Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanen til Roskilde (Generelt)

af Frank Poulsen, 9/10 2018, 17:38 (2019 dage siden)

Jeg ser nu at man åbenbart udskyder (eller har besluttet tidligere, jeg ser det dog først her) hvornår østbanen skal køre igennem til Roskilde fra december 19 til december 20, jvf denne artikel (det er ikke hovedemnet i artiklen)

https://sn.dk/Sjaelland/Ny-busspareplan-Busrute-og-togbane-fredes-Faa-overblikket-her/a...


Men det har måske været vidst længe? bare mig der har misset noget?

Østbanen til Roskilde

af Allan Støvring-Nielsen, 9/10 2018, 17:45 (2019 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg ser nu at man åbenbart udskyder (eller har besluttet tidligere, jeg ser det dog først her) hvornår østbanen skal køre igennem til Roskilde fra december 19 til december 20, jvf denne artikel (det er ikke hovedemnet i artiklen)

https://sn.dk/Sjaelland/Ny-busspareplan-Busrute-og-togbane-fredes-Faa-overblikket-her/a...


Men det har måske været vidst længe? bare mig der har misset noget?

Det er en beslutning, der er truffet fornyligt. Årsagen er prognosen for indbygning af ETCS i Lokaltogs Lint!

mvh, Allan

Østbanen til Roskilde

af morten2665, 9/10 2018, 21:11 (2019 dage siden) @ Niels Munch

Uhørt at planen var der skulle tvangsflyttes togsæt fra Tølløsebanen og derved forringelser i køreplanen her, for at Østbanen kunne forlænges til Roskilde.

Østbanen til Roskilde

af Frank Poulsen, 9/10 2018, 21:41 (2019 dage siden) @ morten2665

Helt enig! De har ALDRIG haft planer om at købe nye tror jeg. Og der er jo nu kun 2 år til (hvis det hedder december 20)… Men de sætter jo ikke udbud ud... Suk og atter suk

Østbanen til Roskilde

af William Skov ⌂, 9/10 2018, 22:25 (2019 dage siden) @ Frank Poulsen

Mon man ikke kunne overtage nogle af DSB's Desiroer og sætte dem ind på Tølløsebanen i stedet for Lint'erne.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Østbanen til Roskilde

af Peter Christensen, 9/10 2018, 22:39 (2019 dage siden) @ William Skov

Mon man ikke kunne overtage nogle af DSB's Desiroer og sætte dem ind på Tølløsebanen i stedet for Lint'erne.

Gad vide hvor stor interessen er? De skal i så fald være meget billige, da jeg ville forvente et vidst vedligeholdelsesefterslæb.

Østbanen til Roskilde

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 9/10 2018, 22:44 (2019 dage siden) @ Peter Christensen

Alle DSBs. desirotog indgår i puljen til den nye operatør på Midt- og Vestjyllands udbuddet, der starter til december 2020.
Lokaltog laver mig bekendt en rokade, hvor nogle IC2 flyttes fra Lolland til Holbæk, mens nogle Lint flyttes fra Holbæk til Hårlev. Rokaden er midlertidig, og der ventes stadig anskaffet nye Lint tog.

/ Lasse

Østbanen til Roskilde

af ThomasLarsen, 10/10 2018, 14:01 (2019 dage siden) @ Frank Poulsen

Det kommer vel også til at passe godt med at den nye linje, Næstved-Køge-København/Niva, først starter december 2020.

Østbanen til Roskilde

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 10/10 2018, 14:05 (2019 dage siden) @ ThomasLarsen

Det kommer vel også til at passe godt med at den nye linje, Næstved-Køge-København/Niva, først starter december 2020.

...hvilket dog kræver at der bestilles og etableres et stationssikringsanlæg på Køge Nord.

/Lasse

Østbanen til Roskilde

af glade-koege ⌂, køge, 10/10 2018, 14:15 (2019 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det kommer vel også til at passe godt med at den nye linje, Næstved-Køge-København/Niva, først starter december 2020.


...hvilket dog kræver at der bestilles og etableres et stationssikringsanlæg på Køge Nord.

/Lasse

Lasse siger du pt er der ikke lagt planer for stykker køge nord-køge st endnu?

Østbanen til Roskilde

af Allan Støvring-Nielsen, 10/10 2018, 16:11 (2018 dage siden) @ glade-koege


Lasse siger du pt er der ikke lagt planer for stykker køge nord-køge st endnu?

Køge Nord bliver virksom, når signalprogrammet sættes i drift. Pt er prognosen for ombordudstyr hos DSB 2024.

Såfremt Køge Nord skal i drift som sikringsteknisk station inden da, kræver det en ikke ubetydelig investering i et traditionelt stationssikringsanlæg, der så kun skal fungere i ganske få år!

mvh, Allan

Østbanen til Roskilde

af Frank Poulsen, 10/10 2018, 18:33 (2018 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Men den beslutning kunne man have taget for et år siden... hvorfor tøver man stadig? Eller er det sat i bestilling med at bygge et stationssikringsanlæg til Køge nord?? Mig bekendt ikke, men jeg kan være gået glip af noget... Hvis ikke, hvad venter man så på? At der skal gå 6 år før stykket mellem Køge Nord og Lille syd køres på?

Østbanen til Roskilde

af Rørvig Station, 10/10 2018, 20:05 (2018 dage siden) @ Frank Poulsen

Men den beslutning kunne man have taget for et år siden... hvorfor tøver man stadig? Eller er det sat i bestilling med at bygge et stationssikringsanlæg til Køge nord?? Mig bekendt ikke, men jeg kan være gået glip af noget... Hvis ikke, hvad venter man så på? At der skal gå 6 år før stykket mellem Køge Nord og Lille syd køres på?

Man kan jo bare indføre kørsel med stafetstav. Virker, er billigt og vil demonstrere at EU-udbud ikke altid er smart.

Østbanen til Roskilde

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 10/10 2018, 20:24 (2018 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen


Såfremt Køge Nord skal i drift som sikringsteknisk station inden da, kræver det en ikke ubetydelig investering i et traditionelt stationssikringsanlæg, der så kun skal fungere i ganske få år!

Jeg hører da gerne, hvilken pris en "ikke ubetydelig investering" dækker over :-)
Særligt fordi den pris der reelt snakkes om er "tjent hjem" gennem positiv samfundsøkonomi flere gange, inden 2024, ligesom DSB forventeligt gerne vil bruge de 42 Vectroner til at køre med, og iøvrigt kan kræve kompensation fra ministeriet, hvis strækningen ikke åbner.

Men det er rigtigt, at den "rigtige løsning" havde været at bygge den nye bane i eksisterende teknologi, og så åbne med fuld musik og kapacitet her til december, og så have ombygget til ERTMS ved en senere lejlighed. Iøvrigt indgår den sikringsdatamat man skal bruge i Køge Nord (og de nye i Randers-Hobro) faktisk i ERTMS løsninger med både thales og Alstom i Polen hhv Spanien (hvor man ikke nødvendigvis skifter sikringsanlæggene for at få ERTMS, men blot ligger det ovenpå)

/Lasse

Østbanen til Roskilde

af Allan Støvring-Nielsen, 10/10 2018, 20:50 (2018 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg hører da gerne, hvilken pris en "ikke ubetydelig investering" dækker over :-)

Det sidste forslag jeg hørte var et 72-anlæg. Anlægget i Holbæk kostede ca. 60 mio kr, så tænker Køge Nord bliver i nogenlunde same leje?

Mvh, Allan

Østbanen til Roskilde

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 10/10 2018, 20:55 (2018 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Jeg hører da gerne, hvilken pris en "ikke ubetydelig investering" dækker over :-)


Det sidste forslag jeg hørte var et 72-anlæg. Anlægget i Holbæk kostede ca. 60 mio kr, så tænker Køge Nord bliver i nogenlunde same leje?

Det er noget mere simpelt, det der skal laves i Køge Nord - der iøvrigt formelt vil være et 90-anlæg, dog med 2015 "indmad".

Holbæk er ikke sammenligneligt med nogle af de projekter der er i spil som midlertidige løsninger rundt omkring i landet.

Østbanen til Roskilde

af Frank Poulsen, 10/10 2018, 21:12 (2018 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Og hvis det er for dyrt at få det flyttet til fjernstyring, så kan man vel "bare" bemande det lokalt... 4 år med bemanding lokalt... Hvad kan det løbe op i?

Men det er nok utænkeligt. Og økonomisk er den del nok ikke den dyre at flytte det til fjernstyring.

Men igen undrer det mig at man ikke har bestilt det anlæg for 1 år siden, eller et halvt år siden.

Strøm på Næstved st. Var: Østbanen til Roskilde

af jaybora, 11/10 2018, 13:09 (2018 dage siden) @ ThomasLarsen

Nu vi er ved Lille Syd.

Jeg har jo bemærket at Næstved station ingen master har fået rejst endnu. Sidste mast står lige omkring indkørselssignalet.

Jeg har tidligere skrevet til Banedanmark og spurgt på deres facebookside. Dengang svarede de at man ikke have taget beslutning om hvad der skulle ske mht. strøm på Næstved station.

Og tiden går, og jeg kan se at der stadig intet er sket, så mon togene til Nivå skal vende på Næstved Nord :-)

Mvh
Jesper Rasmussen

Strøm på Næstved st. Var: Østbanen til Roskilde

af glade-koege ⌂, køge, 11/10 2018, 13:28 (2018 dage siden) @ jaybora

Nu vi er ved Lille Syd.

Jeg har jo bemærket at Næstved station ingen master har fået rejst endnu. Sidste mast står lige omkring indkørselssignalet.

Jeg har tidligere skrevet til Banedanmark og spurgt på deres facebookside. Dengang svarede de at man ikke have taget beslutning om hvad der skulle ske mht. strøm på Næstved station.

Og tiden går, og jeg kan se at der stadig intet er sket, så mon togene til Nivå skal vende på Næstved Nord :-)

Mvh
Jesper Rasmussen

Er god tid endnu, pt ligner det slut 2020 før vi ser nogen el tog på lillesyd.. Så mon ikke man for styr på det hen af vejen..

Strøm på Næstved st. Var: Østbanen til Roskilde

af Frank Poulsen, 11/10 2018, 13:40 (2018 dage siden) @ jaybora

Selvfølgelig kommer der strøm på Næstved station, lige for tiden arbejder de på Køge station. De er nok bare startet på strækningen og arbejdet sig mod nord, for spærringerne på lille syd har jo ikke nødvendigvis lavet spærringe inde selve Næstved Station. Og så er det hvordan spærringer kan passes ind i trafikken og de øvrige spærringer der skal være rundt omkring osv.

Så selvfølgelig kommer strømmen også ind på Næstved station.

Strøm på Næstved st. Var: Østbanen til Roskilde

af bastholm, 11/10 2018, 14:40 (2017 dage siden) @ Frank Poulsen

Selvfølgelig kommer der strøm på Næstved station, lige for tiden arbejder de på Køge station. De er nok bare startet på strækningen og arbejdet sig mod nord, for spærringerne på lille syd har jo ikke nødvendigvis lavet spærringe inde selve Næstved Station. Og så er det hvordan spærringer kan passes ind i trafikken og de øvrige spærringer der skal være rundt omkring osv.

Nogen der har taget nogle foto?

Strøm på Næstved st. Var: Østbanen til Roskilde

af Jan Lundstrøm, 11/10 2018, 15:17 (2017 dage siden) @ Frank Poulsen

Næstved station elektrificeres under den lange spærring syd for Næstved fra marts måned 2019. Hvad man så gør med immunisering af sikringsanlægget ved jeg ikke.

Svenska-lok

Jernbanebøger

På Sporet af 2018

På Sporet af 2018. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak