Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Regeringen vil spare 300 mill. på vedligeh. af jernbanen (Generelt)

af Karl Høst, 6/9 2018, 11:21 (2030 dage siden)

I følge Altinget vil regeringen spare 300 mill. kr. på vedligeholdelse af jernbanenettet. Bekymrende, men desværre ikke overraskende.

Regeringen vil spare 300 mill. på vedligeh. af jernbanen

af HLA7, 6/9 2018, 12:32 (2030 dage siden) @ Karl Høst

Man faar ikke meget for 300 mil.

Regeringen vil spare 300 mill. på vedligeh. af jernbanen

af UTJ, 6/9 2018, 12:58 (2030 dage siden) @ HLA7

Man faar ikke meget for 300 mil.

Jo, bare ikke jernbane. 300 mio kan række ganske langt inden for andre områder. Fx 2-3 helt nye folkeskoler.

Regeringen vil spare 300 mill. på vedligeh. af jernbanen

af Scharfenberg, 7/9 2018, 11:01 (2029 dage siden) @ UTJ

Man faar ikke meget for 300 mil.


Jo, bare ikke jernbane. 300 mio kan række ganske langt inden for andre områder. Fx 2-3 helt nye folkeskoler.

Denne sammenligning er både populistisk og useriøs på samme tid og har kun til formål at tale uddannelsesområdet op og jernbanen ned. Man kunne også sige, at for 300 mio. kr. kunne man købe 15 mio. bakker vindruer til en 20'er i Fakta. Men hvad vil man egentlig sige med det? Og vil du hellere have, at vi nedlægger den kollektive trafik i Danmark og i stedet bygger folkeskoler, hvor eleverne så kan blive kørt i taxa, fordi der ikke er nogen kollektiv trafik?

I stedet for at være abstrakt kunne man også være mere konkret. 300 mio. kr. færre til Banedanmark kan - måske - betyde, at Banedanmark må tænke endnu mere på pris og endnu mindre på operatører og togpassagerer, når de planlægger sporarbejder. Dvs. 3 måneders totalspærring a la Valby-Frederikssund i stedet for at bide den over i to spærringer fordelt over to sommerferieperioder a la Kystbanen.

Hvis de 300 mio. kr. bruges direkte på skattelettelser, ville det svare til 50 kr. til hver borger i Danmark om året = en god flaske rødvin eller tre flasker sodavand. Mod at togpassagererne lades i stikken ifm. større sporarbejder

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Regeringen vil spare 300 mill. på vedligeh. af jernbanen

af UTJ, 7/9 2018, 11:04 (2029 dage siden) @ Scharfenberg

Igen: taler du på DSB’s eller egne vegne. Du sidder i Telegade og forsvarer bevillinger til dit område og i den sammenhæng er alias ikke nok, snarere tværtimod

Regeringen vil spare 300 mill. på vedligeh. af jernbanen

af Scharfenberg, 7/9 2018, 11:06 (2029 dage siden) @ UTJ

Igen: taler du på DSB’s eller egne vegne. Du sidder i Telegade og forsvarer bevillinger til dit område og i den sammenhæng er alias ikke nok, snarere tværtimod

Taler helt for egen regning. Vil du svare på mine spørgsmål? Eller er debatten allerede død?

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Regeringen vil spare 300 mill. på vedligeh. af jernbanen

af UTJ, 7/9 2018, 11:16 (2029 dage siden) @ Scharfenberg

Tak for afklaring, ellers var der røget brev afsted til DSB Operations med spm om dette er DSB,s holdning vedr de 300 mio kr

Regeringen vil spare 300 mill. på vedligeh. af jernbanen

af Scharfenberg, 7/9 2018, 11:22 (2029 dage siden) @ UTJ

Tak for afklaring, ellers var der røget brev afsted til DSB Operations med spm om dette er DSB,s holdning vedr de 300 mio kr

Så mangler vi bare, at du forholder dig til sagens kerne. De 300 mio. kr. Venter spændt

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Regeringen vil spare 300 mill. på vedligeh. af jernbanen

af UTJ, 7/9 2018, 11:38 (2029 dage siden) @ Scharfenberg

Der skal styr på Bdl’s sognalprogram før det giver mening at diskutere 300 mio. Pt er usikkerhederne for store til at se på små 300 mio når det er flere mia der er i manko for at signalerne kommer i hus.

Regeringen vil spare 300 mill. på vedligeh. af jernbanen

af Scharfenberg, 7/9 2018, 11:49 (2029 dage siden) @ UTJ

Der skal styr på Bdl’s sognalprogram før det giver mening at diskutere 300 mio. Pt er usikkerhederne for store til at se på små 300 mio når det er flere mia der er i manko for at signalerne kommer i hus.

Det er jeg ganske enig med dig i.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Regeringen vil spare 300 mill. på vedligeh. af jernbanen

af Peter Christensen, 7/9 2018, 12:48 (2029 dage siden) @ UTJ

Der skal styr på Bdl’s sognalprogram før det giver mening at diskutere 300 mio. Pt er usikkerhederne for store til at se på små 300 mio når det er flere mia der er i manko for at signalerne kommer i hus.

Det, som indtil vidre er sluppet ud om besparelser på signalprogrammet, kan i en del tilfælde karakteriseres som "omposteringer".
Bedste eksempel:
Hvad skal der ske med de gamle signaler?
Tidligere var det en del af signalprogrammets budget (og opgaver) at fjerne dem.
Den opgave (og regning) ser nu ud til at ende i en anden afdeling i BDK.
Isoleret set kan signalprogrammet kalde det en besparelse omend jeg ikke er helt enig; det er blot en ompostering i den cigarkasse, som kaldes BDK. Faktik ville jeg blive temmelig muggen hvis "andre" på den måde disponere over mit i forvejen lidt for lille budget.

I min verden er en besparelse noget man holder op med eller køber mindre af eller forhandler en lavere pris med leverandøren.
At en del konsuletstillinger konverteres til alm. stillinger giver god mening og det kan kaldes en besparelse (hvis prisen på arbejde ellers sættes rigtigt).

Men ja, der er mange usikkerheder omkring signalprogrammet. En sober afklaring heraf - måske endda en samlet startegi for jernbanen de næste 25 år - ville næppe skade.

Regeringen vil spare 300 mill. på vedligeh. af jernbanen

af Jens N, Fredericia, 7/9 2018, 15:38 (2029 dage siden) @ Peter Christensen

Hvad skal der ske med de gamle signaler?
Tidligere var det en del af signalprogrammets budget (og opgaver) at fjerne dem.
Den opgave (og regning) ser nu ud til at ende i en anden afdeling i BDK.


Banedanmarks GSM-R projekt har brugt noget lignende.

Man fik ibrugtaget det nye digitale GSM-R radiosystem, men brugte ingen midler på nedtagning af skilte og radiobaliser tilhørende det gamle analoge radiosystem.

De gamle ubrugelige skilte hænger i mange signalmaster endnu, men findes ikke længere i sikkerhedsreglementet og har ingen betydning ud over at forstyrre.

Radiobaliserne ligger også i sporene endnu, men benyttes ikke. De kan med lidt god vilje evt. benyttes til positionering ifm. havarilog læsning, men har ellers ingen relevans.

Mvh. Jens

Regeringen vil spare 300 mill. på vedligeh. af jernbanen

af Michaelmy, 7/9 2018, 19:39 (2029 dage siden) @ Peter Christensen

Der skal styr på Bdl’s sognalprogram før det giver mening at diskutere 300 mio. Pt er usikkerhederne for store til at se på små 300 mio når det er flere mia der er i manko for at signalerne kommer i hus.

Det, som indtil vidre er sluppet ud om besparelser på signalprogrammet, kan i en del tilfælde karakteriseres som "omposteringer".
Bedste eksempel:
Hvad skal der ske med de gamle signaler?
Tidligere var det en del af signalprogrammets budget (og opgaver) at fjerne dem.
Den opgave (og regning) ser nu ud til at ende i en anden afdeling i BDK.
Isoleret set kan signalprogrammet kalde det en besparelse omend jeg ikke er helt enig; det er blot en ompostering i den cigarkasse, som kaldes BDK. Faktik ville jeg blive temmelig muggen hvis "andre" på den måde disponere over mit i forvejen lidt for lille budget.

Der blev set på udgifterne og så blev driften bedt om at regne på hvad de mente det ville koste at pille ned i forbindelse med de alligevel havde sporspærringer og var ude at lave vedligehold i sporet. De nåede ikke overraskende frem til en markant lavere pris end hvis det skulle laves som seperat arbejde i separate sporspærringer. Derfor betaler Signalprogrammet nu driften for det og sparer en masse penge.

Det er i redegørelsen til Folketinget https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/TRU/bilag/279/1886332.pdf

Regeringen vil spare 300 mill. på vedligeh. af jernbanen

af H N Nielsen2, 6/9 2018, 18:04 (2030 dage siden) @ Karl Høst

Fedt, så stiger skatten jo ydeligere...

Regeringen vil spare 300 mill. på vedligeh. af jernbanen

af Jimmy, 8/9 2018, 00:37 (2029 dage siden) @ H N Nielsen2

Utroligt som politikerne går rundt med hovedet under armen, det er totalt tåbeligt at spare på vedligeholdelsen af jernbanen. Der er stadig meget der mangler rundt omkring i det ganske land at blive renoveret. Man vil åbenbart bare have så mange over i egne biler og billigbusserne. I stedet for at satse noget mere på den kollektive trafik, det er en service man har valgt og det koster sådan er det bare...

Nu bliver der godt nok skrevet at man ikke får ret meget for 300 mill. Måske man også lige skulle se på de priser som de firmaer der arbejder for Banedanmark får udbetalt for deres arbejde.

Kan forøvrigt stadig ikke forstå hvorfor skinnerne ligger så dårlig her i Danmark, i forhold til andre lande hvor man kan sidde i et tog med 200 km/t. Med en kop kaffe uden det hele render ud af koppen. I Danmark sidder man og hopper og danser, frem og tilbage i stolen. Dengang man havde salgsvogn med ombord i toget, måtte personalet nogle gange opgive at gå rundt med salgsvognen. Fordi toget slingrede så meget.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak