Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forringelser på Kystbanen (Generelt)

af Peer Dejgaard, 11/9 2018, 20:54 (2025 dage siden)

Nedenstående er spørgsmål til jer, som forhåbentlig kan besvare dem.
1. Er det korrekt at togene fra Nivå skal køre til Holbæk/Kalundborg?
2. Er ovennævnte korrekt, vil vi så vende tilbage til fortiden med diesellokomotiver?
3. Er det korrekt, at driften på Nivå togene fremover vil være halvtimes drift?
4. Er det korrekt, at ingen danske tog vil køre til Kastrup lufthavn?
5. Er ovennævnte korrekt skal vi så enten skifte til Metro på Nørreport, hvor man så skal tage elevatoren fra Kystbane perronen, derefter gå 150 m på jorden i sne og slud hen til elevatoren ned til Metroen eller skifte til det svenske tog på Østerport?
Som jeg ser det ville størstedelen af disse problemer blive løst ved at etablere en Hovedbanegård II (jeg skal lige bemærke, at det ikke var min ide, men den blev fremført af en af Ingeniørens læsere for nogle år siden). Dette skulle gores ved at etablere en platform oven på det meget store jernbaneareal der ligger mellem Hovedbanegården og Dybbøls bro.
Det væsentligste problem flaskehalsen i Nørreport tunnellen kunne blive løst, idet alle tog, der ikke har noget at gøre på den nordlige side af tunnellen, stoppede og vendte på Hovedbanegården II dvs tog fra Sverige, Holbæk/Kalundborg, Rødby, Jylland/Fyn ikke skal igennem tunnelen. Og tænk hvad det kunne betyde for forureningen for den forsvinder vel ikke foreløbig.

Forringelser på Kystbanen

af Peter Christensen, 11/9 2018, 21:13 (2025 dage siden) @ Peer Dejgaard

5. Er ovennævnte korrekt skal vi så enten skifte til Metro på Nørreport, hvor man så skal tage elevatoren fra Kystbane perronen, derefter gå 150 m på jorden i sne og slud hen til elevatoren ned til Metroen eller skifte til det svenske tog på Østerport?

Øh - der er en lille "hønetrappe" fra fjerntogsperronen og ned til metro'en. Det er muligt at gå hele vejen tørskoet omend næppe spændende med en stor kuffert.
Alternativet - skift på Østerport eller Hovedbanen.

Forringelser på Kystbanen

af Peer Dejgaard, 11/9 2018, 21:30 (2025 dage siden) @ Peter Christensen

Hønsetrappen har jeg brugt i mange år, men jeg tænkte på store kufferter.

Avatar

Forringelser på Kystbanen

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 12/9 2018, 13:20 (2024 dage siden) @ Peer Dejgaard

Hønsetrappen har jeg brugt i mange år, men jeg tænkte på store kufferter.

Og den kan ikke blive bedre, pga fjerntogsperronens bredde.
Til næste efterår kan du skifte på Østerport, til Metro, og så igen på Kongens Nytorv..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Forringelser på Kystbanen

af Svend, 12/9 2018, 17:02 (2024 dage siden) @ metrohenrik

Hønsetrappen har jeg brugt i mange år, men jeg tænkte på store kufferter.


Og den kan ikke blive bedre, pga fjerntogsperronens bredde.
Til næste efterår kan du skifte på Østerport, til Metro, og så igen på Kongens Nytorv..

.
Det lyder nemt ;-)

--
Svend

Forringelser på Kystbanen

af Svend, 11/9 2018, 21:22 (2025 dage siden) @ Peer Dejgaard

Nedenstående er spørgsmål til jer, som forhåbentlig kan besvare dem.
1. Er det korrekt at togene fra Nivå skal køre til Holbæk/Kalundborg?
2. Er ovennævnte korrekt, vil vi så vende tilbage til fortiden med diesellokomotiver?
3. Er det korrekt, at driften på Nivå togene fremover vil være halvtimes drift?
4. Er det korrekt, at ingen danske tog vil køre til Kastrup lufthavn?
5. Er ovennævnte korrekt skal vi så enten skifte til Metro på Nørreport, hvor man så skal tage elevatoren fra Kystbane perronen, derefter gå 150 m på jorden i sne og slud hen til elevatoren ned til Metroen eller skifte til det svenske tog på Østerport?
Som jeg ser det ville størstedelen af disse problemer blive løst ved at etablere en Hovedbanegård II (jeg skal lige bemærke, at det ikke var min ide, men den blev fremført af en af Ingeniørens læsere for nogle år siden). Dette skulle gores ved at etablere en platform oven på det meget store jernbaneareal der ligger mellem Hovedbanegården og Dybbøls bro.
Det væsentligste problem flaskehalsen i Nørreport tunnellen kunne blive løst, idet alle tog, der ikke har noget at gøre på den nordlige side af tunnellen, stoppede og vendte på Hovedbanegården II dvs tog fra Sverige, Holbæk/Kalundborg, Rødby, Jylland/Fyn ikke skal igennem tunnelen. Og tænk hvad det kunne betyde for forureningen for den forsvinder vel ikke foreløbig.

.
De bedste til at svare er ministeren, ministeriet, pendlerformanden ...... tag dem en efter en.

--
Svend

Forringelser på Kystbanen

af Jens Hansen, 12/9 2018, 06:54 (2025 dage siden) @ Svend

Pendlerformanden - Michael Randrop, på kystbanen, ja han er vist ikke populær, hverken i DSB eller Banedanmark.

Men konkret om det nye tiltag på kystbanen mener jeg, at han har udtalt, at "samkørsel med Sjælland, det virkede heller ikke". Må forstå at kystbanen tidligere har hængt sammen med Sjælland, må være før Øresundsbroen åbnede?

JH

Avatar

Forringelser på Kystbanen

af Schienenwolf, Læsø, 12/9 2018, 07:11 (2025 dage siden) @ Jens Hansen

Pendlerformanden - Michael Randrop, på kystbanen, ja han er vist ikke populær, hverken i DSB eller Banedanmark.

Men konkret om det nye tiltag på kystbanen mener jeg, at han har udtalt, at "samkørsel med Sjælland, det virkede heller ikke". Må forstå at kystbanen tidligere har hængt sammen med Sjælland, må være før Øresundsbroen åbnede?

JH

Nej, det virkede heller ikke, formentlig fordi der er flere elge at påkøre i Vestsjælland end i Skåne. Nu vil man så prioritere trafikken fra Kysten til/fra Restsjælland højere end trafikken fra Kysten til/fra Lufthavnen. Det skal nok blive en succes med længere samlet transporttid under driftsuregelmæssigheder, som jo stort set aldrig forekommer i Danmark.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Forbedringer på Kystbanen

af Svend, 12/9 2018, 07:58 (2025 dage siden) @ Jens Hansen

Pendlerformanden - Michael Randrop, på kystbanen, ja han er vist ikke populær, hverken i DSB eller Banedanmark.

.
... men fortsat populær hos brugerne af Kystbanen efter at de fremover kan komme direkte til Holbæk men ikke til lufthavnen?

--
Svend

Forringelser på Kystbanen

af mpp, 11/9 2018, 21:54 (2025 dage siden) @ Peer Dejgaard

Ja, det er i store træk korrekt. Det er meningen at Kystbanen skal bindes sammen med den øvrige sjællanske regionaltrafik. Her vil der blandt andet blive lavet en ny linje, Nivå–Kbh–Køge Nord–Køge–Næstved, der vil bruge den nye bane København–Ringsted indtil Køge. Det er meningen at den skal have 2 afgange i timen.

Uden at kende de fuldstændigt konkrete planer ved jeg, at grundtaksten i trafikken over Øresund vil stige fra 3 til 4 gange i timen. Jeg tænker at taksten tilsvarende vil blive lavet om på Kystbanen, men at de fleste stationer vil se den samme eller udvidet service. Givet at Kystbanen i dag har 6-9 tog i hver retning i dagtimerne vil det jo nok blive fastholdt selvom de ikke fortsætter til Lufthavnen. Du vil altså skulle skifte på vejen, men mon ikke der kunne holde et Øresundstog klar på modsat side af perronen når man kommer til Østerport.

Der vil fortsætte med at være tog Fyn og Jylland med endestation i Lufthavnen, og det er også tanken at nogle af togene vest- og sydfra skal køre udenom hovedbanen.

Togene på Kystbanen vil ikke være dieseltog – i stedet bliver der elektificeret på strækningerne Roskilde–Kalundborg, Køge Nord–Næstved og Ringsted–Næstved–Nykøbing–Rødby så alle regionaltog på Sjælland kan køres med elektrisk materiel og dieseltogene kan udfases.

Forringelser på Kystbanen

af steenth, 11/9 2018, 22:54 (2025 dage siden) @ mpp

Ja, det er i store træk korrekt. Det er meningen at Kystbanen skal bindes sammen med den øvrige sjællanske regionaltrafik. Her vil der blandt andet blive lavet en ny linje, Nivå–Kbh–Køge Nord–Køge–Næstved, der vil bruge den nye bane København–Ringsted indtil Køge. Det er meningen at den skal have 2 afgange i timen.

Jeg vil supplere - Helsingør vil få 4 tog timen plus et par myldretidstog De 2 af de køre til Holbæk og de 2 andre til Ringsted-Næstved. Dvs der kommer et hver 15 minut. Endestationer kan godt ændre sig.

Takten ikke taksten

af UTJ, 12/9 2018, 02:41 (2025 dage siden) @ mpp

Uden at kende de fuldstændigt konkrete planer ved jeg, at grundtakten i trafikken over Øresund vil stige fra 3 til 4 gange i timen. Jeg tænker at takten tilsvarende vil blive lavet om på Kystbanen, men at de fleste stationer vil se den samme eller udvidet service. Givet at Kystbanen i dag har 6-9 tog i hver retning i dagtimerne vil det jo nok blive fastholdt selvom de ikke fortsætter til Lufthavnen. Du vil altså skulle skifte på vejen, men mon ikke der kunne holde et Øresundstog klar på modsat side af perronen når man kommer til Østerport.

.
takten ikke taksten (tror jeg). Blot for lige at få det helt klart - lidt meningsforstyrrende da jeg læste det i øvrigt fremragende indlæg - og ingen kritik af stavning, altså.

Takten ikke taksten

af mpp, 12/9 2018, 11:03 (2024 dage siden) @ UTJ

Godt set – du har ret :)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak