Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Cepos: Drop jernbanerne til lufthavnene i Aalborg og Billund

af Togbus, Foldingbro, 24/9 2018, 05:16 (2035 dage siden) @ Svend

"Det gavner hverken passagerne eller samfundet at anlægge banerne til lufthavnene, mener tænketanken":

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/trekanten/cepos-drop-jernbanerne-til-lufthavnene-i-...

Nu skal man ikke tage Cepos for mere end hvad det er - nemlig letbenede analyser på tyndt grundlag. Det er et eksempel på "opfølgningsrapport" efter deres opdagelse af at busser klarer sig godt i konkurrencen med den kriseplagede jernbane. Banedanmark gør også sit til at nedgøre DF-banen til Billund med en Desiro-agtig dims under køreledninger. Der skal nok komme mere "pro-bus-rapportering" fra Cepos. Forventeligt, da der er aftagere til dem.

Tilslutning til lufthavne er en succes allesteder, ikke mindst for flytrafikken. Hvis man vil et godt udbud af forskellige trafikformer skal man have gode jernbaneforbindelser til de lufthavne som Jylland satser på, uanset snævre finansministerielle business-cases. Formentlig langt vigtigere end spændende ingeniørbedrifter som Veljefjordsbroer og skumt designede baneudretninger før, under og efter Skanderborg.

--
- busser når det er billigst

Cepos: Drop jernbanerne til lufthavnene i Aalborg og Billund

af Jens Hansen, 24/9 2018, 06:46 (2035 dage siden) @ Togbus

Skinner er ikke nok, der skal tænkes i hvilken trafik der skal køre.

Som jeg forstår det skal Billund betjenes af tog fra Vejle, måske Odense. Og det er vel pt. de realistiske bud. Naturligt kunne det være fra Kolding/Sønderjylland eller Fyn/Sjælland, idet jeg anser at tog som vender i Vejle ikke er interessante. Fra både Aarhus og Esbjerg, har man vel bedre, hurtigere busforbindelser allerede.

Aalborg er lidt mere enkelt, det er kun tog fra Aarhus, der er relevant, så striden bliver her, hvor mange stop disse tog skal have.

JH

Cepos: Drop jernbanerne til lufthavnene i Aalborg og Billund

af HLA7, 24/9 2018, 08:51 (2035 dage siden) @ Jens Hansen

Hov hov, tog til aalborg lufthavn vil være endestation for IC tog i stedet for aalborg banegård.
Så kan vi nordjyder tage bussen fra hele vendsyssel og thy til lufthavnen og derfra rejse videresydpå.
I øvrigt er arbejdet i fuld gang, i første omgang lægges bunden af trace'en, så vidt men kan se

Cepos: Drop jernbanerne til lufthavnene i Aalborg og Billund

af LarsJels, Jels, 24/9 2018, 09:54 (2035 dage siden) @ HLA7

I alle de fine analyser husker man forhåbentligt også, at Billund, udover lufthavnen, rummer en af Danmarks største turistattraktioner, så man kan smide ca. 1,5 mio. potentielle kunder oveni.

Med venlig hilsen
Lars

Cepos: Drop jernbanerne til lufthavnene i Aalborg og Billund

af Togbus, Foldingbro, 24/9 2018, 10:09 (2035 dage siden) @ LarsJels

Billundbanen skal nok blive en succes, men man skal muligvis først få sat en anden styrelse i bygherrestolen. Vejdirektoratet ville nok være bedre til at planlægge og styre dette byggeri, uden slet skjulte dagsordener om at det skal blive så dyrt at det ikke bliver til noget.

--
- busser når det er billigst

Cepos: Drop jernbanerne til lufthavnene i Aalborg og Billund

af steenth, 24/9 2018, 10:11 (2035 dage siden) @ LarsJels

I alle de fine analyser husker man forhåbentligt også, at Billund, udover lufthavnen, rummer en af Danmarks største turistattraktioner, så man kan smide ca. 1,5 mio. potentielle kunder oveni.

Det gør man. Men giver stadig at projektet har en negativ værdi for samfundet - det er bedre at bruge penge på andre projekter, som har en bedre økonomi.

Mvh
Steen

Cepos: Drop jernbanerne til lufthavnene i Aalborg og Billund

af steenth, 24/9 2018, 10:09 (2035 dage siden) @ Togbus

Nu skal man ikke tage Cepos for mere end hvad det er - nemlig letbenede analyser på tyndt grundlag. Det er et eksempel på "opfølgningsrapport" efter deres opdagelse af at busser klarer sig godt i konkurrencen med den kriseplagede jernbane.

Kraka mener det samme. Og det bygger på officielle analyser, hvor den samfundsmæssige værdi udregnes.

Cepos: Drop jernbanerne til lufthavnene i Aalborg og Billund

af Togbus, Foldingbro, 24/9 2018, 10:14 (2035 dage siden) @ steenth

Kraka mener det samme. Og det bygger på officielle analyser, hvor den samfundsmæssige værdi udregnes.

Det gør det ikke bedre. De beregninger er ikke bedre end de formler og de data du lægger ind. Pointen med jernbanebyggeri nu, som før, såvel som vejbyggeri er at det kan skabe nye initiativer som man ikke så komme inden man besluttede sig.

Danmark er faktisk, i takt med alle disse regnemodeller, blevet dårligere og dårligere til at producere økonomisk vækst. Bevares en regnskabsmæssig stilstand er opnået, men det er på baggrund af en brutal kvælning af den dynamik som er krævet hvis man vil have vækst, innovation og udvikling. De tre ting kan nemlig ikke planlægges i en styrelse, medmindre det er med armslængde og som risikovillig kapital - den slags er regnemodellerne også immune overfor.

--
- busser når det er billigst

Kraka tal - Cepos: Drop ..

af steenth, 24/9 2018, 13:17 (2035 dage siden) @ Togbus

Kraka mener det samme. Og det bygger på officielle analyser, hvor den samfundsmæssige værdi udregnes.

Det gør det ikke bedre. De beregninger er ikke bedre end de formler og de data du lægger ind. Pointen med jernbanebyggeri nu, som før, såvel som vejbyggeri er at det kan skabe nye initiativer som man ikke så komme inden man besluttede sig.

Det her er at de lettere at finde ud hvor trafik der kan komme. Men der er stadig meget langt fra at det kan betale sig.

Danmark er faktisk, i takt med alle disse regnemodeller, blevet dårligere og dårligere til at producere økonomisk vækst. Bevares en regnskabsmæssig stilstand er opnået, men det er på baggrund af en brutal kvælning af den dynamik som er krævet hvis man vil have vækst, innovation og udvikling. De tre ting kan nemlig ikke planlægges i en styrelse, medmindre det er med armslængde og som risikovillig kapital - den slags er regnemodellerne også immune overfor.

Kraka har en liste med med projekter for ca. 120 mia kroner, som har rimelig god økonomi. De vil hver især kunne give en økonomisk vækst. Problemet er at niveauet for offentlige investeringer er for lavt - også i sammenligning med med fx Sverige og Norge. Hvis man bare brugte 10 mia. om året, så kunne man tømme listen på 12 år. Deres analysen kan hentes her nederst på siden:
http://kraka.org/analyse/danske_investeringer_i_infrastruktur_kan_og_boer_prioriteres_b...
Listen af projekter er på side 5 og 6. i dokument

Kraka tal - Cepos: Drop ..

af Scharfenberg, 24/9 2018, 13:34 (2035 dage siden) @ steenth

Kraka har en liste med med projekter for ca. 120 mia kroner, som har rimelig god økonomi. De vil hver især kunne give en økonomisk vækst. Problemet er at niveauet for offentlige investeringer er for lavt - også i sammenligning med med fx Sverige og Norge. Hvis man bare brugte 10 mia. om året, så kunne man tømme listen på 12 år. Deres analysen kan hentes her nederst på siden:
http://kraka.org/analyse/danske_investeringer_i_infrastruktur_kan_og_boer_prioriteres_b...
Listen af projekter er på side 5 og 6. i dokument

Ja, 10 mia. kr. om året svarer til 1700 kr. pr. borger = ca. 2500 kr. om året pr. skatteyder ud af en gennemsnitlig personskat på ca. 200.000 kr. Hvis alle virksomheder også skulle bidrage med lidt ekstra selskabsskat, vil beløbet pr. skatteyder blive endnu mindre.

Det er meget billige penge med tanke på hvor meget vækst og velstand, sådan infrastruktur kunne skabe.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Kraka tal - Cepos: Drop ..

af Togbus, Foldingbro, 24/9 2018, 14:03 (2035 dage siden) @ steenth

Kraka har en liste med med projekter for ca. 120 mia kroner, som har rimelig god økonomi. De vil hver især kunne give en økonomisk vækst. ........

Vrøvl. En positiv nutidsværdi er ikke det samme om at projektets gennemførelse giver økonomisk vækst.

Læg i øvrigt mærke til disclaimeren: "Der kan selvsagt være gevinster og omkostninger, som kan være sværere at medregne, og som derfor ikke indgår i beregningen af afkastet på et projekt. Disse bredere økonomiske effekter udelades, fordi der er stor usikkerhed forbundet med værdisætningen og målingen af effekterne. Det kan være effekter, der opstår som følge af adfærdsændringer hos borgere, der får bedre transportmuligheder. Fx gevinster ved bedre jobmatch for personer som
nu har bedre mulighed for transport til nye arbejdspladser.
"

Økonomisk vækt handler om værditilvækst og øget økonomisk aktivitet, dvs om flere kommer i arbejde og om profitterne i den private sektor øges.

Et godt eksempel på hvor tendentiøse de er at "supercykelstierne" er det bedst forrentede projekt. Formentlig er det blot fordi der er lagt nogle vilde antagelser om samfundsnytten af cykelture ind i deres model - ikke et ondt ord om cykler som sådan, det er både sundt og man bliver våd hvadenten man sveder på en solskinsdag eller man bliver gennemblødt på en regnvejrsdag.

Netop fordi Billund-banen er en DF-bane kan såkaldte tænketanke fra højre og venstre i skøn forening samles om at skyde projektet ned. Ville gerne se en Kraka-beregning af fjernbusserne, for det ville ssikkert være det dårligst forrentede projekt overhovedet.

--
- busser når det er billigst

Kraka tal - Cepos: Drop ..

af steenth, 24/9 2018, 14:47 (2035 dage siden) @ Togbus

Kraka har en liste med med projekter for ca. 120 mia kroner, som har rimelig god økonomi. De vil hver især kunne give en økonomisk vækst. ........

Vrøvl. En positiv nutidsværdi er ikke det samme om at projektets gennemførelse giver økonomisk vækst.

Hvad!!!! De kan bidrage til det.

Læg i øvrigt mærke til disclaimeren: "Der kan selvsagt være gevinster og omkostninger, som kan være sværere at medregne, og som derfor ikke indgår i beregningen af afkastet på et projekt. Disse bredere økonomiske effekter udelades, fordi der er stor usikkerhed forbundet med værdisætningen og målingen af effekterne. Det kan være effekter, der opstår som følge af adfærdsændringer hos borgere, der får bedre transportmuligheder. Fx gevinster ved bedre jobmatch for personer som
nu har bedre mulighed for transport til nye arbejdspladser.
"

Økonomisk vækt handler om værditilvækst og øget økonomisk aktivitet, dvs om flere kommer i arbejde og om profitterne i den private sektor øges.

Den måde, at opgøre den samfundsmæssige værdi er ikke perfekt, men det bedste vi har nu og her. Der arbejdes på at få flere faktorer ind i udregninger på længere sigt. Men de projekter, som står øverst på listen, kan betale sig. Muligvis er der flere, som kan blive det, hvis man kigger på flere faktorer.

Netop fordi Billund-banen er en DF-bane kan såkaldte tænketanke fra højre og venstre i skøn forening samles om at skyde projektet ned. Ville gerne se en Kraka-beregning af fjernbusserne, for det ville ssikkert være det dårligst forrentede projekt overhovedet.

Fjernbusser er ikke et anlægsprojekt... Og min interesse er at få fremmet de projekter som reelt kan give gavn for samfundet.

Kraka tal - Cepos: Drop ..

af Togbus, Foldingbro, 24/9 2018, 16:04 (2035 dage siden) @ steenth

Fjernbusser er ikke et anlægsprojekt... Og min interesse er at få fremmet de projekter som reelt kan give gavn for samfundet.

Netop - det er bedre udnyttelse at eksisterende infrastruktur. Bevares det forringer måske nutidsværdien af visse jernbaneinvesteringer, men lad det nu ligge.

Jeg er da helt klar over at det er fine og meget rigtige beregninger. De skal også laves, men det er bare ikke lige den slags beregninger som viser sammenhængen mellem vækst og infrastrukturinvestering. Men man kan selvfølgelig godt være tro mod cost-benefit analyser, men det viser bare ikke hele sandheden og navnlig ikke den sammenhæng du tror på.

--
- busser når det er billigst

Avatar

Kraka tal - Cepos: Drop ..

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/9 2018, 14:19 (2035 dage siden) @ steenth

Hm - hvor er udbygningen af Hillerødmotorvejen til Hillerød blevet af?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Kraka tal - Cepos: Drop ..

af steenth, 24/9 2018, 14:54 (2035 dage siden) @ Michael Deichmann

Hm - hvor er udbygningen af Hillerødmotorvejen til Hillerød blevet af?

Det står næstsidst, da den er en VVM proces igang, hvor økonomien regnes igennem. Muligvis kommer der noget i løbet af efteråret. Den hopper nok op på listen, når man ved mere. Ellers mangler listen projekter, som burde screenes.

Avatar

Kraka tal - Cepos: Drop ..

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/9 2018, 04:55 (2034 dage siden) @ steenth

Hm - hvor er udbygningen af Hillerødmotorvejen til Hillerød blevet af?

Det står næstsidst, da den er en VVM proces igang, hvor økonomien regnes igennem. Muligvis kommer der noget i løbet af efteråret. Den hopper nok op på listen, når man ved mere. Ellers mangler listen projekter, som burde screenes.

Sorry! Det gør den også! Ja der skal komme en VVM undersøgelse her til efteråret og den forventes nemlig at have en rekordstor forrentning, fordi den er så billig at udføre og vil påvirke så mange 1000 daglige pendleres hverdag. Desuden har både Halsnæs og Gribskov kommuner scoret bundkarakter i en erhvervsanalyse især på grund af infrastruktruren.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Kraka tal - Cepos: Drop ..OT

af Togbus, Foldingbro, 25/9 2018, 05:08 (2034 dage siden) @ Michael Deichmann

Broerne og arealet op til Isterødvejen er allerede eksproprieret hhv forberedt for fire spor.

--
- busser når det er billigst

Avatar

Kraka tal - Cepos: Drop ..OT

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/9 2018, 05:11 (2034 dage siden) @ Togbus

Broerne og arealet op til Isterødvejen er allerede eksproprieret hhv forberedt for fire spor.

Præcis - hvilket jo er med til at underbygge frustrationerne over at der ikke sker noget.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Kraka tal - Cepos: Drop ..OT

af Scharfenberg, 25/9 2018, 10:51 (2034 dage siden) @ Michael Deichmann

Broerne og arealet op til Isterødvejen er allerede eksproprieret hhv forberedt for fire spor.


Præcis - hvilket jo er med til at underbygge frustrationerne over at der ikke sker noget.

Måske det har noget at gøre med, at regeringen netop har meldt ud, at nybilsregistreringen af både benzin- og dieselbiler skal ophøre fra 2030, for at Danmark kan nå sine klimamål fra 2050.

Duk og væk :-D

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Kraka tal - Cepos: Drop ..OT

af Togbus, Foldingbro, 25/9 2018, 12:12 (2034 dage siden) @ Scharfenberg

Nej - det har været situationen siden Hillerødmotorvejen nord for Farum blev bygget i 1970'erne. Det var blot et udslag af besparelser i 1970'ernes kriseperiode. Loven fra 1967 indeholdt vej hele vejen fra Farum til Hemmingstrup SØ for Græsted:

[image]Klip fra lovforslagets bemærkninger (1968/9)

Mere læsestof her

--
- busser når det er billigst

Avatar

Kraka tal - Cepos: Drop ..OT

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/9 2018, 12:31 (2034 dage siden) @ Togbus

Nej - det har været situationen siden Hillerødmotorvejen nord for Farum blev bygget i 1970'erne. Det var blot et udslag af besparelser i 1970'ernes kriseperiode. Loven fra 1967 indeholdt vej hele vejen fra Farum til Hemmingstrup SØ for Græsted:

Desværre er den anlægslov siden ophævet hvilket til dels er årsagen til at man skal starte forfra med VVM (det havde man så nok gjort under alle omstændigheder).
Så det vi venter på nu er en ny anlægslov - foreløbig til der hvor rute 16 drejer af mod Frederiksværk. Resten af forlængelsen er anlagt af Frederiksborg Amt i sin tid og nu forvaltet af Hillerød og Gribskov kommuner.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Kraka tal - Cepos: Drop ..OT

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/9 2018, 12:26 (2034 dage siden) @ Scharfenberg

Broerne og arealet op til Isterødvejen er allerede eksproprieret hhv forberedt for fire spor.


Præcis - hvilket jo er med til at underbygge frustrationerne over at der ikke sker noget.


Måske det har noget at gøre med, at regeringen netop har meldt ud, at nybilsregistreringen af både benzin- og dieselbiler skal ophøre fra 2030, for at Danmark kan nå sine klimamål fra 2050.

El og hybridbilerne skal jo stadig have noget at køre på. Og så er det lige nu bare en varmluftsprøveballon.

Duk og væk :-D

Behøves ikke.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Hillerødmotorvejen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/9 2018, 18:36 (2033 dage siden) @ Michael Deichmann

Hm - hvor er udbygningen af Hillerødmotorvejen til Hillerød blevet af?


Dette materiale dukkede i dag - pudsigt nok - op i Transportudvalget:

https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/bilag/445/index.htm

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Hillerødmotorvejen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/9 2018, 19:09 (2033 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Michael Deichmann, 25/9 2018, 19:19

Dette materiale dukkede i dag - pudsigt nok - op i Transportudvalget:

https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/bilag/445/index.htm

Den er længe ventet! Måske lige tids nok til finanslovsforhandlingerne. En hurtig skimning afslører en forrentning på 12% ved motorvejsløsningen og 20% ved discount løsningen med 4 sporet motortrafikvej! Det viser jo bare hvor forargeligt at det ikke er udført forlængst!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Cepos: Drop jernbanerne til lufthavnene i Aalborg og Billund

af Scharfenberg, 24/9 2018, 12:59 (2035 dage siden) @ Togbus

Tilslutning til lufthavne er en succes allesteder, ikke mindst for flytrafikken. Hvis man vil et godt udbud af forskellige trafikformer skal man have gode jernbaneforbindelser til de lufthavne som Jylland satser på, uanset snævre finansministerielle business-cases. Formentlig langt vigtigere end spændende ingeniørbedrifter som Veljefjordsbroer og skumt designede baneudretninger før, under og efter Skanderborg.

Vejle Fjord broen balancerer et sted mellem 3 og 4 % samfundsøkonomisk forrentning, hvor 4 % plejer at være grænsen for 'en samfundsøkonomisk god investering'. Dvs. modstanderne peger på de 3 %, tilhængerne på de 4 %.

Men en togbro over Vejle Fjord har stadigvæk et langt større samfundsmæssigt afkast end Billundbanen. Sidstnævnte er ren DF-sognerådspolitik, fordi Tulle har siddet i bestyrelsen for Billund Lufthavn.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Cepos: Drop jernbanerne til lufthavnene i Aalborg og Billund

af Togbus, Foldingbro, 24/9 2018, 14:29 (2035 dage siden) @ Scharfenberg

Men en togbro over Vejle Fjord har stadigvæk et langt større samfundsmæssigt afkast end Billundbanen. Sidstnævnte er ren DF-sognerådspolitik, fordi Tulle har siddet i bestyrelsen for Billund Lufthavn.

Og dog taler vi sammenligning af en lille og en meget større investering. Så sammenligningen er ikke helt på sin plads. Men DF-banen lider af Vejle-Herningbanens tilslutning i Vejle som ikke kobler Billundbanen ordentlig på en omfartsbane øst for Velje, hvis den også skulle komme, trods modstanden fra parcellisterne (modstanden som man kunne forudse ville komme lokale når TRM/Bdk ikke lagde det planlagte forløb lige ved siden af den eksisterende motorvej).

--
- busser når det er billigst

Avatar

Cepos: Drop jernbanerne til lufthavnene i Aalborg og Billund

af Schienenwolf, Læsø, 24/9 2018, 16:37 (2035 dage siden) @ Togbus

Men en togbro over Vejle Fjord har stadigvæk et langt større samfundsmæssigt afkast end Billundbanen. Sidstnævnte er ren DF-sognerådspolitik, fordi Tulle har siddet i bestyrelsen for Billund Lufthavn.

Og dog taler vi sammenligning af en lille og en meget større investering.

Hvilket også er tilfældet med de to lufthavnsbaner. I Ålborg vil det populært sagt kun dreje sig om genetableringen af det gamle spor fra Lindholm til lufthavnrn, som staten ejer arealerne til, ligesom det vil være en "naturlig" forlængelse af Ålborg Nærbane. En Billundbane vil kræve ekspropriation og ligger pt. ikke i "naturlig" forlængelse af togtrafikken fra nord. Egentlig er Ålborg vel interessant også når det drejer sig om trafik fra Århus. Det kommer lidt an på udbuddet af flyruter Tirstrup kontra Billund kontra Ålborg.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Jernbane Lindholm-Aalborg Lufthavn

af Ib Jensen, 24/9 2018, 19:07 (2034 dage siden) @ Schienenwolf

I Ålborg vil det populært sagt kun dreje sig om genetableringen af det gamle spor fra Lindholm til lufthavnrn, som staten ejer arealerne til


Nej, der bliver tale om en ny jernbanestrækning, der ikke er sammenfaldende med den gamle. Arealerne ejedes ikke af staten, men er erhvervet ved ekspropriation. Dog genbruges en mindre del af tracéen på Lindholm station.

ligesom det vil være en "naturlig" forlængelse af Ålborg Nærbane


Nej, jf. bemærkningerne til loven vil det blive fjerntog, der skal betjene lufthavnen. Som køreplanen ser ud p. t., vil der komme til at køre IC-tog mellem Københavns Lufthavn, Kastrup og Aalborg Lufthavn.

Avatar

Jernbane Lindholm-Aalborg Lufthavn

af Schienenwolf, Læsø, 24/9 2018, 23:40 (2034 dage siden) @ Ib Jensen

I Ålborg vil det populært sagt kun dreje sig om genetableringen af det gamle spor fra Lindholm til lufthavnrn, som staten ejer arealerne til

Nej, der bliver tale om en ny jernbanestrækning, der ikke er sammenfaldende med den gamle. Arealerne ejedes ikke af staten, men er erhvervet ved ekspropriation. Dog genbruges en mindre del af tracéen på Lindholm station.

Du har sgisme ret. Kun ca. 33 % af den gamle linjeføring er sammenfaldende. Tak for korrektionen.

ligesom det vil være en "naturlig" forlængelse af Ålborg Nærbane

Nej, jf. bemærkningerne til loven vil det blive fjerntog, der skal betjene lufthavnen. Som køreplanen ser ud p. t., vil der komme til at køre IC-tog mellem Københavns Lufthavn, Kastrup og Aalborg Lufthavn.

Fjerntog betjener allerede i dag den sydlige del af nærbanen op mod 20 gange dagligt. Grænserne mellem, hvilket togsystem, der udfører hvilken kørsel, er flydende, så det er vist lidt et spørgsmål om ord, hvorvidt det er det ene eller det andet togsystem, ligesom det næppe heller vil være holdbart at "ved lov" at holde egentlige nærbanetog væk fra lufthaven, hvis dette skulle vise sig fordelagtigt. Når man kan lade fjerntog køre nærbanetrafik, kan man også få nærbanetog til at køre til en lufthavn.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Jernbane Lindholm-Aalborg Lufthavn

af Fwronah, 24/9 2018, 23:59 (2034 dage siden) @ Schienenwolf

Fjerntog betjener allerede i dag den sydlige del af nærbanen op mod 20 gange dagligt. Grænserne mellem, hvilket togsystem, der udfører hvilken kørsel, er flydende, så det er vist lidt et spørgsmål om ord, hvorvidt det er det ene eller det andet togsystem, ligesom det næppe heller vil være holdbart at "ved lov" at holde egentlige nærbanetog væk fra lufthaven, hvis dette skulle vise sig fordelagtigt. Når man kan lade fjerntog køre nærbanetrafik, kan man også få nærbanetog til at køre til en lufthavn.

Den egentlige grund til at et fjerntog (IC-løbet) betjener Skørping, Støvring, Svenstrup og Skalborg skal vel lige nu ses i den manglende kapacitet til at køre flere tog mellem (Aarhus)-Hobro-Aalborg. Der er således tre løb i timen mellem Skørping og Aalborg i dagtimerne på hverdage og ikke plads til flere løb med det nuværende signalsystem (og derfor lader man IC-toget standse for at betjene nærbanestationerne med tog i timen pr. retning i dagtimerne). Når ERTMS er fuldt udstyret på denne strækning, kan man vel have to regionaltog og derudover ICL- og IC-løb i timen.

Jernbane Lindholm-Aalborg Lufthavn

af andersj, Aalborg, 25/9 2018, 01:01 (2034 dage siden) @ Fwronah

Fjerntog betjener allerede i dag den sydlige del af nærbanen op mod 20 gange dagligt. Grænserne mellem, hvilket togsystem, der udfører hvilken kørsel, er flydende, så det er vist lidt et spørgsmål om ord, hvorvidt det er det ene eller det andet togsystem, ligesom det næppe heller vil være holdbart at "ved lov" at holde egentlige nærbanetog væk fra lufthaven, hvis dette skulle vise sig fordelagtigt. Når man kan lade fjerntog køre nærbanetrafik, kan man også få nærbanetog til at køre til en lufthavn.


Den egentlige grund til at et fjerntog (IC-løbet) betjener Skørping, Støvring, Svenstrup og Skalborg skal vel lige nu ses i den manglende kapacitet til at køre flere tog mellem (Aarhus)-Hobro-Aalborg. Der er således tre løb i timen mellem Skørping og Aalborg i dagtimerne på hverdage og ikke plads til flere løb med det nuværende signalsystem (og derfor lader man IC-toget standse for at betjene nærbanestationerne med tog i timen pr. retning i dagtimerne). Når ERTMS er fuldt udstyret på denne strækning, kan man vel have to regionaltog og derudover ICL- og IC-løb i timen.

Ja. Planen er at køre regionaltog fra Skørping eller Hobro to gange i timen til enten Skagen/Hirtshals eller ,som Trafikstyrelsen foreslår, Aalborg Lufthavn. Sidstnævnte giver god mening da regionaltog er meget mere pålidelige end fjerntog som nemt vil blive delaflyst mellem Aalborg og Aalborg Lufthavn enten fordi de er forsinkede eller man mangler materiel eller personale i Aalborg. En hændelse på Sjælland kan gøre at en aalborgenser må tage en taxa til lufthavnen fordi fjerntoget er aflyst/forsinket.

Desuden giver det heller ikke mening at køre direkte regionaltog fra Himmerland til Vendsyssel, da langt de fleste lokale rejsende har Aalborg/Nørresundby som destination. Hvis togene fra Skagen/Hirtshals ender i Aalborg og togene fra Skørping/Hobro ender i Aalborg Lufthavn betjener begge togsystemer stamstrækningen Aalborg-Lindholm 4 gange i timen som i "gamle dage" (til og med K15). Der er lidt stille i Lindholm efter at hverken nærbanen eller IC togene ikke vender der mere.

--
Mvh Anders

Jernbane Lindholm-Aalborg Lufthavn

af Thorkil Olesen, 26/9 2018, 07:13 (2033 dage siden) @ andersj

Det her kræver forståelse for aalborgensisk lokalpolitik. Megen trafikpolitik i Aalborg styres af “lufthavnslobbyen”, og det gælder ikke mindst banen til Aalborg Lufthavn.

Formålet med banen er IKKE at gøre det lettere at komme fra Aalborg eller Himmerland til lufthavnen. Det ville have været billigere og bedre med en bybus i 10-min drift. Men det er - set med lufthavnens øjne - uinteressant, for de passagerer har lufthavnen allerede.

Formålet er at gøre det lettere at komme fra Aarhus til Aalborg Lufthavn, for det vil kunne udvide lufthavnens opland og tiltrække flere passagerer. Derfor er det afgørende, at det er fjerntog og ikke lokaltog, som skal betjene lufthavnen, og derfor bemærkningerne i lovforslaget.

I den forbindelse er samfundsøkonomiske beregninger ligegyldige. For “lufthavnslobbyen” er det er større formål at styrke Aalborg Lufthavn og skabe grundlag for flere ruter - i skarp konkurrence med andre jyske lufthavne. Banen til Billund Lufthavn skal formentligt ses i et lignende lys, selvom jeg ikke kender noget til syddansk lokalpolitik.

Avatar

Jernbane Lindholm-Aalborg Lufthavn

af Schienenwolf, Læsø, 26/9 2018, 08:40 (2033 dage siden) @ Thorkil Olesen

Det her kræver forståelse for aalborgensisk lokalpolitik. Megen trafikpolitik i Aalborg styres af “lufthavnslobbyen”, og det gælder ikke mindst banen til Aalborg Lufthavn.

Formålet med banen er IKKE at gøre det lettere at komme fra Aalborg eller Himmerland til lufthavnen. Det ville have været billigere og bedre med en bybus i 10-min drift. Men det er - set med lufthavnens øjne - uinteressant, for de passagerer har lufthavnen allerede.

Formålet er at gøre det lettere at komme fra Aarhus til Aalborg Lufthavn, for det vil kunne udvide lufthavnens opland og tiltrække flere passagerer. Derfor er det afgørende, at det er fjerntog og ikke lokaltog, som skal betjene lufthavnen, og derfor bemærkningerne i lovforslaget.

I den forbindelse er samfundsøkonomiske beregninger ligegyldige. For “lufthavnslobbyen” er det er større formål at styrke Aalborg Lufthavn og skabe grundlag for flere ruter - i skarp konkurrence med andre jyske lufthavne. Banen til Billund Lufthavn skal formentligt ses i et lignende lys, selvom jeg ikke kender noget til syddansk lokalpolitik.

Hvis lufthavnslobbyens ædle formål er at tiltrække nye togpassagerer helt ned til Århus, så er banen til Ålborg Lufthavn da i høj grad en anbefalelsesværdig bane, og hvis Billundbanen tilsvarende vil hente sine passagerer med direkte tog fra Odense, så ditto der. Hvis Billundbanen derimod skal være en letbane fra Vejle, kan man lige så godt beholde busserne. Flyrejsende med bagage og krtiske mødetidspunter gider hverken skifte tog eller miste deres forbindelsessporvogn, når fjerntoget er lidt forsinket.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Jernbane Lindholm-Aalborg Lufthavn

af HLA7, 26/9 2018, 10:15 (2033 dage siden) @ Schienenwolf

Fuldstændig rigtigt, tak

Jernbane Lindholm-Aalborg Lufthavn

af esni, Frederikssund, 26/9 2018, 15:42 (2033 dage siden) @ Thorkil Olesen

Det her kræver forståelse for aalborgensisk lokalpolitik. Megen trafikpolitik i Aalborg styres af “lufthavnslobbyen”, og det gælder ikke mindst banen til Aalborg Lufthavn.

Formålet med banen er IKKE at gøre det lettere at komme fra Aalborg eller Himmerland til lufthavnen. Det ville have været billigere og bedre med en bybus i 10-min drift. Men det er - set med lufthavnens øjne - uinteressant, for de passagerer har lufthavnen allerede.

Formålet er at gøre det lettere at komme fra Aarhus til Aalborg Lufthavn, for det vil kunne udvide lufthavnens opland og tiltrække flere passagerer. Derfor er det afgørende, at det er fjerntog og ikke lokaltog, som skal betjene lufthavnen, og derfor bemærkningerne i lovforslaget.

I den forbindelse er samfundsøkonomiske beregninger ligegyldige. For “lufthavnslobbyen” er det er større formål at styrke Aalborg Lufthavn og skabe grundlag for flere ruter - i skarp konkurrence med andre jyske lufthavne. Banen til Billund Lufthavn skal formentligt ses i et lignende lys, selvom jeg ikke kender noget til syddansk lokalpolitik.

Det er det jeg plejer at kalde en trafikSTRATEGISK beslutnig, hvor man ønsker aktivt at ændre nogle trafikmønstre. Ligesom alle andre strategier, så er der nogle der er vellykkede - andre der fejler i større eller mindre grad.

Nogle strategiske beslutninger bliver kun gennemført halvhjertet, og ender derfor med at fejle.

Avatar

Cepos? Den borgerlige tænketank

af mss ⌂, 27/9 2018, 13:54 (2032 dage siden) @ Svend

Dybt begravet i benzinlobbyens lommer...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak