måske snare Malling - Assedrup, fordi Assedrup ikke ligger rigtigt i forhold til den øvrige kørsel, da den ligger tættere på Malling end på Odder.

/Jan

Kvartersdrift til Odder? (var: Et mystisk sporskifte???)

af Mester, 4/9 2018, 17:54 (2058 dage siden) @ jaer

Så fik jeg lidt mere info. Problemet er ikke, som jeg havde hørt det, køretiden Assedrup-Odder men Malling - Odder, eller måske snare Malling - Assedrup, fordi Assedrup ikke ligger rigtigt i forhold til den øvrige kørsel, da den ligger tættere på Malling end på Odder.

/Jan

Ifølge køreplanen tager det også fem minutter at køre Malling-Assedrup.

Kvartersdrift til Odder? (var: Et mystisk sporskifte???)

af jaer, 4/9 2018, 18:00 (2058 dage siden) @ Mester

Så fik jeg lidt mere info. Problemet er ikke, som jeg havde hørt det, køretiden Assedrup-Odder men Malling - Odder, eller måske snare Malling - Assedrup, fordi Assedrup ikke ligger rigtigt i forhold til den øvrige kørsel, da den ligger tættere på Malling end på Odder.

/Jan


Ifølge køreplanen tager det også fem minutter at køre Malling-Assedrup.

Jamen, så vil det jo være let for dig at komme med et udkast til en køreplan. Jeg tror, at MidtTrafik vil sætte pris på hjælpen.

/Jan

Kvartersdrift til Odder? (var: Et mystisk sporskifte???)

af Mester, 4/9 2018, 18:04 (2058 dage siden) @ jaer

Så fik jeg lidt mere info. Problemet er ikke, som jeg havde hørt det, køretiden Assedrup-Odder men Malling - Odder, eller måske snare Malling - Assedrup, fordi Assedrup ikke ligger rigtigt i forhold til den øvrige kørsel, da den ligger tættere på Malling end på Odder.

/Jan


Ifølge køreplanen tager det også fem minutter at køre Malling-Assedrup.


Jamen, så vil det jo være let for dig at komme med et udkast til en køreplan. Jeg tror, at MidtTrafik vil sætte pris på hjælpen.

/Jan

Du meget undskylde, hvis jeg piller din argumentation fra hinanden. Ifølge Midttrafik skulle det kunne lade sig gøre at køre kvartersdrift hele vejen, så selskabet behøver ikke min hjælp.


Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak