Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Testkørsel Ringsted - Køge Nord (Jernbanen i dag)

af Carsten, 5/9 2018, 23:04 (2059 dage siden)

Fra dagens testkørsel:

[image]
Ved perron på Køge Nord

[image]
Køge Nord

[image]
Ved Kværkeby, bemærk hastigheden der i dag nåede 120 km/t.

Med venlig hilsen

Carsten

låst
3386 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af kme, 6/9 2018, 01:05 (2059 dage siden) @ Carsten

Ved Kværkeby, bemærk hastigheden der i dag nåede 120 km/t.

Bravo. Så har Banedanmark nået 1935 status.

Undskyld sarkasmen, men det er svært ikke at blive temmelig skuffet over en lukket teststrækning ikke klarer 320 km/t som minimum i første hug. TGV ramte altså 575 km/t for ti år siden.

120 km/t... I det mindste går der ikke en mand foran toget og vifter med et rødt flag.

låst
2913 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af esni, Frederikssund, 6/9 2018, 07:12 (2059 dage siden) @ kme

Ved Kværkeby, bemærk hastigheden der i dag nåede 120 km/t.


Bravo. Så har Banedanmark nået 1935 status.

Undskyld sarkasmen, men det er svært ikke at blive temmelig skuffet over en lukket teststrækning ikke klarer 320 km/t som minimum i første hug. TGV ramte altså 575 km/t for ti år siden.

120 km/t... I det mindste går der ikke en mand foran toget og vifter med et rødt flag.

Er 120 ikke max fr en MR?

låst
2806 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af HLA7, 6/9 2018, 07:47 (2059 dage siden) @ esni

Joh sadan er det

låst
2756 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af Poul Andersen, 6/9 2018, 08:28 (2059 dage siden) @ esni

Ved Kværkeby, bemærk hastigheden der i dag nåede 120 km/t.


Bravo. Så har Banedanmark nået 1935 status.

Undskyld sarkasmen, men det er svært ikke at blive temmelig skuffet over en lukket teststrækning ikke klarer 320 km/t som minimum i første hug. TGV ramte altså 575 km/t for ti år siden.

120 km/t... I det mindste går der ikke en mand foran toget og vifter med et rødt flag.


Er 120 ikke max fr en MR?

130 km/t. for MR.

mvh.
Poul.

låst
2767 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af krabsen, 6/9 2018, 09:52 (2059 dage siden) @ kme

Bravo. Så har Banedanmark nået 1935 status.

Undskyld sarkasmen, men det er svært ikke at blive temmelig skuffet over en lukket teststrækning ikke klarer 320 km/t som minimum i første hug. TGV ramte altså 575 km/t for ti år siden.

Helt malplaceret sarkasme - hvilket desværre ikke er unormalt her på forum'et :-(

Der er ingen grund til at 'ramme 320 i første hug', hvis det ikke er det der skal testes.

Der kan være mange andre ting der skal afprøves, hvor hastigheden er mindre betydningsfuld, og så vil det være spild af ressourcer at hente et specielt højhastighedslokomotiv til landet og brænde en masse overflødig energi af.

låst
2709 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af LarsJels, Jels, 6/9 2018, 21:39 (2058 dage siden) @ krabsen

Det er ikke sarkasme, men uberettiget hån, som ingen steder hører hjemme. Da alt er nyt på denne banestrækning, synes jeg da alene pga. personalets sikkerhed, det er meget fornuftigt at teste med gradvist øget hastighed, ikke mindst fordi det aktuelle testtog kun er godkendt til 130 km/t ;-). Man kan så sagtens diskutere om testen skrider for langsomt frem, men det er i hvert tilfælde meldt ud, at man forventer at nå de 250 km/t indenfor de næste 2-3 mdr. Det bliver interessant at følge.

Hvis vi slap for de hånlige bemærkninger, er der mindre risiko for, at de, der faktisk har noget nyt og interessant at berette eller billeder at vise fra steder, man ikke ellers har adgang til, ikke giver op på forhånd. Personligt vil jeg gerne høre/se mere, så hold os gerne orienteret, Carsten :-)

MVH; Lars

låst
2437 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af Carsten, 6/9 2018, 22:36 (2058 dage siden) @ LarsJels
redigeret af Carsten, 6/9 2018, 23:03

Hej Lars (og andre)

Billederne var fra dag 1 i en testperiode på 5 dage.
Hidtil har testtilladelsen kun givet mulighed for kørsel med op til 40 km/t, men nu er
testprogrammet nået til en fase hvor der kan køres med op til 120 km/t.
Det der afprøves er udelukkende ERTMS/ETCS, det vil populært sige fjernstyring, sporskifter, sikringsanlæg og togkontrolsystem,
sidstnævnte inkl. GSM-R datatransmission.
Der har ikke været spænding på kørestrømsanlægget endnu, men det er ved at være tæt på. Den aktuelle test har ingen sammenhæng med dette.

Sporskifterne er en kende mere avancerede en det vi plejer at møde i Danmark:
[image]
Her ses ved tungepartiet 2 af sporskiftets 4 tungedrev.

[image]
Sporskiftet har bevægeligt hjertestykke med 2 drev, altså i alt 6 drev til et sporskifte eller 12 til en transversal (drej selv skærmen).

Mvh

Carsten

låst
2514 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af Niels, Aarhus, 7/9 2018, 12:48 (2057 dage siden) @ Carsten

(drej selv skærmen).

Værsgo' ;-)

[image]

Venlige hilsner

Niels H.

--
Niels

låst
2379 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af Scharfenberg, 6/9 2018, 10:31 (2059 dage siden) @ kme

Ved Kværkeby, bemærk hastigheden der i dag nåede 120 km/t.


Bravo. Så har Banedanmark nået 1935 status.

Undskyld sarkasmen, men det er svært ikke at blive temmelig skuffet over en lukket teststrækning ikke klarer 320 km/t som minimum i første hug. TGV ramte altså 575 km/t for ti år siden.

120 km/t... I det mindste går der ikke en mand foran toget og vifter med et rødt flag.

Ifølge Banedanmark er det planen at teste med op til 250 km/t i løbet af efteråret. Det ser jeg selv rigtig meget frem til ;-) Det 70 meter i sekundet = 700 meter på 10 sekunder = 4,1 km i minuttet = 20,5 km på 5 minutter.

"First we do some mechanical tests. Then we make some functional tests. Then we make some ETCS/ERTMS tests. Then we make some traction tests. And then: WE MAKE SOME SPEED TESTS" :-D

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

låst
2731 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af UTJ, 6/9 2018, 12:36 (2059 dage siden) @ Scharfenberg

Ved Kværkeby, bemærk hastigheden der i dag nåede 120 km/t.


Bravo. Så har Banedanmark nået 1935 status.

Undskyld sarkasmen, men det er svært ikke at blive temmelig skuffet over en lukket teststrækning ikke klarer 320 km/t som minimum i første hug. TGV ramte altså 575 km/t for ti år siden.

120 km/t... I det mindste går der ikke en mand foran toget og vifter med et rødt flag.


Ifølge Banedanmark er det planen at teste med op til 250 km/t i løbet af efteråret. Det ser jeg selv rigtig meget frem til ;-) Det 70 meter i sekundet = 700 meter på 10 sekunder = 4,1 km i minuttet = 20,5 km på 5 minutter.

"First we do some mechanical tests. Then we make some functional tests. Then we make some ETCS/ERTMS tests. Then we make some traction tests. And then: WE MAKE SOME SPEED TESTS" :-D

Vrøvl,alle afprøvninger skal vel foregå til planlagt hastighed. Hvis man tester ÆRTEMOS signalsystemet til fx 120 km/t er det jo ikke det samme som at det duer ved højere hastigheder. Det skulle lyde smart med det blev bare en gang vrøvl.

låst
2643 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af esni, Frederikssund, 6/9 2018, 13:32 (2058 dage siden) @ UTJ

Ved Kværkeby, bemærk hastigheden der i dag nåede 120 km/t.


Bravo. Så har Banedanmark nået 1935 status.

Undskyld sarkasmen, men det er svært ikke at blive temmelig skuffet over en lukket teststrækning ikke klarer 320 km/t som minimum i første hug. TGV ramte altså 575 km/t for ti år siden.

120 km/t... I det mindste går der ikke en mand foran toget og vifter med et rødt flag.


Ifølge Banedanmark er det planen at teste med op til 250 km/t i løbet af efteråret. Det ser jeg selv rigtig meget frem til ;-) Det 70 meter i sekundet = 700 meter på 10 sekunder = 4,1 km i minuttet = 20,5 km på 5 minutter.

"First we do some mechanical tests. Then we make some functional tests. Then we make some ETCS/ERTMS tests. Then we make some traction tests. And then: WE MAKE SOME SPEED TESTS" :-D

Vrøvl,alle afprøvninger skal vel foregå til planlagt hastighed. Hvis man tester ÆRTEMOS signalsystemet til fx 120 km/t er det jo ikke det samme som at det duer ved højere hastigheder. Det skulle lyde smart med det blev bare en gang vrøvl.

DU er lidt for hurtig på aftrækkeren her, selvom du klart har en sand kerne i det du skriver

De fejl som kan afdækkes med projektets 'egne' enheder som testobjekt - og det kan være ganske mange - skal rettes inden man begynder test med indlejede objekter.

Når alle anmærkninger med diesel og mindre end 120 (130) er væk, så kan man tænde for strømmen og arbejde sig gradvist op til den testhastighed som måtte svare til den strækningshastighed, man ønsker at klarmelde til. Test af ETCS og el-traktion samtidig er useriøst.

låst
2610 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af krabsen, 6/9 2018, 21:05 (2058 dage siden) @ UTJ

Vrøvl,alle afprøvninger skal vel foregå til planlagt hastighed. Hvis man tester ÆRTEMOS signalsystemet til fx 120 km/t er det jo ikke det samme som at det duer ved højere hastigheder. Det skulle lyde smart med det blev bare en gang vrøvl.

Ganske rigtig en gang imponerende vrøvl - du kommer med!

Der er ingen der har sagt, at der ikke skal testes til maks-hastigheden.

Men det betyder ikke, at det er nytteløst at lave tests ved andre konditioner. Det gælder både ved jernbaner, et nyt PC program og de fleste andre projekter.

låst
2410 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af UTJ, 6/9 2018, 21:26 (2058 dage siden) @ krabsen

Vrøvl,alle afprøvninger skal vel foregå til planlagt hastighed. Hvis man tester ÆRTEMOS signalsystemet til fx 120 km/t er det jo ikke det samme som at det duer ved højere hastigheder. Det skulle lyde smart med det blev bare en gang vrøvl.


Ganske rigtig en gang imponerende vrøvl - du kommer med!

.
Du tager det ud af sammenhængen - selvfølgelig kan man lave "listetests" man først at afprøve systemet ved lave hastigheder og derefter påregne at det også virker som det skal ved fx 200 km/t er noget vrøvl. Vi er nok ikke helt så uenige som din uenighed på skrift antyder.

Men hvad er det mon man afprøver med 120 km/t? - det kan da ikke bare være om sporet er "bulet" eller om det frie rum er uden forhindringer. Elanlægget bliver ikke prøvet af ved denne lejlighed og signalsystemet er vist ikke helt gennemført. Der er ikke meget afprøvning i at et MR-togsæt kan gennemkøre strækningen med 120 km/t så det må have andre formål.

låst
2421 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af mpp, 6/9 2018, 21:41 (2058 dage siden) @ UTJ

Jeg vil tro man bare sætter hastigheden op løbende – det er i hvert fald sådan jeg ville gøre. Så man starter ved 5-10 km/t og så kører ellers bare 40, 50, 60 op til den hastighed man skal køre med i sidste ende. Skulle man mod forventning finde noget som gør at banen ikke kan godkendes (f.x. et skiftespor der er i udu eller at der er for mange rystelser i toget) er det bedre at man finder ud af det med så lav hastighed som muligt.

Nu laver man så en test med 120 km/t, og kan så bliver den næste test vel så lavet med 130 km/t. Når signaler og strøm bliver sluttet til kan man så starte forfra fra 5km/t. Der er alligevel et år til banen skal åbne så man har god tid til at teste alle dele af anlægget ved alle hastigheder.

Ift TGV var der jo i øvrigt et tog der blev afsporet under en testkørsel ved høj fart, så det giver god mening at udvise lidt forsigtighed.

låst
2347 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af UTJ, 6/9 2018, 21:46 (2058 dage siden) @ mpp

Jeg vil tro man bare sætter hastigheden op løbende – det er i hvert fald sådan jeg ville gøre. Så man starter ved 5-10 km/t og så kører ellers bare 40, 50, 60 op til den hastighed man skal køre med i sidste ende. Skulle man mod forventning finde noget som gør at banen ikke kan godkendes (f.x. et skiftespor der er i udu eller at der er for mange rystelser i toget) er det bedre at man finder ud af det med så lav hastighed som muligt.

Nu laver man så en test med 120 km/t, og kan så bliver den næste test vel så lavet med 130 km/t. Når signaler og strøm bliver sluttet til kan man så starte forfra fra 5km/t. Der er alligevel et år til banen skal åbne så man har god tid til at teste alle dele af anlægget ved alle hastigheder.

.
Du har selvfølgelig ret, men den slags tests er der ikke tid til ved fx sporfornyelser hvor der altså også er rigtig mange forhold der samtidig ændres - derfor kan det virke underligt at der udvises mere forsigtighed her end ved ibrugtagning efter ombygninger af eksisterende baner.

låst
2382 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af esni, Frederikssund, 6/9 2018, 21:58 (2058 dage siden) @ UTJ

Jeg vil tro man bare sætter hastigheden op løbende – det er i hvert fald sådan jeg ville gøre. Så man starter ved 5-10 km/t og så kører ellers bare 40, 50, 60 op til den hastighed man skal køre med i sidste ende. Skulle man mod forventning finde noget som gør at banen ikke kan godkendes (f.x. et skiftespor der er i udu eller at der er for mange rystelser i toget) er det bedre at man finder ud af det med så lav hastighed som muligt.

Nu laver man så en test med 120 km/t, og kan så bliver den næste test vel så lavet med 130 km/t. Når signaler og strøm bliver sluttet til kan man så starte forfra fra 5km/t. Der er alligevel et år til banen skal åbne så man har god tid til at teste alle dele af anlægget ved alle hastigheder.

.
Du har selvfølgelig ret, men den slags tests er der ikke tid til ved fx sporfornyelser hvor der altså også er rigtig mange forhold der samtidig ændres - derfor kan det virke underligt at der udvises mere forsigtighed her end ved ibrugtagning efter ombygninger af eksisterende baner.

Måske fordi sporfornyelser og andre ombygninger trods alt indeholder færre ubekendte?

låst
2383 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af Scharfenberg, 7/9 2018, 09:34 (2058 dage siden) @ UTJ

Du har selvfølgelig ret, men den slags tests er der ikke tid til ved fx sporfornyelser hvor der altså også er rigtig mange forhold der samtidig ændres - derfor kan det virke underligt at der udvises mere forsigtighed her end ved ibrugtagning efter ombygninger af eksisterende baner.

Nu er det jo lige netop ikke en eksisterende bane med trafik at tage hensyn til.

Skriver du snart til Ingeniøren eller Ekstra Bladet med din banebrydende nyhed: "Der udvises forsigtighed ved test af ny bane"?

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

låst
2314 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af UTJ, 7/9 2018, 09:45 (2058 dage siden) @ Scharfenberg

Du har selvfølgelig ret, men den slags tests er der ikke tid til ved fx sporfornyelser hvor der altså også er rigtig mange forhold der samtidig ændres - derfor kan det virke underligt at der udvises mere forsigtighed her end ved ibrugtagning efter ombygninger af eksisterende baner.


Nu er det jo lige netop ikke en eksisterende bane med trafik at tage hensyn til.

Skriver du snart til Ingeniøren eller Ekstra Bladet med din banebrydende nyhed: "Der udvises forsigtighed ved test af ny bane"?

.
Nej, men det er snart på tide at du understreger om det er på DSB's eller dine vegne at du udtaler dig. Du går langt ud over offentligt ansattes retningslinjer med hensyn til sammenblanding af job og privat.

låst
2324 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af Scharfenberg, 7/9 2018, 11:10 (2058 dage siden) @ UTJ

Du har selvfølgelig ret, men den slags tests er der ikke tid til ved fx sporfornyelser hvor der altså også er rigtig mange forhold der samtidig ændres - derfor kan det virke underligt at der udvises mere forsigtighed her end ved ibrugtagning efter ombygninger af eksisterende baner.


Nu er det jo lige netop ikke en eksisterende bane med trafik at tage hensyn til.

Skriver du snart til Ingeniøren eller Ekstra Bladet med din banebrydende nyhed: "Der udvises forsigtighed ved test af ny bane"?

.
Nej, men det er snart på tide at du understreger om det er på DSB's eller dine vegne at du udtaler dig. Du går langt ud over offentligt ansattes retningslinjer med hensyn til sammenblanding af job og privat.

Er du sød at linke til de retningslinjer? Og glemmer du ikke, at alle i Danmark har ytringsfrihed - også offentligt ansatte. Mht. dit foreslåede forbud mod at bruge alias: Gælder det kun alle andre der bruger alias og ikke dit eget alias?

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

låst
2286 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af Mads, 7/9 2018, 16:34 (2057 dage siden) @ UTJ

Du har selvfølgelig ret, men den slags tests er der ikke tid til ved fx sporfornyelser hvor der altså også er rigtig mange forhold der samtidig ændres - derfor kan det virke underligt at der udvises mere forsigtighed her end ved ibrugtagning efter ombygninger af eksisterende baner.


Nu er det jo lige netop ikke en eksisterende bane med trafik at tage hensyn til.

Skriver du snart til Ingeniøren eller Ekstra Bladet med din banebrydende nyhed: "Der udvises forsigtighed ved test af ny bane"?

.
Nej, men det er snart på tide at du understreger om det er på DSB's eller dine vegne at du udtaler dig. Du går langt ud over offentligt ansattes retningslinjer med hensyn til sammenblanding af job og privat.

Er der andre end privatpersoner der udtaler sig herinde? - Jeg er med på der er opslag fra veteranbaner mm., der måske har en mere "officiel" karakter, men i den generelle debat, antager jeg altid at det er privatpersoner.

låst
2301 visninger
Avatar

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af Schienenwolf, Læsø, 7/9 2018, 17:12 (2057 dage siden) @ Mads


Er der andre end privatpersoner der udtaler sig herinde? - Jeg er med på der er opslag fra veteranbaner mm., der måske har en mere "officiel" karakter, men i den generelle debat, antager jeg altid at det er privatpersoner.

Det kan man ikke vide med sikkerhed, når der kan skrives under pseudonym. Der kan sagtens være infiltratorer fra politiske grupperinger og virksomheder, som arbejder med holdningspåvirkning.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

låst
2286 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af ivar, 7/9 2018, 17:46 (2057 dage siden) @ Schienenwolf

- skrev en som skriver under pseudonym

låst
2253 visninger
Avatar

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af Schienenwolf, Læsø, 7/9 2018, 19:24 (2057 dage siden) @ ivar

- skrev en som skriver under pseudonym

Netop. ☺ Det kan man.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

låst
2295 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af esni, Frederikssund, 6/9 2018, 21:52 (2058 dage siden) @ UTJ

Vrøvl,alle afprøvninger skal vel foregå til planlagt hastighed. Hvis man tester ÆRTEMOS signalsystemet til fx 120 km/t er det jo ikke det samme som at det duer ved højere hastigheder. Det skulle lyde smart med det blev bare en gang vrøvl.


Ganske rigtig en gang imponerende vrøvl - du kommer med!

.
Du tager det ud af sammenhængen - selvfølgelig kan man lave "listetests" man først at afprøve systemet ved lave hastigheder og derefter påregne at det også virker som det skal ved fx 200 km/t er noget vrøvl. Vi er nok ikke helt så uenige som din uenighed på skrift antyder.

Men hvad er det mon man afprøver med 120 km/t? - det kan da ikke bare være om sporet er "bulet" eller om det frie rum er uden forhindringer. Elanlægget bliver ikke prøvet af ved denne lejlighed og signalsystemet er vist ikke helt gennemført. Der er ikke meget afprøvning i at et MR-togsæt kan gennemkøre strækningen med 120 km/t så det må have andre formål.

Jeg er hverken baneteknisk uddannet eller ansat ved en af de involverede virksomheder, men teleinginiiør som arbejder med test.

På den baggrund virker det rimeligt at prøve radiosystemet uden eventuelle kørestrømsrelaterede problemer ved så høj hastighed, som man har materiel til.

Når det så virker, kan vi tænde for kørestrømmen, hvorefter jeg ville have en test af dette i spærret spor, så ETCS ikke blev et element af denne test.

Hvis denne test slutter af tilfredsstillende ved 200+x km/t, så kommer vi til ETCS kombineret med el-traktion osv.

På denne måde kan man lære mest muligt af hver kørsel

låst
2378 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af Svend, 6/9 2018, 20:06 (2058 dage siden) @ kme

Undskyld sarkasmen, men det er svært ikke at blive temmelig skuffet over en lukket teststrækning ikke klarer 320 km/t som minimum i første hug. TGV ramte altså 575 km/t for ti år siden.

.
Du vrøvler. Banen er bygget til lavere hastigheder.... men du kan da spørge transportministeren om, hvorfor det forholder sig sådan.

--
Svend

låst
2461 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af bastholm, 6/9 2018, 10:13 (2059 dage siden) @ Carsten

Spændende, Carsten, bliv endelig ved med at poste billeder.

Ved du hvornår de begynder at køre med elektrisk traktion?

låst
2700 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af William Skov ⌂, 6/9 2018, 16:34 (2058 dage siden) @ Carsten

Viser hastighedsviseren ikke lidt for højt? - 240

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

låst
2580 visninger

Testkørsel Ringsted - Køge Nord

af Carsten, 6/9 2018, 19:43 (2058 dage siden) @ William Skov

Nej den viser 117 km/t både analogt og digitalt.


Mvh

Carsten

låst
2499 visninger

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak