Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Tagpladetoget forsvinder fra Aalborg (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/10 2018, 08:47 (2005 dage siden)

Nordjyske Stiftstidende kan i dag berette, at Cembrit "med virkning fra første kvartal 2019" (hvad det så betyder?) lukker sit lager i Aalborg og flytter det til Vojens. En af grundene hertil skyldes ønsket om at få direkte jernbaneforbindelse, hvilket ikke har været tilfældet i Aalborg, hvor tagpladerne er blevet læsset af i Aalborg Øst og kørt med lastbiler ind til byen, hvor lageret ligger.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Tagpladetoget forsvinder fra Aalborg

af krabsen, 2/10 2018, 09:13 (2005 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nordjyske Stiftstidende kan i dag berette, at Cembrit "med virkning fra første kvartal 2019" (hvad det så betyder?) lukker sit lager i Aalborg og flytter det til Vojens. En af grundene hertil skyldes ønsket om at få direkte jernbaneforbindelse, hvilket ikke har været tilfældet i Aalborg, hvor tagpladerne er blevet læsset af i Aalborg Øst og kørt med lastbiler ind til byen, hvor lageret ligger.

Og det kan man nok ikke fortænke dem i.

De kunne jo også have reaktiveret den gamle sporforbindelse til Eternitten :-P - bortset fra et enkelt cykelskur er hele traceen vist intakt, måske efter lidt restaurering..

Edit: Udsigten til at sælge arealet til byudvikling tæller måske også med..;-)

Tagpladetoget forsvinder fra Aalborg

af Frank Poulsen, 2/10 2018, 13:40 (2005 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Uden at være speciel kendt i Vojens. Har de så tilgængelige gods spor? Hvis argumentet er at der ikke er direkte jernbanespor og de så flytter til Vojens. Er der så plads til det der?

Tagpladetoget forsvinder fra Aalborg

af Niels Munch, 2/10 2018, 14:10 (2005 dage siden) @ Frank Poulsen

Jf. Bilag 3.2C "Grænseflader til andre infrastrukturforvaltere, samt firma-, stam og havnespor" til Banedanmarks Netredegørelse 2018 er der p.t. ikke meget at komme efter i Vojens hvad angår stam- og firmaspor.

PS: Samme vedr. Netredegørelse 2019.

M.v.h.
Niels

Tagpladetoget forsvinder fra Aalborg

af Carsten, 2/10 2018, 14:33 (2005 dage siden) @ Niels Munch

Jeg har lige set på Fjæsbogen at det skulle være på det gamle Gram-område.
Mvh
Carsten

Tagpladetoget forsvinder fra Aalborg

af Niels Munch, 2/10 2018, 14:44 (2005 dage siden) @ Carsten

Tak for info, Carsten. Spændende at se, hvilke krav Banedanmark stiller for at ophæve afspærringen af Spsk. 3 og firmasporet.

M.v.h.
Niels

Avatar

Tagpladetoget forsvinder fra Aalborg

af Ove Nygaard, 2/10 2018, 16:04 (2005 dage siden) @ Niels Munch

Tak for info, Carsten. Spændende at se, hvilke krav Banedanmark stiller for at ophæve afspærringen af Spsk. 3 og firmasporet.

M.v.h.
Niels

Kære Niels,
Som fra "gammel tid" lidt kendt med forholdene "syd for Kongeåen" husker jeg tidligere Vojens Kommune som særdeles jernbanevenlig - hvorvidt det også gælder Haderslev (stor)kommune, er jeg ikke opdateret med - så måske kan man lægge pres på Banedanmark, så afspærringen af sporskifte nr 3 og firmasporet til Gram kan ophæves. (Det kan måske blive en større succes end det kommunale sidespor ved Lille Skensved) Duk og væk!

Det er selvfølgelig ærgerligt, at der trækkes godstrafik væk fra en af mine yndlingsstationer, Aalborg, men i forvejen er der jo en "masse tummel" for bare at få lov til at køre med nogle få tog til og fra Aalborg. ;-)


Bedste hilsener

Ove af Erritsø:-D

Avatar

Tagpladetoget forsvinder fra Aalborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/10 2018, 15:27 (2005 dage siden) @ Frank Poulsen

Uden at være speciel kendt i Vojens. Har de så tilgængelige gods spor? Hvis argumentet er at der ikke er direkte jernbanespor og de så flytter til Vojens. Er der så plads til det der?


I artiklen, der p. t. er bag betalingsmur, udtaler den administrerende direktør:

"Det er i sig selv svært i Danmark at finde så mange kvadratmeter [26.000] under tag, og de er endnu sværere at finde med direkte jernbaneadgang, så vi er glade for, at det nu er lykkedes".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Tagpladetoget forsvinder fra Aalborg

af TeamBaumann, Hjordkær, 2/10 2018, 16:38 (2005 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvor ligger den i Vojens?
Jeg kan ikke forstille mig at det er ved selve Gram's område, så det må være i nærheden af
Skydstrup industri areal, inden sporet stopper ved indgangen til lufthavnen.

Tagpladetoget forsvinder fra Aalborg

af kme, 2/10 2018, 16:53 (2005 dage siden) @ TeamBaumann

Hvor ligger den i Vojens?
Jeg kan ikke forstille mig at det er ved selve Gram's område, så det må være i nærheden af
Skydstrup industri areal, inden sporet stopper ved indgangen til lufthavnen.

Det må være på Danmarksgade ca. 1-1½ km syd for stationen.

Tagpladetoget forsvinder fra Aalborg

af ivar, 2/10 2018, 16:57 (2005 dage siden) @ TeamBaumann

Der har været spor ind på Grams område - den østlige ende. Forløbet kan anes på Google Maps.

Gram har ikke haft egne lagerfaciliteter andre steder i området.

Tagpladetoget forsvinder fra Aalborg

af TeamBaumann, Hjordkær, 2/10 2018, 17:52 (2005 dage siden) @ ivar

Takker … den lille del af spor, må jeg havde overset :-)

Tagpladetoget forsvinder fra Aalborg

af Togbus, Foldingbro, 2/10 2018, 15:40 (2005 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det giver god mening af forlade Ålborg hvis man vil benytte jernbanegodstransport - Grønlandshavnen skal snart heller ikke betjene Grønland, da denne trafik fllytter til mere bekvem havn i Århus. Hvis man til sidst er sidste godskunde er det svært at opretholde noget argument overfor operatør og infrastrukturejer.

--
- busser når det er billigst

Tagpladetoget forsvinder fra Aalborg

af andersj, Aalborg, 2/10 2018, 15:49 (2005 dage siden) @ Togbus

Det giver god mening af forlade Ålborg hvis man vil benytte jernbanegodstransport - Grønlandshavnen skal snart heller ikke betjene Grønland, da denne trafik fllytter til mere bekvem havn i Århus. Hvis man til sidst er sidste godskunde er det svært at opretholde noget argument overfor operatør og infrastrukturejer.

Aalborg Havn brugte i 2015 20 mio. kr. på at renovere jernbanesporet til Aalborg Østhavn. Tagpladetoget kører i dag som selvstændigt tog og DB Cargo kører to "blandede" godstog om ugen hvor virksomheder kan booke ned til 25 tons ad gangen. Jeg mener ikke at noget af godset der pt. transporteres på jernbane har Grønland som destination.

Det er Aalborg Havn der ejer sporet og Banedanmark der er infrastrukturforvalter på sporet.

--
Mvh Anders

Tagpladetoget forsvinder fra Aalborg

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 18/12 2018, 17:56 (1928 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er lidt trist at tagpladetoget forsvinder fra Aalborg, men heldigvis fortsætter toget med at køre. Jeg være ude og jagte toget nogle gange de sidste 4½ år. Det startede med MZ1439 og MY 1134 og 24 vogne fyldt med tagplader, mængden af vogne blev dog reduceret til 16-17 stykker til sidst. Undervejs har der været mange forskellige maskiner på toget, og til sidst kørte det blot med et lokomotiv T66K714. De fleste gange har toget endt i Aalborg Øst men i september 2016 kørte det også til Hirtshals, som det kan læses om i denne tråd.

Den 26/11 ankom det andet sidste tagpladetog til Aalborg leveret af Captrain med T66K714, det kom forbi Skalborg ca 10:45 på vej til Aalborg for at lave omløb
[image]

Og kørte gennem Østerådalen på vej til Aalborg Øst ca 11.15
[image]

Video: https://www.youtube.com/watch?v=3QuutZV_HEA

Den 3/12 var sidste gang toget ankom til Aalborg og på billedet ses toget holde i Aalborg og afventer at køre tom mod Padborg.
[image]

Det har været lidt specielt at følge med i tagpladetoget for cembrit. Tilbage i 2004/2005 havde jeg kortvarigt arbejde på tagpladefabrikken Cembrit/Dansk Eternit og var med til at pille den ene produktslinje ned, som skulle sendes til Tjekkiet (så vidt jeg husker). Arbejdet bestod i at finde kabler på anlægget og de samme kabler i tavlerummet. Når begge ender var fundet, så kablerne kunne kobles fra for så senere at blive forbundet, når anlægget skulle stilles op i Tjekkiet. Samtidigt med vi gik og fandt kabler på den ene produktionslinje, kørte den anden produktionslinje videre. I tiden efter fabrikken lukkede ankom der ofte østeuropæiske lastbiler til fabriksgrunden med tagplader fra fabrikken i udlandet til lageret, som stadig lå på grunden - indtil juni 2015!. I dag er det meste af fabrikken lavet om til boliger, føtex, fakta, netto, legeland mm (og så er der ingen, der snakker om at man i sin tid brugte asbest til at putte i pladerne).

Med venlig hilsen
Lasse Duusgaard

Tagpladetoget i Vojens

af TeamBaumann, Hjordkær, 7/1 2019, 21:04 (1908 dage siden) @ Poul Andersen

Jeg var også tilstede :-) godt nok ved første aflæsning

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

[image]
set ved Danmarksgade
Vojens d. 7. januar 2019 foto: Baumann

Tagpladetoget (cembrittoget) i Vojens 22/2 2021

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 23/2 2021, 14:10 (1130 dage siden) @ Lasse Duusgaard

Jeg har i årene 2016-2018 jævnligt fulgt tagpladetoget til Aalborg Østhavn, og synes det var en skam da det sluttede i december 2018. Men på den anden side rigtig glad for at det fortsatte i Vojens. Siden den gang har jeg ønsket at komme ned til Vojens og se leveringen af tagplader.

Det lykkedes mig endeligt igår 22/2 2021. Det er CFL, der står for leverancen fra Padborg til Vojens, hvilket de har gjort siden 2019 (bortset fra marts-oktober 2020). Der var to maskiner på (ligesom Captrain gjorde i opstarten i Aalborg) og det var MX 1029 og 1832. De to maskiner blev på skift brugt til at rangere fra stationen og ned til Cembrit. Der er ikke plads til at losse ret mange vogne af gangen hos cembrit, jeg vil gætte på 7-8 stykker er maksimum.

Jeg ankom kl 9, hvor der blev skubbet 7 vogne ind på pladsen og efter ca 2 timer var de tømt og der skulle skiftes vogne. Kl ca 14.30 var CFL færdige og skulle samle de 26 vogne sammen og gøre klar til afgang. Kl 15.30 var der afgang fra Vojens mod Padborg.

[image]
Her ses 1832 ved Cembrit med et læs vogne.

[image]
Her holder de to maskiner ved stationen mens der losses plader hos Cembrit

[image]
Her køres der mod syd ud af Vojens.

Det blev også til en film fra dagen ca 6 timers arbejde kogt ned til knap 7 minutter.

Link til film: https://youtu.be/R5rlZI91BDc

Med venlig hilsen
Lasse Duusgaard

Vojens: "Nye jernbaneskinner skal give vækst"

af Togbus, Foldingbro, 8/1 2019, 08:50 (1907 dage siden) @ Svend

Ja man kunne næsten sige at det ville give vækst hvis der var direkte tog til Haderslev By......Haderslev (-Vojens) er nok en de mest attraktive jernbaner, hvis man ville have trafikgrundlag, langt mere end fjollede planer om Langeskov og Laurbjerg som standsningssteder.

--
- busser når det er billigst

Vojens: "Nye jernbaneskinner skal give vækst"

af ThomasTT, 8/1 2019, 12:59 (1907 dage siden) @ Togbus

Nej. Vojens og Haderslev ligger tæt på hinanden, er i vidt omfang udviklet på bilens præmisser de sidste mange årtier, og er ikke store nok til umiddelbart større trafikale problemer. Vojens--haderslev kunne potentielt være interessant, men det ville kræve mange årtiers byudvikling.

Langeskov og Laurbjerg giver adgang til landets tre største byer, på sigt både hurtigere, nemmere og billigere. Det er uendelig meget mere oplagt

Tagpladetoget forsvinder fra Aalborg

af krabsen, 8/1 2019, 09:02 (1907 dage siden) @ Woodi

Bare lidt til eftertænksomhed/fordybelse over firmaet/virksomheden "Cembrit".

https://da.wikipedia.org/wiki/Cembrit

Den er da vist skrevet af Cembrits markedsføringsafdeling.. :-|

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak