Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny s-togskøreplan fra 10/12 (Generelt)

af SebastianRA, 19/10 2018, 22:07 (2013 dage siden)

DSB har ikke selv meldt noget ud til offentligheden, men både ifølge Rejseplanen og DSBs egen "lav selv køreplan", kommer der ny køreplan på s-togsnettet fra 10. december, og det byder igen, igen, igen på bytte-bytte-købmand på linjerne.

Hverdage i dagstimerne:

Linje A: Hillerød-Hundige/Solrød Strand. Uden stop: Hellerup-Jægersborg, Lyngby-Holte

Linje B: Farum-Høje Taastrup

Linje Bx: Farum-Høje Taastrup. Uden stop: Danshøj-Glostrup (kun myldretid)

Linje C: Klampenborg-Ballerup/Frederikssund

Linje E: Holte-Køge. Uden Stop: Ny Ellebjerg-Ishøj

Linje F: Hellerup-Ny Ellebjerg

Linje H: Østerport-Frederikssund. Uden stop: Veksø-Måløv, Malmparken-Herlev, Herlev-Vanløse, Flintholm-Valby


Weekend/Aften/Nat efter fredag og lørdag:

Linje A: Hillerød-Køge

Linje B: Farum-Høje Taastrup

Linje C: Klampenborg-Frederikssund (Dog uden stop på Kildedal om natten)

Linje F: Hellerup-Ny Ellebjerg

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af Rørvig Station, 20/10 2018, 08:57 (2012 dage siden) @ SebastianRA

Jeg undrer mig over hvorfor linje H skal stoppe på Malmparken, men ikke på den større nabostation Skovlunde.

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af Jonas1983, 20/10 2018, 09:08 (2012 dage siden) @ Rørvig Station

Jeg kender ikke Skovlunde, men Malmparken er en meget stor pendlerstation pga. industriområdet, så det stop er både naturligt og nødvendigt for en myldretidslinje.
Mvh Jonas

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af Niels Buch, 20/10 2018, 12:53 (2012 dage siden) @ SebastianRA

DSB har ikke selv meldt noget ud til offentligheden, men både ifølge Rejseplanen og DSBs egen "lav selv køreplan", kommer der ny køreplan på s-togsnettet fra 10. december, og det byder igen, igen, igen på bytte-bytte-købmand på linjerne.

Hverdage i dagstimerne:

Linje A: Hillerød-Hundige/Solrød Strand. Uden stop: Hellerup-Jægersborg, Lyngby-Holte

Linje B: Farum-Høje Taastrup

Linje Bx: Farum-Høje Taastrup. Uden stop: Danshøj-Glostrup (kun myldretid)

Linje C: Klampenborg-Ballerup/Frederikssund

Linje E: Holte-Køge. Uden Stop: Ny Ellebjerg-Ishøj

Linje F: Hellerup-Ny Ellebjerg

Linje H: Østerport-Frederikssund. Uden stop: Veksø-Måløv, Malmparken-Herlev, Herlev-Vanløse, Flintholm-Valby


Ser ud til at den særlige metrolignende myldretidskøreplan mellem Høje Taastrup og Kh dermed stopper. Den køreplan hvor Bx standser ved alle stationer mellem Høje Taastrup og Kh og lægger sig ind mellem 2 B-tog hvoraf det ene så kører 2 minutter tidligere mod Kh og 2 minutter senere fra Kh, hvorved der er 8, 6 og 6 minutter mellem togene mellem Høje Taastrup og Kh. For en der tager toget fra Bøt er det jo lidt et tilbageskridt. Men man kan jo næsten ikke tillade sig at brokke sig over at der er 10 minutter mellem togene :-D .

Hilsen
Niels

Avatar

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af Ove Nygaard, 20/10 2018, 13:08 (2012 dage siden) @ Niels Buch

DSB har ikke selv meldt noget ud til offentligheden, men både ifølge Rejseplanen og DSBs egen "lav selv køreplan", kommer der ny køreplan på s-togsnettet fra 10. december, og det byder igen, igen, igen på bytte-bytte-købmand på linjerne.

Hverdage i dagstimerne:

Linje A: Hillerød-Hundige/Solrød Strand. Uden stop: Hellerup-Jægersborg, Lyngby-Holte

Linje B: Farum-Høje Taastrup

Linje Bx: Farum-Høje Taastrup. Uden stop: Danshøj-Glostrup (kun myldretid)

Linje C: Klampenborg-Ballerup/Frederikssund

Linje E: Holte-Køge. Uden Stop: Ny Ellebjerg-Ishøj

Linje F: Hellerup-Ny Ellebjerg

Linje H: Østerport-Frederikssund. Uden stop: Veksø-Måløv, Malmparken-Herlev, Herlev-Vanløse, Flintholm-Valby

Ser ud til at den særlige metrolignende myldretidskøreplan mellem Høje Taastrup og Kh dermed stopper. Den køreplan hvor Bx standser ved alle stationer mellem Høje Taastrup og Kh og lægger sig ind mellem 2 B-tog hvoraf det ene så kører 2 minutter tidligere mod Kh og 2 minutter senere fra Kh, hvorved der er 8, 6 og 6 minutter mellem togene mellem Høje Taastrup og Kh. For en der tager toget fra Bøt er det jo lidt et tilbageskridt. Men man kan jo næsten ikke tillade sig at brokke sig over at der er 10 minutter mellem togene :-D .

Hilsen
Niels

Hej Niels,
Nej, så er det nok bedst at holde "Bøt"te!
Duk og væk!


God weekend

Ove af Erritsø og Snoghøj:-D

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af KKLD, 21/10 2018, 12:47 (2011 dage siden) @ Niels Buch

Har du egentlig et bud på, hvorfor de lavede det om til hvad det var før?

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af Niels Buch, 22/10 2018, 21:37 (2010 dage siden) @ KKLD

Har du egentlig et bud på, hvorfor de lavede det om til hvad det var før?

Jeg tror at man ønskede at lave en køreplan hvor kunderne ikke skulle tænke i minuttal når de gik til toget (lidt ligesom metroen). Der er bare lige det problem at når man mikser en plan med 10-minutters drift med en plan med 20-minutters drift, så vil man få en køreplan hvor der er 10-5-5 minutter mellem togene. Derfor lavede man det kunstgreb at hver anden linje B i myldretiden kører to minutter for tidligt fra Høje Taastrup og 2 minutter for sent fra Kh. Derved får man så en afstand mellem togene mellem Høje Taastrup og Kh på 8-6-6 minutter. At man så får den binding mellem Kh og Skelbæk at den "forsinkede" linje B mod Høje Taastrup skal køre fra spor 12 på Kh for ikke at "kollidere" med linje E (der kører i samme minuttal) er en anden sag.

Egentlig syntes jeg at ideen er meget god (som andre her i tråden har nævnt er det på Høje Taastrup og Frederikssund fingrene at der er mest brug for flere tog i myldretiden), men passagertallene fra Brøndbyøster, Rødovre og Hvidovre må have været skuffende siden man nu går tilbage til den gamle plan hvor Bx springer de 3 stationer over.

Iøvrigt testede man den nuværende køreplan i en periode forud for selve køreplansskiftet. Jeg kan dog ikke huske hvornår.

Niels

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af Peter M. Thomsen, 20/10 2018, 16:05 (2012 dage siden) @ SebastianRA

Hvorfor bytter man om på linie A og Linie B,
Det er bare øv, når man bruger Linie A til Sydhavn st. nu

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af glade-koege ⌂, køge, 20/10 2018, 19:58 (2012 dage siden) @ Peter M. Thomsen

For at få en bedre rettighed på alle linjer..

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af KKLD, 21/10 2018, 12:22 (2011 dage siden) @ glade-koege

Hvordan kan det være at det giver bedre rettidighed?

Avatar

Øv

af mss ⌂, 21/10 2018, 01:13 (2011 dage siden) @ SebastianRA

Ingen stop for linje E på Friheden længere. Det er godt nok ærgerligt. Jeg bruger den som mange andre pendlere dagligt for videre forbindelse til Avedøre Holme hvor rigtigt mange arbejder og studerer.
Nu skal man så til at bumle i A-toget i stedet = længere transporttid...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Øv

af krabsen, 21/10 2018, 09:14 (2011 dage siden) @ mss

Ingen stop for linje E på Friheden længere. Det er godt nok ærgerligt. Jeg bruger den som mange andre pendlere dagligt for videre forbindelse til Avedøre Holme hvor rigtigt mange arbejder og studerer.
Nu skal man så til at bumle i A-toget i stedet = længere transporttid...

Hvor meget længere? Da de jo ikke kan overhale hinanden kan det vist ikke være voldsomt mange minutter.
Mit gæt er et sted omkring 5-8 minutter. Det vil sige, at forsinkelsen i den totale transporttid vil være større, hvis du forstyrres i døren af en kollega med et spørgsmål - eller må vente en ekstra gang på grønt ved en fodgængergang og derfor må vente til næste tog.

Sommetider har problemer godt af at blive perspektiveret.;-)

Avatar

Øv

af mss ⌂, 27/10 2018, 18:37 (2005 dage siden) @ krabsen

Det er klart at forskellene ikke er store, det kan dog have stor betydning i forhold til den samlede rejsetid.
Ellers var der jo heller ingen idé i at springe stop over i det hele taget.
Min rejsetid varierer normalt mellem 55 minutter og fem kvarter. Jeg tager 30E hjemmefra, derefter tog (A eller E) og til sidst en lokal bus. Rejsetiden er afhængig af hvordan de passer med hinanden.
Hvis jeg fremover kun kan tage A-toget, bliver rejsetiden længere. For det første vil der køre færre tog der standser på Friheden. Derudover sparer E-toget 4 minutter på strækningen. Disse to faktorer (flere tog, til dels med kortere rejsetid) gør at jeg har større chance for at nå en tidligere bus videre og dermed komme hurtigere frem.
Med andre ord mister jeg chancen for at nå min rejse på 55 minutter, og sandsynligheden for at det tager (mindst) fem kvarter bliver større.
På hjemrejsen risikerer jeg fremover at den sidste 30E er kørt fra Ishøj (sidste afgang 17.26) og så er der kun 300S tilbage. Den er væsentligt langsommere (20 min.) og således kommer rejsen til at tage over halvanden time...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af KKLD, 21/10 2018, 13:00 (2011 dage siden) @ SebastianRA

Mange af ændringerne er set før i tidligere køreplaner, som du skrev.

Men det mest interessante/nye er som du skrev:
"Linje C: Klampenborg-Frederikssund (Dog uden stop på Kildedal om natten)"

Før plejede Linje C kun at køre til København H hvor den stoppede på Kildedal. Linje F kørte til Klampenborg.

Men nu er der generelt bedre betjening for dem der skal fra København H-Klampenborg, på bekostning af dem fra Hellerup-Klampenborg og Hellerup-Ny Ellebjerg, som enten skal vente 7/18 minutter på Hellerup St for at skifte mellem Linje C og F, afhængigt at kørselsretning.

Er der nogen der har en idé om, hvorfor de ændrede natkørslen?

Derudover kiggede jeg på Linje H. Hvordan kan det egentlig være, at den lige stopper på Østerport? Jeg ser tit en masse fyldte tog. Kunne man ikke lade Linje H fortsætte til fx enten Hellerup, Klampenborg, Lyngby, Holte eller Hillerød?

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af steenth, 21/10 2018, 13:38 (2011 dage siden) @ KKLD

Mange af ændringerne er set før i tidligere køreplaner, som du skrev.

Men det mest interessante/nye er som du skrev:
"Linje C: Klampenborg-Frederikssund (Dog uden stop på Kildedal om natten)"

Før plejede Linje C kun at køre til København H hvor den stoppede på Kildedal. Linje F kørte til Klampenborg.

Men nu er der generelt bedre betjening for dem der skal fra København H-Klampenborg, på bekostning af dem fra Hellerup-Klampenborg og Hellerup-Ny Ellebjerg, som enten skal vente 7/18 minutter på Hellerup St for at skifte mellem Linje C og F, afhængigt at kørselsretning.

Det er svært at skabe gode forbindelser alle steder med linje F, når man skal hensyn til forbindelser på Ny Ellebjerg, Flintholm, Ryparken og linjer A og C på Hellerup.

Er der nogen der har en idé om, hvorfor de ændrede natkørslen?

Man vil have de samme linjer på, nat, aften og weekend - det er lettere at formidle. BDK har haft en aftale omkring udskiftning af reklamer på Nørreport som har blokkeret for det.

Derudover kiggede jeg på Linje H. Hvordan kan det egentlig være, at den lige stopper på Østerport? Jeg ser tit en masse fyldte tog. Kunne man ikke lade Linje H fortsætte til fx enten Hellerup, Klampenborg, Lyngby, Holte eller Hillerød?

For det første mangler der materiel. Klampenborgbanen er laveste med antal passagerer, så der ikke noget behov her. Nordbanen er dækket godt ind. Det er Høje Taastrup og Frederikssundbanerne som har mest behov for flere tog, når man ser på passagertal.

Mvh
Steen

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af KKLD, 21/10 2018, 18:11 (2011 dage siden) @ steenth

Hvis det er mod Frederikssund og Høje Taastrup der er mest travlt synes jeg det er underligt at Bx ikke stopper på alle stationer ved Høje Taastrup strækningen i den nye køreplan.

Hvert andet Linje C kører kun til Ballerup, det kunne man med fordel køre hele vejen til Frederikssund.

Hvis jeg har forstået dig korrekt så må dette vel være det smarteste for dem at gøre?

Kan I huske dengang at Linje F kørte hvert 4. minut og ikke hvert 5. minut?

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af Flemming Jakielski, Rødovre, 21/10 2018, 22:02 (2011 dage siden) @ KKLD

Hvis det er mod Frederikssund og Høje Taastrup der er mest travlt synes jeg det er underligt at Bx ikke stopper på alle stationer ved Høje Taastrup strækningen i den nye køreplan.

Hvert andet Linje C kører kun til Ballerup, det kunne man med fordel køre hele vejen til Frederikssund.

Hvis jeg har forstået dig korrekt så må dette vel være det smarteste for dem at gøre?

Kan I huske dengang at Linje F kørte hvert 4. minut og ikke hvert 5. minut?


Det burde være smartere, at lade alle linie C køre til Frederikssund og så lade H vende i Ballerup- OG standse i Husum. Der er trods alt omstigning til linie 200 S, som man hidtil har accepteret. Ved at lade H køre korte løb Ballerup-Østerport, vil det så også være nemmere at overskue for de rejsende når der skæres ned til 20 minutters drift ved uregelmæssigheder. Så ved man da hvilke tog, der trods alt kører. Ved uregelmæssigheder er der depotplads i Ballerup til de 5 stammer, der helt sikkert ryger ud. Det kan aflaste Hovedbanegården. Det vil i almindelig drift også fjerne skævheden i afgangstiderne fra Frederikssund. Men alle disse tanker dør nok i tankerne om standsningsmønster. Gad vide hvad man så finder på,når Vinge engang åbner ? Man har jo ikke været heldige med Kildedal....

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af steenth, 21/10 2018, 23:29 (2010 dage siden) @ Flemming Jakielski

Det burde være smartere, at lade alle linie C køre til Frederikssund og så lade H vende i Ballerup- OG standse i Husum. Der er trods alt omstigning til linie 200 S, som man hidtil har accepteret. Ved at lade H køre korte løb Ballerup-Østerport, vil det så også være nemmere at overskue for de rejsende når der skæres ned til 20 minutters drift ved uregelmæssigheder. Så ved man da hvilke tog, der trods alt kører. Ved uregelmæssigheder er der depotplads i Ballerup til de 5 stammer, der helt sikkert ryger ud. Det kan aflaste Hovedbanegården. Det vil i almindelig drift også fjerne skævheden i afgangstiderne fra Frederikssund. Men alle disse tanker dør nok i tankerne om standsningsmønster. Gad vide hvad man så finder på,når Vinge engang åbner ? Man har jo ikke været heldige med Kildedal....

Jeg regner Frederikssundbanens køreplan som et problem som er svært at løse. Jeg har set en skitse til en køreplan, hvor linje H har 10 minuttes drift Frederikssund-Klampenborg og linje C 20 minuttes drift på Ballerup-Østerport, hvor nogle få stationer kun får betjening af linje C - men den blev ikke sat i værk. Weekendkøreplan opfattes af mange som en bedre køreplan end den hverdage - da man veste for Ballerup i weekenden reelt har 10 minuttes drift, mens på hverdage har reelt 20 minuttes drift til/fra København. Hvis der er nogle bedre forslag.... Og stadig er et vendespor ved Carlsberg noget som kunne løse det.

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af Scharfenberg, 21/10 2018, 22:50 (2011 dage siden) @ KKLD

Hvis det er mod Frederikssund og Høje Taastrup der er mest travlt synes jeg det er underligt at Bx ikke stopper på alle stationer ved Høje Taastrup strækningen i den nye køreplan.

Men Glostrup og Danshøj er meget passagertunge stationer, og dem vil Bx fortsat betjene. Men nu med kortere rejsetid.

Hvert andet Linje C kører kun til Ballerup, det kunne man med fordel køre hele vejen til Frederikssund.

Ballerup-Kbh. har flere rejsende end Frederikssund-Kbh.

Kan I huske dengang at Linje F kørte hvert 4. minut og ikke hvert 5. minut?

Ja, men dengang var det udelukkende med 4-vognstog. I dag kører man i dagtimerne skiftevis 4-vogns og 8-vognstog. Så der er samlet set væsentlig større kapacitet i dag. Især til cykler

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af mpp, 21/10 2018, 23:12 (2010 dage siden) @ steenth

Det er værd at bemærke at der er et skuffeforslag om at lave et vendespor på Carlsberg station. Givet at mange passagere fra Ballerup skifter til metroen i Vanløse kunne man på den måde opretholde 10-minuttersdrift Frederikssund–Vanløse. Ellers vil man med det nye signalsystem kunne køre 40 tog gennem røret i stedet for 30 hvilket også skulle skabe noget mere kapacitet.

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af KKLD, 21/10 2018, 23:25 (2010 dage siden) @ mpp

Det lyder vildt med 40 tog gennem røret i timen. Vil du sige at de 30 er hvad der i øjeblikket "holder os tilbage"?

Ved du hvornår det bliver taget i brug? Der er en del sporarbejde med signalsystemet. Er det ved køreplan næste år vi kommer til at se flere tog?


Desuden, hvis der er nogen der ved hvorfor Linje F ikke bliver brugt mere som et alternativ til røret gennem København H? Der kunne være linje mellem Køge og Hillerød/Klampenborg?

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af mpp, 21/10 2018, 23:37 (2010 dage siden) @ KKLD

Det nye signalsystem skulle tages i brug i 2021 ifølge planen, men prognosen siger nu 2022. Derefter skal der købes nye tog for at man kan få glæde af de signaler og førerløs drift. Der er også nogle udfordringer omkring indhegning af banen og så skal der sikkert sættes barrierer op ligesom det er kendt for metroen. Så det bliver ikke før 2025-2030 at man virkelig ser en upgrade af S-togssystemet.

Grunden til at Ringbanen ikke bliver brugt til aflastning er at den kun er forbundet med det øvrige S-togsnet på Hellerup Station. Der er tidligere blevet kørt fra Ringbanen videre til Klampenborg (f.x. om aftenen) og til Holte/Hillerød i forbindelse med sporarbejde ved Svanemøllen. Stationerne på Ringbanen har dog kun plads til et 8-vognstog (øvrige net har plads til 16 vogne) og så er der færre der skal af på Ringbanen end som skal af på en af stationerne i det centrale stykke. Generelt betyder det ikke så meget hvordan linjerne sydfra bliver ført videre mod nord da det kun er et mindretal af rejsende der kører fra syd til nord og de bare kan skifte på det centrale stykke.

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af cz, Birkerød, 22/10 2018, 20:35 (2010 dage siden) @ mpp

Det nye signalsystem skulle tages i brug i 2021 ifølge planen, men prognosen siger nu 2022. Derefter skal der købes nye tog for at man kan få glæde af de signaler og førerløs drift. Der er også nogle udfordringer omkring indhegning af banen og så skal der sikkert sættes barrierer op ligesom det er kendt for metroen. Så det bliver ikke før 2025-2030 at man virkelig ser en upgrade af S-togssystemet.

End ikke OBO var så "otimistisk" (jeg vil mene pessimistisk :-| ) at mene 2025 til 2030 men 2033-2035 hvad angår førerløs drift. Og så længe man efter 3 års testperiode på Nordbanen bliver ved med at finde sikkerhedskritiske fejl på "Det fantastiske system" (CBTC), så mener jeg man havde været bedre tjent med at udvide og eventuelt modernisere HKT-systemet. Det havde også været billigere. Bevares: Der er også fejl på HKT-systemet, men kørsel ifm fejl på systemet er betydeligt mere smidigt her end på "Det fantastiske system"..

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af steenth, 22/10 2018, 00:44 (2010 dage siden) @ mpp

Det er værd at bemærke at der er et skuffeforslag om at lave et vendespor på Carlsberg station. Givet at mange passagere fra Ballerup skifter til metroen i Vanløse kunne man på den måde opretholde 10-minuttersdrift Frederikssund–Vanløse. Ellers vil man med det nye signalsystem kunne køre 40 tog gennem røret i stedet for 30 hvilket også skulle skabe noget mere kapacitet.

Jeg vil betegne vendespor på Carlsberg som mere et skuffeforslag - det er et beslutningsoplæg, så hvis nogen findes finansiering, kan man hurtig komme igang. Men mit gæt at de mest sandsynlig er den øge kapacitet i røret som udnyttes først. Men man vil nok nøjes med 36 tog timen, så der er en reserve til fx uregelmæssigheder.

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af mpp, 22/10 2018, 00:50 (2010 dage siden) @ steenth

Rigtigt, et beslutningsoplæg. Der er dog ikke nogle planer (som jeg har set) hvor det indgår, men det betyder ikke at det ikke kunne blive aktuelt senere. Fordelen ved forslaget er at det kunne bygges på ganske kort tid i modsætning til førerløs drift som der stadig er noget usikkerhed ved. Men det kommer vel helt an på hvor vigtig strækningen Ballerup–Frederikssund er og om de kan få overbevist de rigtige politikere om at trafikken til Frederikssund endelig skal prioriteres.

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af Niels GP, 22/10 2018, 22:41 (2010 dage siden) @ mpp

Et andet forslag til øget kapacitet ville være at køre med lange tog (16 vogne). Før i tiden kørte stort set alle afgange i myldretiden med lange tog (minus linje F), mens det er en sjældenhed i dag.
Hvordan er det lykkes DSB S-tog at slippe afsted med det? Det samtidig med at 25 procent er S-toget er omdannet til cykelafdeling.

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af steenth, 22/10 2018, 22:46 (2010 dage siden) @ Niels GP

Et andet forslag til øget kapacitet ville være at køre med lange tog (16 vogne). Før i tiden kørte stort set alle afgange i myldretiden med lange tog (minus linje F), mens det er en sjældenhed i dag.
Hvordan er det lykkes DSB S-tog at slippe afsted med det? Det samtidig med at 25 procent er S-toget er omdannet til cykelafdeling.

Det blev købt for få togsæt, da købte 4G S-tog. Der er 135 togsæt. til ca. 80 samtidige tog , hvor nogle af de togsæt ikke er drift pga. fejl, eftersyn eller større arbejdere.

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af mpp, 22/10 2018, 22:54 (2010 dage siden) @ steenth

Samtidig bliver der vel også kørt væsentligt mere intenst i dag. Da 4G s-togene blev købt kørte linje C f.x. kun hvert 20 minut til Klampenborg og resten blev klaret med Ringbanetog og samtidigt blev flere afgange kun kørt i myldretiden. Det må alligevel gøre en forskel når der f.x. pludseligt er 12 tog i timen Holte–Hundige, 9 tog i timen Hundige–Solrød og 9 tog i timen Svanemøllen–Farum. Samtidig kører Ringbanen nu med noget længere tog.

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af KKLD, 23/10 2018, 09:10 (2009 dage siden) @ mpp

Kunne man ikke ændre det så kun de korteste vogne kørte på Linje F og så sætte frekvensen ned på 3-4 minutter. Så kan man bruge de lange vogne og sætte dem sammen mod Frederikssund og Høje Taastrup?

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af steenth, 23/10 2018, 10:01 (2009 dage siden) @ KKLD

Kunne man ikke ændre det så kun de korteste vogne kørte på Linje F og så sætte frekvensen ned på 3-4 minutter. Så kan man bruge de lange vogne og sætte dem sammen mod Frederikssund og Høje Taastrup?

Passagertal er for stor på Ringbanen - den er en del større men man regnede med.

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af Togbus, Foldingbro, 23/10 2018, 10:32 (2009 dage siden) @ steenth

Passagertal er for stor på Ringbanen - den er en del større men man regnede med.

Formentlig ville det være oplagt at indkøbe nye tog til Ringbanen og bruge de "overflødige" på de øvrige linjer. Det ville også være en oplagt strækning til forsøg/indførelse af førerløse tog eller lignende og så kunne de nyindkøbte tog være fuldstændig tilpasset dette.

--
- busser når det er billigst

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af KKLD, 23/10 2018, 10:40 (2009 dage siden) @ Togbus

Det lyder rigtig smart at bruge det som en teststrækning og bruge de nuværende tog på andre strækninger. Er der planer for, hvornår vi får nye s-tog?

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af steenth, 23/10 2018, 11:00 (2009 dage siden) @ KKLD

Det lyder rigtig smart at bruge det som en teststrækning og bruge de nuværende tog på andre strækninger. Er der planer for, hvornår vi får nye s-tog?

Arbejdet i er i gang på et forberede niveau. Hvad tidsplanen bliver ved ingen endnu. Et gæt er 6-10 år før de første togsæt kan leveres.

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af Rail, 22/10 2018, 22:47 (2010 dage siden) @ Niels GP

Et andet forslag til øget kapacitet ville være at køre med lange tog (16 vogne). Før i tiden kørte stort set alle afgange i myldretiden med lange tog (minus linje F), mens det er en sjældenhed i dag.
Hvordan er det lykkes DSB S-tog at slippe afsted med det? Det samtidig med at 25 procent er S-toget er omdannet til cykelafdeling.

Måske fordi man ikke kan kører med flere tog end man har ?

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af Scharfenberg, 24/10 2018, 13:39 (2008 dage siden) @ Niels GP

Hvordan er det lykkes DSB S-tog at slippe afsted med det? Det samtidig med at 25 procent er S-toget er omdannet til cykelafdeling.

Af to grunde:
1. Fordi det skaber bedre forudsætninger for at folk bruger S-toget oftere, når de kan kombinere tog og cykel. Måske afholder det endda folk fra at købe bil eller bil nr. 2
2. S-togene er indrettet, så der kan sidde 3 personer på hvert sæde (klapsæde dog kun 1 person :-P ). Men ofte sidder der maks. to på hvert sæde men med rigelig plads til begge sider. Hvis folk ikke var så bange for at sidde 3 på hvert sæde - det vil jo primært være i myldretiden og kun på de mest passagertunge delstrækninger - vil der faktisk også være god (sidde)plads til rejsende uden cykel.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af Frank Poulsen, 24/10 2018, 15:05 (2008 dage siden) @ Scharfenberg

I min verden kan der kun side 3 hvis det er unge mennesker/børn. (eller tynde modeller)

Alm voksne sidder absolut ikke godt 3, så vil jeg hellere stå faktisk! Tænker man i stedet burde have indrettet midtergangen lidt "skæv" så det var lidt bredere i den ene side og lidt smallere i den anden. Så var det 5 pr. række og ikke 4 nogle gange 5... Og faktisk aldrig 6. Og er der endelig 6 så er det håbløst at gå ned igennem midtergangen alligevel... Men igen, det handler jo om øjnene der ser. Men det er da en af de ting der afholder mig fra offentlig transport. Men med næsten 2 meter højde er det ikke kun bredden, men også benplads der er et evigt problem når man endelig tager toget...

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af SebastianRA, 24/10 2018, 15:15 (2008 dage siden) @ Scharfenberg

Man sidder ikke godt, hvis man sidder 3 og 3 på sæderne. Point for forsøg på at skabe så mange siddepladser som muligt, men det går gevaldigt udover komforten. Det store problem er at S-togene ikke er godt indrettet til stående passagerer. Det eneste sted man kan stå mens man holder ordentligt fast, er ude ved dørene. Så samles folk dér, hvilket så skaber kaos når folk skal ind og ud. Det eneste sted man kan holde fast inde i kupéerne er de små håndtag på sæderyggen. De er i en elendig højde, der er kun plads til at én kan holde fast, og sidder der 3 på sædet, så nusser man den der sidder yderst I nakken. Man kunne med fordel lave en stang, ligesom i metroen og busserne, ned gennem kupéerne så folk kan holde på den

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af glade-koege ⌂, køge, 24/10 2018, 17:08 (2008 dage siden) @ SebastianRA

O> Man sidder ikke godt, hvis man sidder 3 og 3 på sæderne. Point for forsøg på at skabe så mange siddepladser som muligt, men det går gevaldigt udover komforten. Det store problem er at S-togene ikke er godt indrettet til stående passagerer. Det eneste sted man kan stå mens man holder ordentligt fast, er ude ved dørene. Så samles folk dér, hvilket så skaber kaos når folk skal ind og ud. Det eneste sted man kan holde fast inde i kupéerne er de små håndtag på sæderyggen. De er i en elendig højde, der er kun plads til at én kan holde fast, og sidder der 3 på sædet, så nusser man den der sidder yderst I nakken. Man kunne med fordel lave en stang, ligesom i metroen og busserne, ned gennem kupéerne så folk kan holde på den

Stangen findes i cykel kupeen men sjovt nok ikke resten af toget da det vil koste penge og vidst kræver ny godkendelse hos trafik styrelsen igen

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af KKLD, 22/10 2018, 11:27 (2010 dage siden) @ SebastianRA

Hvordan kan det egentlig være, at man ikke lægger linje A og E sammen med stop på alle stationer så der er 5 minuttersdrift?
Ja det tager længere tid fordi der er stop alle steder, men der er tilgengæld kortere ventetid på stationerne.

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af mpp, 22/10 2018, 11:41 (2010 dage siden) @ KKLD

Et par gæt: De stationer der i dag har stop for linje E vil få lidt længere rejsetid ind mod byen (på de yderste stationer er det mest sandsynligt at du kommer med et E-tog) og samtidig tror jeg der er et stort ønske blandt passagerene om at toget hopper stationer over. Jeg synes i hvert fald selv det føles meget langt når toget stopper på alle stationer og der kommer folk ind og ud. Derudover vil der også komme relativt flere med i E-toget end nu, hvor en del passagerer skal tage A-toget, da E-toget ikke stopper på deres station.

Spørgsmålet er så hvad der kommer til at ske når den nye bane åbner for alvor. Skal man fra København til syd for Køge (f.x. til Haslev) vil der pludseligt være en direkte fra København, noget der måske kan give lidt færre passagerer i S-toget fra Køge.

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af glade-koege ⌂, køge, 23/10 2018, 09:44 (2009 dage siden) @ mpp

Som pendler formand på strækningen har jeg kun hørt fra kommunen som har hørt fra dsb at dsb vil køre med færre afgang? eller mindre matriale når den nye bane vil virke 100% men det langt ude i fremtiden..

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af mikedk2100, 22/10 2018, 12:03 (2010 dage siden) @ KKLD

Hvordan kan det egentlig være, at man ikke lægger linje A og E sammen med stop på alle stationer så der er 5 minuttersdrift?
Ja det tager længere tid fordi der er stop alle steder, men der er tilgengæld kortere ventetid på stationerne.

Som mpp også skriver, så føles det meget langt, hvis toget skal standse alle steder undervejs. Også selvom det "kun" drejer sig om nogle minutters længere rejsetid.

Personligt undgår jeg helst S-toget i weekenden, da rejsen med linje A til Køge er dræbende. Der er bilen langt hurtigere, eller i nødstilfælde tage turen over Roskilde. Der er så risiko for, at man ikke når grisen i Køge, da der kun er 2 minutters skiftetid. Til gengæld er togene mere komfortable og jeg har endnu ikke været ude for, at de tog er totalovermalede.

Mvh
Michael

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af andersj, Aalborg, 22/10 2018, 12:27 (2010 dage siden) @ KKLD

Hvordan kan det egentlig være, at man ikke lægger linje A og E sammen med stop på alle stationer så der er 5 minuttersdrift?
Ja det tager længere tid fordi der er stop alle steder, men der er tilgengæld kortere ventetid på stationerne.

Det er vel primært en psykologisk effekt, hvor det vil føles langsommere end det i virkeligheden er ved stop på alle stationer.

--
Mvh Anders

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af KKLD, 29/10 2018, 11:35 (2003 dage siden) @ SebastianRA

Betragt den gamle køreplan for 2016: https://web.archive.org/web/20160222080155/https://www2.dsb.dk/Global/PDF/Koereplaner/S...

Her kørte Linje H, E efter kl. 20:00. Så de stationer hvor de tog stoppede fik tilnærmelsesvis 10-minutters drift.
Hvorfor gik vi egentlig væk fra dette og vil vi få flere afgange om aftenen i fremtiden? Jeg synes togene er overraskende fulde sent på aftenen på hverdage.

Ny s-togskøreplan fra 10/12

af steenth, 29/10 2018, 17:23 (2003 dage siden) @ KKLD

Betragt den gamle køreplan for 2016: https://web.archive.org/web/20160222080155/https://www2.dsb.dk/Global/PDF/Koereplaner/S...

Her kørte Linje H, E efter kl. 20:00. Så de stationer hvor de tog stoppede fik tilnærmelsesvis 10-minutters drift.
Hvorfor gik vi egentlig væk fra dette og vil vi få flere afgange om aftenen i fremtiden? Jeg synes togene er overraskende fulde sent på aftenen på hverdage.

Der er 2 begrundelser:
* der var overkapacitet om aften (selvom nogle afgange er belastet hårdt) - den kapacitet blev flyttet hen til at 10 minutters drift blev forlænget med et par afgange om morgen og aften
* BDK har så mange sporarbejder, at det ville være undtagelsen at linje E ville kører. Så politiken blev at køreplanen skal holde til at man kan have 20 minuttes drift om aften samtidig med sporarbejde (at det enkelt steder ikke kan lade gøre er en anden sag, som fx Åmarken-Vallenbæk er for lang strækning til 20 minuttes drift i et enkelt spor)

Mvh
Steen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak