Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MF-sæt 51 i Aarhus 23 sept. 2018 (Generelt)

af Niels, Aarhus, 23/9 2018, 18:30 (2039 dage siden)

Hej

Dette MF-sæt holdt i dag i Aarhus.

Beklager den lidt ringe billedkvalitet - der var modlys og jeg måtte op i en lysmast for ikke at fotografere gennem trådhegnet og så er mobilbilleder jo ofte af en lidt ringere kvalitet.
Såvidt jeg kunne se med mine gamle øjne, var det sæt nr. 5051

[image]

Venlige hilsner

Niels H

MF-sæt 51 i Aarhus 23 sept. 2018

af vekm0, 23/9 2018, 18:52 (2039 dage siden) @ Niels

Det er da et flot design! Bliver spændende at se i regulær kørsel.

Avatar

MF-sæt 51 i Aarhus 23 sept. 2018

af Schienenwolf, Læsø, 23/9 2018, 20:59 (2039 dage siden) @ Niels

Hej

Dette MF-sæt holdt i dag i Aarhus.

Beklager den lidt ringe billedkvalitet - der var modlys og jeg måtte op i en lysmast for ikke at fotografere gennem trådhegnet og så er mobilbilleder jo ofte af en lidt ringere kvalitet.
Såvidt jeg kunne se med mine gamle øjne, var det sæt nr. 5051

[image]

Venlige hilsner

Niels H

Ud fra længde og farve må det vel kaldes for "hotdogpølsen". :-P

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

MF-sæt 51 i Aarhus 23 sept. 2018

af Scharfenberg, 23/9 2018, 21:07 (2039 dage siden) @ Niels

Mange tak for billedet, Niels. Glimrende kvalitet.
Det er et rigtig fint design. Også placeringen af DSB-logoet virker gennemtænkt. IC3 var flot i hvid og med røde døre, men dette spiller altså også. Rød med sort kontrast står bare godt til hinanden. Kom bare i gang med de resterende tog. Ser også frem til at se DD i det nye design.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

MF-sæt 51 i Aarhus 23 sept. 2018

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 23/9 2018, 22:51 (2039 dage siden) @ Scharfenberg

Åh ja
Design design
Det kan man mene om hvad man vil.
Men lidt mindre penge på design og mere på drift og vedligehold

MF-sæt 51 i Aarhus 23 sept. 2018

af Jens Hansen, 24/9 2018, 06:40 (2039 dage siden) @ hummel_62

Ja, en gang maling kan gøre underværker. Var det ikke Jan Carlsson som "reddede" SAS på den måde.

Om det er kønt eller ej, er jo subjektivt. Personligt synes jeg det minder om noget Railjet?

MF-sæt 51 i Aarhus 23 sept. 2018

af HLA7, 24/9 2018, 08:54 (2038 dage siden) @ Jens Hansen

Næh det ligner ØBB' s sovevognstog

Avatar

MF-sæt 51 i Aarhus 23 sept. 2018

af Horst Ebert ⌂, Hamburg, 24/9 2018, 20:55 (2038 dage siden) @ HLA7

Næh det ligner ØBB' s sovevognstog

ØBBs sovevogner, som kan ses i Hamborg, er nu blå med rød stribe.

Men jeg er lidt utålmodig med mere røde tog i Danmark...

MF-sæt 51 i Aarhus 23 sept. 2018

af Scharfenberg, 24/9 2018, 13:11 (2038 dage siden) @ hummel_62

Åh ja
Design design
Det kan man mene om hvad man vil.
Men lidt mindre penge på design og mere på drift og vedligehold

Togsættet skulle alligevel omlakeres efter brand i Odense. Så der stjæles ikke penge fra vedligehold og drift. Samme med det øvrige materiel, der får ny lak, når det alligevel skal have ny lak. Rød lak koster - så vidt jeg ved - ikke mere end hvid lak ;-)

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

MF-sæt 51 i Aarhus 23 sept. 2018

af Togbus, Foldingbro, 25/9 2018, 04:04 (2038 dage siden) @ Scharfenberg

Det er godt at de bliver malet - at togene fremstår nymalede, pæne og rene er faktisk også med til at tiltrække kunder.

--
- busser når det er billigst

Avatar

MF-sæt 51 i Aarhus 23 sept. 2018

af Erik H, Frederikssund, 28/9 2018, 18:51 (2034 dage siden) @ hummel_62

Som en kendt person (jeg huske ikke hvem) engang sagde: Design til De segner

Passer meget godt her. Hvad nytter det at designet er flot, men togene ikke kører til tiden eller så galt er aflyst?

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

MF-sæt 51 i Aarhus 23 sept. 2018

af mss ⌂, 28/9 2018, 21:09 (2034 dage siden) @ Erik H

Det er jo netop ikke sådan det foregår denne gang.
IC3 står overfor en hovedrenovering. Aptering osv. skal alligevel fornyes. Det koster ikke noget nævneværdigt ekstra i den forbindelse at ændre designet så det passer til tiden.
Udvendig bliver det kun dette ene sæt der får nye farver.
S-togenes lak er færdig, så de får nyt/ændret udvendigt design. Mht. ME og EA har det været ligeså. Dobbeltdækkerne får også først ny lak når de er blevet mere slidte.
Altså ingen panik, det er IKKE som da det blå/grå VIA design blev indført.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

MF-sæt 51 i Aarhus 23 sept. 2018

af Bruger4711, 24/9 2018, 09:13 (2038 dage siden) @ Niels

Var i Tinglev i lørdags på prøvekørsel. Forventes i passagerdrift inden længe.

MF-sæt 51 i Aarhus 23 sept. 2018

af OLL, Ballerup, 27/9 2018, 14:33 (2035 dage siden) @ Jan_8800

Kan det virkelig passe at det bliver det eneste togsæt som bliver ommalet?

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

MF-sæt 51 i Aarhus 23 sept. 2018

af andersj, Aalborg, 27/9 2018, 16:13 (2035 dage siden) @ OLL

Kan det virkelig passe at det bliver det eneste togsæt som bliver ommalet?

Ja, medmindre der er andre der skal males pga. hærværk, uheld eller korrosionsskader.

--
Mvh Anders

MF-sæt 51 - hvor er de gule streger til 1. klasse?

af Niels, Aarhus, 26/9 2018, 19:40 (2036 dage siden) @ Niels

[image]

Jeg kan ikke få øje på nogen markering af 1. klasse på dette nye design af IC3-togene.
Er det bare mine gamle øjne - en designdetalje, der bliver rettet senere - eller har DSB droppet 1. kl. - eller hva' ?

Med venlig hilsner

Niels H.

MF-sæt 51 - hvor er de gule streger til 1. klasse?

af William Skov ⌂, 26/9 2018, 20:19 (2036 dage siden) @ Niels

De har skrevet 1. med små tal over vinduerne. Ja det kommer nok til at forvirre mere end det gør gavn.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Avatar

MF-sæt 51 - hvor er de gule streger til 1. klasse?

af Schienenwolf, Læsø, 26/9 2018, 20:41 (2036 dage siden) @ William Skov

De har skrevet 1. med små tal over vinduerne. Ja det kommer nok til at forvirre mere end det gør gavn.

Synligt er det i hvert fald ikke, når toget kører til perron. Der var vist i sin tid det samme bøvl med IC3, (eller var det ER4?), hvor nogle verdensfjerne designfolk ikke ville have gul stribe på vognene, vistnok fordi de ikke syntes, at det var pænt. Passagerernes mulighed for at orientere sig var de ret ligeglade med. Dengang var der så nogle rigtige jernbanefolk, der kunne fortælle dem bag skrivebordene, at den gule stribe var en UIC-norm, som skulle overholdes. Men det kan selvfølgelig være, at DSB siden er udtrådt af UIC.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

MF-sæt 51 - hvor er de gule streger til 1. klasse?

af mpp, 26/9 2018, 21:23 (2036 dage siden) @ Schienenwolf

Det er heller ikke synligt hvor man skal stille sig med cykler og barnevogne eller hvor stillezonen er. Udover at salgsvognen er blevet væk og at der er lavet wifi i togene er det forbløffende at DSB fortsat tilbyder det samme produkt som for 20+ år siden da jeg skulle på besøg hos mine bedsteforældre i Jylland, når transportmarkedet i øvrigt er ændret på alle mulige andre områder.

MF-sæt 51 - hvor er de gule streger til 1. klasse?

af Mo 568, 26/9 2018, 23:16 (2036 dage siden) @ mpp

Det er nok den nye innovationsrebel som DSB ville ansætte i sidste måned der har fostret det nye design.

Avatar

MF-sæt 51 - hvor er de gule streger til 1. klasse?

af Schienenwolf, Læsø, 26/9 2018, 23:25 (2036 dage siden) @ mpp

Det er heller ikke synligt hvor man skal stille sig med cykler og barnevogne eller hvor stillezonen er. Udover at salgsvognen er blevet væk og at der er lavet wifi i togene er det forbløffende at DSB fortsat tilbyder det samme produkt som for 20+ år siden da jeg skulle på besøg hos mine bedsteforældre i Jylland, når transportmarkedet i øvrigt er ændret på alle mulige andre områder.

DSB tilbyder jo egentlig også IC4, men.... :-P :-D

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

MF-sæt 51 - hvor er de gule streger til 1. klasse?

af mpp, 27/9 2018, 15:23 (2035 dage siden) @ Schienenwolf

Rigtigt! Når jeg skal til Roskilde eller Nordvestsjælland kigger jeg da nogle gange på rejseplanen om det monstro er et IC4, da det jo er et rimeligt behageligt regionaltog :)

MF-sæt 51 - hvor er de gule streger til 1. klasse?

af andersj, Aalborg, 27/9 2018, 00:00 (2036 dage siden) @ mpp

Det er heller ikke synligt hvor man skal stille sig med cykler og barnevogne eller hvor stillezonen er. Udover at salgsvognen er blevet væk og at der er lavet wifi i togene er det forbløffende at DSB fortsat tilbyder det samme produkt som for 20+ år siden da jeg skulle på besøg hos mine bedsteforældre i Jylland, når transportmarkedet i øvrigt er ændret på alle mulige andre områder.

Flexrummet er markeret med et cykelikon, som ses tydeligere på dette billede:

[image]
Foto: Jens Hasse/DSB.

--
Mvh Anders

MF-sæt 51 - hvor er de gule streger til 1. klasse?

af Jens Hansen, 27/9 2018, 06:36 (2036 dage siden) @ andersj

Er det en trend, synes heller ikke der var gule streger på det renoverede øresundstog, jeg så i sidste uge?

JH

MF-sæt 51 - hvor er de gule streger til 1. klasse?

af HLA7, 27/9 2018, 08:30 (2035 dage siden) @ Jens Hansen

Der skal vises på een eller anden måde i hvilken vogn 1. Klasse er, gul stribe/ 1-tal whatever. Iøvrigt lækkert indretning læder, nye gulvtæpper, friskt design. Det skal nok holde 10 år længere

MF-sæt 51 - hvor er de gule streger til 1. klasse?

af Niels Buch, 27/9 2018, 09:01 (2035 dage siden) @ Jens Hansen

Kørte med det renoverede Øresundstog forleden, og der er ikke gule streger over vinduerne, men teksten 1. klasse på flere sprog. Beklager det noget pixelerede billede, men jeg har forsøgt at zoome ind.

[image]

Tilsvarende står der over vinduerne til stillezonen på flere sprog at her skal man være helt tystna.

Niels

MF-sæt 51 - navnet mangler?

af TeamBaumann, Hjordkær, 27/9 2018, 07:53 (2035 dage siden) @ Niels

Øv … kunne de ikke havde beholdt togets navn ( Niels Kjeldsen ) og byens våbenskjold?

Avatar

MF-sæt 51 - navnet mangler?

af Schienenwolf, Læsø, 27/9 2018, 09:37 (2035 dage siden) @ TeamBaumann

Øv … kunne de ikke havde beholdt togets navn ( Niels Kjeldsen ) og byens våbenskjold?

Mon ikke navnene bliver droppet generelt, efterhånden som togenes indvendige, mange steder ret afrakkede vægbeklædning fornys og anonymiseres.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

MF-sæt 51 - navnet mangler?

af Leif Jørgensen, København Ø., 27/9 2018, 16:36 (2035 dage siden) @ Schienenwolf

Øv … kunne de ikke havde beholdt togets navn ( Niels Kjeldsen ) og byens våbenskjold?


Mon ikke navnene bliver droppet generelt, efterhånden som togenes indvendige, mange steder ret afrakkede vægbeklædning fornys og anonymiseres.

Der er en større artikel i det seneste nummer af Jernbanen om det ind- og udvendige designskift. (nr. 4/2018, s. 12-13). Vægkunsten forsvinder fordi det er slidt og for at skabe visuel ro i togene. Navnene forsvinder sandsynligvis i takt med de udvendige omlakeringer. En del af de berørte byer betjenes ikke længere af DSB, og en del af kommunerne forsvandt ved strukturreformen i 2007. Så der er ikke den helt samme lokale forankring længere.

Artiklen oplyser i øvrigt, at den indvendige renovering og den udvendige omlakering vil ske uafhængigt af hinanden. Materielsituationen er anstrengt, så der kan kun tages et togsæt ud til renovering ad gangen.

Med venlige IC3-hilsner
Leif Jørgensen

MF-sæt 51 - navnet mangler?

af Langelandsbanen, 27/9 2018, 18:14 (2035 dage siden) @ Leif Jørgensen

Når det er sagt, så omfatter renoveringen ikke en om lakering, skriver DSB selv på fjæsbog.

"Litra 5051 bliver i første omgang det eneste IC3-tog, som bliver iklædt fremtidens farver. Det er ikke planlagt at male de resterende IC3-tog, men hvis et togsæt skal males i forbindelse med fx hærværk eller korrosion (utilsigtet nedbrydning af metaller eller andre faste legemer f.eks. rust), bliver det malet i de nye farver."

Så i sidste ende, er det nok de fleste Ic3 sæt der vil beholde deres navn og våbenskjold.

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Avatar

Hurra og øv

af mss ⌂, 27/9 2018, 13:45 (2035 dage siden) @ Niels

Hurra for det flotte tog!

Øv at det er en enlig svale...

Der er dog efter min mening nogle problemer med "klistermærkerne".
For det første hører logoerne ikke til i vinduesbåndet. Ned på siden med dem!
For det andet mangler de gule 1. kl. striber helt klart.
Nå, men det er jo en ener, så det er vel nærmest at betragte som "helreklame", da er afvigelser tilladt ;-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Hurra og øv

af Scharfenberg, 28/9 2018, 21:49 (2034 dage siden) @ mss

Hurra for det flotte tog!

Øv at det er en enlig svale...

Der er dog efter min mening nogle problemer med "klistermærkerne".
For det første hører logoerne ikke til i vinduesbåndet. Ned på siden med dem!
For det andet mangler de gule 1. kl. striber helt klart.
Nå, men det er jo en ener, så det er vel nærmest at betragte som "helreklame", da er afvigelser tilladt ;-)

Det er vist ikke et UIC-krav, at 1. klasse skal markeres med en gul stribe. Det skal vist bare skiltes udvendigt på en eller anden måde. De udvendige passagerdøre skal dog males i kontrastfarve til den øvrige vognkassefarve af hensyn til synshæmmede. Det fremgår af TSI-PRM.

Personligt synes jeg, at logoet i vinduesbåndet ser rigtig godt ud. Det benytter mange udenlandske togselskaber sig også af. Fx SJ. Det fremhæver logoet noget mere i stedet for at sidde langt nede på vognkassen i skammekrogen

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Avatar

Hurra og øv

af Schienenwolf, Læsø, 28/9 2018, 22:19 (2034 dage siden) @ Scharfenberg

Hurra for det flotte tog!

Øv at det er en enlig svale...

Der er dog efter min mening nogle problemer med "klistermærkerne".
For det første hører logoerne ikke til i vinduesbåndet. Ned på siden med dem!
For det andet mangler de gule 1. kl. striber helt klart.
Nå, men det er jo en ener, så det er vel nærmest at betragte som "helreklame", da er afvigelser tilladt ;-)


Det er vist ikke et UIC-krav, at 1. klasse skal markeres med en gul stribe. Det skal vist bare skiltes udvendigt på en eller anden måde. De udvendige passagerdøre skal dog males i kontrastfarve til den øvrige vognkassefarve af hensyn til synshæmmede. Det fremgår af TSI-PRM.

Personligt synes jeg, at logoet i vinduesbåndet ser rigtig godt ud. Det benytter mange udenlandske togselskaber sig også af. Fx SJ. Det fremhæver logoet noget mere i stedet for at sidde langt nede på vognkassen i skammekrogen

Den gule stribe er indført af UIC-banerne i fællesskab i 1956 som en del af det internationale jernbanesamarbejde. UIC kan ganske rigtigt ikke formelt kræve gule striber, men omvendt er de manglende striber et klart signal om, at samarbejdet og samarbejdets ånd ikke betyder noget for DSB. Det er vist meget symptomatisk for den nuværende virksomhed, der nærmest er at ligne ved en leverpostej - i form.

At synhæmmede (og andre) skulle have lettere ved at opfatte nogle diminutive 1-taller over vinduerne end en klar og tydelig lang gul stribe, tvivler jeg stærkt på, men i betragtning af DSB i årevis - for ikke at sige årtier - har ladet togene køre med tit og ofte uvirksomme LED-vognnumre over dørene, så man er nødt til at kigge ind i vestibulerne for at se vognnummeret, ligesom de elektroniske skærme og skilte på perroner også ofte er svære at aflæse på grund af sollyset, så er det ret tydeligt, at kundernes orienteringsmuligheder herunder de synshandikappedes har lav prioritet. Men hvad, når blot det "ser godt ud". Form og æstetik frem for funktion.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Hurra og øv

af kme, 28/9 2018, 22:54 (2034 dage siden) @ Schienenwolf

At synhæmmede (og andre) skulle have lettere ved at opfatte nogle diminutive 1-taller over vinduerne end en klar og tydelig lang gul stribe, tvivler jeg stærkt på, men i betragtning af DSB i årevis - for ikke at sige årtier - har ladet togene køre med tit og ofte uvirksomme LED-vognnumre over dørene, så man er nødt til at kigge ind i vestibulerne for at se vognnummeret, ligesom de elektroniske skærme og skilte på perroner også ofte er svære at aflæse på grund af sollyset, så er det ret tydeligt, at kundernes orienteringsmuligheder herunder de synshandikappedes har lav prioritet. Men hvad, når blot det "ser godt ud". Form og æstetik frem for funktion.

Til listen kan føjes at displayet på billetautomaterne er totalt ulæselige i sollys selv for normaltseende.

Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak