Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Pendlere vil ha'S-tog (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/10 2018, 03:26 (2016 dage siden)

På et møde i Fredensborg måtte DSB og Banedanmark krybe til korset og vedgå at der kommer til at gå op til 10 år før der er solide forbedringer til regularitet og kapacitet poå Kystbanen.

Hvilket fik Pendlertalsmand Michael Randropp til at erklære, at så vil man ha S-tog til Helsingør!

https://www.tv2lorry.dk/artikel/pendlerne-paa-kystbanen-opgiver-regionaltog-og-vil-have...

Hm - det kan jo nemt tage 10 andre år hvoraf nogle stykker kan risikere at være uden tog overhovedet hvis man vælger at bygge elforsyningen om til S-togs standard. Osv. osv. - vi har jo diskuteret dette før flere gange.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Pendlere vil ha'S-tog

af Peter Christensen, 12/10 2018, 05:35 (2016 dage siden) @ Michael Deichmann

Det virker som om frustrationerne over situationen fik totalt afløb.

Pendlere vil ha'S-tog

af RasmusD, 12/10 2018, 07:54 (2016 dage siden) @ Michael Deichmann

En bedre løsning ville nok være at købe nyt materiel der kan køre på både AC og DC. De nuværende s-tog er faktisk designet til det, men man droppede vekselstrømsanlæggene sent i processen, da den ekstra vægt ville gøre dem for tunge.

Pendlere vil ha'S-tog

af P.Jensen, 12/10 2018, 09:13 (2016 dage siden) @ RasmusD

Har pendlerne ikke noget at have ønsket i?

Hvis man sammenligner Kystbanen med S-tog kunne man sammenligne Kbhn H - Helsingør med Kbhn H-Køge

Til Helsingør - 45 minutter med 8 stop undervejs
Til Køge - 39 minutter med 13 stop undervejs

Der er måske 5-6 km(?) længere til Helsingør, men til gengæld 5 stop færre.

Med AC / DC tog kunne disse tog køre på Kystbanen og ved Dybbølsbro skifte over til Køgebanen.

Måske glemmer pendlerne at det nok er rarere at sidde i de nuværende kystbanetog end et S-tog....

P.Jensen

Pendlere vil ha'S-tog

af mpp, 12/10 2018, 10:03 (2016 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvad vil det kræve at skifte standarden på banen? Nyt signalsystem + ny strøm (med mindre man kører 2-system) + ændret perronhøjde? Det virker som en rimeligt stor ombygning og som noget der ville spærre den i en del år.

Pendlere vil ha'S-tog

af tgpedersen, 12/10 2018, 14:00 (2015 dage siden) @ Michael Deichmann

På et møde i Fredensborg måtte DSB og Banedanmark krybe til korset og vedgå at der kommer til at gå op til 10 år før der er solide forbedringer til regularitet og kapacitet poå Kystbanen.

Hvilket fik Pendlertalsmand Michael Randropp til at erklære, at så vil man ha S-tog til Helsingør!

https://www.tv2lorry.dk/artikel/pendlerne-paa-kystbanen-opgiver-regionaltog-og-vil-have...

Hm - det kan jo nemt tage 10 andre år hvoraf nogle stykker kan risikere at være uden tog overhovedet hvis man vælger at bygge elforsyningen om til S-togs standard. Osv. osv. - vi har jo diskuteret dette før flere gange.

Så hellere bygge S-tog om til fjernbanestandard.

Tunnel Helsingør - Helsingborg vil medføre hyppige gennemkørende tog med det nuværende system.

Jeg undrer om man kan spare den forudsatte ekstra godstunnel Snekkersten - Helsingborg ved at flytte ny underjordisk system længere ned og tager i betragtning at godsbanen kan tilsluttes Skånebanan, som vist i
http://www.trafikdage.dk/td/papers/papers06/Trafikdage-2006-563.pdf (pdf), s. 4

Pendlere vil ha'S-tog

af Frank Poulsen, 12/10 2018, 14:02 (2015 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg kan virkelig ikke forstå at de tror det er bedre med s-tog…

Og hvad har de tænkt i den store ombygningsfase?

Derudover er det som om de tror s-tog er bedre? Hvorfor tror de det?

Det drejer sig mere om at acceptere at infrastrukturen ikke egner sig til den køreplan der er, der skal alt for lidt til at ødelægge det. Og hvis man alligevel skal hen og ofre penge på at ændre infrastrukturen til at kunne køre over på S-togsnettet og ændre det hele. Hvorfor så ikke ofre nogle penge på at forbedre infrastrukturen til de tog der kører der i dag.

Tidshorisonten hedder nok 10 år uanset hvad man gør.

Pendlere vil ha'S-tog

af Scharfenberg, 12/10 2018, 23:09 (2015 dage siden) @ Frank Poulsen
redigeret af Scharfenberg, 12/10 2018, 23:34

Jeg kan virkelig ikke forstå at de tror det er bedre med s-tog…

Og hvad har de tænkt i den store ombygningsfase?

Derudover er det som om de tror s-tog er bedre? Hvorfor tror de det?

Det drejer sig mere om at acceptere at infrastrukturen ikke egner sig til den køreplan der er, der skal alt for lidt til at ødelægge det. Og hvis man alligevel skal hen og ofre penge på at ændre infrastrukturen til at kunne køre over på S-togsnettet og ændre det hele. Hvorfor så ikke ofre nogle penge på at forbedre infrastrukturen til de tog der kører der i dag.

Tidshorisonten hedder nok 10 år uanset hvad man gør.

De storkøbenhavnske S-tog har langt bedre kundepunktlighed end Kystbanen på trods af S-togenes høje frekvens. Desuden har S-tog bedre acceleration, udveksling af passagerer på den halve tid og op til 20 % kortere rejsetid på trods af flere stop. Der er rigtig mange grunde til at foreslå en S-togslignende løsning på Kystbanen.

Men er det virkelig nødvendigt at ombygge perronerne osv. på Kystbanen? Jeg synes, at det giver mere mening at fortsætte med nuværende strømsystem og perronhøjde og så indkøbe en helt ny togtype med karakteristika som S-tog (det behøver ikke at kunne køre på det øvrige S-togsnet) krydret med en tophastighed på 140 km/t og evt. toiletter ombord og regionaltogsindretning. Viola! Uden dyr ombygning af infrastruktur har man en meget bedre togbetjening på Kystbanen. Det kræver bare nyt materiel fx om 5-10 år. Og så skal man gøre op med sig selv, hvordan Kystbanen skal bindes sammen med den øvrige regionaltrafik i og omkring København.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Pendlere vil ha'S-tog

af tgpedersen, 13/10 2018, 10:07 (2015 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg kan virkelig ikke forstå at de tror det er bedre med s-tog…

Og hvad har de tænkt i den store ombygningsfase?

Derudover er det som om de tror s-tog er bedre? Hvorfor tror de det?

Det drejer sig mere om at acceptere at infrastrukturen ikke egner sig til den køreplan der er, der skal alt for lidt til at ødelægge det. Og hvis man alligevel skal hen og ofre penge på at ændre infrastrukturen til at kunne køre over på S-togsnettet og ændre det hele. Hvorfor så ikke ofre nogle penge på at forbedre infrastrukturen til de tog der kører der i dag.

Tidshorisonten hedder nok 10 år uanset hvad man gør.


De storkøbenhavnske S-tog har langt bedre kundepunktlighed end Kystbanen på trods af S-togenes høje frekvens. Desuden har S-tog bedre acceleration, udveksling af passagerer på den halve tid og op til 20 % kortere rejsetid på trods af flere stop. Der er rigtig mange grunde til at foreslå en S-togslignende løsning på Kystbanen.

Men er det virkelig nødvendigt at ombygge perronerne osv. på Kystbanen? Jeg synes, at det giver mere mening at fortsætte med nuværende strømsystem og perronhøjde og så indkøbe en helt ny togtype med karakteristika som S-tog (det behøver ikke at kunne køre på det øvrige S-togsnet)

men det ville være rart hvis det kunne, og det kunne det hvis det øvrige S-togsnet ombygges til fjernbanestandard.

krydret med en tophastighed på 140 km/t og evt. toiletter ombord og regionaltogsindretning. Viola! Uden dyr ombygning af infrastruktur har man en meget bedre togbetjening på Kystbanen. Det kræver bare nyt materiel fx om 5-10 år. Og så skal man gøre op med sig selv, hvordan Kystbanen skal bindes sammen med den øvrige regionaltrafik i og omkring København.

Inklusive trafikken øst for Øresund.

Pendlere vil ha'S-tog

af mikedk2100, 13/10 2018, 17:09 (2014 dage siden) @ Michael Deichmann

På et møde i Fredensborg måtte DSB og Banedanmark krybe til korset og vedgå at der kommer til at gå op til 10 år før der er solide forbedringer til regularitet og kapacitet poå Kystbanen.

Hvilket fik Pendlertalsmand Michael Randropp til at erklære, at så vil man ha S-tog til Helsingør!

https://www.tv2lorry.dk/artikel/pendlerne-paa-kystbanen-opgiver-regionaltog-og-vil-have...

Hm - det kan jo nemt tage 10 andre år hvoraf nogle stykker kan risikere at være uden tog overhovedet hvis man vælger at bygge elforsyningen om til S-togs standard. Osv. osv. - vi har jo diskuteret dette før flere gange.

Mon ikke også det er et råb om hjælp, at nu vil kystbanefolket simpelthen ikke finde sig i mere. De har også været hårdt udsat, dels med DSB First forsøget for snart 10 år siden, så flere større sporarbejder og sommerlukninger - og så få at vide, at der går sørme mindst 10 år endnu, før de kan forvente forbedringer.

Som jeg husker 00'erne, så var der også flere større sporarbejder, og knap så stabil kørsel?

Så jeg kan da godt forstå kystbanependlernes tålmodighed er opbrugt.

Mvh
Michael

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak