Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Defekt sporskifte har forsinket tog i månedsvis

af Svend, 22/9 2018, 16:46 (2035 dage siden) @ Gæst19

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/trekanten/defekt-sporskifte-har-forsinket-tog-i-maa...

.
Citat:
Banedanmark oplyser, at man forventer at udskifte skiftesporet i weekenden i uge 41. Det glæder Henning Hyllested, men han undrer sig.
Hvorfor har man ikke reservedele liggende, eller har et beredskab på anden vis, så sporet kan skiftes ud, spørger han.

Det er der nok nogle økonomer (tør næsten ikke skrive DJØF´er) der kan svare på. Han kan også spørge sine med- og modspillere på Christiansborg.
Bortset fra det er det (i dette tilfælde) nok hele sporskiftet der bliver udskiftet (trænger til udskiftning/ændring) og så er det jo ligegyldigt at have reservedele liggende på lager.

--
Svend

Defekt sporskifte har forsinket tog i månedsvis

af Jens Hansen, 22/9 2018, 18:05 (2035 dage siden) @ Svend

Jeg hørte, men det skal måske ikke tro på, at Banedanmark allerede sidste år skulle udskifte sporskiftet. Og i øvrigt at det var meget specielt, Danmarks eneste af slagsen.

Nogen det ved noget?

JH

Defekt sporskifte har forsinket tog i månedsvis

af Togbus, Foldingbro, 23/9 2018, 10:35 (2035 dage siden) @ Svend

Det lyder som det er den sædvanlige fremgangsmåde: Den områdeansvarlige ingeniør bliver presset til at spare og da sporkrydset på besparelsestidspunktet fortsat fungerede kunne man spare udvekslingen. Så brød det sammen og man havde selvfølgelig ikke bestilt et nyt sporkryds, som der sagtens kan være leveringstid på. Den slags er ikke hyldevare og der er leveringstid, nøjagtig som på aksler til ME og andet. Jo, pilen peger i retning af DJØF'ferne i dette tilfælde.

--
- busser når det er billigst

Defekt sporskifte har forsinket tog i månedsvis

af Peter Christensen, 23/9 2018, 11:10 (2035 dage siden) @ Togbus

Den slags er ikke hyldevare og der er leveringstid, nøjagtig som på aksler til ME og andet. Jo, pilen peger i retning af DJØF'ferne i dette tilfælde.

Mig bekendt opererer BDK ikke med "lager" - det er for dyrt at administerer mener BDK.
Ergo, når spor skal skiftes, så skal stumperne bestilles en tid i forvejen; de hentes ikke "bare" på et lager.
At der circulerer rygter om sorte lagre, hvis indhold er kradset ned i en notesbog og som på ingen måde er officielt; det er en anden sag, men sådan gør praktiske typer når "andre" spænder snubletråde ud.

Defekt sporskifte har forsinket tog i månedsvis

af Scharfenberg, 23/9 2018, 21:14 (2034 dage siden) @ Peter Christensen
redigeret af Scharfenberg, 23/9 2018, 21:26

Den slags er ikke hyldevare og der er leveringstid, nøjagtig som på aksler til ME og andet. Jo, pilen peger i retning af DJØF'ferne i dette tilfælde.

Mig bekendt opererer BDK ikke med "lager" - det er for dyrt at administerer mener BDK.
Ergo, når spor skal skiftes, så skal stumperne bestilles en tid i forvejen; de hentes ikke "bare" på et lager.
At der circulerer rygter om sorte lagre, hvis indhold er kradset ned i en notesbog og som på ingen måde er officielt; det er en anden sag, men sådan gør praktiske typer når "andre" spænder snubletråde ud.

Nej, det giver ikke mening at have noget så specielt som landets eneste sporkryds med bevægelige hjertestykker på lager. Jeg har fx heller ikke et cykelhjul liggende på lager derhjemme, selv om jeg i perioder cykler 7000 km om året. Det hænder, at man får brug for et helt nyt cykelhjul. Sandsynligheden er bare ikke særligt stor.
Kald mig bare Djøffer af Guds nåde. I topform! :-P

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Defekt sporskifte har forsinket tog i månedsvis

af Peter Christensen, 24/9 2018, 07:09 (2034 dage siden) @ Scharfenberg

Nej, det giver ikke mening at have noget så specielt som landets eneste sporkryds med bevægelige hjertestykker på lager. Jeg har fx heller ikke et cykelhjul liggende på lager derhjemme, selv om jeg i perioder cykler 7000 km om året. Det hænder, at man får brug for et helt nyt cykelhjul. Sandsynligheden er bare ikke særligt stor.
Kald mig bare Djøffer af Guds nåde. I topform! :-P

Den med DJØF har jeg forlængt lugtet.
Der, hvor jeg slår mine folder, har vi faktisk lavet en nogle lister over hvad vi ønkser at ligge på lager med. Ikke at det er den store raket-videnskab, men det bygger dels på erfaring, dels en risokovurdering.
I risikovurderingen indgår elementer som
- leveringstid. Hvis denne er meget lang og dimsen anses for kritisk, så kommer den på listen.
- påvirkning ved nedbrud. Store økonomiske tab fordi kunderne ikke er forpligtigede til at betale i visse tilfælde er en god grund.
Det kunne også være af mere sikkerhedsmæssig karakter, hvor der kunne opstå uacceptable situationer.
- erfaring med ligende udstyr fra samme leverandør. Det kræver så nogle folk, som har rodet med udstyret i ret mange år.
De pågældende lister blev lavet efter pres fra kunder, som med mellemrum var lidt sure over at fejl hang ved lidt vel længe. Det synspunkt kan jeg kun give dem ret i. Nu var det så fristende at lægge "en af hver" på lager, men som vores ellers ret kommercielt orienteret tekniske direktør sagde "nu skal det jo ikke være en undskyldning til at fylde lageret" - for det ville han (heller) ikke betale for.
Altså måtte et fornuftigt kompromis findes imellem ydrepunkterne "alt på lager" og "intet lager".
Listerne er så ikke låste. Opdager vi pludselig at en bestemt komponent fejler lidt vel ofte, jamen så ryger den på efter passende vurdering. Ikke at det er noget højtravende akademisk - den analyse kan hurtigt laves i hovedet og via 5 linjer på et stykke papir.

Defekt sporskifte har forsinket tog i månedsvis

af OnkelJørn, 24/9 2018, 10:22 (2034 dage siden) @ Peter Christensen

Det kunne jo være at fordi det er let og hurtigt at lave at det ikke bliver lavet.
Så giver det ikke arbejde til konsulentfirmaer og andet "godtfolk".

Defekt sporskifte har forsinket tog i månedsvis

af Togbus, Foldingbro, 24/9 2018, 10:34 (2034 dage siden) @ Peter Christensen

Problemet er at den styrelse ikke har indtægter der på nogen måde står mål med de omkostninger som man afholder. Kritiske dele er derfor ikke noget man kan lave en business-case over (her taler vi blot om et simpelt regnestykke på en serviet eller i hovedet). Lager er en omkostning og lageromkostningerne er ikke modsvaret af fald i indtægter. Derfor ligger der ikke dele til kritiske sporskifter på lager i græsset ved siden af, selv om enhver kan regne ud at nedbrud kan koste driftsforstyrrelse i samme tidsramme som leveringstid.

Hvis vedligeholdelsen var udliciteret med en kontrakt der indeholdt krævet "oppetid" for anlægget, ville kontraktsholderen sørge for at der var et lager - vel at mærke hvis det havde økonomiske konsekvenser. Men sådan en udlicitering ville nok isoleret set også blive dyrere, altså medmindre styrelsesbureaukratiet er så omfttende at der i det ville være besparelsespotentiale som kunne veksles til "oppetid".

--
- busser når det er billigst

Defekt sporskifte har forsinket tog i månedsvis

af Scharfenberg, 24/9 2018, 13:19 (2034 dage siden) @ Peter Christensen
redigeret af Scharfenberg, 24/9 2018, 13:29

Listerne er så ikke låste. Opdager vi pludselig at en bestemt komponent fejler lidt vel ofte, jamen så ryger den på efter passende vurdering. Ikke at det er noget højtravende akademisk - den analyse kan hurtigt laves i hovedet og via 5 linjer på et stykke papir.

Jo, men i det konkrete tilfælde er der tale om et meget specielt - og dyrt - sporskifte. Kritisk infrastruktur. Ja. Men forestil dig det tilfælde at sporskiftet havde fungeret perfekt i mange år, så skal du nok se Ingeniørens artikel om sagen: 'Banedanmark har dyre specialkomponenter på lager, som ingen skal bruge'.

Det er så her djøfferen går ind og skærer igennem og ikke kun bruger sin mavefornemmelse krydret med vilkårlig subjektiv erfaring men sagligt velfunderet viden holdt op imod konkret risikovurdering og de politiske rammer/stram økonomisk styring. Det er især sidstnævnte, djøfferne har særligt for øje. De fleste andre vil blot vende det blinde øje til det politisk dikterede. Og den går altså ikke, når det er netop politikerne, der bevilger moneterne.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Defekt sporskifte har forsinket tog i månedsvis

af Togbus, Foldingbro, 24/9 2018, 13:39 (2034 dage siden) @ Scharfenberg

Nu skal der nok nogle DJØF-økonomer ind over. Vitale dele til et sporkryds, også hvis man kun har ét af dem liggende, vil blive anvendt før eller siden. For det bliver med sikkerhed slidt op. Det er sliddele og bryder sammen eller bliver slidt ned til mindstemålet. Og derfor er det formentlig fornuftigt at have dele liggende til netop den slags vitale elementer i infrastrukturen liggende. Hvis man regner på lageromkostningen afhænger business-casen selvfølgelig af hvad man sætter omkostningen ved ikke at kunne benytte infrastrukturen i periode t til.

Det som oftest er problemet med den slags lagerindkøb er at man finder på at ombygge fuldstændigt og så er reservedele selvfølgelig spildt.

Men Banedanmarks bevillinger burde sådan set være afhængig af leverancen af "oppetid". DSB kan jo ikke køre tog, men er henvist til massive indkøb af togbusser fordi det formentlig er billigere for Banedanmark med "nedetid" end "oppetid". Og hvis sidstnævnte påstand ikke er korrekt er der ikke nogle der kan regne i Bdk.

--
- busser når det er billigst

Defekt sporskifte har forsinket tog i månedsvis

af Scharfenberg, 23/9 2018, 21:17 (2034 dage siden) @ Peter Christensen

At der circulerer rygter om sorte lagre, hvis indhold er kradset ned i en notesbog og som på ingen måde er officielt; det er en anden sag, men sådan gør praktiske typer når "andre" spænder snubletråde ud.

Hehe. Lige netop det der sporkryds med bevægelige hjertestykker havde de så IKKE på det sorte lager. Pokkers! :-D

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Defekt sporskifte har forsinket tog i månedsvis

af AndreasM, 22/9 2018, 18:02 (2035 dage siden) @ Gæst19

Det er ikke et sporskifte det er galt med, men Banedanmarks eneste sporkryds med bevægelige hjertestykker, som er aflåst til retningen normalt FRA Fredericia. Størstedelen af den berørte trafik bliver kørt af venstre spor Middelfart-Snoghøj, og undgår dermed det berørte kryds, men det giver så reelt enkeltsporsdrift helt til Taulov.

Defekt sporskifte har forsinket tog i månedsvis

af kme, 22/9 2018, 18:08 (2035 dage siden) @ AndreasM

Det er ikke et sporskifte det er galt med, men Banedanmarks eneste sporkryds med bevægelige hjertestykker, som er aflåst til retningen normalt FRA Fredericia. Størstedelen af den berørte trafik bliver kørt af venstre spor Middelfart-Snoghøj, og undgår dermed det berørte kryds, men det giver så reelt enkeltsporsdrift helt til Taulov.

Det giver mere mening. Jeg kørte til/fra Kolding sidst i juni og vi kørte bestemt ikke over blindtarmen (Fredericia).

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak