Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nemmere kollektiv trafik! (Generelt)

af Jens Hansen, 20/9 2018, 07:40 (2039 dage siden)

Fra transportministeren er udkommet dette udspil;

https://www.trm.dk/da/publikationer/2018/nemmere-kollektiv-trafik

Det fremgår blandt andet;

- Der skal arbejdes henimod, at Rejseplanens og Rejsekortets funktioner samles i én digital mobilitetstjeneste under ét selskab med én fælles bestyrelse.

- Private og deleøkonomiske transporttilbud skal have adgang til den fælles digitale mobilitetstjeneste.

- De offentlige kollektive transporttilbud skal pålægges at dele transportdata og at acceptere videresalg af billetter, så det bliver muligt for private transportaktører at etablere flere digitale mobilitetstjenester.

- Afstandskravene ensrettes og sænkes til ét landsdækkende afstandskrav på minimum 75 km mellem fjernbuspassagerens på- og afstigning.

- Betjeningskravet øges fra én afgang fire dage ugentligt til mindst en dobbelttur fem dage ugentligt.

- Tilsynsgrundlaget og sanktionssystemet overfor branchen skærpes med det formål at undgå snyd i branchen.

JH

Nemmere kollektiv trafik!

af Togbus, Foldingbro, 20/9 2018, 08:10 (2039 dage siden) @ Jens Hansen

Det var nemmeste ville være at afskaffe alle disse detailreguleringer og koncentrere styringen om hvad det offentlige skal udføre af hensyn til samfundets sammenhængskraft.

Måske "nemmere", men ikke billigere. Snarere dyrere.

--
- busser når det er billigst

Nemmere kollektiv trafik!

af Jens Hansen, 20/9 2018, 08:39 (2039 dage siden) @ Togbus

Som artiklen i tråden ovenover angiver. så vil det "sætte DSB under pres".

Jeg tror nu at den største trussel mod DSB, er DSB selv. Det kan ikke nytte noget at "vi kommer med noget bedre om 10 år". Eller som jeg læste, at nu "udvikler vi en app som samler det hele" - altså den findes, Google kan det! Den tid er forbi, hvor "projekter" tager mange år at implementere. Den verden vi har i dag siger, "der skal ske noget og det nu".

Og ja, Banedanmark, Trafikministeriet, Trafikstyrelsen har også noget at lære her!

Og måske er det største problem faktisk politikerne, som signalerer at "nu skal vi videre udvikle", men dybest set står med fødderne dybt plantet i den danske muld?

JH

Nemmere kollektiv trafik!

af Niels, Aarhus, 20/9 2018, 09:13 (2039 dage siden) @ Jens Hansen


Og måske er det største problem faktisk politikerne, som signalerer at "nu skal vi videre udvikle", men dybest set står med fødderne dybt plantet i den danske muld?

Det med politikerne kan du givetvis have ret i, når man læser den artikel fra Aarhus Stiftstidende, som der henvises til i tråden ovenfor.
Her understreges det endnu en gang, at megen politisk diskussion og stillingtagen tages på baggrund af uvidenhed og forsøg på at tækkes fremherskende strømninger i samfundet og dermed ofte tilfældige folkestemninger, som når Dansk Folkepartis trafikordfører udtaler følgende:

" Vi vil have noget billig, kollektiv trafik ud i de områder, hvor der ikke kører tog, og hvor der ikke er så mange muligheder. Det vil gavne folk, der bor i Ringkøbing, Hjørring og andre steder, og det vil give billigere og kortere rejsetid, siger Kim Christiansen."

Manden har jo åbentlyst ikke forstand på eller indsigt i sit ressortområde, når han bruger Ringkøbing og Hjørring som eksempler på byer uden togbetjening - han har tilgengæld viden om, hvor flertallet af hans kernevælgere skal findes!

Med venlige hilsner

Niels H.

--
Niels

Avatar

Nemmere kollektiv trafik!

af Schienenwolf, Læsø, 20/9 2018, 09:33 (2039 dage siden) @ Niels


Og måske er det største problem faktisk politikerne, som signalerer at "nu skal vi videre udvikle", men dybest set står med fødderne dybt plantet i den danske muld?


Det med politikerne kan du givetvis have ret i, når man læser den artikel fra Aarhus Stiftstidende, som der henvises til i tråden ovenfor.
Her understreges det endnu en gang, at megen politisk diskussion og stillingtagen tages på baggrund af uvidenhed og forsøg på at tækkes fremherskende strømninger i samfundet og dermed ofte tilfældige folkestemninger, som når Dansk Folkepartis trafikordfører udtaler følgende:

" Vi vil have noget billig, kollektiv trafik ud i de områder, hvor der ikke kører tog, og hvor der ikke er så mange muligheder. Det vil gavne folk, der bor i Ringkøbing, Hjørring og andre steder, og det vil give billigere og kortere rejsetid, siger Kim Christiansen."

Manden har jo åbentlyst ikke forstand på eller indsigt i sit ressortområde, når han bruger Ringkøbing og Hjørring som eksempler på byer uden togbetjening - han har tilgengæld viden om, hvor flertallet af hans kernevælgere skal findes!

Han bruger ikke Ringkøbing og Hjørring som eksempler på byer uden togbetjening. Han bruger dem som eksempler på byer, som vil få gavn af en bedre og billigere kollektiv trafik i de områder ved byerne, hvor der ikke kører tog. Det er godt nok pinligt at kritisere andre for mangel på forstand og indsigt, når ens egen fatteevne er så begrænset, at man ikke evner at læse og forstå en så simpel tekst og straks skal postulere, at manden har sagt noget, han vitterligt ikke har sagt.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Nemmere kollektiv trafik!

af Gæst19, 20/9 2018, 09:56 (2039 dage siden) @ Niels

Nu tales der jo om fjernbusser

Hvis der kommer en fjernbus f.eks. Hjørring-Sjælland/Kbh samt Ringkøbing-Sjælland/Kbh vil der være mulighed for rejse uden skifte undervejs.

Det tilbyder DSB ikke fra Ringkøbing p.t.

Når ERTMS tages i brug til Frederikshavn er det vist slut med gennemgående DSB tog til Brønderslev/Hjørring/Frederikshavn i flere år(?)

Hvis Lemvigbanen skal køre Holstebro-Skjern får de rejsende med tog fra Ringkøbing endnu et skifte

Mon ikke en fjernbusrute fra Hjørring samt Ringkøbing ligger lige for?

Nemmere kollektiv trafik!

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 22/9 2018, 22:49 (2037 dage siden) @ Gæst19

Nu tales der jo om fjernbusser

Hvis der kommer en fjernbus f.eks. Hjørring-Sjælland/Kbh samt Ringkøbing-Sjælland/Kbh vil der være mulighed for rejse uden skifte undervejs.

Afstandskravet lempes fra at en fjernbuspassager skal krydse to regionsgrænser, til at en fjernbuspassager skal rejse mindst 75 km. Betjeningskravet skærpes fra mindst én tur fire dage om ugen til mindst én dobbelttur fem dage om uge.

De ruter du nævner, opfylder både det nuværende og fremtidige afstandskrav, men rammes af det skærpede betjeningskrav. Derfor bliver ruterne sværere at oprette...

Når ERTMS tages i brug til Frederikshavn er det vist slut med gennemgående DSB tog til Brønderslev/Hjørring/Frederikshavn i flere år(?)

Ja.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Nemmere kollektiv trafik!

af andersj, Aalborg, 22/9 2018, 23:49 (2037 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Når ERTMS tages i brug til Frederikshavn er det vist slut med gennemgående DSB tog til Brønderslev/Hjørring/Frederikshavn i flere år(?)


Ja.

Sådan som planen er nu kan de direkte tog til/fra Frederikshavn genindføres fra K20 i december 2019, hvor Banedanmark forventer at have 6 IC3 udstyret med DK-STM jf. seneste offentliggjorte statusrapport fra juni 2018.

Det er også grunden til Nordjyske Jernbaner kører togene som underleverandør til DSB fra uge 43 - og Orange billetter vil kunne købes til de afgange hvor NJ kører for DSB.

--
Mvh Anders

Nemmere kollektiv trafik!

af Togbus, Foldingbro, 23/9 2018, 08:46 (2036 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Afstandskravet lempes fra at en fjernbuspassager skal krydse to regionsgrænser, til at en fjernbuspassager skal rejse mindst 75 km. Betjeningskravet skærpes fra mindst én tur fire dage om ugen til mindst én dobbelttur fem dage om uge.

Gad vide om de 75 km er i luftllinje eller den faktisk kørte rute. Der skal nok være flere interessante ruter på Sjælland som kan oprettes i den anledning. I Jylland vil der være stort potentiale og det vil være til gavn for de rejsende, men så sandelig ikke for jernbanens markedsandel. Blot et stræk som Århus-Herning kan jo være interessant.

Når de 75 km er blevet en succes, skal presset nok komme for at nedsætte afstandskravet.

--
- busser når det er billigst

Avatar

Nemmere kollektiv trafik!

af Schienenwolf, Læsø, 23/9 2018, 09:26 (2036 dage siden) @ Togbus
redigeret af Schienenwolf, 23/9 2018, 10:18

Afstandskravet lempes fra at en fjernbuspassager skal krydse to regionsgrænser, til at en fjernbuspassager skal rejse mindst 75 km. Betjeningskravet skærpes fra mindst én tur fire dage om ugen til mindst én dobbelttur fem dage om uge.

Gad vide om de 75 km er i luftllinje eller den faktisk kørte rute. Der skal nok være flere interessante ruter på Sjælland som kan oprettes i den anledning. I Jylland vil der være stort potentiale og det vil være til gavn for de rejsende, men så sandelig ikke for jernbanens markedsandel. Blot et stræk som Århus-Herning kan jo være interessant.

Når de 75 km er blevet en succes, skal presset nok komme for at nedsætte afstandskravet.

Det er ikke de 75 km, som er det altafgørende men prisen for de 75 kilometer. Hvis man med fordel kan købe en billet til en fjernere destination, end den man skal til, kan chaufføren næppe forhindre kunden i at stå af på et tidligere stop end det, der står på billetten, hvis et sådant findes, og hive passageren ind i bussen igen. De 75 km åbner op for fjerrnbusrejser f.eks. København - Korsør og Roskilde - Odense, og jf. ovenstående altså også rejser Roskilde - Korsør, selv om der ikke er 75 kilometer. På et periodekort kan rejseprisen formentlig blive ganske fordelagtig.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Nemmere kollektiv trafik!

af andersj, Aalborg, 20/9 2018, 09:15 (2039 dage siden) @ Jens Hansen

Som artiklen i tråden ovenover angiver. så vil det "sætte DSB under pres".

Jeg tror nu at den største trussel mod DSB, er DSB selv. Det kan ikke nytte noget at "vi kommer med noget bedre om 10 år". Eller som jeg læste, at nu "udvikler vi en app som samler det hele" - altså den findes, Google kan det! Den tid er forbi, hvor "projekter" tager mange år at implementere. Den verden vi har i dag siger, "der skal ske noget og det nu".

Og ja, Banedanmark, Trafikministeriet, Trafikstyrelsen har også noget at lære her!

Og måske er det største problem faktisk politikerne, som signalerer at "nu skal vi videre udvikle", men dybest set står med fødderne dybt plantet i den danske muld?

JH

Den største trussel mod DSB og togtrafikken pt. er Banedanmark. Det er Banedanmark der bestemmer alt - de bestemmer hvilke tog der skal have ETCS og de vil bestemme hvor Fremtidens Tog skal køre. Med Signal- og Elektrificeringsprogrammet er det Banendanmark der reelt styrer togtrafikken i Danmark frem til mindst 2030.

Et par eksempler:
-Elektrificeringen Køge-Næstved er færdig i starten af 2019, men da der ikke er nogle eksisterende elektriske tog der får ETCS installeret skal kørestrømmen først bruges når DSB har nok Vectron lokomotiver til strækningen.
-Region Sjælland kan ikke overtage trafikkøberansvaret for Køge-Næstved i december 2019, da Banedanmark ikke kan nå at udruste nok Lint togsæt med ETCS.
-Fremtidens Tog vil ikke kunne bruges til Aarhus fra 2024, fordi Banedanmark ikke kan udruste strækningen med ETCS og elektrificere før IC4 er udfaset, da de ikke får ETCS og vedligeholdes i Aarhus. Det kunne løses ved at immuniserer Fredericia-Aarhus, men det vil Banedanmark ikke.
-Region Nordjylland vil gerne køre regionaltog til Hobro, men det kan ikke lade sig gøre før 202? fordi ETCS ikke kan tages i brug mellem Aarhus-Aalborg fordi Banedanmark er forsinket med installationen af ETCS i IC3.

Så er der alle sporarbejderne og forsinkelserne på andre projekter, som det nye sikringsanlæg i Randers der gør at rejsetiden mellem Aalborg og Aarhus på ubestemt tid er forlænget med op til 45 minutter. (og dermed er langsommere end da der kørte togbusser i sommer).

--
Mvh Anders

Nemmere kollektiv trafik!

af Togbus, Foldingbro, 20/9 2018, 10:19 (2039 dage siden) @ andersj

Jo, men det er trods alt ikke Banedanmark der bestilte IC4 hos Ansaldo. DSB kommunikation har propaganderet rigeligt de sidste tyve år i stedet for at fokusere på togdrift. Nu ser det omsider ud til at DSB gør et forsøg på at blive en rigtig kommercielt orienteret togoperatør om 7-12 år (!). I mellemtiden er det vel fornuftigt at afprøve om andre kollektive transportformer er mere relevante end det DSB kan tilbyde. Både hvad pris, komfort og billetudstedelse angår.

Hvis DSB (og Banedanmark) har ret, vinder man jo snildt det tabte i 2030. Og så er det jo i mellemtiden godt at de rejsende har fået afprøvet alternativer, så de jublende vender tilbage til togene, der står funklende nye, opmarcheret på Hovedbanegården, parat til at tage de nyanlagte spor mod fjerne egne mod vest i brug under flotte nyopsatte køreledninger uden skæmmende signaler.

--
- busser når det er billigst

Nemmere kollektiv trafik!

af Scharfenberg, 20/9 2018, 11:35 (2039 dage siden) @ Togbus

Jo, men det er trods alt ikke Banedanmark der bestilte IC4 hos Ansaldo. DSB kommunikation har propaganderet rigeligt de sidste tyve år i stedet for at fokusere på togdrift. Nu ser det omsider ud til at DSB gør et forsøg på at blive en rigtig kommercielt orienteret togoperatør om 7-12 år (!). I mellemtiden er det vel fornuftigt at afprøve om andre kollektive transportformer er mere relevante end det DSB kan tilbyde. Både hvad pris, komfort og billetudstedelse angår.

Hvis DSB (og Banedanmark) har ret, vinder man jo snildt det tabte i 2030. Og så er det jo i mellemtiden godt at de rejsende har fået afprøvet alternativer, så de jublende vender tilbage til togene, der står funklende nye, opmarcheret på Hovedbanegården, parat til at tage de nyanlagte spor mod fjerne egne mod vest i brug under flotte nyopsatte køreledninger uden skæmmende signaler.

I forhold til dit brugernavn og din signatur skal jeg lige bemærke, at togbusser desværre ikke er særligt billige for operatørerne. Tværtimod.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Nemmere kollektiv trafik!

af Togbus, Foldingbro, 20/9 2018, 13:40 (2039 dage siden) @ Scharfenberg

I forhold til dit brugernavn og din signatur skal jeg lige bemærke, at togbusser desværre ikke er særligt billige for operatørerne. Tværtimod.

Nemlig. Bus i stedet for togbus er bedre........og det er tog uden togbus for den sags skyld også. Der er ingen grund til fordyrende led i buskørsel.

--
- busser når det er billigst

Nemmere kollektiv trafik!

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/9 2018, 10:22 (2039 dage siden) @ andersj

Den største trussel mod DSB og togtrafikken pt. er Banedanmark. Det er Banedanmark der bestemmer alt - de bestemmer hvilke tog der skal have ETCS og de vil bestemme hvor Fremtidens Tog skal køre. Med Signal- og Elektrificeringsprogrammet er det Banendanmark der reelt styrer togtrafikken i Danmark frem til mindst 2030.

Jeg tror nu de begge, er lige gode om det.

DSB har en fordel i at projekterer sine problemer over på Banedanmark og Banedanmark har intet ansvar overfor togpassagerne. Måske løsningen er at sammenlægge begge 'firmaer', så den tid man bruge på at bekrige hinanden i stedet kunne bruges på at få togene til at køre til glæde for passagerne. Den nuværende opdeling har spillet fallit, det ser man med al tydelighed omkring f.eks. elektrificering og signal program.

Transportministeriet burde være den her holder begge i ørene. Det ser dog efterhånden ud til, at jo mere man slås indbyrdes, jo bedre passer det ind i den politiske agenda, hvor Transportministeren helst ser både Banedanmark og DSB nedlagt, så al trafikken kan komme på landevejen.

DSB og Banedanmark

af Ib Jensen, 20/9 2018, 12:19 (2039 dage siden) @ Henrik Hansen

Måske løsningen er at sammenlægge begge 'firmaer', så den tid man bruge på at bekrige hinanden i stedet kunne bruges på at få togene til at køre til glæde for passagerne


Så vil du vel også sammenlægge Københavns Lufthavn med SAS og Vejdirektoratet med Thinggaard Ekspres?

Nemmere kollektiv trafik!

af Peter Christensen, 20/9 2018, 12:58 (2039 dage siden) @ Henrik Hansen

DSB har en fordel i at projekterer sine problemer over på Banedanmark og Banedanmark har intet ansvar overfor togpassagerne. Måske løsningen er at sammenlægge begge 'firmaer', så den tid man bruge på at bekrige hinanden i stedet kunne bruges på at få togene til at køre til glæde for passagerne. Den nuværende opdeling har spillet fallit, det ser man med al tydelighed omkring f.eks. elektrificering og signal program.

Æh - nu er opdeling af operatør og infrastruktur bestemt af EU "engang midt i 90'erne".
Jeg har noteret mig at en vis Hr. Sass Larsen fra liste A har luftet et ligende synspunkt - muligvis havde han siddet lidt vel længe på Cafe Vanilla i Køge da den tanke blev udtænkt?
Reelt er ønsket om sammenlægning af DSB og BDK næsten det sammen som at bede om en udtrædelse af EU....desværre flugte ingen journalist dét spor ved at stille spørgsmålet "er det da liste As politik at melde Danmark ud af EU"....for det ville være den virkelig nyhed.

Transportministeriet burde være den her holder begge i ørene. Det ser dog efterhånden ud til, at jo mere man slås indbyrdes, jo bedre passer det ind i den politiske agenda, hvor Transportministeren helst ser både Banedanmark og DSB nedlagt, så al trafikken kan komme på landevejen.

Helt enig i at ministeriet har fejlet noget så grusomt mht. at holde DSB og BDK i ørene.
Har jeg en god dag, så hælder jeg til at ministeriets folk blot er dybt inkompetente. Har jeg en sort dag, så hælder jeg mest til, at det passer ministeriet helt fint, at DSB og BDK ødelægger hinanden idet nedlæggelse af begge næppe vil udløse store protester. Det kræver dog laaaaaang tid med ringe service, indkøbsfadæser og alskens andre dårligdomme at blødgøre befolkningen i DK for sådan et synspunkt.

Nemmere kollektiv trafik!

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/9 2018, 13:09 (2039 dage siden) @ Peter Christensen

Æh - nu er opdeling af operatør og infrastruktur bestemt af EU "engang midt i 90'erne".
Jeg har noteret mig at en vis Hr. Sass Larsen fra liste A har luftet et ligende synspunkt - muligvis havde han siddet lidt vel længe på Cafe Vanilla i Køge da den tanke blev udtænkt?
Reelt er ønsket om sammenlægning af DSB og BDK næsten det sammen som at bede om en udtrædelse af EU....desværre flugte ingen journalist dét spor ved at stille spørgsmålet "er det da liste As politik at melde Danmark ud af EU"....for det ville være den virkelig nyhed.

Mig bekendt et Tyskland ikke udtrådt af EU, selv om koncernen 'Deutsche Bahn AG' ejer både infrastruktur, stationer samt køre både person og godstog.

https://www.deutschebahn.com/de/konzern/Konzernunternehmen

Ikke at det vil løse alle problemer, men det vil tvinge parterne til større samarbejde samt at tage hensyn til hvordan sporarbejde f.eks. planlægges, så det generer mindst muligt.

Nemmere kollektiv trafik!

af Scharfenberg, 20/9 2018, 13:42 (2039 dage siden) @ Henrik Hansen

Æh - nu er opdeling af operatør og infrastruktur bestemt af EU "engang midt i 90'erne".
Jeg har noteret mig at en vis Hr. Sass Larsen fra liste A har luftet et ligende synspunkt - muligvis havde han siddet lidt vel længe på Cafe Vanilla i Køge da den tanke blev udtænkt?
Reelt er ønsket om sammenlægning af DSB og BDK næsten det sammen som at bede om en udtrædelse af EU....desværre flugte ingen journalist dét spor ved at stille spørgsmålet "er det da liste As politik at melde Danmark ud af EU"....for det ville være den virkelig nyhed.


Mig bekendt et Tyskland ikke udtrådt af EU, selv om koncernen 'Deutsche Bahn AG' ejer både infrastruktur, stationer samt køre både person og godstog.

https://www.deutschebahn.com/de/konzern/Konzernunternehmen

Ikke at det vil løse alle problemer, men det vil tvinge parterne til større samarbejde samt at tage hensyn til hvordan sporarbejde f.eks. planlægges, så det generer mindst muligt.

Det er fordi, Tyskland med sine mere end 80 mio. indbyggere er den suverænt største bidragsyder til EU's kassebeholdning. Tyskland har derfor en form for prærogativ ift. at gøre - næsten - hvad der passer dem. Den position kan Danmark og de andre EU-medlemslande ikke rigtige tillade sig.

I ca. 2008 var jeg på besøg i DB's hovedkvarter ved Potsdamer Platz, da en af mine kolleger spurgte en af folkene fra Deutsche Bahn, om ikke det var en ide at adskille operatør fra infrastruktur. Det tænkte DB-manden længe over, hvorefter han udbrød: "Jo, det ville da være en god ide".

Og sådan har det været lige siden: En rigtig god ide, der ikke er eksekveret pga. vægtige politiske hensyn ;-)

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Avatar

Nemmere kollektiv trafik!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/9 2018, 16:49 (2039 dage siden) @ Henrik Hansen

Ikke at det vil løse alle problemer, men det vil tvinge parterne til større samarbejde samt at tage hensyn til hvordan sporarbejde f.eks. planlægges, så det generer mindst muligt.

Hvor passer Arriva og alle de private godsoperatører så ind i det billede?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nemmere kollektiv trafik!

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/9 2018, 17:32 (2039 dage siden) @ Michael Deichmann

Ikke at det vil løse alle problemer, men det vil tvinge parterne til større samarbejde samt at tage hensyn til hvordan sporarbejde f.eks. planlægges, så det generer mindst muligt.

Hvor passer Arriva og alle de private godsoperatører så ind i det billede?

På samme måde som der også findes private operatører i Tyskland - det fungerer vist udmærket !

Nemmere kollektiv trafik!

af LarsJels, Jels, 20/9 2018, 20:49 (2039 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er værd at huske, at Arriva ikke er en privat operatør, men en del af DB-koncernen. Så DB har faktisk erfaring med at køre steder, hvor infrastruktur er adskilt fra operatørselskaber - bare ikke "der hjemme".

MVH, Lars

Nemmere kollektiv trafik!

af Hans T. Møller, Risskov, 21/9 2018, 10:51 (2038 dage siden) @ Henrik Hansen

Det famøse direktiv "91/440/EØF af 29. juli 1991 om udvikling af Fællesskabets jernbaner" kræver blot en regnskabsmæssig adskillelse af infrakstruktur og drift. Det står ikke noget om, at de skal varetages af uafhængige selskaber.

Hvorfor man i Danmark valgte at gøre BaneDanmark til et selvstændigt selskab, ved jeg ikke.

Bedste hilsner

Nemmere kollektiv trafik!

af Togbus, Foldingbro, 21/9 2018, 11:39 (2038 dage siden) @ Hans T. Møller

Hvorfor man i Danmark valgte at gøre BaneDanmark til et selvstændigt selskab, ved jeg ikke.

Fordi nogle ganske ret forudså at både togdel og banedel ville flytte rundt med midlerne på tværs af konti. Bdk overfører adskillige midler pt til det nødlidende signalprogram ved at indskrænke dets "scope" og dermed lade den almindelige vedligeholdelses- og fornyelsesaktivitet holde for. DSB havde svært ved at holde sig i skindet med bla Øresundskontrakten/togvedligeholdelse på Helgoland. Gad vide hvor meget banevedligeholdelse der ikke ville være gået til IC4 hvis det havde været ét selskab.

--
- busser når det er billigst

Nemmere kollektiv trafik!

af Niels Munch, 21/9 2018, 12:14 (2038 dage siden) @ Togbus

Hvorfor man i Danmark valgte at gøre BaneDanmark til et selvstændigt selskab, ved jeg ikke.

Fordi nogle ganske ret forudså at både togdel og banedel ville flytte rundt med midlerne på tværs af konti.


Jeg mener at erindre, at den tydelige udskillelse af DSB Bane til den selvstændige Banestyrelse nok så meget var inspireret af Sverige, som etablerede Banverket allerede i 1988 og dermed var forud for EU (hvoraf Sverige blev medlem 1995). En del EU-medlemslande har været noget fodslæbende, hvorimod DK også her viste sig som såkaldt "EU-duks".

At man samtidig umuliggjorde krydssubsidiering mellem togdrift og infrastruktur var en ikke uvæsentlig sidegevinst i henseende til, at infrastrukturen principielt skulle være tilgængelig for alle, der kunne og ville køre togtrafik - og på lige vilkår.

Avatar

Nemmere kollektiv trafik!

af Ove Nygaard, 22/9 2018, 14:49 (2037 dage siden) @ Niels Munch

Hvorfor man i Danmark valgte at gøre BaneDanmark til et selvstændigt selskab, ved jeg ikke.

Fordi nogle ganske ret forudså at både togdel og banedel ville flytte rundt med midlerne på tværs af konti.

Jeg mener at erindre, at den tydelige udskillelse af DSB Bane til den selvstændige Banestyrelse nok så meget var inspireret af Sverige, som etablerede Banverket allerede i 1988 og dermed var forud for EU (hvoraf Sverige blev medlem 1995). En del EU-medlemslande har været noget fodslæbende, hvorimod DK også her viste sig som såkaldt "EU-duks".

At man samtidig umuliggjorde krydssubsidiering mellem togdrift og infrastruktur var en ikke uvæsentlig sidegevinst i henseende til, at infrastrukturen principielt skulle være tilgængelig for alle, der kunne og ville køre togtrafik - og på lige vilkår.

Kære Niels,
men i mine øjne stadigvæk en dårlig idé, med "dårlige sidegevinster"!;-)

Men jeg er jo også meget fhv. og stammer fra en tid, hvor tingene "hang sammen"!

Bedste tilbagelænede hilsener

Ove af Erritsø:-D

Nemmere kollektiv trafik!

af Niels Munch, 22/9 2018, 15:24 (2037 dage siden) @ Ove Nygaard

Kære Ove,

Hvis en statskontrolleret togoperatør skal have monopol på at køre på statens infrastruktur, er det da rigtigt, at en adskillelse af togtrafik og infrastruktur i hver sin organisation/hvert sit selskab er overflødig.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Nemmere kollektiv trafik!

af Ove Nygaard, 23/9 2018, 10:50 (2036 dage siden) @ Niels Munch

Kære Ove,

Hvis en statskontrolleret togoperatør skal have monopol på at køre på statens infrastruktur, er det da rigtigt, at en adskillelse af togtrafik og infrastruktur i hver sin organisation/hvert sit selskab er overflødig.

Bedste hilsener
Niels

Kære Niels,

som rangermester Thomas Mortensen sagde til mig under snestormen i Padborg i 1978/79 , da "himmel og jord stod i ét", og jeg havde en idé til løsning af en trafiksituation:" Wi er æt enig, men wi er heller æt uenig"!
Det gælder også mit svar til dig!;-)

Bedste hilsener
Ove af Erritsø:-D

Nemmere kollektiv trafik!

af Scharfenberg, 20/9 2018, 11:33 (2039 dage siden) @ Jens Hansen

- Afstandskravene ensrettes og sænkes til ét landsdækkende afstandskrav på minimum 75 km mellem fjernbuspassagerens på- og afstigning.

Stiften citerer Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, for følgende:

"- Det kunne jo også være, det presser DSB til at oppe sig. I dag må vi bare erkende, at det er for dyrt at tage toget mellem landsdelene. Det har de her fjernbusser jo bevist ved at tage markedsandele, siger Kim Christiansen.

- Der er en gruppe af især pensionister og unge, som ikke har råd til betale 400 kroner for at komme fra Jylland til København, og der har busserne vist sig at være et billigt alternativ, og den udvikling kommer vi nok til at understøtte med den her ændring."

Det med de 400 kr. for pensionister og unge er ikke helt rigtigt.

Der er følgende muligheder for at komme med toget mellem Jylland og Sjælland:

* Pensionist: 65-billet (mindst 25 % rabat), Rejsekort Pensionist (25 % pensionistrabat + 20 % off peak rabat = 45 % + eventuel mængderabat hvis man rejser ofte) og DSB Orange (op til 75 % rabat).

* Ung: minimum 25 % rabat (for de spontane typer), dvs. på Rejsekort Ung + 20 % i off peak rabat = 45 % rabat og op til 75 % rabat med DSB Orange (for planlæggertyperne). Også mulighed for klapsædebillet til 89 kr. og Ungdomskort ifm. SU-uddannelse

Det koster altså aldrig 400 kr. for unge eller pensionister at tage toget mellem Jylland og Sjælland. Snarere mellem 100 og 300 kr.

Bemærk i forhold til DSB Orange, at DSB hver dag året rundt gennemsnitligt sælger ca. 6000 stk., så helt utilgængelige er de altså ikke.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Nemmere kollektiv trafik!

af BoA, Herlev, 20/9 2018, 17:57 (2039 dage siden) @ Scharfenberg

Hej Scharfenberg.
Rejsekort Pensionist (25 % pensionistrabat + 20 % off peak rabat = 45 %

Det giver nu kun 40 % (100,00 kr. - 25 % = 75,00 Kr. og 75,00 kr. - 20 % = 60,00 kr. (ikke 55,00 kr.))

Mvh. Bjørn Andrup.

Avatar

Nemmere kollektiv trafik!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/9 2018, 10:19 (2038 dage siden) @ BoA

Åh ja - den der %-regning giver anledning til en anekdote:

Peter var ikke den skarpeste kniv i skuffen i skolen og i regning var det helt galt.
Nå, Peter fik slæbt sig igennem skolen og fik med nød og næppe en afgangseksamen og den var ikke noget at skrive hjem om.
Et par år efter løb regnelæreren på Peter nede i byen - nydelig klædt og kørende i en stor amerikanerbil! Læreren udbrød forbløffet: "Ja men Peter, hvordan har du båret dig ad med at komme så godt i vej? Det gik jo ikke så godt i skolen?"
"Jo" svarede Peter, jeg køber nogle ting til 1 krone og sælger dem for 2 og den ene procent i fortjeneste lever jeg ganske godt af!".
(Historien er fra min barndom - idag ville Peter vel køre i en stor Audi og de ting han købte og solgte ville vel være til større beløb :-) ).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Nemmere kollektiv trafik!

af mss ⌂, 27/9 2018, 13:58 (2032 dage siden) @ Scharfenberg

Det er meget fint alt sammen, men ændrer ikke en tøddel ved at grundprisen er sat for højt.
Hvis den kollektive trafik, og i særdeleshed fjern- og regionaltog skal have flere passagerer skal grundprisen ned.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak