Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fejring af Jernbanejubilæum (Generelt)

af JGrejS, 17/9 2018, 13:26 (2047 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 17/9 2018, 13:43

Det er den 3. oktober 150 år siden den Østjyske Længdebane åbnede.
Det fejres med vetrantogskørsel på banen, og museet i Vejle holder en stor tog-event.
Historisk Samfund for Østjylland har hyret Sydjyllands Veterantog til at køre jubilæumstog d. 6. oktober. Toget er åben for alle, men der kræves tilmelding senest 23. september. Der er tilmelding, køreplan og yderligere oplysninger på www.hsso.dk/foredrag/tur-med-damptog
VejleMuseerne arrangerer en Tog-event, med specialudstillinger, modeller og modeltog, DSB-merchandise, veterantog til Jelling og en del mere se:
www.vejlemuseerne.dk/exhibition/den-jyske-l%C3%A6ngdebane-150-%C3%A5r

MTH
JGrejs
J Gravgaard

Avatar

Fejring af Jernbanejubilæum

af Schienenwolf, Læsø, 17/9 2018, 16:36 (2047 dage siden) @ JGrejS

Det er den 3. oktober 150 år siden den Østjyske Længdebane åbnede.
Det fejres med vetrantogskørsel på banen, og museet i Vejle holder en stor tog-event.
Historisk Samfund for Østjylland har hyret Sydjyllands Veterantog til at køre jubilæumstog d. 6. oktober. Toget er åben for alle, men der kræves tilmelding senest 23. september. Der er tilmelding, køreplan og yderligere oplysninger på www.hsso.dk/foredrag/tur-med-damptog
VejleMuseerne arrangerer en Tog-event, med specialudstillinger, modeller og modeltog, DSB-merchandise, veterantog til Jelling og en del mere se:
www.vejlemuseerne.dk/exhibition/den-jyske-l%C3%A6ngdebane-150-%C3%A5r

MTH
JGrejs
J Gravgaard


Strækningen åbnede nu først for trafik den 4. oktober 1868, så det må være den officielle indvielsesfest den 3. oktober 1868 man har valgt at fejre og ikke banens åbning. Den østjyske Længdebanes 1. etape var Århus - Randers strækningen, der åbnede i 1862, og 2. etape Fredericia - Vamdrup åbnede i 1866, så man er også et par år for sent ude med fejringen af længdebanen som sådan. Til næste år kan Den østjyske Længdebane fejre endnu et 150-jubilæum, idet banens 4. etape åbnede for trafik 19. september 1869.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Fejring af Jernbanejubilæum

af Bjarke Hvass, Valby, 17/9 2018, 18:29 (2047 dage siden) @ Schienenwolf


Den østjyske Længdebanes 1. etape var Århus - Randers strækningen, der åbnede i 1862, og 2. etape Fredericia - Vamdrup åbnede i 1866, så man er også et par år for sent ude med fejringen af længdebanen som sådan.

Jeg går ud fra at du ikke mener at arrangementet i 2012 som bød på kørsel med MO 1846, K 563 og MX 1001 ikke tæller med som rettidig fejring af 150 året for første del af den østjyske længdebane?

Men det er underligt at strækningen Fredericia-Vamdrup ikke blev fejret i 2016, men at det i forbindelse med fejringen i år køres fra helt fra Kolding, hvor delstrækningen Kolding-Fredericia så vil være 152 år.

[image]
[image]
[image]
[image]

Avatar

Fejring af Jernbanejubilæum

af Schienenwolf, Læsø, 17/9 2018, 19:14 (2047 dage siden) @ Bjarke Hvass
redigeret af Schienenwolf, 17/9 2018, 20:04


Den østjyske Længdebanes 1. etape var Århus - Randers strækningen, der åbnede i 1862, og 2. etape Fredericia - Vamdrup åbnede i 1866, så man er også et par år for sent ude med fejringen af længdebanen som sådan.


Jeg går ud fra at du ikke mener at arrangementet i 2012 som bød på kørsel med MO 1846, K 563 og MX 1001 ikke tæller med som rettidig fejring af 150 året for første del af den østjyske længdebane?

Men det er underligt at strækningen Fredericia-Vamdrup ikke blev fejret i 2016, men at det i forbindelse med fejringen i år køres fra helt fra Kolding, hvor delstrækningen Kolding-Fredericia så vil være 152 år.

[image]
[image]
[image]
[image]

Arrangementet i 2012 var, som jeg husker det, en fejring af Århus - Randers strækningens 150 års jubilæum og ikke Den østjyske Længdebanes jubilæum. Den østjyske Længdebane er klart defineret som hele strækningen (Flensborg-) Padborg - Frederikshavn, så det virker både latterligt og uvidende at markere Fredericia - Århus strækningens åbning som specifikt Den østjyske Længdebanes jubilæum, hvad det de facto ikke er - især når man heller ikke kan hitte ud af strækningens åbningsdato. Traditionelt holdes jernbanejubilæer på den dato, hvor en bane er åbnet for trafik og ikke på indvielsesdatoen. I modsat fald skal Århus Letbanes 100-års jubilæum for Odder-strækningens åbning jo i 2118 fejres den 8. september, der er indvielsesdatoen, og ikke 25. august, der er åbningsdatoen, hvilket vil være helt til grin. Men det er åbenbart det princip man nu følger den 3. oktober 2018.

Der er ikke noget "underligt" i, at Fredericia - Vamdrup ikke blev fejret 2016. At nogen fejrer et jernbanejubilæum er ikke en naturlov eller pligt. Strækningerne Flensburg Weiche - Rødekro og Rødekro - Vojens blev - så vidt jeg husker - ikke fejret i 2014, og heller ikke Vojens - Vamdrup i 2016, og ingen af de pågældende steder har man i hvert fald som her postuleret, at det søreme var Den østjyske Længdebanes 150 år, man fejrede. Den østjyske Længdebane blev først fuldført i 1869 med åbningen af Randers - Ålborg strækningen, så i 2019 vil det være på sin plads, at man fejrer 150 året for denne begivenhed - ikke i 2018.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Fejring af Jernbanejubilæum

af Holger Cordtz, Kolding, 17/9 2018, 23:04 (2047 dage siden) @ Schienenwolf

Der er ikke noget "underligt" i, at Fredericia - Vamdrup ikke blev fejret 2016.

Det blev nu fejret noget da banen mellem Fredericia og Vamdrup blev 150 år. det var den 17 september 2016,
den blev åbnet 1 nov. men man valgte at holde det i september, da man mente det ville blive for koldt/dårligt vejr,
hvis man valgte at holde det på selve dagen.

Man kørte med TKVJ nr. 12 mellem Kolding og Vamdrup.
Foto af toget i Lunderskov den 17/9 2016 hvor det er på vej mod Kolding.

[image]
TKVJ nr 12 i Lunderskov Foto: Holger Cordtz

Fejring af Jernbanejubilæum

af Niels Munch, 18/9 2018, 07:59 (2046 dage siden) @ Schienenwolf
redigeret af Niels Munch, 18/9 2018, 08:11

Tillad en "gammel privatbanemand" nogle betragtninger i emnets anledning.

Det Østsjællandske Jernbane-Selskab fejrede 1. juli 1979 100-året for banens første driftsdag (indvielsen skete 30. juni 1879). Da 100-års jubilæumsdagen - heldigvis - var en søndag, valgte man dér at fejre dagen for publikum med veterantogskørsel.

Køge-Ringsted Banen (KRB) skulle jf. den oprindelige plan banen åbne 1. november 1916; men på denne dag var banen ikke færdig. Først den 23. maj 1917 kunne man gennemføre første prøvetur. I sommeren 1917 rasede verdenskrigen, og kulprisen var skyhøj. Da der ikke lige var udsigt til krigsafslutning, besluttedes det at åbne KRB den 4. august 1917.

Ikke desto mindre valgte banen at fejre sin 20 års fødselsdag den 1. november 1936, altså på datoen for den oprindeligt fastsatte åbning.

Østbanen hviler egentlig på 2 baneselskaber, nemlig Faxe Jernbane (FJ), åbnet på ukendt dato i 1864 og erhvervet af ØSJS i 1977, samt ØSJS fra 1879. Begge baner har således jubilæum i samme år. Da Østbanen i 1989 blev 110 år, blev FJ 125 år, og vi besluttede at markedsføre dobbeltjubilæet. Da der var usikkerhed om FJs indvielsesdato, valgte vi - om ikke arbitrært så ud fra praktiske hensyn - søndag, den 10. september 1989 at køre jubilæums-veterantog for publikum.

Tilsvarende i 1994 (FJ 130, Østbanen 115) valgte vi lørdag, den 3. september 1994 at gennemføre veterantogskørsel for publikum.

I 1999 markeredes jubilæerne med en jernbaneudstilling over sommeren på Østsjællands Museum i Højerup, og i Lokalbanens regie fulgte præsentationen af Østbanens 125-jubilæumsbog i november 2004.

I vores optik var det jubilæumsåret, der talte, og dato for fejring blev valgt ud fra praktiske hensyn. Det gjaldt først og fremmest om - på ekstraordinær vis - at gøre opmærksom på, at der fortsat er liv i banen, og på en måde, der tiltrækker og fornøjer publikum. Og især veterantogskørslerne var - efter tilstrømningen at dømme - pæne succeser!

At fejre et jernbanejubilæum er ikke en naturlov eller pligt; men man skal ikke kimse ad en anledning til at holde fest, hvor det primære sigte jo er at gøre gæsterne glade. Jeg har en god bekendt, der således valgte at holde sin kats konfirmation, og det blev (også) en god fest!


M.v.h.
Niels

OT - Fejring af kats konfirmation

af Skjold, 18/9 2018, 16:49 (2046 dage siden) @ Niels Munch

»Jeg har en god bekendt, der således valgte at holde sin kats konfirmation, og det blev (også) en god fest!«

… og konfirmationsgaven kunne være en katekismus!

Venlig hilsen Skjold Christensen

Fejring af Jernbanejubilæum

af TeamBaumann, Hjordkær, 6/10 2018, 17:13 (2028 dage siden) @ JGrejS

Fejring af 150 års jubilæum på den Østjyske Lændgebane, hvor SJVT kørte fra Kolding til Horsens.
Det skal lige siges, at jeg blev lidt overrasket at der var mange publikum ved Børkop st., noget jeg ikke
havde regnet med :-)
[image]
Kolding
[image]
Fredericia
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Børkop
[image]
[image]
Vejle
[image]
[image]
[image]
Horsens
alle fotos: Baumann

DSB MX1044
Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak