Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IAL-vognkasse i Odense

af Henrik Tolderlund, 3/4 2011, 11:54 (4771 dage siden)

I mange år har afbildede vognkasse stået vest for Odense Banegård. Her den 24. marts 2011 fik jeg taget mig sammen til at kigge nærmere på den og tage et par billeder, men jeg kunne desværre ikke finde nummeret på den. Kan nogen hjælpe?

[image]

Hilsen
Henrik

IAL-vognkasse i Odense

af UTJ, 3/4 2011, 12:00 (4771 dage siden) @ Henrik Tolderlund

I mange år har afbildede vognkasse stået vest for Odense Banegård. Her den 24. marts 2011 fik jeg taget mig sammen til at kigge nærmere på den og tage et par billeder, men jeg kunne desværre ikke finde nummeret på den. Kan nogen hjælpe?

[image]

Hilsen
Henrik

1) hvis det er en af den uden skruebremse kan det indsnævres til oprindelige 19131-19500 og
2) hvis 1) så kan det indsvævres til dem som ikke blev malet brune.

Den grundige fotograf har selvfølgelig taget billeder af resterne af nummeret tæt på, ligesom at der er kigget efter i pufferplankerne (den står på vangerne) ;-)

IAL-vognkasse i Odense

af Henrik Tolderlund, 3/4 2011, 16:25 (4771 dage siden) @ UTJ

Jeg var selvfølgelig rundt om vognkassen, men der var intet at se til litra og nummer på siderne, og pufferplankerne var dækket af ting og sager.

Så jeg håber nogen ved noget konkret.

IAL-vognkasse i Odense

af Lars, 3/4 2011, 17:14 (4771 dage siden) @ UTJ

Det ser nu ud til, at vognen var hvid ved udrangeringen, så den har næppe været brun ind imellem.

Og det er vel ikke nødvendigvis en IAL, det kan vel også være IAK eller IAR?

(og så vil jeg slet ikke nævne, at jeg fotograferede vognen omkring 1994, hvor litra og nummer kunne aflæses, for jeg kan ikke finde hverken fotos eller noter i "stablerne" :-( )

--
mvh
Lars
Esbjerg

IAL-vognkasse i Odense

af Henrik Tolderlund, 6/4 2011, 17:19 (4768 dage siden) @ Lars

Hej Lars. Det er da rart at vide, at nummeret på et tidspunkt er noteret :-) Mon ikke du skriver til forumet, når du finder notaterne?
Det var kun IAL, der havde jalousi i gavlene, og det ser da ud til, at der en gang har været et sådant på denne vogn. Iøvrigt blev IAL senere omlitreret til Hks-v, eller - hvis den blev anvendt som brun stykgodsvogn - til Gkms.

hilsen
Henrik

IAL-vognkasse i Odense

af Henrik Tolderlund, 26/4 2016, 13:16 (2921 dage siden) @ Henrik Tolderlund

I mange år har afbildede vognkasse stået vest for Odense Banegård. Her den 24. marts 2011 fik jeg taget mig sammen til at kigge nærmere på den og tage et par billeder, men jeg kunne desværre ikke finde nummeret på den. Kan nogen hjælpe?


Ved passage af Odense banegård i går 25/4-2016 så det ud til, at denne vognkasse nu er fjernet.

Sidst jeg så den må have været i august sidste år.


Mvh. Henrik


[image]

Hilsen
Henrik

IAL-vognkasse i Odense

af Henrik Tolderlund, 29/4 2016, 18:33 (2918 dage siden) @ Henrik Tolderlund

For ikke så længe var der en flink mand (har desværre glemt hvem), der oplyste at vognkassen skulle være ex. IAL 19 353. Hvis det er tilfældet, blev den omlitreret til Hks-v 523 i 1965, og igen til Gkms 523 i 1971. Udrangeret 1976 ifølge jernbanen.dk.
Men det må betyde, at vognen har været brun inden udrangering?!

Venlig hilsen
Henrik Tolderlund

IAL-vognkasse i Odense

af OD, Od ⌂, 29/4 2016, 19:20 (2918 dage siden) @ Henrik Tolderlund

For ikke så længe var der en flink mand (har desværre glemt hvem), der oplyste at vognkassen skulle være ex. IAL 19 353. Hvis det er tilfældet, blev den omlitreret til Hks-v 523 i 1965, og igen til Gkms 523 i 1971. Udrangeret 1976 ifølge jernbanen.dk.


http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=93343

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak