Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane" (Generelt)

af Svend, 17/9 2018, 20:34 (2039 dage siden)

Artikel i dagens udgave af Ingeniøren: "Danmarks spritnye jernbane åbner alligevel med kun to tog i timen"

Oplysningerne er sikkert korrekte og tabloidavisen (som ikke er et fagblad trods navnet) gengiver gerne seriøse og mindre seriøse udtalelser.
Især denne fra Kim Christiansen (DF) er værd at hæfte sig ved:

"Samtidigt kalder Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, Banedanmarks håndtering af sagen for »amatøragtig«."

Han er den rette til at udtale sig, idet han i høj grad har været part i sagen. Hvis ikke han og flere andre var gået ind i, hvordan sporudformningen i Ringsted skulle være (da lokale Ringsted-borgere ønskede Ringsted station udformet på anden vis), var projektet både blevet billigere (og anlagt indenfor budgettet) og havde formentlig været færdigt allerede nu. Og endda i en langt bedre udgave (med sporudfletning i vestenden).... nu ender det med en simpel spareløsning.
Politik, politik .........

--
Svend

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af cml, 17/9 2018, 20:44 (2039 dage siden) @ Svend

Så hvordan kommer sporfeltningen til at se ud nu?

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af Rail, 18/9 2018, 03:59 (2039 dage siden) @ cml

Så hvordan kommer sporfeltningen til at se ud nu?

Der sker næsten ikke noget i Ringsted ift. nu, det meste er sparet væk.

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af Svend, 18/9 2018, 06:34 (2039 dage siden) @ Rail

Så hvordan kommer sporfeltningen til at se ud nu?


Der sker næsten ikke noget i Ringsted ift. nu, det meste er sparet væk.

.
Politik når det er værst!

--
Svend

Avatar

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 18/9 2018, 07:56 (2039 dage siden) @ Svend

Der var flere grunde til at en gruppe borgere i Ringsted fremlagde en flyover i Øst fremfor vest.
Den var bedre trafikalt. Færre tog skulle vente på andre tog ved ind og udkørsel i Ringsted.
Den kunne anlægges samtidig med dobbeltsporet, stor set uden gene af trafikken.
Den var ikke voldsomt billigere.
I bygge perioden skulle der ikke entreprenørkøretøjer gennem villakvarterer og skoleveje.
I drift, vil vestløsningen overskride grænseværderne for støj for ca 3/4 af Ringsted bys indbyggere. (øst ca 1/10del)

Problemet opstod da Bdk indså at øst løsningen var en god ide, ikke fostret i BaneDanmark.
Vestløsningen modtog flere en 100 indsigelser fra nærmeste naboer.
Østløsningen modtog 1 indsigelse fra en Godsejer (Venstremand)

Derfor blev BDK bedt om at starte processen forfra, vel vidende at det ville forsinke fuld drift.
Hele misæren fordi, BDK ikke fra starten havde gjort sit hjemmearbejde, og kortlægge alle brugbare løsninger.[image]

Alt taget fra min hukommelse.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af Svend, 18/9 2018, 10:11 (2039 dage siden) @ metrohenrik

Alt taget fra min hukommelse.

.
Den østlige udformning var ikke en del af anlægsloven og blev derfor ikke bygget. Men man har formentlig brugt en masse anlægsmidler på at undersøge alle mulige andre muligheder ..... resultatet ser vi nu (pengene er brugt til ingenting).
Du tillægger Banedanmark lidt for meget indflydelse!

--
Svend

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af UTJ, 18/9 2018, 12:41 (2039 dage siden) @ Svend
redigeret af UTJ, 18/9 2018, 13:00

Det er i det hele tiden et problem at "not in my backyard"-borgere råber op og klager over potentiel byggeaktivitet/støj i byggeperioden. Skal alle byer omdannes til hvilehjem og alle ændringer af eksisterende huse også forbydes?

Det er forståeligt at ændringer i omgivelserne som følge af et nyanlæg påklages hvis man tror/påstår/føler at man bliver generet, men det gør ikke at man skal placere anlæg i forhold til hvor der nu kan skaffes adgangsveje.

Man må håbe at den vestlige løsning bliver bygget på et tidspunkt når det alligevel sander til trafikalt i Ringsted og de tocifrede mia-beløb til både Ringstedbane og Fehmernbane ikke kan udnyttes tilstrækkeligt. Gerne en løsning der generer lidt mere end den løsning Bdk i sin tid præsenterede for de vrisne og angste borgere, der så deres rosenbed blive støvet i byggeperioden.

Måske skulle man blot have tilbudt de forsmåede klagere at ekspropriere deres ejendomme og så sælge den igen til villige nye beboere. Man besluttede ved byggeriet af Flintholm Station at ekspropriere en ejemdom der lå ganske " genert" til byggeriet. Ejendommen blev bagefter solgt til en højere pris end ejeren fik ved ekspropriationsforretningen. Alle blev glade og Banedanmark og staten kunne gennemføre sit byggeri, trods brokkeriet (naboen var virkeligt blevet kraftigt generet af byggeriet - men det var bare ikke gået ud over værdien af ejendommen).

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af OnkelJørn, 18/9 2018, 14:47 (2039 dage siden) @ UTJ

Uha et had til befolkningen.

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af Rail, 18/9 2018, 17:18 (2039 dage siden) @ OnkelJørn

Uha et had til befolkningen.

Det får man åbenbart når man bor i Kina?

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af Scharfenberg, 18/9 2018, 21:16 (2038 dage siden) @ UTJ

Det er i det hele tiden et problem at "not in my backyard"-borgere råber op og klager over potentiel byggeaktivitet/støj i byggeperioden. Skal alle byer omdannes til hvilehjem og alle ændringer af eksisterende huse også forbydes?

Det er forståeligt at ændringer i omgivelserne som følge af et nyanlæg påklages hvis man tror/påstår/føler at man bliver generet, men det gør ikke at man skal placere anlæg i forhold til hvor der nu kan skaffes adgangsveje.

Man må håbe at den vestlige løsning bliver bygget på et tidspunkt når det alligevel sander til trafikalt i Ringsted og de tocifrede mia-beløb til både Ringstedbane og Fehmernbane ikke kan udnyttes tilstrækkeligt. Gerne en løsning der generer lidt mere end den løsning Bdk i sin tid præsenterede for de vrisne og angste borgere, der så deres rosenbed blive støvet i byggeperioden.

Måske skulle man blot have tilbudt de forsmåede klagere at ekspropriere deres ejendomme og så sælge den igen til villige nye beboere. Man besluttede ved byggeriet af Flintholm Station at ekspropriere en ejemdom der lå ganske " genert" til byggeriet. Ejendommen blev bagefter solgt til en højere pris end ejeren fik ved ekspropriationsforretningen. Alle blev glade og Banedanmark og staten kunne gennemføre sit byggeri, trods brokkeriet (naboen var virkeligt blevet kraftigt generet af byggeriet - men det var bare ikke gået ud over værdien af ejendommen).

Så sandt, så sandt. Du rammer hovedet på sømmet.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af Jens Hansen, 18/9 2018, 06:41 (2039 dage siden) @ Rail

Sporudfletningen i Ringsted gik vel galt fra starten, da en del borgere i Ringsted ikke mente, at de skulle have en flyover i baghaven. Den var billig, lå indenfor budgettet, men dårligt tænkt.

At det så ikke er lykkedes at få en østlig flyover, ude på bar mark på plads, ja det kan godt undre. Ja eller måske bare en sporudfletning? Satsede Banedanmark på alt eller intet?

Og Kim Christiansen har det ikke godt med Banedanmark, det kan man godt fornemme. Er der måske noget "Kejserens nye klæder"?

JH

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af Svend, 18/9 2018, 10:52 (2039 dage siden) @ Jens Hansen

Sporudfletningen i Ringsted gik vel galt fra starten, da en del borgere i Ringsted ikke mente, at de skulle have en flyover i baghaven. Den var billig, lå indenfor budgettet, men dårligt tænkt.

At det så ikke er lykkedes at få en østlig flyover, ude på bar mark på plads, ja det kan godt undre. Ja eller måske bare en sporudfletning? Satsede Banedanmark på alt eller intet?

Og Kim Christiansen har det ikke godt med Banedanmark, det kan man godt fornemme. Er der måske noget "Kejserens nye klæder"?

JH

.
Hele denne sag kan nærmest sammenlignes med at du har arkitekttegninger klar til dit nye hus, har købt grunden, indhentet alle tilladelser og financieringen er på plads. Og det samme er håndværkerne.
Midt i det hele foreslår/ønsker nogle andre, at der skal være dobbelt kælder, huset drejet en halv omgang samtidig med at det hele flyttes 20 meter mod nordvest. Alt sammen fordi nogle personer i nabolaget synes det vil være pænere og bedre og for dig (og ikke mindst dem selv) - og fordi de kender nogen der kender nogen, der har magt til at standse/ændre byggeriet. Og som i øvrigt ikke kan lide dig.
Bagefter siger de samme mennesker, at du er en idiot eller en amatør, fordi du ikke længere kan overholde tidsfristerne og fordi pengene nu er sluppet op.

--
Svend

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af esni, Frederikssund, 18/9 2018, 14:57 (2039 dage siden) @ Svend

Sporudfletningen i Ringsted gik vel galt fra starten, da en del borgere i Ringsted ikke mente, at de skulle have en flyover i baghaven. Den var billig, lå indenfor budgettet, men dårligt tænkt.

At det så ikke er lykkedes at få en østlig flyover, ude på bar mark på plads, ja det kan godt undre. Ja eller måske bare en sporudfletning? Satsede Banedanmark på alt eller intet?

Og Kim Christiansen har det ikke godt med Banedanmark, det kan man godt fornemme. Er der måske noget "Kejserens nye klæder"?

JH

.
Hele denne sag kan nærmest sammenlignes med at du har arkitekttegninger klar til dit nye hus, har købt grunden, indhentet alle tilladelser og financieringen er på plads. Og det samme er håndværkerne.
Midt i det hele foreslår/ønsker nogle andre, at der skal være dobbelt kælder, huset drejet en halv omgang samtidig med at det hele flyttes 20 meter mod nordvest. Alt sammen fordi nogle personer i nabolaget synes det vil være pænere og bedre og for dig (og ikke mindst dem selv) - og fordi de kender nogen der kender nogen, der har magt til at standse/ændre byggeriet. Og som i øvrigt ikke kan lide dig.
Bagefter siger de samme mennesker, at du er en idiot eller en amatør, fordi du ikke længere kan overholde tidsfristerne og fordi pengene nu er sluppet op.

Det svarer til at lige når du skal til at grave ud til dit fundament, så lykkes det omsider for naboen at få teknisk forvaltning til at reagere på at du har bygget helt op til hans skel uden at få dispensation fra byggelinjer og uden den normale nabohøring

Der var vist engang et byggeri i Holte, der fik fjernet øverste etage af den grund.

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af Svend, 18/9 2018, 18:05 (2039 dage siden) @ esni

Sporudfletningen i Ringsted gik vel galt fra starten, da en del borgere i Ringsted ikke mente, at de skulle have en flyover i baghaven. Den var billig, lå indenfor budgettet, men dårligt tænkt.

At det så ikke er lykkedes at få en østlig flyover, ude på bar mark på plads, ja det kan godt undre. Ja eller måske bare en sporudfletning? Satsede Banedanmark på alt eller intet?

Og Kim Christiansen har det ikke godt med Banedanmark, det kan man godt fornemme. Er der måske noget "Kejserens nye klæder"?

JH

.
Hele denne sag kan nærmest sammenlignes med at du har arkitekttegninger klar til dit nye hus, har købt grunden, indhentet alle tilladelser og financieringen er på plads. Og det samme er håndværkerne.
Midt i det hele foreslår/ønsker nogle andre, at der skal være dobbelt kælder, huset drejet en halv omgang samtidig med at det hele flyttes 20 meter mod nordvest. Alt sammen fordi nogle personer i nabolaget synes det vil være pænere og bedre og for dig (og ikke mindst dem selv) - og fordi de kender nogen der kender nogen, der har magt til at standse/ændre byggeriet. Og som i øvrigt ikke kan lide dig.
Bagefter siger de samme mennesker, at du er en idiot eller en amatør, fordi du ikke længere kan overholde tidsfristerne og fordi pengene nu er sluppet op.


Det svarer til at lige når du skal til at grave ud til dit fundament, så lykkes det omsider for naboen at få teknisk forvaltning til at reagere på at du har bygget helt op til hans skel uden at få dispensation fra byggelinjer og uden den normale nabohøring

.
Der var vist ingen ulovligheder eller nogen der havde givet en forkert tilladelse blandet ind i sagen om projektet i Ringsted. Det var alene nogle borgere/grundejerforeninger (og en enkelt mavesur "jernbaneekspert") som fik hidset bl a nogle jernbanefjendske politikere op.
Herefter gik tiden - og pengene - på at undersøge alle mulige forskellige mere eller mindre ubrugelige løsninger. De onde lo og de gode græd. Resultat: jernbanens kunder får en jernbaneinfrastruktur som på mange måder er dårligere end den der var i forvejen.

Nu kan man så kun håbe på, at der bliver rettet op på alle fortrædelighederne ved at der bygges en bane uden om Ringsted, langs med motorvejen. Så er vi ved at være tilbage til, at der kan køres København H-Odense på en time.

--
Svend

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af SvendD, 18/9 2018, 12:10 (2039 dage siden) @ Svend

To tog i timen - mon ikke det også skyldes at afstanden mellem sporene er reduceret i forhold til UIC-norm (der spares ca ½ meter så vidt jeg husker) - hvilket gør at IC3 ikke må mødes med høj hastighed, da vognkassen stresses af trykbelastningen (hvilket også er den reelle årsag til at alle togsæt maks må køre 140 km/t i Storebæltstunnelen)

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af steenth, 18/9 2018, 12:19 (2039 dage siden) @ SvendD

To tog i timen - mon ikke det også skyldes at afstanden mellem sporene er reduceret i forhold til UIC-norm (der spares ca ½ meter så vidt jeg husker) - hvilket gør at IC3 ikke må mødes med høj hastighed, da vognkassen stresses af trykbelastningen (hvilket også er den reelle årsag til at alle togsæt maks må køre 140 km/t i Storebæltstunnelen)

Det har intet på sig. Det er Ringsted Station som har en kapacitetsproblem imens de ombygger stationen.

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af SvendD, 18/9 2018, 12:43 (2039 dage siden) @ steenth

Hvad har intet på sig?
Det reducerede profil København-Ringsted?
At MF kun må køre 140 km/t pga. stress af vognkassen ved kørsel i tunnelmunding især? og at det trækker alle øvrige såkaldt særlige togsæt med sig ned i hastighed?
At MF pga af ovenstående ikke må/bør mødes på den nye bane med 180 km/t?

Jeg er med på at ovenstående ikke behøver være (en del af) forklaringen på kun to tog i timen i begyndelsen, men da Banedanmark og projektet (med den nuværende programdirektør for signalprogrammet i spidsen) tidligere ikke har haft særlig meget lyst til at oplyse om profilforholdene på strækningen, kunne det måske være hensigtsmæssigt at lægge hele skylden på ombygningen af Ringsted station ...

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af Ib Jensen, 18/9 2018, 13:07 (2039 dage siden) @ SvendD

At MF pga af ovenstående ikke må/bør mødes på den nye bane med 180 km/t?


Det lyder forrykt! Kan der fremfindes en rygende pistol?

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af Svend, 18/9 2018, 12:39 (2039 dage siden) @ SvendD

To tog i timen - mon ikke det også skyldes at afstanden mellem sporene er reduceret i forhold til UIC-norm (der spares ca ½ meter så vidt jeg husker) - hvilket gør at IC3 ikke må mødes med høj hastighed, da vognkassen stresses af trykbelastningen (hvilket også er den reelle årsag til at alle togsæt maks må køre 140 km/t i Storebæltstunnelen)

.
Hvor hører du sådan noget sludder?

--
Svend

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af SvendD, 18/9 2018, 12:49 (2039 dage siden) @ Svend

Sludder?

om stress af MF-vognkassen? - det blev pludseligt og overraskende en del af beslutningsgrundlaget for MF's hastighed i Storebæltstunnelen og så blev det kaldt komfort, men faktum var at MF's vognkasser blev beregnet til kun at kunne holde til et vist antal passager ved 180 km/t. ER's vognkasser er anderledes opbygget og ville kunne tåle 180 km/t. DSB gik umådeligt stille med dørene om dette, men det er blevet nævnt i forbindelse med sporafstanden på København-Ringstedbanen.

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af UTJ, 18/9 2018, 13:05 (2039 dage siden) @ SvendD

Så må du lige oplyse om hvad der ikke er sludder og sladder:

Hvad er afstand ved UIC-norm?

Hvad er afstanden på Kbh-Køge-Ringsted?

Et er hvad IC3 kan eller ikke kan holde til mht vægkonstruktion, noger andet er normer og den tilbyggede standard i marken. Forklar.......

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af Scharfenberg, 18/9 2018, 21:14 (2038 dage siden) @ SvendD

Sludder?

om stress af MF-vognkassen? - det blev pludseligt og overraskende en del af beslutningsgrundlaget for MF's hastighed i Storebæltstunnelen og så blev det kaldt komfort, men faktum var at MF's vognkasser blev beregnet til kun at kunne holde til et vist antal passager ved 180 km/t. ER's vognkasser er anderledes opbygget og ville kunne tåle 180 km/t. DSB gik umådeligt stille med dørene om dette, men det er blevet nævnt i forbindelse med sporafstanden på København-Ringstedbanen.

Ikke korrekt det med vognkasserne. MF og ER's vognkasser er stort set identisk opbygget. Det er togvægten, der medfører, at ER og MG teoretisk må køre 180 km/t i Storebæltstunnellen. De har nemlig fem bogier i stedet for MF's fire. MG vejer ca. 160-170 tons (ca. 40 tons pr. vogn) mod MF's 97 tons (ca. 32 tons pr. vogn). Så det er udelukkende et komforthensyn, da trykbølgen i tunnellen ville give flere rystelser i MF end i ER og MG. Og da ER kan samkøre med MF, giver det god mening, at ER også er begrænset til 140 km/t i tunnellen.

Mht. fritrumsprofilet på Kbh.-Ringsted banen må du som sagt gerne fremlægge flere specifikke fakta og ikke kun gætterier og gisninger. Hvem fx har bragt det på banen?

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af UTJ, 19/9 2018, 05:05 (2038 dage siden) @ Scharfenberg

Well done

Godt stød, Telegade :-)

[image]

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 20/9 2018, 12:55 (2037 dage siden) @ Scharfenberg

ER vognkassen er ikke helt identisk med MF. ER har ekstra forstærkning svejset på indvendig. Det kan tydeligt mærkes når man sidder som passager inde i toget. Når MF passerer et modkørende tog med høj fart kan det mærkes at sidevæggen giver sig lidt. Det gør den ikke på en ER.

Mvh Jørgen

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af SvendD, 20/9 2018, 13:16 (2037 dage siden) @ Scharfenberg

Interessant at dine betragtninger om baggrunden for beslutningen om at alle togsæt med overhastighed skulle holde 140 km/t maksimalt i Storebæltstunnelen skulle være komfort (hvilket ikke er korrekt) især bygger på MG, som der end ikke var tænkt på, da beslutningen blev truffet.
Hvis det var rene komforthensyn, hvorfor så begrænse ER og senere MG ved hjælp af ATC-kodningen af overhastighed for særlige togsæt?. ATC kan (eller kunne i hvert fald) kun håndtere en overhastighed. Komfortproblemet kunne jo klares ved en instruktorisk lav hastighed for MF, det ville ikke medføre nogen sikkerhedsmæssig påvirkning af MF og tillade de andre "særlige togsæt" at udnytte den hastighed Storebæltstunnelen blev konstrueret til.
Hvad angår København-Ringsted, er TBST bekendt med de nævnte profilforhold.

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af Togbus, Foldingbro, 20/9 2018, 13:48 (2037 dage siden) @ SvendD

Hvad angår København-Ringsted, er TBST bekendt med de nævnte profilforhold.

Uddyb, uddyb
Forklar, forklar ædle Brutus

--
- busser når det er billigst

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af krabsen, 20/9 2018, 14:57 (2037 dage siden) @ SvendD

Interessant at dine betragtninger om baggrunden for beslutningen om at alle togsæt med overhastighed skulle holde 140 km/t maksimalt i Storebæltstunnelen skulle være komfort (hvilket ikke er korrekt) især bygger på MG, som der end ikke var tænkt på, da beslutningen blev truffet.

Hvilket så også er det stik modsatte af, hvad Scharfenberg skrev.. :-P

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af Jens Hansen, 18/9 2018, 13:12 (2039 dage siden) @ Svend

Forarbejdet blev gjort i Trafikstyrelsen - fagnotat om trafikale muligheder og kapacitet kan ses i linket herunder.

så muligvis er det dem vi skal gøre ansvarlige. Men mon ikke de ikke er til at se "for bare skosåler".

JH

Trafikale muligheder og kapacitet.

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af Mo 568, 20/9 2018, 16:06 (2037 dage siden) @ Svend
redigeret af Mo 568, 20/9 2018, 16:45

Transportministeriet oplyste i Anlægsoversigt for 1. halvår 2018 i slutningen af juni måned, at der ville køre 5 tog i timen på Ringstedbanen fra maj 2019, ganske vist ved hjælp af konventionel sikringsteknik fordi det nye signalsystem først forventes ibrugtaget i 2024.
DR kunne den 17. september berette at antallet nu var reduceret til 2 tog frem til 2020. Årsagen er at ombygningen af Ringsted station bliver væsentlig dyre end Banedanmark tidligere har oplyst. Politikerne har denne gang sagt stop for yderligere bevillinger. Det har tvunget Banedanmark til at bygge en billigere løsning som vil forsinke ombygningen. Det er derfor på sin plads at pressen herunder fagbladet ingeniøren interesserer sig lidt for denne sag

Debatten her på bloggen har efter min opfattelse nået til en sådan grad af perfide kommentarer i 3.person og ubegrundede postulater, at jeg nu finder at det er nødvendigt at bloggens læsere delagtiggøres i en lidt mere nuanceret udgave af sagen. Først lidt fakta:

Af Banedanmark anlægsoversigt for 1. halvår 2018 fremgår om ombygningen af Ringsted station:
>>Ved Ringsted station er det tidligere besluttet at gennemføre udfletningen som den såkaldte 0+løsning. Det har imidlertid vist sig, at udgifterne til en udfletning ved Ringsted station er væsentligt højere end forventet. Forligskredsen bag projektet har derfor i foråret 2018 truffet beslutning om, at udfletningen igen skal gennemføres som oprindeligt forudsat i projektets anlægslov, dvs. med en reduceret hastighed gennem stationen på 120 km/t. Dette mindsker merudgifterne i projektet. Ændringen har ikke betydning for projektets åbning i maj 2019. Det vil være muligt på et senere tidspunkt at bygge oven på 0-løsningen, hvis man på et tidspunkt ønsker eksempelvis 0+løsningen.>>

En niveaufri løsning øst for byen blev foreslået under høringen af den udfletning i vest som Banedanmark have foreslået. 0+ løsningen var Banedanamrkś opfindelse, og den kanin som Banedanmark træk op af hatten (på et Borgermøde i december 2015) antageligt for at imødegå en politisk beslutning om at det var den niveaufri udfletning i øst som skulle bygges. Det havde været et alt for stort et nederlag for Banedanmark, hvis den foreslåede niveaufri løsning øst for byen var blevet en realitet - så hellere en dårligere trafikal løsning som indebar en total ombygning af Ringsted station. Banedanmark tager nemlig aldrig fejl.

Banedanmark oplyste dengang at 0 løsningen (120 km/t gennem Ringsted) kunne bygges for 430 mio. kr og 0+løsningen (180 km/t gennem Ringsted) for en merbevilling på 75 mio. kr. I alt 505 mio.kr. Det er denne løsning som nu viser sig at være meget dyrere - lige nu er beløbet omkring 900 mio.kr. Dette beløb svarer næsten til prisen for en niveaufri udfletning vest eller øst for Ringsted. For at kunne klare trængslerne omkring Ringsted bliver en niveaufri udfletning før eller siden nødvendigt, senest i forbindelse med ibrugtagningen af Femernbælt forbindelsen.

Årsagen til at der blev indledt en undersøgelse af muligheden for en østlig udfletning var et høringssvar udarbejdet af Ole Lund Jensen og undertegnede. Vores høringssvar til den østlige udfletning kan læses i sin fulde længde på dette link: Høringssvar Idefasehøring Ringsted ØST

Så kan bloggenś læses selv bedømme om der er tale om manipulation af det politiske system eller om høringssvaret er et veldokumenteret og velbegrundet indspark i en den demokratiske høringsproces (under VVM-undersøgelsen) som ifølge lovgivningen skal gennemføre forud for store offentlige anlægsprojekter.

Når politikerne var begejstrede for Banedanmarkś 0+ løsning, var det fordi den dels var billigere end en udfletnig øst eller vest for Ringsted, og formentlig fordi man med beslutningen om 0+ løsningen fik saboteret planerne om Timemodellen ved Ringsted. En ideologi især venstreś politikere i den siddende regering siden har forsvaret. Enkelte lokalpolitikere var tilsyneladende også af den vildfarelse at 0+ løsningen ville give større sikkerhed for at superlyntoget fik stop i Ringsted.

Gruppen bag forslaget om den niveaufri udfletnig øst for byen gjorde modstand mod 0+ løsningen til det sidste. Ved personligt foretræde for transportminister Hans Chr. Schmidt, blev det dokumenteret at byggeriet af 0+ løsningen nu, og en udskydelse af en niveaufri udfletning til et senere tidspunkt ville koste skatteyderne 1 mia. kr. ekstra. Det blev også påpeget at de ikke forbrugte midler fra byggeriet af Ringstedbanen nemt kunne financierer merprisen for en niveaufri udfletning. Her var transportministerens svar at "disse penge er disponeret til andet formål".

Det er tankevækkende at forarbejdet til loven om Ringstedbanen indeholder niveaufri udfletninger øst for Ringsted. Før anlægslovens vedtagelse blev de sparet væk af daværende finansminister Claus Hjort Frederiksen. Intet var vel derfor mere nærliggende end at Banedanmark, ikke havde modarbejdet forslaget, men været lydhør, og støttet forslaget om den niveaufri udfletning øst for Ringsted, som jo oprindeligt blev foreslået af Banedanmark selv. Den østlige udfletning forudsatte, i modsætning til Banedamarkś løsning i vest, en minimal ombygning på Ringsted station og ville med en anlægsfase på 19 måneder have stået færdig til drift i maj 2019.
Var det sket kunne alle glædes over at jernbanen og dens kunder havde fået den bedste trafikale og langtidsholdbare løsning.
Morale: Banedanmark gravede en grav til forslaget om den østlig udfeltning, men er nu selv faldet i den, som det så ofte sker.

Fortsat god dag fra Thomas Albøg Olsen Alias Mo 568

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane"

af Ib Jensen, 20/9 2018, 17:33 (2037 dage siden) @ Mo 568

[image]

Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak