Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kan infrastruktur betale sig? (Trafikpolitik)

af Horsecreek, 22/10 2018, 13:02 (2011 dage siden)

Ofte læser vi om at anlæg af jernbaner, udvidelser eller opgraderinger ikke kan betale sig samfundsøkonomisk, om så jernbanen er gratis at anlægge. Hvor i mod en motorvej mellem to Jyske marker sagtens kan betale sig.

Her er en lille artikel der er endnu en pind på det bål. Artiklen handler om motorvejsudvidelsen mellem Århus og Skanderborg. Jeg vil på ingen måde gå så vidt som til at kalde de to byer for marker. Men jeg synes godt nok, at artiklen jubler over nogen håbløse små tidsgevindster.
Pendler du i bil mellem Skanderborg og Århus i den mest trafikerede time hver retning 220 dage om året, så sparer du nu 24 timer på et år.
HURRAAAAHHHH!!!!!!!
Det har kostet 523 millioner. Du sparer dermed lidt over 3 minutter hver gang, men det er kun hvis du kører i spidsbelastningen.

Motorvejsudvidelse virker: Pendlere sparer et døgn om året

Kan infrastruktur betale sig?

af Scharfenberg, 22/10 2018, 13:27 (2011 dage siden) @ Horsecreek

Ofte læser vi om at anlæg af jernbaner, udvidelser eller opgraderinger ikke kan betale sig samfundsøkonomisk, om så jernbanen er gratis at anlægge. Hvor i mod en motorvej mellem to Jyske marker sagtens kan betale sig.

Her er en lille artikel der er endnu en pind på det bål. Artiklen handler om motorvejsudvidelsen mellem Århus og Skanderborg. Jeg vil på ingen måde gå så vidt som til at kalde de to byer for marker. Men jeg synes godt nok, at artiklen jubler over nogen håbløse små tidsgevindster.
Pendler du i bil mellem Skanderborg og Århus i den mest trafikerede time hver retning 220 dage om året, så sparer du nu 24 timer på et år.
HURRAAAAHHHH!!!!!!!
Det har kostet 523 millioner. Du sparer dermed lidt over 3 minutter hver gang, men det er kun hvis du kører i spidsbelastningen.

Motorvejsudvidelse virker: Pendlere sparer et døgn om året

I artiklen - som desværre er endnu en tendentiøs artikel fra DR uden flere sider af sagen - fremgår det også, at tidsgevinsten ædes op de næste ti år, hvis trafikken stiger. Skal vi så udvide til 8 spor? 10 spor?

Jeg har intet imod biler eller andre transportformer end kollektiv trafik. Problemet er bare, at privatbilisme er noget af det mest pladsuøkonomiske. Fx så jeg for nogle år siden en reklame bag på en bybus i Oslo: "Denne ledbus kan erstatte 1 kilometer motorvejskø". Alligevel bliver politikerne ved med at investere i privatbilisme, fordi de fleste af kernevælgerne kører rundt i biler.

Mange hyler op over, at jernbane er umoderne, men de fleste biler i dag kører stadigvæk rundt med forbrændingsmotor - opfundet for mere end 100 år siden.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Kan infrastruktur betale sig?

af OnkelJørn, 22/10 2018, 14:13 (2011 dage siden) @ Scharfenberg

Ofte læser vi om at anlæg af jernbaner, udvidelser eller opgraderinger ikke kan betale sig samfundsøkonomisk, om så jernbanen er gratis at anlægge. Hvor i mod en motorvej mellem to Jyske marker sagtens kan betale sig.

Her er en lille artikel der er endnu en pind på det bål. Artiklen handler om motorvejsudvidelsen mellem Århus og Skanderborg. Jeg vil på ingen måde gå så vidt som til at kalde de to byer for marker. Men jeg synes godt nok, at artiklen jubler over nogen håbløse små tidsgevindster.
Pendler du i bil mellem Skanderborg og Århus i den mest trafikerede time hver retning 220 dage om året, så sparer du nu 24 timer på et år.
HURRAAAAHHHH!!!!!!!
Det har kostet 523 millioner. Du sparer dermed lidt over 3 minutter hver gang, men det er kun hvis du kører i spidsbelastningen.

Motorvejsudvidelse virker: Pendlere sparer et døgn om året

Tja , jeg ved da at her i hytten er fruen da glad for de mere end 3 minutter hun sparer hver dag .

I artiklen - som desværre er endnu en tendentiøs artikel fra DR uden flere sider af sagen - fremgår det også, at tidsgevinsten ædes op de næste ti år, hvis trafikken stiger. Skal vi så udvide til 8 spor? 10 spor?

Jeg har intet imod biler eller andre transportformer end kollektiv trafik. Problemet er bare, at privatbilisme er noget af det mest pladsuøkonomiske. Fx så jeg for nogle år siden en reklame bag på en bybus i Oslo: "Denne ledbus kan erstatte 1 kilometer motorvejskø". Alligevel bliver politikerne ved med at investere i privatbilisme, fordi de fleste af kernevælgerne kører rundt i biler.

Du lyder eller som du har meget mod biler.


Mange hyler op over, at jernbane er umoderne, men de fleste biler i dag kører stadigvæk rundt med forbrændingsmotor - opfundet for mere end 100 år siden.

Ligesom de fleste tog kører med gammel teknik.

Kan infrastruktur betale sig?

af Scharfenberg, 22/10 2018, 14:44 (2011 dage siden) @ OnkelJørn

Ofte læser vi om at anlæg af jernbaner, udvidelser eller opgraderinger ikke kan betale sig samfundsøkonomisk, om så jernbanen er gratis at anlægge. Hvor i mod en motorvej mellem to Jyske marker sagtens kan betale sig.

Her er en lille artikel der er endnu en pind på det bål. Artiklen handler om motorvejsudvidelsen mellem Århus og Skanderborg. Jeg vil på ingen måde gå så vidt som til at kalde de to byer for marker. Men jeg synes godt nok, at artiklen jubler over nogen håbløse små tidsgevindster.
Pendler du i bil mellem Skanderborg og Århus i den mest trafikerede time hver retning 220 dage om året, så sparer du nu 24 timer på et år.
HURRAAAAHHHH!!!!!!!
Det har kostet 523 millioner. Du sparer dermed lidt over 3 minutter hver gang, men det er kun hvis du kører i spidsbelastningen.

Motorvejsudvidelse virker: Pendlere sparer et døgn om året


Tja , jeg ved da at her i hytten er fruen da glad for de mere end 3 minutter hun sparer hver dag .

Du må også være glad, når nu hun kan sove hele tre minutter længere hver morgen.

I artiklen - som desværre er endnu en tendentiøs artikel fra DR uden flere sider af sagen - fremgår det også, at tidsgevinsten ædes op de næste ti år, hvis trafikken stiger. Skal vi så udvide til 8 spor? 10 spor?

Jeg har intet imod biler eller andre transportformer end kollektiv trafik. Problemet er bare, at privatbilisme er noget af det mest pladsuøkonomiske. Fx så jeg for nogle år siden en reklame bag på en bybus i Oslo: "Denne ledbus kan erstatte 1 kilometer motorvejskø". Alligevel bliver politikerne ved med at investere i privatbilisme, fordi de fleste af kernevælgerne kører rundt i biler.


Du lyder eller som du har meget mod biler.

Jeg er ikke modstander af biler. Har bare ikke den store fidus til biler, når de forurener og skaber trængsel. Kan især godt lide elbiler. Desværre gør de ikke noget godt for trængslen på vejene. Det bliver nok bedre, når størstedelen af biler bliver selvkørende og når folk begynder at samkøre noget mere. Men det ligger vist langt ude i fremtiden. Især sidstnævnte.


Mange hyler op over, at jernbane er umoderne, men de fleste biler i dag kører stadigvæk rundt med forbrændingsmotor - opfundet for mere end 100 år siden.


Ligesom de fleste tog kører med gammel teknik.

Enig, men mange prøver på at gøre jernbanen mere umoderne end bilen.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Kan infrastruktur betale sig?

af OnkelJørn, 22/10 2018, 15:44 (2011 dage siden) @ Scharfenberg

Ofte læser vi om at anlæg af jernbaner, udvidelser eller opgraderinger ikke kan betale sig samfundsøkonomisk, om så jernbanen er gratis at anlægge. Hvor i mod en motorvej mellem to Jyske marker sagtens kan betale sig.

Her er en lille artikel der er endnu en pind på det bål. Artiklen handler om motorvejsudvidelsen mellem Århus og Skanderborg. Jeg vil på ingen måde gå så vidt som til at kalde de to byer for marker. Men jeg synes godt nok, at artiklen jubler over nogen håbløse små tidsgevindster.
Pendler du i bil mellem Skanderborg og Århus i den mest trafikerede time hver retning 220 dage om året, så sparer du nu 24 timer på et år.
HURRAAAAHHHH!!!!!!!
Det har kostet 523 millioner. Du sparer dermed lidt over 3 minutter hver gang, men det er kun hvis du kører i spidsbelastningen.

Motorvejsudvidelse virker: Pendlere sparer et døgn om året


Tja , jeg ved da at her i hytten er fruen da glad for de mere end 3 minutter hun sparer hver dag .

Du må også være glad, når nu hun kan sove hele tre minutter længere hver morgen.

Nu er det som jeg skrev mere end 3 minutter , og det er hver vej. Hver dag.
Hun er glad og så er jeg også.

I artiklen - som desværre er endnu en tendentiøs artikel fra DR uden flere sider af sagen - fremgår det også, at tidsgevinsten ædes op de næste ti år, hvis trafikken stiger. Skal vi så udvide til 8 spor? 10 spor?

Jeg har intet imod biler eller andre transportformer end kollektiv trafik. Problemet er bare, at privatbilisme er noget af det mest pladsuøkonomiske. Fx så jeg for nogle år siden en reklame bag på en bybus i Oslo: "Denne ledbus kan erstatte 1 kilometer motorvejskø". Alligevel bliver politikerne ved med at investere i privatbilisme, fordi de fleste af kernevælgerne kører rundt i biler.


Du lyder eller som du har meget mod biler.


Jeg er ikke modstander af biler. Har bare ikke den store fidus til biler, når de forurener og skaber trængsel. Kan især godt lide elbiler. Desværre gør de ikke noget godt for trængslen på vejene. Det bliver nok bedre, når størstedelen af biler bliver selvkørende og når folk begynder at samkøre noget mere. Men det ligger vist langt ude i fremtiden. Især sidstnævnte.

Når man bor udenfor storbyerne er kollektiv trafik jo ligesom udelukket i rigtig mange tilfælde. Elbiler med den rækkevidde de har , specielt om vinteren , er ikke særlig brugelige. Og trængslen på vejene , ja til og fra og i storbyerne....


Mange hyler op over, at jernbane er umoderne, men de fleste biler i dag kører stadigvæk rundt med forbrændingsmotor - opfundet for mere end 100 år siden.


Ligesom de fleste tog kører med gammel teknik.


Enig, men mange prøver på at gøre jernbanen mere umoderne end bilen.

Enig , og nu heller ikke helt forkert.

Kan infrastruktur betale sig?

af ThomasTT, 22/10 2018, 18:32 (2011 dage siden) @ Scharfenberg

Ofte læser vi om at anlæg af jernbaner, udvidelser eller opgraderinger ikke kan betale sig samfundsøkonomisk, om så jernbanen er gratis at anlægge. Hvor i mod en motorvej mellem to Jyske marker sagtens kan betale sig.

Her er en lille artikel der er endnu en pind på det bål. Artiklen handler om motorvejsudvidelsen mellem Århus og Skanderborg. Jeg vil på ingen måde gå så vidt som til at kalde de to byer for marker. Men jeg synes godt nok, at artiklen jubler over nogen håbløse små tidsgevindster.
Pendler du i bil mellem Skanderborg og Århus i den mest trafikerede time hver retning 220 dage om året, så sparer du nu 24 timer på et år.
HURRAAAAHHHH!!!!!!!
Det har kostet 523 millioner. Du sparer dermed lidt over 3 minutter hver gang, men det er kun hvis du kører i spidsbelastningen.

Motorvejsudvidelse virker: Pendlere sparer et døgn om året


Tja , jeg ved da at her i hytten er fruen da glad for de mere end 3 minutter hun sparer hver dag .

Du må også være glad, når nu hun kan sove hele tre minutter længere hver morgen.

I artiklen - som desværre er endnu en tendentiøs artikel fra DR uden flere sider af sagen - fremgår det også, at tidsgevinsten ædes op de næste ti år, hvis trafikken stiger. Skal vi så udvide til 8 spor? 10 spor?

Jeg har intet imod biler eller andre transportformer end kollektiv trafik. Problemet er bare, at privatbilisme er noget af det mest pladsuøkonomiske. Fx så jeg for nogle år siden en reklame bag på en bybus i Oslo: "Denne ledbus kan erstatte 1 kilometer motorvejskø". Alligevel bliver politikerne ved med at investere i privatbilisme, fordi de fleste af kernevælgerne kører rundt i biler.


Du lyder eller som du har meget mod biler.


Jeg er ikke modstander af biler. Har bare ikke den store fidus til biler, når de forurener og skaber trængsel. Kan især godt lide elbiler. Desværre gør de ikke noget godt for trængslen på vejene. Det bliver nok bedre, når størstedelen af biler bliver selvkørende og når folk begynder at samkøre noget mere. Men det ligger vist langt ude i fremtiden. Især sidstnævnte.


Mange hyler op over, at jernbane er umoderne, men de fleste biler i dag kører stadigvæk rundt med forbrændingsmotor - opfundet for mere end 100 år siden.


Ligesom de fleste tog kører med gammel teknik.


Enig, men mange prøver på at gøre jernbanen mere umoderne end bilen.

Selvkørende biler vil massivt forværre trængslen

Avatar

Kan infrastruktur betale sig?

af Schienenwolf, Læsø, 22/10 2018, 19:30 (2011 dage siden) @ ThomasTT

Ofte læser vi om at anlæg af jernbaner, udvidelser eller opgraderinger ikke kan betale sig samfundsøkonomisk, om så jernbanen er gratis at anlægge. Hvor i mod en motorvej mellem to Jyske marker sagtens kan betale sig.

Her er en lille artikel der er endnu en pind på det bål. Artiklen handler om motorvejsudvidelsen mellem Århus og Skanderborg. Jeg vil på ingen måde gå så vidt som til at kalde de to byer for marker. Men jeg synes godt nok, at artiklen jubler over nogen håbløse små tidsgevindster.
Pendler du i bil mellem Skanderborg og Århus i den mest trafikerede time hver retning 220 dage om året, så sparer du nu 24 timer på et år.
HURRAAAAHHHH!!!!!!!
Det har kostet 523 millioner. Du sparer dermed lidt over 3 minutter hver gang, men det er kun hvis du kører i spidsbelastningen.

Motorvejsudvidelse virker: Pendlere sparer et døgn om året


Tja , jeg ved da at her i hytten er fruen da glad for de mere end 3 minutter hun sparer hver dag .

Du må også være glad, når nu hun kan sove hele tre minutter længere hver morgen.

I artiklen - som desværre er endnu en tendentiøs artikel fra DR uden flere sider af sagen - fremgår det også, at tidsgevinsten ædes op de næste ti år, hvis trafikken stiger. Skal vi så udvide til 8 spor? 10 spor?

Jeg har intet imod biler eller andre transportformer end kollektiv trafik. Problemet er bare, at privatbilisme er noget af det mest pladsuøkonomiske. Fx så jeg for nogle år siden en reklame bag på en bybus i Oslo: "Denne ledbus kan erstatte 1 kilometer motorvejskø". Alligevel bliver politikerne ved med at investere i privatbilisme, fordi de fleste af kernevælgerne kører rundt i biler.


Du lyder eller som du har meget mod biler.


Jeg er ikke modstander af biler. Har bare ikke den store fidus til biler, når de forurener og skaber trængsel. Kan især godt lide elbiler. Desværre gør de ikke noget godt for trængslen på vejene. Det bliver nok bedre, når størstedelen af biler bliver selvkørende og når folk begynder at samkøre noget mere. Men det ligger vist langt ude i fremtiden. Især sidstnævnte.


Mange hyler op over, at jernbane er umoderne, men de fleste biler i dag kører stadigvæk rundt med forbrændingsmotor - opfundet for mere end 100 år siden.


Ligesom de fleste tog kører med gammel teknik.


Enig, men mange prøver på at gøre jernbanen mere umoderne end bilen.


Selvkørende biler vil massivt forværre trængslen

Kun hvis folk har råd til dem. Fattigrøvene har ikke råd, og det var da også det, som forslagsstillerne spillede på, at man for nogle år siden ville indføre en københavnsk betalingsring, som i kraft af betalingen skulle tvinge "den lille mand" over i længere transporttid med kollektiv trafik, så trængselsproblemerne kunne blive løst for dem med pengepungen i orden. De rige og deres støtter tror, at man kan betale sig til alting, i dette tilfælde bedre plads på vejene.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Kan infrastruktur betale sig?

af ThomasTT, 22/10 2018, 20:00 (2011 dage siden) @ Schienenwolf

Ofte læser vi om at anlæg af jernbaner, udvidelser eller opgraderinger ikke kan betale sig samfundsøkonomisk, om så jernbanen er gratis at anlægge. Hvor i mod en motorvej mellem to Jyske marker sagtens kan betale sig.

Her er en lille artikel der er endnu en pind på det bål. Artiklen handler om motorvejsudvidelsen mellem Århus og Skanderborg. Jeg vil på ingen måde gå så vidt som til at kalde de to byer for marker. Men jeg synes godt nok, at artiklen jubler over nogen håbløse små tidsgevindster.
Pendler du i bil mellem Skanderborg og Århus i den mest trafikerede time hver retning 220 dage om året, så sparer du nu 24 timer på et år.
HURRAAAAHHHH!!!!!!!
Det har kostet 523 millioner. Du sparer dermed lidt over 3 minutter hver gang, men det er kun hvis du kører i spidsbelastningen.

Motorvejsudvidelse virker: Pendlere sparer et døgn om året


Tja , jeg ved da at her i hytten er fruen da glad for de mere end 3 minutter hun sparer hver dag .

Du må også være glad, når nu hun kan sove hele tre minutter længere hver morgen.

I artiklen - som desværre er endnu en tendentiøs artikel fra DR uden flere sider af sagen - fremgår det også, at tidsgevinsten ædes op de næste ti år, hvis trafikken stiger. Skal vi så udvide til 8 spor? 10 spor?

Jeg har intet imod biler eller andre transportformer end kollektiv trafik. Problemet er bare, at privatbilisme er noget af det mest pladsuøkonomiske. Fx så jeg for nogle år siden en reklame bag på en bybus i Oslo: "Denne ledbus kan erstatte 1 kilometer motorvejskø". Alligevel bliver politikerne ved med at investere i privatbilisme, fordi de fleste af kernevælgerne kører rundt i biler.


Du lyder eller som du har meget mod biler.


Jeg er ikke modstander af biler. Har bare ikke den store fidus til biler, når de forurener og skaber trængsel. Kan især godt lide elbiler. Desværre gør de ikke noget godt for trængslen på vejene. Det bliver nok bedre, når størstedelen af biler bliver selvkørende og når folk begynder at samkøre noget mere. Men det ligger vist langt ude i fremtiden. Især sidstnævnte.


Mange hyler op over, at jernbane er umoderne, men de fleste biler i dag kører stadigvæk rundt med forbrændingsmotor - opfundet for mere end 100 år siden.


Ligesom de fleste tog kører med gammel teknik.


Enig, men mange prøver på at gøre jernbanen mere umoderne end bilen.


Selvkørende biler vil massivt forværre trængslen


Kun hvis folk har råd til dem. Fattigrøvene har ikke råd, og det var da også det, som forslagsstillerne spillede på, at man for nogle år siden ville indføre en københavnsk betalingsring, som i kraft af betalingen skulle tvinge "den lille mand" over i længere transporttid med kollektiv trafik, så trængselsproblemerne kunne blive løst for dem med pengepungen i orden. De rige og deres støtter tror, at man kan betale sig til alting, i dette tilfælde bedre plads på vejene.

Jamen det kan man da. Altså betale sig til bedre plads på vejene.

Byg jernbaner

Avatar

Kan infrastruktur betale sig?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/10 2018, 11:04 (2010 dage siden) @ Scharfenberg

Mange hyler op over, at jernbane er umoderne, men de fleste biler i dag kører stadigvæk rundt med forbrændingsmotor - opfundet for mere end 100 år siden.

Bortset fra McPherson ophænget (Success), radialdækket (succes) og Wankelmotoren (fiasko) er der intet automotivt opfundet efter 2. verdenskrig. Kun raffinering og optimering af kendt teknologi, senest ved digitalisering af velkendt teknik.

I 1925 fremstillede firmaet "Frontenac" et topstykke til Ford T med 4 ventiler/cylinder og topventiler drevet af 2 overliggende knastaksler (det var til race). Så man vidste godt hvad det gik ud på.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Kan infrastruktur betale sig?

af OnkelJørn, 23/10 2018, 11:38 (2010 dage siden) @ Michael Deichmann

Mange hyler op over, at jernbane er umoderne, men de fleste biler i dag kører stadigvæk rundt med forbrændingsmotor - opfundet for mere end 100 år siden.


Bortset fra McPherson ophænget (Success), radialdækket (succes) og Wankelmotoren (fiasko) er der intet automotivt opfundet efter 2. verdenskrig. Kun raffinering og optimering af kendt teknologi, senest ved digitalisering af velkendt teknik.

I 1925 fremstillede firmaet "Frontenac" et topstykke til Ford T med 4 ventiler/cylinder og topventiler drevet af 2 overliggende knastaksler (det var til race). Så man vidste godt hvad det gik ud på.

Det med 3 og 4 ventiler pr cylinder er set år før det topstykke blev lavet.

Avatar

Kan infrastruktur betale sig?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/10 2018, 13:42 (2010 dage siden) @ OnkelJørn

Mange hyler op over, at jernbane er umoderne, men de fleste biler i dag kører stadigvæk rundt med forbrændingsmotor - opfundet for mere end 100 år siden.


Bortset fra McPherson ophænget (Success), radialdækket (succes) og Wankelmotoren (fiasko) er der intet automotivt opfundet efter 2. verdenskrig. Kun raffinering og optimering af kendt teknologi, senest ved digitalisering af velkendt teknik.

I 1925 fremstillede firmaet "Frontenac" et topstykke til Ford T med 4 ventiler/cylinder og topventiler drevet af 2 overliggende knastaksler (det var til race). Så man vidste godt hvad det gik ud på.


Det med 3 og 4 ventiler pr cylinder er set år før det topstykke blev lavet.

Ja ja - min pointe var at det iike var noget man opfandt i 1980'erne da "alle" biler skulle have dette.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Kan infrastruktur betale sig?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/10 2018, 13:32 (2011 dage siden) @ Horsecreek

Ofte læser vi om at anlæg af jernbaner, udvidelser eller opgraderinger ikke kan betale sig samfundsøkonomisk, om så jernbanen er gratis at anlægge. Hvor i mod en motorvej mellem to Jyske marker sagtens kan betale sig.

Her er en lille artikel der er endnu en pind på det bål. Artiklen handler om motorvejsudvidelsen mellem Århus og Skanderborg. Jeg vil på ingen måde gå så vidt som til at kalde de to byer for marker. Men jeg synes godt nok, at artiklen jubler over nogen håbløse små tidsgevindster.
Pendler du i bil mellem Skanderborg og Århus i den mest trafikerede time hver retning 220 dage om året, så sparer du nu 24 timer på et år.
HURRAAAAHHHH!!!!!!!
Det har kostet 523 millioner. Du sparer dermed lidt over 3 minutter hver gang, men det er kun hvis du kører i spidsbelastningen.

Motorvejsudvidelse virker: Pendlere sparer et døgn om året


Den interne rente på motorvejsudvidelsen Aarhus Syd-Skanderborg Syd er på 6,3-8,7%. Det er faktisk en pæn høj forrentning, når man sammenligner med andre projekter.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Kan infrastruktur betale sig?

af Scharfenberg, 22/10 2018, 13:49 (2011 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Den interne rente på motorvejsudvidelsen Aarhus Syd-Skanderborg Syd er på 6,3-8,7%[/link]. Det er faktisk en pæn høj forrentning, når man sammenligner med andre projekter.

Jo, men den samfundsmæssige forrentning - herunder af motorvejsprojekter - siger intet om investeringens aftryk på miljø og klima. Det er ren makroøkonomi uden hensyntagen til så meget andet. Fx er makroøkonomien også bedøvende ligeglad (nogle vil kalde det tonedøv) i forhold til støjgener.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Avatar

Kan infrastruktur betale sig?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/10 2018, 13:56 (2011 dage siden) @ Scharfenberg

Jo, men den samfundsmæssige forrentning - herunder af motorvejsprojekter - siger intet om investeringens aftryk på miljø og klima. Det er ren makroøkonomi uden hensyntagen til så meget andet. Fx er makroøkonomien også bedøvende ligeglad (nogle vil kalde det tonedøv) i forhold til støjgener


Det er vi ikke uenige om. Men indtil videre er "den interne rente" det eneste værktøj, der p. t. bruges til at sammenligne påtænkte samfundsøkonomiske investeringer.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Kan infrastruktur betale sig?

af Rail, 22/10 2018, 15:21 (2011 dage siden) @ Scharfenberg

Den interne rente på motorvejsudvidelsen Aarhus Syd-Skanderborg Syd er på 6,3-8,7%[/link]. Det er faktisk en pæn høj forrentning, når man sammenligner med andre projekter.


Jo, men den samfundsmæssige forrentning - herunder af motorvejsprojekter - siger intet om investeringens aftryk på miljø og klima. Det er ren makroøkonomi uden hensyntagen til så meget andet. Fx er makroøkonomien også bedøvende ligeglad (nogle vil kalde det tonedøv) i forhold til støjgener.

Det siger vel noget når det bliver medregnet ? (Både klima, Støj og Uheld bliver medregnet)

Kan infrastruktur betale sig?

af mpp, 22/10 2018, 15:30 (2011 dage siden) @ Scharfenberg

Miljø og klima er med i den samfundsøkonomiske beregning. Overflytning af trafik fra andre rejseformer, nye rejsemønstre og lignende er også med. Den mest interessante ting der er med er tidsberegning, hvor 3 minutter sparet per vej x antal bilister x en timesats for hvad tiden er værd bliver regnet med. Når det drejer sig om få minutter er det svært at se at den enkelte trafikant vil mærke forskellen (bortset fra at trafikken flyder bedre), men det er sådan det bliver regnet ud.

Jeg tror modellerne generelt har en bias mod at udvikle der hvor der er eksisterende trafikflows og nok undervurderer der hvor der er nye trafikflows (f.x. Storebælt, Fehmarn). Derudover kunne det også være interessant hvis der blev regnet mere på spekulative forslag og man vedtog dem i en klump – altså, vi ved ikke hvilke af disse ting der vil få størst effekt, men samlet regner vi med at det vil have en positiv effekt.

Kan infrastruktur betale sig?

af Horsecreek, 22/10 2018, 14:02 (2011 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Men hvordan udregnes den interne rente? og er der nogen fastlagt formel for den?
Hvilke tal ligger til grund for udregningen af renten? Hvis tallene kommer fra diverse vurderinger, så ender det med, at den interne rente er lige så meget spil og gætteri, som vel nok alt andet inden for transport (og politik).

Avatar

Kan infrastruktur betale sig?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/10 2018, 14:21 (2011 dage siden) @ Horsecreek

Men hvordan udregnes den interne rente? og er der nogen fastlagt formel for den?
Hvilke tal ligger til grund for udregningen af renten?


Der kan læses herom her

https://www.fm.dk/~/media/publikationer/imported/2017/vejledning-samfundsoeko-konsekven...

og her

https://www.trm.dk/-/media/files/publication/2015/manual-for-samfundsoekonomisk-analyse...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

er det hele regnet med?

af ThomasTT, 22/10 2018, 18:29 (2011 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ofte læser vi om at anlæg af jernbaner, udvidelser eller opgraderinger ikke kan betale sig samfundsøkonomisk, om så jernbanen er gratis at anlægge. Hvor i mod en motorvej mellem to Jyske marker sagtens kan betale sig.

Her er en lille artikel der er endnu en pind på det bål. Artiklen handler om motorvejsudvidelsen mellem Århus og Skanderborg. Jeg vil på ingen måde gå så vidt som til at kalde de to byer for marker. Men jeg synes godt nok, at artiklen jubler over nogen håbløse små tidsgevindster.
Pendler du i bil mellem Skanderborg og Århus i den mest trafikerede time hver retning 220 dage om året, så sparer du nu 24 timer på et år.
HURRAAAAHHHH!!!!!!!
Det har kostet 523 millioner. Du sparer dermed lidt over 3 minutter hver gang, men det er kun hvis du kører i spidsbelastningen.

Motorvejsudvidelse virker: Pendlere sparer et døgn om året

Den interne rente på motorvejsudvidelsen Aarhus Syd-Skanderborg Syd er på 6,3-8,7%. Det er faktisk en pæn høj forrentning, når man sammenligner med andre projekter.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Ja den var billig, fordi man helt undtagelsesvis kunne udvide i midterrabatten, men er det hele regnet med?

Aarhus kommune planlægger nu bering- beder vejen til en halv milliard på tværs syd for Aarhus for at kunne fodre motorvejen med flere biler. Ikke bare er det et kæmpe beløb for en kommune, men det er også destruktiv irreversibel grimhed, når asfaltiseringen nu når ud til en 3. ringvej.

Og om 5-10 år er fremkommeligheden sikkert dårligere end nogensinde, når den øgede biltrafik man har fremavlet, har opbrugt kapacitetsudvidelsen.

Kan infrastruktur betale sig?

af larsL, 22/10 2018, 18:21 (2011 dage siden) @ Horsecreek

SNIP en hel masse <<<

HURRAAAAHHHH!!!!!!!
Det har kostet 523 millioner. Du sparer dermed lidt over 3 minutter hver gang, men det er kun hvis du kører i spidsbelastningen.

Motorvejsudvidelse virker: Pendlere sparer et døgn om året

Det kan godt være at man gennemsnitligt "kun" sparer 3 minutter pr. tur og et helt døgn på et helt år. Meeeenn det er også tilladt at regne med andre faktorer.

De gange jeg allerede har været forbi er trafikken gledet mere sikkert og med langt færre farlige situationer og på sigt må man forudsige at reguarliteten bliver bedre, dvs. at der bliver langt færre dage med uheld der blokere et/begge spor i flere timer, da man jo nu har tre at køre i.

Samme mønster så man også da nogen fik den geniale ide at lave tre spor fra Hornstrup, over Vejlefjordbroen og længere sydpå.

Det er ikke kun ved skinnebåren trafik at regularitet ved afviklingen der har betydning.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak