Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Frank Poulsen, 24/10 2018, 16:08 (2001 dage siden) @ andersj

Er det bare mig der er dum og naiv osv...

Men skal det virkelig tage 1½-2 år endnu for at skrive en kontrakt? Jeg forstår ikke et udbud skal tage så lang tid... Men der er nok så meget vi dødelige ikke forstår...

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af RasmusD, 24/10 2018, 16:47 (2001 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er jo ikke kun et spørgsmål om at skrive kontrakten. De fire producenter er kun blevet forhåndsgodkendt - nu skal de for alvor til at afgive deres tilbudsmateriale, der så skal forhandles og gennemgås, og så skal DSB beslutte sig for en af de fire mulige løsninger. Den slags tager tid.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Frank Poulsen, 24/10 2018, 16:53 (2001 dage siden) @ RasmusD

ja og det er den tid jeg ikke forstår...

Men som sagt, der er så meget vi dødelige ikke forstår

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Jens Hansen, 24/10 2018, 17:09 (2001 dage siden) @ Frank Poulsen

Der er formentlig ikke tale om at DSB ikke kunne køre en hurtigere proces, men der er mange hensyn at tage, f.eks. hvornår er der "luft i økonomien" til en ordre på 10 mia kr.

JH

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af esni, Frederikssund, 24/10 2018, 17:17 (2001 dage siden) @ Frank Poulsen

Det står egentlig meget godt i pressemeddelelsen fra DSB:

Indledende (skitse-)tilbud fra de prekvalifierede i starten af næste år.

Disse tilbud studerer DSB - forhåbentlig grundigt - og sender et revideret udbudsmateriale til alle byderne.

Sent næste år får DSB så de endelige tilbud, hvorefter de egentlige kontraktforhandlinger kan begynde.

Dette kringlede forløb skyldes at også 'hyldevare'-tog skal tilpasses den enkelte ordre.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Frank Poulsen, 24/10 2018, 17:26 (2001 dage siden) @ esni

Jo jeg kan godt læse. Jeg synes jo bare at det burde kunne gå hurtigere... Jeg har svært ved at se hvad man kan tale om af detaljer i flere måneder...

Kald det gerne uvidenhed. Jeg efterlyser så at blive klogere på hvad det er man ikke kan snakke om i løbet af kortere tid :)

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 24/10 2018, 17:35 (2001 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja jeg forstår det heller ikke.
Nu vel det er ikke en liter mælk vi taler om.

Men hvis DSB mener de har hårdt brug for dem, så kunne de vel vælge at optimere, gøre hurtigere deres del af processen.

Men vi dødelige...

Avatar

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/10 2018, 17:51 (2001 dage siden) @ Frank Poulsen

Der er andet en frirumsprofil og sporvidde der skal diskuteres.
Der er 100 vis af detaljer og producebterne kan jo komme med tilbud som DSB ikke lige har tænkt på osv osv.
Det er det den første fase går med - hvor man i dialog med alle 4 producenter finder frem til hvilken fællesmængde der er som det endelige udbud skal gå efter. Her skal DSB jo holde tungen lige i munden for de må ikke lade en af byderne nyde fremme i forhold til de andre. Det vil være 4 parallelle forhandlingsforløb hvor nogle af personerne formentlig skal være med til alle 4. Prøv du lige at scheduler det ind i en alm. arbejdsuge. Det bliver en dag til hver og en hjemmedag. Reelt får du så kun 1 dag pr uge i det forløb.
Det samme kan gentage sig i nogen grad efter at det endelige udbud er sendt ud hvis/når det er Udbud ved forhandling, men i det forløb er der måske kun 2 at diskutere med.

Jeg har ikke været med på et tog udbud, men jeg har været med i et par store IT udbud, og det tager sin tid. For eksempel udbudet af KMD's infrastruktur som IBM vandt brugte vi næsten et år på og der var der kun reelt 2 spillere i spil.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Frank Poulsen, 24/10 2018, 18:01 (2001 dage siden) @ Michael Deichmann

Der er andet en frirumsprofil og sporvidde der skal diskuteres.
Der er 100 vis af detaljer og producebterne kan jo komme med tilbud som DSB ikke lige har tænkt på osv osv.
Det er det den første fase går med - hvor man i dialog med alle 4 producenter finder frem til hvilken fællesmængde der er som det endelige udbud skal gå efter. Her skal DSB jo holde tungen lige i munden for de må ikke lade en af byderne nyde fremme i forhold til de andre. Det vil være 4 parallelle forhandlingsforløb hvor nogle af personerne formentlig skal være med til alle 4. Prøv du lige at scheduler det ind i en alm. arbejdsuge. Det bliver en dag til hver og en hjemmedag. Reelt får du så kun 1 dag pr uge i det forløb.
Det samme kan gentage sig i nogen grad efter at det endelige udbud er sendt ud hvis/når det er Udbud ved forhandling, men i det forløb er der måske kun 2 at diskutere med.

Jeg har ikke været med på et tog udbud, men jeg har været med i et par store IT udbud, og det tager sin tid. For eksempel udbudet af KMD's infrastruktur som IBM vandt brugte vi næsten et år på og der var der kun reelt 2 spillere i spil.

Det du siger med: "Prøv at scheduler det en i en alm. arbejdsuge"... Det er jo netop der jeg mener det halter. DSB burde jo have nogle ansat der ikke lavede andet. Deres eneste opgave var det udbud (hvis de da ikke har det). Så er der jo ikke noget der skal flettes ind mellem andet. Det er hovedfokusen!

Derudover... Sporvidde??? Den skal da forhåbentlig ikke diskuteres! Det er da nyt for mig... og fritrumsprofil? er der ikke mig bekendt rimelig faste data for det?

og 100-vis af detaljer... Kan man diskutere 1 detalje på 5 min, skal farven på toilettet være grå eller hvid... Så kan man nå 12 detaljer i timen... Ja, undskyld mig, men hvis det er et hyldetog, som jeg troede det skulle være, så er det vel begrænset hvilke detaljer der kan være at diskutere? Ja jeg sætter tingene lidt på spidsen. Men på mig lyder det ikke som en hyldevare tog, hvis der er så meget der kan diskuteres.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af krabsen, 24/10 2018, 18:10 (2001 dage siden) @ Frank Poulsen

Det du siger med: "Prøv at scheduler det en i en alm. arbejdsuge"... Det er jo netop der jeg mener det halter. DSB burde jo have nogle ansat der ikke lavede andet. Deres eneste opgave var det udbud (hvis de da ikke har det). Så er der jo ikke noget der skal flettes ind mellem andet. Det er hovedfokusen!

Det ville være den største fejl, DSB ville kunne begå! De der forhandler skal netop også kunne arbejde med andet - de skal have et dybt kendskab til DSB, togtrafik, danske forhold - både fritrumsprofil, skinneprofil, kurveforhold, vejrmæssige udfordringer o.m.a.

Du kan ikke bare ansætte en professionel forhandler.

Derudover... Sporvidde??? Den skal da forhåbentlig ikke diskuteres! Det er da nyt for mig... og fritrumsprofil? er der ikke mig bekendt rimelig faste data for det?

og 100-vis af detaljer... Kan man diskutere 1 detalje på 5 min, skal farven på toilettet være grå eller hvid... Så kan man nå 12 detaljer i timen... Ja, undskyld mig, men hvis det er et hyldetog, som jeg troede det skulle være, så er det vel begrænset hvilke detaljer der kan være at diskutere? Ja jeg sætter tingene lidt på spidsen. Men på mig lyder det ikke som en hyldevare tog, hvis der er så meget der kan diskuteres.

Hyldevaretog findes ikke, især ikke når der er tale om tog, der også skal kunne udføre grænseoverskridende trafik, trafik gennem undersøiske tunneller osv.

Hvis du køber et nyt køkken, er der også mange detaljer, selvom et køkken er hyldevare: Design, farve, greb, sokkelhøjde, belysning, you name it.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af kme, 24/10 2018, 18:20 (2001 dage siden) @ Frank Poulsen

Men på mig lyder det ikke som en hyldevare tog, hvis der er så meget der kan diskuteres.

Der er ikke noget, der hedder hyldevare. Der skal dansk strøm til, ikke germansk.Dansk frirumsprofil er forskellig fra germansk. Der skal danske signaler til. Selv ERTMS er ikke mere international end som så. Trafikstyrelsen har deres egen dk-variant. DSB har en ikke fast indkøbsafdeling (håber jeg!). DSB køber nyt hver 10.-15. år og kan ikke have 50 mand siddende og glo i mellemtiden.

Dernæst kommer aptering, der bestemt ikke hyldevarer. Vi vil ikke have grimt germansk design. Hele delen med vedligehold ligner et kontraktmareridt. Osv.

Faktisk synes jeg at to år til kontrakt er meget ambitiøst, og det vil jeg se før jeg tror det.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Jens Hansen, 25/10 2018, 06:38 (2001 dage siden) @ kme

Mener athave læst at Jurgen Muller, som er direktør for indkøbet har udtalt, at DSB har opbygget en stærk indkøbsorganisation, som også kan håndtere alle fremadrettede køb af tog til Danmark.

JH

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af mpp, 25/10 2018, 11:20 (2000 dage siden) @ Jens Hansen

Mon ikke de har det. De har lige været igennem indkøb af lokomotiver og har også et udbud ude om vogne. De togsæt der er i udbud nu dækker kun en tredjedel af behovet, så der er nok brug for 1-2 udbud mere for at dække resten. Derefter gælder det nye s-tog og så bliver det vel dobbeldækkervognenes ture. Så masser af udbud fremadrettet.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af steenth, 25/10 2018, 11:58 (2000 dage siden) @ mpp

Mon ikke de har det. De har lige været igennem indkøb af lokomotiver og har også et udbud ude om vogne. De togsæt der er i udbud nu dækker kun en tredjedel af behovet, så der er nok brug for 1-2 udbud mere for at dække resten. Derefter gælder det nye s-tog og så bliver det vel dobbeldækkervognenes ture. Så masser af udbud fremadrettet.

Den er kun minimum 100 togsæt som skal købes i første omgang. Men udbuddet kan udvides til 250 togsæt, så det kan godt dække dobbeltdækkervogne. Men det ligner nok at det bliver S-tog næste system, hvor der snart sættes et projekt igang...

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af mpp, 25/10 2018, 12:05 (2000 dage siden) @ steenth

Interessant. Så skal man finde noget andet at bruge de 26 lokomotiver man har købt til dobbeltdækkertogene til. Så mon ikke man skifter dem ud med noget andet lokomotivtrukkent grej? Man kan også frigive lokomotiver hvis der er nogle der udvikler styrevogne til vognene til Tysklandstrafikken.

Anyways, som nævnt før: det er nok meget godt at man ikke igen sætter det hele på et bræt. Afhængigt af hvordan det hele går kan man ende med at vælge at køre lokomotivtrukne IC-tog og sætte de nye tog ind som regionaltog eller man kan sætte alle de nye tog ind som IC-tog hvis det er smart. Det giver nok alt i alt bedre mulighed for at have et relevant tilbud til kunderne.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Rail, 25/10 2018, 12:11 (2000 dage siden) @ mpp

Interessant. Så skal man finde noget andet at bruge de 26 lokomotiver man har købt til dobbeltdækkertogene til. Så mon ikke man skifter dem ud med noget andet lokomotivtrukkent grej? Man kan også frigive lokomotiver hvis der er nogle der udvikler styrevogne til vognene til Tysklandstrafikken.

De ældste dobbeltdækker er fra 2002, så de skal først udskiftes om 10-15-20 år...

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af mpp, 25/10 2018, 12:42 (2000 dage siden) @ Rail

Det er nok rigtigt. Godt der er rigeligt med indkøb de kan kaste sig over inden

Avatar

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 25/10 2018, 00:03 (2001 dage siden) @ Frank Poulsen

Jo jeg kan godt læse. Jeg synes jo bare at det burde kunne gå hurtigere... Jeg har svært ved at se hvad man kan tale om af detaljer i flere måneder...

Kald det gerne uvidenhed. Jeg efterlyser så at blive klogere på hvad det er man ikke kan snakke om i løbet af kortere tid :)


Det handler vel også om at der skal være et behov. Hvis der alligevel ikke er køreledninger på de strækninger der skal køres på, så giver det vel ingen mening at haste en budrunde igennem for at togsættene så efterfølgende bare skal holde stille i flere år. Det er vel klogere at bruge tiden fornuftigt og lave forarbejdet grundigt og dermed give producenterne god tid til at udarbejde nogle gennemtænkte løsninger og kontrakter. Man har nok lært lidt af fortiden så det er vel bedre at togsættene leveres i takt med de skal og kan bruges instedet for så hurtigt så muligt hvis man alligevel ikke kan bruge hele flåden.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af andersj, Aalborg, 24/10 2018, 18:12 (2001 dage siden) @ andersj

Efter en lille hurtigt research kan følgende siges:
Siemens har kun et koncept "Desiro Verve" der er udviklet til det engelske marked til 200 km/t. Der er endnu ikke bestilt eller leveret nogle Desiro Verve togsæt - det er altså ikke en hyldevarer. De øvrige platforme hvor der er leveret togsæt fra Siemens er kun med en hastighed op til 160 km/t.

Alstom har "Coradia Stream" platformen hvor Italien har bestilt togsæt til levering i 2019 til 160 km/t og Holland har bestilt en 200 km/t IC-udgave til levering fra 2021.

Bombardier har "Talent 3" platformen hvor bl.a. ÖBB har bestilt togsæt til 160 km/t til levering fra 2019. En 200 km/t version er mulig, men endnu ikke bestilt af nogle. Desuden er der "Regina RX" platformen hvor Västtrafik har bestilt en 200 km/t version til levering fra 2021.

Stadler har både Flirt 3 og KISS platformene hvor begge er leveret i 200 km/t versioner. Flirt 3 kører bl.a. i en 200 km/t IC-version i Polen og KISS kører som 200 km/t fjerntog for Westbahn mellem Wien og Salzburg. Mälartåg der også er baseret på KISS platformen er under levering til Transitio i Sverige i en 200 km/t version.

Dvs. hvis man vil have at mere end en af producenterne afgiver tilbud, så må man nødvendigvis acceptere bud på tog der er i drift i en 160 km/t version, men som kun teoretisk kan bygges i en 200 km/t version.

--
Mvh Anders

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af William Skov ⌂, 24/10 2018, 18:18 (2001 dage siden) @ andersj

Siemens har kun et koncept "Desiro Verve" der er udviklet til det engelske marked til 200 km/t. Der er endnu ikke bestilt eller leveret nogle Desiro Verve togsæt - det er altså ikke en hyldevarer. De øvrige platforme hvor der er leveret togsæt fra Siemens er kun med en hastighed op til 160 km/t.

Du har vel ikke tænkt på ICE4 der er lavet af Siemens til 230 km/t.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af andersj, Aalborg, 24/10 2018, 18:37 (2001 dage siden) @ William Skov

Siemens har kun et koncept "Desiro Verve" der er udviklet til det engelske marked til 200 km/t. Der er endnu ikke bestilt eller leveret nogle Desiro Verve togsæt - det er altså ikke en hyldevarer. De øvrige platforme hvor der er leveret togsæt fra Siemens er kun med en hastighed op til 160 km/t.


Du har vel ikke tænkt på ICE4 der er lavet af Siemens til 230 km/t.

ICE 4 er overdimensioneret og vil formentlig tabe stort til konkurrenterne på pris. Desuden er den mindste størrelse på en ICE 4 5 vogne med en længde på ca. 143 meter. Kravet fra DSB er en maksimal længe på 110 meter pr. togsæt.

--
Mvh Anders

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af William Skov ⌂, 24/10 2018, 20:46 (2001 dage siden) @ andersj

Lidt nede af denne side er der da en oversigt over mulige kombinationer.
Link til Siemens

Mon ikke det viste 5-vognssæt kan bruges?

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Mads, 24/10 2018, 23:22 (2001 dage siden) @ William Skov

Lidt nede af denne side er der da en oversigt over mulige kombinationer.
Link til Siemens

Mon ikke det viste 5-vognssæt kan bruges?

Når hver vogn er ca. 28 meter, så er 5 vogne for meget.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af andersj, Aalborg, 25/10 2018, 00:01 (2001 dage siden) @ William Skov

Lidt nede af denne side er der da en oversigt over mulige kombinationer.
Link til Siemens

Mon ikke det viste 5-vognssæt kan bruges?

Der heller ikke lavgulv, og dørene er for smalle til hyppig passagerudveksling som der især i IC trafikken er. En sektion med lavgulv vil med 200% sikkerhed være et krav, da det vil fjerne behovet for den dyre handicaphjælp og lette indstigning og udstigning for alle passagerer inkl. dem med cykler.

--
Mvh Anders

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Scharfenberg, 25/10 2018, 11:11 (2000 dage siden) @ andersj

Efter en lille hurtigt research kan følgende siges:
Siemens har kun et koncept "Desiro Verve" der er udviklet til det engelske marked til 200 km/t. Der er endnu ikke bestilt eller leveret nogle Desiro Verve togsæt - det er altså ikke en hyldevarer. De øvrige platforme hvor der er leveret togsæt fra Siemens er kun med en hastighed op til 160 km/t.

Alstom har "Coradia Stream" platformen hvor Italien har bestilt togsæt til levering i 2019 til 160 km/t og Holland har bestilt en 200 km/t IC-udgave til levering fra 2021.

Bombardier har "Talent 3" platformen hvor bl.a. ÖBB har bestilt togsæt til 160 km/t til levering fra 2019. En 200 km/t version er mulig, men endnu ikke bestilt af nogle. Desuden er der "Regina RX" platformen hvor Västtrafik har bestilt en 200 km/t version til levering fra 2021.

Stadler har både Flirt 3 og KISS platformene hvor begge er leveret i 200 km/t versioner. Flirt 3 kører bl.a. i en 200 km/t IC-version i Polen og KISS kører som 200 km/t fjerntog for Westbahn mellem Wien og Salzburg. Mälartåg der også er baseret på KISS platformen er under levering til Transitio i Sverige i en 200 km/t version.

Dvs. hvis man vil have at mere end en af producenterne afgiver tilbud, så må man nødvendigvis acceptere bud på tog der er i drift i en 160 km/t version, men som kun teoretisk kan bygges i en 200 km/t version.

Det er faktisk ret utroligt, at det med så mange store, etablerede producenter reelt kun er Stadler, der er i spil. De ender formentlig med at vinde stort på alle parametre. Pris, lavgulv osv. og ikke mindst på at især Flirt 3 kører på et utal af strækninger i Europa. En velafprøvet - og ikke for dyr - model er formentlig det, der er allervigtigst for både DSB og politikerne, og det er vist kun Stadler, der kan levere det.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Peter Christensen, 25/10 2018, 12:36 (2000 dage siden) @ Scharfenberg

Det er faktisk ret utroligt, at det med så mange store, etablerede producenter reelt kun er Stadler, der er i spil. De ender formentlig med at vinde stort på alle parametre. Pris, lavgulv osv. og ikke mindst på at især Flirt 3 kører på et utal af strækninger i Europa. En velafprøvet - og ikke for dyr - model er formentlig det, der er allervigtigst for både DSB og politikerne, og det er vist kun Stadler, der kan levere det.

Du har nok ganske ret idet DSBs økonomi næppe tillader at DSB køber et tog, som set via en TCO-analyse er billigst. Det vil handle om laveste indkøbspris.
Ja, udgifter til vedligehold og energi må så ligge højere end for andre muligheder. Det KAN blive et problem når trafikken udbydes - men det er der jo mange år til (og visse i DSB håber på at det aldrig sker).
Som jeg er orienteret, så er den nuværende evalueringsmodel så fyldt med subjektive vurderinger, at det reelt kan blive hvad som helst.
Ganske smart, for så kan man altid tale om "billigt ud fra en helhedsbetragtning" og meget andet af same skuffe. Umiddelbart vil bør der også lægges tid ind til et par klagesager fra nogle af taberne; det er blevet mere reglen end undtagelsen at klage rundt om i Europa. Skidt med hvor seriøs klagen er; den skal bare virke generende på vinderen og køberen....bindegalt system, men det er sket før.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 25/10 2018, 13:04 (2000 dage siden) @ Scharfenberg

Efter en lille hurtigt research kan følgende siges:
Siemens har kun et koncept "Desiro Verve" der er udviklet til det engelske marked til 200 km/t. Der er endnu ikke bestilt eller leveret nogle Desiro Verve togsæt - det er altså ikke en hyldevarer. De øvrige platforme hvor der er leveret togsæt fra Siemens er kun med en hastighed op til 160 km/t.

Alstom har "Coradia Stream" platformen hvor Italien har bestilt togsæt til levering i 2019 til 160 km/t og Holland har bestilt en 200 km/t IC-udgave til levering fra 2021.

Bombardier har "Talent 3" platformen hvor bl.a. ÖBB har bestilt togsæt til 160 km/t til levering fra 2019. En 200 km/t version er mulig, men endnu ikke bestilt af nogle. Desuden er der "Regina RX" platformen hvor Västtrafik har bestilt en 200 km/t version til levering fra 2021.

Stadler har både Flirt 3 og KISS platformene hvor begge er leveret i 200 km/t versioner. Flirt 3 kører bl.a. i en 200 km/t IC-version i Polen og KISS kører som 200 km/t fjerntog for Westbahn mellem Wien og Salzburg. Mälartåg der også er baseret på KISS platformen er under levering til Transitio i Sverige i en 200 km/t version.

Dvs. hvis man vil have at mere end en af producenterne afgiver tilbud, så må man nødvendigvis acceptere bud på tog der er i drift i en 160 km/t version, men som kun teoretisk kan bygges i en 200 km/t version.


Det er faktisk ret utroligt, at det med så mange store, etablerede producenter reelt kun er Stadler, der er i spil. De ender formentlig med at vinde stort på alle parametre. Pris, lavgulv osv. og ikke mindst på at især Flirt 3 kører på et utal af strækninger i Europa. En velafprøvet - og ikke for dyr - model er formentlig det, der er allervigtigst for både DSB og politikerne, og det er vist kun Stadler, der kan levere det.

Man fristes til at skrive: "Det er faktisk ret utroligt, at med så mange store, etablerede togoperatører, er det reelt kun DSB, der ønsker sådanne tog" :-) Spøg tll side: Den væsentligste forskel på Stadlers tog og de andre her nævnte leverandører er, at andre leverandører kalder togene noget andet, alt efter hvilket marked de skal køre på, for Bombardier er både OMNEO og AVENTRA tilgængelige i 200 km/t udgaver.
Stadler vinder altså heller ikke alle udbud de deltager i, heller ikke selvom fokus er på pris eller velafprøvede modeller. Alle fire prækvalificerede leverandører laver gode tog, og kapløbet er meget åbent. Det bliver spændende at se, hvad der i sidste ende kommer til at afgøre det.

Alle fire leverandører kan uden problemer levere tog, der lever op til DSBs krav - også baseret på veletablerede produktplatforme. Men med den forventede leveringstid vil det ikke være nogle af de eksisterende tog, der vil vinde, men "næste generation", hvad man så vælger at kalde dem (for forklaringens skyld kunne en TALENT 3 således hedde TALENT 4 eller TALENT 5 til den tid). "salgstiden" for et togprodukt er cirka 7 år, inden der skal en større TSI opgradering til (se eksempelvis på Bombardiers dobbeltdækkervogne, der findes i 1997, 2003, 2007, 2010 og 2017 versioner).

At DSBs proces er lang skyldes primært den vedtagne politisk drevne proces belært af erfaringerne fra IC4. Der er formentlig ikke andre, der (med en IC4 historik i bagagen og offentlige ejere) ville kunne gøre det hurtigere. Processen er klart i den lange ende af tidsskalaen - men ikke usædvanlig.

Mvh
Lasse

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Togbus, Foldingbro, 25/10 2018, 14:25 (2000 dage siden) @ Scharfenberg

Det er spændende at en ansat i DSB nævner én leverandør som favorit på forhånd. De tabende, hvis Stadler vinder, vil kunne bruge den slags til et efterspil om nødvendigt.

--
- busser når det er billigst

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Carsten, 25/10 2018, 15:35 (2000 dage siden) @ Togbus

Det er noget vrøvl, i Danmark har vi ytringsfrihed.

Mvh

Carsten

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Jonas1983, 25/10 2018, 16:59 (2000 dage siden) @ Carsten

Næ næ, så enkelt er det ikke. Men det er en typisk misforståelse, så du er undskyldt.

Vi har ytringsfrihed under ansvar for domstolene.

Så man kan godt blive draget til ansvar for, hvad man har ytret, hvis det er strafbart.
Tænk på fx racismeparagraf, fogedforbud, tavshedspligt, etc...

Endvidere gælder der som ansat i en virksomhed nogle regler for hvad man må sige, og hvornår man må sige det.

Og hvis man er direkte involveret i fx et udbud, skal man nok ikke udtale sig om ens præferencer i offentligheden, heller ikke som privatperson.

Men hvis man arbejder i virksomheden i en anden afdeling og ikke er direkte involveret, kan man 'nok' godt - især hvis man er 'offentligt ansat', jf. Vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed.

Hvis man er ansat i en privat virksomhed, er det reguleret i ens kontrakt, og der skal man være temmelig varsom med, hvad man siger om ens arbejdsplads.

Alt i alt: Ytringsfrihed er ikke frihed til at sige hvad som helst - i hvert fald ikke uden at man er klar til at tage konsekvenserne af det.

Disclaimer: Jeg er ikke fagjurist.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Gæst1, 25/10 2018, 17:33 (2000 dage siden) @ Jonas1983


Men hvis man arbejder i virksomheden i en anden afdeling og ikke er direkte involveret, kan man 'nok' godt - især hvis man er 'offentligt ansat',

DSB siger selv, at Fremtidens tog involverer og berører stort set alle dele af virksomheden, så man skal nok passe mere end almindeligt på, hvad man kommer til at ytre om det eller eller det andet i togkøbsammenhæng. Til gengæld er det da forfriskende at høre fra Telegade, at der trods alt er nogen i huset, der godt kan se alternativer til den ret ubegrundede Siemens "liderlighed", der ellers hersker på gangene.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Carsten, 25/10 2018, 22:24 (2000 dage siden) @ Jonas1983

Hej Jonas
Det sødt af dig at undskylde mig, men ret unødvendigt.
Min kommentar går kun på det konkrete og der er du jo enig med mig i, at offentlig ansatte, der ikke er direkte involveret, må ytre sig. En frihed der selvfølgelig kun kan nydes, hvis man udtaler som privatperson, hvilket er tilfældet her.

Mvh
Carsten

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Scharfenberg, 25/10 2018, 21:16 (2000 dage siden) @ Togbus

Det er spændende at en ansat i DSB nævner én leverandør som favorit på forhånd. De tabende, hvis Stadler vinder, vil kunne bruge den slags til et efterspil om nødvendigt.

Hvem i DSB har udtalt sig? Har du et navn?

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Peter Christensen, 25/10 2018, 21:33 (2000 dage siden) @ Scharfenberg

Hvem i DSB har udtalt sig? Har du et navn?

Kik i et spejl og du ser ham.....

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Scharfenberg, 25/10 2018, 22:31 (2000 dage siden) @ Peter Christensen

Hvem i DSB har udtalt sig? Har du et navn?

Kik i et spejl og du ser ham.....

Jeg spørger lige én gang til for Prins Knud: Hvem i DSB har udtalt sig, og har du et navn?

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Peter Christensen, 26/10 2018, 05:48 (2000 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg spørger lige én gang til for Prins Knud: Hvem i DSB har udtalt sig, og har du et navn?

Kan du huske denne tråd?
Scharfenberg
Kik på de screendumps, som er i tråden og se fornavnet.....eller har du blot fået disse screendumps tilsendt af en ven?

Jeg bemærker også at UTJ med mellemrum har haft samme opfattelse som jeg (uden at det er blevet sat på spidsen efterfølgende).
Se evt:
Den med tyren
132576
132580

Så det rigtige spørgsmål er, om du ønsker at jeg smider et link til LinkedIn, så andre kan læse navn og karriere.
Trods uenighederne, så er jeg ganske klar over, at du leger med ilden i forhold til din arbejdsgiver. Af denne grund holder jeg pt. mund offentligt omkring din identitet; der er vel en grund til at du skriver under dæknavn?

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Scharfenberg, 26/10 2018, 09:15 (1999 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg spørger lige én gang til for Prins Knud: Hvem i DSB har udtalt sig, og har du et navn?

Kan du huske denne tråd?
Scharfenberg
Kik på de screendumps, som er i tråden og se fornavnet.....eller har du blot fået disse screendumps tilsendt af en ven?

Jeg bemærker også at UTJ med mellemrum har haft samme opfattelse som jeg (uden at det er blevet sat på spidsen efterfølgende).
Se evt:
Den med tyren
132576
132580

Så det rigtige spørgsmål er, om du ønsker at jeg smider et link til LinkedIn, så andre kan læse navn og karriere.
Trods uenighederne, så er jeg ganske klar over, at du leger med ilden i forhold til din arbejdsgiver. Af denne grund holder jeg pt. mund offentligt omkring din identitet; der er vel en grund til at du skriver under dæknavn?

Peter, jeg kan oplyse, at jeg er bekendt med din identitet, arbejdsgiver osv.

Husk at afpresning blandt andet kan straffes med fængsel. Og jeg har det hele på skrift.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af UTJ, 26/10 2018, 09:28 (1999 dage siden) @ Scharfenberg

Sikke en amatøranklage. Det er vist S som truer her. I sin tid gjorde jeg blot venligt, men bestemt opmærksom på at en medarbejder i Telegade bruger arbejdstid på at chatte og påvirke i et forum. Det vink blev ikke noteret af den pågældende (S) kan jeg konstatere.

Offentligt ansattes ytringsfrihed (Var: Fire producenter...)

af Scharfenberg, 26/10 2018, 09:37 (1999 dage siden) @ UTJ

Sikke en amatøranklage. Det er vist S som truer her. I sin tid gjorde jeg blot venligt, men bestemt opmærksom på at en medarbejder i Telegade bruger arbejdstid på at chatte og påvirke i et forum. Det vink blev ikke noteret af den pågældende (S) kan jeg konstatere.

Der er ingen politik her på forum om, at vi alle skal oplyse tilhørsforhold, arbejdsgiver osv., når vi skriver.
Du oplyser ikke din fulde identitet, ligesom jeg heller ikke gør.

Offentligt ansatte har faktisk ret til at ytre sig, så længe de ikke overtræder lovgivningen eller (ansættelsesretligt) er direkte illoyale over for arbejdsgiveren. Lad os nu sige, at en lokomotivfører eller rengøringsassistent i et togselskab udtaler sig om hvilken togtype, de tror vinder et forestående udbud, er det jo ikke egnet til at påvirke udbudsforretningen. Det er det altså bare ikke. Og slet ikke hvis de udtaler sig som privatpersoner eller under dække. Med andre ord tegner de ikke virksomheden men kommer blot med personlige indspark. Det må de altså gerne.

Men hvorfor bliver diskussioner her på forum altid så afsporede? Jeg foreslår, at vi holder os til det oprindelige emne i denne tråd. Hvis nogen specifikt ønsker at drøfte, om vi skal underskrive os med fuld identitet, herunder arbejdsgiver, må det tages op i en særskilt tråd her på forum.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Peter Christensen, 26/10 2018, 09:37 (1999 dage siden) @ Scharfenberg

Peter, jeg kan oplyse, at jeg er bekendt med din identitet, arbejdsgiver osv.

Jeg gør intet for at gemme mig, jeg behøver ikke et alias og jeg har ingen professionelle interesser i togdrift.
Hvis du ved hvem jeg er (og det er der flere herinde som gør), så vil intet af ovenstående være nyt eller overraskende.

Min anke er blot at når andre har kaldt dig "Telegade" eller lignede, så har det ikke udløst et møgfald.
Denne forskelsbehandling under mig.
Jeg ser mest dine personlig angreb som en art forsvarsmekanisme. Hvorfor den er udløst har jeg ikke noget klart billed af.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Scharfenberg, 26/10 2018, 09:44 (1999 dage siden) @ Peter Christensen

Peter, jeg kan oplyse, at jeg er bekendt med din identitet, arbejdsgiver osv.

Jeg gør intet for at gemme mig, jeg behøver ikke et alias og jeg har ingen professionelle interesser i togdrift.
Hvis du ved hvem jeg er (og det er der flere herinde som gør), så vil intet af ovenstående være nyt eller overraskende.

Min anke er blot at når andre har kaldt dig "Telegade" eller lignede, så har det ikke udløst et møgfald.
Denne forskelsbehandling under mig.
Jeg ser mest dine personlig angreb som en art forsvarsmekanisme. Hvorfor den er udløst har jeg ikke noget klart billed af.

Det er du jo i din gode ret til at undre dig over. Der har næsten udviklet sig et mytologisk skær over min brugerprofil herinde. Det kan jeg så undre mig over. Det skyldes muligvis, at jeg ofte prøver at nuancere debatterne til jernbanens fordel, hvilket (uvist hvorfor) åbenbart ikke falder i lige god jord hos andre brugere.

Lad os nu gå efter bolden (debatten) i stedet for manden. Det tror jeg faktisk, vi får en bedre debat af. Det står faktisk også i Tommys vilkår for debatten, at man ikke må gå efter manden.

Hermed ønsker jeg en fortsat god, saglig og indsigtsfuld debat fremover - uanset ståsted.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Scharfenberg, 26/10 2018, 09:49 (1999 dage siden) @ Scharfenberg

Og lige en ting til: Grunden til at jeg skriver under dække er primært, at bølgerne med al tydelighed ofte går højt herinde. Jeg synes derfor ikke, at jeg vil udstille mig selv, så folk kan identificere mig med bopæl og alt muligt. Alternativet vil så være slet ikke at blande sig i debatten. Og så er vi henne ved ytringsfriheden igen.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Togbus, Foldingbro, 26/10 2018, 09:59 (1999 dage siden) @ Scharfenberg

Det er du jo i din gode ret til at undre dig over. Der har næsten udviklet sig et mytologisk skær over min brugerprofil herinde. Det kan jeg så undre mig over. Det skyldes muligvis, at jeg ofte prøver at nuancere debatterne til jernbanens fordel, hvilket (uvist hvorfor) åbenbart ikke falder i lige god jord hos andre brugere.

DSB har tidligere meningsmanipuleret i stor stil og disse indlæg minder om den slags. Hvis "Scharfenberg" er en centralt placeret medarbejder i Telegade eller ligefrem (eller blot) er sanktioneret af en overordnet er det et problem. Med antallet af indlæg må man konstatere at arbejdsgiveren mener at tiden brugt på indlæg er godt givet ud og dermed billiger den meningsmanipulation som den ovenstående postulerede nuancering jo er.

Med hensyn til mening om de prækvalificerede til nye togsæt er du gået over stregen, såfremt du er placeret i Telegade. Blot at sidde inde med virksomhedsintern strategisk viden om materielområdet i en udbudsproces og udtale sig om de prækvalificerede i en ikke neutral tone virker dum, amatøragtig og direkte skadelig, for slet ikke at sige noget værre.

--
- busser når det er billigst

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Frank Poulsen, 26/10 2018, 10:21 (1999 dage siden) @ Togbus

Rolig nu

Synes i går lidt over gevind i jeres antagelser og ser spøgelser alle vegne. Jeg finder det da befriende at nogle med viden deltager i debatterne herinde i et hyggeforum! Men jeg kan da godt forstå at han gør det semi anonymt! Sådan som der reageres på hans synspunkter!

Synes da det er bedre hvis der var mere åbenbed og flere fra virksomheder deltog i de åbne debatter, og ja, hvis de har meninger, så kom da med dem! Det ser jeg altså intet galt i...

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Scharfenberg, 26/10 2018, 10:59 (1999 dage siden) @ Frank Poulsen

Rolig nu

Synes i går lidt over gevind i jeres antagelser og ser spøgelser alle vegne. Jeg finder det da befriende at nogle med viden deltager i debatterne herinde i et hyggeforum! Men jeg kan da godt forstå at han gør det semi anonymt! Sådan som der reageres på hans synspunkter!

Synes da det er bedre hvis der var mere åbenbed og flere fra virksomheder deltog i de åbne debatter, og ja, hvis de har meninger, så kom da med dem! Det ser jeg altså intet galt i...

Jeg kan jo kun være enig.

På den ene side kritiseres det offentlige for ikke at være åbent nok. Når så nogen fra det offentlige ytrer sig, er der nogen, der synes, de bare skal lukke r....

Det synes jeg altså er temmelig dobbeltmoralsk.

Jeg vil fortsat fastholde, at en ansat i en jernbanevirksomhed gerne må ytre sig anonymt som privatperson i en debat, hvis vedkommende vel at mærke ikke er centralt placeret i udbudsprocessen.

Mht. at ytre sig i arbejdstiden kræver det vist overblik over mine præcise arbejdstider, afspadserings- og ferieplaner. Eftersom ingen her på forum kender til disse - selv om nogle påstår, at de næsten kender mig bedre , end jeg selv gør - er det rene gisninger, om jeg sidder i arbejdstiden og ytrer mig.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Togbus, Foldingbro, 26/10 2018, 11:28 (1999 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg vil fortsat fastholde, at en ansat i en jernbanevirksomhed gerne må ytre sig anonymt som privatperson i en debat, hvis vedkommende vel at mærke ikke er centralt placeret i udbudsprocessen.

Du kan ytre dig så meget som du vil. Det er der ingen der forhindrer dig i. Men man behøver nu ikke at være "centralt" placeret for at det er problematisk, blot det at være "placeret" er et problem. Især hvis afsendelsen sker fra en DSB-ip-adresse.

Men derudover er der da mange fine betragtninger. Nogle bærer dog meget præg af ubetinget vidergivelse af DSB-propaganda, sidstnævnte er dog let at sortere fra for den vante læser af dette forum. Den sjoveste er dog den med at busser og biler ikke er en konkurrencemæssig udfordring for DSB og at om 10-12 år er alting godt :-)

--
- busser når det er billigst

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Frank Poulsen, 26/10 2018, 14:00 (1999 dage siden) @ Togbus

Jeg har svært ved at se hvor det problematiske er, også selvom man måske skulle være centralt placeret? Næsten tværtimod... Hvis han endelig var centralt placeret (jeg aner det ikke), så er det jo også en fin måde at udtrykke meninger, og høre hvad andre mener om dem, kan jo være andres meninger er med til at han bliver klogere og mere oplyst via debatten.

Så igen, hvori er det problematisk at han udtaler sig om sine personlige meninger? Jeg ser slet ingen problematik. Hverken om han gør det anonymt eller halvt anonymt

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af esni, Frederikssund, 26/10 2018, 14:43 (1999 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg har svært ved at se hvor det problematiske er, også selvom man måske skulle være centralt placeret? Næsten tværtimod... Hvis han endelig var centralt placeret (jeg aner det ikke), så er det jo også en fin måde at udtrykke meninger, og høre hvad andre mener om dem, kan jo være andres meninger er med til at han bliver klogere og mere oplyst via debatten.

Så igen, hvori er det problematisk at han udtaler sig om sine personlige meninger? Jeg ser slet ingen problematik. Hverken om han gør det anonymt eller halvt anonymt

Hvis en ledende person i et firma, der er i gang med et udbud, udtaler sig på en måde, der kan udlægges som at en leverandør foretrækkes frem for andre, så kan det udlægges som at valg af leverandør ikke følger de principper der skal fremgå af materialet, men at valget i virkeligheden allerede er afgjort.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Frank Poulsen, 26/10 2018, 15:56 (1999 dage siden) @ esni

Eller han ønsker en debat og selv kommer med et indspark for at blive klogere...

Igen, jeg synes man skal passe på man ikke ser spøgelser...

Man ønsker åbenhed i det offentlige, men dem der ved noget må ikke udtale sig...

Nå, nu har jeg sagt min mening om det :)

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af krabsen, 26/10 2018, 16:25 (1999 dage siden) @ esni
redigeret af krabsen, 26/10 2018, 16:57

Hvis en ledende person i et firma, der er i gang med et udbud, udtaler sig på en måde, der kan udlægges som at en leverandør foretrækkes frem for andre, så kan det udlægges som at valg af leverandør ikke følger de principper der skal fremgå af materialet, men at valget i virkeligheden allerede er afgjort.

Det må vi gå ud fra, at den gode koblingskonstruktørnavnefterligner har helt styr på.

Danmark plejer at være et 'tillidssamfund', og selvom det er i skred, kan vi godt være nogle der gerne vil fastholde den livsholdning. :-)

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af pjl, 28/10 2018, 15:26 (1997 dage siden) @ esni

Hvis en ledende person i et firma, der er i gang med et udbud, udtaler sig på en måde, der kan udlægges som at en leverandør foretrækkes frem for andre, så kan det udlægges som at valg af leverandør ikke følger de principper der skal fremgå af materialet, men at valget i virkeligheden allerede er afgjort.

Nu er udbud jo ikke en helt simpel mekanisme og jeg tvivler på at en enkelt medarbejders holdninger i et jernbaneforum kan flytte noget hér.

Faktisk må man til enhver tid have preferencer i forbindelse med udbud, man skal blot dokumentere at disse er funktionelle/forretningsbaserede og at alle krav og vurderinger af besvarelser er foretaget objektivt og ensformigt.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Niels Munch, 26/10 2018, 11:24 (1999 dage siden) @ Frank Poulsen

[image]

M.v.h.
Niels

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Jens Hansen, 25/10 2018, 06:47 (2001 dage siden) @ andersj

Er nogen her klar over om der vil være en politisk beslutningsporces ved dette køb?

Ved godt at en flertal af trafikordfører har nikket til at DSB kan gå igang, men DSBs krav til nyt tog matcher jo ikke det flertal, som er enige om at Togfonden er målet. Har netop fået refereret, men det kan jo være galt, at ihvertfald en ordfører i Togfondskredsen skulle have udtalt, at "det er det forkerte tog DSB køber". Bemærkningen skulle henføre til at toget kun bestilles til 200 km/t.

JH

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Rail, 25/10 2018, 10:26 (2000 dage siden) @ Jens Hansen

Er nogen her klar over om der vil være en politisk beslutningsporces ved dette køb?

Ved godt at en flertal af trafikordfører har nikket til at DSB kan gå igang, men DSBs krav til nyt tog matcher jo ikke det flertal, som er enige om at Togfonden er målet. Har netop fået refereret, men det kan jo være galt, at ihvertfald en ordfører i Togfondskredsen skulle have udtalt, at "det er det forkerte tog DSB køber". Bemærkningen skulle henføre til at toget kun bestilles til 200 km/t.

Selvom togfonden implementeres fuldt ud, så vil der stadig kunne bruges massere af togsæt til 200 km/t. Men det er også derfor at DSB i første omgang ikke har fået lov at købe alle de togsæt de gerne ville, netop fordi der skal være plads til at kunne beslutte at købe højhastighedstog eller udnytte optionerne til flere 200 km/t togsæt på et senere tidspunkt.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Ib Jensen, 25/10 2018, 12:16 (2000 dage siden) @ Rail

Er nogen her klar over om der vil være en politisk beslutningsporces ved dette køb?

Ved godt at en flertal af trafikordfører har nikket til at DSB kan gå igang, men DSBs krav til nyt tog matcher jo ikke det flertal, som er enige om at Togfonden er målet. Har netop fået refereret, men det kan jo være galt, at ihvertfald en ordfører i Togfondskredsen skulle have udtalt, at "det er det forkerte tog DSB køber". Bemærkningen skulle henføre til at toget kun bestilles til 200 km/t.


Selvom togfonden implementeres fuldt ud, så vil der stadig kunne bruges massere af togsæt til 200 km/t. Men det er også derfor at DSB i første omgang ikke har fået lov at købe alle de togsæt de gerne ville, netop fordi der skal være plads til at kunne beslutte at købe højhastighedstog eller udnytte optionerne til flere 200 km/t togsæt på et senere tidspunkt.


Nu køber man så et antal togsæt, der kun kan køre 200 km/t. På et senere tidspunkt skal man så købe nogle andre togsæt, der kan køre op mod 250 km/t for at kunne køre Timemodellen. Det er muligt, at 250 km/t-togsættene vil ligne 200 km/t-togsættene meget, hvis de indkøbes "om kort tid" og hos den samme producent. Men helt magen til bliver de jo aldrig. Og alt efter, hvor lang tid der går og alt efter hos hvem de købes, vil de blive mere og mere forskellige fra 200 km/t-togsættene.

Det vil have som konsekvens, at man skal opretholde to forskellige sæt vedligeholdelseskompetencer, to forskellige lagerbeholdninger osv. osv.

Ufatteligt amatøragtigt.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af mpp, 25/10 2018, 12:47 (2000 dage siden) @ Ib Jensen

Det bedste bud på en bedre togdrift er stadig en privat operatør der melder sig klar til at køre landstrafikken i fri trafik. Flixtrain, Westbahn, Italo og andre har vist at det sagtens kan lade sig gøre. DSB har med indkøbet af tog til Tysklandstrafikken vist at de godt kan tænke kommercielt når det gælder (dvs, få noget leveret så hurtigt som muligt). Når det kommer til den indenlandske trafik er der alle mulige og umulige hensyn der skal tages, der besværliggør driften. Der er en mulighed for at alle togene i dette udbud kommer til at køre regional/interregionaldrift og så bliver de egentlige IC/lyntog sat i udbud en gang i 2020'erne når højhastighedsbanerne bliver taget fuldt i brug.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Scharfenberg, 25/10 2018, 13:03 (2000 dage siden) @ Ib Jensen

Er nogen her klar over om der vil være en politisk beslutningsporces ved dette køb?

Ved godt at en flertal af trafikordfører har nikket til at DSB kan gå igang, men DSBs krav til nyt tog matcher jo ikke det flertal, som er enige om at Togfonden er målet. Har netop fået refereret, men det kan jo være galt, at ihvertfald en ordfører i Togfondskredsen skulle have udtalt, at "det er det forkerte tog DSB køber". Bemærkningen skulle henføre til at toget kun bestilles til 200 km/t.


Selvom togfonden implementeres fuldt ud, så vil der stadig kunne bruges massere af togsæt til 200 km/t. Men det er også derfor at DSB i første omgang ikke har fået lov at købe alle de togsæt de gerne ville, netop fordi der skal være plads til at kunne beslutte at købe højhastighedstog eller udnytte optionerne til flere 200 km/t togsæt på et senere tidspunkt.

Nu køber man så et antal togsæt, der kun kan køre 200 km/t. På et senere tidspunkt skal man så købe nogle andre togsæt, der kan køre op mod 250 km/t for at kunne køre Timemodellen. Det er muligt, at 250 km/t-togsættene vil ligne 200 km/t-togsættene meget, hvis de indkøbes "om kort tid" og hos den samme producent. Men helt magen til bliver de jo aldrig. Og alt efter, hvor lang tid der går og alt efter hos hvem de købes, vil de blive mere og mere forskellige fra 200 km/t-togsættene.

Det vil have som konsekvens, at man skal opretholde to forskellige sæt vedligeholdelseskompetencer, to forskellige lagerbeholdninger osv. osv.

Ufatteligt amatøragtigt.

Du vrøvler! På F&R går man fra 8 forskellige litra til 2-3. Det er vist ikke realistisk at have 1 togtype til hele Danmark.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 25/10 2018, 13:09 (2000 dage siden) @ Scharfenberg

Du vrøvler! På F&R går man fra 8 forskellige litra til 2-3. Det er vist ikke realistisk at have 1 togtype til hele Danmark.

Nahh, man går vel fra 9:
MF
ER
MG
MQ
MR
ME
EA
ABs
ET

til 5
"New Trains"
"New Coaches"
EB
ABs
ET

Da MR og MQ udgår ifm overdragelse af trafikken og alm udrangering, går man altså reelt fra 7 til 5. Så må man se om Abs og ET engang skal erstattes og med hvad.

/Lasse

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af ThomasTT, 25/10 2018, 15:43 (2000 dage siden) @ Ib Jensen

Det er muligt at køre timeplan med 200 km/t. Bare på en lidt anden måde.

Kbh-odense forlænges fra 58 til 60 min. Derfor skal odense-esbjerg forkortes fra 60 til 58, men det er der allerede plads til i de oprindelige planer. På Odense-Aarhus vil rejsetiden blive øget til 58 minutter. Det overholder også en timeplan, også med tabet på sjælland. Kbh- aarhus vil som kbh- esvjerg lande på 120 minutter.

Først nord for Aarhus går det galt, når vendetiden i Aarhus nu skal fragå de planlagt 60 minutters rejsetid til Aalborg. Men de fem minutter vil det næppe koste mere end 1-2 milliarder at hente ved et overhalingsspor ned mellem Aarhus og Randers, hvor banen er ekstremt slingret. Det vil endda være til stor gavn for muligheder for lokale tog. Og sikkert billigere end købe en helt ekstra kategori af tog.

Hvis man gør 250 km/t til et kardinalpunkt for timeplanen, får man bare timeplanen skudt ned

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af mpp, 25/10 2018, 16:17 (2000 dage siden) @ ThomasTT

Ganske interessant. Et hurtigt slag på tasken siger at de ~60 km på Kbh–Ringsted kan klares på ~15 minutter med 250 km/t og ~18 minutter med 200 km/t, så man taber 3 minutter der. Det skal så opvejes med hvad der vindes/tabes ved at skulle sætte hastigheden ned gennem stationer, så der må der jo være noget at hente også.

En fordel ved at køre hurtigere ville vel være at man kunne have flere stop eller lave forbindelser der var hurtigere end timemodellen. Men det kan man så se på senere. Det er nok ret klart at laver SJ eller DB forbindelser gennem Danmark har de nogle andre tanker om hvor hurtigt der skal køres.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af kme, 25/10 2018, 20:20 (2000 dage siden) @ BoergeOf61

Det er vel strengt taget kun tre togproducenter. Alstom er fusioneret med Siemens' tog- og jernbanedivisioner.
https://www.alstom.com/finance/siemens-and-alstom-creation-global-leader-mobility

Jeg tænkte nøjagtigt det samme. Hvordan vil man skelne mellem Siemens og Alstom når firmaet hedder Siemens Alstom? Måske sammenlægningen ikke er helt gennemført endnu, men den er det nok i 2020.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af QN903Qnr0779, 25/10 2018, 21:42 (2000 dage siden) @ kme

Måske sammenlægningen ikke er helt gennemført endnu, men den er det nok i 2020.

Det må man håbe, og med den rigtige "vinder". Blandt de 4 shortlistede er det klart Alstom som "stikker mest ud", og som er teknisk set længst væk fra danske jernbanetraditioner. De 3 øvrige er til gengæld temmelig lige, med undtagelse af Bombardiers lige netop franske tog som også er anderledes.

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne

af esni, Frederikssund, 25/10 2018, 22:05 (2000 dage siden) @ QN903Qnr0779

Måske sammenlægningen ikke er helt gennemført endnu, men den er det nok i 2020.

Det må man håbe, og med den rigtige "vinder". Blandt de 4 shortlistede er det klart Alstom som "stikker mest ud", og som er teknisk set længst væk fra danske jernbanetraditioner. De 3 øvrige er til gengæld temmelig lige, med undtagelse af Bombardiers lige netop franske tog som også er anderledes.

Sammenlægning af to stærke organisationer med forskellig intern kultur kan være et frygteligt forløb for såvel kunder som medarbejdere på alle planer.

Svenska-lok
DSB EA3001
Hedeland Veteranbanes lokomotiver
Hedeland Veteranbanes lokomotiver

Her er en oversigt over alle smalsporslokomotiver (damp, benzin og diesel) tilhørende Hedelands Veteranbane (Industribaneklubben). Listen er forsynet med links til lokomotiverne i Jernbanen.dk´s database, hvor data og billeder kan ses.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak