Togstop i Stilling til 100 mio??!?!!???!!?! (Generelt)

af Mester @, torsdag 13. september, 2018, 21:51 (33 dage siden)

Så blev 20 mio lige pludselig til 100 mio.

Er der nogen, der kan give en fornuftig forklaring på, hvordan det kan koste 100 mio kroner at etablere et togstop i Stilling?

https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/trinbraet-bliver-fem-gange-dyrere-end-forventet

Avatar

Trinbræt i Stilling til 100 mio. kr.?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 13. september, 2018, 22:30 (33 dage siden) @ Mester

Så blev 20 mio lige pludselig til 100 mio.

Er der nogen, der kan give en fornuftig forklaring på, hvordan det kan koste 100 mio kroner at etablere et togstop i Stilling?

https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/trinbraet-bliver-fem-gange-dyrere-end-forventet


Hmm.....Langeskov røg vist op i 56 mio. kr.?

Jeg mener at have læst et eller andet sted (måske et papir i Transportudvalget), at Skanderborg Kommune lægger vægt på, at der skal være tale om en genåbning (og altså ikke en nyåbning) - ud fra den argumentation, at en genåbning kun skal omfatte de anlæg, der var til stede, da stationen blev nedlagt. På den måde kan man "omgå" niveaufri krydsning af sporet tættest på stationsbygningen osv., osv.

Hvis det er det, der er kommunens strategi, forstår jeg såmænd godt Banedanmark (det sker ellers sjældent): Selvfølgelig skal der være niveaufri passage af "spor 1". Men det kan nu ikke løbe op i 100 mio. kr.

Det kunne være rart at finde de detaljerede planforslag. Jeg har ikke ledt.

Man kunne jo vælge at placere perronerne lidt syd for den tidligere stationsbygning og bruge Lynghøjvej som adgangsvej fra "spor 1" til "spor 2" - og omvendt. Så slipper man for perrontunnel/gangbro og elevatorer og der vil være niveaufri adgang til begge perroner.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Avatar

Trinbræt i Stilling til 100 mio. kr.?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 13. september, 2018, 23:11 (33 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det kunne være rart at finde de detaljerede planforslag. Jeg har ikke ledt.


Lidt gurglen resulterede i nedenstående link. Man har fundet det billigst at arbejde med Lynghøjvej-løsningen (uden elevatorer). Så hvordan den skulle kunne løbe op i 100 mio. kr., skal man vist være ansat i Banedanmark for at kunne forstå.

I dokumentet, som der linkes til nedenfor, er der 2 links til oversigtstegninger over projektet.

https://www.skanderborg.dk/politik-og-faellesskab/dagsordener-og-referater/miljoe--og-p...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Avatar

Trinbræt i Stilling til 100 mio. kr.? Nu med skråfoto

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 13. september, 2018, 23:22 (33 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

https://skraafoto.kortforsyningen.dk/oblivisionjsoff/index.aspx?project=denmark&id=...

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Avatar

Trinbræt i Stilling til 100 mio. kr.?

af Ove Nygaard @, fredag 14. september, 2018, 16:35 (32 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas.

Det varer nok lidt tid, inden der bliver taget stilling til det projekt!

"Duk og væk"

Bedste hilsener

Ove
som har afløst på tidligere Stilling station;-)

Avatar

Trinbræt i Stilling til 100 mio. kr.?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 11. oktober, 2018, 15:32 (5 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så hvordan den skulle kunne løbe op i 100 mio. kr., skal man vist være ansat i Banedanmark for at kunne forstå


Det bliver spændende at læse, hvordan Banedanmark kommer frem til de 100 mio. kr.

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg


[image]

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Avatar

Trinbræt i Stilling til 100 mio. kr.?

af Schienenwolf, Læsø, fredag 14. september, 2018, 00:28 (33 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så blev 20 mio lige pludselig til 100 mio.

Er der nogen, der kan give en fornuftig forklaring på, hvordan det kan koste 100 mio kroner at etablere et togstop i Stilling?

https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/trinbraet-bliver-fem-gange-dyrere-end-forventet

Hmm.....Langeskov røg vist op i 56 mio. kr.?

Jeg mener at have læst et eller andet sted (måske et papir i Transportudvalget), at Skanderborg Kommune lægger vægt på, at der skal være tale om en genåbning (og altså ikke en nyåbning) - ud fra den argumentation, at en genåbning kun skal omfatte de anlæg, der var til stede, da stationen blev nedlagt. På den måde kan man "omgå" niveaufri krydsning af sporet tættest på stationsbygningen osv., osv.

Hvis det er det, der er kommunens strategi, forstår jeg såmænd godt Banedanmark (det sker ellers sjældent): Selvfølgelig skal der være niveaufri passage af "spor 1". Men det kan nu ikke løbe op i 100 mio. kr.

Der er ikke nogen station, som Banedanmark kan "genåbne" i Stilling, heller ikke sikkerhedsmæssigt; der er kun et dobbeltspor, som passerer gennem byen. Hvis Skanderborg Kommune med sin "genåbning" hentyder til den tidligere stationsbygning på Stationsvej 13, så tilhører den DSB og har intet som helst med Banedanmark at gøre, og hvis kommunen ønsker, at en genåbning skal omfatte de anlæg, der var til stede, da stationen blev nedlagt, så må det betyde, at Banedanmark både skal genetablere spornettet og købe stationsbygningen og pakhuset af DSB. Det kan snildt løbe op i 100 mio. kroner, så det ønsker kommunen nok ikke. Jeg tror ikke, at kommunen egentlig fatter, hvad den selv ønsker.

--
Hilsen
S

Trinbræt i Stilling til 100 mio. kr.?

af Mester @, fredag 14. september, 2018, 15:33 (32 dage siden) @ Schienenwolf

Der er ikke nogen station, som Banedanmark kan "genåbne" i Stilling, heller ikke sikkerhedsmæssigt; der er kun et dobbeltspor, som passerer gennem byen. Hvis Skanderborg Kommune med sin "genåbning" hentyder til den tidligere stationsbygning på Stationsvej 13, så tilhører den DSB og har intet som helst med Banedanmark at gøre, og hvis kommunen ønsker, at en genåbning skal omfatte de anlæg, der var til stede, da stationen blev nedlagt, så må det betyde, at Banedanmark både skal genetablere spornettet og købe stationsbygningen og pakhuset af DSB. Det kan snildt løbe op i 100 mio. kroner, så det ønsker kommunen nok ikke. Jeg tror ikke, at kommunen egentlig fatter, hvad den selv ønsker.

Hvis man vil misforstå, lykkes det som regel også.
Nu er der jo ikke tale om at genetablere spornettet og pakhus eller for den sags skyld installere en stationsforstander i den gamle station.
Mit bedste bud er, at accepterer kommunen og staten en pris på 100 mio kroner for lidt perronkanter, en rejsekortstander, et par bænke, en lygtepæl og nogle trapper, kommer næste prisoverslag til at lyde på 250 mio kroner.
Nogle gange får jeg en fornemmelse af, at Banedanmark helst så alle “kunder” smuttede ud af butikken.

Trinbræt i Stilling til 100 mio. kr.?

af Peter Christensen, fredag 14. september, 2018, 15:45 (32 dage siden) @ Mester

Nogle gange får jeg en fornemmelse af, at Banedanmark helst så alle “kunder” smuttede ud af butikken.

Nærliggende tanke.
En anden - ond - tanke er at "noget andet" sluger så mange penge at prisen bevidst sættes for højt.
Går kommunen med - fint, så er der penge at overfører til et nødlidende projekt.
Hvis ikke, så skal vi ikke bruge tid på det og det KAN ses som en besparelse.

Trinbræt i Stilling til 100 mio. kr.?

af Gæst19, fredag 14. september, 2018, 16:34 (32 dage siden) @ Peter Christensen

Måske kommer der også togbusser med oven i handelen(?)

Det gør der i Kalundborg Øst:

http://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-d...

Trinbræt i Stilling til 100 mio. kr.?

af Jens N @, Fredericia, fredag 14. september, 2018, 16:49 (32 dage siden) @ Mester

Mit bedste bud er, at accepterer kommunen og staten en pris på 100 mio kroner for lidt perronkanter, en rejsekortstander, et par bænke, en lygtepæl og nogle trapper, kommer næste prisoverslag til at lyde på 250 mio kroner.
Nogle gange får jeg en fornemmelse af, at Banedanmark helst så alle “kunder” smuttede ud af butikken.


Stort set alle Banedanmarks projekter er delelige med mindst 10 mio. :-D

Mvh. Jens

Trinbræt i Stilling til 100 mio. kr.?

af LarsJels, Jels, fredag 14. september, 2018, 17:14 (32 dage siden) @ Jens N

Nu skal jeg være den sidste til at sige, at 100 mio. kr. ikke er mange penge, men infrastruktur er desværre bare rasende dyrt. For de samme penge kan man f.eks. også blot få:
ca. 1,5 km firesporet motorvej
8-10 rundkørsler
30-40 km dobbeltrettet cykelsti
3-4 nye motorvejs-tilslutningsanlæg
....Bare til sammenligning.

Mht. ny station i Stilling ville de være interessant at vide, hvor meget af de 100 mio. kr., der går til sporanlæg, sikringsalæg etc., og hvor meget der går til stationsudstyr, perroner, forplads mv.

Med venlig hilsen
Lars

Trinbræt i Stilling til 100 mio. kr.?

af Jens N @, Fredericia, fredag 14. september, 2018, 17:25 (32 dage siden) @ LarsJels

Mht. ny station i Stilling ville de være interessant at vide, hvor meget af de 100 mio. kr., der går til sporanlæg, sikringsalæg etc., og hvor meget der går til stationsudstyr, perroner, forplads mv.


Man kan nemt få den tanke, at Banedanmark skal have betalt noget ‘andet’ på lokationen, som ikke direkte hører ind under stationsprojektet.

Mvh. Jens

Avatar

Hvad koster mon 1 meter spor?

af Futfar @, Kajerød, fredag 14. september, 2018, 17:27 (32 dage siden) @ Jens N

Stort set alle Banedanmarks projekter er delelige med mindst 10 mio. :-D

Mvh. Jens

Gad nok vide hvad 1 meter spor koster hos BDK ?
Forudsætningen for et svar, kræver nok lidt mere end "bare lige", men lad os forudsætte at det drejer sig om udskiftning af skinner fra 48 kg/m til 60 kg/m. Lad os antage at sporkassen, ballast og sveller er godkendt til de omtalte 48 kg/m med den godkendte maks. hastighed, og vægt. Nu ønskes der godkendelse til højere hastighed, og måske højere akseltryk, gad vide hvor meget det koster pr. løbende meter?
Jeg er helt klar over, at der nok er endnu flere faktorer end de ovennævnte der spiller ind, men alligevel :-P.

--
Med venlig hilsen Futfar.

Hvad koster mon 1 meter spor?

af Scharfenberg, fredag 14. september, 2018, 20:08 (32 dage siden) @ Futfar
redigeret af Scharfenberg, fredag 14. september, 2018, 20:49

Stort set alle Banedanmarks projekter er delelige med mindst 10 mio. :-D

Mvh. Jens


Gad nok vide hvad 1 meter spor koster hos BDK ?
Forudsætningen for et svar, kræver nok lidt mere end "bare lige", men lad os forudsætte at det drejer sig om udskiftning af skinner fra 48 kg/m til 60 kg/m. Lad os antage at sporkassen, ballast og sveller er godkendt til de omtalte 48 kg/m med den godkendte maks. hastighed, og vægt. Nu ønskes der godkendelse til højere hastighed, og måske højere akseltryk, gad vide hvor meget det koster pr. løbende meter?
Jeg er helt klar over, at der nok er endnu flere faktorer end de ovennævnte der spiller ind, men alligevel :-P.

1 meter dobbeltspor til den nye Kbh.-Ringsted bane over Køge til 250 km/t koster 166.000 kr. pr. meter = 33 mio. kr. for 200 meter.

Men man bør nok tage udgangspunkt i hvad Hedensted og Langeskov (begge med dobbeltspor) kostede. Kalundborg Øst og Gødstrup er jo kun til enkeltspor

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Omkostninger til infrastruktur

af Jens N @, Fredericia, lørdag 15. september, 2018, 06:42 (31 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg havde egentlig en opfattelse af, at de sidste års udliciteringer og konkurrenceudsættelse af infrastrukturprojekter og vedligehold, iflg. politikerne burde give mere arbejde for færre penge og en mere effektiv forvaltning.

Det er dog mit indtryk at det på flere punkter er det modsatte der er sket. Priserne er steget kraftigt og effektiviteten bliver spist op af de ekstra lag der åbenbart er nødvendige for at styre og kontrollere et frit marked. Samtidigt virker det ofte som om overblikket er forsvundet.

Har jeg ret eller er det en vildfarelse?
Ligger nogen inde med omkostninger fra før 1997 til sammenligning?

Mvh. Jens

Omkostninger til infrastruktur

af Scharfenberg, mandag 17. september, 2018, 14:13 (29 dage siden) @ Jens N

Jeg havde egentlig en opfattelse af, at de sidste års udliciteringer og konkurrenceudsættelse af infrastrukturprojekter og vedligehold, iflg. politikerne burde give mere arbejde for færre penge og en mere effektiv forvaltning.

Det er dog mit indtryk at det på flere punkter er det modsatte der er sket. Priserne er steget kraftigt og effektiviteten bliver spist op af de ekstra lag der åbenbart er nødvendige for at styre og kontrollere et frit marked. Samtidigt virker det ofte som om overblikket er forsvundet.

Har jeg ret eller er det en vildfarelse?
Ligger nogen inde med omkostninger fra før 1997 til sammenligning?

Mvh. Jens

Det tror jeg desværre, at du har helt ret i. Man glemmer ofte, at der skal omfattende og tung kontraktstyring- og opfølgning til, når man udliciterer. De private firmaer skal endvidere skabe overskud til ejeren.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Omkostninger til infrastruktur

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, mandag 17. september, 2018, 18:39 (29 dage siden) @ Scharfenberg

Det tror jeg desværre, at du har helt ret i. Man glemmer ofte, at der skal omfattende og tung kontraktstyring- og opfølgning til, når man udliciterer. De private firmaer skal endvidere skabe overskud til ejeren.

Det samme billede kan genkendes indenfor det private erhvervsliv. Jeg var for en del år siden hos en virksomhed der både købte ydelser udefra eller valgte at udfører arbejdet selv. Alene det, at man havde valget, lagde en hvis dæmper på priserne, blev de for høje, så lå muligheden altid for at udfører arbejdet selv.

For nogle år siden, valgte ledelsen at fjerne muligheden for selv at udfører arbejdet, alt skulle derfor købes ud i byen. Næsten fra den ene dag til den anden steg priserne - nu var der jo ikke noget andet valgt end at betale sig fra opgaven.

Noget af den samme mekanisme sker med stor sandsynlighed indenfor jernbaneverdenen, hvor priserne ikke længere fastsættes efter hvad en opgave koster, men prissættes i stedet ud fra hvad det er muligt at tjene på opgaven. Dertil skal så ligges en omfattende styring og opfølgning - og det er næppe billigt :-)

Omkostninger til infrastruktur

af Scharfenberg, onsdag 19. september, 2018, 08:57 (27 dage siden) @ Henrik Hansen

Det tror jeg desværre, at du har helt ret i. Man glemmer ofte, at der skal omfattende og tung kontraktstyring- og opfølgning til, når man udliciterer. De private firmaer skal endvidere skabe overskud til ejeren.


Det samme billede kan genkendes indenfor det private erhvervsliv. Jeg var for en del år siden hos en virksomhed der både købte ydelser udefra eller valgte at udfører arbejdet selv. Alene det, at man havde valget, lagde en hvis dæmper på priserne, blev de for høje, så lå muligheden altid for at udfører arbejdet selv.

For nogle år siden, valgte ledelsen at fjerne muligheden for selv at udfører arbejdet, alt skulle derfor købes ud i byen. Næsten fra den ene dag til den anden steg priserne - nu var der jo ikke noget andet valgt end at betale sig fra opgaven.

Noget af den samme mekanisme sker med stor sandsynlighed indenfor jernbaneverdenen, hvor priserne ikke længere fastsættes efter hvad en opgave koster, men prissættes i stedet ud fra hvad det er muligt at tjene på opgaven. Dertil skal så ligges en omfattende styring og opfølgning - og det er næppe billigt :-)

En andet eksempel fra det private erhvervsliv er STM-modulet, som gør det muligt for et tog at køre både på ATC- og ERTMS-strækninger. Jeg mener, det var Siemens, der på et tidspunkt satte en pris, der var ganske rimelig, lige indtil de fandt ud af, at de var eneste producent på markedet. Så fordoblede de lige pludselig prisen. Suk.

Et andet eksempel: I Danmark går to tredjedele af personskatten til sundhedssektoren. Lægerne er sikkert ganske vellønnet, portørerne ligeså, men sygeplejersker, jordemødre mv. er generelt dårligt lønnet, og så skal de løbe hurtigere og hurtigere. Samtidig med at to tredjedele af skatten går til sundhedssektoren. Der er noget, som ikke stemmer. Og så er det, at man kommer i tanke om de enorme overpriser, som private producenter tager for medicin, operationsudstyr og meget andet, som er nødvendigt for, at et sygehus kan fungere.

Det er naivt at tro, at de private leverandører på markedet for kollektiv trafik vil give kæmpe rabat, bare fordi det er offentlig servicetrafik. Og slet ikke når det blot er mindre bider af kagen, der udbydes. Et eksempel er Arriva, hvor staten vist nok i perioden fra 2003-2010 ifølge Rigsrevisionen sparede 300 mio. kr. på togdriften, fordi den var udliciteret. Lige indtil Arriva sagsøgte staten BIG TIME pga. en unøjagtighed i kontrakten. Der skal jo som bekendt hentes på gyngerne, hvad man har mistet på karrusellen.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Omkostninger til infrastruktur

af Togbus, Foldingbro, onsdag 19. september, 2018, 12:22 (27 dage siden) @ Scharfenberg

Det er naivt at tro, at de private leverandører på markedet for kollektiv trafik vil give kæmpe rabat, bare fordi det er offentlig servicetrafik. Og slet ikke når det blot er mindre bider af kagen, der udbydes. Et eksempel er Arriva, hvor staten vist nok i perioden fra 2003-2010 ifølge Rigsrevisionen sparede 300 mio. kr. på togdriften, fordi den var udliciteret. Lige indtil Arriva sagsøgte staten BIG TIME pga. en unøjagtighed i kontrakten. Der skal jo som bekendt hentes på gyngerne, hvad man har mistet på karrusellen.

Er det de 111 mio kr til den påtvungne brug af Rejsekortet der henvises til?

https://ing.dk/artikel/ny-kaempe-regning-staten-betaler-arriva-111-millioner-gaa-med-i-...

--
- busser når det er billigst

Omkostninger til infrastruktur

af Jens Hansen, onsdag 19. september, 2018, 13:59 (27 dage siden) @ Togbus

Den omkostning er jo ikke en konsekvens af at trafikken er i udbud. Såfremt DSB havde kørt den pågældende trafik, ja så havde de jo også haft udgiften.

JH

Omkostninger til infrastruktur

af Togbus, Foldingbro, onsdag 19. september, 2018, 14:22 (27 dage siden) @ Jens Hansen

Den omkostning er jo ikke en konsekvens af at trafikken er i udbud. Såfremt DSB havde kørt den pågældende trafik, ja så havde de jo også haft udgiften.

Det er en konsekvens at man ønsker et bestemt billetsystem og man kunne som offentlig udbyder blot have stillet dette frit tilrådighed/betalt systemejerne direkte. DSB stiller det sig lidt anderledes med, da DSB jo både har været primus motor, parthaver og kravstiller til systemet.

Udbud bliver rigtig dyre når man kræver en bestemt løsning, og endnu dyrere hvis det bliver et krav efter udbudsrunde og kontrakt.

--
- busser når det er billigst

Avatar

Trinbræt i Stilling til 100 mio. kr.?

af Schienenwolf, Læsø, fredag 14. september, 2018, 18:37 (32 dage siden) @ Mester

Der er ikke nogen station, som Banedanmark kan "genåbne" i Stilling, heller ikke sikkerhedsmæssigt; der er kun et dobbeltspor, som passerer gennem byen. Hvis Skanderborg Kommune med sin "genåbning" hentyder til den tidligere stationsbygning på Stationsvej 13, så tilhører den DSB og har intet som helst med Banedanmark at gøre, og hvis kommunen ønsker, at en genåbning skal omfatte de anlæg, der var til stede, da stationen blev nedlagt, så må det betyde, at Banedanmark både skal genetablere spornettet og købe stationsbygningen og pakhuset af DSB. Det kan snildt løbe op i 100 mio. kroner, så det ønsker kommunen nok ikke. Jeg tror ikke, at kommunen egentlig fatter, hvad den selv ønsker.


Hvis man vil misforstå, lykkes det som regel også.
Nu er der jo ikke tale om at genetablere spornettet og pakhus eller for den sags skyld installere en stationsforstander i den gamle station.
Mit bedste bud er, at accepterer kommunen og staten en pris på 100 mio kroner for lidt perronkanter, en rejsekortstander, et par bænke, en lygtepæl og nogle trapper, kommer næste prisoverslag til at lyde på 250 mio kroner.
Nogle gange får jeg en fornemmelse af, at Banedanmark helst så alle “kunder” smuttede ud af butikken.

Der er ikke tale om at ville misforstå men enten om at kommunen ved deres upræcise og uspecificerede formulering vil have carte blanche til at putte hvad som helst ind under deres formulering, eller at de pågældende kommunale embedsmænd rent faktisk ikke aner, hvad de selv skriver. Det første er nok det mest sandsynlige, for hvor svært kan det være at opliste de delelementer man ønsker på et helt nyt standsningssted. Man sætter sig blot ind i sin bil og tager på studietur til en lignende ny station f.eks. Hedensted og gør notater, men det er selvfølgelig ikke så fancy som at studere kraftvarmeværker i Singapore og have konerne med, som man ellers bruger det i de kredse. Med den upræcise formulering kommunen har valgt, skal der f.eks. ikke bruges kommunale penge på at opstille billetautomater og rejsekortstandere. Kommunens formulering er et klokkeklart forsøg på at holde en ladeport åbent til senere at kunne "misforstå" til egen fordel og få staten til at betale gildet. Alene den omstændighed, at kommunen i sin formulering refererer til noget, som blev nedlagt før en stor del af de kommunale embedsmænd havde lært at gå, er særdeles påfaldende.

--
Hilsen
S

Avatar

Stilling: Stadig uvist hvor de 60/100 mio. kr. stammer fra

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, onsdag 19. september, 2018, 07:47 (27 dage siden) @ Mester

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen